آشنایی با انواع عمل جراحی شاخک های بینی +مزایا و معایب

گاهی اوقات انسداد مزمن بینی به دلیل بزرگ شدن استخوان شاخک های بینی است. در این صورت اگر پزشکان نتوانند این مشکل را با دارو حل کنند یا مشکل فرد بسیار حاد بوده و احتمال آسیب به بافت­های دیگر بینی نیز وجود داشته باشد، ترجیح می­دهند عمل جراحی شاخک های بینی را امتحان کنند. اینکه عمل جراحی شاخک های بینی چه نوع عملی می­ باشد؟ چگونه انجام می­شود، چه مزایا یا عوارضی دارد را در این مقاله باهم بررسی خواهیم کرد:

چه زمانی عمل جراحی شاخک های بینی استخوانی ضروری به نظر میرسد؟

شاخک­های بینی ( Nasal turbinates ) بافت­های استخوانی، ریز و انعطاف پذیری در بینی شما هستند که توسط لایه­ای مخاط بینی پوشیده شده­اند. این شاخک­ها وظیفه دارند هوایی که از بینی شما وارد می­شود را مرطوب، تمیز و گرم نگه داشته و آن را به سمت ریه شما هدایت کنند. زمانی­که این شاخک­ها در اثر سرماخوردگی، آلرژی، عفونت، تحریک و باکتری متورم و ملتهب شوند، راه تنفسی بینی شما بسته می­شود. از جمله نشانه­های آن نیز گرفتگی بینی، آبریزش بینی به شکل زرد یا سبز رنگ و خر و پف هنگام است.

به­طور کلی هر فردی ۳ شاخک به نام­های بالایی، میانی و تحتانی دارند که در دو طرف راست و چپ بینی قرار گرفته­اند. گاهی تنها یکی از این شاخک­ها که اغلب شاخک تحتانی است متورم و بزرگ می­شود. اما در مواد بسیار نادر که علائم حادی را نیز برای فرد به دنبال دارد، هر سه این شاخک­ها متورم می­شود.

پزشک معالج ابتدا با درمان­های دارویی مانند آنتی هیستامین و تجویز اسپری­هایی که حاوی کورتون هستند سعی در کاهش این التهاب و ورم شاخک­ها دارند. اما زمانی­که این موارد نتوانست پاسخگو باشد برای جلوگیری از مشکلات جدی­تر و ابتلای بیمار به سینوزیت مزمن، پزشک باید عمل جراحی شاخک های بینی روی بینی را امتحان کند.

عمل جراحی شاخک های بینی
عمل جراحی شاخک های بینی

برای اصلاح مشکلات شاخک های بینی باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

ابتدا باید بدانید عمل جراحی شاخکهای های بینی بزرگ را چه پزشکی انجام می­دهد. در این رابطه باید بدانید در بهترین حالت یک جراح و دکتر گوش و حلق و بینی ( ENT ) و پس از آن جراح بینی ترمیمی می­تواند این عمل را انجام دهد.

از آنجایی که برای انجام این عمل باید به دنبال بهترین متخصصان باشید، بهتر است جراح مورد نظرتان را از سایت پذیرش۲۴ پیدا کنید. در این صورت می­توانید با پزشکان مختلف در سطح کشور آشنا شده و بهترین آن­ها را بر اساس تجربه درمان، تخصص و رضایت مراجعین انتخاب کنید. در این شرایط می­توانید علاوه بر نوبت حضوری و در صورت نیازتان، نوبت ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین رزرو کرده و مشاوره­های پیش از عمل جراحی شاخک های بینی خود را به­صورت مجازی پیش ببرید. در ادامه برای اینکه بدانیم عمل جراحی شاخک های بینی چگونه انجام میشود با روش­های آن در ادامه بیشتر آشنا می­شویم:

مزایا و معایب عمل جراحی شاخک های بینی

هر روش درمانی چه دارویی باشد و چه از نوع عمل جراحی، ممکن است مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. اگر قصد انجام عمل جراحی شاخک های بینی را دارید بهتر است با مزایا و معایب آن به­طور کامل آشنا شوید:

  • مزایای عمل شاخک­های بینی: راه بینی را باز کرده و تنفس را بهبود می­بخشد، خر و پف را کاهش می­دهد و آلرژی را تا حدودی درمان میکند.
  • معایب عمل شاخک­های بینی: باعث بروز سندروم بینی خالی، خشکی مزمن بینی، عفونت پس از جراحی و خونریزی بینی به­صورت موقت می­شود.
عمل جراحی شاخک های بینی
عمل جراحی شاخک های بینی

عمل جراحی شاخک های بینی با چه روش­هایی انجام می شود؟

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، روش­های بسیار متفاوت، جدید و بی­خطری به روش­های قدیمی اضافه شده و عمل جراحی شاخک های بینی با دستگاه های جدیدی انجام می­شوند. این مساله باعث کم شدن عوارض و خطرات ناشی از بیماری و بهبودی سریع­تر بیمار شده است. برخی از این روش­ها احتیاج به بیهوشی عمومی دارند، اما برخی دیگر را می­توان به­صورت سرپایی در کلینیک­های پزشکی انجام داد. باید بدانید تشخیص اینکه کدام روش برای شما مناسب است تنها به عهده پزشک جراح و متخصص است. انواع عمل جراحی شاخک های بینی پروانه ای عبارتند از:

  • عمل سوزاندن شاخک های بینی (Cauterization ) : در این روش پزشک یک پروب (probe ) گرم شده داخل بینی فرد وارد می­کند تا بتواند برخی از رگ­های خونی شاخک­های بینی را مسدود کند. در این­صورت جریان خون کاهش پیدا می­کند و شاخک نیز کوچک می­شود. این روش باید با دقت بالا و مهارت زیاد انجام شود تا مژک­های بینی نسوزد.
  • کاهش توربینیت با فرکانس رادیویی: در این روش با استفاده از یک پروب، فرکانس رادیویی گرم وارد بینی شما شده و به بافت شاخک ملتهب شما می­رسد تا بتواند بافت آن­ها را کوچک کند. این روش به عمل جراحی شاخک های بینی بدون جراحی معروف است.
  • برش سرد یا Coblation: در این روش که شبیه روش بالایی است، بافت شاخک با استفاده از فرکانس رادیویی کوچک می­شود، اما حرارت آن بسیار کمتر از روش بالاییست به همین دلیل با درد و احساس سوزش کمتر و عوارض جانبی کمتری همراه است به همین دلیل نیز بافت­های مجاور و مژک­ها کمتر آسیب می­بینند.
  • توربینکتومی (Turbinectomy ): در این روش که ممکن است با روشMicrodebrider submucosal resection انجام ­شود، جراح یک برش کوچک در شاخک شما ایجاد می­کند. از این طریق قسمتی از شاخک را برداشته بدون اینکه به پوشش خارجی دست بزنند.
  • توربینوپلاستی (Turbinoplasty ): در این روش عمل جراحی شاخک های بینی ترمیمی قطعه­ای کوچک از شاخک برداشته می­شود و ابزاری در بینی قرار می­گیرد که موقعیت شاخک را تغییر دهد. در این روش بر خلاف روش بالا، بافت نرم و سخت با هم برداشته می­شود.

پس از عمل جراحی شاخک های بینی چه اتفاقی می­افتد؟

افراد بسته به روش عمل جراحی شاخک های بینی عوارض مختلفی را تجربه کرده و طول بهبودی متفاوتی را دارند. اما به­طور کلی این جراحی بسیار کم عارضه و ساده است و فرد تنها چند روز پس از جراحی به طور نسبی بهبود پیدا می­کند. اما در هر صورت اگر عمل شما سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی باشد تنها پس از یکروز استراحت می­توانید به محل کار یا محل آموزش خود بازگشته و کارهای روتین زندگی خود را انجام دهید. اما اگر عمل جراحی شاخک های بینی شما همراه با بیهوشی عمومی باشد، بهبودی می تواند ۳ تا ۶ هفته طول بکشد.

مراقبت های پس از عمل جراحی شاخک های بینی
مراقبت های پس از عمل جراحی شاخک های بینی

مراقبت های پس از عمل جراحی شاخک های بینی چیست؟

همانطور که در مورد عمل شاخک بینی نی نی سایت و سایت­های دیگر می­خوانید، پس از انجام هر کدام از روش­های عمل جراحی شاخک های بینی باید مراقبت­هایی را داشته و دستوراتی که پزشکتان می­گوید را در نظر بگیرید. انجام این کارها می­تواند روند بهبودی شما را سریع­تر کرده و خطرات و عوارض احتمالی را از شما دور کند. برخی از این دستورات عبارتند از:

  • پس از جراحی و بسته به نوع جراحی، گاهی مجبور هستید تا یک هفته استراحت کافی داشته و کارهای سنگین انجام ندهید، ورزش نکنید و فعالیت زیاد نداشته باشید.
  • از لمس کردن، خاراندن، فین کردن، ماساژ دادن و ضربه به بینی خود پرهیز کنید.
  • برای کاهش درد احتمالی و بهبودی بهتر تورم باید از کیسه یخ یا کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • اگر دردتان شدید است می­توانید از مسکن استفاده کنید.
  • مدت استحمام خود را کوتاه کرده و از آب ولرم استفاده کنید.
  • به زاویه سر خود هنگام خواب دقت کرده و طبق دستور پزشکتان بخوابید ( سر هنگام خواب معمولا باید زاویه ۴۵ درجه داشته باشد)
  • پس از کشیدن تامپون طبق دستور پزشک با سرم شستشو بینی را بشویید.
  • از کشیدن سیگار و خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • از خم کردن سر و بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید.
  • سعی کنید از آلرژن­ ها دوری کنید.
عمل جراحی شاخک های بینی انسان
عمل جراحی شاخک های بینی انسان

پاسخ به سوالات متداول در زمینه عمل جراحی شاخک های بینی انسان

در زمینه عمل جراحی شاخک های بینی سوالات بسیاری وجود دارد که پاسخ به آن­ها به صورت یکجا امکان پذیر نیست. بنابراین در ادامه به سه مورد از مهمترین آن­ها پاسخ خواهیم داد:

۱- آیا عمل جراحی شاخک های بینی ضرر دارد ؟

به­طور کلی با انجام عمل جراحی شاخک های بینی بعد از عمل عوارض چندانی را تجربه نمی­کنید. اما در هر صورت باید بدانید مشکلات احتمالی به میزان مهارت دکتر جراحی بینی شما بستگی دارد. به­طور مثال اگر جراح مهارت کافی نداشته باشد، حین انجام جراحی کوچک کردن شاخک های بینی ممکن است به میزان زیادی از لایه مخاطی برداشته شود، شاخک بینی بیش از حد کوچک شود یا حین سوزاندن شاخک، مژک­های زیادی از بین برود. در این صورت پس از عمل بیمار نمی­تواند با بینی خود نفس بکشد، مجاری بینی خشک می­شود و نفس کشیدن با سوزش همراه است.

۲- آیا جراحی کوچک کردن شاخک های بینی همراه با عمل زیبایی امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر جراح شما دکتر گوش و حلق و بینی باشد، انجام عمل جراحی پلاستیک همراه با عمل جراحی شاخک های بینی امکان­پذیر است. علاوه بر این اگر بینی شما مشکلاتی مانند انحراف تیغه بینی یا پلیپ نیز داشته باشد، پزشک جراح شما تمامی این مشکلات را با یکبار عمل بر طرف می­کند.

جراحی کوچک کردن شاخک های بینی همراه با عمل زیبایی
جراحی کوچک کردن شاخک های بینی همراه با عمل زیبایی

۳- آیا تورم شاخک های بینی بعد از عمل باز می گردد؟

اکثر افراد حین انجام تحقیقات قبل از عمل خود مطالب مختلفی از جمله تورم شاخک بینی بعد از عمل نی نی سایت و سایت­های مختلف دیگر را می­خوانند که در آن­ها افراد از عود تورم شاخک پس از عمل گفته­اند. اما باید بدانید این مطالب علمی نیست و برای این منظور باید نظر یک متخصص و جراح را بپرسید. اما به­طور کلی باید بدانید احتمال اینکه بافت شاخک­های بینی فرد مجددا رشد کند کمتر از ۲۰ درصد است. این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد افرادی که جراحی را تجربه می­کنند رضایت کامل از نتیجه خود دارند.

۲/۵ (۱ نظر)

منبع
mountsinaistanfordhealthcarestanfordhealthcare

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا روهنده
زهرا روهنده
3 ماه قبل

با سلام من باردارم۲ ماهه، ایا میتونم جراحی شاخک های بینی انجام بدم چون خیلی اذیتم و‌ مدام اسپری بینی استفاده میکنم؟

علی
علی
3 ماه قبل

سلام من سال ۱۳۸۹ بینی ام رو عمل کردم، انحراف شدید تیغه ی بینی داشتم که نسبتا اصلاح شده ولی مشکل تنفسی دارم (مخصوصا از سوراخ سمت چپ) و همچنین مشکل خشکی داخل بینی دارم. می خواستم ببینم الان بعد گذشت حدودا ۱۲ سال از عمل، ایا دکتر میتونه تشخیص بده که شاخک های من حین عمل دستکاری شده یا نه؟

Mr.mim coinian
Mr.mim coinian
7 ماه قبل

توی شیراز پیش هر دکتری میرید برید بجز ساریخانی قشنگ دماغتون رو خراب میکنه تحویلتون میده

ام البنین عبدلی
ام البنین عبدلی
1 سال قبل

یه دکترخوب برافراشتن شاخک بینی درگرگان میخوام

دکمه بازگشت به بالا