علت سوزش گوش چیست؟ ۴ درمان سوزش گوش راحت و موثر

سوزش گوش (ear pain) یکی از بیماری‌های شایع است که معمولاً در کودکان رخ داده و با اسم سوزش گوش کودک شناخته می‌شود اما با این همه حال بزرگسالان نیز به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری اکثرا یا با سوزش گوش چپ همراه است یا سوزش گوش راست را در پی دارد. گاها نیز هر دو گوش فرد دچار درد و سوزش می‌شوند. اما بیشتر اوقات در یک گوش احساس درد می‌شود. سوزش گوش در برخی از افراد به طور ثابت و بی وقفه ادامه دارد و در برخی دیگر نیز گاه به گاه حس می‌شود. احساس سوزش پشت گوش به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله ضمن بررسی علل و علائم این بیماری به انواع روش درمان سوزش گوش خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

علائم سوزش گوش

احساس درد در گوش، اختلال شنوایی، قرمزی و تورم، تاول زدن، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست چند روز پس از سوختگی و تخلیه مایع از گوش از جمله از علائمی هستند که نشان می‌دهند فرد به بیماری سوزش گوش مبتلا شده است. البته کم شنوایی یا مشکل در پاسخ به صداها، تب، احساس پری در گوش، مشکل در خوابیدن، کشیدن گوش، سردرد و… از جمله از دیگر عواملی هستند که می‌توانند نشان دهنده‌ی ابتلای فرد به بیماری سوزش گوش باشند. اگر شما هم یک یا چند مورد از این علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است به یک دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید.

علت سوزش گوش چیست؟

عوامل زیادی برای توجیه دلیل سوزش گوش وجود دارند. خشکی پوست یکی از دلایلی است که باعث ایجاد این بیماری ی شود. مخصوصاً این عامل را اصلی‌ترین علت سوزش اطراف گوش می‌دانند. از آن گذشته قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند دلیلی بر ایجاد این بیماری شود. در برخی مواقع گوش به زیور آلات بخصوص گوشواره حساسیت کرده و دچار سوزش می‌شود. مخصوصاً اگر جنس این جواهرات از نیکل باشد، احتمال بروز سوزش گوش افزایش می‌یابد. فرو رفتن اجسام خارجی به داخل گوش نیز از دیگر عواملی هستند که سبب بروز این بیماری می‌شوند. برخی از افراد در اثر نیش حشرات یا باقی ماندن آب یا سایر شوینده‌ها در داخل گوششان دچار عفونت شده و این عفونت سوزش گوش را برای آن‌ها به دنبال دارد. تغییر در فشار، مانند قرار گرفتن در هواپیما، تجمع جرم گوش، عفونت سینوس، استفاده از گوش پاک‌کن در گوش، نورالژی تریژمینال (درد مزمن عصب صورت) و… از دیگر عواملی هستند که به عنوان علت سوزش پشت گوش شناخته می‌شوند.

پیشگیری از سوزش گوش چطور ممکن است؟

با توجه به نکات زیر و رعایت آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از سوزش گوش و عواقب ناشی از آن پیشگیری کنید:

  • با استفاده از نرم کننده‌های مختلف پوست اطراف گوش خود را مرطوب نگه دارید. توجه کنید که استفاده از این نرم کننده‌ها برای کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود مگر با تجویز پزشک متخصص.
  • هنگام استفاده از گوش پاک کن بسیار مراقب باشید
  • اجسام مختلف را به درون گوش خود نبرید
  • از زیورآلاتی که از جنس نیکل ساخته شده‌اند استفاده نکنید
  • مراقب نیش زدن حشرات مختلف باشید
  • از تمیز شدن کامل گوشتان از شامپو و سایر شوینده‌ها اطمینان حاصل کنید
  • از ورود آب و باقی ماندن آن در گوشتان جلوگیری کنید
  • و…

با رعایت نکات گفته شده در این بخش تا حدود بسیار زیادی می‌توانید از ابتلا به سوزش گوش در امان باشید.

انواع روش‌های درمانی سوزش گوش

روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد. انتخاب نوع درمان بستگی زیادی به این موضوع دارد که علت سوزش گوش چیست؟ دلیل اصلی سوزش گوش پس از معاینه پزشک و انجام آزمایش‌های مختلف مشخص می‌شد و با توجه به دلیل اصلی ایجاد کننده‌ی این بیماری، روش درمانی مناسبی انتخاب می‌شود. از جمله از روش‌های درمانی که برای معالجه سوزش گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

درمان خانگی گوش درد و سوزش گوش

اگر گوش درد فرد شدید نباشد، وی می‌تواند با درمان‌های خانگی نظیر استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین، استفاده کردن از کمپرس گرم، ماساژ، استفاده از سیر و مالیدن آن به نواحی اطراف گوش و… به تسکین درد خود بپردازد.

شست و شوی گوش برای رفع سوزش گوش

اگر سوزش گوش ناشی از عفونت‌ها و عواملی نظیر آن باشد، با شست و شوی گوش می‌توان به درمان فرد کمک کرد. شست و شوی گوش بایستی توسط دکتر شست و شوی گوش انجام شود. قبل از شست و شو پزشک قطره‌ی نرم کننده‌ای را تجویز می‌کند تا جرم گوش را نرم کرده و در حین شست و شو جرم‌ها به راحتی بیرون بریزند.

قطره سوزش گوش

استفاده از قطره یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان سوزش گوش است. توجه داشته باشید که قطره حتماً بایستی توجه پزشک تجویز شود پس از مصرف خود سرانه آن پرهیز کنید.

پماد و کرم سوزش گوش

برخی مواقع که سوزش گوش مربوط به نواحی خارجی باشد، با مصرف پماد و کرم‌های مختلف که اغلب نقش نرم کننده دارند می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

توجه داشته باشید که سوزش گوش قابل درمان بوده و با روش‌های ساده بیمار بهبود می‌یابد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به سوزش گوش دچار می‌شوند. برخی از آن‌ها از سوزش گوش سمت چپ شکایت دارند و برخی دیگر نیز از سوزش گوش سمت راست، گاها نیز هر دو گوش افراد دچار درد می‌شود. اگر شما هم علائمی نظیر احساس درد در گوش، اختلال شنوایی، قرمزی و تورم، تاول زدن، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست چند روز پس از سوختگی و تخلیه مایع از گوش داشتید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. در صورت عدم امکان مراجعه حضوری می‌توانند از متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین کمک بگیرید.

سؤالات متداول

برای سوزش گوش چه کنیم؟

برای درمان مشکل سوزش گوش بهتر است از روش‌های خانگی استفاده کنید. اما اگر سوزش شما حاد باشد یا روش‌های خانگی اثر مثبتی بر روی شما نداشته باشند بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوزش گوش از چیست؟

سوزش گوش دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به فرو رفتن اجسام سخت به داخل گوش، آفتاب سوختگی، آلرژی و حساسیت، نیش زدن حشرات و… اشاره کرد.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه
رقیه
4 ماه قبل

گوش من خیلی میسوزه

Saman
Saman
1 سال قبل

سلام خسته نباشید بچم ۲۰ روزه هست وگوش درد شدیدی دارد چه دارویی خوبه که استفاده کنه الان پماد ویکس گرفتم براش میمالم ناحیه خارجی گوشش شما چه توصیه ای دارید

دکمه بازگشت به بالا