چرا غش می‌کنیم؟

آیا شما تا به حال غش کرده‌اید و یا در اطرافیان خود با این مساله مواجه شده‌اید؟
آیا بعد از دفعه اول، باز هم این مشکل تکرار شد؟ برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرده‌اید و یا به نظر خودتان خود به خود برطرف می‌شود؟
با توجه به اینکه غش کردن مساله مهمی است و از نظر بسیاری از پزشکان بروز و تکرار آن می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک اختلال اساسی در مغز و اعصاب و یا یک بیماری زمینه‎ای باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با تمام جوانب این عارضه با توضیحات عناوین، بیماری غش چیست، علایم غش کردن، علت غش چیست، دلیل غش رفتن کودک، علت غش کردن در بارداری، علت غش کردن ناگهانی، علت غش کردن ناگهانی کودکان، انواع غش، غش عصبی چیست و غیره آشنا کنیم. به دلیل شرایط اورژانسی بیمار، ممکن است در همان لحظه امکان مراجعه حضوری به پزشک متخصص ممکن نباشد. به همین دلیل وب ‌سایت پذیرش۲۴ تصمیم گرفته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، امکان مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب را برای شما فراهم کند. از این فرصت غیرحضوری می‌توانید در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا بیشترین بهره را ببرید.

غش کردن هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد برای مدت کوتاهی از هوش می‌رود، زیرا مغز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. اصطلاح پزشکی غش کردن، سنکوپ است و معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد. گاهی قبل از غش کردن احساس سبکی سر، سرگیجه، ضعف یا حالت تهوع بروز می‌کند و فرد حس می‌کند که سر و صدای محیط کم می‌شود و همه جا را سیاه یا سفید می‌بیند. اصولا بعد از چند دقیقه حال او بهتر می‌شود و اگر هیچ بیماری پزشکی زمینه‌ای وجود نداشته باشد، ممکن است به هیچ درمانی نیاز نباشد.

پزشک آنلاین مغز و اعصاب

علائم غش کردن

دقیقا علائم غش چیست؟ از دست دادن هوشیاری علامت اصلی غش کردن است. البته علائم زیر را نیز ممکن است پیش از وقوع غش حس کنید:

وقتی فردی غش می‌کند، معمولا:

  • بی‌اختیار می‌افتد
  • صورت او به شکلی غیرمعمول رنگ پریده می‌شود
  • دچار افت فشار خون شده و نبض او ضعیف می‌شود

علت غش کردن چیست؟

در بسیاری از موارد پاسخی دقیق و مشخص برای سوال، علت غش ناگهانی چیست؟ وجود ندارد. چراکه غش ناگهانی می‌تواند توسط تعداد زیادی از عوامل مانند موارد زیر اتفاق افتد:

– ترس یا آسیب روحی

– درد شدید

– افت ناگهانی فشار خون

قند خون پایین به دلیل دیابت

نوشته های مشابه

– هایپرونتیلیشن (تهویه بیش از حد ریه)

– کمبود آب بدن

– ایستادن در یک موقعیت برای مدت طولانی

– سرفه‌های زیاد و شدید

– فشار آوردن به خود در حین اجابت مزاج

– مصرف مواد مخدر یا الکل

تشنج

داروهایی که می‌توانند فشار خون شما را پایین بیاورند نیز احتمال غش کردن ناگهانی را افزایش می‌دهند. این داروها معمولا برای درمان بیماری‌های فشار خون بالا، آلرژی، افسردگی و اضطراب مصرف می‌شوند. اگر چرخاندن سر به یک طرف باعث بیهوش شدن شما می‌شود، در واقع حساسیت سنسورهای موجود در رگ‌های خونی گردن شما بسیار زیاد است. در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، آترواسکلروزیس یا گرفتگی شریان‌ها، ضربان قلب نامنظم یا آریتمی، اضطراب یا حملات پنیک، بیماری مزمن ریه مانند آمفیزم، مشکلات مغزی مانند صرع و عدم کنترل آن‌ها، ممکن است غش کردن را حداقل یکبار تجربه کنید. پس در پاسخ به سوالات غش علائم چیست یا غش کردن نشانه چیست؟
می‌توان گفت که غش همیشه علامت یک مشکل مغزی، عصبی و روحی نیست و گاهی نشان از وجود یکی از بیماری‌های زمینه‌ای ذکر شده است.

علت غش در کودکان چیست؟

غش در کودکان و نوجوانان تا حدودی شایع است؛ با این حال، نباید علت اصلی آن نادیده گرفته شود. کمبود آب بدن رایج‌ترین علت غش رفتن کودکان است که با مصرف آب زیاد و نمک و کافئین کم برطرف می‌شود. ترس، درد، اتاق‌های شلوغ یا گرم، دیدن خون یا دوش آب گرم و مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند علت غش ناگهانی کودکان باشد. همچنین شرایط پزشکی جدی مانند کم خونی، لخته شدن خون و نقص قلب یا مشکلات قلبی از دیگر موارد علت غش کودکان هستند.

علت غش کردن در دوران بارداری چیست؟

احساس سرگیجه یا غش در دوران بارداری بسیار شایع است. این مشکل معمولا در سه ماهه اول بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد که به علت تغییرات هورمونی و افت فشار خون و اکسیژن ناشی از آن است. غش کردن برای شما یا کودک خطرناک نیست مگر اینکه زمین بخورید و در این صورت به خود یا جنین آسیب وارد کنید.

انواع غش

با وجود دلایل مختلف غش کردن، به گونه‌ای شایع سه نوع غش یا سنکوپ وجود دارد:

  • سنکوپ وازوواگال. این نوع غش که به آن غش عصبی نیز گفته می‌شود در اثر ضربه عاطفی، استرس، ایستادن طولانی و غیره رخ می‌دهد.
  • سنکوپ وضعیتی. شرایطی که به دلیل فشار ناشی از ادرار، حرکت روده و حتی سرفه کردن بروز می‌کند.
  • سنکوپ سینوس کاروتید. در اثر تنگ شدن شریان کاروتید در گردن، پس از چرخاندن سر به هر دلیلی بروز می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

غش کردن معمولاً جای نگرانی ندارد، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد. اگر سابقه غش کردن نداشته‌اید و در ماه گذشته بیش از یکبار غش کرده‌اید، بهتر است همین امروز با پزشک خود و یا یکی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب پذیرش۲۴ صحبت کنید.

چگونه می‌توان از بروز غش پیشگیری کرد؟

اگر سابقه غش کردن دارید، سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث ضعف شما می‌شود تا بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید. مثلا اگر هنگام گرفتن خون یا در طی سایر اقدامات پزشکی، از دیدن خون احساس ضعف می‌کنید، به پزشک خود بگویید. اگر علائم هشداردهنده بروز غش به سراغ شما آمدند، همان لحظه بنشینید و سر خود را بین دو زانو قرار دهید تا به خونرسانی مغز کمک شود. همچنین می‌توانید دراز بکشید تا به دلیل زمین خوردن آسیب نبینید. بلند نشوید تا وقتی که حالتان بهتر شود.

تشخیص و درمان عارضه غش کردن

اگر سابقه غش کردن نداشته‌اید و در طی مدت مشخصی چندین بار غش کرده‌اید، پزشک در پی تشخیص علت اصلی آن خواهد بود. معمولا برای تشخیص علت غش کردن، پس از معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی، نوار قلب گرفته می‌شود تا فعالیت الکتریکی قلب بررسی شود. بسته به نتایج آن پزشک ممکن است آزمایشات اضافی مانند هولتر قلب (الکتروکاردیوگرافی سیار)، اکوکاردیوگرافی، الکتروانسفالوگرافی (موج نگاری مغز) را تجویز کند. در بعضی موارد، ممکن است سی تی اسکن برای بررسی خونریزی مغز در شرایط ضربه به سر انجام شود. روند درمان عارضه غش کردن به تشخیص پزشک بستگی دارد. اگر هیچ بیماری زمینه‌ای وجود نداشته باشد که باعث آن شود، معمولاً نیازی به درمان نخواهد داشت و در طولانی‌مدت برطرف خواهد شد.

سوالات متداول درباره ی غش

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید خانم دکتر مریم وحیدمقدم متخصص چشم می‌باشد.

علائم غش عصبی چیست؟

باید بدونید که تشنج دو نوع است تشنج واقعی و یا تشنج کاذب تشنج واقعی علائمی داره که ما را در تشخیص تشنج واقعی از تشنج کاذب کمک می کند مپلا اینکه افرادی که دچار تشنج واقعی هستند ممکنه است که اسیب به سرشون بخوره ممکنه است که به دلیل قفل شدن دهان آسیب به زبان داشته باشند و در زمان این تشنج صدای اطراف را نمی شنوند صدای نگرانی اطرافیان را نمی شنوند و کاملاً هوشیاریشان را از دست می دهند نه تنها نمی توانند صحبت کنند بلکه نمی توانند صدای اطرافیان را هم بشنوند ممکنه که دچار بی اختیاری ادراری بشن و اینکه باید برای تشخیص و بررسی علت این کاهش سطح هوشیاری و تشنج به همکاران متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند موقع هستش که فرد دچار تشنج کاذب است به این معنی که کنترل حرکت کردن را از دست می‌دهد کنترل صحبت کردن نداره و ناتوان از حرف زدن ممکنه که دهانش قفل بشه ولی وقتی از فرد شرح حال گرفته میشه صدای نگرانی اطرافیان را در زمان این تشنج میشنوه و با این که نمیتونه صحبت بکنه ولی می تواند صدای اطراف رو بشنوه و معمولاً قبل از این اتفاق دچار تنش عاطفی هست اتفاقی براش افتاده و در این حالت هست که ما می‌توانیم یعنی متخصصین اعصاب و روان می توانند کمک کنند و علت رو پیدا بکنند و درمان بکنند و بعد از گرفتن شرح حال و پیدا کردن دلیل این اتفاق درمان صحیح رو انجام بدن.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما عزیز ان را دارد. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

دسترسی به وب‌ سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. غش کردن‌های ناگهانی یا مداوم خود را نادیده نگیرید و همین امروز برای بررسی علت اصلی آن‌ها با یک دکتر مغز و اعصاب انلاین مشورت کنید و ویزیت آنلاین دریافت کنید .

مشاوره آنلاین با متخصص مغز و اعصاب

 

دکتر مریم وحید مقدم

دکترمریم وحید مقدم متخصص اعصاب وروان (روانشناسی و روانپزشکی) و فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته اعصاب و روان درسال ۱۳۹۵ و عضو انجمن روانپزشکان هستند. مشاوره و فعالیت ایشان در زمینه‌های ویزیت و تشخیص بیماری های اعصاب و روان، مشاوره در زمینه اختلالات جنسی، زوج درمانی، اختلالات خواب، اختلالات اشتها، اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان، اختلالات رفتاری در سالمندان و… است.

۳.۳/۵ (۷ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ssssss
Ssssss
9 روز قبل

سلام من چند وقت پیشتپی مدرسه خیلی سر پا وایساده بودم تو صف بعد یهو سرم گیج رفت به طوری که نمی‌تونستم خودمو نگه دارم بعد دیگه هیچی نفهمیدم
اینم بگم که از صبح هیچی نخورده بودم

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام چند وقتی هست که یه هویی بهم حملات پانیک اتک دست میده و نمیتونم صحبت کنم و نفس بکشم و دست و پام بی‌حس میشه و گز گز م ی کنه چیکار کنم

آوا
آوا
2 ماه قبل

سلام خانم دکتر من ۱۸ سالمه وقتایی که میگرنم عود میکنه در عین درد نمیفهمم چی میشه و بعد دو الی سه ساعت چشامو باز میکنم و چیزیم یادم نمیاد
خواب خودمم سبکه ولی وقتایی ک سردردم اینجوری از حال میرم هیچی متوجه نمیشم

مریم محمدی
مریم محمدی
4 ماه قبل

باسلام وخسته نباشید، خانم دکترمن بیمارMSهستم به حمام رفتم بعدازاینکه ازحمام بیرون آمدم، غش کردم، آمبولانس آمدهیچی نفهمیدم، طبق گفته نزدیکانم چشمهایم با بود دهانم ممکن بوداگردیربه بیمارستان می‌رسیدم به کمامیرفتم

پریسا
پریسا
5 ماه قبل

سلام من خانم هستم ۴۷ سالمه بعضی وقتا با فشار زیاد که کسای که پیشم هستن غش میکنم و صدا ها رو میشنوم ولی نمیتونم جواب یا حرکتی کنم بعدش لرزش بدن شدید میگیرم ممنون میشوم جواب رو بدین

آریسا
آریسا
پاسخ به  پریسا
2 ماه قبل

نوار مغز بگیرین تشنجه

عارف
عارف
پاسخ به  آریسا
2 ماه قبل

سلام همسرمنم همینجوریه در طول روز چن باراینجوری میشه الانم بستریش کردن بیمارستان نوارمغزم دادە ام ارایم دادە میگن سالمه جواب ایناولی هنوز مشکلش برطرف نشدە

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

دخترم ۱۶ سالش از کم خونی زیاد ۲بار سرش گیج رفته افتاده و دهانش قفل شده

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط فاطمه
سیما
سیما
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

سلام

سیما
سیما
پاسخ به  سیما
1 ماه قبل

سلام منم دختری ۲۳ ساله حدود ی سال پیش نشسته بودم بلند شدم یهو از هوش رفتم الان ی ماه پیش دوباره همین اتفاق برام افتاد ولی نمیدونم مشکلم چیه اگه میشه جواب منم بدین ممنون میشم

مریم
مریم
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من خانم ۴۹ساله هستم اولین باربه دنبال دردمعده شدیدازحال رفتم بعداز۱۳سال دوباره همون حالت برام اتفاق افتادوحدود۵باردریک روزازحال رفتم که بعضی مواردبه دنبال حالت تهوع واستفراغ بود بعضی وقتهاهم فقط حالت تهوع وبلافاصله ازهوش رفتن ‌.حدو۱ماه گذشته دوباره این موردراتجربه کردم قبل ازتهوع احساس ضعف میکنم انگاریه آب داغ ازقفسه سینه ام پخش میشه بدنم مورمورمیشه این موضوع خیلی نگرانم کرده آیاچندین بارازحال رفتن دریک روزمیتونه به مغزیادیگراندام بدنم آسیب بزنه واینکه به چه دکتری مراجعه کنم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

سلام دیروز احساس حالت تهوع سدید پیدا کردم موقع رانندگی و در حد چند دقیقه بی هوش شدم الان باید چیکار کنم چون تصادف کرده بودم بردنم بیمارستان وجواب سی تی عکس وسونو هم خوب بود

لیلی
لیلی
1 سال قبل

سلام من دختری ۲۴ساله هستم ک امروز یهویی از خاب بیدار شدم بلند شدم دو قدم راه رفتم ک یهو از حال رفتم و افتادم حتی پشت سرم ورم کرده از شدت ضربه افتادن ایا مشکل اعصبیه یا ضعف و یا فشار خون ممنونم میشم جواب بدین

خدیجه
خدیجه
پاسخ به  لیلی
8 ماه قبل

سلام من زنم غش میکنم و روزی شاید ۵بار ده روز خوبم بعد روز یک بار دو روز خوبم بعد دو باری غش چهار سال خوب نمیشم صد تا دکتر رفتم خوب نمی شم یکی میگه اعصابه یک میگه تشنج یکی میگه نداری از

پیمان
پیمان
2 سال قبل

سلام
پسر ۱۶ ساله من با توجه به بروز علائم خفیف کرونا (گلودرد) و به توصیه پزشکان ، حدود ۱۰ روزه که خودشو در اتاقی قرنطینه کرده و الان علائم مذکور برطرف شده ولی میخواد تا سه هفته شرایط قرنطینه رو ادامه بده و از طرفی کلاسهای درسیشون هم بصورت آنلاین حدود دوهفته ای هست که شروع شده،متأسفانه طی دو روز گذشته حین بلند شدن دچار سرگیجه ناگهانی شده و افتاده زمین.آیا مربوط به عوارض کروناست یا میتونه از کارکردن و تمرکز در گوشی همراه به مدت طولانی در یک وضعیت بدنی ثابت باشه و الان ما باید چه کار کنیم؟ با تشکر

دکمه بازگشت به بالا