درباره تمپانوماستوئیدکتومی گوش بیشتر بدانید

تمپانوماستوئیدکتومی (Tympanomastoidectomy) یک روش جراحی ترکیبی است که هم برای رفع مشکلات پرده گوش (معروف به پرده تمپان) و هم برای درمان مشکلات برجستگی پشت گوش (موسوم به استخوان ماستوئید که با سلول‌های هوا پر شده است و ساختاری شبیه لانه زنبور دارد) انجام می‌شود. در واقع تمپانوماستوئید به زبان ساده از دو اصطلاح تمپانوپلاستی (جراحی ترمیم پرده گوش) و ماستوئیدکتومی (جراحی برداشتن استخوان ماستوئید آلوده) تشکیل شده است.

درشرایطی‌که عفونت مزمن گوش تحت درمان قرار نمی‎گیرد، به پرده گوش و ساختار داخلی گوش آسیب وارد می‌شود. در نتیجه جراح مجبور است که بافت غیرطبیعی یا عفونی استخوان ماستوئید را خارج کند و همزمان سوراخ پرده گوش را نیز بازسازی کند. هم‎چنین ممکن است ساختار سه استخوان کوچک گوش میانی را که به شنوایی کمک می‌کنند، ترمیم کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این روش جراحی گوش اشاره خواهیم کرد.

ضرورت انجام تمپانوماستوئیدکتومی گوش برای چیست؟

 

اگرچه جراحی همیشه اولین قدم برای درمان مشکلات گوش میانی و پرده گوش نیست. اما زمانی‌که درمان‌های محافظه‎کارانه تر شکست بخورند، انجام جراحی ضروری می‎شود. به عنوان مثال، زمانی‎که عفونت گوش (اوتیت میانی) به جمجمه شما سرایت کند نمی‎توان به‎سراغ ماستوئیدکتومی نرفت. اصولا شرایطی‎که نیاز به تمپانوماستوئیدکتومی دارند عبارتند از:

  • عفونت مزمن یا مکرر گوش میانی
  • کلستئاتوم (رشد غیرسرطانی پوست در گوش میانی و پشت پرده گوش یا در استخوان ماستوئید که می‎تواند ساختار پرده گوش را ضعیف کند و باعث پارگی آن شود)
  • بروز سوراخ‎های مزمن و مکرر در پرده گوش یا آسیب به پشت پرده گوش
  • کاشت حلزون در بیماران مبتلا به کم‎شنوایی شدید
  • برداشتن تومورهای پایه جمجمه

البته انجام تمپانوماستوئیدکتومی به‎عنوان بخشی از یک جراحی گوش دیگر برای دسترسی به گوش میانی، مانند جراحی بر روی سه استخوان کوچک گوش میانی نیز لازم است.

تمپانوماستوئیدکتومی می‎تواند عفونت‎های مزمن گوش را درمان کرده، احتمال عود آن‌ها را به حداقل برساند، مانع از ناشنوایی، مننژیت و آبسه مغزی شود و از آسیب به عصب صورت جلوگیری کند.

با انواع تمپانوماستوئیدکتومی آشنا شوید

جالب است بدانید که انواع مختلفی از ماستوئیدکتومی وجود دارد. مواردی چون:

  • ماستوئیدکتومی ساده: این نوع جراحی مستلزم باز کردن استخوان ماستوئید، سوراخ کردن سلول‌های هوایی آلوده و تخلیه گوش میانی است.
  • ماستوئیدکتومی رادیکال: این جراحی شامل برداشتن سلول‎های هوایی ماستوئید، اجزای گوش میانی، پرده گوش و مجرای گوش آلوده است. بیماران مبتلا به بیماری ماستوئید پیچیده‎تر معمولا کاندیدای آن هستند.
  • ماستوئیدکتومی رادیکال اصلاح‎شده: یک نوع ماستوئیدکتومی رادیکال با شدت کمتر است که مستلزم سوراخ کردن و برداشتن سلول‎های هوایی ماستوئید است. بدین‏شکل برخی از استخوان‎های گوش میانی حفظ می‎شوند و پرده گوش بازسازی می‎شود (تمپانوپلاستی). به‎همین‎دلیل، قدرت شنوایی بیمار به میزان کمتر تحت تاثیر قرار می‎گیرد.

عمل تمپانوماستوئیدکتومی چگونه انجام می‎شود؟

بسته به علت بیماری، شدت مشکل و وجود یا عدم وجود عفونت، پزشک متخصص گوش، حلق، بینی در مورد نوع روش جراحی مناسب شما تصمیم می‎گیرد. پس از آماده‎سازی‎های لازم، تحت بیهوشی عمومی قرار می‎گیرید. اصولا جراحی تمپانوماستوئیدکتومی شامل دو بخش زیر است.

۱. ماستوئیدکتومی

در طول ماستوئیدکتومی، جراح از یک روش کم‎تهاجمی برای رفع عفونت استخوان‎های پشت گوش استفاده می‎کند. ابتدا یک برش در پشت گوش ایجاد می‎کند تا به استخوان ماستوئید دسترسی پیدا کند. به‎طوری‎که به اعصاب صورت و گوش آسیبی وارد نشود. سپس از ابزارهای تخصصی برای باز کردن استخوان ماستوئید استفاده می‎کند. در نهایت، سلول‎های هوایی آلوده ماستوئید را خارج می‎کند.

۲. تمپانوپلاستی

میزان شنوایی بعد از تمپانوماستوئیدکتومی به مرور بهبود می‌یابد.
میزان شنوایی بعد از تمپانوماستوئیدکتومی به مرور بهبود می‌یابد.

برای ترمیم، جراح از طریق همان برش پشت گوش اقدام کرده و سوراخ پرده گوش را با ورقه‎ای از جنس بافت به نام فاسیا می‎پوشاند. در نهایت محل برش را بخیه می‎زند. هدف از این روش جراحی نه تنها مهروموم کردن سوراخ پرده گوش، بلکه بهبود قدرت شنوایی نیز است. طبق تجربه، میزان شنوایی بعد از عمل گوش به‎مرور بهبود می‎یابد.

مراقبت‎های بعد از عمل گوش میانی در روش تمپانوماستوئیدکتومی

ممکن است تا چند روز پس از جراحی احساس سرگیجه و گوش‎درد داشته باشید. برشی که جراح در پشت گوش شما ایجاد کرده است ممکن است تا یک هفته درد داشته باشد. ممکن است متوجه شوید که طعم چیزها تغییر کرده است. این مساله به این دلیل است که اعصاب گوش میانی در زمان جراحی تحت تاثیر قرار می‎گیرند.

احتمالا گوش شما تا چند مدت پس از جراحی گرفتگی خواهد داشت. این مساله معمولا با بهبود پرده گوش و خارج کردن پنبه یا گاز از مجرای گوش توسط پزشک (حدود ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی)، بهتر می‌شود. ممکن است به مدت ۱ تا ۲ روز پس از برداشتن گاز، مقداری خون و ترشحات از گوش شما خارج شود.

در دوره نقاهت مهم است که از وارد شدن آب به گوش خود جلوگیری کنید. هم‎چنین باید بین ۴ تا ۶ هفته از انجام فعالیت‎هایی مانند پرواز با هواپیما، شنا، غواصی یا انجام ورزش‎های تماسی که ممکن است به پرده گوش شما فشار بیاورند اجتناب کنید. از بلند کردن هر چیز سنگین خودداری کنید.

در زمان حمام کردن از یک پنبه حاوی وازلین استریل یا گوش‎گیر سیلیکونی برای مسدود کردن گوش‎ها استفاده کنید. هدف اصلی این است که گوش خود را خشک نگهدارید و در عین حال از وارد کردن هرگونه فشار روی پانسمان خودداری کنید.

قطره گوش و قرص آنتی‎بیوتیک خود را به‎موقع مصرف کنید و حتما برای قرار ملاقات بعدی به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا عمل گوش خطرناک است؟

تمپانوماستوئیدکتومی
تمپانوماستوئیدکتومی

تمپانوماستوئیدکتومی مانند هر روش جراحی دیگر، در کنار مزایای عالی خود با عوارض خاصی همراه است. مواردی چون:

  • خونریزی: ممکن است به‎محض خارج کردن پانسمان داخلی گوش متوجه خروج مقداری خون از گوش خود شوید. اگر این مساله بیش از ۱ تا ۲ روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • حالت تهوع و استفراغ: حالت تهوع و استفراغ یک عارضه نادر و ناخوشایند است که ممکن است بعد از جراحی در برخی از افراد رخ دهد.
  • عدم تعادل و سرگیجه: احساس سرگیجه در چند روز اول پس از جراحی معمول است و باید طی چند هفته کاهش یابد.
  • کاهش قدرت شنوایی: شنوایی شما احتمالا پس از جراحی تحت تأثیر قرار می‎گیرد، به‎خصوص اگر استخوان‎های گوش میانی آسیب دیده باشند.
  • وزوز گوش: ممکن است پس از جراحی تمپانوماستوئید، مدام درگیر یک صدای زنگ‎مانند باشید.
  • عفونت: اگرچه این عارضه به‎ندرت پس از جراحی ایجاد می‎شود، اما در صورت بروز آن نیاز به مصرف طولانی‏مدت آنتی‎بیوتیک است. زیرا عفونت گوش می‎تواند به مغز شما سرایت کند و باعث مننژیت شود.
  • آسیب به عصب صورت: این عصب در تمام انواع جراحی‎های گوش میانی تاحدی در معرض خطر است.
  • اختلالات چشایی: ممکن است تا چند روز به‎دلیل آسیب به عصب چشایی، یک طعم فلزمانند در دهان خود احساس کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مدام درگیر عفونت گوش، گوش‎درد و سرگیجه ناشی از آن هستید یا در اثر ضربه پرده گوش شما پاره شده است، برای کنترل عفونت و بهبود قدرت شنوایی خود ممکن است لازم باشد که برای انجام جراحی تمپانوماستوئیدکتومی اقدام کنید. در نهایت این پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است که می‎تواند در این زمینه به شما کمک کند.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات پزشک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین دکتر جراح گوش برای درمان استفاده کنید.

سوالات متداول در زمینه جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

تمپانوماستوئید به چه معناست؟

در واقع این عبارت ترکیبی از دو اصطلاح پزشکی تمپانوپلاستی و ماستوئیدکتومی به‎ترتیب به معنای جراحی ترمیم پرده گوش و جراحی برداشتن استخوان ماستوئید عفونی است.

تمپانوماستوئید برای چیست؟

تمپانوماستوئیدکتومی یک روش جراحی رفع آسیب‎های گوش میانی برای کودکان و بزرگسالان است که اغلب برای درمان مشکلات ناشی از عفونت مزمن گوش انجام می‎شود.

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی باید توسط کدام متخصص انجام شود؟

اصولا این روش توسط جراح گوش یا همان پزشک متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‎شود.

 

۴.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
ent-specialist.orgmyhealth.alberta.camy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Radmanesh
Radmanesh
2 ماه قبل

ایا امکان جورشدن استخوان میانه گوش و یا اعصاب گوش دارد؟

زهرا کوهی
زهرا کوهی
5 ماه قبل

سلام من ۶/۱۴ عمل کردم
عمل پرده گوش و استخوانچه الان سرگیچه شدید دارم و گوشم خیلی سنگین است دکتر گفته طبیعی هست
کسانی که تجربه این عمل را داشتن میتونن کمک کن
ممنون میشم ازتون کمکم کنید و راهنمایی کنید

مهنیا
مهنیا
پاسخ به  زهرا کوهی
3 ماه قبل

سلام من هم همین مشکل رو دارم…شما چند وقت هست که عمل کردین؟

عبدالواسع نظامی
عبدالواسع نظامی
6 ماه قبل

ببخشید من مزاحم شما شدم من ۱۲ روز میشه جراح گوش میانی انجام دادم تا الان نمیتونم قشنگ بشنوم

دکمه بازگشت به بالا