سردرد سینوسی (سینوزیت) چیست؟ علایم، تشخیص و درمان سردرد سینوسی

سردردهای سینوسی به علت التهاب و تورم سینوس‌ها اتفاق می‌افتد و علائم آن مشابه سردردهای میگرنی یا تنشی است. با توجه به اینکه سردردها انواع مختلفی دارد و هر کدام با علائمی خاص بروز می‌کند، در این مطلب قصد داریم شما را با علائم اختصاصی سردرد سینوسی و علت بروز آن آشنا کنیم. همچنین انواع شیوه‌های درمانی آن را معرفی کنیم.

اگر می‌خواهید در زمینه سردرد سینوسی اطلاعات دقیقی داشته باشید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سردرد سینوسی (سینوزیت) چیست؟

حفره‌های کوچک پر از هوا که پشت استخوان گونه و پیشانی قرار دارد سینوس نام دارد. این حفره‌ها از طریق یک مجرای کوچک به بینی وصل می‌شوند و باعث می‌شوند ترشحات به راحتی داخل بینی ریخته شود.

در مواقعی‌که بافت و سلول‌های سینوس‌ها متورم و ملتهب شوند و سینوس‌ها نتوانند به طور طبیعی تخلیه شوند، با افزایش فشار درون سینوس‌ها، سردرد هم بروز می‌کند که به آن سردرد سینوسی گفته می‌شود.

بهترین دکتر سردرد ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و به علائمی که بیمار شرح می‌دهد توجه می‌کند، سپس بر اساس آن داروی مناسب را تجویز می‌کند.

علت سردرد سینوسی چیست؟

یکی از علت‌های شایع برای بروز سردرد سینوسی عفونت است. عفونت‌ها با منشا ویروسی و قارچی موجب ایجاد تورم در بافت‌ها می‌شود و توانایی تخلیه‌ی سینوس‌ها را کم می‌کند. از طرف دیگر التهاب در بافت‌ها نیز با افزایش تولید مایعات و عدم توانایی تخلیه‌ی آن‌ها موجب بروز سردرد سینوسی می‌شود.

همچنین افرادی که به طور مکرر شنا یا غواصی می‌کنند یا کسانی که به ارتفاعات می‌روند، سابقه‌ِ‌ی آلرژی یا آسم دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سردرد سینوسی هستند.

علت سردرد سینوسی در کودکان چیست؟

با توجه به اینکه در اغلب موارد سردردهای سینوسی با سینوزیت همراه است، در کودکان هم انتظار می‌رود بروز علائم سینوزیت با بی‌حالی، تب، ورم اطراف بینی و چشم و ترشحات بینی به رنگ زرد یا سبز همراه باشد. با اینکه عفونت‌های سینوس با منشا ویروسی اغلب بدون درمان از بین می‌رود، اما عفونت‌های باکتریایی باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود تا از پایدار شدن عفونت و شدید شدن علائم جلوگیری شود.

نشانه‌های سردرد سینوسی چیست؟

اولین علامت سردرد سینوسی درهای ضربان‌دار و مبهم در نواحی سینوسی است که با تکان دادن سر تشدید می‌شود. همچنین افراد مبتلا به سردردهای سینوسی ممکن است در پشت یا زیر چشم هم دردهای مبهمی را احساس کنند. در کنار این موارد سایر علائم سردرد سینوسی شامل موارد زیر است.

  • خستگی
  • گرفتگی و ترشح زرد یا سبز رنگ از بینی
  • احساس فشار در گونه و پیشانی
  • درد منتشر شده در دندان، فک یا نقاط دیگر صورت
  • حساس شدن صورت بیمار به لمس

در چه موقعیت‌هایی سردرد سینوسی تشدید می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های سردرد سینوسی این است که به تغییرات دمایی حساس است، یعنی وقتی از یک اتاق گرم بیرون می‌روید که هوا سرد است، میزان سردرد تشدید می‌شود. همچنین در مواقعی که فرد سر خود را حرکت دهد و به طرف پایین خم کند شدت سردرد بیشتر می‌شود.

شیوه تشخیص سردرد سینوسی چگونه است؟

اولین اقدام پزشک برای تشخیص سردرد سینوسی گرفتن شرح حال از بیمار است. به این منظور در مورد زمان و بروز سردرد و نشانه‌های همراه با سردرد از بیمار سوال می‌کند و در صورت نیاز معاینات فیزیکی انجام می‌دهد.

درصورتی‌که این موارد نتواند شواهد کافی از علت ابتلا به سردرد سینوسی ارائه کند، لازم است از تصویربرداری سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌آی استفاده شود.

برای مشاوره درمانی انواع سردرد سینوسی، میگرنی یا تنشی می‌توانید بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب را از لیست پذیرش۲۴ انتخاب کنید.

شیوه‌های درمان سردرد سینوسی چگونه است؟

هدف از درمان سردرد سینوسی کم کردن التهاب و تورم سینوس‌ها و ایجاد شرایطی برای تخلیه‌ی سینوس‌ها از ترشحات است. به این ترتیب در درمان بر کاهش درد و از بین بردن عوامل بیماری‌زا تمرکز می‌شود. موارد زیر بهترین راه‌ها برای درمان سردرد سینوسی است.

دارودرمانی سردرد سینوسی

درمان سردرد سینوسی با دارو اثربخشی بالایی دارد. به همین دلیل از انواع دارو برای بهبود وضعیت بیماران استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است.

  • آنتی‌هیستامین

بهترین قرص برای سردرد سینوسی آنتی‌هیستامین‌ها هستند که در مواردی که آلرژی علت بروز سردرد باشد می‌توانند علائم سردرد را کم کنند. زیرا در کاهش احتقان بینی نقش دارند. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند دیفن هیدرامین، ستریزین، لوراتادین، بنادریل داروهای موثر در کاهش سردرد سینوسی است.

  • مسکن برای درمان سردرد سینوسی

داروهای مسکن برای درمان سردرد سینوزیتی با کاهش التهاب سینوس‌ها به بهبود درد آن کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید داروهای بدون نسخه مانند ناپروکسن و ایبوپرفن، آسپرین یا استامینوفن را از داروخانه تهیه کنید. البته دقت داشته باشید بهتر است آسپرین را به کودکان زیر ۱۸ سال ندهید و به جای آن از استامینوفن که برای آن‌ها ایمن‌تر است استفاده کنید.

  • اسپری بینی

استروئیدهای بینی موجب کاهش التهاب در بینی می‌شوند و سردردهای سینوسی با علت آلرژی را درمان می‌کنند. مزیت استفاده از این داروها این است که هیچ عارضه‌ی جانبی ندارند. فلوتیکازون و تریامسینولون دو نمونه از اسپری‌های بینی هستند که بدون نسخه می‌توان آن‌ها را از داروخانه تهیه کرد.

اگر می‌خواهید سردرد را به شکل تخصصی درمان کنید، بهتر است به متخصص بیماریهای مغز و اعصاب مراجعه کنید تا پزشک مناسب‌ترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

  • داروهای دکونژستان

داروهای دکونژستان به شکل قرص و بینی در دسترس است و می‌توان آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. دکونژستان مانند سودافد، نئوسینفرین، استیفد از انواع داروهای دکونژستان موثر در رفع سردرد سینوسی هستند. باید به خاطر داشته باشید مصرف بیش از ۳ روز اسپری دکونژستان موجب ایجاد عوارض می‌شود، مگر اینکه پزشک این اسپری‌ها را تجویز کند.

  • آنتی‌بیوتیک

وقتی علت سردرد سینوسی باکتریایی باشد، استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد و موجب بهبود سردرد شود. در مواردی که سردرد مزمن نشده طول دوره درمان نهایتاً ۱۵ روز است، اما با مزمن شدن سردرد لازم است بیمار ۳ یا ۴ هفته آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

درمان‌های خانگی سردرد سینوسی

درمان‌های خانگی ساده و آسان هستند و هر فردی به تنهایی از عهده انجام آن برمی‌آید. این شیوه‌ها در صورت تکرار اثربخشی مطلوبی دارند و شدت دردهای سینوسی را کم می‌کنند. موارد زیر بهترین درمان‌های خانگی سردرد سینوسی است.

  • یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن سردرد سینوسی، هیداراته کردن بدن از طریق نوشیدن ۸ لیوان آب یا آبمیوه در طول روز است.
  • یکی از اقدامات خانگی برای از بین بردن سردرد سینوسی ماساژ دادن نواحی سینوسی با انگشت اشاره و میانی است. هنگام ماساژ دادن می‌توانید از روغن‌های گیاهی هم استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه بخور یک شیوه خانگی برای درمان سردرد است که می‌تواند راه‌های هوایی مسدود شده بینی را باز کند و با مرطوب نگه داشتن آن در کاهش علائم سردرد موثر باشد.
  • دوش آب گرم یا استفاده از کمپرس آب گرم هم می‌تواند به تخلیه‌ی ترشحات و بهبود علائم سردرد سینوسی کمک کند.

درمان سردرد سینوسی با جراحی

افرادی که مبتلا به سینوزیت مزمن هستند و داروها نمی‌توانند علائم بیماری را از بین ببرند، بهتر است از روش جراحی استفاده کنند. عمل جراحی آندوسکوپی با برداشتن پلیپ‌ها و خارهای استخوانی مسیر هوایی را باز می‌کند و موجب کم کردن شدت سردردهای سینوسی می‌شود.

چگونه از بروز سردرد سینوسی پیشگیری کنیم؟

اصلی‌ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز سردرد سینوسی یا کم کردن تعداد دفعات آن شامل موارد زیر است:

  • درصورتی‌که غذا یا ادویه خاص، بوی الکل، کافئین یا دخانیات سردردهای شما را تشدید می‌کند باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
  • سبک زندگی سالم با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی، کنترل استرس از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشگیری از بروز سردرد سینوسی است
  • برای انجام فعالیت‌های هوازی باید اول بدن خود را گرم کنید تا از بروز سردرد جلوگیری شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که با مصرف داروها برای سردرد سینوسی بیشتر از ۱۵ روز است که سردرد دارید یا اینکه سردردهای در بازه‌های زمانی بهبودی کوتاه مجدداً بروز می‌کنند یا در مواردی که سردرد به قدر شدید است که مجبور می‌شوید محل کار خود را ترک کنید، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارند می‌توانند از ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب در وب سایت پذیرش۲۴ استفاده کنند. استفاده از این شیوه باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه بتوانید سوالات خود را از پزشک بپرسید.

سوالات متداول سردردهای سینوسی (سینوزیت)

  • در سینوزیت کجای سر درد می‌گیرد؟

سردردهای سینوسی در سر و پیشانی بروز می‌کند و در اغلب اوقات موجب انتشار درد اطراف بینی می‌شود.

  • چه زمانی از شبانه روز سردرد سینوسی تشدید می‌شود؟

اغلب افراد سردردهای سینوسی را صبح‌ها با شدت بیشتری تجربه می‌کنند که تا بعد از ظهر از شدت آن کم می‌شود.

  • آیا تزریق بوتاکس بر سردرد سینوسی تاثیر دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. تزریق بوتاکس بر سردردهای میگرنی تاثیر دارد و تاثیری بر باز شدن گرفتگی سینوس‌ها ندارد.

۳.۴/۵ (۱۳ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orgmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا حنفی از میاندواب
زهرا حنفی از میاندواب
3 ماه قبل

سلام من دختر ۱۵ ساله هستم نزدیکای دوماهه که من سردرد دارم بعضی موقع ها خوب میشه بعضی موقع ها هم خیلی درد میکنه دردش به چشمم هم زده نمیدونم چیکار کنم به دکتر هم رفتم چیزی نگفته

سجاد
سجاد
1 سال قبل

سلام ببخشید من حدودا ۲ماهه که علایم سینوزیت شدید رو دارم ولی چشام هم درد میکنه به نور هم حساس شدن و انگار یه گیجی تو چشامه سرعت تمرکزم کم شده .ایا میتونه مال سینوزیت باشه .ناگفته نمونه این ۴ماهی هستش که استرس شدید دارم ده ماهی هم میشه که سیگار میکشم .ممنون میشم کمکم کنید

امانی
امانی
1 سال قبل

سلام من دختر دوازده ساله دارم یماه سردرد داره بعضی وقتها خوبه درد کمتری داره بعضی وقتها میگه شدیده به پزشک متخصص مغزاعصاب بردم نوارمغزگرفت سیتی اسکن گرفت گفت خوبه چشم پزشک بردم گفت خوبه ازمایش عفونت گرفتم گفت عفونت ندارد لطفا راهنمایی کنید امانی ازاستان گلستان

حسین
حسین
پاسخ به  امانی
5 روز قبل

درود باید بگم متاسفانه یا بدبختانه دکترای گرگان هیچی بارشون نیست فقط فقط پول رو میشناسن یه متخصص خوب ببر تهران یا مشهد یه عمر راحت میشی

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من دخترم ۶ سالشه ودوروز قبل تب کرداما با پروفن فقط یه بار دادمش خوب شدلثه هاش ملتهب ودردناک بودن بردم دندونپزشکی دندونهای شیری جلودارش فقط ریشه بودن کشیدحالا از دیشب سردرده چکارکنم حتی باداروهم خوب نمیشه

ص ب
ص ب
پاسخ به  فاطمه
3 روز قبل

ممکنه از دندونهای فک بالا اگه عفونت و ناسالم باشه. سردرد من از دندانم بود

دکمه بازگشت به بالا