هماتوم لاله گوش چیست؟ گوش گل کلمی چطور درمان می‌شود؟

گوش گل کلمی به انگلیسی (Cauliflower ear) که با نام هماتوم پریکندریال (perichondrial hematoma) یا گوش کشتی‌گیر (wrestler’s ear) نیز شناخته می‌شود، تغییر شکل گوش ناشی از ضربه (یا آسیب بدون ایجاد بریدگی) است.

گوش گل کلمی زمانی اتفاق می‌افتد که خون پس از ضربه در لاله گوش (یا گوش بیرونی) شما جمع شود. تجمع خون در لاله گوش که با نام هماتوم شناخته می‌شود، نیاز به درمان فوری دارد .عکس گوش گل کلمی را در زیر آورده‌ایم.

با این‌که هیچ درمانی برای گوش گل کلمی وجود ندارد اما حتی پس از وقوع ضربه نیز می‌توان از آن پیشگیری کرد. بنابراین بسیار مهم است که با علائم آن آشنا باشید و فورا برای درمان اقدام کنید.

ما در این مقاله به بررسی دقیق گوش گل کلمی، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان آن می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

هماتوم لاله گوش چیست؟

گول گل کلمی از شکل افتادگی گوش است که به واسطه آسیب مستقیم به لاله گوش و بافت اطراف آن شکل می‌گیرد. به‌طور معمول کشتی‌گیران و بوکسورها این عارضه را تجربه می‌کنند و آن را می‌توان در نتیجه هر فعالیتی دید که در آن نیروهای برنده یا ضربتی به بخش خارجی گوش وارد می‌شوند. به دنبال این ضربه‌ها و آسیب‌ها هماتوم لاله گوش رخ می‌دهد.

هماتوم سپس لاله گوش را از غضروف زیر آن بالا می‌آورد و باعث رگ‌زدایی غضروف می‌شود. خون در فضای زیر لاله گوش جمع می‌شود و اگر مورد رسیدگی و درمان قرار نگیرد، مشکلاتی مانند عفونت، بافت‌مردگی (نکروز) و از دست دادن غضروف را به همراه دارد.

گوش گل کلمی در نتیجه فیبروز و غضروف فیبروکتیلاژ (fibrocartilage) است که به دنبال از بین رفتن غضروف لاله گوش رخ می‌دهد، چون این غضروف موجودی خون خود را از دست می‌دهد.

علائم گوش گل کلمی

اگر به گوش یا قسمتی از سرتان ضربه وارد شده است، گوش بیرونی خود را در آینه از نظر تورم یا کبودی بررسی کنید. همچنین ممکن است متوجه تغییر شکل گوش خود شوید. با شروع تجمع خون در اطراف ناحیه آسیب دیده، پمپاژ خون تازه به غضروف گوش شما قطع می شود.

اگر گوش گل کلمی را درمان نکنید، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • در گوش خود صدای زنگ زدن را می‌شنوید.
  • از دست دادن شنوایی
  • سردرد
  • تاری دید

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که کشتی‌گیرانی که گوش گل کلمی دارند به طور قابل توجهی بیشتر از کشتی‌گیرانی که این بیماری را ندارند، دچار کاهش شنوایی می‌شوند. گوش گل کلمی ممکن است خطر عفونت گوش را نیز افزایش دهد.

مشاهده علائم اولیه گوش گل کلمی از شما در برابر سایر عوارض جانبی محافظت کرده و همچنین به جلوگیری از تغییر شکل گوشتان کمک می‌کند.

طبق تاپیک هماتوم لاله گوش جنین نی نی سایت، افراد مبتلا به آن ممکن است علائم گوناگونی را تجربه کنند. از جمله:

  • سرخی، تورم یا کبودی گوش خارجی‌شان
  • تغییر در شکل گوششان
  • درد گوش
  • خونریزی از گوش
  • وزوز گوش (شنیدن صدای زنگ زدن)
  • سردرد
  • متورم شدن بافت صورت
  • تاری دید
  • از دست دادن قدرت شنوایی

همچنین توجه کنید اگر گوش شما عفوت کند، ممکن است علائم بیشتر زیر را نیز تجربه کنید:

  • تب
  • افزایش درد گوش
  • افزایش تورم و باد کردن گوش
  • بیرون آمدن چرک از گوش

علت ایجاد هماتوم لاله گوش

علت شکستن گوش در کشتی یا هر ورزش مشابهی، ضربه مستقیم به گوش فرد است. گوش خارجی افراد از غضروف تشکیل شده است و استخوان ندارد. اگر گوش شما آسیب دیده باشد، رگ های خونی که خون را به غضروف گوش پمپاژ می‌کنند پاره می‌شوند و باعث جمع شدن خون بین غضروف و پریکندریوم (perichondrium) می‌شود.

پریکندریوم بافت پیوندی است که غضروف را احاطه کرده است و برای انتقال خون و مواد مغذی به غضروف نقش مهمی را ایفا می‌کند.

هنگامی که پمپاژ خون تازه قطع شود، غضروف گوش شما نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند که این موضوع منجر به عفونت و مرگ بافت می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بافت فیبری جدید می‌تواند در اطراف ناحیه ایجاد شود و یک بافت گل کلمی روی گوش شما ایجاد کند.

گوش کلمی چقدر دردناک است؟

حالا که پاسخ سوال گوش گل کلمی چیست را گرفتید، شاید مقدار درد آن برایتان سوال باشد. ضربه یا آسیب اولیه به گوش می‌تواند کاملا دردناک باشد. بسیاری از افراد تا چند روز پس از آن احساس ناراحتی می‌کنند. با این‌حال درد ممکن است ادامه داشته باشد، به‌ویژه اگر گوش شما عفونت کرده باشد.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

هرکسی که در معرض آسیب به سر و گوش خود باشد در معرض خطر ابتلا به گوش شکسته گل کلمی است.

درمان گوش گل کلمی

اولین مرحله در درمان هماتوم پشت لاله گوش این است که محل آسیب‎دیده را در اسرع وقت با کمپرس یخ بپوشانید. می توانید این کار را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. کمپرس یخ به کاهش تورم کمک می‌کند و ممکن است از گوش گل کلمی جلوگیری کند. همچنین باید فورا به جراح گوش دکتر جراح زیبایی گوش مراجعه کنید.

تخلیه گوش گل کلمی و فشرده سازی

دکتر گوش حلق بینی شما ممکن است بتواند این عارضه را با تخلیه خون اضافی از گوش شما درمان کند. او این کار را با ایجاد برشی در محل آسیب دیده انجام می‌دهد تا خون از محل جراحت خارج شود.

پس از تخلیه گوش، پزشک آنتی بیوتیک را برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. او همچنین یک پانسمان فشاری روی گوش شما قرار می‌دهد تا مطمئن شود که به شکل صحیح بهبود می‌یابد.

شما باید از فعالیت هایی که ممکن است باعث آسیب بیشتر به گوش شما شوند تا زمان بهبودی کامل، اجتناب کنید. می‌توانید از متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین بپرسید که چه زمانی قادر خواهید بود فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. پیروی از توصیه‌های او برای بهبود نتیجه مهم است.

درمان گوش گل کلمی
درمان گوش گل کلمی

با وجود اقدامات درمانی بالا، گوش گل کلمی ممکن است دوباره ظاهر شود. بنابراین بررسی کردن گوش خود را از نظر تورم حتی پس از تخلیه، بسیار جدی بگیرید. به گفته پزشکان اگر تورم به‌سرعت درمان نشود یا اگر درمان اولیه ناموفق باشد، غضروف پس از آن ضخیم و زخمی می‌شود و بافت گل کلمی پیدا می‌کند.

عمل جراحی گوش گل کلمی

گوش گل کلمی همیشگی است اما در بعضی موارد ممکن است بتوانید با استفاده از جراحی اصلاحی که به عنوان اتوپلاستی شناخته می شود، آن را به حالت اول درآورید. در طول جراحی، پزشک یک برش در پشت گوش شما ایجاد می کند تا غضروف را ببیند.

سپس مقداری از غضروف را بر می‌دارد یا از بخیه برای تغییر شکل گوش استفاده می‌کند. ممکن است برای جراحی نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشید اما در بعضی اوقات می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد.

شما باید بتوانید در عرض شش هفته فعالیت های بدنی را از سر بگیرید، اگرچه ممکن است دکتر جراح زیبایی گوش شما دوره نقاهت طولانی‌تری را توصیه کند.

چقدر طول می‌کشد تا از درمان هماتوم گوش بهبود پیدا کنید؟

دوره ریکاوری و بهبود شما بستگی به چندین عامل دارد از جمله شدت شرایطتان، چقدر زمان بین آسیب و اقدام برای درمان گذشته است و چه نوع درمانی را دریافت کرده‌اید.

اکثر افراد پس از تخلیه هماتوم گوش تقریبا در عرض دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. با این‌حال اگر مجبور به انجام عمل جراحی زیبایی شده‌اید، مدت زمان بهبود تقریبا ۴ هفته طول خواهد کشید. با توجه به شرایط خود می‌توانید مدت زمان تقریبی بهبود را از یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین بپرسید.

آیا به‌تنهایی می‌توانم تخلیه هماتوم گوش را انجام دهم؟

برخی افرادی که دنبال چگونگی تخلیه خون گوش گل کلمی می‌گردند، می‌خواهند این کار را به‌تنهایی انجام دهند. آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از یک سرنگ، گوش گل کلمی خود را تخلیه کنند. گرچه چنین تصمیمی چندین مشکل به همراه دارد.

ابتدا گوش شما ممکن است عفونت کند و در نتیجه آن حتی مشکلات بیشتری شکل گیرد. سپس، تنها خالی کردن مایع داخل گوش تاثیری روی حفظ فشرده بودن گوش شما ندارد. بنابراین، فضای شکل گرفته توسط هماتوم بارها و بارها پر می‌شود.

به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد به‌دفعات گوش گل کلمی را تجربه می‌کنند. اگر متحمل آسیبی شدید که نتیجه آن هماتوم لاله گوش حلقوی یا هر نوع دیگر آن است، فورا باید به پزشک مراجعه کنید. برای بهترین نتیجه‌گیری، درمان در عرض ۶ ساعت ابتدایی باید کامل شود.

پیشگیری از گوش گل کلمی
پیشگیری از گوش گل کلمی

پیشگیری از بروز گوش گل کلمی

بهترین پیشگیری برای گوش گل کلمی در وهله اول جلوگیری از ضربه است. اگر در ورزش‌های پرخطر مانند کشتی شرکت می‌کنید، برای محافظت از خود از کلاه ایمنی استفاده کنید.

حفاظت به‌ویژه برای کودکان مهم است. به ‌دنبال وسایل محافظ سر که شامل محافظ گوش نیز هستند، باشید. همچنین مطمئن شوید که کودک شما همیشه هنگام شرکت در ورزش‌های برخوردی از این لباس محافظ استفاده می‌کند.

مطمئن باشید که کودک و مربی او علائم اولیه گوش گل کلمی و اهمیت جستجوی فوری برای مراقبت‌های پزشکی را درک می‌کنند. از طرفی باید با دکتر گوش حلق بینی خود در مورد استفاده از داروهای رقیق کننده خون در حین شرکت در ورزش‌های برخوردی صحبت کنید.

رقیق‌کننده‌های خون می‌توانند خطر ابتلا به گوش گل کلمی را افزایش دهند، بنابراین اجتناب از استفاده از آن‌ها قبل از شرکت در یک ورزش تماسی ممکن است به پیشگیری از این وضعیت کمک کند. هرگز مصرف داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده است، بدون مشورت با او قطع نکنید.

آیا گوش گل کلمی خودبه‌خود رفع می‌شود؟

متاسفانه هماتوم لاله گوش حفره ای یا هر نوع دیگر آن، خودبه‌خود رفع نمی‌شود و نیاز به توجه پزشک دارد. اگر این عارضه را بدون درمان رها کنید، در عرض تقریبا ۷ تا ۱۰ روز دائمی خواهد شد و لبه گوش شما حتی ممکن است در نتیجه تخلیه غضروف برگردد.

بنابراین اگر در نتیجه ورزش کشتی یا ضربه شدید، هماتوم لال گوش برایتان رخ داده است، توصیه می‌کنیم که فورا برای جلوگیری از دائمی شدن این مشکل به جراح گوش مراجعه کنید.

درمان گوش گل کلمی
درمان گوش گل کلمی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در هنگام مسابقه ورزشی به گوش شما ضربه‌ای وارد شد و علائم گوش گل کلمی را داشتید، فورا به جراح گوش مراجعه کنید تا سریعا درمان شوید. زیرا اگر در درمان این بیماری تعلل کنید، دیگر قابل بازگشت نیست و گوش شما به همان شکل باقی می‌ماند. همچنین دقت کنید که حتی اگر آسیب به گوشتان ظاهرا جدی نیست، باید سریعا مورد درمان قرار بگیرید.

سوالات متداول گوش گل کلمی

در ادامه به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

آیا گوش گل کلمی درد دارد؟

گوش گل کلمی قطعا در ابتدا درد دارد. زیرا نتیجه یک ضربه محکم به گوش است که یک لخته خون متورم در زیر پوست تشکیل داده است. هنگامی که توده‌ای روی گوش ایجاد شد، ممکن است وقتی لمس شود درد داشته باشد یا بی‌حس باشد.

آیا با گوش گل کلمی می‌توانید بشنوید؟

گوش گل کلمی زمینه ابتلا به عفونت را فراهم می‌کند و می‌تواند عوارض طولانی داشته باشد. عفونت گوش می‌تواند باعث انسداد و افزایش فشار هوا شده و ممکن است منجر به پارگی پرده گوش شود. اگر پرده گوش پاره شود، توانایی شنیدنتان به مشکل می‌خورد.

چرا بوکسور‌ها گوش گل کلمی دارند؟

گوش گل کلمی پس از ضربه خوردن مکرر به گوش فرد ایجاد می‌شود. کشتی‌گیران و بوکسور‌ها به احتمال زیاد گوش گل کلمی دارند، زیرا ممکن است گوش آن‌ها حین مسابقه ضربه شدیدی بخورد.

سخن نهایی

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای از جمله کشتی‌گیران و بوکسورها، در معرض آسیب‌های جدی به گوش خود قرار دارند.

یکی از این عارضه‌ها که شکل گوش را از حالت اصلی آن خارج می‌کند، هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی نام دارد. حتی افراد عادی که ضربه جدی به گوش آن‌ها وارد می‌شود، باید با اقدام به‌موقع و مراجعه به پزشک، برای درمان و جلوگیری از هماتوم لاله گوش اقدام کنند.

همان‌طور که علت خون مردگی در لاله گوش را در بالا توضیح دادیم، می‌توانید تا حدی جلوی این مشکل را با محافظت از گوش در طول ورزش‌های برخوردی بگیرید. همچنین درمان زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند. گرچه وقتی گوش گل کلمی رشد کرد، برگشت‌پذیر نیست.

اگر در مورد این عارضه سوال بیشتری دارید، پذیرش۲۴ شرایطی را فراهم کرده است که اگر به پزشک دسترسی نداشتید، بتوانید با ثبت نوبت با متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین صحبت کنید و سوالاتتان را با او در میان بگذارید.

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
clevelandclinichealthlinesharecare

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا
محمد رضا
25 روز قبل

سلام تقریبا یه هفته هست گوشش تو کشتی شکسته یکم ورم ودرد داره باید چیکار کنه ورم ودردش بخوابه

اری
اری
2 ماه قبل

من کشتی میرم گوشم کبود شده و درد میکنه چی کار کنم

محمد
محمد
5 ماه قبل

از کجا بدونم گوشم شکسته خیلی کم درد داره نه خونریزی اینا میکنه نه چیزی دیروز شده باد هم نکرده

ماهور
ماهور
5 ماه قبل

من گوشم در کشتی کمی شکسته ولی پیگیر نیستم چون زیبایی کشتی به شکستن گوشش است❤️

فرهاد
فرهاد
10 ماه قبل

گوش بنده در ورزش شکسته اما یکروز از اون میگذره و احساس درد دارم از سرنگ و خون و پزشکی هم ترس دارم

امیر
امیر
پاسخ به  فرهاد
10 ماه قبل

سلام گوش من در کشتی شکسته الان خون اون رو خارج نکنم مشکلی پیش میاد یا نه

عرفان
عرفان
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

ن بابا

علی
علی
پاسخ به  عرفان
3 ماه قبل

سلام من گوشم شکسته الان احساس وز وز و کیپ شدن و درد دارم ولی می‌شنوم.
ممکنه پرده گوشم پاره شده باشه؟؟؟؟؟

علی
علی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

یا شنوایی مو از دست بدم؟ البته اینم بگم کشتی گیرم و ۵ روزه گوشم شکسته

دکمه بازگشت به بالا