داروی قطره چشم آزیترومایسین

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره چشم آزیترومایسین (Azithromycin Eye Drops)

نام تجاری

Azyter

کاربرد

درمان ملتحمه باکتریایی چشم

اشکال دارویی

قطره

اطلاعات دارویی قطره چشم آزیترومایسین

قطره چشم آزیترومایسین برای درمان ملتحمه باکتریایی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت‌های چشمی شایع‌ترین علت ورم ملتحمه چشم می‌باشد. در ورم چشم، چشم‌ها ملتهب و اشک‌آلود می‌شود. در این شرایط سفیده چشم قرمز، پلک‌ها متورم و در هنگام برخاستن از خواب در صبح زود به علت ترشحات چشمی چسبناک می‌شوند. آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های چشمی که مقدار زیادی چرک تولید می‌کنند و همچنین عفونت‌هایی که توسط باکتری کلامید یا تراکوماتیس ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک از خانواده ماکرولیدها است که موجب مهار سنتز پروتئین در باکتری شده و اثرات باکتریو استاتیکی ایجاد می‌کند.

توجه: قطره چشم آزیترومایسین فقط عفونت‌های باکتریایی چشم را درمان می‌کند. برای انواع دیگر عفونت چشم کارساز نیست.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشکان متخصص آنلاین چشم مشورت نمایید.   

داروی قطره چشم آزیترومایسین

مقدار و روش مصرف قطره چشم آزیترومایسین

  • قبل از استفاده از قطره چشم آزیترومایسین (Azithromycin Eye Drops)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قطره چشم آزیترومایسین را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه دوز و مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  • دوره درمان با قطره چشم آزیترومایسین را حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا ممکن است هنوز باکتری به صورت کامل ریشه‌کن نشده باشد.
  • اگر علائم شما مدتی پس از مصرف این دارو بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.
  • قطره چشم آزیترومایسین را به طور منظم استفاده کنید.

نحوه مصرف قطره چشم آزیترومایسین

  • اگر چشمان شما ترشح دارد، قبل از استفاده از قطره آزیترومایسین، چشمانتان را با آب خنک بشویید.
  • دست‌ها را قبل و بعد از استفاده از قطره بشویید.
  • سرخود را کمی عقب نگه داشته و پلک پایین را به سمت پایین بکشید. بطری را نزدیک چشم خود نگه داشته بطوری‌که سر قطره‌چکان با چشم برخورد نکند، فشار کافی به بطری بدهید تا یک قطره در چشم شما ریخته شود.
  • بعد از چکاندن قطره، برای یک تا دو دقیقه، چشم‌ها را ببندید و مجرای اشکی (دو طرف بینی) را با انگشت کمی فشار دهید. اگر قطره برای هر دو چشم شما تجویز شده، این روند را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.

موارد منع مصرف قطره چشم آزیترومایسین

  • به تاریخ انقضای قطره چشم آزیترومایسین (Azithromycin Eye Drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که این قطره برای بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید.

اگر شرایط زیر را دارید، قبل از تجویز قطره چشم آزیترومایسین، چشم پزشک خود را از آن مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد (از جمله حساسیت به آنتی بیوتیک‌ها و قطره‌های چشمی)
  • بارداری
  • شیردهی
  • استفاده از قطره یا داروی درمانی دیگر در چشم

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره چشم آزیترومایسین  

  • در صورت تجویز همزمان چند قطره، ترتیب مصرف قطره‌ها و فاصله مصرف آنها را از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد مصرف این دارو با دیگر قطره‌های چشمی را به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته از داروسازان آنلاین بپرسید.

  • تا بهبودی علائم و تأیید پزشک از مصرف لنزهای تماسی خودداری کنید.
  • پس از استعمال قطره، احتمال دارد کمی تاری دید را تجربه کنید لذا تا زمان اثرگذاری دارو، در رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت بیشتری دارند، احتیاط بیشتری کنید.
  • نکات بهداشتی مانند شستن منظم دستها (به ویژه پس از لمس چشم‌ها) و عدم استفاده از حوله یا بالشت مشترک، را رعایت کنید تا از انتقال عفونت از یک چشم به چشم دیگر و سایر اعضای خانواده جلوگیری شود.
  • اگر هنگام چکاندن قطره در چشمتان، نوک بطری با چشم شما تماس پیدا کرد، بهتر است دو یا سه قطره را بلافاصله روی مقداری دستمال کاغذی فشار داده و نوک بطری را با آب نمک بشویید.
  • عفونت چشم می‌تواند باعث حساسیت چشم شما نسبت به نور خورشید بیش از حد معمول شود. لذا برای جلوگیری از این مسئله از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده نمایید.
  • در صورت هرگونه درد، سوزش و حساسیت بیش از حد در چشم، به پزشک مراجعه نمایید.

داروی قطره چشم آزیترومایسین

تداخلات دارویی  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف قطره چشم آزیترومایسین، لیست تمام داروهای مصرفی خود شامل تجویزی و غیرتجویزی(گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید تا تجویز ایمنی برایتان صورت گیرد.

عوارض جانبی قطره چشمی آزیترومایسین

 همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

عوارض قطره چشمی آزیترومایسین عبارتند از:

شرایط نگهداری قطره چشم آزیترومایسین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • ظرف‌های حاوی قطره‌های تک دوز را پس از مصرف دور بریزید حتی اگر مقداری دارو در آن باقی مانده باشد.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان متخصص آنلاین چشم، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

۲.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
www.patient.infowww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام آیاقطره آزیترومایسین چشمی باقرص ال دی تداخل دارد؟

رجایی
رجایی
5 ماه قبل

دوره درمان برای آزیترومایسین چشمی چند روز است؟

حشنت اله دارسی
حشنت اله دارسی
11 ماه قبل

باسلام،کمی حلقه چشمم درد داشت به پژشک مراجعه کرددوقطره فلوکورت ،وآزیترومایسین واشک مصنوعی برام نوشت چند روز مصرم می کنم الان چشم درد می کنه وکمی بی حال مشوم چه کار کنم.باتشکر

منوره
منوره
2 سال قبل

سلام خسته نباشین
من بخاطر درد چشم چپ به پزشک مراجعه کردم که سه قطره آزیترو مایسین،آرتیپیک ولوتمکس(همشون هر ۶ ساعت یکبار) وشامپو آرگوسول تجویز کردن ولی ترتیب استفاده قطره ها رو نگفتن.
ممنون میشم راهنمایی کنین به چه ترتیبی استفاده کنم.

دکتر مریم نادی
پاسخ به  منوره
2 سال قبل

ترتیب مهم نیست و فقط فاصله زمانی ده دقیقه بین قطره ها رعایت شود.

محدثه
محدثه
2 سال قبل

آی این قطره آزیترومایسین، درد چشم را خوب می کنه؟؟

ارزو
ارزو
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
چشم سمت راستم ورم کرده وملنهب بود همراه با درد . به پزشک مراجعه کردم گفتن گل مژه هستش و برام سیپلکس هر ۳ ساعت، ازیترومایسین هر ۴ ساعت، ناپریون هر ۸ ساعت و اریترولیدین هر شب تجویز کردند. من بروشور ازیترومایسین رو دیدم که ۲ روز اول روزی ۲ بار و بعد باید روزی ۱ بار استفاده بشه به خاطر همین شک کردم و نگران شدم که باید هر ۴ ساعت بریزم یا طبق بروشور، ممنون میشم جواب سوالم رو بدید

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  ارزو
2 سال قبل

طبق تجویز پزشکتون مصرف کنید

دکمه بازگشت به بالا