سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

امروزه افراد زیادی برای حذف موهای زائد خود از روش لیزر توسط دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌کنند. در همین راستا، گاهی به ندرت با افرادی روبرو می‌شویم که دچار سوختگی ناشی از لیزر شده‌اند و به دنبال راهی برای درمان این معضل هستند چرا که این نوع سوختگی‌ها نه تنها درد شدیدی دارند بلکه جای زخم آنها به صورت دائمی بر روی پوست می‌ماند. در این محتوا می‌خواهیم شما را با بهترین راه‌های درمان سوختگی ناشی از لیزر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

دلیل سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد

تعداد زیادی از مردم، در طول سال اقدام به لیزر موهای زائد خود می‌کنند که در بعضی موارد باعث سوختگی در افراد می‌شود. شایع‌ترین علل سوختگی ناشی از لیزر عبارتند از:

روش نادرست و نامناسب انجام لیزر

یکی از دلایل مهم سوختگی ناشی از لیزر، روش نادرست انجام این کار است. در بعضی مواقع، تماس طولانی مدتی بین پوست فرد و اشعه لیزر انجام می‌گیرد که باعث ایجاد سوختگی در بدن فرد می‌شود. یا اینکه استفاده از ژل برای خنک کردن پوست فرد بسیار مهم است که برای انجام درست این عملیات بهتر است تمام پوست فرد را به این ژل آغشته کنند یا اینکه در زمانی که این ژل بر روی پوست فرد خشک می‌شود باعث می‌شود میزان سوختگی در او تشدید شود.

انجام عمل لیزر توسط افراد بی‌تجربه و ناکارآمد

در مواردی نیز عمل لیزر توسط تکنسین‌هایی انجام می‌گیرد که مهارت کافی برای این کار ندارند. از بین بردن موهای زائد با انجام عمل لیزر، از طریق گرم کردن فولیکول‌های مو انجام می‌گیرد؛ اگر تکنسین انجام کار، تجربه کافی در انجام این کار نداشته باشد، ممکن است به پوست آسیب بزند و باعث سوختگی شود.

دستگاه لیزر بی‌کیفیت

در بعضی موارد نیز لازم است لازم است، دستگاهی که برای انجام عمل لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با توجه به نوع پوست و رنگ آن انتخاب شود انتخاب شود تا آسیبی به پوست وارد نکند.

گرمای نامناسب استفاده در طول عملیات لیزر موهای زائد

در طول انجام لیزر باید اشعه دستگاه متناسب با نوع و جنس پوست تنظیم شود تا باعث سوختگی بر روی پوست نشود.

گرمای نامناسب استفاده در طول عملیات لیزر موهای زائد
گرمای نامناسب استفاده در طول عملیات لیزر موهای زائد

انواع مختلف دستگاه لیزر و احتمال سوختگی با آنها

دستگاه‌هایی که برای لیزر موهای زائد به بازار عرضه می‌شوند دارای انواع مختلفی هستند که احتمال سوختگی با هر کدام از آنها وجود دارد بنابراین برای از بین بردن موهای زائد و انجام لیزر بهتر است جهت جلوگیری از خطر سوختگی، توسط یک متخصص و دکتر لیزر و پاکسازی پوست انجام گیرد. در اینجا به چند نمونه از دستگاه‌های لیزر موهای زائد اشاره خواهیم کرد:

دستگاه الکساندرایت

در بین دستگاه‌های لیزر، سوختگی ناشی از لیزر الکساندرایت بیشتر از بقیه گزارش می‌شود. این لیزر طول موج با ۷۵۵ نانومتر تولید می‌کند که در محدوده طیف مادون قرمز است که اشعه آن، قابلیت نفوذ به لایه میانی پوست را دارد. این دستگاه، در اصل برای پوست‌های روشن استفاده می‌شود اما با این وجود باز هم امکان سوختگی نیز وجود دارد و ممکن است باعث ایجاد رنگدانه‌هایی بر روی پوست می‌شود.

دستگاه لیزر الکس دایود

دستگاه الکس دایود از محبوبترین و بهترین دستگاه‌های لیزر محسوب می‌شود که مزیت آن ترکیب طول موج الکس و دایود است. این دستگاه دارای سیستم خنک کننده پیشرفته به نام ICE است. سوختگی ناشی از لیزر الکس دایود معمولا به خاطر حساسیت این دستگاه و متمرکز کردن اشعه آن بر روی سلول‌های کوچک مو اتفاق می‌افتد و باعث تاول خفیف، هیپرپیگمانتاسیون تیرگی پوست، قرمزی، تورم و کبودی و خارش در محل درمان می‌شود.

بهترین راه برای کاهش سوختگی ناشی از لیزر الکس دایود، این است که از هفت روز قبل از انجام لیزر از حضور در مقابل اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کنید و همچنین از محصولات برنزه کننده استفاده نکنید.

دستگاه لیزر اشنایدر

دستگاه لیزر اشنایدر از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کند از سه طول موج الکساندرایت ۷۵۵ نانومتر، دایود طول موج ۸۰۸ نانومتر و اندیگ با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر بهره می‌گیرد تا به بهترین شکل ممکن به حذف موهای زائد بپردازد که همین باعث می‌شود در کمترین زمان ممکن به پاکسازی پوست بپردازد. احتمال سوختگی ناشی از لیزر اشنایدر با توجه به سطح قدرت ۱۲۰۰ وات آن، نسبت به دیگر دستگاه‌های لیزر، بیشتر است.

 علائم سوختگی در اثر گرمای لیزر

سوختگی ناشی از لیزر نشانه‌های مختلفی دارد که در زیر به توضیح آن می‌پردازیم. مهمترین نشانه‌های سوختگی این است که در محل سوختگی تورم، التهاب و یا تغییر رنگ احساس می‌کنید. در مواردی نیز در زمانی که عمل لیزر انجام می‌گیرد، بر روی پوست خود به صورت مداوم احساس گرما می‌کنید و این گرما اصلا سرد و خنک نمی‌شود.

سوختگی ناشی از لیزر، در همان چند ساعت اول بعد از عمل لیزر بر روی پوست ظاهر می‌شود. زمان سوختگی، ابتدا، بر روی پوست تاول‌های پوستی متورم و یا قرمزی خفیف ظاهر می‌شود و کم کم بر روی پوست شدیدتر می‌شود که در صورتی که درمان لازم بر روی آن صورت نگیرد، لایه‌ای از سوختگی و اسکار بر روی پوست ماندگار می‌شود.

و در مواردی که امکان ارجاع پزشک وجود ندارد با دادن اطلاعاتی مثل وسعت سوختگی و درگیری عمق لایه های درگیر به پزشک خود دستورات لازم برای درمان سوختگی بعد از لیزر موهای زائد را به کار ببندید.

به خاطر داشته باشید در صورت وجود علائم زیر به سوختگی شک کنید.

  • پوسته پوسته شدن
  • هیپرپیگمانتاسیون یا همان تیره شدن پوست (hyperpigmentation)
  • لایه رفتن
  • تغییر در رنگ پوست به رنگ سفید شدن

در کدام قسمت‌های بدن احتمال سوختگی بر اثر لیزر بیشتر است؟

قسمت‌های خاصی از بدن هستند که در طول عملیات لیزر ممکن است آسیب بیشتری ببینند و احتمال سوختگی در این قسمت‌ها بیشتر است. این قسمت‌ها، پوست نازک‌تری دارند مثل ناحیه بیکینی، صورت و گردن که عوارض زیادی دارند

راهکارهای درمان سوختگی ناشی از لیزر

اگر در زمان لیزر موهای زائد دچار سوختگی شدید باید در وهله اول ببینید که سوختگی اتفاق افتاده درجه اول است یا درجه دوم. بنابراین ولی ابتدا درجه سوختگی را شناسایی کنیم و بعد درمان سوختگی با لیزر آن بپردازیم.

سوختگی درجه اول

سوختگی درجه اول عمق آسیب آن کمتر است و فقط اپیدرم پوست درگیر سوختگی می‌شود. در این نوع سوختگی، پوست قرمز می‌شود و کمی درد به همراه دارد. از علائم سوختگی درجه اول این ات که پوست، سفید رنگ می‌شود و با کمی فشار به رنگ قرمز درمی‌آید که این قرمزی نشانه خون‌رسانی مناسب به پوست است. همچنین اینکه به مدت دو تا سه روز درد در ناحیه سوختگی ادامه دارد، تورم، خارش و تغییر رنگ موقتی از دیگر نشانه‌های این سوختگی است.

درمان سوختگی درجه اول

برای درمان این نوع سوختگی می‌توانید از داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد قارچ کمک بگیرید و همچنین می‌توانید با کمک پزشک متخصص پوست از داروهای ترمیم کننده پوستی استفاده کنید. پزشک متخصص فلوشیپ درماتوپاتولوژی می‌تواند با مشاوره دادن به شما بهترین کرم برای جای سوختگی لیزر را به شما معرفی کند تا برای درمان سوختگی استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای درمان سوختگی بیکینی بعد از لیزر نیز می‌توانید با دکتر لیزر و پاکسازی پوست صحبت کنید تا از طریق مشاوره بهترین داروها را برای درمان به شما معرفی کنند.

سوختگی درجه دوم

این نوع سوختگی به لایه زیرین پوست که همان درم است می‌رسد که عوارض آن قرمزی پوست به همراه تاول است. در این نوع سوختگی، درد شدیدی متوجه بیمار می‌شود و برای درمان آن لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

سوختگی درجه دوم در اثر لیزر
سوختگی درجه دوم در اثر لیزر

سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

درمان سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد به میزان شدت آن و میزان آسیبی که به پوست رسیده است دارد. متخصص پوست و یا پزشکان متخصص فلوشیپ درماتوپاتولوژی، با تشخیص نوع سوختگی و علائم آن، می‌توانند بهترین نوع درمان راپیشنهاد دهند. اگر این نوع خفیف باشد می‌توانید از طریق درمان‌های خانگی سوختگی با لیزر و استفاده از پماد و ماسک‌های مناسب آن را درمان کنید. البته قبل از شروع درمان باید نکاتی را رعایت کنید:

  • ابتدا ناحیه سوختگی را به سرعت خنک کنید.
  • چند تکه یخ در یک دستمال تمیز و خشک بپیچید و بر روی ناحیه سوختگی قرار دهید. (در صورتی که دستمال خیس شد آن را با یک دستمال خشک عوض کنید)
  • در صورتی که بر روی پوست، تاول ایجاد شده بود، سعی کنید محل تاول ها را با یک دستمال یخ جداگانه خنک کنید.( هر ده دقیقه یک بار به مدت چند دقیقه یخ را از روی پوست بردارید و به آن استراحت دهید.)
  • از روغن‌های چرب بر روی پوست آسیب دیده استفاده نکنید چرا که باعث عفونت بر روی زخم سوختگی می‌شود. در صورت استفاده از محصولات موضعی، از پماد و کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.
  • ترجیحا روی زخم ناشی از سوختگی لیزر را نپوشانید تا هوا بخورد اما اگر نیاز به پانسمان داشت، از گاز استریل نچسب برای پانسمان استفاده کنید تا از ورود آلودگی به داخل آن جلوگیری شود.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به دلیل مشغله زیاد امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ با بهترین متخصصان پوست، دکتر لیزر مو و دکتر پوست آنلاین در تماس باشید و از طریق آنها مشاوره رایگان برای درمان سوختگی با لیزر بگیرید. در این سایت نیز می‌توانید با بهترین دکتر لیزر و پاکسازی پوست در تماس باشید و برای انجام عملیات لیزر به بهترین شکل ممکن از آنها مشاوره رایگان دریافت کنید.

سوالات متداول عمومی در مورد سوختگی ناشی از لیزر

چگونه بفهمیم زخم ناشی از سوختگی با لیزر عفونت دارد؟

عفونت در سوختگی ناشی از لیزر با علائم مختلفی همراه است؛ در صورتی که در ناحیه زخم، درد شدیدی احساس کردید و یا با قرمزی، تورم، بوی بد و همچنین ترشح چرک در محل زخم مواجه شدید و یا اینکه مشکلاتی مثل تب و یا بی‌حالی داشتید، این علائم نشانه‌هایی از عفونت در محل زخم است.

بهترین پماد و کرم برای درمان سوختگی لیزر کدام است؟

کرم‌ها و پماد‌های زیادی برای درمان و ترمیم سوختگی ناشی از لیزر به بازار عرضه شده است که از بهترین کرم برای از بین بردن جای سوختگی لیزر، می‌توان به پمادهای آنتی بیوتیکی مثل کالاندولا، نئومایسین، تتراسایکلین، اریترومایسین، کلیندامایسین و … اشاره کرد که از ایجاد عفونت بر روی زخم جلوگیری می‌کنند.

چگونه سوختگی لیزر موهای زائد اتفاق می‌افتد؟

این اتفاق ممکن است به دلیل سهل‌انگاری و بی‌تجربگی کاربر و فردی که عملیات لیزر را انجام می‌دهد اتفاق بیفتد. در مواردی نیز به دلیل حساسیت بالای پوست و درجه حرارت بالای دستگاه لیزر اتفاق می‌افتد.

آیا جای سوختگی با لیزر از بین میرود؟

سوختگی با لیزر یک عارضه‌ای است که از بین بردن جای آن کار دشواری است بنابراین برای اینکه بتوانید اثر سوختگی را به طور کامل از بین ببرید باید اقدامات لازم برای درمان را تحت نظر پزشک متخصص پیش ببرید که شما می‌توانید برای درمان با کلینیک درمان درمان سوختگی ناشی از لیزر دکتر خیراندیش در ارتباط باشید.

۳.۵/۵ (۱۱ نظر)

منبع
worldofmedicalsavioursgoodskindays

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
34 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانم محمدزاده
خانم محمدزاده
5 روز قبل

سلام من لیزر رفتم بعد از دوسال یک ماهی میشه ساق پام مثل افتاب سوختگی شده میخستم بینم چه پمادی یا چه درمان خانگی ایتفاده کنم که جاش بره، ممنون

علی هستم در مورد قرمزی حساسیت صورت به خاطر لیزر
علی هستم در مورد قرمزی حساسیت صورت به خاطر لیزر
1 ماه قبل

در مورد حساسیت و تورم به علت لیزر

نظامدوست
نظامدوست
2 ماه قبل

سلام من صورتم رولیزرکردم بعدلیزرپنج روزبعد ش صورتم خوب بودولی الان چهارده روزه ک ازلیزرکردنم میگذره وازروزدهم ب بعدجای انهاسیاه شده الان من بایدچکارکنم چی مصرف کنم

فائزه
فائزه
2 ماه قبل

سلام من امروز لیزر کردم مصل اینکع دستگاهشونو چک نکردن و شدیدا یخ بود و چسبید ب صورت من و یخ زد روی گونم الان قرمز و کبود شدیدشده ب من گفتن زینک بزن و زدم ولی بهش نمیخوره خوب بشه چیکار کنم

اسحاق اخلاقی
اسحاق اخلاقی
2 ماه قبل

سلام من لکه های صورتم را لیزیر کردم جای زخم های لیزیر سیاه شده آیا این سیاهی به مرور زمان پاک میشه یانه؟

خدیجه
خدیجه
پاسخ به  اسحاق اخلاقی
2 ماه قبل

من

زینب
زینب
پاسخ به  اسحاق اخلاقی
2 ماه قبل

سلام من صورتم لک داشته لیزرکردم الان پانزده روزشده جای زخم لیزرهاسیاه وقهوه ای شدن این علائم تاچندوقت روصورتم هست وچی بایدمصرف کنم ک خوب خوب بشه

چکاوک
چکاوک
پاسخ به  اسحاق اخلاقی
4 روز قبل

من اینطوری شدم

مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام من دوروز پیش لیزر رفتم قسمت بیکینی اطراف واژنم سوخت الان تاول زده باید از چه پمادی اسنفاده کنم ؟؟؟

بهار
بهار
4 ماه قبل

سلام من صورتم کک و مک داره میخوام برای اولین بار لیزر کنم اما با خوندن نظرات استرس میگرم و منصرف میشم

مونا
مونا
5 ماه قبل

سلام ممنون سه هفته پیش الکترولیز کردم هنوز جای زخم خوب نشده مدام ترمیم کننده هم میزنم خوب نشده چه کنم

سامان
سامان
پاسخ به  مونا
4 ماه قبل

سلام زخم تتو رو اصلا نباید ترمیم کننده میزدین وقتی زخم دارین هیچی نزنید تا خشک شود بریزید اینجوری مرطوب میشه و خیلی طولانی تر خشک میشه

مونا
مونا
5 ماه قبل

سلام من چونه وپشت لب رو الکترو لیز کردم بعد سه روز هنوز بی حسه پمادموپیروسن دکتر دا. استفاده میکنم چرک جاشدر میاد یه را حل بدید لطفا

عباس
عباس
6 ماه قبل

سلام ببخشید من دو جلسه جای بخیه روی صورتمو لیزر کردم جلسه اول خیلی خوب شده بود بعد که رفتم جلسه دومم هم انجام دادم الان از جلسه دومش ۲ هفته میگذره ولی جای زخمم قرمزه هنوز ۱۰ روز اول بعد از لیزر هم از پماد سوختگی استفاده کردما میخواستم ببینم این قرمزی برای جلسه دوم اتفاق افتاده از بین میره و طبیعیه؟

اعظم جمالی
اعظم جمالی
6 ماه قبل

سلام کسی با لیزر تتو ابرو پاک کرده؟لیزر بهتر یا ریموو

مینا
مینا
پاسخ به  اعظم جمالی
4 ماه قبل

سلام
اگر تتوی ابروی شما به رنگ قرمز شده حتما ریمو کنید و جای انتخابی هم معتبر باشه
اگر به رنگ دودی تغییر کرده میتونید لیزر کنید اما دستگاه مخصوص داره و هرجایی انجام نمیدن.

افسانه
افسانه
7 ماه قبل

سلام من صورتم رو لیزر کردم ولی پوستم سوخته و سیاه شده یک ماه هم هست که میگذره الان چی بزنم که این سیاهی بره

زری
زری
پاسخ به  افسانه
2 ماه قبل

پماد زینک اکساید بزنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  افسانه
15 روز قبل

مننم لیزر کردم صورتم ب شدت خراب شده

قهقاتق
قهقاتق
پاسخ به  افسانه
3 روز قبل

مال منم دقیقا اینجوریه

دلارا
دلارا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من تاتتو دستم رو سه هفته ای هست لیزر کردم ولی زخم عمیقی افتاده بود که هنوز زخم هست چی کار کنم خوب بشه

داارا
داارا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دستم رو لیزر کردم الان که تاول زد و زخم عمیق شده الان سه هفته شده ولی هنوز زخم چی کار کنم خوب بشه

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام من برای لیزر صورت انجام دادم و کنار لبم دچار سوختگی شده و تاول های بسیار بزرگی زده و رنگ پوستم سیاه شده از همون موقع که سوختم از پوماد آلفا و زینک استفاده کردم. تورم کمتر شده ولی رنگش تغییر نکرده. میخواستم بپرسم که آیا رنگ نوشتم به حالت اولیه بر میگرده یا نه؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  زهرا
7 ماه قبل

سلام
من بعد از لیزر موهای زاید پاها، متوجه سوختگی و درد پوست خودم شدم، الان بعد از سه روز تمام جای سوختی روی بدن من باقی مونده و حالت مبودی به پوستم داده اما زخم نشده

حیدری
حیدری
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید میشه منو راهنمایی کنید من رفتم لیزر انجام دادم و قسمت بیکینیم داره سوختگی شده اول کبود شد و بعد دایره های سفید الان از پماد استفاده میکنم میخاستم ببینم ب مرور زمان جاش از بین میره واس کسی پیش اومده این مشکل

یاسر
یاسر
پاسخ به  حیدری
10 ماه قبل

سلام ترمیم کننده بزنید چون رنگ دانه پوست اگ ازبین بره سفید میشه همون اسکار و اینکه دیگ خوب نمیشه

شهلا
شهلا
پاسخ به  حیدری
7 ماه قبل

سلام من هم دقیقااااا مشکل شما رو دارم و اتفاقا خیلی هم درد میکنه میشه بگین چ پمادی استفاده کردین؟و اینکه جاش ازبین رفت؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام چونه من بشدت سوخته و جای سوختگی سفید شده آیا جای اون لکه ها میره؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

منم صورتمو چهار سال پیش لیزر کردم ب جای حذف کک مک. همشون لک شدن صورتم طوری ک ماسک میزدم برم بیرون. تقریباً بعد این همه مدت ی کمرنگ شده اما از بین نرفته نمیدونم چیکار کنم لکها کلا برن کلی هم دکتر پوست رفتم ملیونی هزینه دارو دادم اما خوب نشدم ،

فرح
فرح
1 سال قبل

با سلام و احترام
برای سوختگی با لیزر که خارش و قرمزی و دون دون شدن دارد آیا میشه از پماد سیلور استفاده کرد؟
با تشکر

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  فرح
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من تقریبا یه هفته پیش لیزر کردم بعد بیکنی لکه لکه سوخته اول به صورت کبودی بود الان کم رنگ تر شده به خاطر اینکه پماد زینک و آلفا استفاده میکنم میخاستم ببینم کی از بین میرن یا لازمه از پماد دیگری استفاده کرد

حیدری
حیدری
پاسخ به  سمیرا
11 ماه قبل

سلام ببخشید شما ک این مشکل براتون پیش اومد بعدا خوب شد لکه ها از بین رفت؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  سمیرا
7 ماه قبل

سلام من ۲۰ روز رفتم زیر گلویم لیزر کردم قرمزی رفته اما جایشان سیاه شده آیا از بین می‌رود یا نه چند تا پما استفاده کردم ولی هنوز جایشان هست چه پمادی استفاده کنم

هستی
هستی
پاسخ به  سمیرا
4 ماه قبل

سلام. ببخشید نحوه استفادتون از پماد زینک و آلفا به چه صورت بود؟

دکمه بازگشت به بالا