نوروپاتی الکلی چیست؟ درمان قطعی نوروپاتی الکی چیست؟

نوروپاتی الکلی چیست؟

بیماری نوروپاتی الکلی به‌عنوان نوروپاتی محیطی الکلی نیز شناخته می‌شود. نوروپاتی الکلی در نتیجه‌ی آسیب به اعصاب در اثر مصرف مزمن و بیش از حد الکل ایجاد می‌شود.

اعصاب آسیب‌دیده شامل اعصاب محیطی (که عمدتاً در بازو‌‌ها و پا‌ها قرار دارند) و اعصاب خودمختار (که به تنظیم عملکرد‌های داخلی بدن کمک می‌کنند) هستند. حدود ۴۶ درصد از مصرف کنندگان مزمن الکل، در نهایت به نوروپاتی الکلی مبتلاء می‌شوند

علت نوروپاتی الکلی چیست؟ دلایل بروز بیماری نوروپاتی الکی

علت دقیق نوروپاتی الکلی هنوز نامشخص است. با این حال، این بیماری مستقیماً با مصرف زیاد و طولانی‌مدت الکل مرتبط است. مصرف بیش از حد الکل ممکن است مستقیماً به اعصاب آسیب برساند و مانع از انتقال اطلاعات از یک ناحیه‌ی بدن به ناحیه‌ی دیگر شود.

تغذیه‌ی نامناسب اغلب با مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به نوروپاتی الکلی شود. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش تیامین (ویتامین B) نیز در بروز این بیماری نقش مهمی دارد.

برای دریافت نوبت از دکتر بیماریهای مغز و اعصاب کافی است با پذیرش ۲۴ تماس حاصل نمایید.

علائم نوروپاتی الکلی چیست؟ ۱۱ نشانه نوروپاتی

علائم نوروپاتی الکلی معمولاً مربوط به اختلال عملکرد عصبی و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. بی‌حس شدن اندام‌ها به‌خصوص در پا‌ها
  2. احساس سوزن‌سوزن شدن در اندام‌ها
  3. درد یا احساس سوزش در بازو‌ها یا پا‌ها
  4. مشکل در راه رفتن
  5. گرفتگی، درد یا ضعف عضلات
  6. مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  7. تهوع و استفراغ
  8. مشکلات نعوظ
  9. اختلال یا بی اختیاری در ادرار
  10. یبوست یا اسهال
  11. عدم تحمل گرما در نوروپاتی

اغلب علائم معمولاً به‌صورت خفیف شروع می‌شوند. با این حال، معمولاً در طول زمان و با پیشرفت نوروپاتی الکلی، تشدید می‌شوند.

تشخیص نوروپاتی الکلی چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی‌که علائم نوروپاتی الکلی می‌تواند بسیار متفاوت باشد، تشخیص ممکن است به‌طول انجامد. تشخیص نوروپاتی الکلی به روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

سابقه‌ی پزشکی در نوروپاتی الکی معمولاً به‌منظور تشخیص نوروپاتی الکلی، پزشک متخصص مغز و اعصاب سوابق پزشکی را به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاینه‌ی فیزیکی برای تشخیص نوروپاتی الکی معاینه‌ی فیزیک با هدف کشف سایر بیماری‌های مرتبط با علائم، مانند دیابت یا فشار خون بالا، انجام می‌شود.

تشخیص نوروپاتی الکلی با معاینه‌ی عصبی معاینه‌ی عصبی یک معاینه‌ی غیر تهاجمی به‌منظور تعیین محل و میزان آسیب عصبی است. در طول این معاینه ممکن است از شما درخواست شود تا یک سری از حرکات کوچک را انجام و به چندین سوال پاسخ دهید.

آزمایش خون و ادرار برای تشخیص نوروپاتی الکی این آزمایش‌ها می‌توانند دیابت، مشکلات کبدی و کلیوی، عفونت‌ها، کمبود ویتامین‌ها و سایر شرایطی را که ممکن است باعث بیماری‌های نوروپاتیک شوند، تشخیص دهند.

مصرف مزمن الکل همچنین می‌تواند بر نحوه‌ی ذخیره و استفاده‌ی بدن از ویتامین‌هایی که برای عملکرد طبیعی اعصاب مورد نیاز است، تأثیر بگذارد. علاوه بر تیامین، سطوح ویتامینی که پزشک شما ممکن است بررسی کند شامل موارد زیر است:

  • پیریدوکسین یا ویتامین B6
  • اسید پانتوتنیک
  • ویتامین A
  • بیوتین
  • اسید فولیک
  • نیاسین یا ویتامین B3

تاثیر نوروپاتی الکلی در شکل پاها

پیش‌گیری از نوروپاتی الکلی

کمتر کسی است که بتواند با این اصل که «پیش‌گیری بهتر از درمان است» مخالفت کند! در مورد نوروپاتی الکلی نیز داستان به همین منوال است. پر واضح است که شما باید هر کاری از دست‌تان بر‌ می‌آید انجام دهید تا به این بیماری مبتلاء نشوید. با راه‌کار‌های زیر می‌توانید از نوروپاتی الکلی پیش‌گیری کنید:

  • از نوشیدن الکل اجتناب کنید.
  • اگر در اجتناب از الکل مشکل دارید، از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید.
  • از مکمل‌های ویتامین در صورت کمبود (همیشه قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید) استفاده کنید.

درمان نوروپاتی الکلی

خوشبختانه، پس از تشخیص، افراد مبتلاء به نوروپاتی الکلی می‌توانند تغییرات سالمی در زندگی خود برای به حداقل رساندن علائم ایجاد کنند.

قطع مصرف الکل اولین گام درمان نوروپاتی الکی است:

اولین گام در درمان نوروپاتی الکلی، قطع مصرف الکل است. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه قطع مصرف الکل مشورت کنید. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد اما احتمالاً ترکیبی از درمان‌ها مورد نیاز خواهد بود:

  • دارو درمانی در نوروپاتی الکی
  • حمایت اجتماعی از طرف سایر افراد مبتلاء
  • توانبخشی بستری یا سرپایی

درمان نوروپاتی الکلی با ورزش و فیزیوتراپی

ورزش و فیزیوتراپی هم یکی دیگر از روش‌های درمانی نوروپاتی الکلی است. با فیزیوتراپی موانع راه رفتن به‌صورت طبیعی و موارد جلوگیری از انقباضات، مشخص می‌شوند. هم‌چنین میزان تعادل مورد بررسی قرار می‌گیرد و عضلات ضعیف شناسایی شده و در جهت تقویت آن‌ها اقدامات انجام می‌شود.

از جمله مواردی که در درمان نوروپاتی با ورزش و فیزیوتراپی مد نظر قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • آتل‌های ارتوپدی برای حفظ عملکرد و موقعیت اندام
  • استفاده از جوراب‌های فشاری
  • پوشیدن کفش مخصوص برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی پا
  • چک کردن روزانه‌ی پاها از نظر وجود زخم

سایر گزینه‌های درمانی نوروپاتی الکی

سایر گزینه‌های درمانی نوروپاتی الکلی شامل مدیریت علائم و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر است. این راه‌کار‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزودن ویتامین‌ها و مکمل‌ها به رژیم غذایی
  • داروهایی برای کاهش درد و ناراحتی
  • بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب
  • کاتتریزاسیون متناوب برای افرادی که مشکل ادرار دارند
  • خوردن نمک اضافی (فقط برای کسانی که فشار خون ندارند)
  • چک کردن میزان داغی آب هنگام دوش گرفتن به‌منظور پیش‌گیری از سوختگی

سوالات متداول نوروپاتی الکلی

چه مدت طول می کشد تا نوروپاتی الکلی ایجاد شود؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا نوروپاتی الکلی ایجاد شود به عوامل زیادی مانند میزان الکل مصرفی روزانه، سلامت کلی فرد، میزان تغذیه و سایر عوامل فردی بستگی دارد. اما در بیشتر موارد، نوروپاتی الکلی بسته به میزان مصرف الکل، چندین سال یا حتی چند دهه طول می‌کشد تا ایجاد شود.

آیا نوروپاتی الکلی قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای نوروپاتی الکلی وجود ندارد و آسیب عصبی معمولاً دائمی است. ولی این وضعیت اصولاً تهدید کننده‌ی زندگی نیست. با این حال، با مصرف مداوم الکل، نوروپاتی الکلی تشدید می‌شود.

نوروپاتی الکلی چقدر شایع است؟

نوروپاتی الکلی افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در مدت طولانی، مقدار بیش از حد الکل مصرف می‌کنند. حدود ۴۶ درصد از مصرف کنندگان مزمن الکل ممکن است در نهایت به این وضعیت مبتلاء شوند.

جمع‌بندی

بیماری نوروپاتی الکلی مانند سایر انواع نوروپاتی‌ها می‌تواند در روند زندگی اختلالاتی را ایجاد نماید. اگرچه دلیل اصلی آن هنوز مشخص نشده است اما مصرف بیش از حد الکل می‌تواند بر شدت گرفتن این بیماری تاثیر به‌سزایی بگذارد. پس با قطع مصرف الکل و پیروی از یک رژیم غذایی سالم زندگی خود را از شر این بیماری نجات دهید.

برای دریافت نوبت از متخصص مغز و اعصاب یا ویزیت دکتر مغز و اعصاب آنلاین کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
verywellhealth.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا