چرا در شیردهی دندان‌ ها خراب می شوند؟ جلوگیری از خراب شدن دندان در شیردهی

هر آنچه که باید درباره خراب شدن دندان در شیردهی بدانید

علل خراب شدن دندان در شیردهی و پیشگیری از آن

مادر بودن برای نوزادی که تازه متولد شده می‌تواند بسیار سخت باشد، حتی اگر اولین فرزند شما نباشد. انتخاب بین شیردهی یا عدم شیردهی تصمیم بزرگی است که اکثر زنان در مورد آن تحقیقات زیادی را انجام می‌دهند. اگر شیر دادن به کودک خود را انتخاب کرده‌اید، باید علاوه‌بر سلامت کودک چیزهای دیگری را نیز در نظر بگیرید. اینکه شیر دادن دندان‌هایم را خراب می‌کند یا خیر.

واقعا علت خراب شدن دندان در شیردهی چیست؟ عوامل زیادی مانند تغییرات هورمونی و کمبود کلسیم وجود دارند که ممکن است باعث شوند زنان باردار در معرض خطر بیشتر بیماری لثه و پوسیدگی دندان قرار بگیرند. زیرا اصولا بخش زیادی از کلسیم دریافتی مادر از مواد غذایی به جنین در حال رشد می‌رسد.

این خطرات معمولاً پس از تولد نوزاد به پایان می‌رسند، زیرا بدن مادر شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند. با این حال، اگر مادر نتواند کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کند یا به‌دلیل پرستاری از کودک روال بهداشت دهان و دندان مانند نخ دندان کشیدن روزانه و مسواک زدن حداقل دو بار در روز را حفظ نکند، ممکن است با خراب شدن دندان در شیردهی مواجه شود.

اصولا زنان در دوران شیردهی، حتی اگر کلسیم زیادی دریافت کنند، با کاهش تراکم استخوان مواجه می‌شوند. زیرا برای تولید شیر، بدن کلسیم لازم را از استخوان‌ها دریافت می‌کند. همچنین، کلیه‌ها کلسیم کمتری در ادرار ترشح می‌کنند.

خوشبختانه پس از پایان این دوران دوباره همه چیز به روال عادی باز می‌گردد. پس مصرف کلسیم کافی در تمامی دوران‌ها برای حمایت از سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. مقدار کلسیم توصیه شده برای همه زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال (باردار، غیر باردار یا شیرده) ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری از دوران شیردهی و مشکلات دندانی، پوسیدگی دندان مادران شیرده و درمان خانگی عفونت دندان در شیردهی اشاره خواهیم کرد.

علت خراب شدن دندان در دوران شیردهی

مطالعات نشان داده‌اند که خراب شدن دندان در دوران شیردهی چهار علت اساسی دارد که در ادامه به هرکدام اشاره خواهیم کرد.

علل خراب شدن دندان در شیردهی

تغییر سطح هورمون‌های بدن از علل خراب شدن دندان در شیردهی

سطوح بالای هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می‌تواند باعث ترشح اسید بیشتری در دهان شود. در صورت عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان مطمئنا این مسئله منجر به التهاب لثه و پوسیدگی دندان خواهد شد.

اگر دندان‌های شما در دوران بارداری دچار پوسیدگی خفیفی شوند و شما به کمک معاینات دندانپزشکی متوجه آن نشوید، با شروع دوران شیردهی و افزایش نیاز بدن به کلسیم، احتمالا نیاز به درمان‌های دندانپزشکی سنگین‌تری مانند عصب‌کشی، روت کانال یا پالپکتومی پیدا خواهید کرد.

گفتگوی آنلاین با متخصص دندانپزشکی

پس خراب شدن دندان در شیردهی را دست کم نگیرید. گاهی اوقات بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان باعث از شیر گرفتن زودهنگام نوزاد می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند دلیل خراب شدن دندان در شیردهی باشد

مطمئنا فرآیند نگهداری از نوزاد ساده نیست و ممکن است باعث شود که مادر روال عادی بهداشت دهان و دندان خود مانند نخ دندان کشیدن قبل از خواب، دوبار مسواک زدن در روز (به مدت حداقل دو دقیقه) و مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش کند. با توجه به اینکه حساسیت دندان‌ها و احتمال پوسیدگی آن‌ها در دوران بارداری و شیردهی بیشتر می‌شود.

عدم توجه به داشتن یک رژیم غذایی مناسب

گاهی مادران آنقدر نگران تغذیه نوزاد خود هستند که فراموش می‌کنند که بدن آنها برای تولید شیر نیاز به دریافت مواد مغذی بیشتری دارد. اصولا بدن برای ساختن اسکلت استخوانی و دندان‌های سالم به کلسیم، ویتامین D و فسفر نیاز دارد.

استخوان‌هایی که ریشه دندان‌ها را احاطه کرده‌اند، استخوان آلوئولار نامیده می‌شوند. هنگامی‌که کمبود کلسیم در بدن رخ می‌دهد، ساختار استخوان اطراف دندان تحلیل می‌رود و در نتیجه بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌شوند.

اخیرا تحقیقاتی در دانشگاه توهوکو ژاپن انجام شد تا بررسی شود که آیا شیردهی بر تحلیل این استخوان تأثیر می‌گذارد یا خیر. محققان دریافتند مادرانی که رژیم غذایی آن‌ها غنی از کلسیم نبود، استخوان آلوئولار آن‌ها در معرض خطر بروز مشکلات ساختاری زیادی قرار داشت.

به‌همین‌دلیل، پریودنتیست‌ها پیشنهاد می‌کنند که مادران در دوران شیردهی از یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده کنند. در دوران بارداری و شیردهی، استخوان‌ها کلسیم را در جریان خون آزاد می‌کنند تا برای تشکیل استخوان‌های نوزاد و تولید شیر استفاده شود.

اگر دریافت کلسیم توسط مادر ناکافی باشد، بافت‌های پریودنتال با التهاب واکنش نشان می‌دهند و استخوان آلوئولار نیز از بین می‌رود که باعث پوسیدگی دندان‌ها در دوران شیردهی می‌شود.

با توجه به اینکه نیاز به دریافت روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم است، بهتر است بدانید که یک فنجان معمولی ماست حدود ۴۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر کلسیم دارد. یک فنجان شیر نیز حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم پیچ و کلم بروکلی، سویا، غلات سبوس‌دار و ماهی غنی از کلسیم هستند.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دندان درد

کم‌آبی بدن نه تنها باعث خشکی دهان می‌شود بلکه کمبود بزاق می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. زیرا بزاق به مبارزه با باکتری‌های دهان کمک می‌کند و pH دهان را خنثی می‌کند. پس تا می‌توانید مصرف مایعات، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات را افزایش دهید.

دندان قروچه در دوران بارداری یا شیردهی

دندان قروچه می‌تواند باعث خراب شدن دندان در شیردهی شوند. زیرا مادر پس از زایمان استرس زیادی برای نگهداری از نوزاد دارد که حتی گاهی منجر به تنش عضلانی سر و گردن نیز می‌‌شود.

دندان قروچه باعث آسیب به مینای دندان، حساس شدن دندان‌ها در شیردهی و نفوذ راحت تر باکتری‌ها به دندان‌ها می‌شود. می‌توانید برای کنترل این مسئله از محافظ دندان استفاده کنید.

جلوگیری از خراب شدن دندان در شیردهی

تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای هر نوزادی است. فرآیند شیردهی به خودی خود فواید زیادی برای نوزاد مانند تقویت سیستم ایمنی، تغذیه متعادل، کاهش خطر ابتلا به آلرژی‌ها و بیماری‌های مزمن، مزایای رشد جسمی و رشدی و مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی دارد.

همچنین تغذیه با شیر مادر فواید متعددی برای سلامت مادر از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان، چاقی و پوکی استخوان و بهبود فیزیولوژیک بدن پس از زایمان دارد. بنابراین، نباید از شیر دادن نوزاد به بهانه خراب شدن دندان در شیردهی منصرف شوید، درحالی‌که با یک رژیم غذایی مناسب می‌توان از این مسئله پیشگیری کرد.

اصولا پزشکان توصیه می‌کنند که نوزادان به مدت شش ماه تا یک و نیم سال با شیر مادر تغذیه شوند و شیردهی بیش از اندازه به کودک موجب پوسیدگی دندان در آینده می‌شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان برای مادران مهم است، زیرا چیزی به سادگی به اشتراک گذاشتن یک قاشق با فرزندشان می‌تواند باکتری‌ها را به دهان نوزاد منتقل کند.

روش های جلوگیری از خراب شدن دندان در شیردهی

از طرفی، مواجهه مداوم با خراب شدن دندان در شیردهی می‌تواند نیاز به مصرف داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دهد. با توجه به اینکه مادران در دوران شیردهی شرایط مصرف داروهای مختلف را ندارند. زیرا داروها از طریق مجرای شیر ممکن است به نوزاد منتقل شوند. به‌همین‌دلیل، مهم است که با دندانپزشک بررسی کنید که آیا داروهای تجویز شده برای نوزاد مناسب است یا خیر.

از راه‌های صحیح مراقبت از دندان بانوان شیرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر است قبل از باردار شدن با دندانپزشک خود مشورت و مشکلات دندانی برجسته را حل کنید.
  • به‌محض اینکه خانم متوجه شد باردار است، باید یک بررسی کامل پریودنتال تحت نظر دندانپزشک انجام شود. انجام این کار پس از بارداری و در دوران شیردهی نیز لازم است.
  • مصرف کلسیم بالاتر از حد معمول در دوران بارداری و شیردهی ضروری است. زیرا کمبود کلسیم در دوران شیردهی با مشکلات دهان و دندان در زنان شیرده مانند پوسیدگی دندان، التهاب بافت‌های پریودنتال و التهاب لثه همراه است. از منابع غنی کلسیم می‌توان به شیر، پنیر، ماست، ماهی و غلات کامل اشاره کرد.
  • برای جذب بهتر کلسیم در بدن، نیاز به مصرف ویتامین D و فسفر نیز است. به‌همین‌دلیل، مصرف زیاد میوه و سبزیجات برای پیشگیری از خراب شدن دندان در شیردهی لازم است. همه زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله (چه باردار، چه باردار یا شیرده) نیاز به ۶۰۰ IU ویتامین D در روز دارند. منابع غنی ویتامین D شامل نور خورشید و مواد غذایی مانند ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن، شیر، تخم مرغ و برخی از غذاهای غنی‌شده است. میزان نیاز روزانه به فسفر حدود ۷۰۰ میلی‌گرم است. منابع غنی آن شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، آجیل و حبوبات است.
  • در دوران شیردهی، مادر باید حداقل دو بار در روز، در صورت امکان، دندان‌های خود را مسواک بزند.
  • نخ دندان کشیدن به اندازه مسواک زدن مهم است، چراکه باقی ماندن غذا بین دندان‌ها باعث رشد باکتری‌ها و بروز پوسیدگی دندان می‌شود.

در صورت خراب شدن دندان در شیردهی چه باید کرد؟

اگر با وجود توجه به نکات ذکر شده، با خراب شدن دندان در شیردهی مواجه شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. او می‌تواند محل پوسیدگی دندان یا التهاب لثه را تشخیص دهد و برای درمان دندان درد در شیردهی به کمک روش‌هایی مانند پرکردن دندان در شیردهی، عصب‌کشی و غیره اقدام کند. در صورت نیاز به کشیدن دندان خراب شده، مطمئنا برای ایمپلنت دندان در شیردهی اقدام خواهد شد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بنابراین شیر دادن به نوزاد عامل اصلی خراب شدن دندان‌های شما نیست، بلکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن یک تغذیه ناسالم در این دوران باعث بروز این مسئله می‌شود. معمولا زرد شدن دندان در شیردهی از علائم اولیه پوسیدگی دندان است. اگر همزمان متوجه حساس شدن دندان‌ها در شیردهی یا درد دندان شدید، حتما در اولین فرصت با دندانپزشک مشورت کنید.

دریافت مشاوره آنلاین از متخصص زنان و زایمان

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان یا دندانپزشک پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان و دندانپزشک برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد خراب شدن دندان در شیردهی وجود دارد.

۱.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
drqdental.netwww.parents.comwww.rootsonwhytedental.comdentist-melbourne.com.auwww.rainbowdental.com.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باقری
باقری
1 سال قبل

سلام من پسرم ۱۵ماهشه دارم شیر میدم سینه ام حسابی درد میکنه وخونریزی هم دارث ممنون میشم راهنمایی کنید

نازی
نازی
2 سال قبل

منم خیلی این مسایلی که گفتید رعایت میکنم ممنون

دکمه بازگشت به بالا