هر آنچه که باید درباره اثرات چاقی بر سلامت جنسی بدانید

چطور چاقی بر سلامت جنسی مردان تاثیر می‌گذارد؟ ارتباط چاقی و عملکرد جنسی زنان

چاقی و سلامت جنسی

آیا شما از رابطه چاقی با برخی اختلالات عملکرد جنسی در زنان و مردان اطلاع دارید؟ واقعا چرا افراد چاق آلتشان کوچک است؟ چاقی چه تاثیری بر رابطه جنسی دارد؟ آیا چاقی باعث زود انزالی می‌شود؟ در این مطلب می‌توانید پاسخ مناسبی برای پرسش‌های مطرح شده بیابید.

چاقی یکی از چالش‌های مهم سلامت در سراسر جهان به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته است. در واقع به‌عنوان عامل اصلی بیماری و مرگ زودرس در بسیاری از کشورها، منجر به افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، آرتروز و برخی سرطان‌ها مانند روده بزرگ و سرطان سینه می‌شود.

اخیرا با افزایش شیوع چاقی در میان بزرگسالان، محققان نسبت به رابطه چاقی و سلامت جنسی حساس شده‌اند. مطالعات نیز ثابت کرده‌اند که چاقی می‌تواند میل به رابطه جنسی، عملکرد مناسب و لذت بردن از آن را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع افراد چاق در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، ۲۵ برابر بیشتر احتمال دارد که مشکلاتی را در روابط جنسی خود گزارش کنند.

مطمئنا این مسئله باعث بروز اختلال در روابط زناشویی و حتی طلاق می‌شود. برای آشنایی با اثرات زیانبار چاقی بر سلامت جنسی با ما همراه باشید!

تفاوت میان چاقی و اضافه وزن

یک فرد زمانی چاق در نظر گرفته می‌شود که وزن او بیش از ۲۰ درصد بالاتر از وزن ایده‌آل باشد. معمولا از شاخص توده بدنی (BMI) برای تمایز میان افراد دارای اضافه وزن با افراد چاق استفاده می‌شود. برای محاسبه این شاخص باید وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر مربع تقسیم شود.

اگر عدد بدست آمده بیشتر از ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع باشد، شما دارای اضافه وزن هستید. اما اگر عدد حاصل شده ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر باشد، شما یک فرد چاق محسوب می‌شوید و باید خیلی سریع به فکر کاهش وزن باشید.

تفاوت میان چاقی و اضافه وزن

برآوردهای سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که در صورت عدم مداخله اساسی، نرخ چاقی در جمعیت بزرگسالان جهان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰٪ افزایش می‌یابد. این مسئله واقعا نگران‌کننده است!

شواهد علمی در زمینه ارتباط میان چاقی و سلامت جنسی

مطالعات نشان داده‌اند که چاقی ممکن است بر فرآیند بلوغ تأثیر بگذارد و باعث بلوغ زودرس در دختران و بلوغ دیررس در پسران شود. بروز تغییرات در ترشح هورمون‌های لپتین و انسولین، یکی از دلایل اصلی این مسئله است.

اگرچه چاقی منجر به ناباروری و مشکل در بارداری زنان می‌شود اما در مردان، بیشتر باعث عملکرد ضعیف حین رابطه جنسی به‌صورت اختلال در نعوظ یا زودانزالی می‌شود. در مطالعه‌ای که اخیرا روی ۹۲۸ مرد و زن با میانگین BMI بیش از ۴۰ به‌منظور بررسی رابطه چاقی با سلامت جنسی انجام شد، مشخص شد که:

  • تقریباً دو سوم (۶۵٪) آن‌ها از مشکلات جنسی رنج می‌بردند.
  • از این تعداد، ۵۰ درصد دچار کاهش میل جنسی بودند، ۴۲ درصد مشکلات عملکرد جنسی داشتند و ۴۱ درصد به طور کل از برقراری رابطه جنسی اجتناب می‌کردند.
  • در این افراد احساس لذت جنسی به طور جدی مختل شده بود. ۳۰ درصد از این گروه متوجه شده بودند که لذت کمتری از رابطه جنسی خود می‌برند. چیزی حدود ۱۰ برابر کمتر از افراد عادی!
  • در این میان زنان بیشتر از مردان مشکلات جنسی خود را گزارش کردند.

اصولا چاقی و اضافه وزن یک مانع بزرگ برای حفظ استقامت فرد هستند. مسئله‌ای که برای داشتن یک عملکرد جنسی خوب مهم است. چاقی روند متابولیسم هورمون‌های جنسی مردان و زنان را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، ثابت شده است که چاقی بر سطح هورمون تستوسترون مردان تأثیر می‌گذارد، باعث کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ و حتی زود انزالی می‌شود.

ارتباط عملکرد جنسی با چاقی در زنان

اخیرا مطالعات نشان داده‌اند که ۲۰ تا ۵۰ درصد از زنان چاق دچار اختلال در عملکرد جنسی خود هستند. مشکلی که بخش زیادی از آن روانشناختی است. زیرا زنان چاق احساس می‌کنند که اندام مناسبی برای برقراری یک رابطه جنسی لذت‌بخش ندارند.

البته تجمع چربی در اطراف تخمدان‌ها و رحم نیز تاثیر زیادی در کاهش ترشح هورمون‌های جنسی و به‌دنبال آن کاهش میل جنسی، اختلال در ارگاسم و نارضایتی جنسی دارد. بنابراین، تاثیر چاقی بر روابط زناشویی را نمی‌توان نادیده گرفت.

بسیاری از تحقیقات نیز ثابت کرده‌اند که سلول‌های چربی با ترشح مواد خاصی باعث تداخل در روند تخمک‌گذاری و در نتیجه کاهش قدرت باروری زنان می‌شوند. تاثیر منفی چاقی و سلامت جنسی می‌تواند منجر به ناباروری زنان شود.

چطور چاقی بر سلامت جنسی مردان تاثیر می‌گذارد؟

اصولا مردان چاق سطح تستوسترون کل و آزاد کمتری دارند. تستوسترون هورمون اصلی مردانه است و ترشح آن منجر به تغییر صدای پسران نوجوان، حجیم شدن عضلات، رشد اندام‌های جنسی مردان و افزایش قدرت استخوان‌ها می‌شود. این هورمون جنسی همچنین مسئول تولید اسپرم و افزایش میل جنسی در مردان است.

هر ۱۰ سانتی‌متر افزایش در سایز دور کمر، با ۷۵ درصد خطر کاهش ترشح هورمون تستوسترون در مردان ۳۰ سال به بالا همراه است. یک مطالعه در کشور استرالیا نشان می‌دهد که از هر هفت مرد چاق، یک نفر نیاز دارد که از داروهای مکمل هورمون تستوسترون استفاده کند. درحالی‌که در مردان با وزن طبیعی، به چنین روند درمانی نیاز نیست. بنابراین، اثرات بد چاقی و سلامت جنسی مردان غیر قابل انکار است!

چاقی و اثر آن بر سلامت جنسی مردان

جالب است بدانید که در علم پزشکی یک نوع سندرم به نام «سندروم آلت تناسلی کوتاه مردان» وجود دارد. این مشکل اغلب در میان مردان چاق دیده می‌شود. وضعیتی که در آن آلت تناسلی در زیر چین‌های پوست شکم مدفون می‌شود. به‌همین‌دلیل، معمولا آلت تناسلی مردان چاق کوچکتر دیده می‌شود.

تاثیر چاقی بر نعوظ آلت تناسلی مردان

متاسفانه امروزه اغلب آقایان از عدم ایجاد نعوظ یا حفظ آن در حین رابطه جنسی شکایت دارند. درحالی‌که نمی‌دانند یکی از دلایل اصلی آن چاقی و افزایش وزن است. از علائم اختلال نعوظ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش میل جنسی و عدم ایستادگی آلت تناسلی هنگام تحریک ذهنی
  • ایستادگی نسبی آلت تناسلی و عدم حفظ این حالت به‌محض شروع رابطه یا حین آن

گاهی ممکن است این مشکل برای چند هفته بروز کند و سپس از بین بروز که جای نگرانی نیست. اما اگر دوباره عود کرد و به‌صورت مزمن خود را نشان داد، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشکان معتقد هستند که مردان چاق در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مانند موارد زیر هستند:

همه این شرایط به‌تنهایی می‌توانند باعث اختلال در نعوظ آلت تناسلی شوند. جالب است بدانید که  اختلالات هورمونی و سطح پایین تستوسترون تنها عامل ۳ درصد از موارد اختلال نعوظ هستند. حتی با سطوح نرمال تستوسترون، مردان چاق بیشتر در معرض خطر بروز اختلال نعوظ هستند. پس ارتباط چاقی و سلامت جنسی بی‌دلیل نیست! چاقی در مردان نیز به طور مستقیم با کاهش دفعات برقراری رابطه جنسی همراه است.

محققان چاقی شکمی را با بروز اختلال نعوظ به‌ویژه در مردان مسن مرتبط دانسته‌اند. آن‌ها نشان می‌دهند که داشتن شاخص توده بدنی ۲۸ و بالاتر، خطر ابتلا به اختلال نعوظ را در مردان تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، کاهش وزن به سرعت باعث بهبود این علائم می‌شود.

معمولا مردان چاقی که دچار اختلال نعوظ هستند، از زود انزالی یا خروج مایع منی با وجود گذشت زمان کوتاهی از رابطه جنسی (کمتر از ۲ دقیقه) نیز رنج می‌برند. امروزه تاثیر چاقی بر زود انزالی شیوع بیشتری پیدا کرده است.

چاقی و هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

اصولا چاقی با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات در مردان مسن مرتبط است. مطالعات نیز ثابت کرده‌اند که مردان با دور کمر ۱۰۰ و بالاتر، ۲.۴ برابر بیشتر از مردان با دور کمر ۸۸ و پایین‌تر به جراحی برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات نیاز دارند.

غده پروستات آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را آزاد می‌کند. معمولا سطح PSA معیاری برای بررسی میزان پیشرفت سرطان پروستات است. طبق این معیار، اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.

چاق بودن خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و چاقی شدید خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چاقی باعث عود سرطان پروستات و همچنین افزایش خطر گسترش آن به سایر اندام‌ها می‌شود.

تاثیر چاقی در روابط زناشویی

بنابراین، چاقی به طرق مختلفی روی کیفیت روابط زناشویی مردان و زنان تاثیر منفی می‌گذارد. از تاثیر چاقی بر کاهش میل جنسی گرفته تا تاثیر چاقی بر نعوظ، تاثیر چاقی بر زود انزالی و اختلال در ارگاسم!

جالب است بدانید که تاثیر چاقی بر رابطه زناشویی، فقط به این موارد محدود نمی‌شود. بلکه چاقی به طور قطع باعث کاهش یا عدم باروری مردان و زنان نیز می‌شود. نبود فرزند باعث پایان یافتن بسیاری از زندگی‌ها شده است. مطالعات نشان داده‌اند که به ازای هر سه عدد افزایش در BMI مردان، زوج‌ها ۱۰ درصد بیشتر در معرض ناباروری هستند. زیرا چاقی باعث کاهش تعداد اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم می‌شود.

تاثیر چاقی در روابط زناشویی

تجمع چربی بیش‌ازحد در قسمت داخلی ران و ناحیه شرمگاهی منجر به افزایش دمای کیسه بیضه به بیش از ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌شود. این مسئله ممکن است برای جلوگیری از تولید اسپرم کافی باشد.

برای کنترل اثرات منفی چاقی و سلامت جنسی، به فکر کاهش وزن باشید

کاهش وزن ممکن است یکی از بهترین راه‌ها برای بازگرداندن عملکرد طبیعی جنسی در مردان و زنان باشد. اخیرا مطالعه‌ای ثابت کرده است که ۵۰ درصد کاهش وزن می‌تواند بیش از ۳۰ درصد به بهبود عملکرد جنسی کمک کند.

برای کاهش وزن نیازی نیست که به‌سراغ مصرف دارو یا جراحی لاغری بروید. فقط لازم است که روزانه ۳۰۰ کالری کمتر دریافت کنید و فعالیت بدنی هفتگی خود را افزایش دهید.

رابطه چاقی و سلامت جنسی، مسئله ساده‌ای نیست که بتوان به‌راحتی آن را نادیده گرفت. چراکه بر جنبه‌های مختلف زندگی تاثیر منفی می‌گذارد. اگر با وجود نکات ذکر شده هنوز نسبت به این مسئله مردد هستید، توصیه می‌کنیم که با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

درصورتی‌که امکان مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان یا اورولوژی پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان و اورولوژی برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد چاقی و سلامت جنسی وجود دارد.

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
www.news-medical.netwww.verywellfit.comwww.webmd.comwww.healthline.comwww.obesityaction.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن امیری
حسن امیری
2 ماه قبل

چرا زنان چاق دیر ارضا می شوند

دکمه بازگشت به بالا