جراحی برداشتن خال گوشتی

خال گوشتی نوعی از انواع خال است که ممکن است چندین عدد بر روی پوست و در نقاط مختلف هر انسانی وجود داشته باشد. بسیاری از افراد دوست دارند تا خال‌های گوشتی خود را از بین ببرند. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌ها جراحی است. از این رو ما نیز در این مقاله به شرح و بررسی کامل عمل جراحی برداشتن خال گوشتی پرداخته‌ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

خال گوشتی چیست؟

خال‌های گوشتی به عنوان نوعی تومور خوش‌خیم پوستی شناخته می‌شوند. این خال‌ها از رشته‌ها و مجراها، سلول‌های عصبی و چربی و اپیدرم تشکیل می‌شود. خال‌های گوشتی تنها زمانی توجه بقیه را به خود جلب می‌کنند که در قسمتی‌هایی از بدن که خیلی توی چشم باشد، رشد کنند. در غیر این صورت کسی به فکر برداشتن یا از بین بردن خال‌های گوشتی نمی‌افتد. این خال‌ها در ابتدا کوچک بوده و همانند جوش دیده می‌شوند اما ممکن است در گذر زمان بزرگ‌تر شوند. البته بسیاری از خال‌های گوشتی نیز در همان ابعاد و اندازه کوچک باقی می‌مانند. خال‌های گوشتی اغلب رنگی تیره داشته و به صورت دایروی ظاهر می‌شوند.

خال‌های گوشتی در چه قسمت‌هایی از بدن یافت می‌شوند؟

این خال‌ها در همه‌ی قسمت‌های بدن تشکیل می‌شوند؛ اما با این همه حال در نواحی مانند، پلک‌ها، زیر بغل، زیر پستان، ران، زیر قفسه سینه و صورت بیشتر دیده می‌شوند. خال گوشتی در ناحیه تناسلی نیز ممکن است مشاهده شود.

علت ایجاد خال‌های گوشتی چیست؟

افرادی که دکتر جراح پلاستیک هستند دلایل اصلی ایجاد این خال‌های گوشتی را وراثت می‌دانند. یعنی بسیاری از این مدل از خال‌ها به طور مادرزادی و از ابتدا همراه فرد است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز دلیل دیگر ایجاد این نوع از خال‌ها است.

عمل جراحی برای از بین بردن خال‌های گوشتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، روش‌های مختلفی برای برداشتن خال‌های گوشتی وجود دارد. به طور مثال امروزه جراحی برداشتن خال گوشتی با لیزر یکی از متداول‌ترین روش‌ها است. اما با این همه حال جراحی برداشتن خال ‌های گوشتی (بدخیم) و سطحی (خوش ‌خیم) به طریق عمل و استفاده از برش نیز بسیار شایع است.

نحوه‌ی انجام جراحی خال گوشتی

در واقع فرایند از بین بردن خال گوشتی بسیار سریع و بدون درد است. در این روش دکتر جراحی خال، قبل از تزریق آمپول محل را بی‌حس کرده و پس از آن آمپول را تنها در زیر لایه پایین پوست تزریق می‌کند. پس از بی حسی توسط آمپول عملیات جراحی شروع می‌شد. در ابتدای جراحی دکتر خال را تراشیده و پس از آن محل خال را داغ می‌کند. این کار با هدف بستن رگ‌های خونی زیر ناحیه خال انجام می‌شود. فرد ممکن است در حین جراحی، خون ریزی بسیار کمی نیز داشته باشد که این کار بسیار طبیعی است. پس از ایجاد برش و برداشتن خال، پزشک محل جراحی را پانسمان کرده و مراقبت‌های لازم پس از عمل را به فرد تجویز می‌کند. توجه داشته باشید که از عمل جراحی برای برداشتن خال‌های گوشتی، اغلب مواقعی بهره گرفته می‌شود که خال حاصل تومورهای بدخیم باشد. برای خال‌های سطحی یا خوش‌خیم از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها لیزر است. البته بسیاری از افراد بسته به شرایطشان ممکن است از عمل جراحی برای رفع خال‌های سطحی نیز استفاده کنند.

جراحی برداشتن خال گوشتی از سر

برای خال‌های گوشتی که بر روی سر بروز می‌دهند، از عمل جراحی استفاده می‌شود. چرا که ممکن است این خال‌ها به دلیل قرار گیری در ناحیه حساس بدن، با لیزر به طور کامل از بین نروند و یا حتی لیزر به بافت‌های مغزی آسیب برساند. از این فردی که می‌خواهد خال گوشتی سرش را از بین بردارد اغلب با جراحی این مشکل را حل می‌کند.

جراحی برداشتن خال گوشتی از صورت

استفاده از عمل جراحی برای از بین بردن خال‌های گوشتی صورت توصیه نمی‌شود. چرا که ممکن است آثاری از بخیه و یا رد برش بر روی صورت باقی مانده و زیبایی ظاهری فرد را تحت شعاع خود قرار دهد. از این رو بیشتر افرادی که خال‌های گوشتی صورتشان را برمی دارند از روش لیزر استفاده می‌کنند. برداشتن خال مسطح با لیزر انتخاب خوبی است. توجه داشته باشید که اگر خال گوشتی روی صورتتان سطحی نباشد و یا از نوع بدخیم باشد، حتماً بایستی از عمل جراحی برای از بین بردن آن استفاده کنید.

در این قسمت به جراحی برداشتن خال گوشتی روی سروصورت پرداختیم. چرا که این دو قسمت، مهم‌ترین نقاطی است که خال بر روی آن رشد می‌کند. شما نیز اگر در قسمت‌های دیگری از بدنتان خال گوشتی دارید و می‌خواهید آن را از بین ببرید بهتر است که از یک دکتر زیبایی در مورد روش‌های درمانی مشورت کنید. همچنین مشاوره تخصصی زیبایی پوست نیز می‌توان برای شما بسیار مفید باشد.

عوارض عمل جراحی برای برداشتن خال‌های گوشتی

عمل جراحی برداشتن خال گوشتی همانند هر نوع عمل دیگری عوارضی را دارد. از جمله از این عوارض عبارت‌اند از:

  • خون ریزی محل جراحی
  • احساس سوزش و درد در محل جراحی
  • التهاب و قرمز شدن رنگ نواحی جراحی
  • آسیب دیدن بافت‌های زیر پوستی
  • جا ماندن رد بخیه
  • جا ماندن آثار برش
  • و…

توجه داشته باشید که بسیاری از این عوارض با انجام درست و صحیح مراقبت‌های بعد از عمل از بین می‌رود و لازم نیست که نگران اتفاق افتادن آن‌ها باشید. از آن گذشته هر چقدر دکتر برداشتن خال، ماهر و با تجربه باشد، احتمال بروز این عوارض بسیار پایین‌تر می‌آید. از این رو بهتر است تا قبل از انجام جراحی برای برداشتن خال، از توانایی‌های پزشک خود اطمینان حاصل کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی برداشتن خال

پس از گذراندن عمل جراحی لازم است تا از محل جراحی خود مراقبت کنید تا علاوه بر پیشگیری از عوارض احتمالی، سریع‌تر به سلامتی کامل برسید. از جمله از راه‌های مراقبت‌های بعد از عمل عبارت‌اند از:

  • پانسمان را سر وقت عوض کنید.
  • از کرم و پمادهای مرطوب‌کننده‌ای که پزشکتان تجویز کرده استفاده کنید.
  • از انجام حرکات کششی که باعث ایجاد کشش و یا فشار در نواحی عمل شده‌اند، خودداری کنید.
  • از قرار گیری مستقیم در معرض نور آفتاب پرهیز کنید.
  • از کندن یا دست‌کاری کردن جای زخم بپرهیزید.
  • از خاراندن محل زخم اجتناب کنید.
  • و…

روش‌های گفته شده در این بخش تنها قسمی از مراقبت‌های ضروری و مهم است. طبیعتاً پزشک شما با توجه به شرایطتان و نوع عملی که داشتید، مراقبت‌های دقیق‌تری را برایتان تجویز می‌کند. به عنوان یک توصیه مهم سعی کنید که روش‌های مراقبتی را جدی گرفته و بر روی انجام آن‌ها حساس باشید تا پوست شما به طور کامل و در سریع‌ترین زمان بهبود یابد.

خال‌های گوشتی بدخیم و خوش‌خیم چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

همان‌طور که از ابتدا مقاله متوجه شده‌اید انجام عمل جراحی برای برداشتن خال‌های گوشتی تحت تأثیر خوش‌خیم یا بدخیم بودن خال‌ها است. در واقع خال‌های بدخیم و توده‌های سرطانی با نمونه برداری مشخص می‌شوند. به‌طوری‌که پزشک قسمت بسیار کمی از خال را تراشیده و این تکه کوچک برای نمونه برداری به آزمایشگاه ارسال می‌شود. پس از یک روز نتیجه نمونه برداری به پزشک اعلام شده و مطابق با بدخیم یا خوش‌خیم بودن نوع خال، پروسه درمانی شروع می‌شود.

هزینه‌های عمل جراحی خال گوشتی

در واقع نمی‌توان هزینه مشخصی را برای انجام این جراحی تعیین کرد. چرا که مقدار هزینه‌های مصرفی برای این عمل تحت تأثیر پزشک، نوع خال، ابعاد و اندازه آن، محل قرار گیری، مراقبت‌های بعد عمل و… قرار دارد. از این رو بهتر است پس از پرس و جو از کیلینک های مختلف قیمت حدودی جراحی را متناسب با خواسته خود به دست آورید.

مدت زمان بهبود پس از عمل خال گوشتی

در واقع نمی‌توان زمان مشخصی را برای ترمیم پوست و بهبود آن مشخص کرد. چرا که نوع خال، محل قرار گیری آن و نوع جراحی روش‌های مؤثر در تعیین این زمان هستند. از آن گذشته افراد جوان مدت زمان کمتری را برای ترمیم پوست احتیاج دارند، حال آن که این زمان در افراد مسن بیشتر است. باآنکه نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای بهبود کامل محل جراحی مشخص کرد اما می‌توان گفت این کار به ۲ الی چند هفته وقت نیاز دارد.

سخن پایانی

اگر شما نیز از خال‌های گوشتی خود رنج می‌برید و در فکر از بین بردن آن‌ها هستید، روش‌ها ی مختلفی برای این کار روبرویتان خواهد بود. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای حذف خال‌های گوشتی، انجام عمل جراحی است. البته جراحی بایستی با آنالیز وضعیت شخص و مطابق با ویژگی‌های او انجام شود. دکتر خال برداری پس از معاینه و بررسی کامل وضعیت فرد، بر انجام عمل جراحی یا استفاده از روش‌های دیگر تصمیم گیری می‌کند.

سؤالات متداول جراحی برداشتن خال گوشتی

آیا انجام جراحی برای از بین بردن خال گوشتی مؤثر است؟

بله – انجام عمل جراحی یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن خال‌های گوشتی شناخته می‌شود. اینکار توسط فلوشیپ درماتوپاتولوژی انجام می­شود.

آیا انجام جراحی برای از بین بردن خال‌های گوشتی خطرناک است؟

خیر – اگر این جراحی با پس از انجام معاینه و توسط یک پزشک متخصص انجام شود هیچ‌گونه خطری را برای فرد در پی نخواهد داشت.

آیا بهترین روش برای از بین بردن خال گوشتی، انجام جراحی است؟

در واقع نمی‌توان یک روش را، به عنوان بهترین روش معرفی کرد، چرا که روش‌های مختلفی برای این کار وجود داشته و بسته به مشکل افراد روش‌های گوناگونی بکار گرفته می‌شود. شما می­توانید با دکتر پوست آنلاین جهت مشاوره و تشخیص بهترین راه درمان مشورت کنید.

۳.۳/۵ (۹ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سودابه
سودابه
4 ماه قبل

سلام من یه خال مادرزادی کنار چشمم هست خیلی دکتر رفتم گفتن بردار ولی باز میترسم ایا امکانش هست خال بعداز برداشت دچار بیماری بشه

Mary
Mary
11 ماه قبل

بعد از جراحی خال گوشتی روی صورت میشه از ماسک سرماخوردگی روی صورت استفاده کرد؟

دکمه بازگشت به بالا