تامپون چیست؟ روش استفاده، فواید و عوارض تامپون

چگونه در دوران قاعدگی از تامپون استفاده کنیم؟

تامپون چیست؟ روش استفاده، فواید و عوارض آن

یکی از محصولات بهداشتی بانوان که در دوران قاعدگی استفاده می‌شود، تامپون است.  تامپون یعنی چه؟ عوارض استفاده از تامپون چیست؟ آیا با تامپون می‌شود استخر رفت؟ تامپون یا نوار بهداشتی؟ طرز استفاده از تامپون و هر آنچه بخواهید را در این مطلب خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

تامپون قاعدگی چیست؟

دو نوع تامپون داریم. تامپون قاعدگی و تامپون بینی. تامپون قاعدگی یک لوله پنبه‌ای کوچک است که در دوران قاعدگی برای جذب خون در داخل واژن استفاده می‌شود. از تامپون قاعدگی برای چندین ساعت می‌توان استفاده کرد و محدودیت سنی هم برای استفاده از آن وجود ندارد. کافی است برای استفاده از آن احساس راحتی داشته باشید. در این صورت به راحتی می‌توان آن را جایگزین نوار بهداشتی کرد. تامپون بینی چیست؟ لوله‌های پنبه‌ای بسیار کوچک که بعد از جراحی بینی در داخل آن گذاشته می‌شود. این دو با هم متفاوتند.

انواع تامپون

تامپون هم مانند نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد که هر فرد با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. قیمت تامپون قاعدگی با توجه به اینکه تامپون ایرانی انتخاب کنید یا خارجی و نوع آن متفاوت است:

تامپون انگشتی

این تامپون‌ها، لوله‌های کوچک پنبه‌ای هستند که به آرامی و با فشار انگشت وارد واژن می‌شوند. برای خارج کردن آن هم با انگشت، نخ تامپون را گرفته و آن را خارج می‌کنیم.

تامپون همراه با اپلیکاتور

این نوع تامپون هم همان شکل لوله پنبه‌ای را دارد اما با کمک یک اپلیکاتور وارد واژن می‌شود.در انتخاب هر تامپون یک نخ کوچک قرار دارد که با کشیدن آن، تامپون از بدن خارج می‌شود. به دلیل راحت بودن این نوع تامپون، استفاده از آن طرفداران بیشتری دارد.

تامپون‌ها از نظر قدرت جذب هم انواع مختلفی دارند. در واقع عددی که روی این تامپون قرار دارد که میزان جذب خون روی آن ثبت شده است. انواع این تامپون شامل ضعیف با میزان جذب ۶ گرم، معمولی بین ۶ تا ۹ گرم، خوب از ۹ تا ۱۲ گرم، خیلی خوب ۱۲ تا ۱۵ گرم و عالی بین ۱۵ تا ۱۸ گرم است. به همین منظور فرد می‌تواند در روزهای مختلف دوران قاعدگی و با توجه به مقدار خونریزی یکی از این تامپون‌ها را انتخاب کند. ممکن کسی از شما این سوال را بپرسد که تامپون مردانه چیست؟ جواب ساده است. چیزی به این نام اصلا وجود ندارد.

روش استفاده از تامپون

قبل از هر کار باید آموزش قرار دادن تامپون را بلد باشید. گفتیم که تامپون‌ها یا اپلیکاتور دارند یا ندارند. در نوع اول، بعد از شستن دست، تامپون را از لایه پلاستیکی روی آن جدا کرده و داخل اپلیکاتور قرار دهید. دقت کنید که انتهای تامپون، نخ داشته باشد. اپلیکاتور را به آرامی وارد واژن کرده و بعد از اطمینان از ورود کامل آن، پمپ آن را به آرامی فشار دهید. بعد از خارج شدن تامپون و حس آن در داخل بدن، اپلیکاتور را به آرامی خارج کنید. نخ تامپون باید خارج از واژن گرفته باشد. پیش از انجام این کار خوب است که آموزش تصویری استفاده از تامپون را ببینید.

آشنایی با انواع تامپون و استفاده از آن

ممکن است دفعات اول انجام این کار کمی سخت باشد اما به مرور جای اصلی اپلیکاتور و محل قرار گرفتن تامپون را یاد خواهید گرفت. اگر تامپون در جای درست خود قرار بگیرد هم به آسانی بیرون نمی‌آید و هم اصلا به عنوان یک جسم خارجی شما را اذیت نمی‌کند. از طرف دیگر امکان کثیف شدن لباس و نشت خون هم وجود ندارد.

در مورد تامپون‌های بدون اپلیکاتور هم به همان ترتیب اما بدون وسیله عمل می‌کنیم. ابتدا دست‌ها را تمیز شسته و تامپون را به آرامی در حالی وارد واژن کنید که نخ انتهای آن بیرون باشد.

نکته مهم این است که تامپون نباید بیشتر از ۸ ساعت در داخل واژن بماند. بهتر است در کمتر از این زمان آن را تعویض کنید. قبل و بلافاصله بعد از خواب آن را تعویض کنید. ماندن زیادتر از حد تامپون در داخل واژن ممکن است باعث ایجاد شوک سمی شود.

مزایا و معایب تامپون

هر وسیله‌ای مزایا و معایب خاص خودش را دارد. تامپون نسبت به نوار بهداشتی مزایای بیشتری دارد. اول اینکه حمل و نقل آن راحت‌تر است و جای کمی می‌گیرد. مزیت دیگر آن این است که در هنگام ورزش به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. آیا می‌توان با تامپون استخر رفت؟ بله. به دلیل آسانی استفاده از تامپون در استخر این محصول مورد علاقه ورزشکاران است.

علاوه بر تامپون قاعدگی و استخر، مزیت دیگر استفاده از تامپون برای لیزر است. اگر نمی‌خواهید جلسات لیزر را جابه‌جا کنید با استفاده از تامپون قاعدگی، جلسات خود را کامل کنید. اما در مورد استفاده از تامپون در بارداری می‌توانید  با پزشک زنان آنلاین مشورت کنید.

نکته‌‌ای که به عنوان یکی از معایب تامپون می‌توان گفت این است که چیزی به اسم تامپون دخترانه نداریم.  تامپون‌ها ممکن است به پرده بکارت آسیب برسانند. بنابراین استفاده از تامپون برای دخترها توصیه نمی‌شود. البته این موضوع با توجه به فرهنگ کشورها و جوامع مختلف متفاوت است. اما در کشور ما استفاده از تامپون برای باکره‌ها و استفاده از تامپون برای مجردها توصیه نمی‌شود.

مزایا و معایب تامپون

از طرف دیگر تامپون می‌تواند در بعضی افراد ایجاد سندرم شوک عفونتی یا TTS کند. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرد تامپون را برای ساعت‌های طولانی استفاده کرده و آن را عوض نکند. در این صورت حمله باکتری‌های جمع شده در تامپون می‌تواند ایجاد یک شوک سمی کند. البته این موضوع خیلی نادر است.

بعضی از افراد از گم شدن تامپون در بدن هراس دارند. ممکن است در هنگام استفاده از تامپون نخ انتهای آن جدا شود. در این صورت البته می‌توان به آرامی دو انگشت را وارد واژن کرده و تامپون را بیرون بکشید اما بسیاری از افراد این کار را دوست ندارند و اذیت می‌شوند.

تامپون ممکن است باعث خشکی واژن شود. این موضوع زمانی اتفاق میوفتد که از تامپون با قدرت جذب بالا در مواقعی که خونریزی زیاد نیست استفاده شود. تامپون هم مانند نوار بهداشتی می‌تواند ایجاد خارش یا سوزش یا حساسیت کند. این موضوع را بیشتر در تامپون‌های عطردار می‌توان دید.

آیا استفاده تامپون بهتر از نوار بهداشتی است؟

اگر از تامپون درست استفاده شود، محصولی بی‌دردسر و انتخابی خوب است. اینکه آیا استفاده از تامپون بهتر از نوار بهداشتی است یا نه را باید هر فرد با توجه به تجربه خود به آن پاسخ بدهد. بسیاری از افراد با قرار گرفتن جسمی خارجی در واژن خود مشکل دارند. به این افراد معمولا استفاده از تامپون پیشنهاد نمی‌شود. به علاوه تامپون را برای دخترها هم توصیه نمی‌کنند. در صورت بروز هر نوع مشکلی هنگام استفاده از تامپون می‌توانید از مشاوره دکتر زنان آنلاین در سایت پذیرش ۲۴ نیز استفاده کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

۳.۴/۵ (۴۰ نظر)

منبع
www.verywellhealth.comwww.menstrupedia.comwww.verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
53 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Bayse
Bayse
1 روز قبل

ایا واقعا پرده بکارت در ما زنان وجود نداره پس اینا چین دکترا میگن

یلدا
یلدا
4 ماه قبل

سلام کسی میدونه اگه تامپون رو چربش کنیم و بعد استفاده کنیم مشکلی داره یا نه؟؟

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط یلدا
Lav
Lav
4 ماه قبل

خیلی بی ادبید پسرای خنگ

Lav male
Lav male
پاسخ به  Lav
4 ماه قبل

خب باید بدونیم چی به چیه

بینام
بینام
4 ماه قبل

راست میگن..پرده وجود ندارد من مطالعه کردم.این یه اطلاعات غلطی که توجامعه گفته شده ..درصورتی که چیزی به اسم پرده وجود ندارد

هدایت
هدایت
7 ماه قبل

تامپون دیگر چیست وچرا زنها ازش استفاده میکنن مگر دیونه هستن
اگه بره تو سوراخشون در نیاد اونوقت باعث مریضی سمی میشه تو بدنشون که قطع نخاع میشن پاهاشون از بین میره

ملودی
ملودی
پاسخ به  هدایت
6 ماه قبل

سلام من میخواستم تجربه خودم رو براتون بنویسم ولی در آخر این نظر شماست که میخواهید استفاده کنید یا نه، من بعد از سالهای زیادی استفاده از تامپون به این نتیجه رسیدم که واقعا تامپون بهتر از نوار بهداشتی است استفاده راحت و اینکه تاحالا نشده که تامپون بیرون نیاد و پیشنهاد میکنم حتما استفاده کنید چون خیلی راحت تره از نواربهداشتی اگر درست استفاده بشه هیچ نم پس نمیده و با خیال راحت حتی میتونید استخر هم برید و با وجود نخ بلندش اصلا نگران نباشید که نتونید تامپون رو در بیارید بازم موفق باشید

شیما
شیما
9 ماه قبل

آقا پسر ها شما اینجا چیکار دارید چرا اینقدر سوال های بی ادبانه می‌پرسید بی ادب ها

دلخوش
دلخوش
پاسخ به  شیما
2 ماه قبل

به هر حال باید پسرم این چیزا رو یاد بگیره تا بتونه وارد یه زندگی بشه که فردا زنش برگشت گفت کوپ نکنه

مهسا
مهسا
11 ماه قبل

آیا تامپون برای استخر مناسب است

ملودی
ملودی
پاسخ به  مهسا
6 ماه قبل

بله من روزهای آخر پریودیم از تامپون استفاده میکنم و همیشه چه اول چه آخر پریودی هیچ مشکلی با استخر رفتن ندارم ولی خیلی سعی میکنم تند تند عوضش کنم که نه باعث عفونت بشه و نه اذیت بشم موفق باشی

صادق
صادق
پاسخ به  ملودی
5 ماه قبل

راجع به عفونت گفتین , آیا تامپون هم در فرد سالم باعث عفونت میشه یا نه ؟

الی
الی
1 سال قبل

باعث عفونت میشه،نذارید

ملودی
ملودی
پاسخ به  الی
6 ماه قبل

هر چیزی اگر درست استفاده نشه باعث عفونت میشه حتی شرتی که استفاده میکنیم پس تامپون به تنهایی باعث عفونت نمیشه در مواقع استفاده از تامپون باید دستها تمیز باشه و اینکه تامپون رو به موقع عوض کنی تا عفونت نگیری، موفق باشید

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام . من همیشه از نوار بهداشتی استفاده کردم و میکنم.

آرمین
آرمین
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

استفاده کن از نانازت مراقبت کن حواست بهش بشه

امید
امید
1 سال قبل

ضرر داره

علی
علی
1 سال قبل

آیا میشه در زمان پریودی سکس کرد؟

...
...
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام. آمیزش توی این دوران شرعا حرامه

سارا
سارا
پاسخ به  ...
1 سال قبل

سلام، بهتره بوسیدن بغل کردن و حرفای عاشقانه در مدت پریود بودن انجام بشه.

مهدی
مهدی
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

احسنت…خانمها را درک کنیم

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

خب من از کجا پیدا کنم اون نفرو که بوس و بغلش کنم حرفایه عاشقانه بزنم واسش

رها
رها
پاسخ به  مرتضی
11 ماه قبل

نداریم همچین چیزی اولشه واسه اینهه دنبالشی

حسین
حسین
پاسخ به  مرتضی
1 ماه قبل

بقول فرزاد فرزین که میگه بمیرم من واسه تنهایی هردوتامو…..

اتی
اتی
پاسخ به  علی
1 سال قبل

میشه ولی ضرر داره کلی بیماریو درد بوجود میاد

خههع
خههع
پاسخ به  علی
1 سال قبل

حالابشه حالت بهم نمیخوره اه اه

behnaz
behnaz
پاسخ به  علی
1 سال قبل

نه نمیشه

تهمینه
تهمینه
پاسخ به  علی
10 ماه قبل

آره عزیز.
راحت باش به شرع مرع هم توجه نکن.
خیلی چیزا شرعا حرامه وراحت انجام میدن

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط تهمینه
Hadis
Hadis
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

میشه حتی واسه خانوم ها هم مفیده استرس کمتری میگیرن بالا رفتن هورمونای شادی و لذت رهایی از دردو ناراحتی….
اما سعی کنید وحشی نباشید

نازنین
نازنین
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

نه نمیشه برای خانوما ضرر داره و جدا از این تو خودت حالت بهم نمیخوره خدایی

سلام
سلام
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

خودت چی فکر میکنی

رها
رها
1 سال قبل

بیش ازسه ساعت درواژن نگه نداریدباعث تکثیرنوعی باکتری میشه که باعث قطع پای چندنفرشده

احسان
احسان
پاسخ به  رها
1 سال قبل

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس تکثیر می شه و باعث سندرم شوک توکسینی می شه و باعث تب ، اسهال ، و راش های پوستی می شه که در صورت عدم درمان باعث شوک می شه

محمد
محمد
1 سال قبل

ایاباگذاشتن تامپون میشه درموقع پریودی سکس کرد

مهرنوش
مهرنوش
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

وای چه دلی داری

Picaso
Picaso
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

حالا چه کاریه ، ۷ روز صبر کن

دلبرک
دلبرک
پاسخ به  Picaso
1 سال قبل

ولی کمترم هس دادا حتی شده دو روزه

...
...
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام. آمیزش توی این دوران شرعا حرامه..

اتی
اتی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سوراخ سکس از واژن با سوراخی ک تامپون توش گزاشته میشه یکیه برادر من

تهمینه
تهمینه
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

آخه این چه سوالیه برادر.
وقتی یچیزی اون تو هست؟چجوری میخوای چیزدیگه ای رو واردش کنی

نازنین
نازنین
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

وقتی تامپون توشه تو چجوری میخوای چیزی بکنی توش اخه

ستاره
ستاره
2 سال قبل

ب پرده بکارت صدمه نمیزنه ؟

هلن
هلن
پاسخ به  ستاره
1 سال قبل

تومتن ک نوشته آسیب می‌رسونه و برای باکره ها توصیه نمیشه

ساغر اریامنش
ساغر اریامنش
پاسخ به  هلن
11 ماه قبل

لطفا کمی آگاهی داشته باشیم درباره بیولوژیک بدن خودمون پرده بکارت وجود نداره عزیز

بینام
بینام
پاسخ به  ستاره
1 سال قبل

نزاری پرده مرده رو به فنا میدی اش نخورده دهن سوخته میشه خخ

ساغر اریامنش
ساغر اریامنش
پاسخ به  ستاره
11 ماه قبل

کاش کمی مطالعه داشته باشیم با بدن خودمون آشنایی داشته باشیم پرده بکارت وجود نداره یه دروغه بزرگه لطفا کمی مطالعه تحقیق پرس و جو کنید

رها
رها
پاسخ به  ساغر اریامنش
10 ماه قبل

لطفا دیگران به اشتباه نندازید

بی نام
بی نام
پاسخ به  ساغر اریامنش
7 ماه قبل

عه نه بابا دانای کل، فیلسوف، دانشمند، خوب شد گفتی مارو از اشتباه درآوردی وگرنه میخواستیم چیکار کنیم
برو بابا اسکول خود پزشک و متخصص میگه هست تو میگی نیست. حالت خوبه؟

S.b
S.b
پاسخ به  بی نام
6 ماه قبل

اسکول نیست پرده ی بکارتی وجود نداره اتفاقا همون دکترایی که میگن برای اینکه بتونن از خانواده ها سواستفاده کنن میگن وگرنه دو تا دکتر برو جوابشون متفاوته چون فقط میخوان کیسه ی خودشونو پر کنن حالا اسکول اینجا کیه؟!

بی نام
بی نام
پاسخ به  بی نام
1 ماه قبل

ببین ۸۰% دخترا پرده بکارت ندارن چی میگی ؟!

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط بی نام
بی نام
بی نام
پاسخ به  بی نام
1 ماه قبل

ببین ۸۰% دخترا پرده بکارت ندارن وعده خیلی کمی پرده دارن در ضمن اگه پرده داشته باشن در زمان پریودی ازشون خون نمیاد . برو پندتا مقاله بخون

آرمین
آرمین
پاسخ به  ستاره
1 ماه قبل

بکن تووش که نانازتو از دست بدی مگه دیووونه شدی

سارا
سارا
پاسخ به  ستاره
1 ماه قبل

چیزی به اسم پرده اصلا وجود نداره، این اطلاعات اشتباه هست که از قدیم جا افتاده
علت بارداری خانم ها هم وارد شدن اسپرم هست نه وجود چیزی به اسم پرده

دکمه بازگشت به بالا