چگونه حمله پانیک در کودکان را تشخیص دهیم؟ درمان اختلال هراس در کودکان

اختلال هراس یا ترس در کودکان (panic) نوعی اختلال ناشی از اضطراب است. به طور ساده‌تر می‌توان گفت در اثر اختلال پانیک در کودکان، آن‌ها در یک شرایط طبیعی و عادی، به طور ناگهانی دچار ترس و اضطراب شده و در صورتی که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، باز هم می‌ترسند.

این ترس و اضطراب به صورت مداوم برای کودک تکرار می‌شود، به‌طوری‌که در زندگی روزمره‌اش اختلال ایجاد کرده و کودک نمی‌تواند برخی از کارها را مانند هم سن و سالان خود انجام دهد. به طور مثال نمی‌تواند به تنهایی در خانه بماند، یا بیرون رفته و برای خود خوراکی بخرد. چرا که هر لحظه امکان دارد، این ترس و استرس به دنبالش بیاید.

این مشکل در کودکان بسیاری دیده می‌شود فقط شدت و دوره تکرار آن متفاوت است. مخصوصاً اختلال هراس در کودکان اوتیسم نیز رایج‌تر بوده و به بستر مناسبی برای تحقیق متخصص اطفال تبدیل شده است. در پذیرش ۲۴ به طور کامل و جامع به بررسی این اختلال در کودکان پرداخته و همهٔ نکات مربوط به آن را بررسی کرده‌ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم حمله پانیک در کودکان

اختلال پانیک در کودک پسر و دختر بیشتر به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد. اما قبل از اتفاق افتادن علائمی را از خود نشان می‌دهد و والدین می‌توانند با توجه به این جزئیات این اختلال را در کودکشان تشخیص بدهند.

از جمله از علائمی که نشان‌دهندهٔ اختلال هراس در کودکان است، عبارت‌اند از: لرز، تب، تعریق، سر درد، جیغ زدن، درد شکم، تنگی نفس، گر گرفتگی، تنفس شدید، غش کردن، حالت تهوع، گریه کردن، غش کردن، درد قفسه سینه و… ازجمله علائمی است که نشان می‌دهد کودکان شما ممکن است به پانیک مبتلا شده باشند.

پس بهتر است که آن‌ها را به نزد یک مشاور ترس ببرید، تا در صورت مبتلا شدن به آن، روند درمان شروع شود. همچنین شایان ذکر است که کودکان دارای اوتیسم، این علائم را گاهی شدیدتر از یک کودک عادی از خود بروز می‌دهند پس در نتیجه اگر این علائم را شدیدتر دیدید، احساس نگرانی نکنید چرا که باز هم ممکن است این علائم تنها دلیلی بر پانیک بوده و به بیماری‌های شدیدتری ربط نداشته باشند.

با اینکه اختلال هراس چه در کودکان عادی و چه در کودکان دارای اوتیسم، نیاز به مراجعه فوری و اورژانسی به پزشک یا مشاور ندارند، اما بهتر است در اسرع وقت به این وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

علت حملات پانیک در کودکان چیست؟

اختلال هراس در کودکان بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بعضاً این اتفاق به صورت ارثی و ژنتیکی بوده و گاهی دیگر نیز در اثر بروز یک اتفاق، شکل می‌گیرد. به طور کلی دلایل اختلال هراس را می‌توان موارد زیر دانست:

  • حمله پانیک به علت تاثیر ژنتیک
  • استرس و بروز پانیک اتک
  • عملکرد مغز در حملات عصبی پانیک

کودکانی که حساس‌تر بوده و به حضور در محیط‌های استرس‌زا و اضطراب‌زا واکنش شدیدتری می‌دهند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. به همین علت اختلال پانیک در کودک پرخاشگر بیشتر اتفاق می­افتد.

کودکان اوتیسم نیز زمانی در معرض پانیک قرار می‌گیرند که نتوانند اتفاقات پیرامون خود را درک و تجزیه و تحلیل کنند یا نتوانند بفهمند که اتفاقی که منتظرش هستند کی فرا خواهد رسید. به‌عنوان‌مثال نرسیدن اتوبوس برای یک کودک دارای این مشکل، می‌تواند به پانیک بدل شود، چرا که او دقیقاً نمی‌داند اتوبوس مدرسه‌اش کی می‌رسد و یا اگر کلاً اتوبوس نرسد، بایستی چه کاری انجام دهد.

عواملی همچون، فشار امتحانات، حضور در یک مکانی رأس زمان مشخص، سخنرانی در یک جمع، رفتن به مهانی و … می‌تواند اختلال هراس را تشدید ببخشد. اضطراب اجتماعی در کودکان می­تواند یک ریسک فاکتور برای حملات پانیک باشد.

از این رو افرادی که فوق تخصص مغز و اعصاب هستند، توصیه می‌کنند کوکانی که دچار هراس هستند، به یک باره در این محیط‌ها و موقعیت‌ها قرار نگیرند چرا که با تشدید هراس آن‌ها، هم روند بهبود سخت‌تر می‌شود و هم طول مدت زمان آن افزایش می‌یابد. اختلال هراس در کودک پس از سانحه دردناک نیز می­تواند رخ دهد.

پیشگیری از حملات پانیک یا رخ دادن اختلال هراس در کودکان

در واقع والدین می‌توانند با رعایت نکاتی ساده از وقوع اختلال هراس در کودکانشان تا حد زیادی پیشگیری کنند از جمله از کارهایی که پدر و مادر می‌توانند انجام بدهند عبارت‌اند از:

  • ایجاد محیط آرام در داخل خانه
  • خودداری از بحث و جدل داخل خانه
  • خودداری از تهدید کودک به ترک آن‌ها
  • خودداری از کتک زدن کودکان
  • ممانعت از تماشای فیلم و انیمیشن‌های ترسناک
  • تنها نگذاشتن کودکان در خانه
  • محدود کردن مصرف کافئین (قهوه، چای، نوشابه و …)
  • عدم مصرف مواد الکلی و مواد مخدر و دخانیات در طول دوران بارداری

نکاتی که گفتیم رایج‌ترین مواردی است که توسط هر پزشک متخصصی توصیه می‌شود تا کودکان از این بیماری در امان بمانند. اگر شما نیز نگران مبتلا شدن فرزندان دل بندتان به اختلال هراس هستید پس ضروری است تا نکات گفته شده در بالا را به طور جدی رعایت کنید. البته شما می‌توانید با مشورت از یک پزشک متخصص نکات جامع‌تر و کامل‌تر را در باب پیشگیری از این اتفاق به دست آورید.

تشخیص حمله هراس در کودکان

حملات پانیک در کودکان اگر شدید باشد یا والدین آن‌ها حساس باشند، به راحتی قابل تشخیص است. اما در برخی مواقع پدر و مادر نمی‌توانند متوجه این موضوع شوند و مدت‌ها کودکشان با پانیک زندگی کرده و در زندگی روزمره‌اش اختلال ایجاد می‌شود.

البته تشخیص این موضوع برای یک پزشک هم ممکن است سخت باشد، مخصوصاً زمانی که کودک دچار اوتیسم باشد. از این رو آن‌ها چندین و چند سؤال از والدین می‌پرسند و وقتی متوجه شوند که این رفتارها ناشی از بیماری‌های جسمی نیست، آن‌ها را به یک روان‌شناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهند، تا تشخیص دقیق‌تری بر رفتار کودکان انجام شود.

خطرات و عوارض حمله هراس در کودکان

حملات پانیک بایستی در کودک درمان شوند، چرا که ممکن است آسیب‌ها و عوارض بسیاری را به همراه داشته باشند. به‌عنوان‌مثال آسیب‌های روحی، آسیب‌های جسمی، افسردگی، افکاری برای خودکشی و … ممکن است کودک شما را تهدید کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر به یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان پانیک در کودکان؛ اختلال هراس در کودکان را چطور کنترل کنیم؟

امروزه روش‌های درمانی مختلفی از سوی افرادی که دکتر ترس‌های خاص شناخته می‌شوند، برای درمان این بیماری ارائه شده است که در ادامه به بررسی دقیق و جامع آن‌ها می‌پردازیم.

رفتار درمانی پانیک در کودکان

رفتار درمانی شایع‌ترین و در عین حال بهترین روش درمان اختلال پانیک در کودکان شناخته می‌شود. در این نوع از درمان، پزشک سعی می‌کند تا با گفت‌وگو و بیان موضوعات مختلف به کودکان او را با جهان واقعی آشنا ساخته و کودک افکار واقع‌بینانه را با افکار غیرواقعی تشخیص دهد.

این کار مستلزم صرف وقت و انرژی بسیار است چرا که کودکان، دنیا را آن‌گونه که شاید و باید همانند بزرگسالان نمی‌بینند، چه برسد به آن که اختلالی از نوع استرس و اضطراب نیز داشته باشند. در چنین مواردی ارجاع به یک دکتر ترس های خاص که در واقع روانشناس یا روانپزشک است می­تواند مفید باشد.

تازه این کار برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار سخت‌تر نیز می‌شود. به هر حال رفتار درمانی و شاید به نوع دقیق‌تر آن گفتار درمانی تأثیر بسیار زیادی بر غلبه کودکان به ترس‌های کاذب دارد. اما باید توجه داشت که اگر کودک شما درگیر حملات هراس در دوره‌های مکرر است، شاید نیاز باشد قبل از شروع رفتار درمانی، از دارو استفاده کند. این راهکار در هراس شبانه کودکان نیز بسیار مفید است.

مصرف دارو برای درمان پانیک در کودکان

به طور کلی در مواقع کم پزشک برای یک کودک دارو تجویز می‌کند. یعنی اگر شدت حملات زیاد و دوره تکرار آن‌ها در کوتاه مدت باشد، پزشکان مجبور هستند که برای برگرداندن آرامش به کودک از آن استفاده کنند. اختلال پانیک در کودک با دارو نیز درمان می­‌شود. این داروها از نوع داروهای ضد افسردگی بوده و بنا به شرایط کودک در دوزهای مختلف برای کوتاه مدت یا طولانی مدت تجویز می‌شوند. سروتونین و بنزودیازپین از این گروه از داروها هستند.

درمان طبیعی پانیک اتک در کودکان

اگر پانیک در کودکان شدید نباشد، والدین می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، فرزند خود را به طور طبیعی درمان کرده و اختلال آن را کنترل کنند. به‌عنوان‌مثال توجه به فعالیت‌های بدنی، خواب کافی، دور نگه داشتن کودک از استرس، ایجاد محیط آرام و… می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای را در درمان طبیعی کودک به جا بگذارد.

درمان حمله پانیک کودکان در طب سنتی

پزشکانی که در حوزه طب سنتی مشغول به کار هستند برای اختلال هراس، دم‌نوش‌ها و گیاهان دارویی متفاوتی را تجویز می‌کند. این گیاهان یا به اصطلاح داروها استرس کودک را کم کرده و به وی آرامش می‌بخشد از این رو کودک کمتر دچار پانیک می‌شود. البته طب سنتی وقتی می‌تواند چاره ساز باشد که پانیک شدید نباشد.

به طور کلی می‌توان گفت بهترین راه درمان اختلال هراس چه در کودکان عادی و چه در افرادی که دچار اوتیسم هستند رفتار درمانی است.

سؤالات متداول اختلال هراس در کودکان

اختلال هراس در کودکان قابل درمان است؟

بلع – اختلال هراس در کودکان با روش‌های مختلفی قابل درمان است. از این رو اگر کودکتان به این بیماری مبتلا است می‌توانید با مراجعه به یک متخصص اطفال یا فوق تخصص مغز و اعصاب روند درمان وی را آغاز کنید.

کودکان در چه سنی دچار اختلال هراس می‌شوند؟

ابتلا به اختلال هراس هیچ سن و سال خاصی ندارد و هر بازه سنی از کودکان در خطر ابتلا به آن قرار دارند.

بهترین راه کمک به کودکانی که پانیک دارند چیست؟

مراجعه به دکتر مغز و اعصاب کاربلد و ایجاد فضای امن و آرامش بخش به‌دور از هر گونه استرس و اضطراب برای کودک.

پانیک کودک در اثر چیست؟

با توجه به موارد گفته شده این اختلال ممکن است در اثر موارد بسیار زیادی رخ دهد و تشخیص علت آن بر عهده پزشک یا روانکاو است.

در این مقاله سعی کردیم به عنوان پذیرش ۲۴ شما را با دنیای کودکان دچار اختلال هراس آشنا کرده و دید بهتری از آن‌ها را برای شما فراهم کنیم. امید است با خواندن این مطالب درک درستی از این کودکان داشته و در درمان آن‌ها بکوشید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
childmind.orgchildrensnational.orgpriorygroup.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طيبه اسماعيلي
طيبه اسماعيلي
2 ماه قبل

طیبه اسماعیلی

دکمه بازگشت به بالا