دست لرزه یا آستریکسی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بیماری آستریکسی اختلالی است که در آن فرد کنترل حرکتی بعضی از قسمت‌های بدن خود را از دست می‌دهد. معمولا به این بیماری لرزش دست هم می‌گویند، زیرا ماهیچه‌های انگشتان و مچ دست تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

فرد مبتلا به آستریکسی کنترل عضلانی خود را از دست می‌دهد و حرکات تکان دهنده نامنظم در دست‌ها را تجربه می‌کند. اگر آستریکسیس دارید، حرکت دستان شما ممکن است شبیه بال زدن پرنده باشد.

پزشک این نوع حرکات شبیه به بال بال زدن دست‌ها را در تست تشخیصی به ‌نام تست آستریکسی بررسی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بفهمیم که بیماری آستریکسی چیست و به چه روش‌هایی قابل درمان است.

بیماری آستریکسیی چیست؟

در تعریف بیماری دست‌لرزه یا آستریکسیسAsterixis باید بگوییم اختلالی عصبی است که باعث می‌شود فرد کنترل حرکتی نواحی خاصی از بدن را از دست بدهد. ماهیچه‌ها (اغلب در مچ دست و انگشتان، اگرچه ممکن است در سایر نواحی بدن نیز اتفاق بیافتد) می‌توانند به‌طور ناگهانی و متناوب شل شوند.

این نوع از دست دادن کنترل عضلانی با حرکات تند نامنظم و غیر ارادی همراه است. به‌همین دلیل آستریکسیس را گاهی «لرزش فلاپی» می‌نامند. به ‌نظر می‌رسد بعضی از بیماری‌های کبدی با آستریکسیس مرتبط هستند که به آن‌ها فلپ کبد‌ نیز می‌گویند.

یکی از راه‌هایی که دکتر لرزش دست ممکن است آستریکسیس را آزمایش کند این است که از افراد بخواهد دست‌ها و مچ دست خود را دراز کنند (خم نکنند). بال زدن‌های مکرر به جلو ممکن است به علت آستریکسیس رخ دهد. آستریکسیس در دو طرف بدن به‌صورت قرینه بسیار شایع‌تر از آستریکسیس یک طرفه (یک طرفه) است.

علل بیماری آستریکسی چیست؟

این بیماری برای اولین بار حدود ۸۰ سال پیش شناسایی شد اما هنوز چیزهای زیادی در مورد آن ناشناخته باقی مانده است. تصور می‌شود که این اختلال ناشی از نقص در بخشی از مغز است که حرکت و وضعیت عضلات را کنترل می‌کند.

دلیل بروز بیماری آستریکسی زنان و مردان کاملا شناخته شده نیست. محققان گمان می‌کنند ممکن است محرک‌های خاصی وجود داشته باشد که شامل انسفالوپاتی‌ها می‌شوند. انسفالوپاتی‌ها اختلال‌هایی هستند که بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند. برای تشخیص آستریکسی باید به علائم آن دقت کنید که عبارت هستند از:

  • سردرگمی ذهنی
  • تغییرات شخصیتی
  • لرزش
  • خواب آشفته

انواع انسفالوپاتی که منجر به آستریکسیس می‌شود

بعضی از انواع انسفالوپاتی را که می‌توانند منجر به آستریکسیس شوند، در زیر معرفی کردیم:

انسفالوپاتی کبدی و آستریکسیس

وظیفه اصلی کبد فیلتر کردن سموم از بدن است. اما زمانی که این عضو مهم بدن به هر دلیلی دچار اختلال می‌شود، ممکن است سموم را به‌طور موثر حذف نکند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند در خون تجمع کنند و وارد مغز شوند و در آ‌‌ن‌جا عملکرد مغز را مختل کنند.

انسفالوپاتی متابولیک و آستریکسیس

یکی از عوارض بیماری‌های کبدی و کلیوی انسفالوپاتی متابولیک است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیاد یا خیلی کمی از بعضی ویتامین‌ها یا مواد معدنی مانند آمونیاک، از سد خونی مغزی عبور می‌کنند و باعث ایجاد اختلالات عصبی می‌شوند.

انسفالوپاتی دارویی و آستریکسیس

بعضی از داروها مانند داروهای ضد تشنج (برای درمان صرع) و باربیتورات‌ها (مورد استفاده برای آرام بخشی) می‌توانند بر پاسخ‌های مغز تاثیر بگذارند.

انسفالوپاتی قلبی و آستریکسیس

وقتی قلب اکسیژن کافی را در سراسر بدن پمپاژ نمی‌کند، مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر در مورد این بیماری بیشتر سوال دارید، حتما با متخصص مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید.

بیماری آستریکسی زنان

به علت حساس‌تر بودن بدن زنان نسبت به مواد زائد و عادت‌های غلط، این بیماری در آن‌ها نسبت به آقایان شدیدتر ظاهر می‌شود. بارزترین نشانه آستریکسی در زنان لرزش دست، انگشتان و مچ دست است.

این تکان دادن غیرارادی است، یعنی فرد کنترلی روی آن ندارد. در حالی‌که لرزش دست شایع‌ترین نشانه آستریکسی است، این بیماری می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین سایر نشانه‌های آن ممکن است ناشی از بیماری زمینه‌ای باشند که باعث آستریکسیس شده‌اند. بسته به شرایط کبد، کلیه، قلب که بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد، این نشانه‌ها‌ ممکن است متفاوت باشند.

فاکتورهای خطر آستریکسیس

تقریبا هر چیزی که بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد می‌تواند منجر به بیماری آستریکسی شود. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

سکته و خطر آستریکسیس

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از مغز محدود شود. این عارضه می‌تواند به دلیل انسداد یک لخته خون یا به دلیل باریک شدن رگ‌ها به دلیل مواردی مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا رخ دهد.

آستریکسیس و نارسایی کلیه

مانند کبد، کلیه‌ها نیز مواد سمی را از خون خارج می‌کنند. اگر شرایطی فراهم شود که تعداد زیادی از این سموم در بدن باقی بمانند، می‌توانند عملکرد مغز را تغییر دهند و منجر به بیماری آستریکسی شوند. کلیه‌ها و توانایی آن‌ها برای انجام کارشان ممکن است در شرایطی مانند زیر تحت تاثیر قرار گیرد:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • لوپوس
  • اختلالات ژنتیکی خاص

درمان بیماری آستریکسی یا دست لرزه

هنگامی که بیماری زمینه‌ای عامل آستریکسی درمان می‌شود، دست لرزه به‌طور کلی بهبود می‌یابد و حتی کاملا از بین می‌رود. نحوه درمان بعضی از این بیماری‌ها را در زیر توضیح دادیم:

درمان انسفالوپاتی‌های کبد یا کلیه

برای درمان انسفالوپاتی‌های کبد یا کلیه ممکن است متخصص مغز و اعصاب نکات زیر را توصیه کند:

  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها: این داروها مانند ریفاکسمین، باکتری‌های روده شما را کاهش می‌دهند. باکتری‌های روده بیش از حد می‌توانند باعث تجمع بیش از حد آمونیاک مواد زائد در خون شوند و عملکرد مغز را تغییر دهند.
  • پیوند عضو: در موارد شدید آسیب کبد یا کلیه، ممکن است نیاز به پیوند با یک عضو سالم داشته باشید.

درمان انسفالوپاتی متابولیک

متخصص مغز و ‌اعصاب شما احتمالا تغییرات رژیم غذایی، مصرف داروهایی را که به مواد معدنی مضر متصل می‌شوند و به حذف آن‌ها از بدن کمک می‌کنند، یا هر دو را توصیه می‌کند. توصیه‌ها بستگی به این دارند که کدام ماده معدنی در جریان خون شما بیش از حد وجود داشته باشد.

درمان انسفالوپاتی قلبی

کنترل هر نوع بیماری زمینه‌ای قلبی اولین قدم در درمان انسفالوپاتی قلبی است. برای درمان دست لرزه ممکن است مجبور به رعایت کردن موارد زیر شوید:

  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • مصرف داروهای فشار خون بالا
  • همچنین متخصص مغز و اعصاب ممکن است مهارکننده‌ها‌ی ACE را تجویز کند که شریان‌ها و مسدودکننده‌های بتا را گشاد کرده و ضربان قلب را کند می‌کنند.

کمک گرفتن از درمان‌های خانگی لرزش دست در طب سنتی نیز ممکن است در کنترل و کاهش دست لرزه موثر باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه هر یک از لرزش‌های دست معروف آستریکسیس شده‌اید یا هر یک از عوامل خطر ذکر شده در بالا را دارید، می‌توانید از دکتر مغز و اعصاب آنلاین در پذیرش۲۴ کمک بگیرید.

سوالات متداول بیماری آستریکسیی

در ادامه به بررسی سوالات رایج کاربران می‌پردازیم.

چه شرایطی باعث آستریکسیس می‌شود؟

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیاد یا خیلی کمی از بعضی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی مانند آمونیاک، از سد خونی مغزی عبور می‌کنند و باعث ایجاد اختلال‌های عصبی می‌شوند.

آستریکسیس چه نوع لرزشی است؟

آستریکسیس اختلالی است که باعث می‌شود کنترل حرکتی بعضی از قسمت‌های بدن یعنی دست‌ها را از دست بدهید.

آستریکسیس چقدر شایع است؟

این عارضه یک علامت غیر معمول و نادر اما مهم در نورولوژی بالینی است.

سخن نهایی

بیماری آستریکسی عارضه‌ای شایع نیست اما نشانه یک اختلال جدی زمینه‌ای است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در بسیاری از موارد هنگامی که بیماری ایجاد کننده بیماری آستریکسی با موفقیت درمان می‌شود، آستریکسیس می‌تواند بهبود یابد یا حتی ناپدید شود. در مطلب بالا این بیماری و نحوه درمان آن را بررسی کردیم.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا