علل جابجایی غضروف بینی بعد از عمل و روش درمان آن

یکی از مشکلات شایعی که زیباجویان ممکن با آن مواجه شوند، جابجایی غضروف بینی بعد از عمل است. این موضوع از دلایل اصلی نگرانی بیمار از نتیجه عمل بوده تا جایی که گاهی نسبت به دکتر جراح پلاستیک خود بدبین هم می‌شوند. از این رو برای رفع این نگرانی‌ها، در این مطلب ابتدا به علل بیرون زدگی غضروف بینی پس از عمل گفته‌ایم؛ سپس به تشریح مهم‌ترین راه درمان آن که ماساژ بینی است، پرداخته‌ایم

 

علت جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل چیست؟

به عقیده اغلب پزشکان، رینوپلاستی یکی از پرچالش‌ترین عمل‌های زیبایی در دنیا به شمار می‌آید. چرا که در آن دکتر جراحی بینی با عضوی متشکل از انواع بافت‌ها به همراه استخوان سروکار دارد. این که بتواند طوری عمل کند که با وجود دستکاری این بافت‌ها، شکل و ساختار نهایی بینی طبیعی و زیبا باشد،کاری سخت است و مهارت و تسلط بالای جراح را می‌طلبد.

یکی از مهم‌ترین این بافت‌ها تغییر و اصلاح آن در زیبا شدن بینی نقش اصلی و اساسی را دارد، غضروف بینی است. هر گونه جابجایی و برداشت اشتباه از غضروف‌ها سبب می‌شود که انواعی از ناهمواری روی بینی بعد از عمل به وجود آید که ترمیم و تصحیح آن گاهی دشوار و پیچیده‌تر از عمل اولیه است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است در ابتدا کمی با آناتومی بینی و محل قرار گیری غضروف‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع غضروف بینی

ساختار بینی انسان به گونه‌ای طراحی شده که قسمت فوقانی بینی را استخوان و در بخش پایینی آن غضروف قرار گرفته و در انتها هم چند لایه‌ پوست آن را پوشانده است. در بیشتر جراحی‌های بینی هدف اصلی اصلاح غضروف‌ها و در برخی از موارد تغییر در استخوان تیغه بینی است. این غضروف‌ها عبارتند از:

  • غضروف تیغه بینی
  • غضروف جانبی
  • غضروف آلار کوچک‌تر
  • غضروف آلار بزرگ‌تر

چرا غضروف بینی بعد از عمل جابجا می‌شوند؟

در جراحی، دکتر پوست، مو و زیبایی سعی می‌کند با استفاده از تکنیک‌های جراحی از طریق تغییر، تقویت، جابجایی و کاهش این غضروف‌ها، علاوه بر بهبود تنفس، زیبایی را به فرم بینی بدهد. نکته مهم این که برای جلوگیری از جابجایی غضروف بینی بعد از عمل، باید آن‌ها در جای خود ثابت بماند. اما گاهی بر اثر یکی از دلایل زیر این اتفاق نمی‌افتد و در اصطلاح غضروف بینی جابجا می‌شود.

چرا غضروف بینی بعد از عمل جابجا می‌شوند؟
چرا غضروف بینی بعد از عمل جابجا می‌شوند؟

دلایل جابجایی غضروف بینی پس از رینوپلاستی

اشتباه پزشکی

مهم‌ترین علت این امر را باید در ضعف و اشتباه جراح بینی دانست. چرا که امروزه انواعی از متدها و روش‌های نوین جراحی بینی در دنیا به وجود آمده که اگر جراح حرفه‌ای و کاربلد باشد امکان بروز چنین اشتباهات و عوارضی تقریبا غیرممکن است.

در برخی از موارد مشاهده شده که پزشک به دلیل اصرار بیمار به مدل خاصی یا تکنیک اشتباه و یا عدم آگاهی، اقدام به برداشتن یا تغییر فراوان و غیر استاندارد غضروف بینی کرده است. این امر سبب می‌شود که ساختار بینی ضعیف شده و غضروف‌ها ثابت نماند و نتیجه کار جابجایی غضروف شود.

ماساژ غیر اصولی بینی

ماساژ درمانی یکی از راه‌های از بین برنده تورم پس از جراحی است که اگر به صورت اصولی و درست انجام نشود، می‌تواند سبب جابجایی غضروف بینی بعد از عمل شود. بنابراین توصیه می‌شود که از ماساژ خودسرانه بینی جلوگیری کرده و حتما شیوه صحیح این کار را از پزشک خود پرسیده شود.

عدم رعایت نکات مراقبتی پس از عمل

به جرات می‌توان گفت بیشتر مشکلات و عوارض پس از عمل، اگر مربوط به جراح نباشد، به علت انجام ندادن یا سهل‌انگاری در رعایت مراقبت‌های توصیه شده بعد از جراحی است. زیرا تا چند ماه پس از عمل، ساختار بینی بسیار شکننده و ضعیف است. در نتیجه کوچکترین بی‌احتیاطی یا ضربه می‌تواند سبب تغییر در شکل یا بروز مشکلاتی شود.

بنابراین لازم است تا زمانی که بینی استحکام و مقاومت اولیه خود را به دست آورد، مواظب بود که حادثه‌ای برای آن اتفاق نیفتد. زدن عینک، فشار دادن، ضربه، تصادف یا هر آسیب دیگر از جمله مواردی هستند که می‌توانند سبب جابجایی غضروف یا تغییر شکل بینی پس از عمل شوند.

تورم غضورف
جابجایی غضروف بینی بعد از عمل
جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

در اینجا نباید فراموش کرد که ممکن است، تورم غضروف‌ها با جابجایی آن‌‌‌ها اشتباه گرفته شود. اما این طور نیست. در هنگام جراحی به خاطر برش و دستکاری غضروف، واکنش‌های اتفاقی می‌افتد که طبیعی است و همین ورم‌ها سبب شده‌اند که به نظر برسد غضروف در جای خودش نیست یا بینی کج شده است. اما بعد از خوابیدن ورم و مشخص شدن شکل اصلی بینی، دیگر خبری از این مشکلات نباشد.

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

حال از کجا باید فهمید که غضروف بینی جابجا شده است؟ روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به جابجایی غضروف بینی پس از عمل پی برد. مهم‌ترین این راه‌ها عبارتند از:

  • احساس درد با لمس کردن بینی
  • تغییر شکل بینی در یک ناحیه (فرورفتگی، بیرون زدگی)
  • تورم بیش از اندازه در یک قسمت بینی
  • اختلال در تنفس
  • افزایش ترشح مخاط از بینی به ویژه در صورت استشناق متحرک‌های آلرژی‌زا
  • گاهی خونریزی بینی
  • کبودی در اطراف چشم‌ها و بینی

درمان جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

برای در مان این ناهنجاری به مانند دیگر ناهمواری‌ها و عوارض پس از رینوپلاستی، باید تا زمان خوابیدن ورم‌ها و پشت سر گذاشتن دوران نقاهت صبر کرد. پس از طی این دوران، جراح بینی ترمیمی تعیین می‌کند که آیا جابجایی غضروف رخ داده یا خیر.

چرا که گاهی مشاهده شده است که بیمار با لمس کردن بینی، سفتی و گلوله شدن را احساس کرده و تصور می‌کند که جابجایی غضروف است. اما این طور نیست و سفتی به خصوص در نوک بینی تا مدت‌ها پس از عمل طبیعی است و فقط متخصص می‌تواند پی برد که مشکلی است یا نه.

اما در صورتی که متخصص گوش و حلق و بینی به این نتیجه برسد که غضروف‌ها دچار مشکل شده و یا در محل خود قرار ندارند، متاسفانه راهی به جز جراحی ترمیمی نیست. زیرا در این حالت ساختار بینی دچار مشکل شده است و برای گذاشتن غضروف در جای خود و رفع نقص‌هایی که پیش آمده باید جراحی باز انجام داد.

درمان جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل
درمان جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

ماساژ بینی و جابجایی غضروف بعد از عمل بینی

معمولا دو الی سه هفته پس از عمل، هنگامی که بخیه‌های بیرونی کشیده و گچ بینی برداشته شد، پزشک شروع به ماساژ دادن بینی می‌کند. این کار اگر درست انجام شد می‌تواند بسیار مفید باشد ولی در صورتی که به طور صحیح انجام نگیرد خود سبب بروز جابجایی غضروف بینی می‌شود.

فواید ماساژ بینی

بزرگترین فایده ماساژ بینی در بهبود شکل ظاهری بینی و نتیجه عمل است. چون که پس از برداشتن گچ، استخوان‌ها تمایلی زیادی به حرکت دارند که همین امر ممکن است غضروف‌های بینی را نیز تحت شعاع قرار دهد. بنابراین با ماساژ می‌توان از این کار جلوگیری کرد. همچنین ماساژ بینی یکی از بهترین راه‌های کاهش تورم بعد از عمل است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل، از مشکلاتی است که در اثر بی‌دقتی جراح و یا ضربه به بینی و ماساژ بد اتفاق می‌افتد. برای بازگرداندن غضروف به جای خود، اغلب راهی جز جراحی ترمیمی نیست. در صورتی که چنین مشکلی دارید یا ب دنبال اقدامات اورژانسی بعد از ضربه به بینی عمل شده هستید، می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ با یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین صحبت کرده و مشاوره بگیرید.

سوالات متدوال جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

آیا بیرون زدگی غضروف یا استخوان بینی بعد از عمل طبیعی است؟

بله تا حد زیادی شایع بوده و بعد از چند ماه خودبه‌خود یا با ماساژ از بین می‌رود.

بهترین راه جلوگیری از جابه جا شدن غضروف بینی پس از عمل چیست؟

  • انتخاب جراح باتجربه
  • رعایت مراقبت‌های پس از عمل
  • پرهیز از ضربه بینی
  • ماساژ اصولی بینی

اگر پس از عمل بینی، غضروف آن بیرون زد چه باید کرد؟

بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان گذاشته و اگر پس از گذشت حداقل ۶ ماه رفع نشد، عمل ترمیمی انجام داد.

۳.۳/۵ (۸ نظر)

منبع
realself.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
26 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیتی بهرامی
گیتی بهرامی
11 روز قبل

دختر من یکماه پیش عمل جراحی بینی کرد عمل سیپتورینو پلاستی .وار استخوان دنده استفاده کرد الان بینی به شدت درد می‌کنه اون غضروف دنده میگه صدا می‌کنه .آیا بعد از یکماه این درد طبیعی هست و دیگه اینکه تنفسش خوب نیست آیا درست میشه

عاطفه
عاطفه
14 روز قبل

آیابیرون زدگی ازکش وقوس کردن نیست؟

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام من پنچ ساله عمل کردم وسط بینیم سوزش میکنه لطفا کمک کنید

محمدرضا
محمدرضا
4 ماه قبل

سلام من دیگه خسته شدم دوبار دکترم عملم کرده گند زدن به فرم بینیم شما بگید من چه کنم شکایت راهش هست ایا شب روز خواب خوراک رو برامن حروم کرده حتی نفس کشین

سوین
سوین
6 ماه قبل

سلام.من ۳ماه عمل کردم یه طرف بینی م فرو رفتگی داره یه طرف دیگ وقتی دست میکشم انگار یچیز گرد سفته…اما داخل دید نیست اصلا فقط فرو رفتگی یه کم اگه خیلییی دقت کنی میفهمی فرو رفتگیه…باید چیکار کنم چیکار کنم بگم واسم یه طرفشون غضروف بزاره وان یکی رو هم درست کنه یان

نگین سعدی
نگین سعدی
پاسخ به  سوین
1 ماه قبل

مال منم دقیقا همنیجوریع فقط یه فرو رفتگی ندارع یه طرف بینیم بیرون رفتگی داره همین حالت که شما میگید

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام من. ۶ماه بینیم عمل کردم غضروف نوک بینیم بیرون زدهخواهش میکنم راهنمایی کنید خیلی نگرانم

ماهی
ماهی
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام منم همین مشکلو دارم مال شما خوب شد ؟

رقیه
رقیه
پاسخ به  ماهی
26 روز قبل

ببخشید مشکل شما حل شد؟

مهسا
مهسا
7 ماه قبل

سلام من قسمت سمت راست بینیم طرف نوکش بیرون زدگی داره و الان یه ماه عمل کردم امکام داره جابجای غضروف باشه؟

ماهی
ماهی
پاسخ به  مهسا
2 ماه قبل

عزیزم شما خوب شد بینیت منم همین مشکلو دارم ‍♀️‍♀️

عمادی
عمادی
7 ماه قبل

سلام ایاپیاده روی بعدعمل ۲ماه ۳هفته گذشته اشکالی داره یاباعث افتادگی بینی میشه ممنون

سمیه
سمیه
10 ماه قبل

من سه ماه عمل کردم طرف راست بینیم استخوانش جوش نکرده دکترم گفته باید همون طرفو محکم ماساژ بدم اگر با ماساژ جوش نکرد چی مشکلی داره

مهسا
مهسا
پاسخ به  سمیه
7 ماه قبل

بینیت بهتر نشد ؟ مثلا بیرون زدگی داره ؟

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من یکساله که عمل سپتورینوپلاستی انحام دادم، الان بعدازیکسال غضروف بینیم ازمحل اتصال به استخوان موقع لمس وتکان دادن صدامیده احساس میکنم ازاستخوان جداشده آیامشکل خاصی دارم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

من نوک بینیم رو ک با دست میگیرم اروم اینور اونور میکنم تکون میخوره ینی خراب شده؟

سوسن
سوسن
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام دو ماهه عمل کردم وسط بینیم از بالا سمت راست مثل اینکه شکسته یه خط افتاده رو بینیم اما دکترم میگفت چیزی نیست خودش خوب میشه به نظر شما دلیلش چیه؟

شیرین
شیرین
پاسخ به  سوسن
2 ماه قبل

عزیزم بینی شما درست شد منم همین مشکلو دارم

آیسل محمدی وووو
آیسل محمدی وووو
پاسخ به  سوسن
1 ماه قبل

البیررب

سوسن
سوسن
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام دوماهه عمل کردم یه خط فرورفتگی روی سمت راست بینیم افتاده دکترم گفت چیزی نیست خوب میشه به نظر شما دلیلش چیه

حنانه
حنانه
پاسخ به  سوسن
4 ماه قبل

سلام عزیزم بینی شما خوب شد؟ خط از بین رفت؟ چون منم این مشکلو دارم

مرضی
مرضی
پاسخ به  حنانه
4 ماه قبل

خیر

سارا
سارا
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

وای منم همین مشکل رو دارم شما الان مشکلتون برطرف شد؟

شیرین
شیرین
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

منم همبن مشکلو دارم چیشد درست شد؟

عادل
عادل
پاسخ به  شیرین
1 ماه قبل

منم ۴ ماهه عمل کردم فرمش داره خوب میشه ولی ی مشکلی دارم اونم ی طرف بینی پف داره انگاری بافت ورم داره نمیدونم چیکار کنم

سحر
سحر
پاسخ به  فاطمه
14 روز قبل

سلام منم همین مشکلو دارم .بینی شما خوب شده؟

دکمه بازگشت به بالا