میاستنی گراویس (MG) از شناخت تا درمان

میاستنی گراویس (Myasthenia gravis) را می‌توان در دسته‌بندی بیماری‌های نادر طولانی‌مدت قرار داد. در پاسخ بیماری میاستنی گراویس چیست می‌توان گفت، این بیماری سبب ضعف عضلانی می‌شود. این بیماری نادر می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال میاستنی گراویس در نوزادان نیز دیده می‌شود. علائم میاسنتی گراویس ارثی ممکن است با ضعف عمومی در بازوها و پاها و تاخیر در مهارت‌های حرکتی مانند خزیدن، نشستن و راه رفتن شروع شود.

نوزادان ممکن است در تغذیه مشکل داشته باشند و پلک‌های ضعیف و کنترل ضعیف سر داشته باشند. علائم MG نوجوانان ممکن است به تدریج طی هفته ها یا ماه ها شروع شود. اما به صورت کلی این بیماری معمولا میاستنی گراویس در بزرگسالان، زنان زیر ۴۰ سال و مردان بالای ۶۰ سال شروع می‌شود.

علائم میاستنی گراویس چیست؟

میاستنی گراویس باعث ضعف عضلانی می‌شود. میاستنی گراویس اغلب ابتدا چشم و صورت را درگیر می‌کند، اما به مرور زمان به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت می‌کند. شدت ضعف این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. زمانی که خسته هستید بدتر شده و بعد از استراحت شرایط بهتر می‌شود.

در برخی افراد، این علائم می‌تواند همراه با محرک‌های دیگری مانند استرس، عفونت‌ها و داروهای خاص نیز همراه باشد.

میاستنی گراویس چشمی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به میاستنی گراویس در عضلات چشم، پلک ها و صورت ضعف دارند. ضعف در عضلات چشم اصطلاحا میاستنی گراویس چشمی نامیده می‌شود. این بیماری می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر ‌کند. افتادگی پلک، دوبینی، مشکل در ایجاد حالات چهره از دیگر علائم میاستنی گراویس چشمی به شمار می‌رود.

از هر پنج نفر، یک شخص آن‌ها تحت تاثیر این معضل در عضلات چشم قرار می‌گیرند. در اکثر افراد، ضعف در طی چند هفته، ماه یا سال به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند.

بلع، صحبت کردن و نفس کشیدن در میاستنی گراویس

میاستنی گراویس می‌تواند باعث ضعف عضلات دهان، گلو و قفسه سینه شود. این موضوع با علائم زیر نمود پیدا می‌کند.

  • مشکل در جویدن
  • لکنت زبان
  • مشکل در بلع
  • خفگی و استنشاق تصادفی تکه‌های غذا، که می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر قفسه سینه شود.
  • تنگی نفس، به ویژه هنگام دراز کشیدن یا بعد از ورزش
  • مشکلات تنفسی شدید (که به عنوان بحران میاستنی شناخته می‌شود)

اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن در میاستنی گراویس

ضعف ناشی از میاستنی گراویس می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله گردن، بازوها و پاها نیز سرایت کند. این ضعف در قسمت بالایی بدن بیشتر از پاها است.

این موضوع می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

نوشته های مشابه
  • مشکل در بالا نگه داشتن سر
  • مشکل در انجام کارهای فیزیکی: مانند بلند کردن، بلند شدن از حالت نشسته به ایستادن، بالا رفتن از پله‌ها، مسواک زدن یا شستن موها
  • پیاده‌روی
  • درد عضلات پس از استفاده از آن‌ها

علل ابتلا به میاستنی گراویس

میاستنی گراویس به دلیل مشکل در سیگنال‌های ارسال‌شده بین اعصاب و ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری یک وضعیت خودایمنی است. در بیماری میاستنی گراویس، سیستم ایمنی به سیستم ارتباطی بین اعصاب و ماهیچه ها آسیب می‌رساند. همین موضوع باعث می‌شود عضلات ضعیف و به راحتی خسته شوند.

علت دقیق این اتفاق مشخص نیست. اما با مشکلات مربوط به غده تیموس (غده‎ای در قفسه سینه که بخشی از سیستم ایمنی است) مرتبط است. بسیاری از افراد مبتلا به میاستنی گراویس غده تیموسی دارند که بزرگ‌تر از حد طبیعی است. حدود ۱ نفر از هر ۱۰ نفر دارای رشد غیر طبیعی تیموس هستند که تیموم نامیده می‌شود.

پیشگیری از بیماری میاستنی گراویس

بیماری میاستنی گراویس یک بیماری طولانی مدت است. این بیماری دارای مراحلی است که بهبود می‌یابد و فازهایی که بدتر می‎شود. معمولاً درمان آن می‌تواند به کنترل و پیشگیری علائم آن کمک کند. می‌توان گفت عاقبت میاستنی گراویس بر اساس میزان پیشرفت آن می‌تواند متفاوت باشد.

میاستنی گراویس خفیف به خودی خود بهبود پیدا می‌کند و درجه شدید آن می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. اما به صورت کلی تاثیر قابل‌توجهی بر امید به زندگی اکثر افراد ندارد.

انواع راه‌های درمان میاستنی گراویس

راه‌های درمانی متفاوتی برای کنترل علائم میاستنی گراویس وجود دارد. افراد مبتلا به این بیماری با کنترل علائم آن، تا حد زیادی می‌توانند یک زندگی عادی را داشته باشند. در ادامه به راه‎های درمان میاستنی گراویس می‌پردازیم.

اجتناب از محرک‌ها در میاستنی گراویس

علائم میاستنی گراویس گاهی اوقات می‌تواند یک محرک خاص داشته باشد. محرک‌های رایج عبارتند از:

  • خستگی و فرسودگی
  • استرس
  • عفونت‌ها: ممکن است به شما توصیه شود که سالانه واکسن آنفولانزا و یکبار مصرف واکسن پنوموکوک بزنید، اما قبل از تزریق واکسن زنده مانند واکسن زونا (واکسن‌های زنده حاوی ویروس‌ها یا باکتری‌هایی هستند که ضعیف شده‌اند) با دکتر مغز و اعصاب مشورت خود مشورت کنند. میاستنی گراویس و واکسن کرونا نیز از این موضوع مستثنی نیست. با مشورت دکتر میاستنی گراویس خود بهترین واکسن قابل دسترس کرونا باید در اسرع وقت تزریق شود.

داروی میاستنی گراویس پیریدوستیگمین

اولین دارویی که برای میاستنی گراویس استفاده می‌شود معمولاً قرصی به نام پیریدوستیگمین است. این قرص به انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین اعصاب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

این موضوع می‌تواند ضعف عضلانی را کاهش دهد. اما اثر آن تنها چند ساعت باقی می‌ماند. بنابراین باید چندین بار در روز آن را مصرف کنید. برخی از افراد، این تنها دارویی است که برای کنترل علائم خود به آن نیاز دارند.

عوارض جانبی احتمالی شامل گرفتگی معده، اسهال، انقباض عضلات و احساس بیماری است. اگر هر یک از این موارد را دریافت کردید به دکتر مغز و اعصاب خود اطلاع دهید.

استروئیدها: اگر پیریدوستیگمین کمکی نکرده و یا تنها باعث ایجاد تسکین کوتاه‌مدت شود، پزشک ممکن است مصرف قرص‌های استروئیدی مانند پردنیزولون را پیشنهاد کند. عملکرد این‌ داروی میاستنی گراویس به شکلی است که از حمله آن به سیستم ارتباطی بین اعصاب و عضلات جلوگیری می‌کند.

دکتر میاستنی گراویس معمولاً توصیه می‌کند که قرص‌ها را یک روز در میان مصرف کنید. بسته به شدت علائم، ممکن است ابتدا نیاز به مصرف دوز بالایی داشته باشید که پس از کنترل آن تا حد امکان کاهش می‎یابد.

درمان طولانی مدت با استروئیدها عوارض جانبی مانند افزایش وزن، نوسانات خلقی و افزایش خطر ابتلا به عفونت را ایجاد می‌کند.

سرکوب‌کننده‌های ایمنی: اگر استروئیدها علائم شما را کنترل نمی‌کنند، یا نیاز به دوز بالایی از آن‌ها دارید، (که خود باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود)، پزشک شما ممکن است مصرف داروهای دیگری مانند آزاتیوپرین یا مایکوفنولات را پیشنهاد کند. این بیماری فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد.

این داروها هر روز به صورت قرص مصرف می‌شوند. ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد تا اثر کامل آن‌ها تمام شود، بنابراین در ابتدا باید یکی از داروهای ذکر شده قبلی را نیز مصرف کنید.

عوارض جانبی می‌تواند شامل افزایش خطر ابتلا به عفونت، احساس و بیماری، از دست دادن اشتها و خستگی باشد.

اگر این داروها علائم شما را برای مدت طولانی (معمولا سال‌ها) تحت کنترل نگه دارند، ممکن است در نهایت مصرف آنها را قطع کنید. این درمان را می‌توان‌ درمان قطعی میاستنی گراویس دانست.

عمل جراحی برای درمان قطعی میاستنی گراویس موثر است؟

گاهی اوقات ممکن است جراحی برای برداشتن غده تیموس، که به عنوان تیمکتومی شناخته می‌شود، توصیه شود. نشان داده شده است که این امر باعث بهبود علائم میاستنی در برخی از افراد مبتلا به تیموس غیرعادی بزرگ (یک غده کوچک در قفسه سینه) می‌شود. علائم معمولاً در چند ماه اول پس از جراحی بهبود می یابند، اما ممکن است تا ۲ سال روند بهبودی آنان زمان ببرد.

جراحی می‌تواند:

  • دوز استروئیدی که باید مصرف کنید را کاهش دهد
  • احتمال نیاز به مصرف سایر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی را کاهش دهد
  • احتمال نیاز به رفتن به بیمارستان را به دلیل بدتر شدن علائم حداقل تا ۳ سال پس از جراحی کاهش دهد

اگر تیموم دارید، تیمکتومی معمولاً تأثیر زیادی بر علائم میاستنی شما نخواهد داشت. اما جراحی برای برداشتن غده تیموس، اغلب توصیه می‌شود.

درمان اورژانسی میاستنی گراویس در بیمارستان

برخی از افراد مبتلا به میاستنی گراویس دوره‌هایی دارند که علائم آن‌ها ناگهان بدتر می‌شود. برای مثال، ممکن است مشکلات شدید تنفسی یا بلع را تجربه کنند. این علائم که به عنوان بحران میاستنی شناخته می‌شوند، نیاز به درمان فوری در بیمارستان دارند.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اکسیژن از طریق ماسک صورت
  • استفاده از دستگاه تنفس (تهویه)
  • درمان با ایمونوگلوبولین داخل وریدی: درمانی ساخته‌شده از خون اهدایی، که با تغییر موقت نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن، قدرت عضلانی را بهبود می‌بخشد.
  • پلاسمافرزیس: جایی که خون شما از طریق دستگاهی گردش می‌کند تا آنتی بادی‌های مضری که به سیستم ارتباطی بین اعصاب و ماهیچه ها حمله می‌کنند را فیلتر شود.

کمک و پشتیبانی در میاستنی گراویس

برخی از افراد تماس گرفتن با یک گروه پشتیبانی که با انجمن میاستنی گراویس شناخته می‌شود را در روند درمان موثر می‌دانند.

درمان میاستنی گراویس با طب سنتی

محققان ثابت کرده‌اند که برخی مکمل‌های غذایی و داروهای دیگر می‌توانند به علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک کنند، اما نمی‌توان به صورت کلی درمان میاستنی گراویس با طب سنتی را تنها روش قطعی درمان دانست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ (جمع‌بندی)

اگر علائم طولانی مدت یا نگران‌کننده‌ای دارید که می تواند ناشی از میاستنی گراویس باشد، به دکتر میاستنی گراویس و یا به صورت دقیق‌تر به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

دکتر مغز و اعصاب آزمایش‌هایی شامل آزمایش خون، آزمایشی برای بررسی میزان عملکرد اعصاب شما و برخی اسکن‌ها مانند سی‌تی‎اسکن یا اسکن MRI است را به عنوان تست تشخیص میاستنی گراویس تجویز می‌کند. برای دسترسی بهتر به دکتر میاستنی گراویس می‌توانید از پذیرش ۲۴ دکتر مغز و اعصاب آنلاین را بررسی داشته باشید.

سوالات متداول میاستنی گراویس

آیا رژیم غذایی میاستنی گراویس دارای موارد خاصی است؟

به صورت کلی بهتر است غذاهایی که خوردن آن‌ها آسان‌تر است را امتحان کنید. غذاهای له‌شده، نرم یا پوره‌شده سالاد، کنسرو ماهی، اسموتی، پاستا، گوشت و مرغ خردشده، ماست، موز رسیده می‌توانند از موارد مفید در رژیم غذایی میاستنی گراویس به شمار بروند.

آیا میاستنی گراویس و بوتاکس با یکدیگر تداخل دارند؟

بوتاکس یکی از انتخاب‌های مناسب برای زیبایی و اختلالات مختلف به شمار می‌رود. افراد مبتلا به این بیماری باید از تزریق بوتاکس خودداری کنند.

رابطه بیماران میاستنی گراویس و دندانپزشکی چگونه است؟

اگر میاستنی گراویس شما به خوبی تحت کنترل است، دلیلی وجود ندارد که نتوانید مراقبت‌های دندانی داشته باشید. شما باید دقیقا بدانید که دندانپزشک قرار است چه کاری انجام دهد و دندانپزشک نیز باید محدودیت‌های شما را بشناسد و برای آن‌ها آماده باشد. در صورت نیاز به جراحی ضروری است که دندانپزشک در مرحله برنامه‌ریزی با دکتر مغز و اعصاب مشورت کند.

۳.۷/۵ (۷ نظر)

منبع
nhs.ukmyasthenia-gravis.commyaware.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
55 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
14 روز قبل

سلام من نزدیک به یکسال میشه درد در ساعد و ناتوانی در انگشتان داشتم بعد شش ماه افتادگی پلک داشتم بیش از بیست پزشک مراجعه کردم از چشم پزشک تا مغز و اعصاب و حتی کمسیون پزشکی ارتوپد بیمارستان امام رضا مشهد ولی یکنفر نتونست تشخیص بیماری بده با تمام آزمایش ها و ام ار ای رفتم خدمت دکتر بوستانی و خیلی خوب تشخیص داد و تحت درمان هستم واقعا آرزوی سلامتی براش میکنم

سامان
سامان
16 روز قبل

سلام
من هنوز جواب آزمایشاتم نیومده ولی احتمال میدم که این بیماریو دارم
لطفن کمکم کنید

سودا
سودا
28 روز قبل

من سر کار میرم کارمم پراسترس و خسته کننده آیا ادامه بدم کارمو یا نه؟

سودا
سودا
28 روز قبل

سلام من صب که پا شدم افتادگی پلک داشتم دکتر دقیق نگفتن میاستنی هستش چون جواب ازمایشم نیومده.ولی دکتر گفته خفیف دارین و قرص پیرامیست داده بهم.افتادگی پلکم به خودی خود خوب شد ولی تو گردنم حس درد دارم.میاستنی آیا خوب شدنی هست خیلی نگرانم لطفا جواب بدین.ایا بعد از مصرف پیرامیست بلافاصله ضعف عضلات برطرف میشه یا نیاز به زمان داره؟

علی
علی
1 ماه قبل

کسانی که حتی احتمال میدن ممکنه این بیماری رو داشته باشند لطفا از تزریق هر گونه واکسن بپرهیزند

علی
علی
1 ماه قبل

علایم حمله این بیماری ممکنه در افراد متفاوت باشه اما افتادگی پلک و مشکل در سیستم بلع مثل نوشیدن و غذا خوردن تاربینی خستگیهای مداوم و غیر عادی
این بیماری در مراحل پیشرفته به تمامی عضلات بدن حمله میکنه مثل ریه ها قلب دست پا
و اگر مراقبت اساسی از خودتون نکنید حتی اگر بیماری کنترل بشه عفونتهای پیاپی خطرات حادی رو ایجاد میکنه
وقت بگذارید و هزینه کنید
واقعا این بیماری در موارد حاد از سرطان بدتره

علی
علی
1 ماه قبل

سلام من یه تجربه تلخ از این بیماری دارم . دوستان لطفا این بیماری رو خیلی جدی بگیرید
پدر من از وقتی علایم این بیماری رو تشخیص دادند تا حمله اول .. چیزی طول نکشید که از پا درآمد. روزانه شاهد بودم که چقدر این بیماری رو به افزایش است. ابتدا با دارو های کورتون و .. شروع شد اما در ادامه روی بدنش جواب نداد بعد پلاسمافریس در چند مرحله انجام شد که پس از بهبودی نه چندان مطلوب بدن مستعد عفونت میشه و سریعا عفونت میکنه .. درمان بعدی داروی ivig هست که اون هم فوق العده خطرناک هست و پزشکان برای مراحل نهایی و بالاجبار تجویز میکنند که بسیار هم کمیاب هست . در طول درمان هم مرتب آنتی بیوتیک تجویز میشه ولی به محض بهبود نسبی یا بیماری برمیگرده یا بدن دچار عفونت مجدد میشه و آنتی بیوتیک هم دیگه مثل قبل جواب نمیده ..نمیخوام نگرانتون کنم اما من پدرم رو از دست دادم و جلوی چشمان خودم از جوان سی ساله تا خان چهل ساله و پدرم که حدود هفتاد سال داشت بر اثر اصولی نبودن درمان از دست رفتند.
بیمارستان خوب و دکتر حرفه ای رو به شما پیشنهاد میکنم. از خستگی و فعالیت شدید بپرهیزید و در معرض عفونت نباشید ور محیط ایزوله و پاک باشید که اگه خدایی نکرده دچار حمله این بیماری شدید کار خیلی سخت خواهد بود.
ببخشید تجربه شخصی بود… قصد نگرانی و ناراحت کردن شما عزیزان رو نداشتم اما پدر من از زمان تشخیص تا … فقط حدود دو ماه درگیر بود.

مرجان شیخ
مرجان شیخ
1 ماه قبل

سلام مرجان شیخ هستم از تهران ۳ساله دچار بیماری میاستنی هستم تحت درمان با قرص مستینون ویکبار ۵ جلسه پلاسمافرز شدم ولی باز خستگی وبی حالی اذیتم میده کار خونه رو آروم آروم با استراحت مابین کار انجام میدم
مهمتر از همه اطرافیان باید درک کنن مخصوصا شوهر
بیماری منو باور نداره ودرک نمیکنه
وقتی استراحت میکنم میگه زنده ای یا مرده
وقتی میخواد جایی بره اون موقع حال ندارم میگم وقتی سرحالم بریم بیرون
درک کردن ملاحضه چی بگم

زینب
زینب
2 ماه قبل

زینب

زینب
زینب
پاسخ به  زینب
2 ماه قبل

سلام مدت دو ماه است که دکتر متوجه بیماری خفیف ام جی از طریق ازمایش خون شده است که روزهای اول صبح وعصر نصف قرص ۶۰ میلی مصرف میکردم وبعد دکتر مصرف انرا کرد روزی ۴ تا والان دستور تزریق امپول برای هر ۶ ماه یکبار را داهاست ایا شما که اطلاعات بهتری دارید روند بیماری به چه شکل است باتشکر

فرزانه
فرزانه
2 ماه قبل

سلام خواهر من ۳۳ساله و سال ۱۴۰۱میاستنی گرفته قرص منیستون میخوره ولی ضعف شدید عضلات داره تو رو خدا دکتر خوب معرفی کنید من مشهد هستم تحت نظر دکتر بوستانی هستیم

پری
پری
پاسخ به  فرزانه
2 ماه قبل

سلام دکتر میخوام بصیری اصفهان

مریم
مریم
پاسخ به  پری
26 روز قبل

کلینیک نورون هست

م.عطایی
م.عطایی
پاسخ به  فرزانه
2 ماه قبل

سلام،بعد دکتر بوستانی،دکتر رضایی تشخیص دهند سی تی اسکن عمل انجام می دهند.البته عملش هم اورژانسی نیست

امین
امین
پاسخ به  فرزانه
2 ماه قبل

دکتر بوستانی به نظرم اصلا خوب نیست اگر دکتر خوبی پیدا کردید لطفا بگید

قاسم
قاسم
پاسخ به  امین
1 ماه قبل

سلام دکتورشهریارنفیسی

Arsis
Arsis
پاسخ به  قاسم
1 ماه قبل

بله من هم تحت نظر دکتر نفیسی هستم خیلی سخت میشه تهران نوبت گرفت ازش

حسین فتاحی
حسین فتاحی
پاسخ به  امین
1 ماه قبل

دکتر رحیم دل یزد من الان ده سال مریض او هستم

اصغر رحیمی
اصغر رحیمی
پاسخ به  فرزانه
1 ماه قبل

سلام من خودم گراویس دارم قرص پیرامیست با پردنیزولون میخورم اما باز هم ضعف عضلات دارم دکتر گفت قرص مستینون از پیرامیست قوی تره

ملودی
ملودی
پاسخ به  فرزانه
1 ماه قبل

دکتر بوستانی بهترین هستن در مشهد

Arsis
Arsis
پاسخ به  ملودی
1 ماه قبل

من هم شنیدم جزو ۳تای ایران هست، به من هم معرفی کردن قرار بود از شمال بریم مشهد پیشش

Omid
Omid
پاسخ به  Arsis
1 ماه قبل

دکتر بهرام حقی فوق تخصص نورولوژی و ریس مغز اعصاب بیمارستان فیروزگر تهران فارق تحصیل فوق تخصص از فرانسه خودم به شخصه ۷ ساله درگیر میاستنی چشمی هستم که الان چند ماهه با معرفی نامه از طرف دکترم منو پذیرا شدن و درمانمو شروع کردن حتما نوبت بگیرین پیشش

ندا
ندا
9 ماه قبل

باسلام
آیا بیماری میاستنی گراویس درمان میشه؟

حمید رشیدپور
حمید رشیدپور
9 ماه قبل

با سلام :
بیمار میاستنی گراویس هستم ولی قبل از آن تشخیص تایموما داشتم و عمل کردم و سرطانی شده بود و پرتو درمانی نیز شدم . بابت تایموما هیچ مشکلی ندارم و کاملا تحت کنترله . فقط مدت کوتاهیست درد عضلانی شدید و گرفتگی عضلات دارم . جوری که قادر به راه رفتن گاهی نیستم . بیمارستان و اورژانس مغزو اعصاب بستری شدم ولی هیچ کار خاصی برای من انجام ندادن و مرخص کردن . البته قبلا ۵ بار قبل عمل تایموما پلاسما فرز و دو بار زیتاکس و یک بار ivig تزریق کردم و خوب خوب بودم . درد عضلانی و مفاصل امانم را بریده . لطفا راهنمایی فرمایید .

آرزو
آرزو
1 سال قبل

سلام ایا مصرف مواد الکلی وشراب برای بیماران مضر هست ؟؟

ندا
ندا
1 سال قبل

سلام من سال ۹۰ عمل تیمکتومی کردم الانم دارو مصرف نمیکنم میخوام عمل زیبایی انجام بدم مشکلی پیش نمیاد ؟

ندا محمدی
ندا محمدی
پاسخ به  ندا
1 سال قبل

سلام من سال ۹۰ عمل تمیکتومی انجام دادم و ۷ سال هس دارو مصرف نمیکنم الان میخوام عمل زیبایی انجام بدم مشکلی پیش نمیاد یا میاد؟

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  ندا محمدی
2 ماه قبل

سلام کدام دکتر عمل کرد

هانیه
هانیه
پاسخ به  ندا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یه سوال داشتم چند سالتونه آیا متاهل هستین اگر متاهلین اقدام کردید برای بچه دار شدن ؟

سارا بابلی
سارا بابلی
پاسخ به  هانیه
1 سال قبل

سلام من سال ۸۵ میاستنی گراویس داشتم باردار بودم همه علائم رو داشتم زایمان کردم تشخیص دکتر این بود که باید تایمکتمی انجام دهم یک سال بعد عمل کردم و خدا رو شکر تا الان هیچ مشکلی ندارم و دارو هم از سال ۸۷ تا حال استفاده نمی کنم بعد از فرزند اولم دو بار بارداری و زایماه موفق هم داشتم بدون هیچ گونه مشکلی توکل به خدا داشته باشین استرس هم اصلا نداشته باشین و زیر نظر دکترتون باشین ان شاء الله این بیماری قابل درمان هست

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  سارا بابلی
1 سال قبل

من۲۲سالم گفتن میاستنی دارید بنظرتون زیر نظر دکتر کنترل میشه خطر مرگی نداره

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  مصطفی
1 سال قبل

هرکی پیامم میخونه لطفا جوابم بده خیلی استرس دارم

زهره
زهره
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

سلام من ۳۲ساله از سن ۱۸سالگی میاستنی گراویس دارم اصلا نگران نباشید تهران میرم دکتر ب بیمارستان فارس میرم زیر نظر دکتر متخصص هستم ۷یاله با این دکتر آشنا شدم واقعا منو خیلی خوب کرده

مریم ثابت
مریم ثابت
پاسخ به  مصطفی
6 ماه قبل

آیا خوردن الکل برای بیماران ام جی ضرر دارد حتی اگر یک بار در ماه باشد؟؟

Arsis
Arsis
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

نه بابا خطر مرگ چیه، دشمن این بیماری استرس هست که همین الان هم شما دارین، این بیماری قابل کنترل هست

زهرا
زهرا
پاسخ به  سارا بابلی
1 سال قبل

سلام هانیه جان میاستنی به بچتونضرری نداشت شیر خودتون و دادین تو دوران بار داری دارو هم میخوردین

سالومه
سالومه
پاسخ به  سارا بابلی
7 ماه قبل

سلام ممکنه اسم پزشکتون رو بفرمایید

نام پروانه
نام پروانه
پاسخ به  سالومه
6 ماه قبل

سلام من یک دکتر میاستنی معروفی کنید ممنونم من عمل تیموس انجام دادم پلاسما فرز انجام داد بیمارستان شریعتی

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  نام پروانه
2 ماه قبل

سلام دکتر خوب سراغ دارید

مریم
مریم
پاسخ به  فرزانه
2 ماه قبل

بدن خود درمانگر هست خامگیاهخواری کنید

فتانه
فتانه
پاسخ به  سارا بابلی
4 ماه قبل

ببخشید اسم دکترتون چیه

مریم
مریم
پاسخ به  فتانه
2 ماه قبل

خامگیاهخواری کنن

ثنا
ثنا
پاسخ به  سارا بابلی
3 ماه قبل

سلام میشه بگی تحت نظر چه دکتری بودی؟

پری
پری
پاسخ به  ثنا
2 ماه قبل

دکتر کیوان بصیری اصفهان ساختمان نورون بهترین دکتر من به لطف اقای دکتر نوزاد دسته گلی خدا بهم داد به امید روزهای بهتر

پری
پری
پاسخ به  سارا بابلی
2 ماه قبل

ببخشید این‌که میگن ممکنه به نوزاد منتقل بشه حقیقت داره

پری
پری
پاسخ به  پری
1 ماه قبل

نه موقعی ک نوزادم به دنیا اومد آزمایش انجام دادن خدا هزار مرتبه شکر همه آزمایش ها نوزادم خوب بود

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  سارا بابلی
2 ماه قبل

سلام شما جراحی کردید

شیری
شیری
پاسخ به  سارا بابلی
2 ماه قبل

سلام بی زحمت میشه مارو کانل راهنمای کنید ما ۵۰روزه درگیریم

پری
پری
پاسخ به  هانیه
2 ماه قبل

سلام‌اگه‌زیر نظر دکتر باشی مشکلی پیش نمیاد

فتانه
فتانه
پاسخ به  ندا
4 ماه قبل

سلام من هم میاستنی گراویس دارم عمل زیبایی انجام دادم تنگی نفس گرفتم بهتر است انجام ندین

دکتر بهنام
دکتر بهنام
پاسخ به  ندا
4 ماه قبل

نخیر فقط درصورت صلاح‌دید دکترمیتوانید راحتتر انجام دهید
بدون استرس
درغیراینصورت شاید در مواردی ۱.۰٪ دیده شده عضله عمل شده خودرا وِل کرده ک ب دلیل استرس زیاد بوده
پس مشورت با پزشک فراموش نشود نداجان

مهدیه احمدی
مهدیه احمدی
پاسخ به  دکتر بهنام
3 ماه قبل

سلام عزیزم دکتر شلیل احمدی بهترین دکتر خیلی قبولش دارم

فاطیما
فاطیما
پاسخ به  مهدیه احمدی
3 ماه قبل

سلام ببخشید شما میاستنی دارید؟

زهره
زهره
پاسخ به  فاطیما
10 روز قبل

سلام و عرض ادب گرفتن روزه برای بیماران میاستنی ضرر دارد

علوی
علوی
پاسخ به  زهره
5 روز قبل

سلام من می گیرم خدا رو شکر تا حالا هم مشکلی پیش نیومده فقط قرص ها رو باید تنظیم کنی و در روز استراحت کامل

دکمه بازگشت به بالا