ریزش مو آندروژنیک (Androgenetic alopecia)

ریزش مو آندروژنیک چیست؟ اصلاً چقدر درباره آن می‌دانید؟ آیا می‌دانستید ریزش مو آندروژنیک از انواع رایج ریزش موی سر است که هم آقایان و هم خانم‌ها ممکن است آن را تجربه کنند؟ پیش از آنکه کمی بیشتر درباره این نوع ریزش مو در خانم‌ها و آقایان توضیح دهیم، به شما اطمینان می‌دهیم که لازم نیست نگران باشید. آنچه این روزها با آن درگیر هستید، یک معادله لاینحل یا کابوس تمام‌نشدنی نیست! خوشبختانه کنترل و درمان ریزش مو سر آندروژنیک، علی‌رغم پیچیدگی‌هایی که دارد، با تکیه بر مشاوره‌های درست و اتخاذ رویکردهای علمی و تخصصی، کاملاً امکان‌پذیر است. پس با خونسردی کامل، ادامه مطلب را بخوانید تا با این وصله‌ی ناجور موهایتان بیشتر آشنا شوید!

ریزش مو آندروژنیک در زنان

اکثر خانم‌هایی که از ریزش مو آندروژنیک رنج می‌برند، معمولاً با یک نشانه ثابت مواجه می‌شوند. یعنی متوجه می‌شوند که موها در همه نواحی پوست سر، نازک‌تر از حالت معمول شده‌اند. ریزش مو آندروژنیک هم در مردان و هم در زنان، در اثر اختلالات هورمون‌های آندروژن و مشخصاً هورمون DHT (دی هیدرو تستسترون) که نقش مهمی در رویش موها دارد، ایجاد می‌شود.

ریزش مو آندروژنیک

شاید شنیده باشید که به هورمون‌های آندروژن، هورمون‌های مردانه هم می‌گویند، اما این هورمون‌ها علی‌رغم اسم گمراه‌کننده‌ای که دارند، در هر دو جنس وجود دارند با این فرق که میزان ترشح آن‌ها در زنان، در شرایط عادی، بسیار کمتر از مردان است. دلایل مختلفی هستند که می‌توانند ترشحات این هورمون در زنان را دچار اختلال کنند که کیست تخمدان‌ها، مصرف قرص‌های ضدبارداری (که حاوی مقادیر بالای آندروژن هستند)، بارداری و یائسگی از مهم‌ترین این دلایل به شمار می‌روند.

ریزش مو آندروژنیک در مردان

ریزش مو آندروژن در مردان نیز از اختلال هورمون DHT ناشی می‌شود و شایع‌ترین شکل ریزش مو در آقایان است. به‌طوری‌که با استناد به کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال، به این عارضه دچار می‌شوند. ریزش مو آندروژنیک در آقایان به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد.

ریزش مو آندروژنیک
ریزش مو آندروژنیک

در آقایان با نوعی الگوی طاسی روبرو می‌شویم که معمولاً از قسمت فرق سر و اطراف شقیقه‌ها شروع می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اختلال هورمون آندروژن نه‌تنها می‌تواند باعث ریزش مو در فرق سر و اطراف شقیقه‌ها در مردان شود، بلکه در موارد شدیدتر حتی ممکن است به طاسی کل سر بینجامد. درحالی‌که احتمال مشاهده‌ی چنین حالتی در خانم‌ها، بسیار کمتر است هرچند که غیرممکن نیست.

درمان ریزش مو آندروژنیک؛ برنده شما هستید اگر …!

عوامل ژنتیکی، اصلی‌ترین علت ریزش مو سر آندروژنیک هستند. نشانه‌های این نوع ریزش مو ممکن است از همان آغاز دوره نوجوانی هم در مردان و هم در زنان مشاهده شود، اما معمولاً روند آن با افزایش سن، سرعت می‌گیرد. خانم‌ها با نزدیک شدن به دوران یائسگی و آقایان با نزدیک شدن به سن پنجاه‌سالگی، معمولاً شکل شدیدتری از ریزش مو آندروژنیک را مشاهده می‌کنند.

مشاوره ریزش مو

ریشه ژنتیکی و نقش اختلالات هورمونی در ریزش مو آندروژنیک ایجاب می‌کند تا با احتیاط و تخصص برای حل مسئله، وارد عمل شویم. درواقع نخستین گام برای درمان ریزش مو سر، حصول اطمینان از تشخیص درست نوع آن است. هرچند نشانه‌های ظاهری در خیلی مواقع می‌توانند ما را به نتایج درستی برسانند، اما در بعضی مواقع، نشانه‌ها ممکن است آن‌قدر شبیه به یکدیگر باشند که ما را در امر تشخیص و متعاقباً درمان، گمراه کنند. بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم که برای حل مشکل ریزش مو سر، از همان ابتدا، استفاده از خدمات بهترین دکتر ریزش مو را در دستور کار قرار دهید. بسیار مهم است که حدس و گمان و استناد به گفته‌های اطرافیان را کنار بگذارید. بدانید که ریزش مو آندروژنیک، عارضه‌ای جدی و ناخوشایند است که البته به‌شرط درمان تخصصی و با استفاده از نسخه‌های به‌روز علمی، به‌سادگی آن را شکست خواهید داد.
قطعا می توانید از دکتر پوست آنلاین در این زمینه راهنمایی لازم را به صورت مشاوره تلفنی و متنی دریافت نمایید.

[ifso id=”16549″]

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
medlineplus.govncbi.nlm.nih.govmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
10 ماه قبل

بادرود.راه درمان چگونه هست؟باتشکر

الیاس
الیاس
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

ا

شیما
شیما
1 سال قبل

سلام این قرص شروع کردم برای ریزش مو
اما میخام بدونم برا ی کبد چه عوارضی داره وچه کسانی نباید مصرف کنن . ممنون

دکمه بازگشت به بالا