انواع آسیب چشمی یا ترومای چشمی و راه‌های درمان آن

مهم‌ترین آسیب‌های چشمی کدامند؟ تاری دید در اثر ضربه به چشم چگونه درمان می‌شود؟

آسیب چشمی چیست؟

آسیب ها یا تروما های چشمی یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی بوده و هر ساله نیم میلیون نفر در جهان بر اثر این آسیب ها نابینا می شوند. متاسفانه خیلی از این صدمات حین کار رخ داده و ناشی از بی احتیاطی و یا ایمنی پایین کار بوده. به قول معروف “پیشگیری بهتر از درمان است”، پس تا می توانید با رعایت نکات ایمنی از این نوع اتفاقات پیشگیری کنید.

ترومای چشمی به چه معناست؟

ترومای چشم (آسیب های چشمی) به آسیب ناشی از ضربه مستقیم به چشم اشاره دارد. تروما می تواند نه تنها چشم، بلکه منطقه اطراف آن، از جمله بافت مجاور و ساختار استخوانی را تحت تاثیر قرار دهد. تروما انواع مختلفی دارد، از آسیب های جزئی گرفته تا موارد وخیم اورژانسی. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای هر نوع آسیب چشمی باید حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. از شایع ترین آسیب های چشمی می توان به خونریزی چشم، خراش قرنیه، نفوذ اشیاء خارجی در چشم، ضربه به چشم، سوختگی شیمیایی چشم و…. اشاره نمود.

انواع آسیب های چشمی

  • خونریزی چشم

خونریزی چشم در اثر پارگی رگ های چشم و در گاهی مواقع به دلیل ضربه های چشمی اتفاق می افتد. خونریزی چشم بسیار شایع بوده و می تواند در اثر آسیب های خیلی جزئی بروز کند. علائمی که با آن مواجه می شوید قرمز شدن ناحیه سفیدی چشم است. این عارضه چندان خطرناک نیست و به مرور زمان بهبود می یابد.

آسیب های چشمی
  • خراش قرنیه

یکی از دلایل رایج ساییدگی یا خراش قرنیه، ضربه به چشم و یا مالییدن چشم هنگامی است که جسم خارجی مثل شن و خاک در آن وجود دارد. ساییدگی قرنیه باعث سوزش چشم، حساسیت به نور، قرمزی و ریزش اشک می شود. اگر احساس می کنید چیزی در چشم تان وجود دارد و یا چشم تان خراش برداشته حتما به پزشک مراجعه کنید.
خراش ها همچنین می توانند چشم شما را به عفونت باکتریایی یا قارچی تبدیل کنند. انواع خاصی از باکتری ها و قارچ ها می توانند از طریق خراش وارد چشم شده و حتی باعث کوری شوند.
پزشک معمولا برای این تروما آنتی بیوتیک و پماد تجویز می کند. قطره های چشمی، استومینوفن ها و داروهای غیر استروئیدی نیز می توانند به کاهش درد کمک کنند. مشورت با پزشک متخصص بیماری‌های قرنیه و خارج چشمی میتواند به شما در درمان این مشکل کمک کند.

  • نفوذ اشیاء خارجی در چشم

اگر حین حادثه چیزی داخل چشمتان رفت، خیلی زود به اورژانس مراجعه کرده و اصلا آن را نمالید و سعی نکنید آن شیء را از چشم تان خارج کنید. زیرا هرچه سعی و تلاش به خرج دهید فقط آسیب وارده به چشم تان را بیشتر خواهید کرد.
در اکثر موارد پزشک می تواند جسم خارجی را با بی حسی موضعی از چشم بیرون آورد. فقط در صورت امکان تا رسیدن به درمانگاه چشم خود را بسته نگه دارید.

  • ضربه به چشم

چشم های ورم کرده و کبود می تواند ناشی از ضربه های سنگین باشد، مانند برخورد توپ به چشم. بهترین راه درمان این نوع صدمات گذاشتن کیسه یخ روی محل آسیب دیده است. اما مراجعه به چشم پزشک را فراموش نکنید و برای اطمینان به صورت کامل معاینه شوید.

آسیب های چشمی
  • سوختگی شیمیایی چشم

موادی مثل اسیدها، قلیا ها و دیگر موارد ارگانیک شیمیایی مثل گاز های اشک آور می توانند باعث سوختگی شیمیایی چشم شوند.
سوختگی های شیمیایی ممکن است بصورت آسیب نقطه‌ای به قرنیه، خونریزی زیر ملتحمه و یا سوختگی کامل قرنیه ظاهر شوند.
اگر به سوختگی شیمیایی چشم گرفتار شدید، قبل از مراجعه به پزشک فورا چشم تان را با آب شستشو دهید. بعد از آن پزشک با ماده ای مخصوص آنقدر چشم را شستشو می دهد تا PH  آن به حالت نرمال برگردد.

سوالات متداول درباره ی انواع آسیب های چشمی

در ادامه آقای دکتر شاهرخ میلان متخصص چشم به سوالات شما در ارتباط با آسیب های چشمی پاسخ داده اند. در صورتی که پاسخ سوال خود را نیافتید، می‌توانید در انتهای مقاله ثبت کنید.

ضربه ناخن به سفیدی چشم؟

معمولا خراشیدگی ناخن در سفیدی چشم جز قرمزی و تورم چیزی نداره ولی چون زیر ناخن کثیفه ما احتیاج به مصرف آنتی‌بیوتیک و قطره های ضد التهابی داریم و تمام ضربه ها باید تمام قسمتهای چشم داخل چشم بررسی بشه معمولاً تو سفیدی چشم مشکل زیادی پیش نمیاد.

ضربه به چشم کودک و قرمزی؟

ضربه به سفیدی چشم کودکان بسیار رایج هست. هرگونه ضربه به چشم کودک باید کاملاً بررسی بشه تمام قسمت های چشم بررسی بشه از لحاظ پارگی ها جابجایی‌ها و مشکلاتی که ممکنه خطرناک باشه یا خطری نداشته باشد.

نوشته های مشابه

ضربه به چشم و قرمزی و آبریزش؟

معمولاً ضربه به چشم دچار خراشیدگی و آبریزش میشه به طوری که حتی شخص نمی تواند حتی چشماش رو باز کنه این خراشیدگی اگر که در ناحیه سیاهی چشم یا قرنیه باشد به شدت نیاز به فوری و پانسمان آن داره و استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیکی دارد.

ضربه به چشم و تاری دید؟

معمولا ضربه به چشم در صورتی که در سطح قرنیه یا سیاهی چشم باشه و و در مرکز دید باشه حتماً تاری دید می دهد بعضی ضربه‌ها آستیگمات القایی ایجاد می‌کنند که ممکنه بمونه یا حتی با دارو بتوان از بین برد ولی ضربه های دیگری داریم که حتی شبکیه و ماکولا رو درگیر میکنه که در این موارد نیاز است که کارهای درمانی چشم‌ پزشکی انجام شود.

درمان خانگی ضربه به چشم؟

در ضربه مراقبت خانگی نداریم یعنی حتما باید مراجعه داشته باشیم بعد از اینکه اطمینان پیدا کردیم به دستور پزشک گوش بدیم مثلاً دو روز حمام نریم نریم استفاده از قطره ها در ساعت خودش و هرگونه قرصی که داده باید مصرف کنیم و مضایقه از انجام ان نکنیم.

مراقبت از چشم بعد از ضربه؟

گاهی بعد از ضربه ای که به چشم و خراشیدگی ایجاد شده ما یک پدیده زخم راجعه ی قرنیه داره یعنی اینکه یک سال و حتی ۶ بعد دو سال بعد چهار سال بعد مجدداً همان ناحیه خراشیده میشه بدون هیچ ضربه‌ای به علت اینکه ان ناحیه ترمیم خوبی نشده و مجدداً دچار سوزش و ابریزش میشه که در این موارد باید به چشم پزشک مراجعه کنند ممکنه پانسمان قطره بخواهد و در مواقعی هم با لیزر سطح قرنیه که به اصطلاح ناصاف شده ما بازسازی کنیم.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما عزیز ان را دارد. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با چشم پزشک آنلاین مشورت کنید.

مشاوره انلاین درمان انحراف چشم

دکتر شاهرخ میلان

دکتر شاهرخ میلان، جراح چشم (فوق تخصص چشم)، رتبه اول فارغ‌التحصیلان از دانشگاه تهران و عضو رسمی آکادمی چشم پزشکان آمریکا AAO و اروپا ECRS و جهانی WOC هستند. مشاوره و فعالیت‌های ایشان در زمینه‌های پیگیری بیماران دیابتی، لیزرهای مختلف برای قوز قرنیه و آب سیاه، مشاوره و تجویز شماره عینک و انواع لنز، بررسی تشخیص نیاز به جراحی، درمان قوز قرنیه، جراحی آب مروارید لیزری مدرن در چند دقیقه بدون بیهوشی با قطره بدون بخیه، پیگیری و درمان ضعیفی چشم و تنبلی چشم اطفال پیگیری و درمان آب مروارید و آب سیاه، جراحی‌های سرپایی محدود و کوچک و… است.
۲.۸/۵ (۲۴ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
425 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
میلاد
10 روز قبل

چشمم زبه خورده با یک شئی تیز وخون ریزی کرده.وحالا بهتر ین راه برای دفع خون های باقی مانده چیست

بیتا
بیتا
12 روز قبل

سلام پسرم ۶سالش هستش داشتم بهش شربت میدادم میخواست نخوره یهو داشت مقاومت میکرد دستش آوردبالا انگشت پسرم خورد به گوشی چشمم همون لحظه درد اومد ولی صبح بیدارشدم دیدم یکدونه چشمم کوچیک شده حالا چیکارکنم میگه ضرب دیده…یا دست بچه آلوده بوده؟؟

مبینا
مبینا
15 روز قبل

سلام من امروز کش کاپشن به همراه اون گیره فلزیش خورد توی چشمم
اول صورت و چشمم باد کرده بود قرمزبود
کیسه یخ گزاشتم الان صورتم ورمش خوابیده عادی شده چشمم قرمزیش رفته بالاشم ورمش خوابیده اما زیر چشمم پف کرده درد میکنه دقیقا عین وقتی که بد میخوابی و چشات مف میکنه ولی بدتر و بزرگتر چیکار کنم؟

نازنین زهرا آلوئ
نازنین زهرا آلوئ
20 روز قبل

اقامت داشتم داداشم قبل قلک میدادم سرشا امورد اقب خورد تو چشمم با ید چه کارکنم

نازنین زهرا آلوئ
نازنین زهرا آلوئ
20 روز قبل

آقا من داشتنم

A F.Z
A F.Z
23 روز قبل

دکتر شل مغز جواب یک بده شاسکول

غفاری
غفاری
23 روز قبل

سلام اقای دکتر مندوروزه انگشت دستم خورد به چشم مادرم الان دو روزه داخل چشمش قرمز ودرد میکنه اشک مصنوعی براش بریزم‌ یا ببرمش دکتر

محمدطاها
محمدطاها
25 روز قبل

سلام پسرم انگشت کرده تو چشم داداش الان گوشه چشم قرمز شده انگاری خون هست برایه درمانیش چیکارکنم میشه لطف کنید بگید ممنون میشم

علیرضا
علیرضا
26 روز قبل

سلام من امروز کارمیکردم حین کاریه ریگ کوچک به چشم خوردالان احساس کمی درددارم چ بایدبکنم

شایان
شایان
1 ماه قبل

سلام من ابروام شکسته شده چشمم تار میبینه دکتر هم رفتم گفت ۳ماه میشه تا برگرده الان ۴ماه هست هنوز برنگشته چیکار کنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  شایان
26 روز قبل

سلام امروزحین کاریه ریگ کوچکی خوردبه چشمم الان کمی درددارم بایدچ کاربکنم

محمد مهدی قلی پور
محمد مهدی قلی پور
1 ماه قبل

سلام اقای دکتر
اقای دکتر من در مدرسه پای یکی از بچه ها هنگام بازی خورد به بالا چشمم اون اول دوبینی بسیاری داشتم ولی الان بهتر شده اما بازم دوبینی وجود داره درمانش چجوریه
بدون عمل جراحی درست میشه

بنیامین
بنیامین
1 ماه قبل

سلام من دیشب پسرم انگشتش به چشمم خوردواز دیشب ورم کرده وتاری دید دارم آیا طبیعیه یا نه

محمد علیزاده
محمد علیزاده
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر از بیمارستان گفتن انگل که تو گوشت و موی گربه ها وجور داره از راه بدن به چشم و به مرور زمان به قرنیه چشم رفته الان کلا تار میبینه اون درمان میشه یا موجب کور شدن چشم میشه

حسین ابراهیمی
حسین ابراهیمی
2 ماه قبل

حسین ابراهیمی من پریشب شام خوردم پشت بندش چای خوردم خوابیدم صبح دیدم چشمم مثل خون قرمزه وسفید چشمم دچار تورم شدید شده چنان عفونت ازچشم همراه باآب میادکه پلکهابه هم می‌چسبند چکار انجام بدم باتشکر ابراهیمی

بخشی
بخشی
پاسخ به  حسین ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام اقای دکترپسرم به چشمش ضربه مشت حین مسابقه خورده اورژانسی دکتربردم قطره داده خودم خیلی نگرانم چون ازروجمعه این اتفاق افتاده هنوز قرمزی چشمش کم نشده الان باید چکارکنم صبر کنم همون قطرهارو استفاده کنه یانه پیش دکتر متخصص ببرم لطفا راهنمایی میکنید

rouzbeh
rouzbeh
2 ماه قبل

سلام من روزبه هستم من در کودکی ام یه اتفاقی برام افتاد که منجر به کج شدن چشم چپم و تاری دید آن شد این اتفاق ضربه نبود والدینم بهم میگن اونموقع من ۳یا۴سالم بود وقتی که برادر بزرگترم منو کول خودش کرد ناگهانی من از کولش با کله افتادم پایین که بخورم زمین و در همون حین اون تونست بادستش پای چپ منو بگیره و از افتادنم جلوگیری کنه اونا میگن بعد اون اتفاق تا چندین روز دو چشمم فقط سفیدیشون مونده بود و به قولی این گردی های سیاه شون رفته بودن.
بعد از اینکه برگشتن سر جاشون اما دیگه به شکل قبل برنگشتن و چشم چپم کج شده بود.مثلا وقتی میخوام به کسی نگاه کنم چشم راستم درست به سمت اون فرده اما چشم چپم نه به سمت دیگه میره، این موضوع چندین ساله منو آزار میده، تو رو خدا، لطفا اگه کسی هست که میتونه کمکم کنه به این پیام من پاسخ بدهد…

محبوبه حسینی
محبوبه حسینی
2 ماه قبل

سلام من هفته گذشته دریک درگیری چشمم ضربه خورده واز اون وقت تا الان یه سری خطوط سیاه مثل یه دسته کلاغ با حرکت چشمم حرکت میکنه واذیتم میکنه ودیدم رو مختل کرده چه کاری باید انجام بدم

حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام من دوسال پیش چشمم زربه خورده ودکترا گفتن شبکه چشمت خیلی نازک شده ودیدمم کم شده آیا راحلش چیست ‌عمل می‌شود شبکه چشم

ماقبس
ماقبس
3 ماه قبل

نذفاربیا

مجید
مجید
3 ماه قبل

سلام من دیشب سر خوردم وابروشکستمبا خونریزی زیاد تونستم جلو خونریزی بگیرم ولی چشم راستم ورم کرده ونمی تونم باز کن ممنون میشم راهنمایی کنید

خیارک اردبیل
خیارک اردبیل
پاسخ به  مجید
2 ماه قبل

دوروبدی گه

ابراهیم
ابراهیم
3 ماه قبل

سلام من درسن ۵سالگی چشم باسوزن ادسیش اسیب دیدوبینایم ازدست دادم الان سی سال بینای یک چشم ندارم ایاراه درمان وجددارد

محمد حسین
محمد حسین
پاسخ به  ابراهیم
2 ماه قبل

سلام سفیدی چشمت بود؟

منوچهر
منوچهر
3 ماه قبل

من

مجید غیوری راد
مجید غیوری راد
3 ماه قبل

آیا سفید شدن ابرو برای چشم مضر است

محمد متین عابدی
محمد متین عابدی
4 ماه قبل

سلام من چند سال پیش یکی از فاصله دور به صورتم چوب پرت کرد اگه میخور تو چشم چی میشد

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  محمد متین عابدی
2 ماه قبل

کور میشدی خخخخخخ

طاهره
طاهره
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل
پوریا صالحی
پوریا صالحی
پاسخ به  محمد متین عابدی
2 ماه قبل

من چوب به چشم رفت و لنز گذاشتم الآن ۲۰ سالم هست و به مشکل خوردم خدا بهت رحم کرده

طاهره
طاهره
پاسخ به  محمد متین عابدی
2 ماه قبل
علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد متین عابدی
26 روز قبل

سلام امروزحین کاریه ریگ کوچکی خورد به چشمم الان کمی درد داره بایدچ کاربکنم

اسماعیلی
اسماعیلی
پاسخ به  علیرضا
18 روز قبل

بکن هواش کن

آمین
آمین
4 ماه قبل

سلام‌وقت بخیر، مژه ریز پلک چشم را اذیت میکند ،لطفا بفرمایید چه کار باید کرد ،ممنونم

خانم زینب کفاش
خانم زینب کفاش
4 ماه قبل

سلام خانمم ماهیچه چشمش پاره شده کجا و چگونه اقدام بکنم

مجید
مجید
پاسخ به  خانم زینب کفاش
3 ماه قبل

سلام از کجا هستی؟

رزیتا
رزیتا
4 ماه قبل

سلام من شاخه درخت به چشمم خورد وسفیدیه چشمم زخم شده هم ورم وهم سوزشودردداره جیکاری انجام‌ بدم

موسی
موسی
پاسخ به  رزیتا
2 ماه قبل

بیا پیشم

مینا
مینا
5 ماه قبل

جواب هیچکدوم رو نداده واقعا

سعید
سعید
5 ماه قبل

سلام من چشم چپ ام ضربه خورده بعد دو سال عمل کردم از چشم چپ ام نمیتونم ببینم آیا مشکلی بر چشم دیگرم داره

سعید
سعید
پاسخ به  سعید
5 ماه قبل

سلام ینی چشمت ضربه خورد بعد دو سال مشکل پیدا کرد؟
تو این دو سال مشکلی نداشت؟

وقتی ک ضربه وارد شد بر چشم چپ شما بعد چند وقت ندید
وقتی ک ضربه وارد شد بر چشم چپ شما بعد چند وقت ندید
پاسخ به  سعید
4 ماه قبل

وکع

ربیعی
ربیعی
5 ماه قبل

سلام مادرم چندماه ی ازچشمش شکایت مکنه وقتی بردیم دکتورگفت بالای پلک از داخل موداره باید جراحی شود راحل چیه

ملیکا
ملیکا
پاسخ به  ربیعی
5 ماه قبل

چشم من چوب خرد چه کاری کنیم

اکرم
اکرم
5 ماه قبل

شمابرای دکترتبلیغ می کنید؟چرا دکترجواب سوالارانداده؟

نیکی
نیکی
5 ماه قبل

۳۷۳ سوال مردم بیچاره جواب ندادین بعدهنوزم نوشتین سوال بپرس!

کتایون
کتایون
6 ماه قبل

سلام داشتم چشممو پاک میکردم یهو دستم خورد به ریز چشمم افتاد بیرون شستم زدم جا الان یکم تاری دید دارم بنظرتون حل میشه یادبرم دکتور

رضا تایسون
رضا تایسون
پاسخ به  کتایون
3 ماه قبل

سلام نه نیاز نیست بده ی ک ی ک ی ر کنه تو چشم مادرت اون درست میشه

علی
علی
6 ماه قبل

سلام پسرم دعوا کرده با ناخن چشمش خراشیده شده
چیکار کنم چه چیزی استفاده‌ کنم؟

رضا تایسون
رضا تایسون
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام باید گل بکشه

علیرضا
علیرضا
6 ماه قبل

با سلام دخترم با نخون انگشت دست ضربه به سفیدی چشم چپ خورد.الان دوروزه.سفیدی چشم عین خون شده.نصف چشمم.دکتر عمومی بهم قطره داده.البته دیدم مشکلی نداره راهنماییم کنید.باتشکر.

سمانه
سمانه
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ماژیک غیر مایتبرد خورد تو چشم دختر بعد الان سفیدی چشم آبی شد چکار باید بکنم

جعفر
جعفر
6 ماه قبل

سلام چشم خارش گرفت اومدم بخارونم ناخنم رفت تو چشمم اول در گرفت بعد خوب شد ایا مشکلی داره؟

وفایی
وفایی
7 ماه قبل

درود خراشیدگی و بریدگی قرنیه چشمم سالهاست که جوش خورده و این جوش خوردگی به تدریج ضخیم و باعث تاری وسط چشم و آبریزش شدید شده است . تحت نظر گزش متخصص بوده و هستم ولی اخیرن تاکید داشته اند به جراح و متخصص قرنیه مراجعه کنم برای درمان. راهنمایی لطفن .باسپاس

امیر
امیر
9 ماه قبل

سلام خوبید ببخشید بغل چشمم ضربه خورده ولی اول بالا ابروم و بعد پلکم ورم کردع حموم رفتن ضرر دارد ؟
آیا به دکتر مراجعه کنم !

زهرا
زهرا
9 ماه قبل

سلام بچه ی من با اسباب بازی زده به چشمش میگه درد می کنه نگاه کردم انگار مردمک چشمش یه خط نازک افتاده چیکار کنم

مریم
مریم
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چند وقته فشرده درس میخوانم چشمم به گوشی است صلبیه چشمم قرمز شده بود دوماه پیش نزد پزشک رفتم گفت چیزی نیست خشگی چشم است دوباره این طوری شده بود قطره اشکی ریختم بهتر شد اما جدیدا چشمام رود خسته میشن علت چیست ممنون

جمیله حبیبی زاده
جمیله حبیبی زاده
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من صبح که دستوصورتمو میشوستم ناخن شستم به چشمم خورد آیامشکلی ایجادمیکنه؟

فرهاد یارویسی
فرهاد یارویسی
9 ماه قبل

چشم شبکیه وقرنیه پاره شده وکورشدم چ راحتی وجود داره

قاسم
قاسم
9 ماه قبل

سلام مک بچه کوچیکم انگشت شو زده به سفیدی چشمم خیلی درد داره واشک میاد راه درمان داخل خانه چیست ممنون میشم جواب بدین

علیرضا
علیرضا
9 ماه قبل

ایا چشمی ک کوچک شده باشد دوباره بزرگ میشود

محمد
محمد
9 ماه قبل

سلام سر چشم بچه ام میله خورد وخونریزی کرد حالا دوروز ورم کرده ورم هم زیاده نمیدونم چکار کنم

قدرالله
قدرالله
9 ماه قبل

چشم من سرخ شده است و سفیدی پیدا کرده است به اسم گل چشم باید چه کاری انجام دهم؟

نیما
نیما
9 ماه قبل

سلام
چشم پسر ۹سلام تو باد اشغال رفت هم قرمز شده هم آبریزش و کمی سوزش داره چکا کنیم؟

پیمان
پیمان
9 ماه قبل

سلام چشم راست عشقم درد میکنه دردش هم شبیه کسی که به چشمش مشت خورده باشه

پیمان
پیمان
9 ماه قبل

چرا چشم راست درد میکنه.
دردش شبیه کسی هست که مشت خورده

ریحانه
ریحانه
9 ماه قبل

سلام چشم پدرم بامشت ضربه خورده قرمزشده ومیسوزه وتارمیبیته وابریزش داره ودردمیادبرای تسکین دردچه قطره ای بریزه؟لطفن راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا