۲۵ علت لرزش دست و ۱۰ توصیه برای درمان رعشه دستان

فهرست مطالب

لرزش دست (Hand tremor/Shaky hands) یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که امروزه غریبان گیر طیف‌های سنی مختلفی از جامعه شده است. به‌طوری‌که ما شاهد مراجعه بسیاری از افراد به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) با شکایت از مشکل رعشه دست هستیم.

این بیماری سن و سال خاصی نداشته و در هر رنج سنی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال هم یک پیرمرد می‌تواند مراجعه کننده باشد و هم یک نوجوان و یا حتی یک کودک که از لرزش دست رنج می‌برد. البته این مشکل در افراد با سن و سال بالاتر، بیشتر دیده می‌شود. بررسی علل و چرایی ایجاد رعشه دست بسیار سخت و پیچیده است.

چرا که لرزش در دست‌ها هم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و هم می‌تواند هیچ علت خاصی نداشته. معمولاً لرزش دست علامت خطرناکی از یک بیماری نیست و با روش‌های گوناگونی که ادامه توضیح خواهیم داد به راحتی قابل کنترل است. حتی در بسیاری از موارد دیده می‌شود که فرد اعتنایی به لرزش دست‌هایش نداشته و زندگی عادی خود را ادامه می‌دهد. اما با این همه حال این بیماری می‌تواند در زندگی عادی و روزمره یک فرد تأثیر منفی گذاشته و کارهای روزانه آن را مختل کند.

در این مقاله می­خواهیم به شما بگوییم که رعشه دست چیست و چگونه می­توان آن را درمان کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

رعشه دست یا لرزش دست چیست؟

لرزش دست یا Hand Tremors همان اسپاسم عضلانی است که به صورت غیرارادی اتفاق می‌افتد. این انقباضات عضلانی ممکن است در هر جایی دیگر هم باشد. در بسیاری از موارد لرزش دست در جوانی مشکل حادی نیست. اما اگر تکرار داشته باشد باید پیگیری شود.

تعریف علمی لرزش (Tremor) به شرح زیر است؛

لرزش به انقباضات غیرارادی و ریتیمک عضلانی است که سبب لرزیدن برخی از نواحی بدن می‌شود. در اغلب اوقات، لرزش در دست‌ است اما گاهی هم بازوها، پا، بالاتنه، تارهای صوتی و یا سر هم لرزش دارند. طبق گفته پزشکان، لرزش دست امری فیزیولوژیک است. یعنی همواره لرزش خفیفی در دست وجود دارد.

همچنین در مواردی لرزش از وجود بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب به خصوص پارکینسون خبر می‌دهد. هر چند بررسی و اثبات این مسئله نیاز به آزمایش و چکاپ توسط دکتر مغز و اعصاب دارد، اما در این مطلب به بررسی علت لرزش دست ها و درمان آن به صورت ساده می‌پردازیم.

لرزش اساسی دست‌ها

شاید در میان عموم مردم این باور مرسوم باشد که علت لرزش دست، بیماری پارکینسون است. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که اکثر لرزش‌ها به دلیل لرزش اساسی (Essential Tremor) است. منشا این اختلال حرکتی ناشناخته است و از آن با عنوان لرزش خوش‌خیم، لرزش خانوادگی و یا ET نیز یاد می‌شود.

تفاوت این لرزش با لرزش دست در بیماری پارکینسون این است که لرزش اساسی زمانی رخ می‌دهد که فرد سعی دارد کاری مثل نوشتن یا خوردن را انجام دهد. اما در بیماری پارکینسون این گونه نیست و حتی وقتی بیمار در حال استراحت است هم لرزش دارد.

علائم رعشه دست؛ نشانه‌های شروع ابتلا به لرزش دست چیست؟

به طور کلی نمی‌توان علائم خاصی را نشانه ای از بروز رعشه دست دانست. این بیماری نشانه‌های خاصی را پیش از شروعش ندارد و از این رو پزشکان نیز نمی‌توان به صراحتاً عواملی را از نشانه‌های لرزش دست بدانند. با این همه حال ما در این مقاله سعی کردیم به چند نکته بپردازیم که می‌توانند دلیلی بر شروع لرزش دست شوند.

اگر شما نیز این علائم را در خود یا اطرافیانتان دیدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک متخصص لرزش دست مراجعه کنید تا پس از ویزیت و انجام آزمایش‌های مختلف، وجود یا عدم وجود لرزش دست در شما مشخص شود. از جمله از علائم لرزش دست عبارت هستند از:

  • ناتوانی در برداشتن اشیا (مخصوصاً اشیا سنگین)
  • لرزیدن مایعات داخل فنجان یا لیوان، وقتی می‌خواهید آن‌ها را بنوشید
  • لرزش دست‌هایتان در مواقع حساس و در زمان‌هایی گه استرس دارید
  • زمان‌هایی که می‌خواهید چیزی بنویسید، اذیت می‌شوید

توجه داشته باشید که علائم گفته شده در بالا شایع‌ترین نشانه‌هایی هستند که خبر از ایجاد لرزش دست در شخص می‌دهند. یعنی شاید در مراحل ابتدایی شما فقط در نوشتن یا برداشتن اشیا سنگین دستتان بلرزد اما رفته‌رفته این لرزش دایمی شده و در همه حالاتی به سراغ شما می‌آید.

شایان ذکر است که این بیماری هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان رعشه انگشتان دست سریع‌تر و بهتر خواهد بود. از این رو به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که چنین نشانه‌هایی در خود می‌بینید، حتماً در برنامه‌های خود مراجعه به یک پزشک را در اسرع وقت داشته باشید.

علت لرزش دست
علت لرزش دست

مهم‌ترین دلایل لرزش دست چیست؟ علت لرزش دست

لرزش دست به خودی خود نگران‌کننده نیست. اما در برخی موارد بیش از حد نرمال بوده و سبب اختلال در انجام کارهای روزمره می‌شود. در این حالت حتما باید با دکتر لرزش دست مشورت کرد تا کنترل شود. در حالت کلی ممکن است لرزش به یکی از دلایل زیر باشد:

  1. لرزش دست هنگام استرس
  2. خستگی
  3. مصرف بیش از اندازه کافئین
  4. تیروئید پرکار
  5. افزایش لرزش فیزیولوژیک دست به دلیل اضطراب
  6. قند خون پایین
  7. مصرف سیگار لرزش طبیعی دست را بیشتر می‌کند.
  8. استفاده بیش از حد از مشروبات الکلی و یا ترک یکباره الکل
  9. شرایط روانپزشکی مثل افسردگی یا شوک پس از سانحه
  10. کمبود ویتامین B12
  11. اختلالات کبدی یا کلیوی
  12. فشار عصبی
  13. ورزش شدید
  14. کمبود خواب
  15. حملا عصبی پانیک
  16. مصرف برخی از داروها
  17. بیماری‌های نورولوژیک مثل آتاکسی فامیلیال
  18. بیماری حرکتی سیستم عصبی به نام دیستونی است. در این حالت مغز سیگنال‌هایی مبنی بر افزایش غیر عادی انقباض عضلات اندام‌ها را می‌فرستند و در همین راستا دست‌ها و یا سایر اندام‌ها شروع به لغزیدن می‌کنند.
  19. ضربه‌های مکرر مغزی به قسمت‌های خاصی از مغز فرد وارد شده است که کنترل حرکات دست را عده دار بودند
  20. سکته مغزی ایسکمیک در فرد رخ داده است یعنی شریان‌های اصلی مغز توسط لخته خونی که ایجاد شده، بسته شده‌اند.
  21. بیماری ام اس (ماتیپل اسکلروروزیس)
  22. اسنشیال ترمور (در این بیماری، لرزش از دست‌ها شروع شده و سپس به سایر اندام‌های بدن می‌رسد.)
  23. ابتلا به بیماری پارکنسون و لرزش دست
  24. مسمومیت با جیوه
  25. افسردگی و اضطراب حاد (برخی داروهای تجویز شده در بیماری روانشناختی نیز عارضه لرزش و رعشه دست را به همراه دارند.)

موارد ذکر شده در بالا مهم‌ترین و در عین حال کلی‌ترین عللی بودن که سبب ایجاد رعشه دست در یک فرد می‌شوند. ممکن است لرزیدن دست شما ناشی از عوامل دیگری باشد که تشخیص آن بر عهده پزشکتان است.

اگر لرزش و رعشه دست ناشی از بیماری‌هایی که بیان کردیم نباشد، درمان لازم نیست. در واقع لرزش دست هنگام استرس و فشارهای عصبی طبیعی است و درمان دارویی ندارد. مگر در مواردی که زندگی عادی فرد را دچار مشکل کند.

به طور کلی می‌توان گفت اگر لرزش دست به صورت خفیف بوده و گاه گداری رخ دهد، آن‌چنان ضروری نیست که به یک پزشک مراجعه کنید و درمان خانگی لرزش درست یا توصیه‌های درمان رعشه دست در طب سنتی معضل لرزیدن دستان خود را درمان کنید.

اما اگر لرزش دستانتان زیاد باشد و در زندگی عادی و روزمره‌تان تأثیر بگذارد، توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص لرزش دست مراجعه کنید.

لرزش دست نشانه چیست؟
لرزش دست نشانه چیست؟

برخی از عوامل لرزش دست را در ادامه مفصل‌تر توضیح داده‌ایم:

رعشه دستان در پارکینسون (Parkinson’s Disease)

بیماری PD یک اختلال عصبی است که در آن بخشی از سلول‌های مغزی در ناحیه‌ای به نام ماده سیاه از بین می‌رود. این قسمت مسئول نورون‌های تولیدکننده دوپامین است که نقشی مهم در لرزش دارند. پارکینسون از آن دست بیماری‌های است که علائم کم‌کم بروز پیدا کرده و شدت آن‌ در هر فرد متفاوت است.

در این بیماران لرزش دست یکی از علائم است که معمولا در هر دو حالت استراحت یا عملی رخ می‌دهد. لرزش در این بیماران اغلب از یک سمت بدن شروع و سپس گسترش پیدا می‌کند. همچنین در شرایط استرس و فشارهای عصبی شدید، لرزش بیماران بیشتر می‌شود.

لرزش دست در ام اس MS (Multiple sclerosis)

بیماری ام اس، بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین سلول‌های مغز و نخاع حمله و آن‌ را تخریب می‌کند. در بیمارانی که سلول‌های سیستم عصبی مرکزی آن‌ها مورد تهاجم قرار گرفته، لرزش یکی از عوارض بیماری است که تجربه می‌کنند.

رعشه دست با سکته مغزی (Stroke)

یکی از عوارض سکته مغزی، لرزش است که بسته به محل آسیب مغز، خود را به شکل لرزش عملی یا لرزش در حالت استراحت نشان می‌دهد.

لرزش دست به علت عوارض برخی از داروها

مصرف برخی از داروها ممکن است سبب لرزش دست شود. معروف‌ترین این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. داروهای ضد افسردگی
  2. ضد تشنج
  3. بعضی از داروهای آسم
  4. لرزش دست با مصرف داروهای سرطان
  5. آنتی‌بیوتیک‌های خاص
  6. داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  7. لرزش دست در مصرف آمفتامین
  8. کورتیکو استروئیدها
  9. سالبوتامول
  10. کافئین
  11. کورتیکواستروئید
لرزش دست و رعشه انگشتان
لرزش دست و رعشه انگشتان

انواع رعشه دست

پزشکان بیماری عرشه دست به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌کنند که عبارت‌اند از لرزش در حال استراحت (Resting Tremor) و لرزش در حال فعالیت (Action Tremor) که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه شرح داده‌ایم.

لرزش دست در حال استراحت

این نوع لرزش زمانی رخ می‌دهد که شما از ماهیچه‌های دست استفاده‌ای ندارید و آن‌ها در حال استراحت به سر می‌برند. یعنی بدون انجام هیچ گونه فعالیتی مشاهده می‌کنید که یکی از دست‌های شما یا هر دو دست شما در حال لرزیدن هستند. یکی از عمده دلایل این نوع لرزش استرس و اضطراب است.

لرزش دست در حال فعالیت

این نوع لرزش زمانی به سراغ شما می‌آید که در حال انجام دادن کاری هستید و به اصطلاح از دست خود استفاده می‌کنید. در واقع بیشتر این لرزش‌ها از نوع تومور هنگام فعالیت هستند. به‌عنوان‌مثال شما وقتی دست خود را دراز می‌کنید یا وسیله‌ای را بر می‌دارید یا می‌خواهید نوشته‌ای را روی کاغذ بنویسید، دست‌هایتان شروع به لغزش می‌کند. از جمله از علل این نوع لغزش می‌توان ضعف ماهیچه‌ها و یا رنج بردن از بیماری‌هایی نظیر ام اس دانست.

البته شایان ذکر است که برای انواع مختلف رعشه دست ۲۰ نوع مختلف شناسایی شده است که هر کدام از آن‌ها به نحوی دست را می‌لرزانند. اما در بین انواع مختلفی از این بیماری که شناخته شده است، دو مدل لرزش در حال فعالیت و لرزش در حال استراحت مهم‌ترین و در عین حال شایع‌ترین نوع هستند. بیش از ۹۹ درصد افرادی که دست‌هایشان می‌لرزد ناشی از این دو نوع که بیان کردیم است.

پیشگیری از رعشه دست ممکن است؟

همان گونه که گفتیم علل بسیار زیادی در بروز رعشه دست وجود دارد. از این رو با بررسی این عوامل می‌توان راه‌های مناسبی را برای پیشگیری از بروز آن‌ها ارائه داد. از جمله از نکاتی که می‌توانید با رعایت آن‌ها از این بیماری پیشگیری کنید عبارت‌اند از:

  • دور ماندن از استرس و شرایطی که باعث ایجاد استرس می‌شوند
  • خودداری کردن از مصرف مشروبات الکلی؛ یا خودداری از مصرف بیش از اندازه آن‌ها
  • دور ماندن از اضطراب و محیط‌هایی که مظطرب تان می‌کنند.
  • دوری کردن از مصرف بیش از اندازه کافئین
  • توجه به رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی که سرشار از منیزیم، امگا ۳ و ویتامین B هستند
  • مصرف مکمل‌هایی نظیر ویتامین B
  • ورزش کردن و رسیدگی به تناسب بدنتان؛ مخصوصاً عضلات و ماهیچه‌های دست
  • تا حتی‌الامکان از مصرف داروهایی که باعث ایجاد لرزش دست می‌شوند خودداری کنید.

با رعایت نکاتی که در این متن ذکر کردیم تا حد بسیار زیادی می‌توانید از بروز لرزش دست در خود و عزیزانتان پیشگیری کنید.

درمان لرزش دست در سالمندان

انواع راه‌های درمان رعشه دست

روش‌های بسیار زیادی برای درمان قطعی لرزش دست و یا حداقل کنترل لرزش دست وجود دارد. پزشک پس از ویزیت بیمار و انجام تست‌های مختلف دلیل رعشه دست را یافته و مطابق با آن، روش درمانی خاصی را تجویز می‌کند. در ادامه با تشخیص دکتر می‌توان از روش‌های زیر برای درمان قطعی لرزش دست یا کنترل آن کمک گرفت.

۱. درمان رعشه دست با تغییر لایف استایل (سبک زندگی)

در اولین قدم بهتر است برای درمان لرزش دست در جوانی، در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. ورزش، مدیتیشن و رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات و میوه‌ها از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند نقش مهمی در کنترل بیماری عصبی داشته باشند.

حذف سیگار و الکل و کاهش مصرف کافئین هم در درمان لرزش بسیار تأثیرگذار هستند. هیدراته کردن بدن با مصرف روزانه ۴ تا ۶ فنجان آب، در جهت دفع سموم از بدن، راهی دیگری برای درمان لرزش دست‌ها است.

۲. فیزیوتراپی لرزش دست

یکی دیگر از راه‌های درمان قطعی لرزش دست، مراجعه به یک فیزیوتراپیست و انجام تمرینات درمانی در ناحیه دست و مچ است.

انجام تمرینات ورزشی برای لرزش دست بخصوص تمرینات که مربوط به ناحیه دست و بخصوص مچ دست می‌شوند، لرزش‌های شما را به سرعت کاهش می‌دهد و در بلندمدت درمان می‌کند.

۳. حفظ آرامش در هنگام لرزش دست

یکی از دلایل اصلی لرزش دست، اضطراب و استرس زیاد است. بسیاری از افرادی که دچار این مشکل هستند همواره در معرض فشارهای عصبی بوده و شخصیت مضطربی دارند. بنابراین انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب و ماساژ درمانی می‌تواند کمک زیادی به درمان آن‌ها بکند. همچنین نباید از معجزه خواب کافی و استراحت نیز غافل شد.

۴. مصرف قرص برای لرزش دست

گاهی پزشک مجبور است برای کنترل لرزش‌ها، از دارو استفاده کند. قرص‌های مسدودکننده بتا (نظیر پروپرانولول ، نادولول، متوپرولول و یا بیسوپرولول)، لوودوپا، پریمیدون و داروهای ضد تشنج از مهم‌ترین داروهای لرزش دست به شمار می‌آیند.

۵. درمان لرزش دست با جراحی

در مواردی هم که درمان‌های دارویی و تمرینات فیزیوتراپی جواب نمی‌دهد پزشک از عمل‌های جراحی مثل تالاموتومی و یا تحریک عمیق مغز (DBS) برای رفع لرزش استفاده می‌کند.

۶. درمان گیاهی لرزش دست

یک راه دیگر رفع لرزش دست، به دست آوردن آرامش از طریق نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مثل چای بابونه، اسطوخودوس یا چای والری است. همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین B12 هم می‌تواند لرزش را کمتر کند.

۷. استفاده از توپ استرس برای درمان رعشه دست

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل لرزش دست است. در این حالت شما یک توپ را به مدت ۵ ثانیه در دست خود می‌فشارید و ۱۰ ثانیه پس از آن استراحت می‌کنید. انجام این حرکت به صورت متداول در طول روز بسیار مفید خواهد بود.

۸. درمان لرزش دست در طب سنتی

طب سنتی با استفاده از گیاهان مختلف، سعی در کنترل و درمان رعشه‌ دست داشته و در این کار نیز به شکل قابل توجهی موفق بوده است. البته طب سنتی نیز برای لرزش‌های حاد و شدید راهکاری نداشته و تنها برای کنترل لرزش‌های خفیف مؤثر است.

۹. درمان بیماری‌های زمینه‌ای لرزش دست

اگر علت لرزش دست‌های شما ناشی از بیماری‌های دیگر همچون پر کاری تیروئید و یا نارسایی‌های کبد و کلیه باشید، پزشکان با تجویز قرص برای لرزش دست می‌توانند تا حد زیادی آن را کنترل کنند.

۱۰. مراجعه به روانپزشک برای درمان لرزش دست

از آنجایی که بسیاری از دلایل لرزش دست به استرس و اضطراب بر می‌گردد، شما می‌توانید با مراجعه به یک روانپزشک و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، به شکل قابل توجهی رعشه دستتان را کنترل کنید. اگر دچار حملات پانیک هستید، حتما این مشکل را نیز با پزشکتان در میان بگذارید.

درمان لرزش دست

سؤالات متداول درباره رعشه و لرزش در دست

علت لرزش دست و تپش قلب همزمان چیست؟

در لرزش دست عصبی یا بر اثر استرس، معمولا تپش قلب وجود ندارد. اما گاهی برخی از بیماران از لرزش دست چپ و قلب با ضربان تند شاکی هستند. علت این موضوع می‌تواند یکی از بیماری‌های زیر باشد:

  • بیماری فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation)
  • حملات پانیک
  • افت قند خون (هیپوگلیسمی)

بهتر است اگر لرزش و تپش قلب به طور همزمان برای شما اتفاق می‌افتد، حتما با یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث لرزش دست می‌شود؟

ویتامین ۱۲ B از جمله از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که کمبود آن در بدن باعث اثر منفی در سیستم عصبی و مغزی می‌شود. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، شیر و ماهی به حد قابل توجهی این ویتامین را تأمین کنید؛ بنابراین بهتر است در رژیم غذایی‌تان از مواد غذایی که سرشار از ویتامین B12 هستند استفاده کنید. منیزیوم، تیتانیوم نیز از دیگر مواد مؤثر در جلوگیری از لرزش دست هستند.

علت لرزش دست در جوانی چیست؟

در واقع علت اصلی لرزیدن دست افرادی که جوان و کم سن و سال هستند انجام کار زیاد یا مصرف بیش از حد قهوه است. اما باز هم ممکن است که این لرزش به یک بیماری پیش‌زمینه‌ای ربط داشته باشد پس حتماً بایستی به یک پزشک مراجعه کنید.

آیا لرزش دست در پیری طبیعی است؟

به طور کلی هر چقدر بدن ضعیف‌تر می‌شود، احتمال لرزش دست نیز بالاتر می‌رود. افراد پیر به دلیل سن و سال زیادی که دارند، سیستم ایمنی و قدرت کم‌تری دارند، از این رو لرزش دست آن‌ها قابل توجیه بوده و طبیعی است. البته شما می توانید پیش از رسیدن به این مرحله، از یک دکتر مغز و اعصاب کمک بگیرید تا بیماری بیشتر پیشرفت نکند.

رعشه دست مشکل عصبی است یا بیماری؟

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در شرایط خاص، قلبتان تند تند می‌زند، گلو خشک شده و همزمان دست‌ها به لرزش می‌افتند. این وضعیت در تنش‌های عصبی برای اغلب ما اتفاق می‌افتد. سؤال این است آیا لرزش دست طبیعی و به خاطر اعصاب است یا خبر از بیماری می‌دهد؟

پاسخ این است که اعصاب تنها دلیل لرزش دست ها نیستند. بلکه علل مختلفی وجود دارد که می‌توانند باعث لرزش دستان یا دیگر اعضای بدن شما شوند. در واقع پزشکان بر این عقیده هستند که دستان بسیار بیشتر از آن چه که شما حس می‌کنید یا می‌بینید می‌لرزند. اما متوجه آن نشوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علت رعشه دست می­تواند موضوع جدی باشد. بیشتر افراد با لرزش‌های خفیف دست مواجه می‌شوند. همه ما تجربه لرزیدن دست‌هایمان را هنگامی که وسیله سنگینی را بلند می‌کنیم، یا در حال آزمون دادن هستیم و در محیطی استرس‌زا قرار گرفته‌ایم، تجربه کرده‌ایم.

از این رو لرزش دست تبدیل به یک موضوعی معمولی و نرمال تبدیل شده است. حال آنکه اگر لرزیدن دست‌هایتان شدید است و در مدت زمان‌های کوتاهی رخ می‌دهد و باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شما شده است، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک فوق تخصص لرزش دست مراجعه کنید.

در واقع می‌توان گفت مراجعه به دکتر مغز و اعصاب زمانی اهمیت پیدا می‌کند که لرزیدن دست‌ها باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شود. همچنین اگر وقت کافی برای مراجعه حضوری ندارید، کمک گرفتن از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین نیز بسیار مفید خواهد بود

۳.۴/۵ (۱۷ نظر)

منبع
medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
114 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهسا
مهسا
20 ساعت قبل

سلام خسته نباشید مادر ۶۴ساله داره مریضی پارکینسون داره از سه سال پیش که تصادف شدیدی کرد این مریضی خودشو نشون داد الان خیلی درد لرزش خیلی شدید گرفته لطفا راهنمایی کنید دکتر های زیادی بردم اما ازهمه بهتر دکتر روحانی هستند

فهیمه اکبری فر
فهیمه اکبری فر
1 روز قبل

سلام وقت بخیر من وقتی عصبانی میشم موقع حرف زدن با طرف مقابلم لرزش دست وحتا لرزش تو صدام دارم وقتی که استرس هم زیاد باشه وقتی حرف می زنم آروم میشم دیگه لرزش واسترس ندارم من نیاز به دکترو درمان دارم

امین
امین
3 روز قبل

خواب کافی و سحر خیزی شبها زود بخوابید و ورزش کنید لرزشتون بهتر میشه

مهسا
مهسا
4 روز قبل

سلام وقت بخیر من ۲۱ سال دارم و از بچگی تا حدودی لرزش در دستم داشتم که فکر میکردم بخاطر ضعف عضلس و چون مشکلی برام ایجاد نمیکرد توجهی بهش نداشتم.. ولی از دوران دبیرستان با بعد لرزش شدید پیدا کردم به طوری که تو بستن در خودکار یا ماژیک هم مشکل داشتم و الان هم خیلی تو زندگیم اختلال ایجاد کرده ممنون میشم در مورد علت و درمان راهنماییم کنید

امین
امین
پاسخ به  مهسا
3 روز قبل

این بیماری ها همش بخاطره این واکسن هاست . سعی کن زندگی سالمی داشته باشی بهتر میشی

امین
امین
پاسخ به  مهسا
3 روز قبل

زندگی سالم منظورم مثل قدیمی هاست تغذیه سالم خواب خوب و کافی سحر خیزی ورزش دوری از شبکه های اجتماعی فست فود و نوشابه هم نخور

امین
امین
7 روز قبل

سلام من چن وقعت میشه دست ها لرزش شی زیت شوده دلیلی این چی است

مهدی
مهدی
13 روز قبل

سلان آقای دکتر چرا دستم خانومم بعضی وقتها لرزش میگیره

سعید کشی زاده
سعید کشی زاده
16 روز قبل

با سلام خسته نباشید من ۴۵ سالمه مشکل قلب دارم بیماریه آریتمی دارم من حدودا چتد ماهی هستش دستانم می لرزه اوایل کم بود آلان زیاده شده جایی
رسیده همسرم متوجه شده آیا خطری دارد خطرش جیه

لالالا
لالالا
21 روز قبل

خیلی از لرزش ها به واسطه تزریق همین واکسن هاست

مهدی
مهدی
پاسخ به  لالالا
15 روز قبل

سلام چند درصد میتونه تاثیر گذار باشه

مهلا
مهلا
26 روز قبل

سلام من ۱۳ سالمه و لرزش بدن و دست و سردرد شدید و شکم و روده درد

پویا
پویا
1 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و بعضی موقع های به خصوص موقع های که استرس دارم،انگشت دستام خیلی کم میلرزه.نباید نگران باشم؟

ریحانه از شهرستان زاوه تربت حیدریه
ریحانه از شهرستان زاوه تربت حیدریه
1 ماه قبل

سلام من ۲۱ سالمه ۵ساله که یه اتفاق‌هایی برام افتاده که همون اتفاق ها باعث شده که من بدجوری از خودم و زندگی کردن ناامید بشم وزمان غذا خوردن و حتی مهمانی یا ظرف شستن کمک کردن اینا نتونم انجام بدم وباعث افتادن وضربه خوردن ولرز در اعضای بدنم بیوفته و منو بی قرار وتپش قلب بسیار تند کنه دکترم هم زیادی رفتم دارو هم مصرف کردم والانم مصرف میکنم اما هیچ تاثیری نزاشته وحتی لرزم زیاد تر شده که حتی افراد خانواده که کمک من میکنن اوناهم از تنش ولرزیدن من استرس میگیرند

ثنا
ثنا
1 ماه قبل

وقت بخیر بنده ۱۴ سالمه و مدام در مدرسه دست لرز دارم حتا دوستم زد توی صورتم به شوخی و من فک کردم صورتم زخم شده وقتی میخاستم دستمو ب صورتم بزنم دستام عین زلزله میلرزید

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام من ۲۵ سال سن دارم و حدود۳ سال میشه که لرزش دست همراه با لرزش سر دارم و زمانی شدتش بیشتر میشه که استرس میگیرم
و این یه مشکل بزرگ توی زندگیم شده موقع غذا خوردن و نوشیدن و حتی کار
لطفا راهنماییم کنید

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط مهدی
ریحانه از شهرستان زاوه تربت حیدریه
ریحانه از شهرستان زاوه تربت حیدریه
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

سلام شما الان بهتر شدید

زیبا
زیبا
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

سلام شما چیکار کردین برای این مشکلتون؟ منم ۲۵ سالمه و دقیقا همین علائم رو دارم خیلی اذیتم

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  زیبا
17 روز قبل

سلام تونسی راهی پیدا کنی ؟

مهرانه محمدی اهواز
مهرانه محمدی اهواز
1 ماه قبل

سلام ودرود
مدتی است که دست چپم ناخواسته دچار لرزش می‌شود البته انگشتانم
ام ار ای من نشان داد
ده درصد از درگیر الزایمر شده
نمدانم نگرانم
نمی دانم علتش چیست ممنون میشم راهنمایی کنین
مهرانه محمدی اهواز

عباس امانپور
عباس امانپور
2 ماه قبل

سلام
از موقعه ای که انگشت شستم با فرز زخمی کردم .و دکتر آن را جراحی کرد بعد از مدتی نزدیک سه ماه بعدش شروع به لرزیدن کرده و فقط همان دست می لرزد .لرزش خیلی شدید است وفقط وقتی که دستم مچ میکنم یا میبندم قطع میشه و دوباره رهاش میکنم شروع میکنه به لرزش اول یواش یواش است بعد خیلی تند میشه بطوری که کتفم هم تکان میده .و زود خسته میشه .

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط عباس امانپور
فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من تازگی ها دستام میلرزه البته دست چپم وای لرزش اونقدر شدید نیست که دیده بشه ولی وقتی مداد میگیرم دستم میتونم ببینم وقتیم که استرس میگیرم لرزش بیشتر میشه چیکار باید بکنم؟

سیامک
سیامک
2 ماه قبل

سلام من ۵۰سالمه لرزس دست وبدن دارم لطفا راهنمایی کنید

راضی زبیدی
راضی زبیدی
پاسخ به  سیامک
2 ماه قبل

سلام من ۴۱ سال دارم ولی شوید لرزش دوتا دست دارم

مستورع
مستورع
2 ماه قبل

سلام من گاهی بی جهت شانه ی راست ام میلرزه میشه راهنمایی کنید

مهدیه
مهدیه
2 ماه قبل

سلام من ۲۲ سالمه وقتی دچار استرس و فشار عصبی زیاد میشم بدنم شروع میکنه به لرزش دستام کم میلرزن یهو به قدری زیاد میشه که نمیتونم جلوشونو بگیرم رعشه میگیرم دستام به شکل بدی هردوتا دستم از بازو تا نوک انگشتام مثل پرش چطوری بگم خیلی بد میلرزن مجبورم تند تند نفس بکشم خودمو محکم بگیرم دستامو بزارم رو سرم تا بتونم اروم بشم هرکی تو خانواده میبینه میگه فیلم بازی میکنم انقدر عجیبه ولی خیلی خجالت میکشم درحالت عادی ام دستام کمی میلرزن وقتی استرس دارم بدنم یخ میکنه و کلا میلرزم باید برم دکتر یا طبیعیه؟

حمیده
حمیده
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

برو دکتر مشهد
محسن آقایی حکاک
داداشم اینجوری بود واقعا خوب شد

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  حمیده
17 روز قبل

چ قرص ایی برای داداشت توصیه کرد ؟؟

امیر
امیر
پاسخ به  حمیده
12 روز قبل

چه راهکاری داد

خانم گنجی
خانم گنجی
3 ماه قبل

سلام ببخشید من قبلا استرس میگرفتم دستام میلرزید ولی ی چند وقتیه حس میکنم تو حالت عادی ام دستام میلرزه ممکنه ب خاطر گوشی باشه؟

حمیرا
حمیرا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من عمل بای پس معده انجام دادم و بعد از ۶ماه لرزش دست پیدا کردم داروی مولتی ویتامین مینرال استفاده میکنم میخواستم کمکم کنید

زهرا افرایی
زهرا افرایی
3 ماه قبل

سلام من۳۹ سالم

زهرا افرایی
زهرا افرایی
پاسخ به  زهرا افرایی
3 ماه قبل

لرزش دست دارم سمت راست قرص پروپرانول ۱۰ مصرف می کنم زیاد تاثیر نداره

جواد
جواد
پاسخ به  زهرا افرایی
2 ماه قبل

سلام
با مصرف قرص بهتر نشدی

جواد
جواد
پاسخ به  زهرا افرایی
1 ماه قبل

سلام

شریفی هستم
شریفی هستم
4 ماه قبل

داداشم دستهاش می لرزه ۲۶سالشه دکتر میره ارثی داریم درمانی دارد

زهرا شقاقی
زهرا شقاقی
پاسخ به  شریفی هستم
3 ماه قبل

سلام پسرم ۲۱ سالش هست وقتی دستاش رو معلق نگه میداره لرزش انگشتانش کاملا دیده میشه پدر بزرگ و عمه ایشان مبتلا به پارکین سون بودن وفوت شدند تورو خدا به من بگید آیا ایشان هم مبتلا شدن

محمد
محمد
پاسخ به  شریفی هستم
2 ماه قبل

سلام من هم ارثی لرزش دست شدید دارم آیا درمان داره یا نه؟

شریفی هستم
شریفی هستم
4 ماه قبل

سلام من داداشم دسکتر اعصاب می‌ره ارثی است چکار کنیم خوب شهچ

ثنا
ثنا
5 ماه قبل

دختر من۱۴ سالشه دوروز دوتا دستاش میلرزه راهنمایی میکنید ممنونم

امیر
امیر
پاسخ به  ثنا
3 ماه قبل

تیروئید پر کار

امیر
امیر
5 ماه قبل

سلام ببخشید استفاده و کار کردن با گوشی باعث لرزش میشه؟

اسماعیل‌
اسماعیل‌
5 ماه قبل

باسلام‌خسته‌نباشی‌متولد۶۶هستم‌ازسال۹۸دست‌سمت‌چپ‌شروع‌به‌لرزش‌کردوالان‌چندسالی‌هست
که‌اعصبانی‌میشم‌بیشترمیشه‌ازشمااقای‌دکتر
راهنمای‌میخوام

تیماس
تیماس
5 ماه قبل

سلام دوستان منم الان چند ساله با لرزش دست واکثر دست چپم دارم والان پاهام دارم وقتی قرصهای که دکتر دادرو مصرف میکنم در حین کار خاب آلود هستم اگربدون مصرف اون داروها وبا مصرف داروی گیاهی که درمان شده کسی هست که درخانه بتونم برطرفش کنم به من راحه درمانش بدین ممنون میشم

ترانه
ترانه
پاسخ به  تیماس
5 ماه قبل

جالبه یکی از رایج ترین علت لرزش، خودارضاییه و نگفتین!

سهرابیان
سهرابیان
5 ماه قبل

سلام مشکل من بیحس شدن دست ها و پاهام ولرزش دستامه قبلا فقط شبها بیحس میشد ولی الان شبانه روز بی حسه ولرزش هم قبلا فقط انگشت پنجم دست چپم بود اما الان هردو دستم کامل میلرزه چسکار باید بکنم

ستاره
ستاره
پاسخ به  سهرابیان
3 ماه قبل

کمبود ویتانین ب ۱۲ و ب ۱ دارین بگیرین استفاده کنین خوب میشین

رحمانی
رحمانی
پاسخ به  ستاره
3 ماه قبل

به نظرتون بهترین تایم مصرف کی و تا چه مدت هست که بی ضرر باشه

سهرابیان
سهرابیان
5 ماه قبل

س

نازنین فدایی
نازنین فدایی
5 ماه قبل

سلام من ۲۲سالمه انکشتان دست چپم در حال فعالیت و استراحت و همچنین لبهایم در حال استراحت شروع ب لرزش میکند
راه حل چیست?

....
....
5 ماه قبل

سلام من یه پسر ۱۸ ساله هستم هنگام استرس مچ دستم شروع به لرزش میکنه و تپش قلب شدید میگیرم جوری که باعث میشه صدامو بلرزه باید چکار کنم لرزش از بین بره

رضا علم الهدائی
رضا علم الهدائی
5 ماه قبل

من الان ۳۰سال سن دارم تو۴سادگی تصادف میکنم ماشین بهم میزنه ضربه مغزی میشم۲هفته توکما بودم بعد به هوش میام الان بعضی مواقع که چیزی برمیدارم دستم شروع به لرزش میکنه اگه راه حلی هست بهم بگین ممنون میشم

رها
رها
6 ماه قبل

سلام من ۱۸ سالمه چند وقتیه ۲ تا از انگشت های دست راستم وقتی دست راستم بیکاره شدید میلرزه
وقتی استرس میگیرم خیلی شدید ترم میشه

کبری
کبری
پاسخ به  رها
5 ماه قبل

منم همین مشکل دارم میشه راهنمایی کنین

شهلا
شهلا
پاسخ به  کبری
4 ماه قبل

شهلا

Sohrab
Sohrab
پاسخ به  رها
5 ماه قبل

ارثی دارین یا فقط شما ایطوری هستین !؟

رضانیسی
رضانیسی
6 ماه قبل

سلام مادرم نارسایی کلیه داردبعدازانجام دیالیزخودتمام دست وپای مادرم به لرزش درمیادوبدحال وخواب آلودگی زیاددارددرهنگام آب وغذاخوردن تمام دست وپای مادرم به رعشه درمیاد

فریده
فریده
6 ماه قبل

سلام دخترم ۱۳ سال سن دارد دوساله لزرش دست داره ام ای ار وآزمایش گرفتم مشکلی ندار فقط دکترش گفته چربی خونش خیلی کم دار حالا یک مدتی همراه بالزش دستش بدنش هم می لرزه وخیلی وقت در حال حرف زدن چشم‌هاش می بنده

مهدی
مهدی
7 ماه قبل

با سلام بنده آقای ۴۳ساله هستم ۱۶سال پیش تصادف کردم ودر سرم رگهای خونی دارم که متاسفانه سال گذشته در خواب تشنج کردم و قرصتگرازپین ۲۰۰ولوبل۵۰۰مصرف میکنم، اخیرا درانجام کارهای دقیق لرزش دست دارم، علت را می‌فرمائید، با تشکر

امیر
امیر
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

امیر.
با سلام. من در حال متارکه هستم. فشار عصبی زیادی دارم و دست چپ من هم به تازگی شروع به لرزیدن کرده. لطفاً راهنمایی بفرمایید.
متشکرم

ممد
ممد
پاسخ به  امیر
5 ماه قبل

هر وقت دست چپت شروع به لرزش گرفت. دست راستتو باهاش بگیر و آرامش خودتو حفظ کن

نبیلا
نبیلا
7 ماه قبل

سلام من چند وقتی هست در هنگام نوشتن و استرس لرزش خفیف دست و تاپش قلب بیشتر از حد دارم و کانتروال عصبانیت برایم سخت شده آیا جدی هست

محسن قصاب
محسن قصاب
پاسخ به  نبیلا
6 ماه قبل

سلام منم مشکل شما را دارم ؟

اصغر توجه 75 ساله
اصغر توجه 75 ساله
7 ماه قبل

نام شربت برای لرزش دست؟

ناصر
ناصر
پاسخ به  اصغر توجه 75 ساله
5 ماه قبل

من گلوکوفاژ مصرف میکنم.روزانه یکعدد.آیا میتونه موجب لرزش دستام باشه

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام. من داروهای حساسیت ریه استفاده میکنم یکی دورو زه انگشت اساره دیت راستم تیک میزنه استرسیم هستم چیکار باید کنم

زهرا رحمانی
زهرا رحمانی
7 ماه قبل

سلام من یک ماهی هست که الانزاپین ۲/۵استفاده میکنم ولرزش ماهیچه ساعددست راست رادارم آیا خطرناک هست تانه؟

اسدی
اسدی
7 ماه قبل

سلام‌من‌جوان‌۳۰ساله‌هستم‌یه‌سه‌وچهارسالی‌هست‌که‌
لرزش‌دست‌دارم‌دست‌راستمه..وقتی‌چیزی‌که‌‌‌دستم‌میگیرم
راه‌‌میریم‌خودبه‌خوددستم‌خسته‌میشه‌ولرزشش‌بیشتر
میشه‌…میتونیدراهنماییم‌کنیدممنون

محمد ۱۱۴
محمد ۱۱۴
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید وقت بخیر من آقای ۵۰ساله هستم و هنگام عصبانیت واسترس دست وپاهایم می لرزد ودر هنگام استراحت دست هایم می لرزد با تشکر

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام

داریوش بیرانوند
داریوش بیرانوند
10 ماه قبل

من سنم ۳۵ سالمه دستاهام خفیف میلرزه چیکار کنم

آشنا
آشنا
پاسخ به  داریوش بیرانوند
2 ماه قبل

احتمالا ازبهبود پایتخت ازافریقا اآمده

مهدیه
مهدیه
10 ماه قبل

من امروز صبح موقع تایپ کردن به طور اتفاقی دست راستم حدود۳۰ ثانیه تا یک دقیقه لرزش داشت میشه بگید علتش چیه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مهدیه
5 ماه قبل

با سلام
من آقایی ۴۵ ساله هستم و الان ۴-۵ سالی هست که لرزش دست دارم
البته فبلا” کم بود ولی جدیدا” ۱ سالی هست که خیلی زیاد شده و هرچه میخواهم از بقیه این موضوع را پنهان کنم تقریبا” غیر ممکن شده و در کارهای روزمره دچار توجه اطرافیان میشوم
چه باید کرد؟

ریحانه
ریحانه
10 ماه قبل

گاهی اوقات انگشت شصت دست راستم چندساعت میلرزد چرا

Sohrab
Sohrab
پاسخ به  ریحانه
5 ماه قبل

ارثی هست و باید ماهیچه های دست و انگشتاتونو تقویت کنید و ویتامین ب۱۲ بخورید اگ میخوای میتونم چند ورزش برای تقویت عضلات دست براتون بفرستم

آشنا
آشنا
پاسخ به  Sohrab
2 ماه قبل

بفرست

اغظموسو مقدم
اغظموسو مقدم
10 ماه قبل

سلام من حدود ۱۰ سال هست ک موقع عصبانیت واسترس لرزش داشتم ولی الان تقریبا ۳ سالی هست ک روزانه این لرزش رو دارم موقع خستگی استرس عصبانیت و ۱۴ سال هست ک دپاکین استفاده میکنم ک ۱ سال هست با پیشرفت افسردگی دکتر + دپاکین. سرترالین ۵۰ و لوموژین ۱۰۰ و ممورال و مگنیفورت استفاده میکنم ولی باز لرزش رو گاهی دارم

مهدی
مهدی
پاسخ به  اغظموسو مقدم
6 ماه قبل

منم افسردگی شدید دارم و الپرزلام میخورم لرزش دست شدید دارم بیست و پنج سالمم هست قرص هایه شما رو بخورم خوبه؟

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

سلام داروی افسردگی فقط یه کلمه است ایمان
من افسردگی شدیدم را با درک ایمان به خدا درمان کردم.

بهنام
بهنام
پاسخ به  رحیمی
2 ماه قبل

احسنت دقیقاااا منم همین کاروکردم

بهنام
بهنام
پاسخ به  رحیمی
2 ماه قبل

واقعا درمان افسردگی وتلقین فقط خدااااست،من خودم جواب گرفتم برین سمت خداونمازبخونین

وحدت
وحدت
10 ماه قبل

سلام من خانم٧٠ساله ام ازسلامتی نسبی وروش سالم زندگی برخوردارم ..مدتی است گاهی انگشت شست راستم گاهی فقط گاهی کمی لرزه دارد نه بطورمتناوب .ودربازو ودست راستم کمی احساس ضعف می کنم . وگاهی گز گز نه همیشه . داروهایی که مصرف میکنم .لوتیروکسین برای کم کاری ،کنکور ۵ برای تپش وفشار ،ووالسارتان ٨٠ ورزواستاتین ۵
فشارم ١٢/۵روی ۶ وبیشتر اوقات ۵است وگاهی ١٣است .پیاده روی روزانه وتغذیه مناسب دارم . قبل از لرزش اخیر بافتنی روزانه به مدت دوماه هرروز داشته ام وچند ژاکت وپالتو بافته ام . ایا باید به متخصص مراجعه نمایم؟ سپاس .وحدت

نقیب
نقیب
10 ماه قبل

سلام من ۱۷ سالمه نافم افتاده دستم می لرزه

دکمه بازگشت به بالا