تورتیکولی در کودکان چیست؟ علت، تشخیص و درمان

تورتیکولی در کودکان به بیماری گفته می‌شود که در اثر آن، سروگردن کودک به یک طرف کج می‌شود. این بیماری انواع مختلفی داشته و در کودکان شایع بوده و افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. اما با این همه حال راه و روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد و این بیماری کودک به راحتی قابل درمان است. از این رو هیچ جای نگرانی برای والدین وجود ندارد. در این مقاله به عنوان پذیرش ۲۴ سعی کردیم توضیحات کاملی در مورد علت تورتیکولی در نوزادان چیست؟ چه علائم و نشانه‌هایی دارد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد را ارائه دهیم. سر آخر نیز روش‌های مختلف درمانی را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم تورتیکولی در کودکان

تورتیکولی علائم ظاهری مشخص و منحصر به فردی دارد از این رو به سادگی قابل تشخیص است. از جمله علائمی که تورتیکولی در کودکان دارد عبارت‌اند از:

  • تورم در عضلات گردن
  • صاف و نامتعادل بودن گردن (کجی گردن)
  • کج شدن سر به یک طرف
  • سردرد
  • عدم توانایی کودک در چرخش گردن
  • سفتی در گردن
  • احساس درد در نواحی گردن در حین حرکت آن
  • و…

شایان ذکر است که برخی از علائمی که مشان دهندهٔ تورتیکولی هستند، ظریف بوده و حتماً بایستی توسط پزشک تشخیص داده شوند. پس اگر شما از سلامت کودک خود به شک افتادید، ولی علائم مشخصی از تورتیکولی ندیدید باز هم بهتر است که به یک متخصص اطفال مراجعه کنید چرا که علائمی که در این بخش نام بردیم شایع‌ترین و در عین حال تکراری‌ترین نشانه‌ها از ابتلا کودک به تورتیکولی است، اگر شما نیز شک دارید که فرزندتان دچار این بیماری شده است یا نه می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و یا اگر وقت و فرصت مناسبی برای مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید.

علت تورتیکولی در نوزادان چیست؟ علل ابتلا به تورتیکولی در کودکان

کودکان و نوزادان بنا به دلایل مختلفی به این بیماری تورتیکولی یا کجی گردن مبتلا می‌شوند. از جمله از علل ابتلا به تورتیکولی در کودکان عبارت‌اند از:

  • عوامل وراثی و ژنتیکی
  • چندقلو زایی
  • اختلال ساختاری در عضله استرنو کلیدوماستوئید
  • زایمان با پا (breech)
  • قراری سروگردن جنین در موقعیت نامناسب در طول بارداری
  • وزن زیاد هنگام تولد
  • بارداری و زایمان سخت
  • استفاده از forceps و vacum برای زایمان
  • وارد شدن فشار زیاد به ناحیه گردن
  • آسیب جدی و ناگهانی به سر و گردن
  • و…

در واقع عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ابتلا کودکان به تورتیکولی شود. در واقع همه کودکان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند از این رو با مراقبت و پیشگیری از اتفاق افتادن حوادث مختلف، می‌توان تا حد و حدود زیادی از ابتلا فرزندتان به این بیماری جلوگیری کنید.

همچنین برای دانستن علل بیشتر که باعث ابتلا یک کودک به تورتیکولی می‌شود، از یک دکتر اطفال مشورت بگیرد. اگر وقت مراجعه حضوری ندارید، دکتر اطفال آنلاین نیز گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

انواع تورتیکولی در کودکان

کودکان و نوزادان تحت اثر دو عامل کلی به تورتیکولی مبتلا می‌شوند. علل ابتلا به تورتیکولی عبارت‌اند از:

تورتیکولی مادرزادی نوزادان

تورتیکولی مادرزادی شایع‌ترین علت تورتیکولی در نوزادان و کودکان است. شاید پیش خود بپرسید که تورتیکولی مادرزادی چیست؟ بایستی گفت تورتیکولی که در تحت عوامل مادرزادی باشد، اصولاً تا ۱ ماهگی کودک مشخص می‌شود. اصلی‌ترین دلیل ابتلا به تورتیکولی مادرزادی شرایط سخت زایمانی است.

بسیاری از کودکان در اثر وزن زیاد هنگام تولد، چندقلویی، زایمان با پا (breech) و… به تورتیکولی مبتلا می‌شوند. این بیماری با اسم کجی گردن نوزاد نیز شناخته می‌شود. اصولاً تورتیکولی که از نوع مادرزادی باشد، در بیمارستان و از بدو تولد تشخیص داده شده و از سنین کم با ارائه راه حل‌هایی توسط پزشکان درمان می‌شود. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع کجی گردن نوزاد سه ماهه و یا کجی گردن نوزاد چهار ماهه به راحتی درمان می شود.

تورتیکولی اکتسابی در کودکان

نوع دیگری از تورتیکولی وجود دارد که هنگام تولد همراه کودک نبوده و فرد به این بیماری بعداً مبتلا می‌شود. تورتیکولی اکتسابی بیشتر در کودکان بالای ۲ سال مشاهده می‌شود. این نوع از بیماری تحت عوامل مختلفی نظیر:

  • آسیب شدید ناگهانی به محدوده گردن
  • سندرم گریزل
  • عفونت
  • و … به وجود می‌آید.

این نوع از تورتیکولی نیز به راحتی قابل تشخیص بوده و با روش‌های درمانی مختلفی می‌توان بیمار را بهبود داد.

در برخی از مواقع تورتیکولی یا کجی گردن در بچه‌ها در همان ابتدا تشخیص داده نمی‌شوند و تورتیکولی مادرزادی که باید در همان اول تحت مداوا قرار می‌گرفت بعدها شدیدتر شده و والدین فکر می‌کنند این بیماری از نوع اکتسابی است.

البته تشخیص نوع تورتیکولی توسط یک دکتر مغز و اعصاب به راحتی انجام می‌شود. پس نیازی به نگرانی والدین از این بابت نخواهد بود. همچنین چه فرزند شما به تورتیکولی مادرزادی مبتلا شده باشد و چه تورتیکولی آن از نوع اکتسابی باشد، هر دو آن‌ها قابل درمان بوده و در طول روند درمان خطر جدی ای فرزند شان را تهدید نخواهد کرد.

پیشگیری از تورتیکولی در کودکان ممکن است؟

تورتیکولی جز دلایل زیادی ممکن است اتفاق بی افتد. از این رو جلوگیری کامل و قطعی از آن به‌دور از عقل و منطق است. اما نکاتی وجود دارد که با توجه به آن‌ها و رعایت کردنشان می‌توانید تا حد زیادی فرزندان خود را از این بیماری در امان نگه دارید.

اولین نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند، زایمان است. شرایط قبل از زایمان، حین زایمان و بعد از زایمان که علل آن را در همین مقاله بیان کردیم، ممکن است باعث بروز تورتیکولی در نوزاد شود. والدین می‌توانند با مشورت با یک پزشک اطفال یا متخصص مغز و اعصاب تا حد زیادی بایدها و نبایدهایی که لازم است را بدانند.

همچنین در مورد پیشگیری از تورتیکولی اکتسابی نیز بهتر است تا فرزندان خود را از برخوردهای ناگهانی و فشارهای زیاد در امان نگه دارند. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونه در امان نگه داشتن فرزندانتان از بیماری تورتیکولی از اطلاعات یک پزشک مغز و اعصاب استفاده کنید.

انواع روش‌های درمان تورتیکولی در کودکان

خوشبختانه راه و روش‌های درمانی زیادی برای این بیماری وجود دارد. پزشکان پس از معاینه کودک یا نوزاد و سنجیدن شرایط وی، بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کنند. انواع روش‌های درمان تورتیکولی در کودکان عبارت‌اند از:

فیزیوتراپی تورتیکولی در کودکان

بهترین و در عین حال مؤثرترین روش برای درمان تورتیکولی در کودکان فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی تورتیکولی مادرزادی و اکتسابی باعث درمان کامل کودک شده و هیچ‌گونه عارضه‌ای هم ندارد. در این فرایند درمان، فیزیوتراپ تمرینات مختلفی را برای کودکان در نظر می‌گیرد که با انجام آنها رفته‌رفته این بیماری درمان شود. شایان ذکر است که بسته به شدت درد و سن‌وسال کودک، جلسات فیزیوتراپی تعیین می‌شوند. از این رو این روش درمانی ممکن است بین چند هفته تا چند ماه به طول بینجامد. اما شما در طی چند جلسه اولیه به صراحت شاهد روند درمان خواهید بود. شایان ذکر است که هزینه‌های مربوط به فیزیوتراپی متفاوت بوده و به عوامل مختلفی نظیر پزشک، مطب، شهر و … بستگی دارد. از این رو بهتر است از چند مرکز مختلف هزینه‌های فیزیوتراپی را جویا شده و سپس با در نظر گرفتن بودجه اقتصادی‌تان مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

درمان خانگی تورتیکولی در کودکان

در واقع روش‌های مختلفی برای درمان خانگی تورتیکولی وجود دارد به‌عنوان‌مثال حرکت‌های کششی مختلفی وجود دارد که می‌توانند نقش فیزیوتراپی را ایفا کنند.

از آن گذشته راهکارهایی را برای حین شیر خوردن نوزاد، یا خوابیدن کودک روی تخت پیشنهاد می‌دهند که با رعایت آن‌ها می‌توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد.

البته شایان ذکر است که درمان‌های خانگی به دلیل حساسیت ناحیه گردن توصیه نمی‌شوند بهتر است حتماً به یک پزشک مراجعه شود. چرا که در بسیاری از مواقع دیده شده است که فرد به دلیل ناآگاهی یا کم توجهی والدینشان، حرکات ورزشی را اشتباه انجام داده و این کار، علاوه بر آنکه بهبودی در روند معالجه ایجاد نمی‌کند بلکه کودک را بیشتر اذیت می‌کند.

مصرف دارو برای درمان تورتیکولی در کودکان

با استفاده از داروهایی نظیر مهار کننده‌های رهاسازی گلوتامات، پرامیپکسول، تری هگزیفنیدیل و … می‌توان بیماری تورتیکولی یا کجی گردن را تا حدودی درمان کرد. از این روش برای درمان کجی گردن کودکان بسیار کم استفاده می‌شود. داروها اصولاً در حالتی که وی تحت شرایط خاصی قرار بگیرد، تجویز می‌شوند.

کلاه تورتیکولی و درمان کجی گردن در نوزاد

  • یکی از پرکاربردترین روش‌های درمان تورتیکولی در نوزادان استفاده از این کلاه است. در این روش درمانی نوزاد یا کودک خردسال یک کلاه بر سر خود قرار می‌دهد این کلاه با توجه به ساختاری که دارد، موجب قالب سازی جمجمه می‌شود. این نوع از درمان با توجه به شدت بیماری و شرایط مریض، ۳ الی ۹ ماه به طول می‌انجامد.

عمل جراحی تورتیکولی

شاید بتوان گفت نادرترین روش درمانی تورتیکولی استفاده از جراحی است. عمل جراحی در واقع به خاطر عوارض و خطراتی که دارد، چنگی به دل نزده و از طرفی دیگر چون راه‌های زیاد و بی خطری برای درمان این بیماری وجود دارد، در نتیجه در شرایط عادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما در برخی از مواقع لازم است تا حتماً جراحی صورت بگیرد که این تصمیم برعهده جراح است.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

تورتیکولی در کودکان یک بیماری شایع است که به دو صورت مادرزادی و اکتسابی بروز می‌دهد. این بیماری قابل درمان بوده و پس از طی مراحل درمان کودکان به سلامت کامل خود می‌رسد. اما هرچقدر که تشخص این بیماری زودتر بوده و درمان را زودتر آغاز کنید در نتیجه، مدت زمان درمان کمتر شده و روند معالجه نیز بهتر انجام می‌پذیرد. از این رو به عنوان پذیرش ۲۴ و با استناد به گفته‌های پزشکان و اشخاصی که دکتر جراحی تورتیکولی هستند، می‌توان گفت، هر وقت نشانه‌های درد و عدم چرخش کامل گردن به هر دو سو را در کودکانتان مشاهده کردید و یا آن‌ها به علائم دیگری که در این مقاله ذکر کردیم مبتلا شده‌اند، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر وقت و یا فرصت مراجعه حضوری را ندارید، می‌توانید از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین نیز کمک بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم تمام آنچه که در مورد بیماری تورتیکولی لازم است بدانید را به شما ارائه دهیم. امیدواریم با خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

سؤالات متداول تورتیکولی در کودکان

آیا تورتیکولی در کودکان قابل درمان است؟

بله – امروزه روش‌های بسیار مختلفی برای درمان بیماری تورتیکولی در کودکان وجود دارد. از این رو جای هیچ نگرانی برای والدینی که کودک یا نوزاد تازه متولد شده آن‌ها به این بیماری مبتلا است، وجود ندارد.

آیا تورتیکولی در کودکان خطرناک است؟

بله – اگر تورتیکولی درمان نشود، مشکلات سلامتی بسیار زادی را برای فرد به همراه دارد از آن گذشته در زندگی روزمره کودک نیز اختلال ایجاد می کد، پس تورتیکولی حتماً باید درمان شود وگرنه خطر ساز خواهد بود.

چه کودکی بیشتر در معرض ابتلا به تورتیکولی قرار دارند؟

تورتیکولی یا کجی گردن یک بیماری شایع در کودکان و نوزادان بوده و می‌تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتاد. اما به طور کلی نوزادانی که در شرایط سخت به دنیا آمده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
kidshealth.orguptodate.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا