با آبریزش بینی بعد از عمل بینی چه کنیم؟ ۴ روش جلوگیری از آبریزش بینی

آبریزش بینی مخاطی است که از بینی خارج می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از سرمای هوا، سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی باشد. آبریزش بعد از جراحی بینی نیز معمول است.

«رینوره» (Rhinorrhea)، اصطلاحی است که اغلب در کنار عبارت «آبریزش بینی» استفاده می‌شود و ترشحات رقیق و عمدتاً شفافی است که ممکن است مشاهده کنید. اصطلاح دیگری که ممکن است اغلب با ان روبرو شوید «رینیت» (Rhinitis) است. رینیت التهاب‌ بافت‌های بینی شما است ک همنجر به آبریزش می‌شود.

در این مقاله درباره آبریزش بعد از جراحی بینی، علت آن، طول مدت و نحوه برطرف کردن آن صحبت می‌کنیم.

علت آبریزش بینی بعد از عمل چیست؟

در طول عمل بافت‌ها دستکاری می‌شوند. مخاط بینی متورم و تحریک‌پذیر می‌گردد و به همین دلیل آبریزش به شکل موقت روی می‌دهد. علاوه بر التهاب بافت‌ها، علت آبریزش بعد از جراحی بینی می‌تواند داروهای بی‌حسی و یا بیهوشی که در طول عمل استفاده شده‌اند باشد.

اگر چه آبریزش بینی بعد از عمل بینی طبیعی است، اما مدت آن محدود است و پس از چند هفته با کاهش تورم بینی برطرف می‌شود.

با این حال این احتمال هم وجود دارد که شما دچار آلرژی و سرماخوردگی شوید و بخشی از آبریزش بعد از جراحی بینی شما به این دلیل باشد. در این موارد جراح بینی داروهای سرماخوردگی و آلرژی را، علاوه بر داروهای معمول عمل بینی، برای شما تجویز می‌کند.

درمان آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

به طور معمول برای آبریزش بینی بعد از عمل زیبایی بینی، دکتر جراحی بینی دارو تجویز می‌کند. به عبارت دیگر این داروها در زمره روتین مراقبت از بینی بعد از رینوپلاستی هستند که وقتی ترخیص می‌شوید برای شما نسخه می‌شوند.

۱. جلوگیری از آبریزش بینی با قرص سرماخوردگی

قرص سرماخوردگی رگ‌های خونی در مخاط بینی را منقبض می‌کند. در نتیجه، خون کمتری می‌تواند در ناحیه بینی جریان یابد و بافت متورم داخل بینی کوچک‌تر می‌شود. علاوه بر این، برخی از انواع آنها آنتی هیستامین هم دارند که می‌توانند آبریزش را کم کنند.

۲. جلوگیری از آبریزش بینی با قطره رینوسالتین (Rinosaltin)

اسپری بینی رینوسالتین حاوی ۰.۶۵ درصد محلول کلرید سدیم و بنزالکونیوم کلراید به عنوان نگهدارنده است. این دارو به رقیق کردن ترشحات غلیظ کمک کرده و به حذف آنها از بینی و سینوس‌ها منجر می‌شود. همچنین رطوبت حیاتی را برای تسکین سریع غشای بینی خشک، ملتهب ناشی از سینوزیت مزمن، سرما، رطوبت کم، استفاده بیش از حد از قطره‌های ضد احتقان، آلرژی‌ها، خونریزی‌های خفیف بینی، جراحی سینوس و بینی و سایر موارد خفیف بینی را بازیابی می‌کند.

۳. جلوگیری از آبریزش بینی با قرص آناهیل

این قرص شامل ماده ای به نام «بروملین» (Bromelain) است که از آناناس جدا شده است. این ماده می‌تواند در کاهش رینیت و در نتیجه آبریزش موثر باشند. همچنین تجویز آن سبب می‌شود کبودی بینی کاهش یابد.

۴. جلوگیری از آبریزش بینی با اسپری برمید ایپراتروپیوم

اسپری بینی ایپراتروپیوم ۰.۰۳% برای تسکین آبریزش بینی ناشی از رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک در تمام طول سال (آبریزش بینی و گرفتگی بینی) در بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بالاتر استفاده می شود. بنابراین یک داروی مفید برای آبریزش بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی است.

آبریزش بینی بعد از عمل چه مدت است؟

به طور معمول گرفتگی و آبریزش بینی بعد از عمل ممکن است تا دو ماه طول بکشد، اما بعد از آن بهبود می‌یابد. اگر این شرایط بهبود نیافت نیاز به برسی‌های بیشتر است، چون این نوع آبریزش نمی‌تواند با رینوپلاستی توجیه گردد. بلکه ممکن است با الرژی یا مشکلات دیگر در ارتباط باشد.

آیا آبریزش بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

آبریزش بعد از جراحی بینی یکی از عوارض طبیعی عمل است و خطری ندارد. با این حال اگر طول بکشد و چندین ماه ادامه داشته باشد باید حتما پیگیری شود. در موارد نادری ممکن است آبریزش زیاد و طولانی مدت با برخی از عوارض ناشی از عمل بینی در ارتباط باشد.

عوارض نادر عمل بینی که موجب آبریزش طولانی مدت می‌شوند

گاهی جراحی بینی عوارض ناخواسته‌ای را به همراه داردکه می‌تواند سبب آبریزش بلند مدت گردد. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

رینیت وازوموتور (Vasomotor rhinitis)

رینیت وازوموتور زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی داخل بینی منبسط شوند. گشادشدن رگ‌های بینی باعث ایجاد تورم به دلیل زیاد شدن خون در بینی می‌شود و می‌تواند باعث احتقان شود. این شرایط همچنین می‌تواند سبب آبریزش از بینی شود. رینیت وازوموتور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در بسیاری از اوقات شناخته شده نیستند. جراحی بینی یک استرس است که ممکن است در موارد نادری فرد را به این عارضه مبتلا کند.

اسپری بروماید ایپاتروپریوم برای این شرایط مفید است که معمولا با تجویز دکتر گوش و حلق و بینی در اخیار شما قرار می‌گیرد. سایر درمان‌ها شامل موارد زیر است:

  • اسپری ‌بینی نمکی بدون نسخه
  • داروهای ضد احتقان OTC مانند سودوافدرین یا فنیل افرین
  • اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی OTC مانند فلوتیکازون و مومتازون
  • اسپری های بینی آنتی هیستامین مانند آزلاستین یا الوپاتادین هیدروکلراید
  • اسپری های بینی ضد آبریزش و آنتی کولینرژیک مانند ایپراتروپیوم

آنتی هیستامین‌های خوراکی در درمان رینیت وازوموتور چندان موثر نیستند.

از بین رفتن شاخک‌های بینی (nose turbinates ) در ضمن عمل

شاخک‌ها ساختارهای ریزی در داخل بینی شما هستند. آنها هوا را هنگام عبور از حفره بینی تمیز، گرم و مرطوب می‌کنند. اگر آنها در عمل رینوپلاستی بیش از حد برداشته شوند می‌توانند سبب خشکی بینی و آبریزش دائمی گردند.

سایر عوارض رینوپلاستی که ممکن است سبب آبریزش بلند مدت شود شامل موارد زیر هستند:

  • آلرژی
  • انسداد راه هوایی، که جریان هوا را به اشتباه هدایت می‌کند، پوشش داخلی را خشک می‌کند و باعث می‌شود آب بینی جاری شود.
  • فین کردن دائمی بینی که بسیاری از بیماران به دلیل کوچک بودن راه‌های هوایی مجبور به انجام آن هستند.
دلایل آبریزش بینی
دلایل آبریزش بینی

سوالات رایج درباره آبریزش بعد از جراحی بینی

آبریزش بعد از جراحی بینی تا چه سنی است؟

در هرسنی جراحی کرده باشید، آبریزش خواهید داشت. با این حال این آبریزش باید بعد از حداکثر دو ماه قطع شوند.

پاره شدن مخاط بینی بعد از عمل به چه دلیل است؟

اگر فین کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین در صورتی که بینی شما ضربه بخورد یا مراقبت‌های لازم را انجام ندهید ممکن است دچار این عارضه شوید.

آبریزش بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

خیر. معمولا خطرناک نیست. با این حال ممکن است در موارد نادری (اگر پس از ماه‌ها ادامه یابد) ناشی از نشت مایع مغزی نخاعی باشد که باید به سرعت پیگیری گردد. با این حال آلرژی شایع‌تر است.

برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ اقدام کنید. اگر آبریزش بینی شما قطع نمی‌شود می‌توانید با پزشک متخصص صحبت کرده و نگرانی‌های خود را مطرح کنید.

سخن آخر

آبریزش بعد از جراحی بینی طبیعی است و معمولا حداکثر تا دو ماه ادامه می‌یاید. پزشک داروهای لازم را برای کنترل آن تجویز می‌کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کرد احتمال آلرژی و سایر مشکلات مرتبط وجود دارد که لازم است پیگیری گردد.

۳/۵ (۳ نظر)

منبع
healthlinehealthlinerobitussin

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
رویا
1 سال قبل

سلام من چهارماهه آبریزش و گرفتگی بینی دارم هی باز میشه بسته میشه البته دوساله عمل زیبایی شدم ولی قبلاً اصلا هیچ مشکلی نداشتم ولی الان چهارماهه اینجوری شده علتش چی می‌تونه باشه

دکمه بازگشت به بالا