تزریق کورتون بعد از عمل بینی را انجام دهیم؟

تزریق کورتون به بینی بعد از عمل به‌عنوان ابزاری مهم برای متخصصان جراحی بینی در نظر گرفته شود. در حقیقت با مشاهده‌ی عکس قبل و بعد تزریق کورتون به بینی می‌توان این‌گونه بیان کرد که تزریق کورتون بعد از عمل بینی موجب کاهش تورم می‌شود. در این مقاله ضمن بررسی نقش تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی، به بررسی علت و بهترین زمان تزریق و مراقبت‌های لازم پس از آن می‌پردازیم.

کورتون چیست؟

کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) دسته‌ای از دارو‌های مصنوعی هستند که با کاهش تولید برخی مواد شیمیایی، التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. در دوزهای بالاتر، کورتیکواستروئیدها می‌توانند منجر به کاهش فعالیت سیستم ایمنی نیز شوند.

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی و کاهش ورم بینی

وقتی در دنیای جراحی بینی از اصطلاح استروئید استفاده می‌شود منظور نوع بسیار خاصی از استروئید است. کلمه‌ی «استروئید» به زبان غیرمعمول اغلب تصاویری از افزایش رشد عضلانی در بدن‌سازان را تداعی می‌کند. این نوع از استروئید به‌نام استروئید آنابولیک شناخته و برای ایجاد توده بدن استفاده می‌شود. به نوع دیگری از استروئید که در جراحی بینی مد نظر قرار می‌گیرد، کورتون و گاهی اوقات به آن‌ گلیکوکورتیکوئید گفته می‌شود.

کورتیکواستروئید‌ها دسته‌ی خاصی از استروئید‌ها هستند که اثر ضد التهابی بسیار قوی روی بافت‌های بدن دارند. این نوع از استروئید‌ها را می‌توان تقریباً متضاد استروئیدهای آنابولیک در نظر گرفت، زیرا اثر اصلی کورتیکواستروئید‌ها کاهش حجم بافت نرم است. بسیاری از کورتیکواستروئید‌ها به شکل قرص هستند در حالی‌که برخی دیگر به‌عنوان محلول تزریقی استفاده می‌شوند.

در هر صورت، هدف اصلی هنگام استفاده از این نوع استروئیدها، کاهش التهاب است. در حقیقت تاثیر تزریق کورتون بعد از عمل بینی، به‌صورت کاهش بافت اسکار و تورم نمایان می‌شود.

تاثیر تزریق آمپول کورتون به بینی بعد از عمل در تغییر شکل بینی

نشانه‌ی اصلی تاثیر کورتون پس از عمل زیبایی بینی، کاهش تورم ناخواسته است. هرگاه فردی تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گیرد، به ناچار درجاتی از تورم را تجربه خواهد کرد.

بیماران راینوپلاستی بسته به نوع پوست و آنچه در فرآیند تغییر شکل بینی انجام شده است، در درجات مختلفی دچار تورم بینی می‌شوند. در اکثر بیماران راینوپلاستی، مرحله‌ی اولیه‌ی تورم ایجاد می‌شود که طی ۱۰ الی ۱۴روز خود‌به‌خود برطرف می‌گردد.

یک مرحله‌ی ثانویه از تورم وجود دارد که ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها پس از جراحی بینی باقی می ماند. برخی معتقدند که این نوع از تورمی که به‌صورت طولانی‌مدت پایدار می‌ماند را می‌توان از طریق تزریق کورتون به بینی بعد از یکسال، هدف قرار داد. حتی برخی دیگر تزریق کورتون به بینی بعد از دوسال را مد نظر قرار می‌دهند.

تزریق کورتون بعد از عمل بینی خوب است یا نه؟

شاید بعد از بیان مطلب بالا این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که پس «چرا در برخی موارد تزریق کورتون بعد از عمل بینی انجام می‌شود؟»

در برخی موارد، دلیل تزریق کورتون بعد از عمل بینی این است که ما به‌سادگی می‌خواهیم روند بهبودی را تسریع کنیم و ظاهر بینی مطلوب را زودتر به بیماران خود ارائه دهیم. در واقع به این صورت، تورمی که ممکن است ماه‌ها پس از جراحی بینی مشاهده شود، معمولاً در مدت کوتاهی بعد از تزریق کورتون برطرف می‌شود.

به‌عبارتی برخی از بیماران راینوپلاستی نمی‌توانند ۶ تا ۱۲ ماه صبر نکنند تا روند بهبود تورم خود‌به‌خود انجام شود. در این گونه موارد است که تزریق کورتون بعد از عمل بینی ممکن است مفید باشد.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا متخصص گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید یا اپلیکیشن آن را دانلود کنید.

تاثیر تزریق کورتون بعد از عمل بینی برای پیش‌گیری از ایجاد اسکار

در موارد دیگر، تزریق کورتون بعد از عمل بینی برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار ناخواسته انجام می‌شود. برخی از بیماران داوطلب برای جراحی بینی، دارای بافت نرم نسبتاً ضخیم هستند که این افراد بیشتر مستعد ایجاد اسکار متراکم بین غضروف یا استخوان و پوست هستند.

اگر فرآیند اسکار بیش از حد باشد ممکن است ظرافت مد نظر برای بینی ایجاد نشود. در این گونه موارد است که می‌توان از تزریق کورتون بعد از عمل بینی جلوگیری از تشکیل بافت اسکار ناخواسته بهره برد. مزیت آن این است که بیمار بیشترین شانس را برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن در جراحی بینی خواهد داشت.

تاثیر تزریق کورتون بعد از عمل بینی برای پیش‌گیری از ایجاد اسکار
تاثیر تزریق کورتون بعد از عمل بینی برای پیش‌گیری از ایجاد اسکار

مدت دوره‌ی تزریق کورتون بعد از عمل بینی چند روز است؟

زمان تزریق کورتون بعد از عمل بینی تا حدودی از موضوعات بحث‌برانگیز در راینوپلاستی است. برخی از متخصصان جراحی بینی توصیه می‌کنند که اگر تزریق کورتون به‌عنوان درمان در نظر گرفته شده است، باید آن را در ۱ تا ۲ ماه اول انجام دهید تا موثر واقع شود. آنها این اصل را بر اساس این واقعیت استوار می‌کنند که بدن مقداری کلاژن جدید را در طی دو ماه اول بهبودی پس از تغییر شکل بینی تولید می‌کند و این مرحله شروع فرآیند توسعه‌ی بافت اسکار است.

اما برخی از پزشکان متخصص اصلاً با این فلسفه موافق نیستند. آن‌ها معتقدند بیشتر ورم‌هایی که در ماه‌های اول در بینی مشاهده می‌شوند، خود‌به‌خود برطرف خواهند شد. علاوه بر این، اکثر بافت اسکاری که در این چند ماه اول تشکیل می‌شود، بافت اسکار مناسبی است.

به خاطر داشته باشید که همه‌ی بافت‌های اسکار بد نیستند. اگر با تزریق کورتون بعد از عمل بینی از تشکیل این بافت اسکار خوب جلوگیری کنید، در واقع می‌توانید نتیجه‌ی زیبایی را به‌خطر بیندازید. البته مواردی هم وجود دارد که لازم است در طی ۱ تا ۲ ماه اول نیاز به تزریق کورتون وجود داشته باشد.

بهترین زمان برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی

در پاسخ به این سوال که «تزریق کورتون بعد از عمل بینی چقدر طول میکشد؟» می‌توانیم این گونه پاسخ دهیم که برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند که حداقل ۳ تا ۴ ماه بعد از جراحی، اصلاً به تزریق کورتون فکر نکنند. معمولاً در این بازه‌ی زمانی، اکثر بیماران راینوپلاستی تغییراتی را در کانتور و شکل بینی مشاهده می‌کنند.

تزریق کورتون پس از گذشت ۴ تا ۶ ماه از جراحی بینی، به‌طرز شگفت‌انگیزی به کانتور کردن بیشتر بینی کمک می‌کند. از طرفی تزریق در این مرحله ایمن‌تر به‌نظر می‌‌رسد زیرا احتمال کمتری وجود دارد که تشکیل بافت اسکار خوب، به‌خطر بیفتد. ضمن این‌که تزریق کورتون در این مرحله می‌تواند به‌طور موثری بافت اسکار ایجاد شده را نیز درمان کند.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟

پس از این‌که فهمیدیم بازه‌ی زمانی تزریق کورتون بعد از عمل بینی چگونه است، به این سوال می‌پردازیم که چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟ معمولاً پس از این‌که کورتون به بینی بیمار تزریق شد، یک هفته طول می‌کشد تا ورم بینی بخوابد.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟
چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟

چسب زدن بعد از تزریق کورتون به بینی

یکی دیگر از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که آیا بعد از تزریق کورتون به بینی همچنان باید روی بینی چسب زد؟ با توجه به این‌که تزریق کورتون در مواردی به‌دلیل کاهش تورم و اصلاح در فرم بینی انجام می‌گیرد استفاده از چسب پس از تزریق به‌مدت یک تا دو هفته توصیه می‌شود. اما به‌طور کلی پزشک متخصص جراح بینی شما باید در این‌باره اظهار نظر نماید.

مراقبت های بعد از تزریق کورتون به بینی

از جمله مهم‌ترین مراقبت های بعد از تزریق کورتون به بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دو روز اول پس از تزریق از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • از بلند و حمل کردن اشیاء سنگین جداً خودداری کنید.
  • تا حد ممکن به بینی خود دست نزنید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی حداقل به‌مدت یک ماه خودداری کنید.
  • از مصرف دارو‌های ضد التهابی مانند آسپرین اجتناب کنید.
  • سر خود را به سمت پایین نگه ندارید.

هر نوع عمل زیبایی ممکن است عوارضی هم داشته باشد. تورم نیز یکی از عوارض عمل بینی است که در اکثر افراد با گذشت یکسال، به‌طور کامل برطرف می‌شود. گاهی اوقات افراد صبر لازم را برای کاهش تورم ندارند که در این گونه موارد توصیه می‌شود تا به‌جای تزریق کورتون بعد از عمل بینی، صبوری پیشه کنند تا تورم خود‌به‌خود برطرف شود.

اما گاهی برخی دلایل دیگر موجب تورم شده است که در این گونه موارد پزشک متخصص پس از تشخیص، اقدام به درمان می‌نماید. یکی از راه‌هایی که برای کاهش تورم بینی در نظر گرفته می‌شود تزریق کورتون بعد از عمل بینی است. در این مورد جراح تشخیص می‌دهد که چه زمانی تزریق انجام شود و مراقبت‌های پس از تزریق را نیز در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌دهد.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول تزریق کورتون بعد از عمل بینی

مدت زمان بهبود تورم پس از تزریق کورتون بعد از عمل بینی چقدر است

به‌طور کلی حدوداً ۵ الی ۶ روز طول می‌کشد که پس از تزریق کورتون، تورم کاهش یابد. البته این میزان در افراد مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال حتی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا این ماده در بدن آن‌ها اثر کند.

آیا تزریق کورتون به بینی درد داره؟

تزریق کورتون بعد از عمل بینی از طریق سرنگ انجام می‌گیرد و درد آن مشابه سایر تزریقات است. معمولاً ترزیق کورتون بعد از عمل بینی درد و عوارضی به همراه ندارد و بیشتر برای مراجعانی که بینی گوشتی دارند، تجویز می‌شود. گاهی اوقات ممکن است تعداد تزریق کورتون به سه تا چهار بار در ماه نیز برسد.

آیا تزریق کورتون به بینی بعد از عمل خطر دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا «تزریق کورتون بعد از عمل بینی خطرناک است؟» ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که چرا قرار است از کورتون استفاده کنید. اگر تورم با صبر و گذشت زمان برطرف می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که صبور باشید و به بدن خود فرصت دهید تا خود را بازسازی کند. اما در صورتی‌که به‌دلیل برخی از موارد چاره‌ای جز تزریق کورتون بعد از عمل بینی وجود ندارد، مطابق نظر پزشک متخصص عمل نمایید.

۳.۴/۵ (۱۷ نظر)

منبع
drhilinski.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهیلا
مهیلا
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۵ماهه ک عمل رینو انجام دادم و کورتون تزریق کردم برای ورم بینیم …ومیخاستم بدونم ک کورتون رو عادت ماهانه ام تاثیرداره یا نه؟عادت ماهانه به تاخیرمیفته؟

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط مهیلا
آرزو
آرزو
7 ماه قبل

سلام ایا ۲۰ سال بعد عمل جراحی برای کاهش ورم بینی تزریق مفید هست ؟

مریم محمدی
مریم محمدی
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من الان تازه رفته توی سه ماه که بینیمو عمل کردم نوع بینیم استخونی هستش و کمی ورم داره ومانع از شکل گرفتن لاله بغل سوراخ بینی شده دکترم گفته برم کورتون بزنم اما خوندم که برای بینی استخونی ورتون خیلی بد هست و باعث ازبین رفتن بافت چربی بینی میشه موندم چکارکنم شما دارو یا قرص دیگه میشناسید معرفی کنید ممنون میشم

سمانه شفیعی
سمانه شفیعی
9 ماه قبل

سلام…من ۴ ماه از عمل بینیم میگذره دکتر گفت بینیت ورم داره برام کورتون تجویز کرد اما عضلانی …می‌خوام بدونم آیا عضلانی هم باعث کاهش ورم میشه…

عادل سورانی
عادل سورانی
1 سال قبل

باسلام ودرود،اینکه بعداز عمل رینو که انجام دادم هنو نوک بینی م ورم داره ولی تقریبا یکساله پیش عمل کردم،آیا کورتون ورم را الان کاهش میدهد؟؟

محمد
محمد
پاسخ به  عادل سورانی
7 ماه قبل

سلام من هفت ماه هست که عمل رینو انجام دادم الان بالای بینی ام ورم کرده آیا کورتون ورم را کاهش می دهد؟

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط محمد
لیلا
لیلا
پاسخ به  عادل سورانی
4 ماه قبل

میشه بگید مشکل من همینه

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام ایا کروتن دوسال بعد عمل تاثیر دارد

سپید
سپید
پاسخ به  زینب
3 ماه قبل

منم سوالم همینه کسی جواب شمارو داده تاثیر داره بعد ۲سال ؟

دکمه بازگشت به بالا