مهم‌ترین علل التهاب و ورم لاله گوش + ۶ روش درمان آن

التهاب و ورم لاله گوش بر اثر آسیب به گوش یا فعال‌شدن حالت ایمنی بدن ایجاد می‌شود. ورود باکتری‌ها، عفونت ناشی از پیرسینگ و حساسیت به شامپو یا رنگ مو همگی در این مورد تاثیر دارند. در اکثر موارد علت درد و ورم لاله گوش جدی نیست و با داروهای غیرتجویزی و درمان خانگی رفع می‌شود. برخی اوقات نیاز به دخالت دکتر گوش و حلق و بینی و درمان تخصصی است.

در ادامه به ۱۲ مورد از علل التهاب گوش می‌پردازیم و همچنین زمان مراجعه به پزشک و علائم خطرناک را بررسی می‌کنیم. در نهایت هم به درمان ورم لاله گوش نوزاد و روش سنتی می‌پردازیم؛ با پذیرش ۲۴ همراه باشید.

علت التهاب لاله گوش

علت ورم لاله گوش چیست؟ آیا مربوط به محیط است یا از بخش داخلی گوش منتقل می‌شود؟ علل التهاب و ورم گوش متفاوت هستند. این علل عبارتند از:

پیرسینگ گوش

پیرسینگ و سوراخ کردن گوش علت ورم گوش خارجی است. شما با انجام پیرسینگ عملا یک زخم باز را روی لاله گوش ایجاد می‌کنید. واکنش بدن به زخم ایجاد شده التهاب و ورم لاله گوش است؛ به همین دلیل بعد از انجام این‌کار دچار درد، قرمزی و التهاب لاله گوش می‌شوید. این التهاب یک هفته یا حتی بیشتر هم ادامه می‌یابد.

زیورآلات و گوش‌گیرها با هر بار برخورد مجددا درد و التهاب ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان و بهبود جای پیرسینگ، احتمال عفونت و ورم مجدد وجود دارد. اگر عفونت گوش شدید یا طولانی باشد، لازم است با تجویز پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

بروز آلرژی یا درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یا contact dermatitis، از دیگر علل ورم گوش است. علائم این نوع آلرژی‌ها به خاطر تماس پوست با جنس خاصی از زیورآلات پدیدار می‌شوند. هر چه این زیورآلات بیشتر با پوست در تماس باشند، علائم آلرژی و ورم لاله گوش شدیدتر می‌شوند. گوشواره‌های از جنس نیکل و گوشواره‌های ضدحساسیت درماتیت تماسی ایجاد نمی‌کنند. تا حد امکان از استفاده از زیورآلات حساسیت‌زا بپرهیزید. این مورد در التهاب لاله گوش نوزاد و ورم لاله گوش کودک نقش دارد.

پوست لاله گوش حساس هست و مصرف برخی لوسیون‌ها، عطرها و مواد شوینده باعث ورم لاله گوش می‌شود. لیستی از محصولات اخیر تهیه کنید. موارد حساسیت‌زا را مشخص کرده و از استفاده آنها بپرهیزید.

آسیب و زخم لاله گوش

ضربه‌های شدید یا حتی آسیب جزئی به بخش خارجی گوش باعث عفونت، التهاب، زخم و ورود باکتری‌ها به گوش می‌شود. برخی از علل این زخم‌ها عبارتند از:

  • محکم کشیدن گوشواره
  • استفاده از گوشواره‌های سنگین یا بزرگ
  • بریدگی یا خراش لاله گوش
  • پیرسینگ‌های بزرگ و دراز
  • برخورد توپ یا اشیاء هنگام ورزش

زخم لاله گوش باعث حساسیت شدید پوست گوش به لمس می‌شود.

التهاب و ورم لاله گوش؛ نیش حشرات

نیش حشرات یا پشه‌ها باعث ورم گوش می‌شود. البته تشخیص این مورد راحت نیست چراکه تنها برخی از حشرات جای نیش خود را باقی می‌گذارند. حشرات معمولا در طول شب دردسرساز می‌شوند.

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی یا هیدروکورتیزون‌ها، تورم ناشی از نیش حشرات را التیام می‌بخشند. اگر این موارد هم علت درد و ورم لاله گوش را درمان نکردند و ورم به اطراف گوش، گردن و صورت رسید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلولیت

سلولیت Cellulitis نوعی عفونت پوستی دردناک و همراه با قرمزی و ورم است. این نوع عفونت باعث حساسیت و سوزش پوست در لاله گوش می‌شود. سلولیت ممکن است از طریق جریان خون یا بافت‌های دیگر به بخش‌های دیگر بدن منتقل شود و به توجه و درمان اصولی نیاز دارد.

آبسه گوش

آبسه برآمدگی‌های پر از چرک هستند که روی پوست یا زیر آن قرار دارند. معمولا باکتری‌ها باعث ایجاد آبسه می‌شوند. آبسه همراه با درد و ورم در لاله گوش است. گاهی هم تب، حالت تهوع و تخلیه خودبه‌خودی چرک آبسه رخ می‌دهد. آبسه لاله گوش اگر درمان نشود، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

التهاب و ورم لاله گوش؛ جوش‌ دردناک

در محل فولیکول‌های مو یا در زیر پوست، جوش‌های بزرگی باعث تجمع چرک می‌شوند. این برآمدگی‌ها بزرگ و دردناک هستند و باعث ورم و التهاب غضروف لاله گوش می‌شوند. گاهی این برآمدگی‌ها علائم دیگری هم به همراه دارند. چند مورد از این عوارض عبارتند از:

  • درد
  • تب
  • خستگی
  • ترشح چرکی

کیست سباسه

کیست سباسه (sebaceous cyst)، نوعی برآمدگی روی پوست است که با موادی مایع مانند پر شده است. این کیست‌ها اندازه و انواع متفاوتی دارند. کیست نیاز به درمان و تخلیه دارند تا به طور کامل بهبود یابد.

گیاهان سمی

تماس با گیاهانی مثل سماق، پیچک سمی و بلوط سمی باعث ورم لاله گوش می‌شوند. این ورم می‌تواند همراه با خارش، سوزش و تاول باشد. تماس مستقیم و خارش بخش مسموم شده باعث باز شدن زخم و عفونت بیشتر می‌شود. گیاهان سمی علت ورم لاله گوش کودک در مناطق جنگلی و کوهستانی هستند.

گوش گل‌کلمی

گوش گل‌کلمی یا هماتومای لاله گوش بعد از ضربه شدید به بخش مارپیچ گوش ایجاد می‌شود. آسیب‌های این چنینی اغلب در کشتی‌گیران و رزمی‌کارها دیده می‌شود. آسیب‌های وارد شده به سر، خونریزی به بخش خارجی گوش را در پی دارد. درمان نکردن باعث تغییر فرم، گل کلمی شدن، التهاب، کبودی و عفونت گوش می‌شود.

گوش‌ گل‌کلمی در یک کشتی‌گیر معروف
گوش‌ گل‌کلمی در یک کشتی‌گیر معروف

بیماری گوش شناگر

آماس و تورم گوش خارجی یا external otitis یا Swimmer’s ear نوعی عفونت در امتداد مجرای گوش و انتهای گوش خارجی یا لاله گوش است. این عفونت منجر به التهاب و ورم لاله گوش می‌شود. دیگر علائم این عارضه را ادامه مشاهده می‌کنید:

  • التهاب و عفونت
  • درد
  • قرمزی
  • حساسیت به لمس
  • خارش در بخش داخلی پوست
  • ترشح چرک
  • تاثیر در شنوایی
  • حس گرفتگی گوش

التهاب ماستوئیدی Mastoiditis

ماستوئید استخوانی با بافت اسفنجی در گوش داخلی است. این بخش باعث ایجاد زائده پستانی در استخوان گیجگاهی و نهایتا التهاب و ورم لاله گوش می‌شود. برخی علائم دیگر عبارتند از:

  • تب و لرز
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • درد و تحریک‌پذیری
  • تغییر خلق و خوی
  • قرمزی و التهاب پشت لاله گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • ترشحات چرکی از گوش

فرد مبتلا می‌تواند با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از شدت این بیماری بکاهد؛ درمان نکردن این بیماری منجر به عوارض جدی و کشنده می‌شود.

معالجه و درمان خانگی

برای درمان التهاب و ورم لاله گوش ابتدا باید علت ورم لاله گوش را بیابید. اما برخی درمان‌های سنتی و خانگی هم برای رفع این مشکل وجود دارند که عبارتند از:

کمپرس سرد و گرم

از کمپرس سرد برای بی‌حسی و التیام درد و از کمپرس گرم برای افزایش جریان خون و کاهش التهاب استفاده کنید. کمپرس گرم برای تخلیه راحت‌تر و درمان آبسه لاله گوش هم تاثیر دارد.

کمپرس سرد و گرم برای تسکین التهاب و ورم لاله گوش
کمپرس سرد و گرم برای تسکین التهاب و ورم لاله گوش

زیورآلات حساسیت‌زا

اگر جای پیرسینگ عفونت کرده حتما عفونت را رفع کنید. فلزات زینتی بدل می‌توانند علت ورم لاله گوش نوزاد باشند. از این فلزات استفاده نکنید.

داروهای غیرتجویزی

مسکن‌ها و داروهای ضدعفونت مثل ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن برای کاهش درد ناشی از التهاب و ورم لاله گوش موثر هستند.

آنتی‌هیستامین‌ خوراکی یا موضعی

این داروها برای کاهش عوارض نیش حشرات و حساسیت‌ها کاربرد دارند. لوسیون کالامین برای رفع خارش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گس گیاهی

گس‌های گیاهی مثل نارون کوهی (پیچک دیواری) باعث انقباض بافت لاله گوش و کاهش التهاب می‌شوند.

شست‌وشو با جو دو سر

این مورد برای رفع درد، خارش و بهبود حساسیت کاربرد دارد. پیشنهاد بسیاری از کاربران برای رفع ورم لاله گوش نی نی سایت است. جو دو سر را در کاسه‌ای از آب ولرم بریزید و لاله گوش را داخل کاسه قرار دهید. می‌توانید این ترکیب را غلیظ‌تر کنید و مستقیما روی پوست گوش قرار دهید. پس از چند دقیقه شستشو دهید.

روغن درخت چای

این روغن را برای از بین بردن باکتری‌ها و تسریع بهبود زخم استفاده کنید. به هیچ عنوان این روغن را در تماس با زخم باز قرار ندهید.

زمان مراجعه به پزشک

التهاب و ورم لاله گوش در اغلب موارد با درمان‌های خانگی رفع می‌شود. اگر این روش‌ها موثر نبودند و ورم لاله گوش شدیدتر شد، سریعا به دکتر التهاب گوش مراجعه کنید. عفونت‌های شدید ممکن است مشکلات جدی و خطرناکی برای شما ایجاد کند.

در صورت وجود علائم التهاب گوش به پزشک مراجعه کنید.
در صورت وجود علائم التهاب گوش به پزشک مراجعه کنید.

التهاب لاله گوش همراه با نیش حشرات، التهاب و حساسیت شدید است. در موارد خطرناک، با کهیر و مشکلات تنفسی همراه می‌شوند که کشنده هستند.

پیشگیری از ورم لاله گوش

برای پیشگیری، از محصولات و فلزات حساسیت‌زا استفاده نکنید. بهداشت را رعایت کنید و گوش را مرتبا از آلودگی و چربی پاک کنید. به هیچ عنوان انگشت، اشیا تیز یا گوش‌پاک‌کن را داخل مجرای گوش نکنید؛ این کار آسیب جدی به پرده گوش و بخش خارجی گوش وارد می‌کند.

آسیب به بخش خارجی گوش، التهاب و ورم لاله گوش و زخم‌ها را جدی بگیرید؛ همین مشکلات به ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند باعث ناشنوایی شوند. به محض دیدن علائم درمان را شروع کنید.

کلام آخر

در مورد التهاب گوش چه می دانید؟ آیا التهاب و ورم لاله گوش خطرناک است؟ آیا قابل درمان هستند؟ تمامی این سوالات در متن پاسخ داده شده‌اند. اغلب ورم های گوش با درمان خانگی بهبود می‌یابند. پذیرش ۲۴ ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را برای رفع نگرانی شما فراهم کرده است. در موارد حاد نیاز حضوری مراجعه کنید و مشورت بگیرید.

سوالات متداول التهاب و ورم لاله گوش

علت ورم لاله گوش چیست؟

دلیل التهاب و ورم گوش می‌تواند ناشی ضربه، عفونت، آلرژی یا انواعی از بیماری‌ها باشد.

آیا التهاب و ورم لاله گوش خطرناک است؟

بله، اگر درمان نشود خطرناک است و باعث ناشنوایی و مشکلات دیگر می‌شود. التهاب و ورم لاله گوش را جدی بگیرید.

درمان التهاب ورم گوش چیست؟

درمان‌های خانگی اغلب کافی هستند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هم توصیه می‌شود. در مواقعی هم نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

۴/۵ (۶ نظر)

منبع
medicalnewstoday.comhealthline.comemedicine.medscape.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الینا
الینا
2 ماه قبل

سلام من میخوام قسمت بالای گوشم رو سوراخ کنم (سوراخ حلزون )
کسایی که زدن درد داشت ؟
و اینکه عوارض داشت ؟

Ssssss
Ssssss
2 ماه قبل

سلام. من چند وقت پیش سرماخوردم ویکی از گوشام گرفت بعد از خوب شدنم هنوزم گوشم گرفته بود بخاطر همین رفتم پیش متخصص گوش و حلق و بینی تست شنوایی دادم گفت مشکل از شنواییت نیست گوشت التهاب داره چند تا دارو نوشت داشت گوشم خوب میشد که دوباره مریض شدم و گوشم گرفت دوباره برم دکتر؟

محمدزارعی
محمدزارعی
2 ماه قبل

سلام دوهفته هست لاله گوشم متورم وقرمز شده علت چیست

سارا صادقی
سارا صادقی
1 سال قبل

بیماری دارم که نه سال است در نیمه کماست ولی متوجه درد میشه شاید در هفته پنچ یا شش بار گوش چپ و بناگوش قرمز پر رنگ میشه و داغ ،،ولی درد نداره ،،البته احتمال آب در گوش رفتن بخاطر نو ع شستن سر زیاده ،خواهشمندم راهنمایی ام کنید با تشکر

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سارا صادقی
3 ماه قبل

الان بهشون اومدن؟

دکمه بازگشت به بالا