از علل کج شدن بینی بعد از عمل تا روش‌های درمان کجی بینی

فهرست مطالب

کج شدن بینی بعد از عمل و یا در اصطلاح پزشکی (Crooked Nose)، متاسفانه یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زیباجویان با آن مواجه می‌شوند. علل مختلفی به تنهایی یا با هم دست به دست هم می‌دهند و سبب بروز چنین عارضه‌ای پس از عمل می شوند. در این مقاله به طور جامع این عوامل را بررسی کرده و در انتها راه‌های درمان کجی بینی بعد از عمل را توضیح می‌دهیم.

چرا پس از عمل، بینی کج می‌شود؟

تقریبا همه کسانی که عمل بینی را انجام می‌دهند به دنبال زیبایی هر چه بیشتر بینی و در نهایت صورت خود هستند. چرا که بینی به نوعی مرکز ثقل صورت بوده و هر گونه نافرمی و عدم توازن در آن، زیبایی چهره را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

در نتیجه همه ما انتظار داریم که بعد از عمل، دیگر شاهد نافرمی یا کجی در بینی خود نباشیم. اما نتیجه گاهی آن طور که می‌خواهیم نیست. کجی بینی بعد از عمل یکی از آن بدشانسی‌هایی هست که می‌تواند سرخوشی بعد از عمل را به عذابی بزرگ تبدیل کند. اما قبل از هر چیز باید بدانیم منظور از کجی بینی چیست؟

بینی کج چیست؟

در حالت نرمال بینی فرمی هرمی و صاف دارد. هر نوع ناهماهنگی یا کوچک و بزرگی در نوک یا اطراف این هرم، باعث نافرمی بینی می‌شود. در کجی بینی قاعده این هرم از یک خط صاف و مستقیم پیروی نکرده و به چپ یا راست مایل است.

درجه کجی بینی ممکن است بسیار نامحسوس و یا چشمگیر باشد که به علت آن بستگی دارد. در صورتی که میزان کجی از حد استاندارد بیشتر باشد علاوه بر تأثیر در زیبایی، ممکن است در تنفس فرد هم اثر منفی بگذارد.

کج شدن بینی گاهی ارثی بوده و گاهی هم در اثر تصادف، شکستگی یا عمل جراحی به وجود آید. اما نکته مهم این که برخلاف تصور عموم، انحراف بینی با کجی بینی تفاوت دارد و هر نوع کجی به معنای انحراف نیست. برای روشن‌تر شدن این مسئله تفاوت این دو را در ادامه بخوانید:

بینی کج
بینی کج

تفاوت کجی بینی با انحراف بینی

انحراف بینی به معنای کج بودن تیغه‌ی وسط بینی یا همان سپتوم (Nasal Septum) است. اما منظور از کج شدن بینی بعد از عمل، کجی ظاهری بینی است. در واقع به نوعی کجی بینی زیرمجموعه انحراف بینی است اما یکی نیستند.

ممکن است فرد دارای انحراف بینی باشد اما در ظاهر بینی مشخص نباشد و فقط از طریق سی‌تی‌اسکن بتوان آن را دید. ولی در مقابل کجی بینی کاملا محسوس است و با وجود تیغه راست، فرم ظاهری آن به یک سمت انحراف دارد. البته در برخی از موارد هم انحراف بینی و کجی بینی به طور همزمان مشاهده شده است.

نحوه تشخیص انحراف بینی از کجی بینی

بهترین راه تشخیص این دو از یکدیگر مراجعه به دکتر گوش حلق بینی است تا با معاینه و گاهی عکس‌برداری دقیقا بگوید که کج شدن تیغه بینی بعد از عمل رخ داده یا خیر. اگر تیغه کج شده باشد که انحراف بینی است. در غیر این صورت کجی بینی خواهد بود.

علت کج شدن بینی بعد از عمل چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که در همه‌ی جراحی‌های زیبایی، امکان بهبودی صدرصدی وجود ندارد. چرا که این عمل‌ها بیشتر به منظور دستکاری فرم طبیعی و خدادادی انسان انجام می‌شود و امکان خطای انسانی زیادی است. با این حال جراح بینی شما سعی می‌کند نهایت دقت و ظرافت خود را به کار ببند تا فرم بینی طبیعی‌تر باشد.

با این وجود باز هم احتمال کج شدن بینی وجود دارد. البته مقدار جزیی انحراف یا کجی بینی بعد از عمل قابل اغماض و چشم‌پوشی است. در واقع عقیده اغلب پزشکان بر این است که بینی باید از نمای روبرویی صاف و متقارن دیده شود. اما چنان کجی بیش از اندازه باشد باید ترمیم شود. علت این کجی می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد:

چه عواملی باعث کج شدن بینی بعد از عمل می‌شود؟

وراثت

مشاهده شده در افرادی که به علت کجی یا انحراف بینی عمل کرده‌اند، پس از عمل هم تا حدی کجی وجود داشته و کامل از بین نرفته است. همچنین عدم تقارن سوراخ‌های بینی در این افراد بیشتر از سایرین است. به خصوص در بیمارانی که به علت شکاف لب و کام جراحی انجام می‌دهند، کجی تا حدی وجود دارد.

عدم تجربه جراح یکی از دلایل کج شدن بینی بعد از عمل
عدم تجربه جراح یکی از دلایل کج شدن بینی بعد از عمل

عدم تجربه جراح

یکی دیگر از دلایل کج شدن بینی بعد از عمل زیبایی، تسلط و تبحر دکتر جراحی بینی است. مسلما هر چه دکتر شما باتجربه‌تر و مسلط‌تر بوده و از تکنیک‌های روز دنیا باخبر باشد، بهتر می‌تواند فرم بینی را اصلاح کرده و نتیجه‌ی رضایت‌بخشی را رقم بزند.

مراقبت‌ها پس از عمل

در دو عامل قبلی شما به عنوان بیمار، نقشی ندارید و فقط باید در انتخاب جراح خود دقت کنید. اما انجام مراقبت‌های پس از عمل بینی کاملا به شما مربوط است. هر چه بیشتر و بهتر در انجام نکات زیر تلاش کنید، کمتر دچار عوارض پس از عمل بینی می‌شوید.

کج شدن بینی در اثر ضربه

از دیگر عوامل در کجی بینی ضربه یا شکستن استخوان پس از عمل است. به خصوص در یک سال اول ممکن است با کوچکترین ضربه‌ای بینی فرم خود را از دست داده و نامتقارن شود.

تورم بینی

در این بین نقش تورم بعد از عمل را نیز نباید نادیده گرفت. در ماه‌های پس از عمل، ممکن است تورم در یک سمت بینی بیشتر از سمت دیگر باشد. همین امر سبب می شود که بینی کج و نامتقارن به نظر برسد. اما با گذشت زمان و خوابیدن ورم‌ها، بینی فرم اصلی خود را نشان داده و کجی از بین خواهد رفت.

جابجایی غضروف بینی

این مورد هم می‌تواند دلیل اصلی کج شدن بینی بعد از عمل باشد که علت آن هم باز به عدم مراقبت پس از عمل برمی‌گردد. بنابراین باید با دیدن هر گونه علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل سریع به پزشک خود مراجعه کنید تا با کمک ماساژ یا آتل‌بندی و گچ مشکل را حل کند. درباره جابجایی غضروف در مطلب دیگری از سایت توضیح داده‌ایم که حتما مطالعه کنید.

سایر عوامل کجی بینی پس از عمل

  • جابه‌جا شدن استخوان بینی موقع عمل
  • دستکاری بیشتر یک سمت بینی
  • برداشتن بیش از اندازه غضروف
  • خوابیدن مداوم بر روی یک پهلو
کجی بینی پس از عمل
کجی بینی پس از عمل

علت کج شدن نوک بینی بعد از عمل زیبایی

یکی از موارد شایع کج دیده شدن بینی بعد از عمل مربوط به نوک بینی است. از آن جایی که تراکم غضروف در این قسمت از بینی بسیار زیاد بوده، تقارن سوراخ‌های بینی و کج نبودن آن کار پیچیده‌ای است و نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالایی دارد. در نتیجه درمان کج شدن نوک بینی بعد از عمل هم دشوارتر از استخوان بینی است. به دلیل اهمیت و فراوانی این نوع از مشکلات بعد از عمل بینی، در مطلب دیگر به‌طور مفصل موضوع کجی نوک بینی بعد از عمل را شرح داده‌ایم.

درمان کج شدن بینی بعد از عمل

علت کج شدن استخوان بینی بعد از عمل هر چه که باشد نیاز به درمان دارد. اما بهتر است زمان درمان تا پایان دوران نقاهت به تأخیر بیفتد. این پروسه زمانی معمولا از چند ماه تا نهایت ۲ سال است. پس از این طا شدن این زمان بینی فرم نهایی خود را پیدا کرده و تمام عیوب آن آشکار می‌شود. همچنین ورم‌های ناشی از عمل از بین رفته و زخم‌های داخلی بهبود پیدا کرده‌اند.

در ادامه پزشک با بررسی دقیق بر اساس علت کج شدن بینی بعد از عمل جراحی، از تکنیک‌های مختلف در جهت رفع آن استفاده می‌کند. البته این موضوع کاملا به شما بستگی دارد که بخواهید جراحی ترمیمی خود را نزد پزشک قبلی انجام داده یا از یک جراح بینی ترمیمی دیگر کمک بگیرید. معمولا پزشک بر اساس شدت کجی از یکی از روش‌های زیر برای درمان آن استفاده می‌کند.

ماساژ بینی برای رفع کجی بینی بعد از عمل

اگر کجی بینی بعد از جراحی بینی به علت عدم رعایت مراقبت‌های پس از عمل باشد یا میزان عدم تقارن جزیی باشد، دکتر گوش حلق بینی با ماساژ دادن بینی سعی بر برطرف کردن آن می‌کند. البته ماساژ درمانی در صورتی مثمرثمر است که جابجایی غضروف اتفاق افتاده باشد اما در مواردی که تیغه یا استخوان بینی کج شده و یا سوراخ‌های بینی نامیزان هستند، فایده‌ای ندارد.

رفع کجی بینی با جراحی ترمیمی

در مواردی که عدم تقارن بینی شدید است و یا استخوان تیغه بینی کج شده، هیچ راهی به جز عمل مجدد وجود ندارد. به خصوص بیمارانی که کجی بینی ناشی از عدم دقت و تجربه پزشک است، معمولا دفورمیتی بر اثر دستکاری نادرست بافت‌های داخلی بینی به وجود می‌آید و ناگزیر باید جراحی بینی ثانویه را انجام داد.

بهترین راه جلوگیری از کج شدن بینی بعد از عمل چیست؟

در ابتدا به خاطر داشته باشید که وجود مقدار اندکی کجی در جراحی طبیعی بوده و زیاد دچار وسواس نشوید. همچنین به خاطر داشته باشید که کنار آمدن با ظاهر جدیدتان کمی زمان‌‌بر است پس سعی نکنید مدام در آینه به دنبال عیب و ایرادات بینی خود باشید.

در ادامه هم می‌توانید از نکات زیر در جهت جلوگیری از کجی بینی پس از عمل استفاد کنید:

انتخاب پزشک حاذق

اگر هنوز اقدام به جراحی بینی خود نکرده‌ و در مراحله تحقیق پیش از عمل هستید، در انتخاب پزشک جراح خود دقت کنید. چرا که یک جراح حاذق و کاربلد می‌تواند ریسک عمل را به مقدار قابل‌توجهی کم کند. در نتیجه پس از عمل هم عوارض ناشی از آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهند کرد.

اهتمام در انجام مراقبت‌های پس از عمل

کج شدن تیغه وسط بینی بعد از عمل اغلب بر اثر ضربه و یا اشتباه جراح است. اما جابجایی غضروف بینی و کجی نوک بینی عمدتا به عدم رعایت نکات مراقبتی پس از عمل به وجود می‌آید. در زیر مهم‌ترین نکات مراقبتی پس از عمل که در کج شدن یا نشدن بینی نقش دارند را آورده‌ایم:

مراقبت‌های پس از عمل برای جلوگیری از کجی بینی پس از عمل
مراقبت‌های پس از عمل برای جلوگیری از کجی بینی پس از عمل

مراقبت های پس از عمل برای جلوگیری از کجی بینی

  • خوابیدن بر روی سطح شیب دار با قرار دادن چند بالش زیر سر
  • جلوگیری از ضربه خوردن بینی
  • عدم خم کردن زیاد سر رو به پایین در هفته‌های ابتدایی پس از عمل
  • نخندیدن و صبحت زیاد نکردن پس از عمل
  • عدم استفاده از عینک به مدت حداقل ۶ هفته
  • نخوابیدن بر روی یک پهلو به مدت طولانی
  • عدم جویدن خوراکی سخت و یا مسواک زدن با فشار زیاد
  • پرهیز از فین کردن یا عطسه از طریق بینی

احتمال کج شدن بینی بعد از عمل

به طور میانگین امکان کج شدن بینی بعد از عمل به شکل قابل توجه، زیر ۵ درصد گزارش شده است. اما متاسفانه اکثر کسانی که میزان کج شدگی در بینی آن‌ها زیاد است مجبور هستند دوباره جراحی کنند. البته گاهی پزشک ممکن است پیشنهاد تزریق یا فیلر را بدهد که توصیه نمی‌شود. چرا که درمان موقتی بوده و نهایت پس از یک سال باید دوباره این کار را تکرار کرد.

احتمال کج شدن بینی بعد از عمل
احتمال کج شدن بینی بعد از عمل

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا در طی همان جلساتی که پس از عمل برای ویزیت و معاینه به پزشک مراجعه می‌کنید، کج شدن بینی بعد از عمل تشخیص داده می‌شود. اما اگر مدت زیادی از زمان عمل شما گذشته و به پزشک خود دسترسی ندارید یا می‌خواهید نظر دیگر جراحان را بپرسید، می‌توانید از طریق سایت وب ۲۴ با یک دکتر آنلاین گوش حلق بینی مشورت کنید.

سوالات متداول کج شدن بینی بعد از عمل

  • ایا کج شدن بینی بعد از عمل طبیعی است؟

بله معمولا به دلیل تورم و جوش نخوردن استخوان‌ها کجی بینی تا حدی طبیعی است.

  • چه چیزی باعث کج شدن بینی بعد از عمل میشود؟

عدم رعایت مراقبت‌های پس از عمل، ناشی بودن جراح

  • برای جلوگیری از کج شدن بینی بعد از عمل چه باید کرد؟

رعایت نکات مراقبتی پس از عمل، انتخاب پزشک باتجربه

  • ایا بد چسب زدن باعث کج شدن بینی میشود؟

خیر. چسب زدن تورم را کاهش می‌دهد ولی در تغییر شکل بینی نقشی ندارد.

۳.۲/۵ (۱۵ نظر)

منبع
beverlyhillsprofiles.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس
نرگس
18 روز قبل

سلام من ۲۵روزه عمل کردم دخترم با پا زد به بینیم نوک بینم غوضروفش رفت بالا با یکم سمت راست رفته کجه به پزشک مراجعه کردم ناسج داد دو طرف بینمو با چسب ایا بنظرتون خوب میشه

رضایی
رضایی
26 روز قبل

سلام ،من سه ماهه بینیم رو عمل کردم ،بینیم بینی شرقی بود،غضروف از دنده برداشتن،الان غضروف رو کج گذاشتن و پل بینی کج هستش چیکارکنم ؟

الهام
الهام
1 ماه قبل

سه هفته میشه عمل کردم وندیداد بینیم کج ووسوراخ بینیم نامتقارن هستن

سلین
سلین
2 ماه قبل

سلام من چهارماهه جراحی کردم الان نوک بینیم انحراف داره و تیغه برامده شده ،وهمچنین بوی بدداخل بینیم حس میکنم ,علت و درمانش چیه

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

بینی من بعد از سه ماه هنوز بوی بد میده خیلی آزارم میده. باید چیکار کنم ممنونم

دکمه بازگشت به بالا