نکات مهم درباره شستشوی واژن و رعایت بهداشت

چگونه بهداشت واژن را رعایت کنیم؟ شستن واژن با محلول

شست و شوی واژن

واژن یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه تولیدمثل در زنان است که بهداشت آن سلامت کلی این دستگاه را تضمین خواهد کرد. روش‌های مختلفی برای شست و شوی واژن وجود دارد که بعضی از آن‌ها علاوه بر این‌که مفید نیستند، می‌توانند سبب عفونت و بیماری‌های مختلفی در بانوان شوند.
به‌همین دلیل آشنایی با روش‌های درست و مطمئن، همچنین دوری از اشتباهات رایج درباره بهداشت واژن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی بخش‌های کلی دستگاه تناسلی زنان، موارد مهم در باره شست و شوی واژن و اشتباهات رایج را در مورد بهداشت این ناحیه شرح دهیم. پس ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید. می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان صحبت کنید .

ویزیت آنلاین متخصص زنان

ساختار کلی دستگاه تناسلی در بانوان

اگر بخواهیم ساختار دستگاه تناسلی بانوان را به‌طور کلی شرح دهیم، باید گفت که این سیستم از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است.
بخش خارجی آن را اجزای زیر تشکیل می‌دهند:

  • بالشتک تناسلی یا مونس پوبیس که هنگام ایستادن به‌شکل یک مثلث برعکس بین قسمت بالایی ران‌ها قرار گرفته است. با رسیدن به سن بلوغ، موهای زائد روی این بخش شروع به رشد می‌کنند.
  • کلیتوریس که به‌عنوان بخش احساسی در دستگاه تناسلی عمل می‌کند و تحریک آن منجر به ارضاء شدن خانم‌ها می‌شود. این بخش از محل شروع لب‌های خارجی شروع می‌شود و تا مجرای خروج ادرار ادامه می‌یابد. به‌طور معمول طول این قسمت از ۲ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.
  • لب‌های خارجی که از پایین بالشتک تناسلی تا میان دوراه (قسمت میانی فرج و مقعد) ادامه پیدا می‌کنند و به‌طور میانگین ۷ الی ۸ سانتی‌متر طول دارند. این لب‌ها به‌عنوان یک محافظ برای فرج شناخته می‌شوند.
  • لب‌های داخلی که در بخش داخلی لب‌های خارجی قرار دارند و اطراف فرج را پوشانده‌اند. این قسمت در افراد مختلف شکل‌های متفاوتی دارد و ممکن است دو طرف آن با یکدیگر متقارن نباشد.
  • پایین‌تر از کلیتوریس و قسمت بالایی فرج را یک منفذ به‌نام پیشابراه یا منفذ دفع ادرار تشکیل می‌دهد. این منفذ درست در قسمت فوقانی فرج قرار دارد و نقش آن دفع ادرار است.
  • حد واسط منفذ ادرار و میان دوراه را فرج تشکیل می‌دهد. فرج که مدخل واژن است در افراد مختلف ابعاد متفاوتی دارد و از کلاژن تشکیل شده است.

بخش داخلی دستگاه تناسلی در زنان شامل اجزای زیر می‌شود:

  • واژن
  • گردنه رحم
  • رحم
  • شیپور رحمی
  • تخمدان‌ها

منظور از شست و شوی واژن چیست؟

اگر گفته می‌شود شست و شوی واژن اهمیت دارد منظور شستن بخش داخلی واژن به معنای واقعی نیست، بلکه منظور از این اصطلاح شستن بخش‌هایی از دستگاه تناسلی خارجی از جمله فرج، لب‌های داخلی و خارجی است. محیط داخلی واژن باکتری‌های فراوانی دارد که بسیاری از این باکتری‌ها مفید هستند و به تنظیم PH این ناحیه کمک فراوانی می‌کنند.

به‌همین دلیل در هنگام شست و شوی واژن نیازی به شستن محیط داخلی نیست، بلکه کافی است با روش‌های درست و اصولی قسمت‌های خارجی دستگاه تناسلی را که در معرض آلودگی قرار دارند مورد شست‌وشو قرار دهید.

بخش‌های خارجی این دستگاه دریچه‌ای برای ورود آلودگی و بیماری‌ها به بخش‌های داخلی است. به‌همین دلیل رعایت بهداشت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ترشحات واژن

بسیاری از خانم‌ها گمان می‌کنند که هر نوع ترشحی از واژن به‌غیر از زمان‌هایی که فرد از لحاظ جنسی تحریک شده، غیرطبیعی بوده و نشان‌دهنده وجود یک بیماری است. باید بدانید دستگاه تناسلی زنانه در حالت عادی ترشحات آبکی دارد که بوی زننده‌ای ندارند.

هرگاه در ترشحات واژن تغییراتی از جمله تغییر رنگ یا تغییر بو ایجاد شود، از وجود یک مشکل در دستگاه تناسلی خبر می‌دهد. بسیاری از این مشکلات در اثر توجه نکردن به موارد مهم در باره شست و شوی واژن به‌ وجود می‌آیند.
رعایت نکات اصولی درباره بهداشت دستگاه تناسلی خارجی در جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف واژینالی و در نتیجه تغییر نکردن حالت طبیعی ترشحات واژن اهمیت دارند.

اشتباهات شست و شوی واژن

اشتباهات رایج در رابطه با شستن واژن

برخی از بانوان به موارد مهم در باره شست و شوی واژن که توسط پزشکان مختلف گفته می‌شود توجهی ندارند و با انجام دادن اشتباهات مختلفی موجب ایجاد بیماری و عفونت در دستگاه تناسلی خود خواهند شد.
اگر درباره درست یا غلط بودن هر یک از روش‌های شست و شوی واژن دچار شک و ابهام شده‌اید، با دکتر آنلاین متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و با به دست آوردن اطلاعات پزشکی صحیح، از ارتکاب اشتباهات رایج جلوگیری کنید. بعضی از این آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

استفاده از دوش واژینال

گرفتن دوش واژینال یا به عبارت دیگر شستن محیط داخل واژن، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که بسیاری از بانوان مرتکب آن می‌شوند. همان‌طور که گفته شد در درون مهبل باکتری‌های مفیدی وجود دارند که به تنظیم ph آن کمک می‌کنند.
به‌غیر از باکتری‌های مفید تعداد مشخصی باکتری مضر نیز در این قسمت زندگی می‌کنند که استفاده از دوش واژینال می‌تواند تعادل نسبت این دو نوع باکتری را برهم زند و درنتیجه، با از بین رفتن یا کاهش تعداد باکتری‌های مفید، زمینه ابتلا به بیماری‌های واژینال افزایش یابد.

از سوی دیگر باید به دفعات شستن ناحیه تناسلی در طول روز توجه داشته باشید. شستن مکرر این ناحیه می‌تواند خشکی واژن و مشکلات ناشی از آن را به همراه داشته باشد.

طبق گفته بسیاری از متخصصان زنان، در طول شبانه‌روز، دو مرتبه شست‌وشوی درست به سلامت بهداشت دستگاه تناسلی کمک می‌کند و تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

استفاده از دستکش

برخی از خانم‌ها هنگام شستن ناحیه تناسلی خود از دستکش استفاده می‌کنند و به‌گمان آن‌ها استفاده از دستکش مانع از تماس آلودگی‌های سطح دست با این ناحیه می‌شود. همچنین ممکن است وجود وسواس در گروهی از این زنان علت استفاده از آن باشد.

برخلاف تصور این بانوان، دستکش‌های لاتکس و یک‌بارمصرف از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند که ممکن است در بافت حساس ناحیه تناسلی ایجاد حساسیت کنند یا با انتقال مواد شیمیایی، باعث ایجاد عفونت در این بخش شوند.
بهتر است قبل از شست‌وشوی فرج و سایر بخش‌های این دستگاه، دستان خود را با شوینده مناسب ضدعفونی کنید. سپس بدون استفاده از دستکش، ناحیه تناسلی خود را تمیز کنید.

استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی

نوار بهداشتی و تامپون‌ها به‌دلیل برخورداری از مقدار بسیار زیادی پودر جاذب، آلودگی‌ها و خون قاعدگی را به‌سرعت جذب می‌کنند.

ماندن تامپون یا نوار بهداشتی به مدت طولانی منجر به رشد باکتری‌های مختلف می‌شود. از سوی دیگر دستگاه تناسلی زنان نیز مانند یک مکنده بسیار قوی عمل می‌کند و پس از گذشت مدت زمان مشخصی، شروع به جذب دوباره این آلودگی‌ها خواهد کرد.

بهتر است نهایت دقت را در زمان درست تعویض این وسایل بهداشتی به‌خرج دهید و از ماندن آن‌ها به‌مدت طولانی در تماس با ناحیه تناسلی به‌شدت خودداری کنید.

بهترین زمان برای تعویض نوار بهداشتی و تامپون بدون توجه به میزان آلودگی سطح آن‌ها، ۳ الی ۴ ساعت پس از استفاده است.

روش های شستشوی واژن

شست‌وشو با مواد شوینده قوی

یکی از موارد مهم در باره شست و شوی واژن که بسیاری از بانوان به آن بی‌توجه هستند، شستن ناحیه تناسلی و فرج با استفاده از صابون و شامپوهای قوی است.

بیشتر خانم‌ها به‌ویژه در هنگام استحمام، با استفاده از شامپو یا صابونی که برای شست‌وشوی بدن به‌کار می‌برند، اقدام به شستن بخش‌های خارجی ناحیه تناسلی از جمله لب‌های داخلی و فرج می‌کنند.

بسیاری از شامپو و صابون‌های ویژه شست‌وشوی بدن از اسانس و رنگ برخوردار هستند و همچنین ph پوست را بسته به نوع پوست سازگار با آن، تغییر می‌دهند. بهتر است ناحیه تناسلی را تنها با آب ولرم بشویید و در صورت تمایل از صابون‌های بدون رنگ، بو و با ph خنثی استفاده کنید.

امروزه محصولات و ژل‌های مختلفی برای شستن ناحیه تناسلی زنان تولید می‌شوند که اکثر آن‌ها حاوی اسانس و مواد معطر هستند. به‌طور کلی بهتر است از ژل بهداشتی بانوان برای نظافت دستگاه تناسلی خود استفاده نکنید.
اما اگر تمایل دارید با استفاده از ژل بهداشتی بانوان اقدام به نظافت ناحیه تناسلی خود کنید، بهتر است به ساختار این محصولات توجه داشته باشید و همچنین از نوع بدون بو و غیرمعطر این محصولات استفاده کنید.

نشستن واژن پس از اتمام رابطه جنسی

یکی از موارد مهم در باره شست و شوی واژن، شستن ناحیه تناسلی بعد از اتمام رابطه جنسی است. بهتر است بلافاصله پس از رابطه جنسی واژن و ناحیه تناسلی شسته شده و در صورت امکان برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، ادرار دفع شود.

منظور از شستن واژن گرفتن دوش واژینال نیست، بلکه هدف نظافت فرج، لب‌های داخلی و خارجی است. برای شستن این ناحیه نیازی به استفاده از صابون یا شوینده‌های شیمیایی نیست، بلکه کافی است با آب ولرم و به‌آرامی، اقدام به شست‌وشوی دستگاه تناسلی خارجی کنید.

شستشوی واژن با سرکه

عوارض شستشوی واژن با سرکه

برخلاف تصوری که در میان بسیاری از بانوان رایج است، استفاده از سرکه برای شست و شوی واژن با اسیدی کردن محیط داخلی واژن، ph این ناحیه را تغییر می‌دهد و هچنین موجب کشتن باکتری‌های مفید مهبل خواهد شد.

همچنین شدت اسیدی بودن واژن با تزریق سرکه داخل واژن بالا می‌رود و ممکن است منجر به بروز مشکلات مختلفی شود.

شستن واژن با جوش شیرین

بسیاری از زنان عقیده دارند جوش شیرین برای عفونت واژن یک درمان خانگی و بی‌خطر است، اما باید بدانید که استفاده از جوش شیرین شاید در کوتاه مدت باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرد، ولی استفاده طولانی مدت از آن و شستن مداوم واژن با این ماده می‌تواند منجر به بهم ریختن تعادل ph واژن و کشتن باکتری‌های مفید شود. نتیجه چنین اتفاقی تنها بروز بیماری‌های مختلف است.

شستشوی واژن با بتادین

عوارض شستشوی واژن با بتادین

در مواردی بسته به صلاحدید پزشک معالج یا ماما، استفاده از بتادین برای شست و شوی واژن مانعی ندارد. اما استفاده خودسرانه از این ضدعفونی‌کننده مانند دو مورد بالا یعنی سرکه و جوش شیرین می‌تواند منجر به از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن و حتی تشدید خارش و سوزش در این ناحیه شود.

استفاده از نبات برای درمان عفونت واژن

بسیاری از افراد عقیده دارند گذاشتن نبات یا شیاف نبات در واژن باعث گرمی و از بین رفتن عفونت دستگاه تناسلی خواهد شد. بهتر است بدانید خواص گذاشتن نبات در واژن هیچ مبنا و پایه علمی ندارند و ریشه آن‌ها فقط در باورهای قدیمی و سنتی از تاریخ گذشته است.

بهداشت واژن

نحوه بهداشت صحیح واژن

روش‌های بهداشت صحیح دستگاه تناسلی در حفظ سلامت کلی این دستگاه و پیشگیری از ایجاد عوامل خطرزا بسیار موثر است. موارد زیر روش‌های بی‌خطر و درستی هستند که کمک می‌کنند بهداشت و سلامت واژن و سایر اجزای دستگاه تناسلی حفظ شود.

دستمال توالت را از جلو به عقب بکشید

یکی از موارد مهم در باره شست و شوی واژن، نحوه استفاده درست از دستمال توالت است. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از دستمال توالت‌های معطر خطر بزرگی برای سلامتی دستگاه تولید مثل زنان هستند.

در هنگام خرید دستمال توالت اطمینان حاصل کنید که از مواد درجه یک ساخته شده باشند و همچنین از خرید دستمال‌های معطر خودداری کنید. در زمان استفاده از دستمال آن را به ‌آرامی از جلو، یعنی از شروع لب‌های خارجی به سمت مقعد بکشید.
کشیدن دستمال توالت از مقعد به سمت فرج و کلیتوریس، باعث انتقال آلودگی‌های مقعد به داخل فرج، واژن و سایر اجزا خواهد شد. پس برای جلوگیری از این انتقال دستمال توالت را از جلو به عقب بکشید.

از دستمال پارچه‌ای برای خشک کردن واژن استفاده کنید

مرطوب بودن ناحیه تناسلی یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری‌های این ناحیه محسوب می‌شود. به‌همین دلیل باید پس از هر بار شست و شوی واژن آن را با یک دستمال تمیز و نخی خشک کنید.

لباس زیر نخی بپوشید

لباس زیرهای پلی‌استر و پلاستیکی باعث عرق کردن و گرم شدن ناحیه تناسلی می‌شوند و این موضوع در ایجاد عفونت و قارچ موثر است.

به‌جای استفاده از این نوع لباس زیر سعی کنید لباس‌هایی از جنس پنبه یا نخ بپوشید زیرا هوا را از خود عبور می‌دهند و کمتر سبب عرق کردن و در نتیجه ایجاد عفونت خواهند شد.
لباس زیر خود را به‌طور مرتب و با فاصله زمانی کم تعویض کنید و اجازه ندهید که زمینه برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم شود.

لباس زیر نو را قبل از استفاده بشویید

گاهی افراد لباس‌ زیرهایی را که خریداری می‌کنند، بدون شستن مورد استفاده قرار می‌دهند. بهتر است قبل از پوشیدن لباس زیر نو، آن را با آب و شوینده‌های ملایم بشویید.

در بسیاری از تولیدی‌های لباس زیر، برای جلوگیری از پوسیده و خراب شدن لباس‌ها در انبار، به آن‌ها مواد شیمیایی می‌زنند که این مواد برای بهداشت دستگاه تناسلی خطرناک هستند.

درمان عفونت واژن

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

رعایت موارد مهم در باره شست و شوی واژن اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت مرتکب شدن اشتباهاتی که در این مطلب گفته شد، ممکن است سلامت دستگاه تناسلی زنان به‌خطر افتد.

گاهی ممکن است به‌دلایل دیگری مانند حساسیت به کاندوم، زمینه ارثی و موارد دیگر، واژن بانوان دچار عفونت شدید شود. در این شرایط حتما به پزشک زنان مراجعه کنید زیرا شستشوی واژن توسط پزشک زنان می‌تواند در برطرف کردن سریع عفونت‌ها موثر باشد.

اگر شما نیز در زمینه بهداشت و شست و شوی واژن خود دچار سردرگمی شده‌اید و نمی‌توانید موارد مهم در باره شست و شوی واژن را از میان مطالب و اطلاعاتی مختلفی که می‌شنوید تشخیص دهید، توصیه می‌کنیم با پزشک آنلاین زنان پذیرش ۲۴ تماس بگیرید که در هر ساعت از شبانه‌روز به شکل متنی، صوتی و تلفنی می‌توانند به سوالات شما پاسخ داده و راهکار درمانی پیشنهاد دهند.

مشاوره آنلاین دکتر زنان و زایمان

۴.۱/۵ (۱۸ نظر)

منبع
nhshealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
122 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه کاوشی
فاطمه کاوشی
5 روز قبل

مادری ۶۳ ساله ۶ یا۷ ماهیت سوزش دارم به پزشکان متعددی مراجعه کردم خوب نشدم انوای پماد داخل یا خارج واژن استفاده کردم دیگه از کارو زندگی افتادم چکار کنم بهتر شم ممنون

حکیمه از کابل افغانستان
حکیمه از کابل افغانستان
1 ماه قبل

میتوانم از تخم بلدر چین برای شستشوی دهانه رحم استفاده کرد

غزل
غزل
1 ماه قبل

سلام دیروز بدنمو با شامپو شستم امروز خارش دارم هی میاد و میره نزدیک پریودیمم هست علتش چیه؟

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

لطفاً زودجوابموبدین

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید خانم دکتر من یک ماه هست رحیمموفریزکردم یک کم هفنت سفیدویک کم سبزرنگ کم میبینم میترسم چاکاربایدبکنیم براداروتجویزنرده دکتر

هیوا
هیوا
1 ماه قبل

سلام
ببخشید من دی ماه دوبار پریود شدم با فاصله ۱۶ روز دوباره ۱۴ بهمن پریود شدم.علتش چیه
باید به پزشک مراجعه کنم؟

صبا 38 ساله مجرد
صبا 38 ساله مجرد
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید شرمنده من عفونت شدید واژن داشتم هر چی دکتر میرفتم قرص و کپسول دادن استفاده کردم تاثیری نداشت بعد دوستم گفت دهان شویه استفاده کن منم امروز استفاده کردم و کلی عفونت از واژن بیرون اومد خاستم بدونم واسه واژن مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط صبا 38 ساله مجرد
Melika
Melika
پاسخ به  صبا 38 ساله مجرد
1 ماه قبل

چطور از دهان شویه استفاده کردی؟

شقی
شقی
3 ماه قبل

سلام من دوروز پیش!حواسم نبود با آب مونده در لوله خودم رو شستم … الان دوروزه زیر شکمم درد میکنه احساس میکنم واژن قرمز رنگ شده … به نظرتون عفونت گرفتم؟

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

سلام، من دوسه روزه که احساس خارش دارم، و این اولین بارمه ک همچین اتفاقی برام میفته، توی دستشوییه خوابگاه، و چند تا دستشوییه عمومی رفتم، و یکمم ترشحات سفید رنگ غلیظ دارم، میشه راهنماییم کنید:(

های بای
های بای
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

عفونت گرفتی فورا قرص بتادین بخور و چنتا قرص ضد عفونت و باکتری قارچ مصرف کن چند روز خوب نشدی برو دکتر متخصص

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

سلام به دستشویی ربطی ندارد قارچ واژن گرفتین باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و نوع عفونت مشخص شود حتما معاینه انجام دهید ..ولی به احتمال زیاد قارچ گرفتین بهتره یک دوره دو هفته ای از آنتی بیوتیک مثل مترو نیدازل ۲۵۰ وتتراساکلین ویا داکسی ساکلین ۱۰۰ .. و یا سفسکیم استفاده شود به مدت ۷ شب هم به هنگام خواب از کرم واژینال کلوتریمازل ۱ درصد استفاده شود ..

مهسا
مهسا
4 ماه قبل

سلام ببخشیدمحلولی که برای شستشویی دستگاه تناسبی زنان که رنگ جوهری باشه داریم یانه

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  مهسا
2 ماه قبل

سلام هیچ محلولی برای شستشوی واژن مناسب نیست اصلا داخل واژن نباید شسته شود چون باعث نابودی باکتری های مفید ناحیه داخلی واژن می‌شود بیرون واژن هم بهتر است فقط با آب گرم شسته شود ..حتی مواد شوینده و ژل های شستشو استفاده نشود بهداشتی تر است فقط در زمان حمام کردن که دست ها کامل تمیز است می‌توان با مالش ناحیه بیرونی شسته شو با آب گرم شود

ipxgvdvdhdffddgaddxhsgddhdgjsgdbdvgdg x
ipxgvdvdhdffddgaddxhsgddhdgjsgdbdvgdg x
پاسخ به  مهسا
1 ماه قبل

ح

ج-طج
ج-طج
5 ماه قبل

طفجفند

سونیا
سونیا
6 ماه قبل

برای شستن واژن می توان از صابون اطفال استفاده کرد

سمیه
سمیه
پاسخ به  سونیا
5 ماه قبل

چند روز درهفته سرکه سفید استفاده کنیم با تشکر

سونیا
سونیا
6 ماه قبل

آیا برای شستن واژه از صابون اطفال استفاده کردن خوب است

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  سونیا
2 ماه قبل

خیر بهتر است فقط آب ولرم استفاده شود آن هم به موقع حمام کردن ..

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  سونیا
2 ماه قبل

بزرگترین اشتباه که قدیمی ها زیاد این روش رو استفاده میکردن شستن واژن با سرکه ویا نشستن در وان سرکه است …دوست عزیز سرکه دارای اسید های خیلی قوی است که تمام باکتری های مفید در منطقه واژن را کشته و خودش باعث رشد قارچ در واژن است

بدون نام
بدون نام
پاسخ به  ملیحه
3 روز قبل

من در دوران بارداری سوزش و خارش شدید داشتم .هرچی دکتر میرفتم و دارو مصرف میکردم فایده نداشت تا اینکه توی وان سرکه و آب گرم بیست دقیقه سه الی چهارشب نشستم و بطور کامل مشکلم حل شد بدون برگشت عفونت و قارچ

مینا
مینا
7 ماه قبل

سلام من سوزش شدید واژن دارم باید به دکتر مراجعه کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مینا
1 ماه قبل

چکارکردی سوزش خوب شد

MaryaM
MaryaM
7 ماه قبل

سلام یه چند روز دچارخارشت شدید در واژنم شدمه چه دارویی استفاده کنم

مریم
مریم
7 ماه قبل

سلام من ی مدتیه ترشحات زیادی داشتم رفتم دکتر گفت زخم در دهانه رحم داری ولی با آزمایش و تست‌هایی ک انجام دادن گفتن خطرناک نیس و قابل درمانه، من ی مدته تو آب انار و آب و سرکه سفید میشینم ب نظرتون موثره؟؟؟

بهاره
بهاره
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

بهاره

بی نام
بی نام
7 ماه قبل

سلام این چند روزه دچار خارش و درد شدید تو واژنم دارم چه دارویی رو میتونم استفاده کنم

افسانه
افسانه
پاسخ به  بی نام
5 ماه قبل

سلام یک هفته میشه دچارترشحات زیاد واژن شدم بابوی بدماهی مرده سوزش وخارش ندارم باید چیکار کنم ممنون

مرضیه کلاته
مرضیه کلاته
9 ماه قبل

باسلام
ببخشید دچاربوی بدواژن وخارش شدید شدم چ دارویی میتونم مصرف کنم؟
باتشکر

اسنا
اسنا
9 ماه قبل

سلام
ببخشید من واژنم عفونت پنیری داره چجوری خودمو درمان کنم تو خونه چون نمیتونم دکتر برم

تینا
تینا
پاسخ به  اسنا
3 ماه قبل

پوست انار رو بریز توی اب بزار روی گاز به مدت نیم ساعت حسابی بجوشه بعد از صافی رد کن تفاله ها دورریز بشه وقتی ابش خنک شد بریز توی لگن به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه بشین توش.تا چند روز ،روزی چند بار انجام بده سریعا ترشحاتت متوقف میشه

شیده
شیده
9 ماه قبل

سلام دختر من ۱۰ سالش هست وداخل واژن اون ی سفیدی چرب هست وبا شیتن ازبین میره ایا این چیز مهمی است وبرای شستن آن چهکار کنیم ممنون

خانم خانی
خانم خانی
10 ماه قبل

سلام من چندماه پیش دکترمراجعه کردم گفت عفونت زیاده قرص و ژل دادخوب نشدم مجدد مراجعه کردم بازگف زیاده بخاطرهمین موقه نزدیکی دردشدیدی رخ میده بهت آمپول چهارتانوشته الان بهتراز قبل شدم ولی بازدید کمی موقه رابطه احساس میکنم گفت باژل بانوان داخل واژنتو بازنگشت بشورروزی یکی دوبار استفاده میکنم ولی الان موقع نزدیکی احساس میکنم داخل بدنم خشک شده چکارکنم میتونه از ژل باشه ضرری داره یا نه ممنون میشم ج بدین

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من چند باری داخل واژنم با آب سرد شستم و بیست روز گذشته و هنوز پریود نشدم ولی درد پریودی رو دارم و رحمم هم تیر میکشه بعضی موقع ها که میخوام بلند شم میخواستم بدونم چی شده ممنون میشم جوابمو بدین

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ناشناس
نصیری
نصیری
پاسخ به  ناشناس
6 ماه قبل

سلام من سه روزه که پایین شکم وکمرم دردمیکنه مثله در پریودی بعدازدردمیبینم مایه ی بیرنگ اماکمی بوی پنیرمونده میده توخونه چیکارکنم دستگاه آی دی هم دارم.به مدت هشت سال که دستگاه دارم

نصیری
نصیری
پاسخ به  نصیری
6 ماه قبل

سلام من ده ساله ازدواج کردم هشت سال آی یودی دارم الان سه روزه روزی یکی دوساعت دردپریودی میگیرم ترشح بی رنگ بابوی شیرمیبینم نمیتونم برم دکتر لطفا بگیدتوخونه چیکارکنم

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  نصیری
2 ماه قبل

سلام ای یودیت ربطی به بوی واژن نداره عفونت داری به احتمال زیاد اول باید نوع عفونت تشخیص داده شود بعد نوع دارو ودرمان ..به پزشک متخصص مراجعه کنید

ژیلا
ژیلا
1 سال قبل

سلام من ی سوال داشتم من زیادی واژنم بامواد شویند میشورم میخاستم بدونم این کارخطرناکه

بابای
بابای
1 سال قبل

علت درد ورژن بعد از ادرارشستشوچیه

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام میشه سوالی که پرسیدم جواب بدین ممنونم

هیس
هیس
1 سال قبل

سلام من ترشحات آبکی بی رنگ و بو دارم
بعضی اوقات هم ب مقدار خیلی کمی ترشح سفید دارم بی بو سوزش و خارش هم ندارم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من خیلی ترشحات دارم باید چه کار کنم نشتم سرکه سیب چه اثری برای واژن دارد

سمیرا‌ازمیناب
سمیرا‌ازمیناب
1 سال قبل

سلام ‌خسته‌نباشید‌من‌خیلی‌وقت‌که‌جلوگیری‌نمیکنم
یک‌هفته ‌است‌که‌پریودم‌عقب‌افتاده‌حالا‌ازدیروز
لکه‌قهوه‌ای‌میاد‌امروز‌هم‌خون‌ریزی‌دارم‌ولی‌کم‌
است‌می‌خواستم‌بدانم‌که‌احتمال‌داره‌که‌باردار
باشم‌‌اگر‌میشه‌زودتر‌راهنمایی‌کنید‌تا‌از‌استرس
دربیام‌ممنون ‌درضمن‌دوتا‌بچه‌پست‌سرهم‌
بدنیا‌آوردم‌ودربارداری‌های‌قبلی‌مشکل‌نداشتم
فرزند‌دوم‌سزارین‌شدم‌ممنون

سوگند
سوگند
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید من یه دو سه روز که دچار سوزش تو واژنم شدم و در موقع ادرار سوزش شدید و ترشح کم که سفید هست هستم و در رابطه جنسی درد و سوزش دارم که من خیلی استرس دارم چون اولین بارم اینجوری میشم لطفا جواب بدین زودتر

سوگند
سوگند
پاسخ به  سوگند
1 سال قبل

لطفا جواب بدین

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سوگند
9 ماه قبل

سلام ممنه شما عفونت داشته باشید

سوگند
سوگند
1 سال قبل

و در رابطه جنسی درد شدید و سوزش هست که خیلی استرس دارم که اولین بارم اینجوری میشم

سوگند
سوگند
1 سال قبل

سلام و خسته نباشین من یه دو سه روز که دچار سوزش در واژنم شدم و در موقع ادرار سوزش شدید دارم و ترشح کم و سفید رنگ شدم و بوی بد داره

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سوگند
9 ماه قبل

سلام ممکنه عفونت داشته باشید به پزشک مراجعه کنید

عطائی
عطائی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من یه دوسه روزیه که خارش واژن در ناحیه داخلی گرفتم وترشحات پنیری شکل می بینم اگه میشه بگید باید چیکار کنم

ندا
ندا
پاسخ به  عطائی
1 سال قبل

خاتم عطایی عفونت قارچی گرفتی سریع ترین راه درمانش به تجربه خودم شیاف ماریاناس

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  عطائی
6 ماه قبل

قرص سیپروفلو کساسین مصرف کن

سهیلا
سهیلا
1 سال قبل

اگربخواهیم رحم خودراباجوش شیرین شستشودهیم اب بایدجوشیده باشدیافرقی نداره واب بایدسردباشدیاولرم ممنون میشم پاسخ دهید

خانوم مائده
خانوم مائده
1 سال قبل

براچی واژن من یکسره بوی بدمیده

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  خانوم مائده
9 ماه قبل

چون عفونت دارید عزیزم

خانوم مائده
خانوم مائده
1 سال قبل

سلام بیست ساله ازدواج کردم قارچ دارم هرچی دارومصرف می کنم ازبین نمیره چکارکنم خیلی اذیتم دکترزنان رفتم ولی خوب نشدم لطفاراهنمایی کنیدثواب داره

مهر
مهر
پاسخ به  خانوم مائده
1 سال قبل

سلام.کرم واژینال میکوزین و شیاف فیتوواژکس تا هفت شب یک شب درمیان استفاده کنین.چون گیاهی هستن به زودی خوب میشین. میتونید به پزشک طب سنتی ای که خانم هم باشه مراجعه کنید

ندا
ندا
پاسخ به  خانوم مائده
1 سال قبل

برای عفونت قارچی از عطاری شیاف ماریانا بگیرید من شش ماه درگیرش بودم و از دکتر کلی ژل و کرم و… گرفته بودم اخر سر عطاری مشکلم رو با این شیاف خل کرد بعد شش ماه رسما ارزوی مرگ میکردم حتی

تینا
تینا
پاسخ به  ندا
14 روز قبل

منم عفونت دارم ولی از بین نمیره.موقع نزدیکی هم به خونریزی میفتم .نمیدونم چکار کنم.دکتر هم رفتم فایده نداشته ترخدا یکی به من بگه چکار کنم.

مریم
مریم
پاسخ به  خانوم مائده
10 ماه قبل

سلام پماد اکتی ژل عالی هست ولی الان بازار موجود نیست

صبا
صبا
پاسخ به  خانوم مائده
10 ماه قبل

سلام برو طب سنتی

راضیه
راضیه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ، من بشدت سوزش اداراری دارم و هرکاری میکنم دکتر میرم ولی خوب نمیشم چیکار کنم؟؟
دیگه واقعا اذیتم میکنه

هسل
هسل
پاسخ به  راضیه
2 ماه قبل

پماد واژینال بتادین بخر استفاده کن

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

من الان ۷ روزی هسته بیماری قارچ گرفتم و رفتم پیش دکتر زنان زایمان بهم یه پماد داد و یه قرص ولی خارش سوزش شدید دارم باید چه کنم تنم زخم شود چی مصرف کنم چه چیز های بخورم

ممنون میشم به سؤال های ما جواب بدین

ندا
ندا
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

برای عفونت قارچی از عطاری شیاف ماریانا بگیرید من شش ماه درگیرش بودم و از دکتر کلی ژل و کرم و… گرفته بودم اخر سر عطاری مشکلم رو با این شیاف خل کرد بعد شش ماه رسما ارزوی مرگ میکردم حتی

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام خسته نباشین

سما
سما
1 سال قبل

سلام ببخشیدبایدبرای استفاده ازکرم واژینال اپیلیکاتورروتاانتهافشاربدیم؟

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

باسلام خدمت خانم دکتر عزیز
ببخشید من رابطه مقعدی زیاد دارم واز عفونت واژن میترسم بهترین راه شستشو بعد نزدیکی چه روشی پیشنهاد میکنید

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

مقعد چه ربطی به واژن دارد

صدیقه سواری
صدیقه سواری
1 سال قبل

سلام من تازه پاپ اسمیرگزاشتم خیلی دردزیرشکم دارم چکارکنم

زهرا تیموری
زهرا تیموری
1 سال قبل

سلام با تشکر از شما سوالی داشتم در رابطه با شستشوی واژن با الکل من گاهی هنگام خارش واژن از اسپری الکل در ناحیه تناسلی استفاده میکنم میخواستم ببینم مشکلی نداره ممنون میشم راهنماییم کنید

ک خ
ک خ
1 سال قبل

سلام خسته نباشین من ده ساله که لکه بینی دارم گفتن بایدبری بیمارستان برای شستشوی رحم و لکه برداری میخواستم بدونم درزمان پریودی میشه این کارو انجام بدمک ک

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. من خیلی زودزودعفونت میگیرم ترشح سفیدرنگ دردزیرشکم هم خیلی دارم بیرونی واژن هم خیلی خارش دارم ازبتامتازون وان ان استفاده میکنم خارشش رفع میشه یکی دوروز وبازدوباره برمیگرده . داخل بتادین بشینم خوب میشم یاکه نه لطفا راهنماییم کنید

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید . من عفونت دارم ترشح سفیدرنگ هنگامی که ترشح ازبدنم خارج میشه زیرشکمم خیلی دردمیگیره خارش بیرون ازواژن هم شدیددارم . آیانشستن داخل بتادین خوبه یاکه ؟ممنون میشم ازلطفت راهنماییم کنید

مرضیه کلامی
مرضیه کلامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من بعد از نزدیکی سوزش دارم و مدت یکسال برای بچه دار شدن اقدام کردم ولی متاسفانه باردار نمیشم

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  مرضیه کلامی
1 سال قبل

برو پیش صمد امینی مشهد از دکتر هایه به نام این نازایی و درمان صد درصد

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام
من پیش متخصص رفتم گفت عفونت داری و دارو داد اما بازم ترشحات سبز و بو دار دارم باید چی کار کنم؟

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مدتی است که لبه داخلی و بیرونی واژن مثل اینکه بریده باشید یه همچین سوزشی دارد به طوری که حتی برای دستشویی رفتن هم می ترسم از سوزش لبه های داخلی وبیرون وخیلی قرمز شده واژن… داخل واژن هم خیلی خارش دارد.از کنم خسته شدم از عفونت چی استفاده کنم بهتر بشم آئودی هم دارم می ترسم خراب بشه

هیوا
هیوا
پاسخ به  سمیه
1 سال قبل

عزیزم شما خوب شدی ؟؟؟

الی
الی
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

سلام تو خوب شدی؟

کبری غفاری
کبری غفاری
1 سال قبل

سلام من عوفونت شدید دارم دارو مصرف میکنم خوب میشم نه ولی برمیگردو درد زیر دل شدید ورنگ ان سبز به لیمو است دکتر میرم ولی خوب نمی شم

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام ببخشید من سوزش واژن دارم ترشحم سبز رنگ و شبیه پنیر هس خیلی وقته این اتفاق واسم رخ داده من فکر میکردم این چیزا طبیعیه ولی تازه متوجه شدم . یعنی من عفونت دارم؟ اگ عفونت داشته باشم راحی برای درمانش هست؟ چون خیلی وقته من اینجوری میشم .
ترو خدا جوابم رو بدین دارم میمیرم از استرس

دکمه بازگشت به بالا