شایع ترین علائم کمبود کلسیم چیست؟ و انواع درمان آن

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم، بهترین دارو برای درمان کمبود کلسیم

کمبود کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی حیاتی است زیرا بدن شما از آن برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های محکم استفاده می‌کند و باید برای عملکرد صحیح قلب و سایر عضلات به میزان لازم تامین شود. کلسیم عنصر کلیدی هدایت الکتریسیته در بدن است و سیستم عصبی شما برای عملکرد مناسب، اعصاب شما برای انتقال پیام بین مغز و بقیه اعضای بدن، عضلات شما برای حرکت و استخوان های شما برای استحکام، رشد و بهبودی به کلسیم نیاز دارند.

هنگامی‌که کلسیم کافی دریافت نکنید، خطر ابتلا به اختلالاتی مانند پوکی استخوان، استئوپنی، تغییرات دندانی، آب مروارید، کاهش قدرت مغز و سایر بیماری‌های مرتبط با کمبود کلسیم (هیپوکلسمی) در شما افزایش می‌یابد. کودکانی‌که در سن رشد خود کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است در بزرگسالی دچار کوتاه‌قدی شوند.

پس شما باید مقدار کلسیم توصیه شده برای مصرف روزانه را از طریق غذایی که می‌خورید و مصرف مکمل‌های مختلف، برای بدن خود تامین کنید.

اغلب کمبود منیزیم یا ویتامین D با هیپوکلسمی همراه است. کمبود کلسیم در خون، ممکن است علائم اولیه نداشته باشد یا خفیف باشد اما در صورت عدم درمان می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. پس علاوه‌بر رعایت یک رژیم غذایی مناسب، برای بررسی وضعیت فعلی خود حتما به پزشک مراجعه کنید تا از بروز هرگونه خطر جدی ناشی از کمبود کلسیم پیشگیری شود.

علائم کمبود کلسیم

علائم کمبود کلسیم چیست؟

کمبود کلسیم در بدن باعث چه بیماری می شود؟

وجود کلسیم کافی در خون برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، بنابراین کمبود کلسیم می‌تواند اثرات گسترده‌ای از جمله بر روی عضلات، استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین بر سلامت روان داشته باشد. اگر یک رژیم غذایی نامناسب عامل کمبود کلسیم باشد، معمولاً علائم اولیه‌ای وجود ندارد. در طولانی‌مدت، ممکن است فرد دچار پوکی استخوان، شکنندگی بی‌دلیل استخوان یا تراکم کم استخوان شود.

از نظر پزشکان، کمبود کلسیم در درجه اول ناشی از مشکلات سلامتی یا درمان‌های لازم برای آن‌ها مانند نارسایی کلیه، برداشتن معده یا مصرف داروهای خاص مانند داروهای ادرارآور است. در مرحله بعد می‌توان به نوع رژیم غذایی دقت بیشتری کرد. از علائم پیشرفته کمبود کلسیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات عضلانی

فردی‌که دچار کمبود کلسیم است ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

این علائم ممکن است از بین بروند یا دوباره عود کنند اما معمولا با فعالیت بیشتر از بین نمی‌روند. در اثر درگیری عضلات قلب ممکن است آریتمی، نارسایی احتقانی قلب یا مرگ نیز رخ دهد.

خستگی مفرط

مقادیر کم کلسیم می‌تواند باعث خستگی مفرط شود که شامل کمبود انرژی و احساس کندی در انجام حرکات روزانه است. همچنین می‌تواند منجر به بی‌خوابی، سبکی سر، سرگیجه، عدم تمرکز، فراموشی و گیجی شود.

علائم مربوط به ناخن و پوست

کمبود کلسیم پایدار می‌تواند باعث بروز علائم زیر شود:

پوکی و شکنندگی استخوان‌ها

اگرچه استخوان‌ها کلسیم را به خوبی ذخیره می‌کنند اما برای استحکام خود به میزان بالایی از آن نیاز دارند. به‌همین‌دلیل در اثر کمبود کلسیم، تعدادی از استخوان‌ها به‌دلیل کاهش تراکم شکننده و مستعد آسیب‌دیدگی می‌شوند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا پوکی استخوان و سایر عوارض کمبود کلسیم ایجاد شوند.

سندرم پیش از قاعدگی شدید

کمبود کلسیم با سندرم شدید قبل از قاعدگی (PMS) مرتبط است. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹، محققان نتیجه گرفتند که سطح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است در بروز علائم PMS نقش داشته باشد و مصرف مکمل‌ها می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

شرکت‌کنندگان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ گزارش دادند که پس از مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم به مدت ۲ ماه، بهبود خلق‌وخو و کاهش میزان احتباس مایعات در بدن را تجربه کردند.

مشکلات مغزی و عصبی

کمبود کلسیم و اعصاب

وجود کلسیم کافی برای سیگنال‌دهی و ترشح انتقال‌دهنده عصبی مغز لازم است. به‌همین‌دلیل کمبود کلسیم در مغز می‌تواند باعث تشنج در افراد سالم شود (کمبود کلسیم و تشنج). اگر علائم عصبی مانند زوال عقل، از دست دادن حافظه، بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن در اندام‌های انتهایی، توهم یا کمبود تمرکز دارید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. در برخی از نوزادان کمبود کلسیم می‌تواند باعث لرزش در اثر مشکلات عصبی شود (کمبود کلسیم و اعصاب).

مشکلات دندانی

وقتی بدن کمبود کلسیم داشته باشد، آن را از منابعی دیگری مانند دندان‌ها تامین می‌کند. این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات دندانی زیر شود:

  • پوسیدگی دندان
  • دندان‌های شکننده
  • لثه تحریک شده
  • ریشه‌های ضعیف دندان

همچنین، کمبود کلسیم در نوزاد می‌تواند رشد دندان را مختل کند.

افسردگی

مطالعاتی نشان داده‌اند که کمبود کلسیم ممکن است با اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اضطراب یا تحریک‌پذیری مرتبط باشد. در صورت بروز علائم افسردگی، پزشک پس از بررسی سطح کلسیم خون ممکن است مصرف یک مکمل کلسیم را توصیه کند.

از علائم کمبود طولانی‌مدت کلسیم می‌توان به افت فشار خون، مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن، بروز پارکینسون، پاپیلما یا تورم صفحه بینایی اشاره کرد.

علل کمبود کلسیم چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

بسیاری از افراد با افزایش سن در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند. این کمبود ممکن است به علل زیر ایجاد شود:

  • دریافت اندک کلسیم یا ویتامین D از رژیم غذایی در طی یک دوره طولانی‌مدت، به‌ویژه در دوران کودکی
  • مصرف داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها، فنی‌توئین، فنوباربیتال و ریفامپین که ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهند.
  • عدم تحمل غذایی به غذاهای غنی از کلسیم
  • تغییرات هورمونی، به‌ویژه در زنان بعد از یائسگی
  • عوامل ژنتیکی خاص
  • ابتلا به بیماری کلیوی و پانکراتیت
  • ابتلا به اسهال، یبوست یا سایر اختلالات روده‌ای که از جذب مناسب کلسیم در بدن جلوگیری می‌کنند.
  • ابتلا به سرطان در حال پیشرفت و مصرف داروهای شیمی‌درمانی خاص
  • عفونت‌ها و شوک سپتیک
  • استرس و اضطراب
  • ورزش شدید
  • سطح نامنظم منیزیم (هیپرمنیزمی و هیپومنیزمی) یا فسفات (هیپرفسفاتمی)
  • دیابت بارداری که منجر به کمبود کلسیم در نوزاد می‌شود

به‌همین‌دلیل، باید از میزان کلسیم کافی برای سنین مختلف آگاه باشید. از نظر متخصصان، نوزادان تا ۶ ماهگی به ۲۰۰ گرم، در ۷ تا ۱۲ ماهگی به ۲۶۰ گرم، کودکان در  ۱ تا ۳ سالگی به ۷۰۰ گرم، ۴ تا ۸ سالگی به ۱۰۰۰ گرم و از ۹ تا ۱۸ سالگی به دریافت ۱۳۰۰ گرم کلسیم در روز نیاز دارند. در بزرگسالان معمولا دریافت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم کلسیم در روز کافی است.

زنان باید در میانسالی زودتر از مردان مصرف کلسیم خود را افزایش دهند. تأمین کلسیم لازم به ویژه با نزدیک شدن به یائسگی بسیار مهم است زیرا با کاهش هورمون استروژن در این دوران، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند.

اختلال هورمونی هیپوپاراتیروئیدیسم نیز ممکن است باعث کمبود کلسیم شود. افراد مبتلا به این بیماری به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید تولید نمی‌کنند تا سطح کلسیم را در خون کنترل کند. در مورد رابطه تیروئید و کمبود کلسیم می‌توان گفت که در اثر برداشتن بافت غده پاراتیروئید به‌عنوان بخشی از جراحی برداشتن غده تیروئید نیز ممکن است کمبود کلسیم رخ دهد.

اگر دوز کلسیم روزانه خود را فراموش کنید، یک‌شبه دچار کمبود کلسیم نخواهید شد. اما مهم است که تلاش کنید هر روز کلسیم کافی دریافت کنیبد زیرا بدن به سرعت از آن استفاده می‌کند. گیاهخواران معمولا به‌دلیل اینکه محصولات لبنی غنی از کلسیم نمی‎خورند، به سرعت دچار کمبود کلسیم می‌شوند.

انواع کمبود کلسیم

کمبود کلسیم برحسب دلایل متفاوت آن، انواع مختلفی دارد. گاهی کمبود کلسیم در اثر سوءتغذیه است درحالی‌که در موارد بسیاری به‌دلیل سوءجذب بدن بروز می‌کند. به‌همین‌دلیل، معمولا شدت آن‌ها نیز متفاوت است. اصولا کمبود کلسیم علائم کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند زیرا بدن با جذب مستقیم آن از استخوان‌ها سطح کلسیم خون را حفظ می‌کند اما سطح پایین کلسیم در طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز اثرات جدی شود.

عوارض شایع کمبود کلسیم چیست؟

خطرات کمبود کلسیم معمولا شامل آسیب بینایی، ضربان قلب غیر طبیعی و پوکی استخوان است.  از دیگر عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناتوانی
  • شکستگی ستون فقرات یا سایر شکستگی‌های استخوان
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات دندانی
  • افسردگی
  • بیماری‌های مختلف پوستی
  • درد مزمن مفصل و عضلات
  • در صورت عدم درمان، بیماری کمبود کلسیم می‌تواند کشنده باشد.

آیا امکان پیشگیری از کمبود کلسیم وجود دارد؟

برای درمان کمبود کلسیم چه بخوریم؟

با تامین روزانه کلسیم از طریق رژیم غذایی می‌توانید از بروز کمبود کلسیم جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که غذاهای غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی می‌توانند چربی اشباع شده و چربی ترانس زیادی نیز داشته باشند. پس گزینه‌های کم‌چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید تا خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

تغذیه و درمان کمبود کلسیم

معمولا با مصرف یک لیوان شیر یا یک پیاله ماست، حدود یک چهارم از نیاز روزانه شما به کلسیم تامین شده است. سایر مواد غذایی غنی از کلسیم شامل موارد زیر است:

  • ماهی قزل‌آلا یا ساردین
  • توفوی غنی شده
  • لوبیای سفید
  • کلم بروکلی
  • انجیر
  • آب پرتقال غنی شده
  • نان گندم

همانطور‌که پیشگیری از کمبود کلسیم مهم است، مصرف بیش‌ازحد آن نیز باید کنترل شود. از نظر متخصصان تغذیه یک فرد بزرگسال باید حداکثر ۲۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کند. اگر در معرض خطر کمبود کلسیم باشید، پزشک معمولا برای پیشگیری مصرف مکمل‌های کلسیم را توصیه می‌کند.

میزان ویتامین D بدن نیز مهم است زیرا این ویتامین میزان جذب کلسیم در خون را افزایش می‌دهد. از پزشک خود بپرسید که به چه مقدار ویتامین D نیاز دارید. برای پیشگیری و افزایش مصرف کلسیم می‌توانید مواد غذایی غنی از ویتامین D را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مواد غذایی مانند:

  • ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن ماهی
  • آب پرتقال غنی شده
  • شیر غنی شده
  • قارچ
  • تخم مرغ

نور خورشید بدن شما را به ساخت ویتامین D تحریک می‌کند، بنابراین قرار گرفتن منظم در معرض آفتاب می‌تواند به افزایش سطح ویتامین D بدن کمک کند.

علاوه‌بر حفظ سطح کلسیم و ویتامین D کافی، تغییرات خاصی در سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای ارتقا سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از خطرات بعدی، آن‌ها را در نظر بگیرید. مواردی مانند حفظ وزن سالم، ورزش منظم و محدود کردن مصرف دخانیات و مصرف الکل.

تاثیر ورزش

نحوه صحیح تشخیص کمبود کلسیم

در صورت مشاهده علائم کمبود کلسیم با پزشک خود تماس بگیرید. معمولا در این زمان، سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و از شما در مورد سابقه خانوادگی کمبود کلسیم و پوکی استخوان سوال می‌کند. اگر پزشک شما به کمبود کلسیم مشکوک باشد، دستور گرفتن نمونه خون برای بررسی سطح کلسیم را می‌دهد. سطح پایین کلسیم پایدار در خون ممکن است تشخیص بیماری کمبود کلسیم را تأیید کند.

سطح کلسیم طبیعی برای بزرگسالان می‌تواند از ۸/۸ تا ۴/۱۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. بنابراین، اگر سطح کلسیم شما زیر ۸/۸ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد ممکن است در معرض خطر بیماری کمبود کلسیم باشید. سطح کلسیم خون کودکان و نوجوانان به طور معمول بیشتر از بزرگسالان است.

انواع راه‌های درمان کمبود کلسیم که باید بدانید

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای درمان کمبود کلسیم چه بخوریم؟ خبر خوب این است که درمان کمبود کلسیم معمولاً آسان و به طور معمول شامل افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی است. با مصرف مقدار زیادی مکمل کلسیم، خوددرمانی نکنید. مصرف بیش از دوز توصیه شده بدون تأیید پزشک می‌تواند منجر به موارد جدی مانند سنگ کلیه شود. در حال حاضر مکمل‌های کلسیم (دارو برای درمان کمبود کلسیم) شامل موارد زیر هستند:

مکمل‌های کلسیم به‌صورت مایع، قرص و جویدنی در دسترس هستند. لازم به ذکر است که برخی از داروها می‌توانند با مکمل‌های کلسیم تداخل داشته باشند. این داروها عبارتند از:

  • بتا بلاکرهای فشار خون مانند آتنولول. اگر در طی دو ساعت از مصرف مکمل‌های کلسیم مصرف شود، ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهد.
  • ضد اسیدهای حاوی آلومینیوم که ممکن است سطح آلومینیوم در خون را افزایش دهند.
  • گیرنده‌های اسید صفراوی کاهش‌دهنده کلسترول مانند کلستیپول، که ممکن است جذب کلسیم را کاهش و از دست دادن کلسیم از طریق ادرار را افزایش دهند.
  • داروهای حاوی هورمون استروژن که می‌توانند به افزایش سطح کلسیم خون کمک کنند.
  • دیورتیک‌ها یا ادرارآورها که می‌توانند سطح کلسیم را افزایش دهند (هیدروکلروتیازید) یا سطح کلسیم را در خون کاهش دهند (فوروزماید).
  • آنتی‌بیوتیک‌های خاصی مانند فلوئوروکینولون‌ها و تتراسایکلین‌ها که می‌توانند میزان جذب مکمل‌های کلسیم را کاهش دهند.

گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها برای درمان کمبود کلسیم کافی نیستند. در این حالت، پزشک ممکن است بخواهد با تزریق منظم کلسیم، سطح آن را تنظیم کند. انتظار می‌رود طی چند هفته اول درمان، نتایج خوبی را مشاهده کنید. معمولا موارد شدید کمبود کلسیم در فواصل یک تا سه ماهه کنترل می‌شوند.

درمان دارویی کمبود کلسیم

درمان کمبود کلسیم با داروهای گیاهی

از منابع گیاهی که می‌توانند کمک زیادی به درمان کمبود کلسیم کنند می‌توان به بادام، کنجد، اسفناج، میوه‌های خشک، پرتقال، پیاز، نخود و سبزی شاهی اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از گیاهان دارویی کلسیم بیشتری نسبت به بقیه دارند و مصرف منظم دمنوش آن‌ها راهی عالی برای درمان کمبود کلسیم است. از این گیاهان دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه نسترن کوهی
  • چای سبز
  • نعناع
  • گزنه

درمان کمبود کلسیم در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی، برای درمان کمبود کلسیم باید برای مدتی رژیم غذایی خود را تغییر داد و از مصرف نوشابه، شکر و قند زیاد پرهیز کرد. از غذاهای سنتی غتی از کلسیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوراک کشک بادمجان
  • خوراک حریره بادام
  • خوراک کالجوش
  • خوراک فرنی
  • سویق گندم
  • آش دوغ
  • ترکیب ارده و شیره انگور به‌خصوص برای صبحانه

ازآنجایی‌که اکثر این غذاها طبع سردی دارند توصیه می‌کنیم بعد از آن‌ها گردو یا خرما مصرف شود.

مشاوره آنلاین پزشک متخصصطب سنتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کمبود کلسیم ممکن است در اثر رژیم غذایی نامناسب، مشکلات سلامتی یا درمان‌های پزشکی ایجاد شود. بنابراین، اگر علائم کمبود کلسیم را تجربه کرده‌اید؛ باید با پزشک عمومی یا متخصص تغذیه صحبت کنید. معمولا پزشک بعد از گرفتن آزمایش خون، تشخیص قطعی خود را اعلام می‌کند و متناسب با میزان کمبود کلسیم، دوز و دستور مصرف مکمل کلسیم را تجویز می‌کند. اگر کمبود کلسیم پزشک را نسبت به ابتلای شما به بیماری خاصی مشکوک کند، مطمئن باشید که دستور انجام آزمایشات دیگری خواهد داد.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از صدها پزشک عمومی آنلاین در پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین پزشک عمومی

۳.۸/۵ (۲۱ نظر)

منبع
healthline.commedicalnewstoday.comhealthline.commedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
82 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد الله صفا
محمد الله صفا
12 ساعت قبل

السلام‌علیکم ماه روزه است و چند روز میشه که درد زانو دارم کشکک زانو هایم کم شده است کمرم درد میکند در وقت راه رفتن ایستادن زانو هایم درد میکند راه درمانش چه است

حیدرمروی
حیدرمروی
5 روز قبل

باسلام وعرض ادب واحترام ۵۷سال سن دارم سرگیجه داشتم دست وپامسست بود نفست کم میاوردم رفتم دکت آزمایش دادم کم خونی کم کلسیم وکمی کلسیم تشخیص دادن وتیروئید کم کاردارودادن بیست روز هست سرگیجه ام کمترشده ولی پاهام کمی درد داره وچند روز هم هست که طرف چپ وراست نافم درد داره نفس هم کم میارم ناگفته نماند که افونت ادرار هم داشتم هنوز افونت ادرار خوب نشده ووکاهی وقت داخل علتم کمی سوزش داره

وکیل احمد ستانکزی
وکیل احمد ستانکزی
1 ماه قبل

باعرض معذرت سن بند ۵۷ سال میباشد

وکیل احمد ستانکزی
وکیل احمد ستانکزی
1 ماه قبل

باعرض سلام و احترام جناب متخصص صاحب مدتی میشود که عضله کف دست و انگشتانم درد خفیف و گاهی شدید دارد و چند روز میشود که رانو ها پا هایم درد می کند خصوصا در زینه که بالا میشوم و یا پاین میشوم و یا در حالت راه رفتن و نماز خواندن بسیار درد می کند کند فکر می کنم که دو استخوال باهم برخورد می کند امید است در مورد مشوره خویش را برایم تعارف نماید به امیدی موفقیت تان

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من حدود ۴ ساله پاراتیروئید عمل کردم روزی ۴ کلسیم یک گرمی و ۴عدد گستریرول میخورم کلا پاراتیروئید را برداشتن تا کی این هم کلسیم بخور آیا تزریق زیر جلدی داره اینو دکتر متخصص غدد گفته سن من ۶۵ سال هست

کبرا
کبرا
2 ماه قبل

سلام پسر ۸ ساله دارم همیشه مچ پا راستش درد میکنه علت چیه

راضیه قلی زاده
راضیه قلی زاده
5 ماه قبل

سلام. کل بدنم درد میکنه بازوها و شانه ها و قفسه سینم وکتفم ی درد عجیب همراه با سوزش داره ساعد وساق پام وزانوهام درد میگیره سردرد و سرگیجه دارم حتی گوشام درد میگیره انگشتامم درد میگیره و دست وپام خواب میره آیا کمبود کلسیم دارم؟؟؟؟ الانم باردارم

راضیه قلی زاده
راضیه قلی زاده
5 ماه قبل

بدن درد شدید دارم بازوها وشانه ها و کتفم به شدت درد میگیره همراه با یک سوزش عجیب زانوها و ساق پا وساعدم حتی انگشتام وگوشام درد میگیره سر درد و سرگیجه هم دارم آیا کمبود کلسیم دارم؟؟

راضیه قلی زاده
راضیه قلی زاده
پاسخ به  راضیه قلی زاده
5 ماه قبل

ببخشید فراموش کردک باردارم هستم و قفصه سینمم درد میگیزه

ماشالله
ماشالله
6 ماه قبل

عمل عدد زیرگلو کردم پاهام درد میکنه گزگزمیکنهم

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من یک دختر ۱۹ساله هستم انگشتای دستم به سمت انگشت کوچکم کچ هستند وقتی دستم رو مشت میکنم وهم اینکه خیلی لاغر و قد کوتاه هستم به نسبت دوستام و اینکه چند روز پیش دوستی دو مچ دستم رو روی هم فشار داد و خیلی درد گرفت هنوز بعد از سه رو دستم یک خورده درد میکنه ایا این سه از علائم کمبود کلسیم هست ؟

انیس
انیس
7 ماه قبل

سلام من خیلی کمرم درد میکنه و میسوزه ریزش موهم دارم تو یک ماه خیلی موهام ریخت دندان هام همین نمیتونم بخوبی غذا بخورم پام درد میکنه انگا میسوزه ناخنم اگ ی کم بزرگ بشن میشکنند

نازی
نازی
9 ماه قبل

سلام‌من الان چندوقته ک شبهاتوخواب زانوی چپم قفل میکنه وپادردشدیددارم بخصوص هنگام صبح خشکی کمرودردهنگام قاعدگی ممکنه ازکمبودکلسیم باشه؟

Mahnaz
Mahnaz
9 ماه قبل

سلام. من دختر شانزده ساله ام. پادر
د و سرگیجه دارم اکثریت اوقات و نمیدانم روزانه کدوم مواد غذایی را بیشتر از همه مصروف کنم چون دچار کمبود کلسیم هستم

تواب
تواب
پاسخ به  Mahnaz
6 ماه قبل

آیا درد عضلات دارید؟

مینا شاهسوان
مینا شاهسوان
10 ماه قبل

کدام وعده غذایی برای خوردن کلسیم مناسبه؟۰

غلام یحیی حسینی
غلام یحیی حسینی
10 ماه قبل

سلام
من ران‌هایم درد دارد، عضلات ران درد دارد، همچنان زانو و ساق پاهایم. بیشتر اوقات ساق پاها سرد است. دست و پاهایم شل است احساس خستگی می‌کنم پاهایم سوزن‌سوزن و قلبم لرزه می‌کند. و خوابم زیاد است. در سال گذشته نزد داکتر مراجعه کردم برایم ادویه ویتامین دی ۳ داده بود تجویز کردم از نتیجه‌‌اش نفهمیدم. اکنون باز ادویه کمبود کلسیم را گرفتم تجویز می‌کنم از نتیجه معلوم نیست.
قابل ذکر است، من در یکی از محلات کشور بدبخت افغانستان زندگی می‌کنم دسترسی به داکتر ندارم و اقتصاد نیز یاری نمی‌کند.
احترامانه تقاضامندم که راه حلی را برایم نشان دهید.
بامهر
یحیی حسینی

نه تقاضامندم که راه حلی را برایم نشان دهید.
نه تقاضامندم که راه حلی را برایم نشان دهید.
پاسخ به  غلام یحیی حسینی
5 ماه قبل

نه تقاضامندم که راه حلی را برایم نشان دهید.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  غلام یحیی حسینی
4 ماه قبل

سلام بیبخشی فاطمه هستم ازکابل به مدتی ۳سال میشه پاهایم اهساسی خستگی میکنم شل هست وه درظمن زانوها درد هم داره وه قف پایم یخ شوده خاهش میکنم لتفن جوابم

مریم
مریم
10 ماه قبل

سلام من مرم هستم مدتیست ساق پاهام درد می کنه سن من ۵۰سالمه چکار بکنم

قاسم
قاسم
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر. ۵۹ساله ام.چندوقتی است که شدیدا در معرض گرفتگی عضلات خصوصا عضلات ران پا قرار دارم .به طوری که بعضی وقتا که میخام ازجام برخیزم نمیتونم.ضمنا همسرم هم همین مشکل را دارد.لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنونم

موبینا
موبینا
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر کمبود کلسیم امکان داره پاها پرانتزی بشن مچکرم

ب گ
ب گ
پاسخ به  موبینا
9 ماه قبل

سلام من ۵ساله که درد لگن دارم استخوان رانم به شدت درد میکند نمیتوانم راه زیاد برم آروم آروم فاصله قدم هام کم میشه خلاصه ازپا افتادم دیابت هم دارم ۶۷ ساله هستم

مریممرم اف
مریممرم اف
1 سال قبل

سلام من چند وقت پاهم خیلی زف میر چکار کنم

morsal
morsal
1 سال قبل

سلام
من دختری ۷ ساله دارم که کلسیم آن ۷،۵ است و بیشتر از پنج دقیقه هم گشته نمی تواند و تمام بدنش سرد میشه
و کمر درد هم میگیرد و پاهایش را شکلی عجیبی میگیرد و میگه دردش کم میشه
برایش شربت گرفتیم اما زیاد فایده نکرده
ممنون میشم یک راه برای مان نشان دهید

نرگس
نرگس
پاسخ به  morsal
9 ماه قبل

سلام من دخترم تا حرکت میکنه صدای تق تق میده چیکار کنم براش خوب بشه، ساق پاهاشم درد داره

اعظم
اعظم
پاسخ به  نرگس
1 ماه قبل

زردچوبه و زرده تخم مرغ خام را چند روز روی پایش بمال و با پارچه آیی رویش را ببند و جوراب بلند پایش کن انشاالله که خوب میشود

morsal
morsal
1 سال قبل

سلام
من یک دختری ۷ ساله دارم که کلسیم آن ۷،۵ است کلسیم اش خیلی کم است اما برایش رژیم غذایی گرفتیم
و اینکه دخترم بیشتر از پنج دقیقه راه گشته نمی تواند و تمام بدنش سرد می شود و وقتی هم که خسته شد پاهایشه شکل عجیب می گیرد و همون قسم استاد میشه و میگه دردش کم میشه و کمرش هم درد می گیرد
ممنون میشم به این سوالم جواب بدهد آیا اینم از کمبود کلسیم می باشد

محمد
محمد
1 سال قبل

من پوکی استخوان دارم

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید چند وقت هست کتفهایم درد گرفته علت چیست

حبیب
حبیب
1 سال قبل

سلام عضلات من گاهی دچار گرفتگی لحظه ای میشه و هر چنند وقت یک بار هم دچار کشیدگی تاندون یا عضلات میشم

شادمان پرهیزکاری
شادمان پرهیزکاری
1 سال قبل

من همیشه لرز دارم وهمبشه برام سرده وقتی حادمیشه همراه با دردبدن ودرد مفاصل خود را نشان میدهد حتی در تابستان احساس لرز و سرما دارم .

حامد
حامد
1 سال قبل

پای پرانتزی چه سنی خوب میشود

اعظم
اعظم
1 سال قبل

درود برشما اعظم هستم ۵۹ سالم هست به مدت چند سال میشه که از یه مشکلی رنج میبرم .واون اینِ که شبها هر ساعتی که از خواب بیدار میشم در قسمت عضلات رانها دچار لرزش میشم که این لرزش درونی هست در ظاهر دیده نمیشه اوایل در قسمت لگن بودولی حالا در رانها هست .ایا مربوط به کمبود کلسیم میشه لطفا راهنمایی کنید.متشکرم

ادریس مرادی
ادریس مرادی
1 سال قبل

سلام خدمت شما،ببخشید من ۳۸سال سن دارم،و متاسفانه تمامی این مشکلات از کمبود کلسیم را که ذکر فرمودید دارم. والان دارم قرص کلسیم را مصرف میکنم،ایا جوابگو هست یا خیر ،لطفا ما را راهنمایی کنید،خداوند متعال خیرتان دهد.باتشکر

تدی
تدی
1 سال قبل

سلام . زنی درآستانه ۵۰ سالگی هستم.درد در ناحیه لگن بیشتراوقات راه رفتنم رو دچار مشکل میکنه.قبلا هم بصورت ماهی یکبار بعد ایمان درد داشتم ولی حالا پیوسته دردمیکنه وباعث کندی در حرکاتم میشه.قرصهای مکمل کلسیم و ویتامین دی وDc هم مصرف میکنم ولی علاج نشدراهنماییم کنید.

رحمان
رحمان
1 سال قبل

روزانه چی مصرف کنم تا به کمبود کلسیم مواجه نشدم

محمدیتیم
محمدیتیم
پاسخ به  رحمان
6 ماه قبل

آقای دوکتورروزانه چی بخورم که ازکمبودکلسیم جلوگیری کنم

غزنفربادامی میر
غزنفربادامی میر
پاسخ به  محمدیتیم
6 ماه قبل

باسلام احترام برای تشخیص کم بودویتامین پیش چه دکتری بریم باسپاس

ناهید
ناهید
1 سال قبل

سلام من خانم ۴۵ ساله بخاطر سرطان واستفاده از امپول میکرورلین یایسگی زودرس کمبود کلسیم دارم الان هر۳ماه سرم کلسیم تزریق میکنم ولیاین چند وقت انگشت شست پا عفونت کرده ودرد داره میخام بونم بخاطر همین سرم هست؟

خاتون حسینی
خاتون حسینی
1 سال قبل

سلام کمبود کلسیم باعث گرفتگی رگ ها ی نامی شود

افسانه
افسانه
1 سال قبل

سلام من در روز به پیاده روی برم فردا صبح قوزک پام صدا میده شایدم یکدفعه قفل کنه تو راه رفتن علت چیست

دنیا
دنیا
1 سال قبل

سلام روزتون بخیر
من ۱۵ساله هستم و الان مدت ۵سال هست که مشکل دارم و مهره گردنم مهره های پایین کمرم و مچ پام و مچ دستم و سر انگشتانم درد میکنه خیلی دکتر هم رفتم و آزمایش دادم گفتید مشکل کنید. آهن کلسیم و ویتامین دی دارم قرص هم استفاده کردم ولی خوب نشدم

زلیخا
زلیخا
1 سال قبل

من احساس میکنم که دچار کمبود کلسیم شدم چکار کنم ؟

شهریار
شهریار
1 سال قبل

با سلام ودرود
من۳۲ سال سن دارم هردو پام بیشتر پای راستم از زانو درد میکنه پشت ساق وپاشنه پاهام درد میکنه کف پام تیر میکشه وداغ میشه طوری دوست دارم یه جسم سنگین
یا یکی همیشه ماساژم بده روی زانوهام به پایین باتشکر

فاطیما
فاطیما
پاسخ به  شهریار
1 سال قبل

سلام ۳۲ سالمه وکف هر دو پاهام خیلی داغه وازارم میده

یاسی
یاسی
پاسخ به  فاطیما
1 سال قبل

سلام من ۳۵سالم دوتابچه دارم ازبعدبچه دومم ۹سال الان دردشدیدکف پادارم راه میرم آروم میشینم یامیخابم بخدا اگه زبون داشتن هوارررمیکردن خییلی ام دکتررفتم حوابی نگرفتم توراخدا کمکم کنین

جواد
جواد
پاسخ به  فاطیما
1 سال قبل

سلام شما باید بری چربی خونت رو بررسی کنی و آزمایش بدی آبلیمو بخور اگه تاثیری داشت بدون‌چربی خونت بالاست

موبینا
موبینا
پاسخ به  جواد
10 ماه قبل

سلام‌اقای‌دکتر‌من‌۵۶سالم‌هست یکی از پاهام پرانتزی شده البته حدود ۲۰سال‌پیش‌ در گذشته من به بچم شیر میدادم شیرم خیلی کم بود خودم هم خیلی لبنیات نخوردم امکان داره از کمبود کلسیم جوانی بوده چاره ای داره بشه پاهام درست بشه

امیر عصری
امیر عصری
1 سال قبل

سلام برای درمان کلسیم برای کودک ده ساله که مشکل کلسیم دارد نه جذب میکند ونه دفع میکند چه باید کرد

عایشه براهوی
عایشه براهوی
1 سال قبل

سلام من یک خانم چهل ساله هستم ازدرد دست وپاهام خیلی رنج میکشم البته این مشکل ازنوجوانی داشتم لطفا راحنمایی کنید

نسرین حبیبی
نسرین حبیبی
پاسخ به  عایشه براهوی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من خانمی ۵۹ساله هستم بعد از یائسگی خیلی عضلاتم درد میکنه مچ پاهام وشانه هایم خیلی اذیت میکنه مسکن ومکمل زیاد مصرف کردم تاثیر نداشته لطفا راهنماییم کنید ممنون

Ronak
Ronak
پاسخ به  عایشه براهوی
1 سال قبل

سلام بنده دوساله که عمل تیروئید انجام دادم و غده را کامل برداشتن،بعداز عمل دچار درد شدید در قسمت بازو و دست راست حتی انگشتانم شده ام دلیلش چیست!؟ آیا کمبود کلیسیم هست؟ برلی کمبود کلیسیم چه قرص یا شربت یا آمپولی تجویز کیکنید

بهرام نوروزی
بهرام نوروزی
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید خدمت شما من رفتم دکتر دکتر بهم گفت تو کلسیم نداری یک ماه قرص کلسیم خوردم ولی بقیه رو هم دور ریختم تازه دکتر گفته بود که باید حداقل تا دوماه استفاده کنی ولی من همون یک ماه چون اسهال و بی حالی ضعف می‌کنم و الان هم پاشنه پای چپ و دست چپ ارنجم حتی بخوام باگوشی هم کار کنم بیشتر میشه دردش ران پاه و زانو ی پاهام حتی ساق پاهام و چهارسر رانم درد داره الانم حتی وقتیکه بلند میشم سرگیجه دارم کمرم هم درد داره الانم حتی بخوام شوت میزدم درد نداشتم الانم ولی الان درد داره ب شدت وحتی در راه رفتن هم درد داره

بهرام نوروزی
بهرام نوروزی
1 سال قبل

ببخشید من همون ۱۷ ساله هستم یکم یادم رفت ناخن های پا و دستم هم کنده میشه البته ن ناخن پوستشون و البته هم احساس درد در دست ی طوری ی جوری انگشتان حتی باز و بسته هم نمیدونم چشونه درد میکنه ارنج هام هم درد میکنه اصلا نمیدونم چ مشکلی دارم ولی خواهش خواهش لطفا جوابم رو بدین

کیان
کیان
پاسخ به  بهرام نوروزی
1 سال قبل

سلام کمبود کلسیم دارید که شایعترین علائم آن کنده شدن ناخن هاست و دکتر در بالا عنوان کرددند

حوا
حوا
پاسخ به  کیان
1 سال قبل

سلام من یک سال پیش کرونا گرفتم وازموقع کورنا تا الان یک طرف سرم مثل تپش قلب خیلی ازیتم می کنه هر چی هم دکتر رفتم همه یه چیزی گفتن هیشکی سر در نمی یارن چی می شه راهی به من بگین ممنون

یاوری
یاوری
1 سال قبل

سلام
من یه دختر ۱۵ ساله هستم
یک سال میشه که ریزش موی شدید دارم
و هنوز هم ادامه داره
پیش دکتر که رفتم با توجه به علائمی که داشتم
گفتش شاید کیست باشه که سونوگرافی دادم متوجه شدیم کیست نیست و همینطورم آزمایش تیروئید دادم که گفتن عدداش خیلی بالاعه و ممکنه چند وقت دیگه خودشو نشون بده ولی برای فعلا ندارم.
الان چند وقتیه متوجه شدم ناخنای دستم هم نازک شده هم سوراخ سوراخ ، گود رفته ، یعنی هرچی رشد می‌کنه از این به بعد این مدلیه ، دندونامم که همه خراب شدن با اینکه جنس دندونام من عالی بودن ، کم کم خورد میشن و داخل دندونام به حالت فرورفتگی ایجاد شده ، انگار از داخل دندونم به دو قسمت تقسیم شده ، و یکی از دندونامم ترک برداشته ، شاید بگین سرد و گرم خوردم اینجوری شده اما من همیشه رعایت میکنم دلیلش این نیست و یه کمر درد شدیدم دارم ، همش دنبال این میگردم که چه جوری بخوابم یا راه برم که دردش برطرف شده اما فایده ای نداره ، با امروز میشه ۲ تا قرص ویتامین دی ، یکی ماه پیش یکی ام امروز برای این ماه ، تجویز دکتره ، اما با این وضعیتی که من دارم به نظرتون بیشترش نکنم ؟ مثلاً ۲ تا در ماه ، و اینکه برای درمان سریع (یعنی قبل اینکه کچل یا بی دندون بشم) چی کار کنم.

حسین
حسین
پاسخ به  یاوری
1 سال قبل

با این چیزایی که میگی هم کمبود کلسیم داریدهم کمبود اهن به احتمال خیلی زیاد

فردوس
فردوس
پاسخ به  یاوری
1 سال قبل

سلام من یک دختر ۱۸ ساله هستم
۸ ماه میشه ریزش مو دارم ناخن های دست هایم هم خیلی شکننده است همیشه
دندان هایم هم خراب شده و سیاه شده و کمر درد هم همیشه هستم بعضی وقت پا درد هم میشم و همیشه خسته کسی هستم و خیلی بی حوصله و به چی گیر میدم و کمی افسرده شاید .. خب لطفا بگین چی کنم آیا از خار کمبود کلسیم این قسم هستم یا نه دیگه مشکل دارم تشکر از شما واز نظر تان امیدوارم جواب بدین

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام،،من خانم ۳۵ ساله هستم پارسال زایمان کردم و قبل زایمان دندونام خراب بود ،،الان نوزادم ۱ساله شده و دندون در نیاورده ممکنه از کمبود کلسیوم باشه؟چکار باید کنم که زودتر دندونا دربیاد

حسین احمدی
حسین احمدی
1 سال قبل

برای کمبود کلسیم چه داروی خوب ایا قرس کلسیم جوشان بدون تجویز پزشک خوبه

حسین احمدی
حسین احمدی
1 سال قبل

سلام خانمم پوست دستاش مخصوصان انگوشتاش بین
شصت وانگشتاش کوزک پاهاش خشکه شبا پاهاش اززانوبه پایین تیر میکشه

دكتر جكول
دكتر جكول
پاسخ به  حسین احمدی
1 سال قبل

خانم رو به شکم بخوابون هر شب قبل خواب ماساژ بده

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من مدتی میشه پاهام اززانوبه پایین خیلی دردمیکنه ولی دوروزی میشه پای چپ ام تیرمیکشه وانگشت پاهام گز گز میکن وحالت خواب گرفتگی داره چکارکنم

آرزو
آرزو
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من یک سال هست که پا درد هستم طوری هستم که صبح از خواب بیدار میشم اصلا نمی تونم از جام بلند بشم دکتر رفتم دکتر آزمایش نوشت ویتامین بدنم و کلسیم بدنم خیلی کم است دارو تجویز کرد من مصرف کردم اصلا تاثیر نذاشت

نگین
نگین
پاسخ به  آرزو
10 ماه قبل

سلام من الان یکهفته پادرد شدید دارم احتمالا کمبود کلسیم در دوران یائسگی میباشد چه کنم ؟

امیرعلی
امیرعلی
2 سال قبل

سلام خسته نباشین
من یه مدتیه احساس میکنم هر چی میخورم به بدنم جذب نمیشه با اینکه از کیفیت تغذیه ای خوبیم برخوردارم هر روز میوه گوشت اجیل حالا یا تکی یا … فست فود نمیخورم چربی و شیرینی زیاد نمیخورم ولی یسری مشکلات دارم نمیدونم ازمایشم دادم دکتر گفت مشکلی نداری ولی اگه مشکلی ندارم این علائم بخاطر چیه علائمم کمردرد با اینکه هرروز شیر میخورم ولی درد در مفاصل خیلی کم با صدای تق تق ، تنگی نفس ،ریزش مو ژنتیکی دارم ولی این اواخر خیلی خیلی شدید شده ، بیحالی و بی انگیزگی یا بهتر بگم بی تفاوتی ، ناخنام خشک شدن خطوط موازی به سمت نوک انگشتا،پوست بشدت خشک مخصوصا بعد از حموم خارشم داره پوستم،لرزش دست و پا تپش قلب و… میشه لطفا راهنماییم کنین خیلی تاثیر بدی روم گذاشته زندگیمو تحت و شعاع قرار داده بشدت

سید مسعود
سید مسعود
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

شما به نارسایی و تنبلی کلیه ها مبتلا شدین که با مرور زمان وضعیت بدتر میشود ، البته در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست…..

امیرمحمد سعادت جو
امیرمحمد سعادت جو
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

چطور می توانیم از شکستگی های ناخون جلو گیری کنیم

@eshterake_147
@eshterake_147
پاسخ به  امیرعلی
3 ماه قبل

از عوارض واکسنه دوست من

سید زهرا مجیدی
سید زهرا مجیدی
2 سال قبل

کمبود شدید کلسیم بعدازسه سال پس از جراحی تیرویید

دکتر سیدشهاب الدین متولی امینی
دکتر سیدشهاب الدین متولی امینی
عضو
پاسخ به  سید زهرا مجیدی
2 سال قبل

با متخصص غدد مشورت بفرمائید

زهرا کریم هستم
زهرا کریم هستم

سلام آقای دکتر پسرم شب خواب نداری از کلسیم میش به من توزی بدی ممنون

آسیا
آسیا
2 سال قبل

سلام من ۳۲سال سن دارم دوچاره کمبود کلسیوم شدم پا درد دارم ویتامین ب کم شده اشتا ندارم دوچاره افت شدید وزن شدم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  آسیا
2 سال قبل

یمدت از کلسیم ویتامین دی و مولتی ویتامین استفاده کنید
اگر بهتر نشدین به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید

محمدرضا
محمدرضا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشد من ۶ساله داروهای ناشتا وضدافسردگی مصرف می‌میکنم بدنم.خیلی ضعیف شده چکار کنم راهنماییم کنید باتشکر

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  محمدرضا
2 سال قبل

به کارشناس تغذیه مراجعه کنید.

الهام
الهام
پاسخ به  محمدرضا
1 سال قبل

سلام ،خانوم ۳۸ساله هستم ی مدتی هست انگشتان دست وپام گزگز و درد شدید داره حتی گاهی اوقات کنترل وسایل گرفتن دست رو ندارم ،آیا ممکنه که از کمبود کلسیم باشه ؟ لطفاً راهنمایی کنید سپاسگزارم،

دکمه بازگشت به بالا