وجود خال قرمز رو پوست خطرناک است؟ +درمان خال قرمز

خال‌های قرمز که به عنوان آنژیوم گیلاس نیز شناخته می‌شوند در واقع به لکه‌های رایج و بی ضرری روی پوست گفته می‌شوند. این خال‌ها همان گونه که از نامشان نیز پیداست قرمز رنگ هستند. خال قرمز گوشتی برجسته بوده و قطر آن‌ها تا ۵ میلی متر می‌رسد. خال قرمز برجسته اغلب در تنه و اندام فوقانی بجود می‌آید. این خال‌ها به ندرت روی دست، پا و صورت رشد می‌کنند. این خال از رگ‌های خونی کوچک یا مویرگ تشکیل می‌شوند که اغلب آن‌ها خوش‌خیم‌اند و خطری را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. علت این خال‌های قرمز رنگ را اغلب کهولت سن می‌دانند از این رو به ندرت اتفاق می‌افتد که کودکان به آن مبتلا شوند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن خال قرمز وجود دارد از این رو اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، هیچ نگرانی از بابت آن نداشته باشید. از آنجایی که امروزه افراد مختلفی به خال قرمز بزرگ و بزرگ مبتلا می‌شوند از این رو ما نیز در این مقاله به بررسی علائم و علل ایجاد خال‌های قرمز و روش‌های درمانی آن پرداخته‌ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم خال قرمز چیست؟

خال‌های قرمز علائم خاصی ندارد و به صورت خال قرمز گوشتی و خال قرمز مسطح بر روی نقاط مختلفی از پوست رشد می‌کنند. در نتیجه نمی‌توان علائم خاصی ارائه داد که نشانه ابتلای فرد به خال قرمز روی پوست باشد. اگر شما هم خال قرمز ریز روی پوست یا خال قرمز زیر پوستی مشاهده کردید به یک دکتر خال برداری مراجعه کنید تا ضمن معاینه فیزیکی و انجام آزمایش‌های مختلف، ابتلا شدن یا نشدن شما به این خال‌ها را تشخیص دهد. قابل ذکر است که خال‌های قرمز علاوه بر بالا تنه در پایین تنه افراد نیز قابلیت رشد دارند به طور مثال امروزه شاهد خال‌های قرمز خونی روی بیضه، ساق پا و… هستیم. به طور کلی در رابطه با اینکه خال‌های گیلاسی چیست می‌توان چنین بیان کرد که خال‌های قرمز نام خود را از شکل ظاهری گرفته‌اند. گشاد شدن مویرگ‌ها باعث ایجاد رنگ قرمز در این خال‌های شده است. البته خال‌های قرمز تنها همین رنگ را ندارند بلکه می‌توانند در طیف‌های رنگی مختلفی نظیر بنفش، آبی و … نیز رویت شوند. یکی از بهترین روش‌های تشخیص این خال‌ها آن است که هنگام فشردن آن‌ها، این خال‌ها معمولاً سفید و لکه دار نمی‌شوند. توجه داشته باشید که زیاد شدن خال قرمز در بدن می‌تواند نشان دهنده‌ی مریضی در فرد بوده و حتم لازم است تا در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

علت ابتلا به خال قرمز برای چیست؟

بسیاری از افراد این پرسش را دارند که خال قرمز در اثر چیست در واقع علت دقیق ابتلا به خال‌های قرمز روی پوست مشخص نیست. از این رو نمی‌توان گفت دلیل اصلی خال قرمز از چیست اما عوامل مختلفی هستند که در ایجاد این خال‌ها مؤثرند از جمله از انواع علت خال قرمز عبارت‌اند از:

  • آب‌وهوا
  • بارداری
  • بعضی از شرایط پزشکی
  • قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی، به‌ویژه برمید
  • مشکلات کبدی، پیوند کبدی
  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • و…

توجه داشته باشید که خال قرمز در کودکان و خال قرمز روی پوست نوزاد به ندرت دیده می‌شود. البته برای برخی دیگر نیز ممکن است این خال‌ها در اثر عوامل دیگری ایجاد شده باشند که تشخیص این کار بر عهده‌ی دکتر پوست است. اگر کودک یا نوزاد شما دچار این لکه‌های قرمز روی پوست جای هیچ نگرانی نبوده و به احتمال بسیار زیاد هیچ خطر جانی و جسمی فرزندانتان را تهدید نمی‌کند اما با این همه حال بهتر است در اسرع وقت به یک دکتر درماتولوژی مراجعه کرده و دلیل خال قرمز روی پوست را از وی جویا شوید.

انواع خال‌های قرمز

آن دسته از خال قرمز روی پوست صورت و بدن ایجاد می‌شوند، و به آنژیوم نیز معروف‌اند دارای انواع مختلفی بوده و به طور کلی می‌توان آن‌ها را در ۳ دسته، تقسیم بندی کرد. انواع خال‌های قرمز عبارت‌اند از:

آنژیوم گیلاسی

این نوع از خال‌های قرمز، شایع‌ترین نوع آنژیوم بوده و در هر قسمتی از بدن آشکار می‌شود ولی اغلب در بالاتنه پیدا می‌شود.

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی همان گونه که از نامش پیداست دارای ترک‌های خونی همانند تار عنکبوت بوده و در مرکز آن نیز یک نقطه قرمزی رنگ وجود دارد آنژیوم عنکبوتی به دلیل شکل ظاهری که دارد به راحتی قابل تشخیص است. این آنژیوم اغلب در کودکان، بیماران مبتلا به بیماری کبد و بارداران شایع است. این نوع از خال قرمز اکثرا بر روی صورت و قفسه سینه دیده می‌شود

آنژیوم دریاچه وریدی

این نوع از آنژیم ها اکثرا در افراد مسن دیده می‌شوند. خال‌هایی که بر روی لب و گوش‌ها ایجاد شده و اکثرا به رنگ آبی هستند. البته برخی از این نوع آنژیم ها به رنگ قرمز و بنفش نیز ایجاد می‌شوند. آنژیم دریاچه وریدی بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که طولانی مدت تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند.

پیشگیری از خال‌های قرمز

مطمئناً برای هر کسی وجود خال قرمز بر روی پوست مناسب نبوده و افراد دوست ندارند که به آن مبتلا شوند. از این رو به دنبال راه حل‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به آن می‌گردند. ما نیز در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که راه حل‌های مناسب و ساده‌ای را برای در امان ماندن از این بیماری به شما ارائه دهیم. امیدواریم با رعایت این نکات از ایجاد خال‌های قرمز بر روی بدنتان جلوگیری کنید.

انواع راه‌های پیشگیری از خال‌های قرمز عبارت‌اند از:

  • از قرار گیری مستقیم زیر نور خورشید بپرهیزید. چرا که اشعه‌های خورشید یکی از مؤثرترین عامل ایجاد این خال‌ها بر روی پوست هستند.
  • از تغییرات ناگهانی و پی در پی آب و هوا اجتناب کنید. بسیاری از افراد در طول روز در محیط‌های خیلی گرم و خیلی سرد قرار می‌گیرند و یا عده‌ای مدام از مناطق با رطوبت زیاد به مناطق گرم و خشک سفر می‌کنند. این تغییرات در دراز مدت سبب ابتلا فرد به خال‌های قرمز گوشتی می‌شود.
  • مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایل ایجاد خال قرمز برجسته روی پوست نوزاد و بزرگسالان است. از این رو بهتر است از آن‌ها دوری کنید. به دلیل حساسیت بدن کودکان و نوزادان، ایجاد خال قرمز روی پوست نوزاد بر اثر مواد شیمیایی بسیار رایج است. برمید یکی از مواد شیمیایی است که باعث ایجاد خال‌های قرمز روی پوست می‌شود.
  • عدم استفاده از قرص‌های ضد بارداری

شما می‌توانید با مشورت از یک دکتر پوست آنلاین انواع راه‌های دیگر پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بدانید.

درمان خال قرمز
درمان خال قرمز

انواع راه‌های درمان خال قرمز

اگر بنا به هر دلیل خال‌های قرمز بر روی قسمت‌های مختلف بدن شما ایجاد شد، نگران نباشید چرا که با روش‌های مختلفی می‌توان آن‌ها را از بین برد. با آنکه این خال‌ها بی ضرر بوده و نیازی برای برداشت آن‌ها نیست اما به دلیل ظاهر ناخوشایندی که دارند، بسیاری از افراد به برداشتن آن‌ها متمایل‌اند. انواع راه‌های درمان خال قرمز عبارت‌اند از:

روش‌های خانگی درمان خال قرمز

امروزه هیچ روش درمان خانگی و درمان گیاهی خال قرمز برای از بین بردن خال‌های قرمز وجود ندارد. بسیاری از افراد سعی دارند با کندن خال قرمز از آن خلاص شوند. توجه داشته باشید که این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد صدمات جدی به سلامت فرد شود.

لیزر برای درمان خال قرمز

برداشتن خال قرمز با لیزر را می‌توان یکی از بهترین روش‌های درمان برای از بین بردن این ضایعات پوستی دانست. در این روش خال‌های قرمز وسط لیزر سوزانده شده و از بین می‌روند. توجه داشته باشید که برای از بین بردن خال‌های قرمز با لیزر، به یک تا سه جلسه درمانی نیاز دارید. لیز کردن درد آن‌چنانی نداشته و پس از انجام جلسات درمانی ممکن است کمی درد و کبودی در قسمت لیزر دیده شود که حدوداً به مدت ۱۰ روز پس از درمان از بین می‌روند.

الکتروتراپی برای درمان خال قرمز

الکتروتراپی یکی دیگر از روش‌های برداشت خال‌های قرمز است. در این روش با استفاده از الکتروتراپی از جریان الکتریکی برای سوزاندن این زائده پوستی استفاده می‌شود.

جراحی برای درمان خال قرمز

یکی از روش‌های دیگر برای برداشت خال قرمز را جراحی می‌دانند. پزشکان به ندرت از این روش برای برداشتن خال‌های قرمز استفاده می‌کنند. چرا که با روش‌های ساده‌تر به راحتی می‌توانند این ضایعات را از روی پوست دارند. استفاده از عمل جراحی برای برداشتن این نوع از خال‌ها، فقط زمانی میسر است که خال‌های قرمز بسیار بزرگ و در نقاطی باشند که نتوان با لیزر آن‌ها را برداشت.

به عنوان سخن آخر این‌گونه می‌توان بیان کرد که بیش از ۹۰ درصد خال‌های قرمز را می‌توان با استفاده از لیزر یا الکتروتراپی از بین برد. این روش‌ها بسیار کم درد بوده و در طول زمانی ۲ هفته پوست ترمیم می‌شود.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما هم از خود می‌پرسید که خال قرمز از چیست بایستی بدانید که عوامل نظیر افزایش سن، تغییرات آب و هوا، مشکلات کبد باعث ایجاد این ضایعات پوستی می‌شوند. همچنین شایان ذکر است که خال قرمز ارثی نیز شایع است. اگر شما هم به این ضایعات پوستی مبتلا شده باشید و به دنبال آن هستید که خال قرمز را چگونه از بین ببریم، بایستی بدانید که با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید از دست این خال‌ها راحت شوید. لیزر شایع‌ترین و بهترین روش برای از بین بردن خال‌های قرمز است. توجه داشته باشید که این خال‌ها خطرناک نبوده و ماندن یا از بین رفتن آن‌ها تأثیری بر سلامت فرد ندارد اما با این همه حال بسیاری از افراد به دلیل ظاهر بد این خال‌ها، دوست دارند آن‌ها را از بین ببرند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص پوست به هدف خود برسید.

سوالات متداول درمورد خال‌ قرمز

آیا برداشتن خال قرمز خطرناک است؟

خیر – اگر این کار با استفاده از لیزر یا روش‌های درمانی پزشکی صورت بگیرد هیچ‌گونه خطری ندارد. اما اگر توسط خود فرد کنده شود، ممکن است آسیب‌های بسیار جدی را به فرد وارد کند.

خال قرمز بر اثر چیست؟

خال قرمز بر اثر عوامل همچون شرایط خاص پزشکی، بارداری و تغییر هورمون، مشکلات کبدی، تغییرات آب و هوا و با توجه به سابقه پزشکی خانواده یعنی به صورت مورثی ایجاد می‌شود. شایان ذکر است که افزایش سن را می‌توان اصلی‌ترین عامل بروز این بیماری دانست.

خال قرمز نشانه چیست؟

خال قرمز نوعی زائده پوستی بوده و نمی‌تواند نشان دهنده‌ی ابتلا فرد به یک نوع بیماری خاص باشد. از این رو اگر شما هم خال‌های قرمز دارید لازم نیست که نگران باشید.

خال‌های قرمز چه رنگی اند؟

این خال‌ها اغلب به رنگ قرمز ظاهر می‌شوند اما بعضی از این نوع خال‌ها به رنگ آبی و بنفش نیز دیده می‌شوند.

۳.۴/۵ (۱۶ نظر)

منبع
healthline.comdermnetnz.orgmy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
24 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
سینا
1 ماه قبل

من روی دست چپم خالهای قرمز کوچیک دارم که به صورت منظم در یک مسیر از بالای دست تا پایین هستند

معصومه
معصومه
1 ماه قبل

سلام من ۳۰سالمه یه نقطه کوچک قرمز روی بینیم بودالان میبینم بیشترشده یه جوری شده دورنقطه هم قرمز شده یه نقطه ریز دوباره زیرچشمم‌ دراومده جاهای حساسین روی استخون بینی بازیرچشمم چیکارکنم؟

ابراهیم مسافر کنار سری یه خال زیر چشم چپم ظاهر شد
ابراهیم مسافر کنار سری یه خال زیر چشم چپم ظاهر شد
پاسخ به  معصومه
1 ماه قبل

س

حاصل
حاصل
3 ماه قبل

سلام من ۳۷سالمه یه مدتیه ۵،،۶ خال قرمزرنگ روی بازوهام ظاهرشدن،لطفا راهنمایی کنید

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حاصل
1 ماه قبل

چیزی نیست

شیوا
شیوا
3 ماه قبل

اگر خال گیلاسی در صورت باشد و چار خونریزی شود باید چه کنیم

افشین
افشین
3 ماه قبل

منم ۳۴ سالمه، در معرض هوای گرم
هر دفعه اطراف قفسه سینه و گردن، بازو خال های بیشتری میبینم

باقر
باقر
3 ماه قبل

ها ها

Rose
Rose
4 ماه قبل

احتمال داره برای کبد باشه اگه همراه با خروپف شدید باشه،یه چکاب کبد بدین حتما

Faizi
Faizi
5 ماه قبل

سلام ۳۲ساله هستم، روی سینه وقفس سینه من سه تا ازین خال قرمز دارد، دوتایش کوچک و یکی ازونها بزرگ است البته ناگفته نماند بعضی آزار دهنده، وسوزنگ میزند.
لطفا راهنمای بکنید چکار کنم!؟

نرگس میرزایی
نرگس میرزایی
6 ماه قبل

سلام من روی دستم وزیرگردنم خال قرمزداره

مغصومی
مغصومی
6 ماه قبل

ایا خالهای قرمز زیاد دربدن خطر ناک است ؟

پاسخگو
پاسخگو
پاسخ به  مغصومی
5 ماه قبل

سلام به متخصص پوست مراجعه کنید

منا
منا
9 ماه قبل

ایااگرتعدادخال های قرمز دربدن زیاد شود خطرناک است

سوسن
سوسن
10 ماه قبل

سلام،یه مدت است که درنواحی مختلف بدنم خال های قرمزمسطح ریزمیزنه،چکاربایدبکنم؟؟؟

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من از بچگی یه خال قرمز زیر چشمم، روی پلک پایین داشتم که رشدی هم نداشت ولی الان چند وقته داره رشد میکنه و یه قسمتی ازش سیاه رنگ شده و حس میکنم یه چیز سفید رنگم داخلشه، ممکنه بد باشه؟؟

علی رضا مولای
علی رضا مولای
1 سال قبل

سلام پسر بچه ۵ ساله دارم تقریبا شش ماهی هست ی خاله قرمز روی گونه سمت راستش وبا رگهای قرمز کم رنگ

عهدیه
عهدیه
1 سال قبل

هر چند روز یک بار خال قرمز از سینه ام در میاد چکار کنم چه جوری جلو گیر کنم از خال منو خیلی ناراحت میکنه

شیلا
شیلا
پاسخ به  عهدیه
5 ماه قبل

سلام من ۵۶ سال دارم و چند وقتی است که خالهای گوشتی ریز و قرمز رنگ در سینه و زیر بغلم در آمده . نمیدونم علت آن چیست .لطفا راهنمایی کنید . ممنونم

علی وسط حکانی
علی وسط حکانی
پاسخ به  شیلا
2 ماه قبل

علی وسط حکایی

افسانه
افسانه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من خیلی وقت هستش بین دوتا کتفم یه خال قرمز برجسته هستش و هر چند وقت درد شدیدو آزار دهنده آیی داره خالهای قرمز زیادی رو بدنم ایجاد شده ولی این از همه بزرگترها و گاهی اوقات خیلی دردناک به نظر شما طبیعی هستش یا نیاز به بررسی داره؟؟

simin
simin
پاسخ به  افسانه
1 سال قبل

سلام حتما برید دکتر خالها وقتی خارش پیدا میکنن و درد دارند خطر ناکن

سکینه سادات
سکینه سادات
پاسخ به  افسانه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یه خال قرمز رنگ روی صورتم هست احساس میکنم بزرگ شده یه بار سوزن بش زدم کلی خون اومد ازش به سختی خون را بند -وردم

ریزان
ریزان
پاسخ به  سکینه سادات
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید زیر چشم دخترم خال قرمز پیدا شده خیلی نگرانم میتونه طبیعی باشه یا نه

دکمه بازگشت به بالا