انحراف تیغه بینی و انواع علائم و راه های درمان آن

انحراف تیغه بینی چیست؟ و چگونه درمان می‌شود؟

فهرست مطالب

انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی یا به اصطلاح Deviated Septum یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسته به شدت و ضعف با عوارض گوناگونی همراه است. به طور معمول، برطرف کردن عارضه انحراف بینی نیازمند انجام جراحی یا سیتوپلاستی (Septoplasty) است. این عارضه در شرایط حاد، زندگی روزمره و سلامت افراد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. می توانید با متخصص گوش، حلق و بینی گفت و گو کنید .

انحراف بینی را با :

این اختلال نسبتا شایع که بسیاری از عمل های جراحی بینی برای درمان آن انجام می شود می تواند با یک شکستگی ساده در بینی و یک تصادف ایجاد شود.

هرچند انحراف بینی علائم ظاهری خاصی را نمایان نمی کند اما معضلات شدیدی را برای فرد گرفتار ایجاد می کند که در طول این مدت می تواند بسیار دردناک و ازار دهنده باشد و فرد را مستعد سرماخوردگی ها و سینوزیت مزمن بکند.

 انحراف بینی به آسیب غضروف تیغه ی میانی بینی گفته می شود که در داخل حفره ی بینی ایجاد شده ، معمولا علائم ظاهری ایجاد نمی کند و بسته به نوع انحراف می تواند در یک کانال و یا هر دو کانال بینی موجب انسداد و اختلال شود.

در این مطلب، تلاش خواهیم کرد شما را با علائم، دلایل و روش‌های درمان کجی بینی آشنا کنیم. برای پاسخ به سوالات مربوطه توصیه می‌کنیم از مشاوره آنلاین با متخصصان و پزشکان آنلاین پذیرش ۲۴ بهره‌مند شوید.

مشاوره آنلاین با متخصص گوش و حلق و بینی

انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی از عارضه انحراف تیغه بینی با اصطلاح Deviated Septum یاد می‌شود.

انحراف تیغه بینی چیست؟

تیغه بینی (septum) در اصل دیواره‌ای غضروفی است که به طور معمول در مرکز بینی قرار دارد. این دیواره مجاری بینی از یکدیگر تفکیک می‌کند. مجاری بینی معمولا از اندازه یکسانی برخوردار هستند.

آشنایی با ساختار تیغه بینی و نقش آن

چنان که پیش‌تر هم گفته شد، تیغه بینی بافتی غضروفی به ضخامت یک تا دو میلی‌متر است که غالبا حفره بینی را به دو بخش مساوی تقسیم می‌کند. این امر در جلوگیری از گرفتگی بینی موثر بوده و توزیع هوای ورودی و جریان مناسب آن در حفره بینی را امکان‌پذیر می‌کند.

با این حال، مهم‌ترین کاربرد تیغه بینی این است که از انتقال عوامل بیماری‌زا از مجرایی به مجرای دیگر جلوگیری می‌کند. در صورت قرارگیری مناسب سپتوم، درگیر شدن یکی از مجاری تنفسی به ویروس‌ها، میکروب‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا به معنای آلوده شدن مجرای دیگر نخواهد بود. به علاوه، فرم تیغه بینی در تعیین شکل ظاهری افراد نیز به شدت تاثیرگذار است.

دلایل انحراف تیغه بینی

به طور معمول، انحراف تیغه بینی را می‌توان عارضه‌ای ارثی یا مادرزادی دانست. با این حال، برخی صدمات فیزیکی در دوران جنینی و بدو تولد یا شکستگی‌های ناشی از تصادف، ضرب و شتم یا بروز آسیب‌های احتمالی در فعالیت‌های ورزشی نیز در ایجاد عارضه کجی تیغه بینی تاثیرگذار هستند.

در مجموع دلایل انحراف بینی را می‌توان چنین برشمرد:

  • عوامل ژنتیکی یا موروثی
  • آسیب‌های فیزیکی ثانویه که اغلب در هنگام ورزش یا در اثر تصادف ایجاد می‌شوند. در این موارد، غالبا تیغه غضروفی یا استخوان بینی دچار شکستگی شده و زوایای نامنظم‌تری ایجاد می‌کند.
  • آسیب‌های جنینی و بدو تولد که عمدتا در اثر مشکلات مربوط به زایمان پدید می‌آیند. عارضه انحراف بینی بدو تولد غالبا جزیی بوده و در بخش قدامی بینی اتفاق می‌افتد. با این حال، افزایش سن می‌تواند در تغییر فرم و شدت انحراف تاثیرگذار باشد.

علائم انحراف تیغه بینی

انحراف غضروف بینی عمدتا یک عارضه خفیف و کم خطر است. با این حال، مهم‌ترین علائم انحراف تیغه بینی حاد را می‌توان چنین برشمرد:

  • مشکلات تنفسی به ویژه از طریق بینی
  • سردردهای مکرر
  • سرماخوردگی مزمن
  • عفونت‌ سینوس‌های فرونتال
  • عفونت‌ سینوس‌های ماگزیلاری
  • اختلال در کیفیت و دمای هوای وارد شده از طریق مجاری بینی
  • گرفتگی دائمی یا طولانی مدت یکی از مجاری تنفسی
  • خشکی دهان
  • اختلال بویایی
  • خونریزی از بینی یا خون دماغ شدن
  • التهاب مداوم غشاء مخاطی یکی از مجاری بینی
  • خشکی مداوم و آزاردهنده یکی از مجاری بینی
  • خروپف
  • آپنه خواب

به علاوه، انحراف شدید بینی می‌تواند با درد صورت همراه باشد. در صورت خونریزی یا عفونت‌های سینوسی مکرر توصیه می‌کنیم از طریق مشاوره آنلاین با متخصصان پذیرض ۲۴ مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب (Sleep apnea) نوعی اختلال است که ایجاد وقفه‌ در تنفس با برهم خوردن فاصله زمانی دم و بازدم را خصوصا در هنگام خواب به دنبال دارد. وقفه‌های تنفسی ناشی از آپنه بسیار کوتاه بوده و چیزی در حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

این امر، نوعی احساس خفگی را به دنبال داشته و فرد را مکررا از خواب بیدار می‌کند. این عارضه، سالمندان، افراد دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به اختلال کجی تیغه بینی را بیش از سایرین تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. درمان نکردن این عارضه، ممکن است خطر ابتلا به بیماری فشار خون را نیز افزایش ‌‌دهد.

سینوس‌ فرونتال چیست؟

سینوس‌های فرونتال یک جفت حفره کوچک هستند که درست پشت چشم‌های شما جا دارند. انحراف در ناحیه تیغه بینی از عوامل موثر در ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به این مناطق به حساب آمده و در اثر تجمع عوامل بیماری‌زا ایجاد التهاب و عفونت به دنبال خواهد داشت.

سینوس ماگزیلاری چیست؟

سینوس‌های ماگزیلاری از جمله مهم‌ترین حفره‌های سینوسی هستند که در نواحی اطراف بینی و روی گونه‌ها قرار گرفته‌اند. عفونت سینوسی ناشی از انحراف تیغه بینی می‌تواند در ایجاد سردردهای شدید یا احساس فشار در ناحیه چشم موثر باشد.

روش‌های تشخیص انحراف تیغه بینی

برای تشخیص کجی تیغه بینی، پزشک متخصص با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم ابتدا مجاری بینی را به طور دقیق معاینه می‌کند. اسپکولوم ابزار ویژه‌ای است که مجاری بینی را باز می‌کند. این کار به منظور بررسی محل و حالت قرارگیری تیغه و تاثیر آن بر اندازه مجاری انجام می‌گیرد.

در برخی شرایط، تشخیص انحراف تیغه بینی به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. در چنین مواردی، ممکن است انجام آندوسکوپی یا سیتی اسکن ضرورت داشته باشد.

از طرف دیگر، پزشک در طول معاینه فیزیکی یا مشاوره آنلاین سوالاتی را در رابطه با کیفیت خواب، خروپف، مشکلات سینوسی و تنفسی مطرح خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید، انحراف شدید بینی ممکن است خونریزی‌های مداوم و عفونت حاد سینوس‌ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین، در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است در مراحل ابتدایی از طریق مشاوره آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی تماس برقرار کنید.

روش‌های درمان انحراف تیغه بینی

از رایج‌ترین روش‌های درمان انحراف تیغه بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سپتوپلاستی

سپتوپلاستی یا جراحی اصلاحی تیغه بینی در مواردی به‌کار می‌رود که تنفس بیمار دچار اختلال بوده و استفاده از دارو بهبود قابل توجهی را برای وی به دنبال نداشته باشد.

سپتورینوپلاستی

اصطلاح سپتورینوپلاستی در اصل به ترکیبی از جراحی زیبایی و عمل اصلاح وضعیت تیغه بینی اطلاق می‌شود. برای انجام این عمل معمولا از بیهوشی کامل استفاده می‌شود.

تربینوپلاستی

در عمل تربینوپلاستی، جراح بخش کوچکی از شاخک بینی را بریده یا آن را می‌سوزاند. نوع دیگری از این جراحی نیز وجود دارد که در آن بخش اضافی استخوان بینی برداشته شده و مجرای تنفسی بزرگ‌تر می‌شود. این جراحی، اغلب به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.

تراش بافت مخاطی

در عمل تراش بافت مخاطی، قسمتی از استخوان و غضروف بینی برداشته شده و به این ترتیب، انحراف تیغه بینی برطرف می‌شود. این عمل، با استفاده از بیهوشی کامل انجام گرفته و پس از جراحی، بیمار برای مدت یک یا دو روز بستری می‌شود.

انحراف تیغه بینی
انحراف تیغه بینی

نکته

همان طور که گفته شد، جراحی انحراف تیغه بینی ممکن است از طریق بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام گیرد. با توجه به عوارض جانبی و خطرات احتمالی ناشی از بیهوشی عمومی، بسیاری از افراد گزینه بی‌حسی موضعی را برای این جراحی انتخاب می‌کنند.

جراحی انحراف بینی همراه با بی‌حسی موضعی فرآیندی رایج و کم خطر است. در واقع، اغلب خطرات احتمالی از به‌کارگیری داروی بیهوشی ناشی می‌شود.

روش‌های درمان غیر جراحی انحراف تیغه بینی

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، انحراف بینی خفیف نیازی به درمان ندارد. تنها در موارد حاد، درمان کامل انحراف بینی تنها از طریق جراحی انجام می‌گیرد.

روش‌های غیرجراحی و دارویی معمولا در موراد انحراف خفیف یا برای بهبود علائم اختلالات حاد به‌کار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر، پیشنهاد می‌کنیم از طریق اپلیکیشن یا سامانه مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با مشاوران دارویی یا متخصصان گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

روش های درمان دارویی انحراف تیغه بینی

از جمله روش‌های بهبود ودرمان دارویی انحراف بینی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • داروها و مواد ضد احتقان
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • اسپری استروئید بینی
  • نوارها یا چسب‌های مخصوص خروپف

درمان‌های گیاهی و سنتی انحراف بینی

از بهترین روش‌های درمان سنتی و گیاهی انحراف غضروف بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دم‌نوش یا بخور آویشن
  • استفاده از دم‌نوش یا بخور نعناع
  • استفاده از بخور اکالیپتوس

گزینه‌های مناسب برای جراحی انحراف بینی

مناسب‌ترین گزینه‌های جراحی کجی بینی عبارتند از:

  • افراد مبتلا به انحراف حاد بینی
  • افراد مبتلا به سینوزیت مزمن
  • افراد بالاتر از ۱۶ سال

سن بیمار از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند جراحی است. بنابراین، در حالت عادی لازم است بیمار مراحل رشد را به طور کامل پشت سر گذاشته و پس از آن نسبت به انجام جراحی اقدام کند.

با این حال، در موارد حاد نظیر انسداد شدید مجاری تنفسی، اختلالات شدید ظاهری یا مشکلات حاد ریوی عمل جراحی بدون در نظر گرفتن فاکتور سن انجام می‌گیرد.

آمادگی‌های قبل از جراحی انحراف بینی

آمادگی‌های قبل از جراحی انحراف بینی به اختصار عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف آسپرین و ایبوبرفن به مدت دو هفته قبل از جراحی برای جلوگیری از رقیق شدن خون و کاهش احتمال خونریزی بیش از اندازه
  • اجتناب از مصرف دخانیات حداقل دو هفته قبل از جراحی برای کمک به بهبود و ترمیم سریع‌تر بافت‌ها

جراحی انحراف تیغه بینی چقدر طول می‌کشد؟

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی در حدود ۹۰ دقیقه طول کشیده و بسته به تمایل یا شرایط عمومی بیمار، تحت بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.

در طی عمل، جراح تیغه بینی را برش داده و غضروف یا استخوان اضافی را خارج می‌کند. به این ترتیب، تیغه بینی صاف شده و مجرا باز می‌شود. پس از انجام این کار، ممکن است جراح برای حمایت از تیغه در هر یک از مجاری بینی از آتل‌های سیلیکونی استفاده کند. در نهایت، محل بریدگی بخیه می‌خورد.

انحراف تیغه بینی
انحراف تیغه بینی

مراقبت‌های پس از جراحی

پس از جراحی، بسته به نوع بیهوشی، علائم حیاتی بیمار و شرایط کلی وی برای مدتی تحت مراقبت قرار می‌گیرد. در اغلب موارد، بیمار در همان روز مرخص شده و به منزل مراجعه می‌کند. به طور کلی، سپتوپلاستی را می‌توان روشی ایمن برای درمان انحراف تیغه بینی دانست.

در عین حال، به بیماران توصیه می‌شود حداقل تا دو هفته بعد از جراحی از مصرف قرص‌های آسپرین و ایبوبروفن خودداری کرده و مصرف دخانیات را کنار بگذارند. داروهایی نظیر آسپرین و ایبوبرفن با رقیق کردن خون می‌توانند خونریزی بعد از عمل را شدت بخشند. همچنین، استفاده از دخانیات روند بهبود بافت‌ها را کند کرده یا دچار اختلال می‌کند.

اگر برای مراقبت‌های بعد از عمل جراحی هرگونه سوال یا ابهامی دارید، از پزشک آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی به صورت متنی یا تلفنی مشاوره بگیرید.

عوارض احتمالی پس از عمل

موارد زیر از عمده‌ترین عوارض احتمالی پس از عمل انحراف بینی به حساب می‌آیند:

  • تغییر شکل بینی
  • برطرف نشدن مشکلات اولیه نظیر آپنه خواب و گرفتگی بینی
  • خونریزی شدید و طولانی مدت
  • کاهش حس بویایی
  • بی‌حسی موقت در لثه‌های فوقانی و دندان‌ها
  • هماتوم سپتوم یا تجمع خون در تیغه بینی

روند بهبودی پس از سپتوپلاستی چگونه است؟

پس از سپتوپلاستی ممکن است پزشک متخصص برای جلوگیری از بروز عفونت و کاهش درد دارو تجویز کند. به خاطر داشته باشید، کلیه داروهای توصیه شده را باید در زمان مقرر و طبق نظر پزشک مصرف کنید.

روند بهبودی کامل در حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در این مدت، لازم است تا جای ممکن مراقب بوده و از وارد شدن هرگونه ضربه یا فشار به تیغه بینی اجتناب کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • بینی خود را با فشار خالی نکنید.
  • در هنگام خواب، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • از انجام تمرینات ورزشی سنگین و کاردیو خودداری کنید.
  • تا جای ممکن از پوشیدن لباس‌های یقه بسته خودداری کرده و پوشاکی به تن کنید که به وسیله دکمه باز و بسته شود.

عدم بهبودی کامل چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؟

رعایت نکردن نکات یاد شده و عدم بهبودی کامل ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

روش پیشگیری از انحراف تیغه بینی

برای پیشگیری از انحراف بینی ناشی از تصادفات و آسیب‌های فیزیکی لازم است تا جای ممکن جانب احتیاط را رعایت کنید. از جمله اقدامات احتیاطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی و حضور در خودرو
  • استفاده از کلاه ایمنی و محافظ صورت در هنگام فعالیت‌هایی نظیر موتورسواری، دوچرخه‌سواری، اسکی، کاراته، فوتبال و بسیاری موارد دیگر

سخن آخر

انحراف تیغه بینی در حالت خفیف مشکلی ایجاد نکرده و نیازی به درمان ندارد. در برخی موارد، انحراف در ناحیه بینی عوارض ثانویه‌ای را ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به آپنه خواب، احتقان، مشکل تنفس، عفونت سینوس یا خون دماغ اشاره کرد. در موارد حاد، جراحی تنها گزینه درمانی به حساب می‌آید. اگر شما هم به این عارضه دچار هستید توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر به سامانه مشاوره آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی در پذیرش ۲۴ مراجعه کرده و مشکلات خود را با برجسته‌ترین متخصصان کشور در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره ی انحراف تیغه بینی 

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید آقای دکتر محسن فانی متخصص گوش و حلق و بینی می‌باشد.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

بطور کلی انحراف بینی دو نوع است اول انحراف تیغه وسط دو سوراخ بینی که ممکن است ظاهر بینی کاملا صاف ومستقیم باشد اما بیمار از بسته بودن وگرفتگی یک یا هردو سوراخ بینی شکایت دارد یا در بیداری مشکلی ندارد اما در خواب اکثرا مجبور است به یک پهلو بخوابد وخوابیدن به پهلوی دیگر باعث احساس خفگی می‌شود برخی بیماران در خواب خر خر شدید دارند وگاهی سبب قطع تنفس وحالت خفگی میگردد که بارها از خواب بیدار می‌شوند.
فرم دوم انحراف علاوه بر انحراف تیغه وسط بینی ظاهر بینی هم کج به نظر می‌رسد که هردو فرم انحراف بامعاینه قابل تشخیص وبا جراحی قابل اصلاح می باشد.

علائم انحراف بینی کدامند؟

شامل گرفتگی یا بسته بودن.کامل یک یا دوسوراخ بینی در بیداری یاخواب،خونریزی مکرر از یک سوراخ بینی،خر خر شبانه، تنفس دهانی،ترشحات بیش از حد از سوراخ بینی یا حلق که می‌تواند بعلت سینوزیت حاصل از انحراف باشد ،کاهش حس بویایی،خواب آلودگی در طی روز بدلیل کمبود خواب شبانه احساس بی حالی وبی حوصلگی روزانه بعلت خواب ناکافی میباشد

درمان انحراف بینی چگونه انجام می‌شود؟

در صورتیکه فقط تیغه وسط دو سوراخ بینی یا سپتوم مشکل داشته باشد با عمل جراحی اصلاحی به نام سپتوپلاستی کاملا قابل درمان میباشد ودرصورتیکه علاوه بر انحراف تیغه ظاهر بینی هم کج باشد علاوه بر عمل قبلی به جراحی پلاستیک بینی هم نیاز دارد که مجموعه آن دو سپتو راینو پلاستی میگویند که علاوه بر گرفتگی ظاهر کج بینی نیز صاف وزیبا میگردد.

بین انحراف بینی وسردرد چه رابطه‌ای وجود دارد؟

هرچند سردرد.جز علایم سینوزیت حادمیباشد که یکی از دلایل سینوزیت می‌تواند انحراف تیغه بینی باشد ولی انحراف بینی به تنهایی وبدون عوارض بندرت باعث سردرد میگردد وسردرد ارتباط مستقیمی با انحراف بینی ندارد

انحراف بینی یعنی چه؟

یعنی یاتیغه وسط دوسوراخ بینی به یک یا چند جهت کج شده به شکلcیاs که سبب گرفتگی انسداد بینی وسایر عوارض مثل سینوزیت می‌گردد یا علاوه بر موارد فوق شکل ظاهری بینی نیز کج و دفرمه شده است

چه ارتباطی بین انحراف تیغه بینی و سینوزیت وجود دارد؟

گاهی محل انحراف تیغه بینی درست در مجاور محل سوراخ های تخلیه دهانه سینوس ها میباشد که باعث تنگی وبسته شدن نسبی یا کامل جریان ترشحات طبیعی سینوس ها ودر نتیجه باعث سینوزیت میگردد

چه ارتباطی بین انحراف بینی و آلرژی وجود دارد؟

انحراف بینی تنها با روش‌‌های جراحی درمان می‌شود اما برای درمان آلرژی می‌توان از داروهای مختلف استفاده کرد. مهم‌ترین نشانه‌های آلرژی بینی شامل گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش و انسداد بینی است که این علائم در انحراف بینی دیده نمی‌شوند. بنابراین در صورت داشتن این علائم شما مبتلا به آلرژی هستید. بعضی بیماران نیز علاوه بر داشتن مشکل انحراف تیغه بینی، علائمی از آلرژی را نیز در درون خود دارند که با عمل جراحی  می‌توان علاوه‌بر درمان انحراف تیغه بینی، تا حدودی به درمان آلرژی نیز کمک کرد. 

آیا درمان قطعی برای انحراف بینی وجود دارد؟

تنها درمان قطعی برای انحراف بینی، عمل جراحی توسط دکتر جراح بینی است. 

درد عمل انحراف بینی چقدر است؟

عمل انحراف نیز مثل هر عمل جراحی دیگر بیمار دچار درد بعد از عمل خواهد بود اما با مسکن‌های قوی دردهای این چنینی قابل التیام خواهند بود.

درمان انحراف بینی با لیزر چگونه انجام می‌گیرد؟

امکان درمان انحراف بینی با لیزر وجود ندارد و  عناوین این چنینی صرفا تبلیغاتی زرد بوده و جنبه تجاری دارند.

آیا می‌توان انحراف بینی را بدون عمل درست کنیم؟

خیر

درمان خانگی کجی بینی 

هیچ گونه درمان خانگی برای این کار وجود ندارد و برای انجام اصلاح کجی بینی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان انحراف بینی بدون جراحی

حتما باید با پزشک متخصص مراجعه کنید.

انحراف بینی باعث چه مشکلاتی می‌شود؟ 

  • گرفتگی بینی و انسداد راه تنفسی
  • ایجاد سینوزیت
  • عفونت در نواحی داخلی بینی
  • سردرد
  • مشکل در خواب
  • خر و پف و انسداد تنفسی در خواب
  • کاهش حس بویایی
  • ظاهر بد و کاهش اعتماد به نفس بیمار

درمان انحراف بینی در کودکان چگونه است؟

درمان آن مانند بزرگسالان انجام می‌گیرد. نکته‌ای که باید در این جا به آن توجه کرد این است که برخی والدین فکر می‌کنند کودکانشان به‌دلیل گرفتگی بینی دچار انحراف بینی شده‌اند که این تنها یکی از علائم انحراف بینی است و باید کودکان دقیق‌تر معاینه شوند.

هزینه عمل انحراف بینی چقدر است؟

هزینه عمل انحراف بینی به دو دسته تقسیم می‌شود. اگر فقط شامل عمل اصلاح تیغه بینی باشد، اغلب این هزینه توسط بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌شود اما اگر این اصلاح همراه با زیبایی کل بینی صورت بگیرد، کل هزینه توسط بیمار باید صورت بگیرد و می‌تواند برحسب بیمارستان تحت عمل جراحی، پزشک و… هزینه‌ها متفاوت باشد.

عوارض عمل انحراف بینی چیست؟

این عوارض بستگی به تخصص و تجربه پزشک جراح بستگی دارد. شایع‌ترین عوارض این عمل شامل خونریزی، درد بعد از عمل و التهاب بینی خواهد بود که همه این اثرات جانبی به‌مرور توسط داروها درمان می‌شوند. 

 

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما عزیز ان را دارد. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

ویزیت آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی

 

سیدمحسن فانی

دکتر سید محسن فانی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن هستند.
۳.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
clevelandclinicmedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم حبیبی
مریم حبیبی
2 ماه قبل

من دوماه سردرد دارم بیشتر مواقع و الان ۴۰روزهیکی از سوراخ های بینیم گرفته و مدام مخاط داره و‌مخاطش یه رگه های خونی ام داره سرم گیجه و تنفسم شبا سخته و خوابم خوب نیست هر چی دکترم میرم اصلا یه داروهای میده که ربطی ندارد به مشکل من ام ار ای دادم و‌نوار مغز مشکلی نداشت آیا انحراف بینی دارم

راهبر
راهبر
پاسخ به  مریم حبیبی
1 ماه قبل

سلام ، یه سی تی بگیر معلوم میشه انحراف بینی داری یا نه

ثمین کفاشی
ثمین کفاشی
3 ماه قبل

من سه سال درگیراین هستم پزشک کن می گن باید عمل جراحی بشم اما ترسیدم ولی الان خیلی اذیت میشم نمی تونم نفس بکشم گلوم شبا خشک میشه سرفه های خشک دارم وموجب ترک شدن گلوم شده ممنون میشم اگه راحلی پیشنهاد می کنید

ثمین کفاشی
ثمین کفاشی
3 ماه قبل

ثمین کفاشی

amir
amir
1 سال قبل

ایا انحراف بینی موجب خرابی دندان میشود؟؟؟

اکرم
اکرم
1 سال قبل

سلام پسرم ۱۱سالش است وخیلی عطسه میکرد وشب نمیتونست بخابه بردم دکتر گفت انحراف تیغه ی بینی داره واگه خیلی اذیت بشه باید عمل بشه میخام بدونم توسن پایین میشه عمل کرد یانه ؟ واگه نمیشه چطوری درمان میشه؟ ممنون میشم جواب بدین.

فریبا
فریبا
1 سال قبل

سلام ببخشید من ۱۶ اردیبهشت امسال سر دوستم تو اردو محکم به صورتم خورد و خونریزی کرد بینم و درد زیادی داشت تا دو هفته بعدش دو بار عکس گرفتم شکستگی نبود بعد از عس دوم دماغم سمت چپش انگار ی فرق داشته با سمت راست شد و الان ی ماه بیشتره درست نشده و حس بویاییم نسبت به بقیه کمتر شده و الانم خیلی درد داره و میسوزه تا سردرد پیدا میکنم و چشمام قرمز میشه بنظرتون چیکار کنم؟

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام دکتر
بینی من شکسته و انحراف شدیدی داره طوری تنفس رو بران مشکل کرده آیا امکان جراحی فقط برای رفع انحراف و صاف کردن بینی به طور طبیعی(مثل قبل شکستگی حتی قوز بینیم هم نمیخوان از بین بره)وجود داره؟

مجتبی
مجتبی
2 سال قبل

انحراف بینی دارم یه بار هم عمل کردم دوباره برگشته باید چکار کنم

دکترگیلدا گیوه چی
پاسخ به  مجتبی
2 سال قبل

بینی شما احتمالا ضربه خورده است که انحراف بینی برگشت کرده، اگر با درمان دارویی بهتر نشود و همچنان مشکل تنفسی داشته باشید، شاید جراحی مجدد بتواند کمک کند.

دلارام
دلارام
3 سال قبل

سلام من برای عمل زیبایی به دکتر مراجعه کردم و ایشون گفتن که من انحراف بینی دارم با اینکه اصلا مشخص نیست .
و گفتن که ممکن بعد از عمل دوباره انحراف بینیم برگرده حالا من نمیدونم واقعا عمل کنم یا نه ؟؟ اخه گفتن اگه انحراف برگرده بعد از عمل بیشتر خودشو نشون میده

تاجی
تاجی
پاسخ به  دلارام
1 سال قبل

سلان من برای جراحی بینی رفتم دکتر گفتن هم انحراف بینی داری هم کجی ممکن بعد از عمل ۲۰ درصد کجی بینی بمونه ایا ممکن

علی
علی
3 سال قبل

آیا انحراف بینی سبب کاهش سطح هوشیاری می شود؟

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  علی
3 سال قبل

علی عزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/
اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

عزت اله رنجبرفرد
عزت اله رنجبرفرد
3 سال قبل

باسلام.پسرمن شانزده ساله است وچند روز است که خون دماغ میشود.و بیشتر وقتی که ناراحت ویا عصبانی است خون دماغ میشود.رفتیم نزد پزشک ایشان فرمودند از انحراف بینی است ایا مشکلی ندارد؟ باتشکر

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  عزت اله رنجبرفرد
3 سال قبل

دوست عزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/
اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

دکمه بازگشت به بالا