۴ علت زخم گوش نوزاد؛ تشخیص و درمان زخم گوش بچه

زخم شدن پشت گوش نوزاد و روی گوش آن یکی از بیماری‌های شایع در بین بچه‌ها بوده و به راحتی قابل درمان است. شایان ذکر است که کودکان اغلب به زخم پشت گوش مبتلا می‌شوند اما در برخی از موارد نیز اطراف گوش و یا روی گوش آن‌ها زخمی می‌شود. این نوع از بیماری موجب زخم پشت گوش بچه شده و همراه با التهاب، ترشحات نازک، قرمز شدن رنگ پوست آن ناحیه، خارش و احساس درد است. در این مقاله سعی داریم به توضیح و بررسی علائم و علت زخم پشت گوش بچه پرداخته و انواع روش‌های درمانی آن را بیان کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم زخم گوش نوزاد

علائم زخم پشت گوش کودکان با توجه به علت بروز آن متفاوت است. اما با این همه حال، اکثر کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی نظیر التهاب پوست، قرمز شدن رنگ پشت گوش، پوسته‌پوسته شدن پوست، احساس خارش، احساس سوزش و خشک شدن پوست را دارند. از این رو اگر فرزند شما یک یا چند نمونه از این نشانه‌ها را داشت بهتر است به یک متخصص کودکان مراجعه کنید تا علت اصلی این علائم را دانسته و در صورتی که کودکتان به اگزمای مبتلا است، به درمان او بپردازید.

علل ابتلا به زخم گوش نوزاد

عوامل بسیار زیادی ممکن است سبب بروز این بیماری در نوزادان و کودکان شود. از جمله از مواردی که منجر به زخم شدن پشت گوش نوزادان و سایر نقاط گوش آن‌ها می‌شود عبارت‌اند از:

نوزادان و کودکان پوست‌های حساسی دارند از این رو موارد مختلفی می‌تواند سبب ایجاد آلرژی در آن‌ها شود. شامپوها، محصولات آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و جواهرات، سمعک و قطره گوش، از جمله از محصولاتی هستند که در تماس با پوست گوش نوزان می‌توانند منجر به زخم شدن پشت گوش آنان شوند.

  • خشکی بیش از اندازه پوست

برخی از کودکان دارای خشکی پوست هستند. این دسته از کودکان بیشتر از سایر بچه در معرض ابتلا به اگزمای گوش قرار دارند. در واقع گوش نمی‌تواند رطوبت مورد نظر خود و پوست را تأمین کند در نتیجه به زخم شدن پشت گوش کودکان منجر می‌شود.

  • اوتیت خارجی

ورود آب، صابون و یا شامپو به داخل مجرای گوش نوزادان می‌تواند پوست مجرای گوش را تحریک کرده و عامل بروز این بیماری شود.

  • تغییرات آب و هوایی

همان‌طور که گفتیم نوزادان دارای بافت پوستی حساس‌تری نسبت به بزرگسالان هستند از این رو هر عاملی می‌تواند اثر منفی بر سلامت پوستی آن‌ها داشته باشد. یکی از ای عوامل تغییرات آب و هوایی است. به‌طوری‌که گوش نوزاد و پوست نواحی اطراف آن نمی‌توانند با تغییرات جدید سازگار شده و آسیب می‌بینند.

به طور کلی می‌توان گفت دلیل موجهی بر علت زخم پشت گوش نوزاد وجود ندارد و اکثر دلایل بروز آن تنها بر اثر حساسیت‌های پوست نوزاد و واکنش‌هایی است که با محیط یا اجسام مختلف نشان می‌دهد. شایان ذکر است که زخم‌هایی در سایر نواحی گوش نیز با عللی مرتبط رخ می‌دهند.

پیشگیری از زخم گوش نوزاد

والدین بسیاری نگران زخم شدن گوش‌های نوزادان و کودکانشان هستند. از این رو مدام در این رابطه سوال می‌پرسند که برای سالم ماندن فرزندانشان و عدم ابتلا آنان به این بیماری بایستی چه کاری انجام دهند. این والدین نیازی نیست نگران پیش آمدن مشکل خاصی شوند چرا که آن‌ها می‌توانند با رعایت نکات ساده که در ادامه شرح خواهیم داد تا حدود زیادی از ابتلای فرزندانشان به این بیماری پیشگیری کنند.

  • در شست و شوی پوست سر نوزاد از شوینده‌های مخصوص کودکان استفاده کنید. همچنین دقت کنید که آب یا شامپو به گوش بچه نفوذ نکند.
  • محیط خانه را مرطوب نگه دارید تا نوزاد دچار خشکی پوست نشود.
  • از مرطوب کننده‌های نوزادان استفاده کنید و بنا به تجویز دکتر گوش حلق بینی کودکان در زمان‌های مشخص آن را به گوش و پوست نوزاد بزنید.
  • از استفاده کردن از زیورآلات، خوش بو کننده‌ها و … برای نوزادان، به شدت خودداری کنید.

همان گونه که می‌بینید تنها با رعایت نکاتی بسیار ساده تا حدود بسیار زیادی از ابتلای کودکتان به این بیماری پیشگیری می‌شود. همچنین شما می‌توانید با مشورت از دکتر آنلاین کودکان، راه‌های پیشگیری دیگری را نیز بدانید.

پیشگیری از زخم گوش نوزاد
پیشگیری از زخم گوش نوزاد

روش‌های درمانی زخم گوش نوزاد

اگر بنا به هر دلیلی و علارغم رعایت نکات پیشگیری که در بالا به آن‌ها اشاره کردم، باز هم گوش‌های کودکانتان زخم شد بایستی وی را به یک پزشک برده و با توجه به شرایط کودک، مداواهای لازم را انجام دهید. شایان ذکر است که روش درمان زخم پشت گوش نوزاد و زخم‌هایی که در سایر نقاط گوش رخ می‌دهند تا حد زیادی به نوع زخم ایجاد شده و منطقه ای از گوش که زخمی شده است بستگی دارد. اما معمولان پزشکان برای درمان زخم پشت گوش کودکان و درمان زخم‌هایی که در اطراف گوش آن‌ها ایجاد شده است از قطره و کرم و پماد استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که کرم‌ها و قطره‌ها مواد شیمیایی بوده و ممکن است در صورت استفاده نادرست و نابه جا مشکلات زیادی را برای کودکان ایجاد کنند. از این رو پزشکان به طور جد پیشنهاد می‌کنند که از استفاده کردن پماد برای زخم گوش نوزاد یا سایر روش‌ها نظیر قطره و کرم به صورت خودسرانه جدا خودداری کنید. چرا که پوست نوزادان و گوش آن‌ها بسیار حساس بوده و ممکن است آسیب‌های جدی تری را به نوزادان وارد کند. همچنین برخی از افراد از روش‌های خانگی برای درمان زخم پشت گوش کودک استفاده می‌کنند. روش‌های خانگی علاوه بر زخم‌های پشت گوش نوزادان و کودکان بر روی ترمیم سایر زخم‌هایی که در درون و بیرون گوش ایجاد می‌شود، میسر است. اما چون نوزادان بسیار حساس هستند، بهتر است به یک پزشک مراجعه کرده و مطابق با دستورالعمل وی به درمان کودکتان بپردازید. حتی اگر روش‌های خانگی برای درمان زخم پشت گوش نوزاد مناسب باشد، حتماً بایستی پزشک آن را تجویز کند. اگر به هر دلیل امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید از یک دکتر آنلاین کودکان کمک بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زخم پشت گوش در نوزادان یک بیماری شایع بوده و در بسیاری از کودکان دیده می‌شود. اگر فرزند شما هر یک از علائمی نظیر التهاب پوست، قرمز شدن رنگ پشت گوش، پوسته پوسه شدن پوست، احساس خارش، احساس سوزش و خشک شدن پوست را داشت بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در اسرع وقت فرایند درمان شروع شود. در درمان این بیماری از پماد و قطره و یا روش‌های دیگر خانگی استفاده می‌کنند اما تمامی این کارها حتماً بایستی مطابق با تجویز پزشک بوده و از انجام هر کار خودسرانه ای خودداری کرد. توجه داشته باشید که به جای مراجعه حضوری به پزشک می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره ببرید.

سؤالات متداول زخم گوش نوزاد

آیا زخم گوش نوزاد قابل درمان است؟

بله – این بیماری با روش‌های ساده به راحتی قابل درمان است.

چه کودکانی بیشتر در معرض بیماری زخم گوش قرار دارند؟

در واقع تمامی کودکان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اما آن دسته از نوزادانی که پوست خشکی دارند، بیشتر به زهم پشت گوش مبتلا می‌شوند.

فرایند لازم برای درمان کامل زخم گوش نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

بسته به نوع زخم و شدت آن، بین چند روز تا چند هفته زمان نیاز است تا زهم‌ها به طور کامل مداوا شوند.

۳/۵ (۳ نظر)

منبع
skinsight.comhealthline.com.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفوی
صفوی
5 ماه قبل

ممنونم از راهنمایی و اطلاعات خوبتون،خداوند اجرتان دهد،صفوی هستم

دکمه بازگشت به بالا