آیا درمان نوروپاتی با ورزش و فیزیوتراپی ممکن است؟

درمان نوروپاتی با ورزش و فیزیوتراپی یکی از روش‌هایی است که امروزه برای بهبود علائم ناشی از این بیماری به‌کار می‌رود. اگرچه برخی از عوارض بیماری نوروپاتی معمولاً پایدار هستند اما به‌نظر می‌رسد که فیزیوتراپی نوروپاتی عصبی محیطی می‌تواند در بهبود این علائم موثر باشد. به‌همین منظور در این مقاله به درمان نوروپاتی محیطی با فیزیوتراپی و تمرین‌های ورزشی می‌پردازیم اما قبل از آن لازم است به طور مختصر بیماری نوروپاتی را بیشتر بشناسیم.

نوروپاتی چیست؟

نوروپاتی اختلالی است که بر اعصاب بدن تأثیر می‌گذارد و منجر به علائم مختلفی از جمله درد، تغییر در حس و فعالیت عضلانی می‌شود. نوروپاتی محیطی آسیب به اعصابی را توصیف می‌کند که از مغز و نخاع به سایر قسمت‌های بدن می‌رسند و بسیاری از آن‌ها مسئول حس لامسه، دما و درد هستند.

نوروپاتی ممکن است با سایر بیماری‌ها مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، سرطان و ایدز در ارتباط باشد. همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی وراثت یا یک عارضه‌ی جانبی دارو‌یی (مانند شیمی‌درمانی) رخ دهد. به‌طور معمول افراد مبتلاء، احساس سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در دست‌ها و پا‌ها را تجربه می‌کنند. برخی معتقدند که درد نوروپاتی شبیه یخ زدگی یا راه رفتن روی بستری از زغال سنگ است.

اگرچه نشان داده شده است که علائم برخی از انواع نوروپاتی‌ها در طول زمان بهبود می‌یابند، اما بسیاری از آنها به‌سادگی برطرف نمی‌شوند. به‌همین دلیل ورزش برای درمان نوروپاتی می‌تواند در بهبود علائم این بیماری تاثیرگذار باشد. از طرفی درمان نوروپاتی با فیزیوتراپی نیز می‌تواند در برخی موارد به کاهش علائم کمک کند و تأثیر این علائم را بر حرکات و فعالیت‌ها به‌منظور بهبود کیفیت زندگی فرد، کاهش دهد.

C:\Users\Asus\Downloads\New Project (67).png

درمان نوروپاتی محیطی، دیابتی و عصبی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها نقشی حیاتی در کمک به افراد برای بهبود و حفظ عملکردهایی دارند که ممکن است توسط نوروپاتی محدود شود. از آن‌جایی‌که علت، نوع و علائم نوروپاتی متفاوت هستند، رویکرد مراقبت نیز متفاوت خواهد بود.

فیزیوتراپیست ممکن است توصیه‌ها و مراقبت‌های زیر را به‌منظور بهبود نوروپاتی محیطی به کمک فیزیوتراپی ارائه دهد:

تمرین‌های گلایدینگ نوروپاتی (Nerve gliding activities)

اعصاب برای عملکرد خوب به ۳ عامل حرکت، خون و فضا نیاز دارند. ورزش‌هایی که منجر به حرکت اعصاب می‌شوند، اغلب در کمک به مدیریت علائم نوروپاتی و همچنین تغذیه و بهبود عصب موثر هستند. فیزیوتراپ می‌تواند با تمرینات موثری موجب حرکت و لغزش اعصاب شوند.

تمرین‌های بدنی با شدت متوسط برای نوروپاتی

فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات با شدت متوسط ​​را برای کمک به بهبود قدرت و عملکرد بدنی توصیه کند.

تمرین‌های ایجادکننده‌ی تعادل و هماهنگی نوروپاتی

فیزیوتراپیست ممکن است روی استراتژی‌هایی برای بهبود تعادل و هماهنگی کار کند زیرا هم برقراری تعادل و هم ایجاد هماهنگی ممکن است توسط نوروپاتی دچار اختلال شده باشند. بهبود تعادل و هماهنگی می‌تواند به کاهش خطر زمین خوردن کمک کند.

مهاربندی برای نوروپاتی

فیزیوتراپیست‌ها معمولاً در مواجهه با آسیب عصبی، مهاربند را تجویز می‌نمایند. از مهاربند می‌توان برای محافظت از اعصاب آسیب دیده یا کمک به حرکت ایمن استفاده کرد.

برای دریافت نوبت از دکتر بیماریهای مغز و اعصاب یا دکتر فیزیوتراپی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

رابطه‌ی ورزش و نوروپاتی دیابتی، محیطی و عصبی

در حالی‌که مزایای کلی تمرینات هوازی بر کسی پوشیده نیست، افزایش حرکت و ضربان قلب در افرادی که از نوروپاتی رنج می‌برند، بسیار موثر است. فعالیت بدنی می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و با افزایش جریان اکسیژن باعث تقویت بافت‌های عصبی شود.

از آن‌جا‌که بی‌حرکتی یک مشکل بزرگ در بیماران نوروپاتی است، می‌تواند منجر به آتروفی عضلانی (کوچک شدن) و سفت شدن (از دست دادن انعطاف‌پذیری) و همچنین کاهش متابولیسم شود که به معنای انرژی کمتر و خطر بالا برای افزایش چربی است.

بهترین تمرینات نوروپاتی محیطی، دیابتی و عصبی

ورزش هوازی نه‌تنها عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد، بلکه به مبارزه با افسردگی، حفظ وزن ایده‌آل و بهبود تحمل درد کمک می‌کند. ورزش هوازی همچنین در کنترل گلوکز خون در بیماران دیابتی موثر است و ممکن است نیاز به انسولین را کاهش دهد.

در ادامه به معرفی بهترین تمرینات ورزشی مناسب برای افراد مبتلاء به نوروپاتی می‌پردازیم.

کشش ساق پا برای نوروپاتی

حرکات کششی به کاهش درد و تنش در عضلات کمک می‌کند. اگر نوروپاتی تعادل را تحت تاثیر قرار داده باشد، کشش در حالت نشسته بهترین گزینه است. برای انجام این کشش به یک حوله‌ی بلند یا یک پتوی کوچک نیاز دارید.

  • ابتدا بنشینید و پاهای خود را در مقابل خود قرار دهید.
  • حوله را بردارید و با دو دست بگیرید.
  • یک پا را در وسط حوله قرار دهید.
  • در حالی که زانو را تا جایی که می‌توانید صاف نگه می‌دارید، از حوله استفاده کنید تا پای خود را به سمت بالا بکشید.
  • اگر برایتان سخت است، می‌توانید زانوی دیگر را خم کنید. انجام این کار مقداری از فشار روی ماهیچه‌ی همسترینگ و پشت را کاهش می‌دهد و بلند کردن پای دیگرتان را آسان‌تر می‌کند.

C:\Users\Asus\Downloads\New Project (69).png

کشش ماهیچه‌ی همسترینگ برای نوروپاتی

برای این تمرین به یک صندلی نیاز دارید.

  • نزدیک به لبه‌ی صندلی بنشینید.
  • یک پا را بلند کنید، انگشت پا را به سمت جلو بکشید و پای دیگر را صاف روی زمین نگه دارید.
  • حالا خم شوید تا قفسه سینه به پای مستقیم شما برخورد کند.
  • پشت خود را تا جایی که می‌توانید صاف نگه دارید.
  • در این حالت باید احساس کنید که عضلات شما کشیده می‌شوند.
  • این حرکت را به‌مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید و سپس با پای دیگر تکرار کنید.
  • سه ست از این تمرین را به‌طور همزمان انجام دهید.

تمرینات تعادلی برای نوروپاتی

این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا تعادل خود را حفظ کنید. همیشه این تمرینات را با شخص دیگری یا نزدیک یک میز یا پیشخوان محکم انجام دهید تا اگر شروع به زمین خوردن کردید، بتوانید تعادل خود را حفظ کنید.

  • ابتدا بایستید و پاهایتان را کنار هم بگذارید.
  • چشمان خود را ببندید و تعادل خود را حفظ کنید.
  • اگر بعد از چند دقیقه احساس خوبی دارید، می‌توانید یک پا را بلند کنید و روی پای دیگر بایستید.

یکی دیگر از تمرینات تعادلی خوب این است که یکی از پاهای خود را در مقابل پای دیگر قرار دهید. هنگامی که به‌راحتی در این حالت تعادل خود را برقرار کردید، سعی کنید سر خود را به یک طرف و سپس به‌طرف دیگر بچرخانید.

استفاده از دوچرخه‌ی خوابیده برای نوروپاتی

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی عالی است، اما اگر تعادل تحت تاثیر قرار گیرد، می‌تواند خطرناک باشد. با این حال، دوچرخه‌ی خوابیده می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مبتلایان به نوروپاتی باشند.

این دوچرخه‌ها معمولاً دارای سه چرخ و یک صندلی بزرگ و راحت است و فقط کافی است که به عقب تکیه و پاهای خود را روی پدال‌های جلوی دوچرخه قرار دهید. برخی از باشگاه‌ها دوچرخه‌های ثابتی دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تمرینات قدرتی نشسته برای نوروپاتی

علاوه بر حرکات کششی و دوچرخه‌سواری خوابیده، هر نوع تمرین قدرتی که می‌توانید برای پاهای خود در حالت نشسته انجام دهید، می‌تواند به ایجاد تعادل و کاهش درد نوروپاتی شما کمک کند.

C:\Users\Asus\Downloads\New Project (56).png

برای دریافت نوبت از دکتر متخصص مغز و اعصاب یا مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد:

آیا فیزیوتراپی می‌تواند نوروپاتی را درمان کند؟

به‌طور کلی نوروپاتی عوارضی از خود به‌جا می‌گذارد که ممکن است پایدار باشند. فیزیوتراپی می‌تواند بر بهبود این عوارض تاثیرگذار باشد.

آیا با ورزش می‌توان نوروپاتی را درمان کرد؟

انجام برخی از تمرینات ورزشی می‌تواند به بهبود عوارض نوروپاتی و تسکین درد کمک کند. از طرفی به کاهش وزن کمک می‌کند و منجر به پیش‌گیری از افسردگی نیز می‌شود.

چه زمانی باید به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟

بسته به این‌که کدام یک از اعضا برای‌تان مشکل ایجاد کرده و چقدر این اختلال بر روند زندگی‌تان تاثیر گذاشته، می‌توانید به یک فیزیوتراپیست متخصص مراجعه کنید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
brainandlifefoxintegratedhealthcare

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا