درباره جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی بیشتر بدانید

اتوپلاستی (Otoplasty) نوعی جراحی زیبایی است که صرفا روی تغییر اندازه، موقعیت یا شکل گوش کار می‌کند. برخی از افراد برای اصلاح ناهنجاری ساختاری گوش در اثر آسیب‎دیدگی یا نقص مادرزادی، اتوپلاستی را انتخاب می‎کنند. درحالی‎که برخی دیگر به این دلیل که گوش‎هایشان بیش‏ازحد بزرگ، کوچک یا حالت بیرون‎زده دارد، به‎دنبال انجام این روش هستند.

اتوپلاستی را می‎توان در هر سنی پس از اینکه گوش‎ها به اندازه کامل خود رسیدند، یعنی از ۵ سالگی به بعد انجام داد. اگر کودکی با گوش‎های برجسته و سایر مشکلات ظاهری گوش متولد شود، آتل بستن ممکن است با موفقیت این مشکلات را اصلاح کند و مانع از انجام جراحی زیبایی گوش در آینده شود.

به‎همین‎دلیل، از این راهکار با عنوان درمان گوش برجسته بدون جراحی یاد می‎شود. در ادامه به جزئیات بیشتری از جراحی زیبایی گوش یا عمل اتوپلاستی اشاره خواهیم کرد.

چه کسی کاندیدای خوبی برای اتوپلاستی است؟

اتوپلاستی
اتوپلاستی

اتوپلاستی معمولا بر روی گوش‎هایی انجام می‎شود که:

  • حالت برجسته داشته باشند و فاصله آن‎ها از سر غیرمعمول باشد.
  • بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول باشند.
  • به‎دلیل آسیب، ضربه یا یک مشکل ساختاری از بدو تولد شکل غیرطبیعی داشته باشند.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است قبلا جراحی زیبایی گوش انجام داده باشند و از نتایج خود راضی نباشند. در این شرایط برای اصلاح دوباره مجبور به انجام اتوپلاستی هستند. بهترین افراد برای انجام جراحی زیبایی گوش کسانی هستند که:

  • سن ۵ سال یا بیشتر دارند، زیرا مطمانا ساختار گوش به طور کامل تکامل پیدا کرده است.
  • در سلامت کلی خوبی هستند، زیرا داشتن یک بیماری زمینه‎ای مانند دیابت می‎تواند خطر بروز عوارض را افزایش دهد یا بر روند بهبودی تأثیر منفی بگذارد.
  • غیرسیگاری باشند، زیرا سیگار کشیدن می‎تواند سرعت جریان خون را در ناحیه جراحی کاهش دهد و روند بهبودی را آهسته کند.

بهتر است بدانید که اتوپلاستی معمولا برای بهینه‌سازی تقارن یا اندازه هر دو گوش انجام می‌شود و این روش نمی‎تواند محل گوش‎ها یا توانایی شنوایی شما را تغییر دهد.

انواع جراحی زیبایی گوش

انواع جراحی زیبایی گوش
انواع جراحی زیبایی گوش

اصولا از اتوپلاستی به‎عنوان جراحی زیبایی گوش نیز یاد می‎شود. زیرا این کار روی قسمت‎های قابل مشاهده یا خارجی گوش انجام می‎شود. گوش شامل چین‎های غضروفی است که با پوست پوشانده شده‎اند. این ساختار قبل از تولد شروع به رشد می‎کند و در سال‎های بعد از تولد به رشد خود ادامه می‎دهد.

در این حین، اگر لاله گوش شما به‎درستی رشد نکند ممکن است برای اصلاح اندازه، موقعیت یا شکل گوش‎های خود جراحی زیبایی لاله گوش را انتخاب کنید. انواع مختلفی از عمل اتوپلاستی گوش وجود دارد که عبارتند از:

  • جراحی بزرگ کردن گوش. برخی از افراد ممکن است به‎صورت ژنتیکی گوش‎های کوچک یا گوش‎هایی داشته باشند که به طور کامل رشد نکرده است. در این موارد ممکن است بخواهند برای افزایش سایز بخش خارجی گوش خود جراحی زیبایی گوش انجام دهند.
  • جراحی سنجاق کردن گوش. این نوع اتوپلاستی برای نزدیک‌تر کردن گوش‌ها به سر انجام می‎شود و با عنوان عمل جراحی گوش برجسته از آن یاد می‎شود. در واقع روی افرادی انجام می‎شود که گوش‎هایشان به طور برجسته از دو طرف سرشان بیرون زده است. هزینه جراحی گوش برجسته تا حد زیادی به سایز اولیه گوش بستگی دارد.
  • جراحی کوچک کردن گوش. رشد بیش‎ازحد لاله گوش یا همان ماکروشیا باعث بزرگتر دیده شدن سایز گوش‎ها می‎شود. افراد مبتلا به ماکروشیا ممکن است برای کاهش سایز گوش خود جراحی زیبایی گوش بزرگ را انجام دهند.

در مقاله‎ای با عنوان جراحی زیبایی گوش نی نی سایت به نکات جالبی در این زمینه، به‎خصوص جراحی زیبایی گوش‎های بزرگ، اشاره شده است.

نحوه کسب آمادگی برای انجام عمل اتوپلاستی

عمل اتوپلاستی
عمل اتوپلاستی

بهتر است ابتدا یک دکتر جراحی زیبایی گوش یا یک جراح پلاستیک حرفه‎ای و باتجربه انتخاب کنید. قبل از انجام عمل اتوپلاستی، باید با جراح خود مشورت کنید.

معمولا در طی جلسه مشاوره از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، داروهای مصرفی و سابقه جراحی‎های قبلی پرسیده می‎شود. جراح گوش شکل، اندازه و محل قرارگیری گوش‎های شما را ارزیابی می‎کند و در مورد نحوه انجام روش، خطرات مرتبط و هزینه جراحی زیبایی گوش با شما بحث می‎کند. توصیه می‎کنیم از این فرصت استفاده کنید و از پزشک خود درخواست کنید نمونه‎کارهای قبلی خود را به شما نشان دهد.

احتمالا باید از یک هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی و مکمل‎های گیاهی خودداری کنید. چراکه می‎توانند خونریزی را افزایش دهند. اگر سیگار می‎کشید، پزشک به شما توصیه می‎کند که قبل از جراحی و در دوران نقاهت سیگار را ترک کنید. هم‌چنین باید برنامه‌ریزی کنید تا کسی شما را بعد از جراحی به خانه برساند و شب اول در کنار شما بماند.

عمل زیبایی گوش چگونه است؟

عمل زیبایی گوش
عمل زیبایی گوش

اتوپلاستی را می‎توان در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام داد. بسته به مهارت جراح و پیچیدگی روش، ممکن است بین ۱ تا ۳ ساعت طول بکشد. بزرگسالان و کودکان بزرگتر ممکن است در طول عمل بی‎حسی موضعی با یک آرام‎بخش دریافت کنند. بیهوشی عمومی معمولا برای کودکان کوچکتر توصیه می‎شود.

اگرچه تکنیک جراحی خاص مورد استفاده به نوع اتوپلاستی شما بستگی دارد اما به طور کلی، جراحی زیبایی گوش شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا یک برش در پشت گوش یا داخل چین‎های گوش ایجاد می‏شود.
  • سپس دستکاری بافت گوش توسط جراح که می‎تواند شامل برداشتن بخشی از غضروف یا پوست، خم کردن و شکل دادن به غضروف با بخیه‎های دائمی یا پیوند غضروف به گوش باشد، انجام می‏شود.
  • در نهایت نیز بستن محل برش‎ها با بخیه ظریف صورت می‏گیرد.

جالب است بدانید که امروزه جراحی زیبایی گوش با لیزر بسیار رایج شده است. در واقع جراح به جای چاقو جراحی از لیزر برای ایجاد برش استفاده می‎کند. این مساله در ایجاد برش‎های ظریف‎تر و کاهش احتمال ماندن جای زخم یا اسکار بسیار موثر است.

مراقبت‎های بعد از اتوپلاستی گوش چیست؟

پس از جراحی اتوپلاستی، گوش‎های شما برای محافظت و پشتیبانی بیشتر به‎خوبی با بانداژ پوشانده می‎شوند. به‎همین‎دلیل، احتمالا کمی احساس ناراحتی و خارش خواهید داشت. حتما پانسمان خود را تمیز و خشک نگه‌دارید. داروهای مسکن و آنتی‎بیوتیک را طبق توصیه پزشک مصرف کنید. اگر از داروهای ضددرد استفاده می‎کنید و با این وجود ناراحتی شما مدام افزایش می‎یابد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از فشار روی گوش، از خوابیدن به سمت پهلو خودداری کنید. هم‎چنین سعی کنید محل برش را مالش ندهید یا نیروی زیادی به آن وارد نکنید. بهتر است تا چند مدت به پوشیدن پیراهن‎های دکمه‎دار یا پیراهن‎هایی با یقه‎های گشاد فکر کنید.

بعد از گذشت یک هفته از جراحی اتوپلاستی، پزشک بانداژهای شما را برمی‎دارد. گوش‎های شما احتمالا متورم و قرمز خواهند بود و ممکن است لازم باشد برای چند هفته از یک هدبند الاستیک استفاده کنید تا در شب گوش‎های شما را بپوشاند. این کار به شما کمک می‎کند تا هنگام غلت زدن در رختخواب گوش‎های خود را مدام به اطراف حرکت ندهید.

اگر بخیه‎های شما از نوع جذبی نیستند، لازم است برای کشیدن آن‎ها به مطب پزشک مراجعه کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای از سرگیری فعالیت‎های روزانه مانند حمام کردن و فعالیت بدنی مناسب است.

پس از برداشتن بانداژها، متوجه تغییر فوری در ظاهر گوش خود خواهید شد. این تغییرات دائمی هستند. اگر از نتایج خود راضی نیستید، با جراح خود در مورد امکان جراحی مجدد مشورت کنید.

خطرات و عوارض اتوپلاستی چیست؟

اصولا هر عمل جراحی در کنار مزایای عالی خود با عوارض مشخصی همراه است. به‎همین‎دلیل نمی‏توان عوارض عمل زیبایی گوش را نادیده گرفت. عوارض جانبی رایج در طول دوره بهبودی عبارتند از:

  • گوش‎درد
  • افزایش حساسیت یا خارش گوش
  • سرخی، التهاب و تورم و کبودی محل برش
  • بی‎حسی یا سوزن‏سوزن شدن محل جراحی
عمل زیبایی گوش
عمل زیبایی گوش

از سایر خطرات و عوارض جانبی احتمالی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • خونریزی
  • عفونت
  • گوش‎هایی که متقارن نیستند یا خطوط غیرطبیعی دارند
  • ماندن جای زخم دائمی در اطراف محل برش
  • تغییر در احساس پوست که معمولا موقتی است

مطمانا مراجعه به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی حرفه‎ای می‎تواند خطر بروز این عوارض را به حداقل برساند.

هزینه اتوپلاستی گوش چقدر است؟

هزینه نهایی معمولا بسته به عواملی مانند شرایط بالینی بیمار، نوع روش زیبایی که استفاده می‌شود، میزان تغییرات اعمال شده و مهارت جراح متغیر است. البته علاوه‎بر هزینه‎های عمل، لازم است برای آزمایشات، بیهوشی و داروهای تجویزی بودجه جداگانه در نظر بگیرید.

جراحی اتوپلاستی معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‎گیرد، زیرا اغلب به‎عنوان یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می‎شود. یعنی ممکن است مجبور شوید کل هزینه‎ها را از جیب خود بپردازید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عمل اتوپلاستی
عمل اتوپلاستی

اصولا افراد به دلایل زیادی مانند داشتن گوش‎هایی که حالت بیرون‎زده، بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول است یا به‎صورت مادرزادی شکل غیر طبیعی دارد، جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی را انجام می‎دهند. پیشنهاد می‎کنیم اگر شما هم از ظاهر گوش‎های خود یا میزان تقارن آن‎ها راضی نیستید، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. وی می‎تواند به شما کمک کند تا تغییر اساسی در ظاهر خود ایجاد کنید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات پزشک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین دکتر جراح گوش برای درمان استفاده کنید. در این سامانه امکان پرسش و پاسخ در مورد انواع جراحی زیبایی گوش نیز وجود دارد.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جراحی زیبایی گوش

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در مورد اتوپلاستی را بیابید.

۱. آیا جراحی زیبایی گوش نیاز به بیهوشی دارد؟

بله، البته برای کودکان خردسال به‎دلیل اضطراب و تحرک زیاد آن‎ها به‎صورت بیهوشی عمومی و برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر به‎صورت بی‎حسی موضعی انجام می‎شود.

۲. بهترین سن برای جراحی زیبایی گوش چه سنی است؟

عمل زیبایی گوش را می‎توان از سن ۵ یا ۶ سالگی به بعد انجام داد. چراکه ساختار گوش حداقل به اندازه ۹۰ درصد کامل شده است. توصیه می‎کنیم از جراحی زیبایی گوش کودکان غافل نشوید زیرا در سنین پایین ساختار غضروف انعطاف‎پذیرتر و تغییر شکل آن آسان‎تر است. از طرفی، کودک می‎تواند خیلی زود مزایای روانی بهبود زیبایی را تجربه کند.

۳. خطرات جراحی زیبایی گوش چیست؟

از خطرات احتمالی انواع اتوپلاستی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی شدید، التهاب، قرمزی و کبودی
  • ماندن دائمی جای زخم
  • مشاهده عدم تقارن گوش‎ها با هم
  • تغییرات در احساس پوست
  • واکنش آلرژیک در حین یا بعد از عمل
  • مشکلات بخیه
  • بروز خطوط غیرطبیعی روی گوش‎ها

۴. آیا در جراحی زیبایی گوش ممکن است کاهش شنوایی اتفاق بیافتد؟

اصولا اتوپلاستی یک جراحی زیبایی برای تنظیم اندازه، شکل یا موقعیت بخش خارجی گوش است. بنابراین، تاثیر روی بخش داخلی گوش و کاهش شنوایی ندارد. معمولا بعد از انجام آن میزان شنوایی در همان سطح باقی می‎ماند.

۵. جراحی زیبایی گوش چقدر هزینه دارد؟

هزینه آن بسته به نوع اتوپلاستی، میزان بدشکی گوش و سابقه پزشکی بیمار متغیر است. بهتر است پیش از هرگونه اقدامی در این زمینه با جراح گوش خود صحبت کنید.

۳.۳/۵ (۷ نظر)

منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانی
هانی
15 روز قبل

ببخشید اگه عملمون با بی حسی باشه هم باز گوش هارو با بانداژ میپوشانن؟! و اینکه تفاوت زمانی داره دوره نقاهت بیهوشی با بی حسی؟!

علی
علی
17 روز قبل

سلام قیمت چنده

حانیه کریمی
حانیه کریمی
4 ماه قبل

برای دختر ۱۲ ساله امکان عمل اتوپلاستی گوش وجود داره؟ از چند جا پرسیدم یه جا به اسم مرکز زیبایی ملینیک انجام میدن خواستم از شما هم بپرسم مطمئن شم کار اشتباهی نباشه

مهدی
مهدی
پاسخ به  حانیه کریمی
4 ماه قبل

خوبه که نوشته از پنج سالگی به بعد میشه

اسماعیلی
اسماعیلی
7 ماه قبل

سلام.امکان برگشت گوش به حالت اولیه وجود دارد؟

علی
علی
پاسخ به  اسماعیلی
2 ماه قبل

خیر

دکمه بازگشت به بالا