۱۰ راهکار خانگی برای افزایش شیر مادر

شیردهی پس از زایمان یکی از حساس‌ترین موقعیت‌هایی است که مادران تجربه می‌کنند و در رابطه با این موضوع نگران نیز هستند، زیرا برخی از مادران پس از زایمان شیر خوب و کافی ندارند و از آنجایی که این موضوع به‌طور مستقیم روی سلامتی کودک تاثیرگذار است، به یک دغدغه اساسی برای مادران تبدیل شده است. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله راهکارهایی را برای افزایش شیر مادر در اختیارتان قرار دهیم تا با انجام آن‌ها از بابت این موضوع خیالتان راحت شود.

علت کم بودن شیر مادر چیست؟

پیش از آنکه به معرفی راهکارهای افزایش شیر مادر بپردازیم، تصمیم داریم به سوال علت کم بودن شیر مادر چیست جواب دهیم. اول از همه شما باید متوجه شوید که آیا شیری خوبی دارید یا خیر. شرایطی را تصور کنید که الان به شیرخوار خود شیر داده‌اید، اما فرزند شما پس از یک ساعت دوباره درخواست شیر می‌کند و با وجود اینکه تعداد دفعات زیادی شیر می‌خورد، وزن‌گیری مناسبی ندارد.

این موارد نشان می‌دهند که شیر شما کافی نیست و باید به فکر راهی برای افزایش شیر خود باشید. در ادامه برخی از دلایلی که باعث کم شدن شیر مادر می‌شوند را معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

استرس

استرس و اضطراب از جمله دلایلی هستند که می‌توانند اثرات منفی را روی میزان شیر مادران داشته باشند. البته نمی‌توان گفت که استرس مستقیما روی میزان شیر اثر می‌گذارد، بلکه مادرانی که مضطرب هستند حوصله و آرامش لازم برای شیردهی را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که شیر کیفیت لازم را نداشته باشد و نوزاد با خوردن آن رشد خوبی را تجربه نکند.

مصرف برخی از قرص‌ها

مسلما تمام قرص‌هایی که مصرف می‌کنیم، عوارضی را در پی دارند. قرص‌های جلوگیری از جمله قرص‌هایی هستند که می‌توانند روی میزان شیر مادر تاثیر داشته باشند. از همین رو اگر در دوران شیردهی در حال مصرف این دست از قرص‌ها هستید و شیرتان کم شده است، جای نگرانی نخواهد بود. در چنین موقعیتی به یک دکتر زنان مراجعه کنید تا مصرف این قرص تحت‌نظر پزشک کم یا قطع شود. البته شما امکان استفاده از خدمات دکتر زنان آنلاین را نیز دارید و می‌توانید به‌راحتی پاسخ سوال خود را بگیرید.

جراحی سینه

جراحی زیبایی سینه انواع مختلفی چون بزرگ کردن، کوچک کردن، پروتز و … دارد و انجام هریک از آن‌ها باعث آسیب دیدن بافت‌های سینه می‌شود. حال نکته‌ای که وجود دارد، این است که آسیب دیدن بافت‌های سینه در مقدار شیر خروجی از سینه تاثیرگذار خواهد بود و باعث می‌شود شیر کمتری از سینه خارج شود. بنابراین مادرانی که عمل‌های زیبایی سینه انجام داده‌اند باید انتظار کم بودن شیر خود را داشته باشند.

کم بودن غدد شیری

برخی از خانم‌ها از غدد شیری کمی برخوردار هستند و همین موضوع دلیلی بر کم بودن شیر آن‌ها است. البته شیر دادن به نوزاد به‌مرور زمان باعث می‌شود که تعداد این غدد افزایش پیدا کند و شیر با کیفیت تری در اختیار نوزاد قرار گیرد. البته برای افزایش شیر مادر مصرف برخی از خوراکی‌ها و غذاها نیز موثر است.

مصرف برخی از داروهای گیاهی

اگر از دسته افرادی هستید که به مصرف داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی علاقه دارید، باید احتیاط لازم را داشته باشید، زیرا برخی از این داروها می‌توانند در میزان شیر مادر تاثیر داشته باشند. بنابراین در چنین موقعیت‌هایی با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید تا اگر مشکل شما مربوط به داروی گیاهی که مصرف می‌کردید بود، آن را برای شما با داروی دیگری جایگزین کند. همچنین درصورت نیاز می‌توانید از طریق ویزیت آنلاین طب سنتی مشکل خود را مطرح کنید تا بهترین روش‌ برای حل شدن آن به شما پیشنهاد شود.

افزایش شیر مادر
افزایش شیر مادر

چه چیز باعث زیاد شدن شیر مادر می‌شود؟

بسیاری از مادران که متوجه می‌شوند شیر کافی برای فرزند خود ندارند، دست از شیردهی می‌کشند. باید گفت که این کار اصلا کار موثر و توصیه‌ شده‌ای نیست، بلکه پیشنهاد می‌شود در چنین موقعیت‌هایی مادر به شیر دادن فرزند خود ادامه دهد، زیرا این کار باعث تحریک اعصاب در زمان شیردهی می‌شود و از آنجایی که تحریک شدن اعصاب به تولید شیر بیشتر کمک می‌کند، انجام این کار را به مادرانی که شیر کم دارند توصیه می‌کنیم.

علاوه‌بر آنکه شما باید شیر دادن به فرزند خود را ادامه دهید، باید با مصرف خوراکی و غذاها به زیاد شدن شیر خود نیز کمک کنید. اکنون برای شما سوال پیش می‌آید که چه چیز باعث زیاد شدن شیر مادر می‌شود که باید گفت راه‌های افزایش شیر مادر متنوع و بسیار است که شما می‌توانید با توجه به نظر و سلیقه خود یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید.

بهترین غذاها برای افزایش شیر مادر

مصرف برخی از غذاها از اصلی‌ترین راه‌هایی است که منجر به زیاد شدن شیر مادر می‌شود؛ اما کدام غذاها باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟ در ادامه لیستی از بهترین غذاها برای افزایش شیر مادر در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شوربای جو

شوربای جو انتخابی مناسب در جهت افزایش شیر مادر برای نوزاد است، زیرا جو حاوی مقدار زیادی فیبر است و فیبر برای دستگاه گوارش شما بسیار مفید خواهد بود. این غذا که به‌سادگی آماده می‌شود، سرشار از انرژی است و مصرف آن به کنترل دیابت بعد از بارداری نیز کمک می‌کند. البته برخی از مادران معتقد هستند که این غذا چندان طعم دل‌چسبی ندارد، بنابراین می‌توانند شیرینی‌هایی که حاوی جو هستند را مصرف کنند.

دانه‌ی رازیانه برای افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر با رازیانه دیگر راه افزایش شیر مادر است. شما می‌توانید هم از تخم رازیانه و هم از سبزی آن استفاده کنید. این گیاه که برای منطقه مدیترانه است، عطر و طعم خوبی دارد و استفاده از آن در غذاها می‌تواند باعث لذیذتر شدن غذا شود. همچنین دانه یا سبزی رازیانه در افزایش کیفیت شیر مادر نیز تاثیر دارد.

برای مثال یکی از فوایدی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که دانه‌ی رازیانه به‌خوبی هضم می‌شود و همین موضوع در کنترل کولیک نوزاد که بسیار موضوع سختی است تاثیر دارد. حال مادرانی که تصمیم دارند برای کیفیت شیر خود و افزایش آن از دانه رازیانه استفاده کنند، می‌توانند دانه‌ی رازیانه را به چایی اضافه کنند یا آن را با شیر بجوشانند و بنوشند. البته اگر می‌توانید، چند دانه رازیانه را بعد از هر وعده غذایی در دهان خود بگذارید و بجوید تا از فواید این دانه بهره‌مند شوید.

زیره برای افزایش شیر مادر

در بخش تبادل نظر افزایش شیر مادر نی نی سایت، بسیاری از مادران شیرده از تجربیات خود درباره مصرف زیره گفته‌اند و معتقد هستند که مصرف زیره باعث افزایش شیر مادر می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود زیره را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از جمله روش‌هایی که برای مصرف زیره وجود دارد، دم کردن و استفاده از آن در غذا است.

سیر برای افزایش شیر مادر

یکی از راه‌های افزایش شیر مادر در طب سنتی، استفاده و مصرف سیر است. سیر علاوه‌بر آنکه باعث افزایش شیر مادر می‌شود، در افزایش کیفیت شیر مادر نیز تاثیر دارد. شما می‌توانید از سیر به شکل‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال یکی از راه‌های مصرف سیر این است که چند حبه سیر را رنده کنید و سیرهای رنده شده را در یک فنجان آب بجوشانید تا از مقدار آن کم شود.

سپس باید شیر را اضافه کنید و اجازه دهید دوباره سیر با شیر بجوشد. در ادامه مخلوط سیر و شیر را از روی حرارت بردارید و با کمی عسل مخلوط کنید و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید این ترکیب را هر روز صبح در زمان شیردهی میل کنید تا کیفیت و میزان شیرتان افزایش پیدا کند. البته روش‌های مختلفی برای مصرف شیر وجود دارد که می‌توان به استفاده از آن در غذاها اشاره کرد.

افزایش شیر مادر
مواد غذایی برای افزایش شیر مادر

برنج قهوه‌ای

مصرف برنج قهوه‌ای از دیگر غذاهای تاثیرگذار بر افزایش شیر مادر بعد از زایمان است و طبق مشاهدات این ماده غذایی می‌تواند تاثیر سریعی بر میزان تولید شیر مادر داشته باشد. دلیل این موضوع این است که برنج قهوه‌ای مقدار زیادی مواد معدنی دارد و عناصر موجود در آن نیز می‌توانند باعث پاک‌سازی بدن از سموم شوند. شما می‌توانید مصرف شیر برنج قهوه‌ای را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از تاثیر آن بر افزایش شیر مادر بهره‌مند شوید.

اسفناج برای افزایش شیر مادر

سبزیجاتی که برگ سبز دارند منبع خوبی برای افزایش شیر مادر هستند، زیرا مواد معدنی چون آهن، کلسیم و فولیک‌اسید دارند. همچنین این سبزیجات سرشار از ویتامین نیز هستند و مصرف آن‌ها کمک می‌کند که شیر مادر زیاد شود. یکی از بهترین سبزیجاتی که مصرف آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم، اسفناج است. اسفناج به‌دلیل داشتن ویتامین‌های  B3، A3، ساپونین و آهن برای افزایش شیر مادر بعد از سزارین بسیار خوب است. بنابراین لازم است که زنان باردار مصرف این دست از سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

کنجد برای افزایش شیر مادر

از دیگر خوراکی‌هایی که می‌تواند برای افزایش شیر مادر و افزایش کیفیت شیر مصرف شود، کنجد است. این دانه سرشار از کلسیم است و علاوه‌بر آنکه شیر مادر را زیاد می‌کند، در رشد کودک نیز نقش اساسی دارد. توجه داشته باشید که زنان پس از زایمان و برای بهبود کامل به کلسیم نیاز دارند و کنجد بهترین انتخابی است که این افراد می‌توانند برای تامین کلسیم مصرف کنند.

مارچوبه

از دیگر راه‌های افزایش شیر مادر در طب سنتی، استفاده از مارچوبه است. مارچوبه یک نوع ماده غذایی سرشار از ویتامین‏هایی چون  A و K و فیبر است که مصرف آن غدد تولید شیر را تحریک می‌کند. در رابطه با شیوه‌ی مصرف این ماده غذایی می‌توانید آن را بخارپز کنید و کنار آن از سبزیجات نیز استفاده کنید تا لذت بیشتری از این ماده غذایی ببرید.

تخم و روغن بذر کتان

خوراکی دیگری که باعث افزایش شیر مادر می‌شود، تخم کتان و روغن بذر کتان است. این مواد به‌دلیل اینکه فیتواستروژن‌ دارند، می‌توانند روی غدد تولید شیر مادر تاثیر بگذارند و باعث افزایش شیر و کیفیت آن شوند. همچنین این ماده غذایی اسیدهای چرب ضروری را نیز دارد و به‌طورکلی مصرف آن در دوران شیردهی به شما توصیه می‌شود.

آب

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش شیر مادر که اکثرا توسط افراد نادیده گرفته می‌شود، مصرف آب است. بدن برای آنکه بتواند شیر بیشتری تولید کند، باید کاملا هیدراته باشد و برای هیدراته بودن بدن شما باید مقدار آب کافی در طول روز بنوشید. توصیه ما به شما این است که آب مصرفی خود را محدود به یک وعده نکنید، بلکه بهتر است آب را در دفعات متعدد در طول روز بنوشید تا نیاز بدن شما برطرف شود.

گریپ فروت

میوه گریپ فروت سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین C، ویتامین A، فروکتوز، فیبرهای غذایی ضروری و اسید سیتریک است و به‌همین‌دلیل می‌توان آن را یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها که مادران شیرده باید مصرف کنند درنظر گرفت.

درمان قطعی کمبود شیر مادر

تا به‌ اینجا روش‌های مختلف افزایش شیر مادر در طب سنتی و روش‌های خانگی موثر در این موضوع را معرفی کردیم. حال شاید برایتان سوال پیش آید که آیا درمان قطعی کمبود شیر مادر وجود دارد یا خیر که در پاسخ باید گفت راهی به‌عنوان درمان قطعی وجود ندارد، اما اگر شما از راه‌های سنتی و گیاهی نتیجه نگرفتید، می‌توانید از قرص افزایش شیر مادر استفاده کنید. البته مصرف سرخود این قرص‌ را به شما پیشنهاد نمی‏دهیم، بلکه توصیه می‌کنیم با پزشک خود مشورت کنید و پس از آنکه مطمئن شدید مشکلی وجود ندارد، مصرف قرص را شروع کنید.

سخن آخر

همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله درباره راه‌های افزایش شیر مادر و افزایش کیفیت شیر مادر صحبت کردیم و مواد غذایی که می‌توانند به تحقق این هدف کمک کنند را نیز گفتیم. همچنین شما می‌توانید پیش از مصرف هریک از این خوراکی‌ها و مواد غذایی با یک دکتر زنان یا دکتر طب سنتی ایرانی مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن ماده غذایی نه‌تنها ضرری ندارد، بلکه به افزایش شیر شما نیز کمک می‌کند.

 

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

۳.۴/۵ (۱۶ نظر)

منبع
uhhospitalshealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مامان یسنا
مامان یسنا
21 روز قبل

سلام دوستان من اوایل شیرم خیلی زیاد بود ولی نمیدونم چرا یهو انقد کم شده تا حدی
بچه ام سیر نمیشه لطفا راهی بهم پیشناد بدین

سعدیه مصطفوی
سعدیه مصطفوی
2 ماه قبل

سلام من شیرم خیلی کمه بچه سیر نمیشه

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام خوبی من شیرم خیلی کم شده نمیدونم چرا باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید

آناهیتا
آناهیتا
5 ماه قبل

شیرم خوب بود بعدا شیرم کم شد میشه دوباره با مکیدن نوزاد بیاد چطورراهنمایم‌کنید ؟

اسیه
اسیه
پاسخ به  آناهیتا
4 ماه قبل

سلام منم خیلی کم شده شیرم یک سینه ام ک اصن نمیادخیلی کم میادامکان برگشتش هس

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من شیرم خوب بود ولی از دیروز سینهام درد گرفت و الان شیر ندارم باید چه کار کنم؟

خدیجه
خدیجه
1 سال قبل

سلام من اول روزا شیر زیادی دارم ولی چند روز کم کم شد

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  خدیجه
7 ماه قبل

سلام من تا دو ماهگی بچم خوب شیر میخورد ووزن میگرفت ولی وقتی وارد۳ ماهگی شد شیر خوردنش کم شد فقط تو خواب شیر میخوره ۲ ماهگی پنج کیلو هشت صد گرم بود والان هم همونه اضافه نکرد خواهش میکنم راهنماییم کنید

زیینب
زیینب
پاسخ به  خدیجه
27 روز قبل

کوشکی

فرهانی
فرهانی
1 سال قبل

سلام اگه شیر قط شد امکانش هست دوباره با مکیدن نوزاد بیاد

فرهانی
فرهانی
پاسخ به  فرهانی
1 سال قبل

بعد از بیست روز قط شد هرچی بچم سینمو میمکید هیچی گریه میکرد آخرشم باید سیر شیر خشک می‌خورد تا می‌خوابید امکانش بو ددوباره بیاد

دکمه بازگشت به بالا