علت خشکی پوست دست چیست؟ درمان خشکی پوست دست

دست‌ها به طور کلی دارای ساختار بسیار قوی در برابر عناصر موجود در برابر عوامل محیطی هستند. اما در بسیاری از مواقع دست‌ها بیش از حد در معرض خطرات مختلف قرار گرفته و صدمه می‌بینند. در اثر آسیب دیدن دست‌ها، ممکن است فرد به بیماری‌های مختلفی مبتلا شود. یکی از آسیب‌های شایعی که ممکن است هر فردی درگیر آن شود، خشکی پوست دست است. عواملی همچون قرار گرفتن بیش از حد در معرض بادهای شدید یا در تماس بودن با مواد تحریک کننده می‌تواند از عوامل مؤثر در خشکی پوست دست‌ها باشد. این اختلال بیشتر در آب هوای سرد و بخصوص در زمستان تجربه می‌شود چرا که در آب و هوای سرد پوست دست‌ها قادر به حفظ رطوبت نبوده و خشک و خشن می‌شود. خشکی پوت کف دست و رویه دست به‌گونه‌ای است که فرد احساس درد و ناراحتی کرده و حتی بسیاری از افراد را از انجام کارهای روزمره باز می‌دارد. به‌عنوان‌مثال افراد با گرفتن اشیا در داخل دست و یا در هنگام برخورد دستشان به اجسام دیگر احساس درد می‌کنند. خشکی پوست با ترک برداشتن پوست، خون ریزی و درد همراه است. از آن جایی که این مشکل اکثرا برای افراد زیادی رخ می‌دهد و افراد می‌خواهند در مورد آن اطلاعاتی به دست آورده و از آن جلوگیری کنند، از این رو ما نیز در این مقاله ابتدا به بررسی علائم و عللی که سبب ایجاد خشکی در پوست دست‌ها می‌شود پرداخته و پس از آن راه‌های جلوگیری از آن را برایتان شرح خواهیم داد. در آخر نیز به بررسی روش‌های درمانی مختلف برای درمان این اختلال خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چه علائمی نشانه خشکی پوست است؟

اگر دچار شک و تردید هستید که به خشکی دست و پا مبتلا شده‌اید یا نه می‌توانید به برخی از نشانه‌ها و علائم بر روی پوست خود توجه کنید. علائم و نشانه‌های خشکی پوست دست، با توجه به شدت و علت خشکی، می‌تواند علائم مختلفی باشد. از جمله از علائمی نشان از ابتلا فرد به خشکی پوست دست است، عبارت‌اند از:

  • دست‌ها احساس خشکی و حساس بودن می‌کنند. حتی در برخی از افراد ممکن است دست‌ها کمی قرمز رنگ بشوند. این نشانه‌ها حاکی از خشکی پوست خفیف است. توجه داشته باشید که خشکی پوست در کودکان اغلب این نشانه‌ها را به همراه دارد.
  • خشک و زبر شدن پوست دست، از دیگر علائمی است که حاکی از ابتلا فرد به خشکی پوست است. این علائم بیشتر زمانی رخ می‌دهند که خشکی پوست شدید باشد. همچنین ایجاد ترک‌های ظریف بر روی پوست یا مشاهده لکه‌های پوستی پوسته‌پوسته‌شده از دیگر نشانه‌های ابتلا به پوستی خشک شدید است.

توجه داشته باشید که در صورتی که فرد شرایط زمینه‌ای مانند درماتیت آتوپیک داشته باشد، پوست وی در اثر خشکی، زبرتر شده و ممک است با خارش و التهاب نیز همراه باشد.

علائم گفته شده در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است و یا بعد از دوش گرفتن که رطوبت بدن کم‌تر می‌شود، شدیدتر می‌شوند. اگر شما هم از علائم گفته شده رنج می‌برید بهتر است تا به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید.

چه عواملی باعث خشکی پوست دست می‌شوند؟

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که خشکی پوست دست از چیست؟ در واقع از آنجایی که خشکی پوست دست خیلی شایع است از این رو عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند علت خشکی پوست دست شوند. اما در بین این عوامل، تأثیرات محیطی نقش پررنگ‌تری در ابتلا به این بیماری را دارند. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که مرتباً با آب سروکار دارند و یا آب و هوای محیط زندگی‌شان، برای سلامت پوست مناسب نیست بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند. علل ایجاد کننده‌ی خشکی در پوست دست را می‌توان عوامل زیر دانست:

آب و هوا

همان گونه که گفتیم آب و هوا یکی از مؤثرترین عوامل در ایجاد خشکی پوست در افراد است. به‌عنوان‌مثال افرادی که در مناطق سرد سیر و خشک زندگی می‌کنند رطوبت بدنشان کم بوده و زودتر به خشکی پوست مبتلا می‌شوند. از آن گذشته افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که رطوبت کمی دارد، بیش از بقیه در معرض ابتلا به خشکی پوست دست قرار می‌گیرند. این افراد برای کنترل رطوبت بدن و دوری از خشک شدن پوستشان، می‌توانند از دستکش استفاده کرده و با نوشیدن مداوم آب رطوبت بدنشان را تأمین کنند.

شستشوی بیش از حد دست

بسیاری از افراد هستند که دست‌هایشان را بیش از حد لازم شستشو می‌دهند. در واقع شست و شوی مداوم دست یکی از عواملی است که باعث خشک شدن پوست آن می‌شود. به‌عنوان‌مثال افرادی که وسواس دارند و در هر برخورد با اجسام دیگر دست‌هایشان را شست و شو کی دهند، اکثرا به خشکی پوست دست مبتلا می‌شوند. از آن گشته افراد دیگری هستند که بنا به شغلشان مجاب به این کار هستند. مثلاً پزشکان یا پرستاران روزانه صدها بار دست‌های خود را شسته و یا از ضدعفونی کننده‌ها استفاده می‌کنند. از آن گذشته افرادی که در کارواش‌ها کار می‌کنند یا خدمتکاران ظرف شور یا آرایشگران (پیرایش مو) نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این افراد آن است که از کرم‌های مرطوب کننده‌ی دست استفاده کنند.

شرایط پزشکی و بیماری‌ها

شرایط پزشکی و بیماری‌ها نیز می‌تواند در برخی از افراد موجب ایجاد خشکی پوست شود. در واقع افرادی که بیماری‌هایی از جمله دیابت یا لوپوس دارند، ممکن است در برابر خشکی پوست مقاومتی نداشته باشند. البته به غیر از بیماری‌های نام برده، اگزما دست و پسوریازیس، نیز می‌توانند باعث خشکی پوست و ایجاد ترک خوردگی در آن شوند.

داروها

مصرف بسیاری از داروها می‌تواند موجب کم بودن رطوبت در بدن و در نتیجه ایجاد خشکی در آن شود. به‌عنوان‌مثال داروهایی که حاوی مواد لایه‌بردار شیمیایی، مانند رتینول، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند بیشترین تأثیر را در ابتلا فرد به خشکی پوست دارند. اگر مجبور به استفاده از داروهایی هستید که حاوی این موادند، می‌توانید از یک پزشک متخصص پوست راهنمایی گرفته و تا حد زیادی اثرات این دارو را کاهش دهید. همچنین اگر امکان مراجعه حضوری به مطب پزشک را ندارید می‌توانید از ویزیت آنلاین بهره ببرید.

عوامل ژنتیکی

برخی مواقع نیز بروز خشکی در پوست دست‌ها می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد. یعنی برخی از افراد به طور ژنتیکی و مادرزادی آب رسانی ضعیفی دارند و یا رطوبت بدن آن‌ها پایین است، این افراد به راحتی و با کوچک‌ترین تحریک توسط عوامل دیگر، دچار خشکی پوست می‌شوند.

بارداری

زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و بدنی که دارند در معرض خشکی پوست قرار می‌گیرند. این بیماری در زنان باردار بسیار شایع است. به‌طوری‌که خشکی پوست دست در بارداری یکی از مشکلات رایج این دوران شناخته می‌شود. ما این مشکل و روش‌های درمانی آن را به طور کامل در مقاله‌ای دیگر با همین عنوان بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن مقاله رجوع کنید.

خشکی پوست در بیماران دیابتی » اولین پایگاه تخصصی دیابت در ایران

چگونه از پوستی خشک دست جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم نمی‌خواهید پوست دستتان خشک شود، با رعایت چند نکته می‌توانید تا حد زیادی از خشکی پوست دست و اگزما پیشگیری کنید. از جمله از راه‌های جلوگیری از خشکی پوست دست عبارت‌اند از:

  • از شست و شوی بیش از اندازه دست‌هایتان خودداری کنید. اگر بنا بر هر دلیلی دست‌های خود را زیاد شست و شو می‌دهید، بهتر است هر روز ۲ الی ۳ بار دست‌های خود را با کرم‌های مرطوب کننده، مرطوب کنید. از آنجایی که کرم‌های بسیاری برای این کار وجود دارند، بسیاری از افراد در هنگام خرید دچار شک و تردید می‌شوند. شما می‌توانید با پرس و جو از متخصص پوست بهتری کرم برای جلوگیری از خشکی پوست دست را پیدا کنید.
  • به طور روزانه آب کافی بدنتان را تأمین کنید. نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز می‌تواند تا حد زیادی رطوبت لازم بدنتان را تأمین کند.
  • اگر در آب و هوای سردی قرار دارید بهتر است هنگام بیرون رفتن، از دستکش‌های گرم کننده استفاده کنید.
  • از تماس مستقیم پوست دست با مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • از مصرف کافئین و دخانیات که باعث از بین رفتن آب بدن می‌شوند، خودداری کنید.
  • اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید که می‌توانند موجب کم شدن آب بدن و در نتیجه خشکی پوست شوند، حتماً از پزشک خود در این رابطه کمک بگیرید تا عوارض ناشی از این داروها را به حداقل برسانید.
  • هنگام شست و شو ظروف و… بایستی از دستکش استفاده کنید.
  • پوست دستان خود را از تابش مستقیم نور خورشید در امان نگه دارید
  • از دستگاه‌های خشک کن دست که در فروشگاه‌ها، مراکز خرید، بیمارستان‌ها و… نصب شده‌اند، خودداری کنید.
  • و…

با اینکه با رعایت نکات گفته شده می‌توانید تا حدود بسیار زیادی از ابتلا به این بیماری در امان باشید اما برای دانستن نکات بیشتر می‌توانید از مشاوره پوست و مو با یک پزشک متخصص بهره‌مند شوید.

درمان خشکی پوست دست

اگر علی‌رغم رعایت نکات پیشگیری از این بیماری با هم به آن مبتلا شدید جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چرا که با روش‌های مختلف می‌توانید خشکی پوست دست کودکان و بزرگسالان را درمان کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست دست

درمان‌های خانگی برای از بین بردن خشکی پوست دست بسیار متنوع و مؤثر هستند. این روش‌ها بسیار آسان بوده و به راحتی در خانه قابل اجرا است. از جمله از این روش‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از دستگاه بخور برای خشکی پوست دست

دستگاه بخور نقش بسیار مؤثری در محافظت از پوست بدن ایفا می‌کند. استفاده از این دستگاه در محیط‌های خشک یا ماه‌های زمستان بسیار چاره ساز است. شما می‌توانید در هر نقطه از خانه از این دستگاه استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهترین مکان برای استفاده از دستگاه بخور کنار تخت خواب است.

توجه به رژیم غذایی

مواد غذایی که مصرف می‌کنید نقش بالایی در سلامت پوست بدن شما دارند. پروتئین‌ها و مکمل‌های ویتامین B و ویتامین E از جمله از مواد مغذی هستند که می‌توانند پوست شما را تا حد زیادی نرم نگه دارند.

کاهش استرس برای خشکی پوست دست

با دور ماندن از محیط‌های استرس‌زا می‌توانید تا حد زیادی خشکی پوست را درمان کنید. چرا که استرس تأثیر بسیار بدی در لامت پوست دارد.

از دستگاه‌های دست‌خشک‌کن استفاده نکنید

این دستگاه‌ها باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند. تا حد زیاد از استفاده از این دستگاه‌ها بپرهیزید.

طب سنتی برای خشکی پوست دست

روش‌های بسیار زیادی برای درمان خشکی پوست و دست در طب سنتی وجود دارد. این روش‌ها بسیار مؤثر بودند و تا حد زیادی خشکی پوست را درمان می‌کنند. از جمله از این روش‌ها عبارت‌اند از:

آلوئه‌ورا برای خشکی پوست دست

استفاده از گیاه آلوئه‌ورا در ترمیم و جوان سازی پوست دست بسیار مؤثر است. این گیاه در پمادها و کرم‌های نرم کننده استفاده می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. از آن گذشته می‌توانید خود گیاه آلوئه‌ورا را تهیه کرده و از ژل آن برای درمان خشکی پوست خود استفاده کنند.

جوی دوسر برای خشکی پوست دست

شست و شو دست با جوی دوسر خام یا پخته شده نقش زیادی در درمان خشکی دست دارند. شما می‌توانید روغنی طبیعی مانند روغن زیتون را با جوی دوسر مخلوط کرده تا روند درمانی سریع‌تر و مؤثرتر باشد.

ترکیب شیر و عسل برای خشکی پوست دست

شست و شو پوست دست با ترکیب شیر و عسل می‌تواند تا حد زیادی خشکی پوست را درمان کند.

استفاده از روغن‌های گیاهی برای خشکی پوست دست

روغن‌های گیاهی به طور فوق‌العاده‌ای باعث رفع خشکی پوست می‌شوند. روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام از جمله از روغن‌های طبیعی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و به حد قابل‌توجهی خشکی پوستتان را از بین ببرید. روغن نارگیل را می‌توان به عنوان بهترین روغن برای خشکی پوست دست دانست. این روغن به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آب رسان بسیار قوی است. استفاده از روغن برای درمان خشکی پوست بسیار ساده است. تنها کافی است تا دستان خود را ۲ یا ۳ بار در طول روز با این روغن‌ها ماساژ دهید. پس از یک هفته تغییر فوق‌العاده‌ای را در پوستتان مشاهده خواهید کرد.

کرم و پماد برای خشکی پوست دست

استفاده از کرم و پماد را می‌توان یکی از بهترین راه‌های درمان پزشکی برای پوستی خشک دانست. وازلین برای خشکی پوست دست بسیار مفید بوده و در زمان کوتاهی باعث ترمیم پوست می‌شود. تعداد بسیار زیادی کرم و پماد برای درمان خشکی پوست وجود دارند از این رو ما نمی‌توانیم بهترین پماد برای خشکی پوست دست را تعیین کنید. پس بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کرده و یک پماد یا کرم مناسب با شرایط پوستی خود تهیه کنید. اگر خشکی پوست دست همراه با خارش باشد، استفاده وازلین می‌تواند باعث تسکین درد خارش شود.

پماد برای خشکی پوست دست
پماد برای خشکی پوست دست

استفاده از ماسک برای خشکی پوست دست

امروزه انواع مختلفی از ماسک برای خشکی پوست دست ساخته می‌شود. این ماسک‌ها حاوی مواد مختلفی بوده و خشکی پوست را درمان می‌کنند. اگر شما نیز به این بیماری مبتلا شده‌اید، استفاده از ماسک می‌تواند به بهبود وضعیت پوست شما کمک کند.

دارو برای خشکی پوست دست

اگر هیچ‌کدام از روش‌های گفته شده در بالا، تأثیری در روند بهبود ما نداشت، نشان دهنده‌ی آن است که شما به خشکی پوست شدیدی مبتلا شده‌اید. از این رو پزشکان ممکن است در کنار استفاده از سایر روش‌ها که ذکر کردیم، داروهایی را برای شما تجویز کنند تا به آبرسانی پوستتان کمک کند.

توجه داشته باشید که در این مقاله روش‌های مختلف درمانی را توضیح دادیم اما برای آنکه درمان پوست دست شما در مدت زمان کمی نتیجه خیلی خوبی داشته باشد، لازم است تا از هرگونه اقدام خودسرانه‌ای خودداری کرده و به یک متخصص پوست مراجعه کنید. حتی اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی و طب سنتی برای درمان خود استفاده کنید، بایستی این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست دست یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که انسان‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شما نیز بنا به هر دلایلی به این بیماری مبتلا شده و علائمی نظیر خارش، قرمزی پوست، التهاب، ایجاد ترک و … را در پوست دست خود مشاهده کردید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که با اینکه روش‌های بسیار زیادی برای درمان خانگی و طب سنتی وجود دارد اما بهتر است به صورت خودسرانه از این روش‌ها استفاده نکرده و حتماً زیر نظر یک پزشک به درمان بپردازید تا پروسه درمان شما بهتر و سریع‌تر انجام شود.

سؤالات متداول درمود خشکی پوست دست

خشکی پوست دست نشانه چیست؟

خشکی پوست دست نشانه کمبود آب در بدن و پایین بودن رطوبت آن است. در برخی از موارد نادر نیز این بیماری می‌تواند نشانی از ابتلا فرد به یک بیماری دیگر باشد که تشخیص این کار فقط با معاینه پزشک امکان‌پذیر است.

خشکی پوست دست از کمبود چه ویتامینی است؟

کمبود ویتامین B و ویتامین E باعث خشکی در پوست می‌شود. از این رو تأمین این دو ماده از طریق رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. شما می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت گرفته و در برنامه غذایی‌تان مقدار قابل قبولی از ویتامین B و ویتامین E را دریافت کنید.

بهترین کرم و پماد برای درمان خشکی پوست دست چیست؟

امروزه کرمم و پمادهای بسیار متنوعی‌ای با هدف درمان و جلوگیری از خشکی پوست تولید روانه بازار شده‌اند. هر کدام از این محصولات ویژگی‌های خاصی داشته و برای افراد مختلفی مفید هستند. از این رو نمی‌توان در بین آن‌ها یک محصول را به عنوان بهترین معرفی کرد. بلکه لازم است تا هر شخصی با توجه به ویژگی‌های خشکی پوست خود به خرید کرم و پماد مناسب اقدام کند.

۴/۵ (۱۸ نظر)

منبع
webmd.comen.eucerin-me.comeucerin.co.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 ماه قبل

ممنون بابت نکات خوبی که تو این مقاله گفتین.

علی
علی
1 ماه قبل

ممنون بابت مطالب خوبتون.

میثم
میثم
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر میثم هستم
میخواستم ببینم مصرف مواد مخدر هم در خشکی پوست دست موثر است .ممنون

آرمین شهریاری
آرمین شهریاری
1 ماه قبل

ممنونم

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

سلام پسر ۱۲ساله ی من دچار صدف پوست سر شده دستاوپاهاش خشک میشن تاحدی که مجبور میشه آب بزنه آیا به بیماریش ارتباطی داره

BTS Yoonjo
BTS Yoonjo
2 ماه قبل

سلام، منم دوساله هر زمستون دستام خشکی میزنه! خیلی چروک میشه و با حرکت، دستام زخم میشه، پماد بتامتازون میزنم اما یک روز بیشتر دوام نداره! دستام رو با آب سرد توی محیط باز میشورم، از فوم دستشویی استفاده میکنم. زمستون که تموم میشه خود به خود بهبود پیدا مینکه! از چرب کردن دستام هم زیاد خوشم نمیاد…فک کنم پماد آ.دِ هم مفید باشه!

مریم صفری
مریم صفری
2 ماه قبل

سلام من برام خشکی دستهام به مشکل بزرگی خوردم متاسفانه من هم دست راستم خشکی زده هم چپم التهاب وخارش هم دارم محل خشکی قرمز هم هست خیلی اذیتم هرکی هم میبینه دستهای منو ناراحت میشه میگه چرا دستات این طوری شده خواهش میکنم منو راهنمایی کنید هرچی هم کرم گرفتم از داروخانه افاقه نکرده ومدت زیادی هم هست که دستهام اینطوری شده خیلی اذیتم

پروانه
پروانه
پاسخ به  مریم صفری
14 روز قبل

شاید حساسیت دارین.و خشکی معمولی نباشه .به پزشک مراجعه کنید کرم آبرسان و مرطوب کننده بعضی وقتها به تنهایی جواب نمیدن

ممدجخللبفیحللوس
ممدجخللبفیحللوس
5 ماه قبل

کطنسدسکسد. تازه. نمی داند که به به و هرساعت سلام وقتتون یخیر و عالی شده بود و هرساعت سلام وقتتون یخیر و عالی شده بود و هرساعت سلام وقتتون یخیر و عالی شده بود

علی
علی
5 ماه قبل

دستام پوسته پوسته خشک هستن چه چیزی استفادع کنیم

محمدي
محمدي
6 ماه قبل

سلام خسته نباشین یک سوال از جناب دکتر داشتم من بندانگشت اشاره ام مدتیست که پوستش خشک شده انگار پینه بسته هر پمادی هم میزنم خوب نمیشه لطفا راهنماییم کنید

مژگان
مژگان
پاسخ به  محمدي
1 ماه قبل

دست من هم پینه بسته.آیا درمان داره؟

بهمن
بهمن
6 ماه قبل

باسلام اعضای بدنم یه سال میشه که خارش شدید داره بعد خارش خون میاد چندین بارم به دکتر مراجعه کردم حتی ازمایشم دادم چیزی تشخیص ندادن .خشکی و پوسته شدن دست چپم به شدت اذیتم می‌کنه پماد رکوبیزول هم استفاده میکنم خوب نمیشه .از شما راهنمایی می‌خوام ممنون

مرجان
مرجان
پاسخ به  بهمن
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر منم ی شش ماهی همینجوری بودم وقتی خارش داری کمی نمک با آب غلیظ درست کنین روی اون قسمت که خارش داره بزنین با لیف پشمی در حمام بعد دوش گرفتم به محل خارش سرکه بزنین بعد ی هفته کاملا خوب میشین منو ی دکتر دارو گیاهی آخرشم خوبم کرد

زهرا
زهرا
11 ماه قبل

خشکی مو پوست دست و التهاب و ترک پوست دست

دکمه بازگشت به بالا