آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

عوارض و فواید لیزر موهای زائد در بارداری

پاسخ به پرسش‌های شما درباره لیزر موهای زائد در دوران بارداری

یکی از تغییراتی که ممکن است بدن زنان در دوران بارداری تجربه کند، رشد موهای زائد است. اگر شما هم دوران بارداری خود را سپری می‌کنید، احتمالا متوجه رویش موهای ناخواسته در محل‌های جدیدی از بدن خود شده‌اید و یا این که شکم‌تان به اندازه‌ای جلو آمده که قادر به اصلاح کامل موهای بدن خود نیستید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفته باشید، لیزر موهای زائد در بارداری، اولین گزینه پیش روی‌تان خواهد بود که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

اما آیا لیزر موهای زائد در بارداری مضر است؟ آیا درمان با لیزر بر روی بدن مادر و جنین در رحم او تاثیر‌گذار است؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر نماید، پس برای دریافت پاسخ این سوالات همراه ما باشید.

بارداری چگونه بر رشد مو تاثیر می‌گذارد؟

زمانی که باردار هستید، این که تصور کنید خود سابق‌تان هستید کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. برخی از زنان نه ماه بارداری خود را با احساس خوشحالی و هیجان سپری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با مشاهده تغییرات بدنی خود چندان راحت نباشند.

بهتر است بدانید که در دوران بارداری بدن شما در بالاترین سطح تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد که این خود می‌تواند به عنوان عاملی مهم بر روی چرخه طبیعی رویش مو تاثیر بگذارد. سطح بالای هورمون‌های استروژن و آندروژن به ویژه در سه ماهه سوم بارداری می‌توانند باعث رشد مو در محل‌های جدید از بدن شوند. بسیاری از زنان ممکن است متوجه رشد موهای ناخواسته در نقاطی مانند صورت، گردن، شکم و سینه‌های خود شوند.

رشد مو در بارداری

برای درک نحوه تاثیرگذاری بارداری بر روی رشد مو، بهتر است در ابتدا با چرخه طبیعی رویش مو و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

چرخه رشد مو

مو سه مرحله رشد را طی می‌کند:

  • در مرحله رشد مو که با عنوان مرحله آناژن شناخته می‌شود، فولیکول‌های مویی سر و بدن شروع به ایجاد ساختار مو می‌کنند.
  • در مرحله میانی، موی ایجاد شده به رشد خود ادامه می‌دهد.
  • در محله نهایی یا تلوژن که گاهی اوقات مرحله استراحت نیز نامیده می‌شود، موها شروع به ریزش می‌کنند.

هورمون‌های بارداری بر روی مرحله آخر از فرآیند چرخه طبیعی مو تاثیر می‌گذارند. بدین ترتیب مرحله نهایی با تاخیر انجام شده و ریزش مو با سرعت قبلی صورت نمی‌گیرد. بنابراین بسیاری از زنان متوجه ظاهر شدن مو در محل‌های جدید یا ضخیم‌تر شدن ساختار موی خود می‌شوند.

در نتیجه به‌راحتی می‌توان متوجه شد که چرا زنان به دنبال کشف تاثیر لیزر موهای زائد بر بارداری خود هستند. بنابراین زمانی که نه ماه بارداری سختی را پشت سر می‌گذارید، احتمالا کمی نظافت و رسیدگی به خود می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا کمی با نشاط‌تر گردید.

آیا لیزر موهای زائد در بارداری خطرناک است؟

  • نبود تحقیقات کافی

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری از انجام لیزر موهای زائد خودداری کنید. اگر چه لیزر موهای زائد در کل روش بی‌خطری است، اما در حال حاضر هیچ مطالعه طولانی مدتی انجام نشده که در آن، تأثیر لیزر موهای زائد بر روی جنین متولد نشده را مورد ارزیابی دقیقی قرار دهد.

به همین دلیل بهتر است تا زمان زایمان خود منتظر بمانید و بعد از تولد نوزاد خود، اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنید. بعد از زایمان هم اگر در مورد زمان فرا رسیدن آن دچار شک شده‌اید، پزشک زنان بهترین فردی است که می‌تواند در مورد انتخاب زمان انجام لیزر موهای زائد بعد از بارداری به شما کمک کند. پزشک زنان با بررسی تغییرات بدنی شما، می‌تواند زمان به حالت عادی برگشتن هورمون‌ها را مورد رصد قرار دهد. در این صورت پوست شما آماده لیزر درمانی خواهد بود. دقت داشته باشید که اگر زخم اپیزیوتومی یا سزارین در بدن شما وجود داشته باشد، این بررسی‌ها اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

نکته مهم

پزشکان توصیه می‌کنند بلافاصله قبل از مراجعه به بیمارستان برای انجام فرآیند زایمان، ناحیه تناسلی خود را اصلاح نکنید، به ویژه اگر قصد انجام زایمان سزارین را داشته باشید. اصلاح می‌تواند باعث ایجاد خراش و بریدگی‌های کوچک در شما شده و به ایجاد عفونت در محل زخم یا اطراف آن دامن بزند.

  • هورمون‌های بارداری و اختلال در چرخه رشد مو

دقت کنید از آن جایی که فولیکول‌های مو تنها در اولین مرحله رشد خود مستعد دریافت انرژی لیزر هستند، بنابراین دستیابی به بهترین نتیجه دلخواه، نیاز به انجام جلسات درمانی مدون دارد. چرا که موهای بدن شما، حتی در یک ناحیه معمول هم با سرعت‌های متفاوتی رشد خواهند کرد و این کار تاثیر‌گذاری لیزر بر روی آن‌ها را با دشواری مواجه می‌سازد. درمان هر فولیکول ناخواسته در اولین مرحله رشد خود، جلسات متعدد و با فاصله منظم را می‌طلبد.

با توجه به تغییرات هورمونی که بر روی کل بدن در دوران بارداری تأثیر می‌گذارد، درمان این فولیکول‌های ناخواسته در مرحله رشد اولیه آنها به یک چالش مهم تبدیل می‌شود. از طرفی فولیکول‌های خفته و رشد موهای جدید نیز بیشتر در زمان‌های غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهد.

  • هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation)

علاوه بر رشد موهای زائد بدن، بسیاری از زنان باردار متوجه می‌شوند که پوست آنها به‌طور موقت در دوران بارداری تیره‌تر شده است. این پدیده‌ که با نام هایپرپیگمانتاسیون شناخته می‌شود باعث تغییراتی در رنگدانه ملانین پپوستی می‌گردد. لیزر موهای زائد برای رنگ‌های روشن پوست، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به‌عبارتی در لیزر موهای زائد، بیشترین نتیجه در افرادی با تضاد رنگی زیاد بین رنگ مو و رنگ پوست به دست می‌آید. با تیره‌شدن پوست در دوران بارداری، لیزر موهای زائد ممکن است موقتاً نسبت به زمان‌های دیگر آن چنان که باید از کارایی مناسبی برخوردار نباشد.

  • حساسیت پوست

در دوران بارداری به دلیل وجود ترکیبی از عوامل از جمله افزایش خون‌رسانی و کشیدگی پوست در اطراف سینه‌ها و شکم، پوست حساسیت بیشتری دارد. این احساس موقت ممکن است لیزر موهای زائد را در این مدت دردناک یا ناراحت‌کننده کند. برای برخی از زنان باردار، حذف مو با لیزر ممکن است باعث درد خفیف شود، بنابراین اغلب متخصص زیبایی از کرم‌های بی‌حس کننده استفاده می‌کند. مصرف این کرم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا بدن شما قادر است هر ماده‌ای را که بر روی پوست اعمال می‌شود، جذب نماید.

از طرفی لیزر می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود، به‌ویژه هنگامی که در قسمت پایین شکم و ران صورت گیرد. هنگامی که در مراحل آخر بارداری قرار بگیرید، لیزر روی ناحیه سینه‌های حساس و ناحیه بیکینی، به‌طبع ناراحت کننده‌تر خواهد بود.

برای حذف موهای زائد در بارداری چه باید کرد؟

زمانی که در دوران بارداری خود هستید بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و موهای زائد را با روش کم خطرتر مانند تیغ، اصلاح نمایید. استفاده از روش‌های اپیلاسیون، کرم‌های موبر و سایر روش‌های غیر‌معمول موهای زائد نیز برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. اگر نگران رشد موهای زائد خود هستید، قبل از استفاده از هر روشی به غیر از اصلاح با تیغ، بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

در حالی که استفاده از کرم‌های موبر برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته شده است، با این حال هیچ مطالعه‌ای بی‌خطر بودن مواد شیمیایی مانند پودر سولفید باریم و تیوگلیکولیک اسید برای مادران و نوزادان را ثابت نکرده است. برای این که از بی‌خطر بودن آنها در دوران بارداری خود اطمینان پیدا کنید همانند سایر لوازم آرایشی آنها را بر روی بخشی از پوست خود امتحان کنید. بدین ترتیب می‌توانید از واکنش پوستی خود نسبت به محصول باخبر شوید. برخی از مواد شیمیایی، هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، بوی متفاوتی از خود بر جای می‌گذارند، که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند باشد و در موارد نادر باعث ایجاد واکنش آلرژیک در شما شود.

اگر چه اپیلاسیون نیز می تواند به عنوان یکی گزینه های حذف مو برای مدت کمی طولانی تر مورد استفاده قرار گیرد ولی با این حال به خاطر داشته باشید که پوست بسیار حساس شما ممکن است متفاوت از حالت عادی به اپیلاسیون واکنش نشان دهد. بنابراین یک لوسیون ضد عفونی‌ کننده با کیفیت خوب برای استفاده قبل و بعد از اپیلاسیون انتخاب کنید. استفاده از این لوسیون‌ها قبل از اپیلاسیون می‌توانند از سوزش و درد حین انجام این عمل بکاهند.

از طرفی با تغییر شکل و اندازه بدن، ممکن است برای از بین بردن موهای زائد برخی مناطق خود نیاز به کمک داشته باشید. اگر تصمیم دارید از متخصص زیبایی یا متخصص پوست بدین منظور کمک بگیرید، بهتر است از رعایت اصول بهداشتی در مرکز و دارا بودن مجوزهای قانونی و بهداشتی در آن اطمینان خاطر حاصل نمایید.

اگر شاهد رشد موهای ضخیم‌تری در بدن خود هستید یا موهای شما در مکان‌های جدیدی رشد کرده است، بهتر است نگران این موضوع نباشید. پس از گذشت حدود شش ماه از زایمان و کاهش هورمون‌های بارداری، موهای شما باید به چرخه طبیعی رشد خود بازگردند.

آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

به‌طور کلی متخصصان بر این باورند که لیزر موهای زائد در دوران شیردهی بی‌خطر است اما برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که استفاده از لیزر در ناحیه قفسه سینه و پستان صورت نگیرد. قبل از انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی، با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

چگونه در بارداری موهای زائدد را حذف کنیم

آیا لیزر باعث نازایی می شود؟

در روش لیزر موهای زائد از اشعه های غیر یونیزه‌کننده استفاده می‌شود که پرتوهای متمرکز نوری را به سمت فولیکول‌های مویی هدایت می‌کند. این امواج نوری بدون ایجاد هیچ گونه جهش سلولی تنها چند میلی‌متر به داخل پوست نفوذ می‌کنند. این تکنیک گرمای شدیدی را تولید می‌کند تا موهای زائد را از ریشه جدا کند. اگر چه اشعه‌های غیر یونیزه کننده تنها بر روی مناطق دارای فولیکول مو اعمال می‌شود ولی می‌تواند توسط بافت اطراف آن ناحیه نیز جذب شود. پزشکان از نحوه تأثیر‌گذاری این پرتوها بر روی نوزاد متولد نشده مطمئن نیستند.

به غیر از زنان باردار استفاده از لیزر به منظور حذف موهای زائد در تمامی افراد روشی بی‌خطر محسوب می‌شود. اکثر افراد بعد از انجام این روش هیچ گونه عوارض جانبی طولانی‌مدتی را تجربه نمی‌کنند. اما درصد بروز عوارض جانبی موقت در بین افراد شایع‌تر است. برخی از عوارض جانبی موقت شامل قرمزی، ورم و تحریک پوست در ناحیه لیزر شده می‌باشد. هر نوع تحریکات پوستی از نوع خفیف و کوتاه مدت است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد بر روی شانس بارداری تاثیر‌گذار است. اگر قصد باردار شدن دارید بهتر است قبل از اقدام به انجام لیزر موهای زائد در این باره با پزشک زنان خود مشورت نمایید و اگر امکان مراجعه حضوری ندارید می توانید از دکتر زنان انلاین تلفنی یا متنی بپرسید. 

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در اکثر افراد کاهش موفقیت رشد با کمک این روش نیاز به انجام چندین جلسه درمانی دارد که ممکن است طی یک دوره نه ماهه صورت پذیرد. این احتمال وجود دارد که قبل از این که متوجه بارداری خود شوید، تحت درمان با لیزر قرار گرفته باشید. این کار ممکن است شما را در معرض خطرات ناشی از این روش قرار دهد، از جمله:

  • سوزش پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • تاول زدن
  • زخم
  • در موارد نادر رشد مجدد موها

اما توجه به این نکته ضروری است که همه روش‌های لیزر موهای زائد یکسان نبوده و تکنسین‌های زیبایی ممکن است از لیزرهای مختلف با خنک‌های متفاوت و تسکین دهنده‌های پوستی بدین منظور استفاده کنند. اگر در مورد دستگاه لیزر مورد استفاده در مرکز زیبایی ابهامات زیادی در ذهن شما ایجاد شده، می‌توانید این موارد را از مرکز ارائه دهنده خدمات جویا شوید.

دکتر زنان آنلاین

بنابراین به‌صورت کلی می‌توان گفت اگر چه استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد روش بی‌خطری است اما در مورد انجام آن در دوران بارداری تحقیقات کافی صورت نگرفته است.

خبر خوب این که شما می‌توانید سوالات خود را در مورد لیزر موهای زائد قبل بارداری از دکتر زنان آنلاین پذیرش ۲۴ بپرسید.

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
www.clinicalase.com.audermacarehr.comwww.healthline.comlaserallclinic.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوثر بیرون بری
کوثر بیرون بری
2 ماه قبل

چقدر قبل بارداری نباید لیزر کرد

معصومه
معصومه
4 ماه قبل

مع

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام،من اوایل بارداریم هست،میشه ناحیه تناسلی رو لیزر بزنم

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام خوبید ببخشید سوالی داشتم زنان باردار میتونن از لیزر استفاده کنن

بهار
بهار
1 سال قبل

ایا لیزر در حاملگی ضرر دارد

فرجی
فرجی
2 سال قبل

اپراتور لیزر حامله شود آیا میتواند پای دستگاه لیزر کار کند

محمدی
محمدی
پاسخ به  فرجی
1 سال قبل

آیااپراتورلیزر حامله شودبراجنین خطرناک هست برا ادامه کاردر دوران حاملگی؟

ساراکهنی
ساراکهنی
پاسخ به  فرجی
6 ماه قبل

آیا برای اپراتورلیزر حامله کاربادستگاه ضرر داره؟

دکمه بازگشت به بالا