تومور نخاعی در کودکان چیست و چطور درمان می‌شود؟

تومور نخاعی که به نام نئوپلاسم نیز معروف است، به رشد غیرطبیعی و بیش‌از‌اندازه بافت سلول‌ها در قسمت ستون مهره‌ها و نخاع گفته می‌شود.

به طور کلی تومورها به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم یا سرطانی و غیر سرطانی دسته‌بندی می‌شوند.

این بیماری جزو بیماری‌های نادر در کودکان است که درصد بسیار کمی از کودکان را مبتلا می‌کند اما یک بیماری بسیار جدی است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی برای آن انجام نگیرد، به خطر بزرگی برای سلامتی کودکان تبدیل خواهد شد.

اگر می‌خواهید با بیماری تومور نخاعی در کودکان، روش‌های جلوگیری، علائم و درمان تومور توپر نخاع و سیستم عصبی کودکان آشنا شوید و اطلاعاتی درباره این موضوعات به دست آورید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تومور نخاعی چیست؟

معمولا افراد تا اسم تومور نخاعی را می‌شوند به یاد بدترین نوع سرطان می‌افتند و تقریبا زندگی خود را تمام شده می‌دانند، در صورتی که حقیقت ماجرا اینطور نیست.

بهتر است ابتدا با معنی خود تومور آشنا شویم و بعد به سراغ توضیخات مربوط به تومورهای نخاع در کودکان بپردازیم.

تومور، یک غده یا توده کوچکی است که می‌تواند در هر قسمتی از بدن به وجود بیاید، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تومور با سرطان متفاوت است. ممکن است برخی از تومور یا غده‌ها در اثر عوامل مختلفی سرطانی یا بدخیم بشوند که خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی انواع روش‌ها برای ازبین بردن و درمان آن‌ها فراهم است.

اما بسیاری از تومورها حالت تهاجمی سرطان را نداشته و به اصطلاح خوش‌خیم بوده و گاهی اصلا نیازی به درمان هم ندارند.

و اما تومور نخاعی، غده‌ای است که در قسمت‌های مختلفی از ستون مهره و نخاع به وجود می‌آید و انواع مختفی هم دارد که در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد.

تومور نخاعی اولیه خوش‌خیم

این نوع از غده‌ها در داخل ستون مهره‌ها ایجاد شده و غیرسرطانی هستند و به سایر قسمت‌ها گسترش پیدا نمی‌کنند.

تومور نخاعی اولیه بدخیم

این نوع از تومورها هم از داخل ستون مهره سرچشمه گرفته و ایجاد میشوند اما سرطانی بوده و احتمال اینکه به سایر بافت‌های مجاور و اندام‌ها گسترش پیدا کند، زیاد است.

تومور متاستازیک ثانویه

این نوع از تومور در سایر بافت‌ها و اندام‌های مجاور نخاع و ستون مهره‌ها ایجاد شده اما به دلیل بدخیم و سرطانی بودن، متاستاز داده و به نخاع هم سرایت کرده است.

تومور ستون فقرات در کودکان با چه علائمی همراه است؟

فرایند ایجاد تومور فارق از اینکه سرطانی باشد یا نه، یک فرایند بسیار آهسته است که معمولا افراد متوجه آن نمی‌شوند مگر با انجام چکاپ‌های خاص که عموم مردم انجام نمی‌دهد. در هر صورت تومور نخاعی در کوکان ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • احساس درد در ناحیه پشت گردن
  • سیاتیک
  • بی‌حسی اندام‌ها و احساس ضعف و ناتوانی
  • احساس فلجی موقت یا نسبی
  • تغییر شکل دادن ستون مهره‌ها
  • عدم توانایی در کنترل مثانه
  • تب

البته ممکن است تشخیص این علائم در کودکان و به ویژه نوزادان سخت و دشوار باشد بنابراین معاینه‌های منظم و دوره‌ای توسط پزشک اطفال می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر هم با ظاهر شدن برخی از این علائم نگران سلامتی کودک خود شدید، می‌توانید برای آسودگی خیال خود و معاینه اولیه از یک دکتر اطفال آنلاین کمک بگیرید.

علت‎‌های ابتلا به تومور نخاعی در کودکان چیست؟

تومور بیماری است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می‎شود. معمولا علت خاصی وجود ندارد که بتوان آن را عامل اصلی ابتلا به این بیماری دانست. این موضوع مخصوصا برای کودکان بیشتر صادق است.

اما در کل برخی عواملی وجود دارند که ممکن است در بروز این نوع از بیماری‌ تا حدی نقش داشته باشند. عواملی مانند:

وراثت و ژنتیک

کمتر از ۵ درصد تومورهای نخاعی در مودکان ممکن است به دلیل ژنتیک و عوامل ارثی باشد که از والدین به آن‌ها منتقل شده باشد.

قرار گرفتن مداوم اشعه‌های مضر

یکی از عواملی که تقریبا می‌توان گفت بیشترین نقش در بروز تومورها و یا سرطانی شدن بافت‌ها را در کودکان و بزرگسالان دارد؛ قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه‌های مضر است.

روش درمان تومور نخاعی کودکان چیست؟

قبل از هرچیزی باید کودک شما توسط یک دکتر متخصص مغز و اعصاب معاینه شود و بعد از انجام آزمایشات تخصصی و تشخیص قطعی نوع تومور، روند درمان آغاز می‌شود.

برای درمان تومورها، روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ابتدا باید نوع تومور، محل ایجاد آن، سن و شرایط بیمار و بسیاری موارد دیگر به خوبی بررسی شوند و سپس درمان شروع شود. ما در ادامه تمامی روش‌های درمان را برای شما توضیح خواهیم داد.

درمان تومور نخاعی در کودکان با جراحی

معمولا برای درمان تومورها به خصوص تومورهای خوش‌خیم از جراحی استفاده می‌شود. با انجام عمل جراحی آن غده تا جایی که امکان داشته باشد و به سایر بافت‌ها و اندام‌ها آسیب نرساند توسط پزشک جراح از داخل بدن بیمار برداشته می‌شود.

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۴-۲۱۵۳۲۶_Chrome.jpg

شیمی درمانی تومور نخاعی در کودکان

ممکن است دکتر تومور نخاعی با مشاهده وضعیت و در صورتی که تومور نخاعی بدخیم و سرطانی باشد، لازم بداند برای درمان از روش شیمی درمانی استفاده کند تا سلول‌های سرطانی شده را کاملا از بین برده و مانع از گسترش و سرایت آن به سایر نقاط و اندام‌ها شود.

پرتو درمانی تومور نخاعی در کودکان

پرتو درمانی، یکی دیگر از انواع روش‌هایدرمان انواع تومورها مانند تومور نخاعی است که در این روش با استفاده از اشعه ایکس و با هدف قرار دادن سلول‌های بیمار آن‌ها را از بین می‌برند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، بیماری تومور نخاعی یک بیماری مزمن است که معمولا با علائم زیادی همراه نیست و حتی در اکثر موارد تا زمانی که تومور به اندازه زیادی بزرگ نشود، افراد متوجه آن نمی‌شوند.

به همین دلیل بهتر است از زمان تولد، کودک خود را مدام برای چکاپ‌های دوره‌ای نزد پزشک اطفال برده تا اگر مشکلی بود با تشخیص به موقع بتوانید آن را حل کنید.

اگر هم سابقه بیماری‌های این‌چنینی در افراد خانواده خود دارید، یا علائمی غیرطبیعی در حرکات، شکل ستون مهره‌ها و… در کودک خود مشاهده کردید، توصیه می‌کنم هرچه سریع‌تر به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید یا از خدمات پزشکی آنلاین کمک بگیرید.

خدمات پزشکی آنلاین چیست؟

شاید شما اطلاع نداشته باشید اما خوب است بدانید با همین گوشی تلفن همراهی که در دست خود دارید، می‌توانید با هزاران پزشک متخصص به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

پذیرش ۲۴ با درک موضوع مهم سلامتی، برای راحتی شما اپلیکیشنی طراحی کرده است که شما می‌توانید تنها با نصب آن به صورت آنلاین با پزشکان متخصص در هر زمینه‌ای در ارتباط بوده و توسط آن‌ها ویزیت شوید.

پس اگر زمانی زمان یا امکان مراجعه حضوری به پزشک را نداشتید، کودک شما می‌تواند از طریق اپلیکیشن یا سایت پذیرش ۲۴ توسط یک دکتر متخصص مغز و اعصاب آنلاین در کمترین زمان ممکن معاینه شود.

سوالات متداول تومور نخاعی در کودکان

هرگونه تغییر شکل ستون مهره‌ها نشانه تومور نخاعی است؟

خیر. تغییر شکل ستون فقرات ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که باید با مراجعه به دکتر مربوطه علت آن تشخیص داده و درمان شود.

امکان فلجی توسط تومور نخاعی کودکان وجود دارد؟

اگر تومور به حدی بزرگ باشد که عملکر نخاع را مختل کند ممکن است این اتفاق بیفتد اما هیچ‌چیز قطعی نیست و با اقدام به موقع بهبودی کامل به دست خواهد آمد.

هزینه عمل تومور نخاعی چقدر است؟

این هزینه به عوامل متعددی مانند به نوع عمل جراحی، خصوصی یا دولتی بودن بیمارستان، محل تومور و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

۳.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا