علت عفونت مغزی کودکان چیست؟ عوارض آبسه مغزی در کودکان

عفونت مغزی کودکان یکی از بیماری‌های خطرناک دستگاه عصبی است که موجب ایجاد عارضه و ناتوانی می‌شود و کیفیت زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید در مورد عفونت مغزی نوزادان و کودکان و علائم مرتبط با آن بیشتر بدانید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عفونت مغزی در کودکان چیست؟

دو عفونت مهم و شایعی که در سیستم عصبی اتفاق می‌افتد عفونت در پرده‌های محافظ مغز که با نام مننژیت شناخته می‌شود و عفونت بافت مغز است که آنسفالیت نام دارد. عفونت مغزی در بچه باید مورد توجه و درمان در زمان مناسب قرار بگیرد.

اگر کودکان مبتلا به آنسفالیت به موقع به متخصص عفونی اطفال مراجعه کنند و بتوانند از درمان مناسب بهره بگیرند احتمال ایجاد عارضه در آن‌ها کم می‌شود.

علت عفونت مغزی در کودکان چیست؟

اصلی‌ترین عواملی که موجب ایجاد عفونت مغزی در نوزاد و کودک می‌شوند باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل قارچی هستند. این عوامل بیماری‌زا به مغز حمله می‌کنند و با آسیبی که به آن می‌زنند موجب ایجاد عفونت و آسیب می‌شوند. راه‌های مختلفی برای انتقال عوامل باکتریایی و ویروسی به مغز وجود دارد. به طور مثال ممکن است زخمی روی سر نوزاد یا کودک ایجاد شود که ورود باکتری یا ویروس را تسهیل کند یا اینکه عفونت داخل بدن کودک باشد و از طریق خون به مغز برسد.

علائم عفونت مغزی در کودکان شامل چه مواردی است؟

شایع‌ترین علامت بروز عفونت مغزی در نوزادان تب، سردرد و تشنج است که باعث می‌شود کودک تحریک پذیر شود و دائم گریه و بی‌قراری کند. حتی سطح هوشیاری کودک با بروز عفونت کاهش پیدا می‌کند.

سایر علائم عفونت مغزی در نوزادان و کودکان شامل موارد زیر است.

  • ایجاد لکه‌های نرم روی سر
  • بی اشتهایی و کم شدن تغذیه
  • سفت شدن عضلات گردن

اما با بالارفتن سن و در کودکان بزرگتر علائم دیگری هم به این موارد اضافه می‌شود. مثلا ممکن است کودکی که درگیر عفونت مغزی شده در گفتار، حرکت کردن و راه رفتن مشکلاتی را تجربه کند. حتی ممکن است این بیماری منجر به فلج شدن یا ضعیف شدن بازو و پاهای کودک شود.

درصورتی‌که از تاپیک عفونت مغزی در کودکان نی نی سایت نتوانستید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید بهتر است از سایت پذیرش۲۴ با یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید. استفاده از این شیوه ارزان است و وقت کمی را از شما می‌گیرد.

کدام کودکان در معرض ابتلا به عفونت مغزی هستند؟

برخی از کودکان که شرایط ویژه‌ای داشته باشند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به عفونت مغزی هستند و این گروه‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • کودکان با بیماری مادرزادی قلبی
  • کودکان مبتلا به مننژیت
  • کودکانی مبتلا به عفونت‌های مزمن گوش میانی
  • کودکان مبتلا به عفونت دندان یا فک
  • کودکان مبتلا به دیابت
  • کودکان مبتلا به شکستگی گردن یا جمجمه
  • کودکان با سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلایان به نقص سیستم ایمنی (ایدز)

اگر می‌خواهید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید می‌توانید از لیست پذیرش۲۴ استفاده کنید. در این لیست آدرس و تلفن پزشکان هم ثبت شده است و شما این امکان را دارید که به صورت آنلاین نوبت مراجعه‌ی حضوری یا مشاوره آنلاین بگیرید.

شیوه تشخیص عفونت مغزی کودکان چگونه است؟

پزشک برای تشخیص عفونت مغز بچه ابتدا به علائم و نشانه‌های بالینی توجه می‌کند و در مرحله‌ی بعد برای اینکه بتواند دقت تشخیص را بالا ببرد از آزمایشات تشخیصی دقیق استفاده می‌کند. آزمایش‌های تشخیصی که برای عفونت مغزی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است.

  • آزمایش خون
  • آزمایش مایع مغزی و نخاعی
  • نوار مغزی
  • سی‌تی اسکن

اگر دکتر عفونت مغزی به تورم مغز مشکوک باشد از مایع مغزی نخاعی نمونه‌برداری نمی‌کند، چون ممکن است این کار فشار مغز را بیشتر کند.

C:\Users\Siib\Downloads\New Project - 2022-08-25T123824.558.jpg

چگونه از کودکان مایع مغزی نخاعی گرفته می‌شود؟

یکی از شیوه‌های متداول برای تشخیص عفونت مغزی استفاده از مایع مغزی نخاعی کودکان است. این شیوه یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکی است و انجام آن در بزرگسالان و کودکان تفاوتی با هم ندارد و بی‌خطر است. برای انجام این روش باید کودک به پهلو خوابانده شود و پزشک از یک سوزن استفاده کند و آن را لابه‌لای مهره‌های کمر فرو کند و از این طریق مایع مغزی نخاعی بیرون بکشد. این مایع از لحاظ میزان عفونت در آزمایشگاه مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

چگونه عفونت مغزی در کودکان را درمان کنیم؟

شیوه درمان که برای عفونت مغزی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد با توجه به نوع عامل شروع کننده بیماری و سن و سال کودک یا شدت بیماری تعیین می‌شود.

کسانی که امکان مراجعه‌ی حضوری یا وقت کافی برای انتظار کشیدن در مطب ندارند می‌توانند از طریق وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ با دکتر آنلاین عفونی مشاوره کنند.

درمان دارویی عفونت مغزی در کودکان

اگر عامل ایجاد عفونت باکتری باشد پزشک از یک دوره آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده می‌کند، اما اگر عامل بیماری ویروس باشد از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌کند. حتی در درمان دارویی برای کودکانی که تشنج دارند از داروهای ضد تشنج هم استفاده می‌شود.

حتی در برخی از موارد لازم است کودک فوراً در بیمارستان بستری شود و با توجه به میزان عفونت مغز جراحی شود تا عفونت تخلیه شود. چون تنها راه کم کردن فشار وارد شده به سر این است که عفونت تخلیه شود تا علائم تب و تشنج یا مشکلات دیگر کودک کاهش پیدا کند.

درمان‌های حمایتی عفونت مغزی در کودکان

درمان عفونت مغزی در کودکان ممکن است نیاز به گفتاردرمانی یا فیزیوتراپی داشته باشد تا کودک بتواند قدرت عضلانی خود را بهبود بدهد و بتواند مشکلات گفتاری را حل کند.

عوارض عفونت مغزی در نوزادان و کودکان شامل چه مواردی است؟

یکی از نگرانی‌های والدینی که کودک مبتلا به عفونت مغزی دارند این است که آیا عفونت مغزی در کودکان کشنده است یا اینکه چه عوارضی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. واقعیت این است که نوزادان و کودکانی که درگیر عفونت مغزی می‌شوند ممکن است با عوارضی در راه رفتن یا صحبت کردن مواجه شوند یا اینکه دچار عقب ماندگی ذهنی شوند.

چون عفونت عوارضی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که دیگر مغز آن‌ها نمی‌تواند مانند قبل فعالیت داشته باشد تا حدی که به طور کامل از کار بیفتد و موجب مرگ کودک شود.

C:\Users\Siib\Downloads\New Project - 2022-08-25T124055.964.jpg

چگونه از بروز عفونت مغزی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتلای نوزادان به عفونت مغزی و مننژیت می‌تواند اقداماتی را انجام داد. زیرا کوچک‌ترین تماس با عوامل بیماری‌زا می‌تواند موجب ورود آن‌ها به از طریق دهان یا بینی به بدن نوزاد و ایجاد بیماری شود. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود نوزاد را در معرض روبوسی دیگران قرار ندهند یا از وسایل شخصی دیگران برای کودکان استفاده نکنند. زیرا هر تماس کوچک با عوامل بیماری‌زا می‌تواند موجب ایجاد بیماری شود.

البته بهتر است بدانید احتمال ابتلا به عفونت مغزی در کودکان نارس که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر از سایر نوزادان است. چون شیر مادر حاوی پروتئین‌هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان نارس و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر بیماری می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه یکی از علت‌های ابتلا به عفونت مغزی، عفونت سینوس است و به بهداشت ضعیف دهان و دندان ارتباط دارد، لازم است به کودکان آموزش داده شود تا به موقع مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. والدین باید معاینات دوره‌ای و هر شش ماه یک بار کودکان را جدی بگیرند. حتی در صورتی‌که با علائم عفونت در دهان روبرو شدند، حتماً از پزشک برای درمان سریع آن کمک بخواهند تا کودک قبل از وخیم شدن اوضاع از آنتی‌بیوتیک استفاده کند و عفونت درمان شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

والدین باید به نشانه‌های بالینی غیر عادی در کودکان توجه کنند و درصورتی‌که تب یا حالت تهوع آن‌ها طول کشید یا اینکه مشکلی در حرکت دست و پا داشتند هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنند.

سوالات متداول درباره عفونت مغزی کودکان

درمان عفونت مغز کودکان چقدر طول می‌کشد؟

طول دوره درمان عفونت مغزی بستگی به شدت بیماری دارد و ممکن است بین یک تا دو هفته یا بیشتر طول بکشد. تشخیص زود هنگام بیماری هم از عوامل مهمی است که باعث می‌شود طول دوره بیماری کوتاه شود.

آیا می‌توان عفونت مغزی را به طور کامل درمان کرد؟

درصورت تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی مناسب می‌توان عفونت مغزی را به طور کامل درمان کرد تا کودک مبتلا به عفونت مغزی درگیر عارضه‌های خطرناک این بیماری نشود.

آیا فقط ویروس و باکتری عامل ایجاد کننده عفونت مغزی است؟

به جز باکتری و ویروس انگل‌ و قارچ هم از عوامل دیگری هستند که موجب ایجاد عفونت مغزی در نوزادان و کودکان می‌شوند.

 

۳/۵ (۱ نظر)

منبع
hopkinsmedicineraisingchildren

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهتاب
مهتاب
6 ماه قبل

اگر نوزاد ۷ یا ۸ ماهه به عفونت مغزی مبتلا شود

عوارضش چطوری.

نیلاروز
نیلاروز
7 ماه قبل

دکتور چه می کند

دکمه بازگشت به بالا