چطور خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

آشنایی با انواع خال سرطانی

خال سرطانی چیست؟

شاخص‌ترین نشانه برای تشخیص سرطان پوست، انواع خال سرطانی یا ملانوم پوستی است. ملانوم شکلی از سرطان پوست است که در آن خال‌های قبلی بدن یا خال‌های جدید دچار تغییرات خاصی شده و به خال سرطانی یا ملانوم تبدیل می‌شوند.

با این که بروز هر خال جدید روی بدن به معنای سرطان پوست نیست اما بهتر است هر چند وقت یک بار افراد خال‌های جدید خود را از نظر سرطانی بودن یا نبودن بررسی کنند.

ملانوما شایع ترین شکل سرطان پوست نیست اما اغلب جدی‌ترین نوع آن محسوب می شود. به این دلیل که می‌تواند به‌سرعت به سایر قسمت های بدن انتشار یابد، درمان را دشوار کند و اغلب منجر به پیش آگاهی ضعیف می‌شود.

تشخیص در مراحل اول بیماری و اقدام برای درمان می‌تواند افراد مبتلا به ملانوم را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشد. برهمین اساس افراد بهتر است که هوشیار باشند و به‌صورت منظم پوست خود را بررسی کنند.

یک عامل خطر شایع برای این خال‌ها قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش است. بنابراین، اقدامات احتیاطی از جمله کاهش تعداد دفعات قرارگیری در معرض آفتاب، پوشیدن لباس محافظ در هنگام بیرون بودن و استفاده از کرم ضد آفتاب برای افراد بسیار حیاتی است.

در این مقاله در مورد علل بروز خال سرطانی بدخیم، بعضی گزینه‌های درمانی و نکات لازم در مورد پیشگیری بحث خواهیم کرد تا جواب سوال خال سرطانی خطرناک است یا نه را داده باشیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تشخیص خال سرطانی

خال سرطانی یا ملانوم را بیشتر بشناسید

در حقیقت این نوع از خال‌ها شدیدترین نوع سرطان پوستی به حساب می‌آیند که تا به الان شناسایی شده‌اند. آن‌ها محدوده کاملا مشخصی ندارند و در هر جایی از پوست یا در اطراف خال پوستی مشاهده می‌شوند.

این مدل از سرطان از سلول‌های رنگدانه‌دار تشکیل شده است و در نتیجه خال‌ها معمولا مشکی یا قهوه‌ای رنگ خواهد بود. البته به رنگ‌های دیگر مانند سفید یا قرمز نیز مشاهده می‌شوند. تشخیص خال سرطانی باید به‌سرعت انجام شود، چون می‌تواند با سرعت بالایی در بدن پخش شود و اعضای بدن را گرفتار خود کند.

برای این‌که این نوع سرطان به زودی تشخیص داده شود و از عواقب بدی که بعدا برایتان به همراه خواهد داشت جلوگیری کنید، باید تمام خال‌ها و نقاط تیره روی بدن توسط خود فرد و پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

بسیاری از افراد شاید به اندازه کافی وقت نداشته باشند تا به دنبال پزشک از این مطب به آن مطب بروند، به همین دلیل آن‌ها می‌توانند از متخصصان مشاوره پوست و مو پذیرش ۲۴ در مورد تفاوت خال معمولی و سرطانی سوال کنند و آرامش خیال خود را به دست آورند.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

چه تغییراتی نشانه سرطانی شدن یک خال است؟

برای این که به تفاوت خال سرطانی با خال معمولی پی ببرید باید بدانید که خال‌ها تغییر می‌کنند و مواردی که می‌توانند نشانه سرطانی شدن یک خال باشد به‌صورت عبارت ABCDE بیان می‌شوند. برای تشخیص خال سرطانی، هر کدام از این ۵ حرف را توضیح دادیم.

A، تقارن نداشتن یا Asymmetry

وقتی می‌گوییم خال نامتقارن است یعنی بخشی از آن با بخش دیگر مطابقت ندارد، چون خال معمولی اندازه متقارنی دارند.

به همین دلیل اگر خالی تقارن اولیه را نداشته باشد و دو طرف آن از نظر مواردی مانند طرح، ضخامت یا رنگ متفاوت باشند، باید حتما مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

B، حاشیه ناهموار یا irregular Border

برای این که به تفاوت خال سرطانی با خال معمولی پی ببرید بهتر است به خال‌های روی بدن خود نگاه کنید. خال‌های معمولی بیشتر حاشیه‌های هموار و گردی دارند.

پس در پاسخ به سوال خال سرطانی چگونه است، باید بگوییم اگر خالی حاشیه‌های ناهمواری داشته باشد یا اصلا مرزهای آن از یکدیگر تشخیص داده نشوند، باید بررسی‌های لازم توسط پزشک متخصص انجام شود.

C، رنگ یا Color

برای تشخیص تفاوت خال سرطانی از خال معمولی می‌توان این مورد را نیز بیان کرد که خال‌های معمولی بیشتر یک رنگ مشخص مانند قهوه‌ای روشن تا تیره دارند و هر اندازه زمان بگذرد رنگ این خال‌ها روشن‌تر می‌شود.

وقتی رنگ خالی تیره‌تر می‌شود، به‌عنوان مثال رنگ آن به سیاهی نزدیک است یا یک طیف رنگی مشخصی ندارد و مثلا تیره و روشن است، می‌تواند نشانه‌ای برای این اتفاق باشد که‌ در حال تبدیل به خال سرطانی است. در نتیجه باید بیشتر مورد بررسی تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

D، اندازه یا Diameter

خال‌های معمولی اندازه بسیار کوچکی دارند که در حدود ۶ میلی‌متر است. برای درک بهتر این اندازه می‌توانید پاک‌کن انتهای مدادها را تصور کنید، اگر خال اندازه بیشتری دارد، باید به نوع آن شک کنید.

E، تغییر حالت یا شکل Evolving

در صورتی که یک حخال تغییر می‌کند، به‌عنوان مثال اندازه آن یا رنگش متغیر است یا دائما احساس خارش می‌کنید و خونریزی دارد، باید مورد بررسی متخصص برای وجود احتمالی سرطان قرار گیرد.

علاوه بر این وقتی خال هموار نیست و به‌عنوان مثال یک بخش آن از بخش دیگر بالاتر قرار می‌گیرد، نیاز به بررسی دارد. امیدواریم با این توضیحات جواب سوال خال سرطانی چه شکلیه خود را گرفته باشید.

دلایل ایجاد خال سرطانی

دلایل ایجاد خال سرطانی

اشعه ماورای بنفش یا UV یکی از اصلی‌ترین دلایل برای ایجاد خال سرطانی محسوب می‌شود. ما به‌طور روزمره به‌دفعات در برابر این اشعه قرار می‌گیریم. از جمله منابع آن می‌توانیم نور خورشید، دستگاه‌های برنزکننده پوست و لامپ‌های خورشیدی را نام ببریم که سرشار اشعه فرابنفش هستند و برای بدن ضرر زیادی دارند.

تاثیر وراثت یا سابقه خانوادگی را نباید در بروز خال های سرطانی از یاد برد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، اگر بستگان نزدیک مانند پدر و مادر، فرزند، خواهر و برادر یک فرد به ملانوما آلوده شوند، احتمال بروز بیماری در فرد در مقایسه با قبل خیلی افزایش پیدا می‌کند.

انواع خال سرطانی

خال سرطانی ملانوم انواع مختلفی دارد اما چهار نوع اصلی آن برای تشخیص سرطان ویژگی‌های شاخص‌تری دارند. آن‌ها به‌صورت خلاصه در تاپیک خال سرطانی نی نی سایت مطرح شدند اما ما توضیحات بیشتری در ادامه خواهیم داد.

Lentigo Maligna

ملانوم لینیگو مالینا بیشتر در اطراف سر و گردن دیده می‌شود. این خال ابتدا به این شکل است که ابتدا یک پچ کوچک و غیر متقارن دارد و مرزهای آن منظم نیست، علاوه بر این طیف رنگی در این نوع خال فرق می‌کند.

هر اندازه زمان بگذرد، پچ بزرگ‌تر می‌شود اما نامتقارن بودن، حاشیه نامنظم و تغییرات رنگی آن حفظ خواهد شد.

این مدل از ملانوم امکان دارد برای چندین سال در سطح پوست قرار بگیرد. گرچه در بعضی مواقع دیده می‌شود که به سطح عمیق پوست نفوذ پیدا می‌کند و به همراه آن احتمال بروز سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

پخش سطحی

نژادهای سفید پوست بیشتر این نوع ملانوم را دارند و به‌طور کلی ملانوم پخش سطحی روی تنه، سینه و ران‌ بیشتر یافت می‌شود.

در حقیقت این مدل ملانوم، ماکول رنگی کوچکی با اندازه نامتقارن است و مرزهای آن منظم و یک رنگ نیست. در ملانوم پخش سطحی قبل از این‌که کامل به سطوح عمیق پوست نفوذ کند، در فاز تخت برای مدت کمی در مقایسه با لینیگو مالینا قرار می‌گیرد.

نودال

ملانوم نودال شیوع یکسانی در تمام انواع پوست دارد و به‌طور کلی بیشتر در تنه، سینه و ران یافت می‌شود. این مدل پیش از این که گره بالا ایجاد شود و به سطح عمیق پوست برود فاز تخت بسیار کوتاهی نیز دارد. ملانوم نودال امکان دارد در ترمیم زخم‌های پوستی موثر باشد.

خال نودال

Acral-Lentiginous

این مدل از ملانوم در تمامی رنگ‌های پوستی دیده می‌شود اما شیوع بیشتر آن در پوست‌های تیره است. به‌طور کلی این ملانوم را می‌توان در دست‌ها، پاها و ناخن مشاهده کرد.

این مدل از ملانوم خیلی به مدل لینیگو مالینا و پخش سطحی شباهت دارد، به همین ترتیب می‌توان فاز طولانی و ظاهر تخت را پیش از نفوذ کامل به پوست انتظار داشت.

پیشگیری از بیماری

هنوز محققان نتوانسته‌اند به راهی موثر برای پیشگیری از خال‌های سرطانی دست یابند. عواملی مانند سن، پوست با رنگ روشن و زمینه خانوادگی می‌تواند افراد را در معرض آن قرار دهد.

البته باید تاکید کرد با انجام اقدامات پیشگیرانه و احتیاط می‌توان خطر مبتلا شدن به سرطان‌های پوستی را کاهش داد.

به‌طور کلی افراد باید برای مدت طولانی در معرض اشعه ماور بنفش قرار نگیرند. برای انجام این مورد کارهای خیلی ساده‌ای باید انجام داد. به‌عنوان مثال در سایه ماندن، استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن لباسی که بدن را بپوشاند به افراد توصیه می‌کنیم.

افراد به‌ویژه اگر سابقه خانوادگی دارند باید حتما به‌صورت مداوم پوست خود را مورد بررسی قرار دهند تا ببینند خال جدیدی روی پوست به وجود آمده است یا خیر.

به‌طور کلی اگر نگرانی بابت خال‌های سرطانی دارید کافی است با مشاوره‌های متخصص پوست و مو پذیرش ۲۴ صحبت کنید که همیشه آنلاین هستند و به جواب‌های شما از دیدگاه پزشکی جواب می‌دهند.

راه‌های درمان خال سرطانی در مراحل مختلف بیماری

روش های درمان خال سرطانی

روش درمانی که پزشکان براى رفع ملانوم استفاده می‌کنند به مرحله بیماری، وضعیت سلامت عمومی بیمار و مکان قرارگیری خال سرطانی بستگی دارد.

ملانوم اگر به شکل ضایعات سطحی روی پوست بروز پیدا کند، به‌سادگی با جراحی درمان می‌شود. در ادامه به بررسی انواع روش‌های درمان خواهیم پرداخت.

درمان ملانوم در مرحله ۰

در این مرحله از بیماری، ملانوم در خارجی‌ترین لایه پوست یا اپیدرم قرار می‌گیرد و معمولا درمان با جدا کردن بخشی از پوست که شامل ملانوم و قسمت‌های حاشیه آن (پوست سالم) است، انجام می‌شود.

با استفاده از این عمل جراحی بخش بزرگی از سلول‌های سرطانی از بدن خارج می‌شوند. سپس پزشک متخصص نمونه به دست آمده طی جراحی را در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ بررسى مى‌کند.

اگر دوباره در لبه‌های برش خورده پوست سلول‌هاى سرطانى دیده شود، جراحى با ابعاد گسترده‌ترى دوباره انجام خواهد شد.

براى درمان ملانوم‌هایی که در صورت فرد شکل گرفته‌اند به این دلیل که انجام جراحی ممکن است ظاهر ناخوشایندی برای چهره فرد ایجاد کند، برخى از پزشکان از جراحى موهس یا کرم ایمیکویمود استفاده می‌کنند. اگرچه همه پزشکان موافق این نوع درمان نیستند.

روش درمان ملانوم در مرحله ۱

مانند مرحله قبلی درمان اصلی جراحی وسیع و به همراه پوست سالم اطراف آن خواهد بود. البته این سطح کامل به موقعیت مکانی ملانوم و ضخامت آن بستگی دارد.

تعدادی از پزشکان پیشنهاد می‌دهند نمونه‌برداری از غدد لنفاوی نگهبان انجام شود، به‌ویژه اگر ملانوم در مرحله IB قرار داشته باشد یا پزشک به این مورد شک کند که شاید سرطان به بخش غدد لنفاوی بیمار نیز برسد.

حال اگر در غدد لنفاوی نگهبان سلول‌های سرطانی پیدا شوند، تمامی غدد اطراف ملانوم را در می‌آورند که در این موارد مشخص نیست بیمار زنده می‌ماند یا خیر و کسی نمی‌تواند در این مورد جواب قطعی بدهد.

تعدادی از پزشکان امکان دارد پس از انجام عمل جراحی درمان کمکی اینترفرون را به بیمار توصیه کنند. البته در این بین داروها و واکسن‌هایی نیز برای بیمار تجویز می‌شود تا احتمال عود سرطان بسیار کاهش پیدا کند.

روش درمان ملانوم در مرحله ۲

وقتی ملانوم در مرحله دوم قرار می‌گیرد، مانند دو مرحله قبلی جراحی وسیع ملانوما و پوست سالم اطراف آن درمان اصلی خواهد بود.

پزشک در این مرحله احتمال می‌دهد که ملانوم به غدد لنفاوی مجاور نیز سرایت کرده است، به همین دلیل باید از غدد نمونه‌برداری کرد.

پس از این‌که نمونه‌برداری انجام شد و پزشک به گسترش سرطان در غدد لنفاوی پی برد، غدد اطراف آن را در یک زمان مناسب به تشخیص پزشک، خارج می‌کنند.

علاوه بر این، وقتی سرطان در غدد لنفاوی یافت می‌شود در برخی از بیماران درمان اینترفرون به کمک آن‌ها می‌آید تا حداقل احتمال ریسک بازگشت سرطان کاهش پیدا کند.

روش درمان ملانوم در مرحله ۳

چون این مدل سرطان وقتی در اولین مرحله تشخیصی قرار می‌گیرد به غدد لنفاوی می‌رسد، برای انجام مراحل درمانی آن به جراحی وسیع تومور و تخلیه تمامی غدد لنفاوی اطراف تومور نیاز است.

پس از انجام جراحی درمان‌های دیگر مانند تزریق مستقیم مایع به درون تومور ملانوما، پرتودرمانی یا به کارگیری کرم ایمیکویمود پیشنهاد می‌شود.

اگر ملانوم روی یک دست یا یک پا قرار گیرد درمانی تحت عنوان پرفیوژن محدود به یک اندام، توصیه می‌شود که در این مورد باید مایع گرم شده شیمی درمانی را به عضو مورد نظر تزریق کرد.

علاوه بر این، درمان‌های دیگری مانند هدف درمانی، ایمنی درمانی، شیمی درمانی و بیوشیمی تراپی (ترکیب ایمنی و شیمی درمانی) نیز برای بیماران مختلف تجویز می‌شوند.

این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که بسیاری از بیماران در این مرحله از سرطان بهبودی کامل را به دست نمی‌آورند، به همین دلیل شاید لازم باشد که بخواهند در مطالعات دیگری برای انجام درمان‌های جدید شرکت کنند.

روش درمان ملانوم مرحله ۴

وقتی ملانوم به این مرحله می‌رسد درمان آن بسیار سخت خواهد بود، چون دیگر حتما به غدد لنفاوی خیلی دورتر از محدوده جراحی گسترش پیدا کرده است.

تومورهای پوستی و غدد لنفاوی که موجب عوارض جانبی و بروز علائم شده‌اند باید با جراحی خارج شوند و با پرتودرمانی به یک سطح از بهبودی کاملا نسبی رسید.

در مواردی می‌توان متاستاز اندام داخلی را بر حسب این که چه تعدادی دارند، موقعیت مکانی و عوارضی که به وجود آورده‌اند خارج کرد.

البته بعضی از تومورها به هیچ وجه خارج نمی‌شوند، یعنی اصلا شرایط لازم را ندارند یا موجب اختلال بزرگ‌تری می‌شوند که در این موارد باید از پرتودرمانی، ایمنی درمانی، هدف درمانی و شیمی درمانی کمک گرفت تا شاید بیماری تا حدی بهبود را تجربه کند.

در سال‌های اخیر به دلیل تولید داروهای ایمنی درمانی و هدف درمانی برای ملانوماهای گسترده که موثرتر از شیمی‌درمانی هستند، پیشرفت خوبی در این زمینه کسب شده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به مطالبی که تا این‌جا بیان کردیم، در صورت تشخیص خال سرطانی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا خیلی سریع روند درمان آغاز شود.

چون همان‌طور که متوجه شدید درمان در مراحل اولیه خیلی آسان است و اگر به مراحل آخر برسد قطعا سخت‌تر خواهد شد.

گاهی افراد به هر دلیلی از مراجعه حضوری به پزشک خودداری می‌کنند که می‌تواند علت آن دوری مسیر و دسترسی نداشتن به پزشک متخصص پوست و مو در محل زندگی یا ترس باشد.

در چنین شرایطی می‌توانید از متخصصان آنلاین پوست و مو پذیرش ۲۴ کمک بگیرید که به شما کمک می‌کنند خال سرطانی و خال معمولی را بهتر بشناسید و اگر لازم است برای درمان هرچه زودتر اقدام کنید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

پل ارتباطی شما و این متخصصان می‌تواند با فرستادن پیام متنی، صوتی یا تلفنی باشد. فراموش نکنید علائم مختلف روی پوست و بدن خود را جدی بگیرید، چون گاهی نشان‌دهنده یک موضوع جدی‌تر در اعماق بدن شما هستند.

۳.۴/۵ (۷ نظر)

منبع
cancerverywellhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
20 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه
معصومه
21 روز قبل

من یکسالی هست یه خالی متل جوش پشتم وسط کتفم زده خیلی میخاره چیکار باید کنم

مهدیس
مهدیس
26 روز قبل

سلام یک سوالی داشتم ازتون پدر من الان ۵۸ سالشه و از زمان تولدش یک خال سیاه کوچیک داشته ک این کم کم بزرگ میشه و بابام موقعی ک حموم میرفته بهش دست زده و خونریزی کرده چند روز دیگ قراره پزشک برش داره من میترسم بابام چیزیش بشه بنظرتون اتفاقی میفته بهش

مهشید
مهشید
2 ماه قبل

سلام روی یکی سینه ام مدت چند سال ۳ خال قرمز رنگ دارم دیروز متوجه شدم که خال وسطی کمی درازتروکم کم رنگ تر از قبل شده که بنظرم بدلیل کشیدگی پوستم باشه ولی خارش و ترشح نداره لطفا راهنمایی کنید توضیح اینکه خالها هیچکدوم گوشتی نیستن و خیلی کم از اول از سطح پوستم برجسته تر بودن از پماد مگا کورت استفاده کردم آیا این خال خطرناکه؟

شیما
شیما
7 ماه قبل

سلام من یه خال کوچیک داشتم که ژیلت اتفاقی قسمتی از اون رو برداشته اما خال همچنان هست و میتونه قسمت بالا اومدش هم درست شه خونم اومد ازش میخاستم ببینم این خال سرطانی باشه …. مراجعه کنم به پزشک ؟

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام من یه جوش که نمیشه گفت خیلی بزرگتر و تور زخم برامدگی داره داخل زخم یه سفیدی داره نمیدونم چرک یا چربی هر چی هست خیلی سفت خارش داره انقد میخواره میکنمش مخصوصا که حمام میرم چون نرم هم میشه بعدا خون ریزی سیاه و لخصه خیلی زیادی میاد انقد که خسته میشم با چیزی میبندم

معصومه سلان من یکسال هست یه خالی مثل جوش پشتم زده
معصومه سلان من یکسال هست یه خالی مثل جوش پشتم زده
پاسخ به  محمد
21 روز قبل

۰

ف.ض
ف.ض
7 ماه قبل

بادرود ،آیا هر خال نامتقارن و حتی کوچکتر از ۶ میلی متر با رنگ قهوه ای روشن می تونه سرطانی باشه ؟ یا می تونه خال معمولی هم باشه

نسیم حنیفه پور
نسیم حنیفه پور
1 سال قبل

ایا در خالهای بزرگ امکان وجود چربی هست

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام. خانم ۵۲ ساله هستم. حدودا از ۳ هفته قبل، روی ناخن شست پام یه لکه قهوه ای به شکل مثلث ایجاد شده که قاعده ش تا پایین هلال سفید ناخن میرسه.
نمیدونم علتش چیه. البته بیشتر از یکماه قبل، ظرف کریستال رو انگشتم افتاد. نمیدونم اثر تروماست یا نه؟ از طرفی طی دوماه اخیر، بدلیل دیسک کمر شدید، دارو زیاد مصرف کردم. نمیدونم می‌تونه عوارض دارویی باشه یا نه.
لطفا راهنمایی کنید

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام. حدودا از ۳ هفته قبل، روی ناخن شست پام یه لکه قهوه ای به شکل مثلث ایجاد شده که قاعده ش تا پایین هلال سفید ناخن میرسه.
نمیدونم علتش چیه. البته بیشتر از یکماه قبل، ظرف کریستال رو انگشتم افتاد. نمیدونم اثر تروماست یا نه؟ از طرفی طی دوماه اخیر، بدلیل دیسک کمر شدید، دارو زیاد مصرف کردم. نمیدونم می‌تونه عوارض دارویی باشه یا نه.
لطفا راهنمایی کنید

مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

سلام، ۷سال پیش زیر سینه ام یه خال گوشتی که گوشتش سفت نیست و شل هست زد و کم کم هر وقت لباس تنگ می پوشم فشرده میشه و سایزش بزرگ تر میشه و دردناک میشه، و بعد دردش خوب میشه این روند باعث شد خالم حدود یک سانت بشه، اما از ترس سرطانی بودن خال ام به دکتر مراجعه نکردم اطرافیان میگن مهم نیس با جراحی بر میدارن ولی میترسم سرطانی باشه چون خالم سرطان پوست داشت

مریم
مریم
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

سلام. حتی موارد سرطانی هم اگه بموقع و سریع اقدام کنیم با مراجعه به پزشک و اقدامات تشخیصی، میتونیم بهترین نتیجه را بگیریم.

افشین پیری
افشین پیری
1 سال قبل

سلام من چند سالی هست تو سرم یه خال دارم تقریبا هم اندازه نوخود هستش آیا این خال طبیعی هست یاخطرناکه رنگش هم تقریبا قهوه ای شکل هستش

سعید صادقی
سعید صادقی
1 سال قبل

سلام من چند سالی هست خال قهوه ای کوچک در پشت کتف داشتم وهر سال بزرگتر شد و اکنون بخصوص در تابستان ایجاد خارش وسوزش وگاهی خون ریزی داره وعکس اونرو براتون میفرستم وبفرمایید چکار کنم. میترسم برم دکتر ودستکاری بشه وعود سرطانی کنه بیشتر. کمکم کنید. مزسی سن من ۷۲ سال هست

محبوبه
محبوبه
پاسخ به  سعید صادقی
2 ماه قبل

سلام من ۳۹ سالم هست که حدودا از۱۵ سال قبل از قسمت پهلو کنار سینه به اندازه نخود .خال سیاه داشتم وحدودا الان یکسال است که خال به اندازه ۶برابر نخود پیشرفت کرده والان کمی خونریزی وبوی بدی احساس میکنم بیزحمت .بفرمایید که من چکار کنم ومیترسم برم که دکتر دستکاری بشه واحتمال اگر سرطان هست عود کنه کمکم کنید بیزحمت ممنونم

علی محمدی
علی محمدی
2 سال قبل

سلام ایا خال روی بینی هم جراحی میکنید ما خیلی نکران هستم به علت بد شکلی بینی بعد از عمل ونیز از بد خیم بدودنش لطفا راهنمای کنید

هاجر
هاجر
2 سال قبل

حدود ۶ ماخه که یک حال قهوه ای رنگ دربین دو ابروم پیدا شده برجسته و باسطح ناصاف و نقطه های ریز سفید که با ذره بین کاملا قابل تشخیصه
اصلا هم خوب نمیشه
نه کوچکتر میشه نه بزرگتر
ولی پوسته پوسته میشع
قبل از این شش ماه انگار دقیقا در محل همین خال چربی سفید رنگ زیر پوسنی بود که با دستم فشار دادم چرلی سفتی بیرون آمد و کامل خوب شد. آیا خال سرطانیه؟
آیا درمان قطعی داره؟

دلارام
دلارام

سلام من روی صورتم کنار گونه ام یک خال دارم که از بچگی با من بوده ولی مدتی هست بزرگ شده فشارش که میدم از چرک سفید میاد بیرون رویش مو هم داره ولی درد و سوزش ندارهدوست دارم برش دارم ولی میترسم

مسلم
مسلم
پاسخ به  هاجر
1 سال قبل

سلام من یه چند ماهی هست یه خال کوچک روی لپم مثل جوش چرکی که فشارش میدی سفیدش مزنه بیرون درومد من بادستم کندم ولی بعداز یه مدت دوباره درومد وبزرگترشد اندازه تح مداد پاکنی دیگه دست نزدم ازترسم خیلی نگرانم ۴۱سالم هست مثل خال گوشتیه ولی روش مثل زبرسفیده

دکمه بازگشت به بالا