ریزش مو بعد از کرونا | دلایل، نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری

دلایل، نحوه تشخیص، درمان و جلوگیری از ریزش مو پس از بهبود بیمار کرونایی

ریزش مو بعد از کرونا

همان‌طور که می‌دانید، رایج‌ترین علائم ویروس کرونا شامل تنگی نفس، ازدست‌دادن حس بویایی یا چشایی، سرفه خشک، تب و خستگی هستند که سازمان‌های بهداشت جهانی در مورد آن‌ها هشدار می‌دهند. اما اکنون چندین گزارش و مطالعه در مورد عوارض طولانی‌مدت بیماران کرونایی پس از بهبودی وجود دارد. یکی از این عوارض، ریزش مو است که به آن آلوپسی نیز می‌گویند. این عارضه که پس از بهبودی بیمار کرونایی رخ می‌دهد، می‌تواند برای بسیاری از افراد یک عارضه جانبی مخرب باشد. در این مقاله به بررسی علل و راه‌های پیشگیری و درمان ریزش مو بعد از کرونا می‌پردازیم.

علت ریزش مو کرونا

هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این‌که ویروس کرونا مستقیماً باعث ریزش مو می‌شود، وجود ندارد؛ اما پزشکان معتقدند که علت اصلی این‌که ویروس کرونا باعث ریزش مو می‌شود، عارضه ریزش مو تلوژن افلوویوم است. همچنین به گفته کارشناسان، فهمیدن این موضوع دشوار است که چرا برخی از بیماران بهبودیافته از کرونا، دچار ریزش شدید مو می‌شوند و برخی دیگر نه.

به‌طورکلی علت ریزش مو در مردان و زنان ممکن است مربوط به چرخه رشد مو و ژنتیک آن‌ها باشد؛ بر این اساس می‌توان گفت که ریزش مو برای افرادی که مستعد آن هستند اتفاق می‌افتد ولی ما نمی‌دانیم که این افراد دقیقاً چه کسانی هستند.

تلوژن افلوویوم چیست؟

به‌طورکلی رشد موی انسان شامل سه مرحله‌ی رشد (آناژن)، گذار (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) است. بخش زیادی از موهای شما در هر لحظه باید در مرحله رشد و بخش بسیار کمتری نیز در مراحل گذار و استراحت قرار داشته باشند. اما بااین‌حال، هنگامی‌که عارضه تلوژن افلوویوم (TE- Telogen Effluvium) یا ریزش موقتی مو را تجربه می‌کنید، چرخه رشد موی شما مختل می‌شود و تا ۵۰ درصد از موهای شما در مرحله استراحت قرار می‌گیرند. در نتیجه، شما بخش زیادی از موهای خود را (مخصوصاً هنگام شانه، برس و شامپو زدن) از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که آلوپسی (Alopecia) یک اصطلاح عمومی به معنای «ریزش مو» است و تلوژن افلوویوم، نوعی آلوپسی محسوب می‌شود.

عارضه تلوژن افلوویوم معمولاً چند ماه پس از سپری‌شدن یک واقعه شدید یا آسیب‌زا رخ می‌دهد؛ به همین دلیل است که بسیاری از بیماران کرونایی، به‌علت فشار روحی و جسمی زیادی که طی بیماری تجربه می‌کنند، دو الی سه ماه پس از بهبودی دچار ریزش مو می‌شوند. سایر وقایعی که (حین یا پس از آن) بر اثر تلوژن افلوویوم، باعث ریزش شدید مو می‌شوند عبارت‌اند از:

اما خبر خوب این است که این ریزش مو موقتی است، اما حل شدن آن به‌هرحال به زمان نیاز دارد. به این معنا که قبل از این‌که موهایتان به حالت عادی چرخه رشد خود برگردند، معمولاً ۶ الی ۹ ماه ریزش مو خواهید داشت.

علت ریزش مو

نحوه عملکرد تلوژن افلوویوم

وقتی شوکی به سیستم بدنی شما وارد می‌شود، بدن به حالت قفل می‌رود و فقط روی عملکردهای اصلی تمرکز می‌کند. حال ازآنجاکه رشد مو به انرژی زیادی نیاز دارد و ازطرفی نیز به اندازه سایر عملکردهای بدن ضروری نیست، شما در نهایت دچار ریزش مو خواهید شد.

مکانیزم تلوژن افلوویوم به این صورت است که وقتی بدن شما تحت یک عامل استرس‌زا قرار می‌گیرد، باعث می‌شود بخش زیادی از موها رشد نکنند و به یک‌باره وارد مرحله استراحت (تلوژن) شوند. در مرحله تلوژن، موها قبل از این‌که شروع به ریزش کنند ابتدا به مدت ۲ تا ۳ ماه استراحت می‌کنند (و رشد آن‌ها متوقف می‌شود) تا محیطی برای رشد موهای جدید روی پوست سر شما ایجاد شود. به همین دلیل است که ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم، بعد از سپری‌شدن مدت طولانی از رویداد محرک‌کننده آن (مانند بیماری کرونا) اتفاق می‌افتد.

چه کسانی بعد از کرونا دچار ریزش مو می‌شوند؟

ریزش موی تلوژن افلوویوم، تمام مردان، زنان و کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما معمولاً درصد بیشتر کسانی که برای این موضوع به دکتر ریزش مو مراجعه می‌کنند زن هستند. دلیل این امر فقط این است که مردان اهمیت کمتری به ریزش موی خود می‌دهند، اما زنان آن را مشکلی حادتر دانسته و تمایل دارند که سریع‌تر به درمان آن بپردازند.

علائم ریزش مو بعد از کرونا

همان‌طور که گفتیم، ریزش مو پس از کرونا به‌دلیل استرس رخ می‌دهد و استرس نیز عامل محرکه تلوژن افلوویوم است که ۲ الی ۴ ماه پس از بهبودی شما از بیماری رخ می‌دهد؛ بنابراین شما علائم ریزش مو بر اثر کرونا را پس از طی‌شدن این زمان مشاهده خواهید کرد.

 همچنین شما پس از شروع ریزش شدید موها، باید از خود بپرسید که ۲ الی ۴ ماه گذشته چه اتفاقی برای شما افتاده بوده است، زیرا ممکن است دلایل دیگری برای ریزش موی شما وجود داشته باشد که ارتباطی با کرونا و سایر عوامل تحریک‌کننده تلوژن افلوویوم نداشته باشد.

افراد به‌طورمعمول، روزانه تا تعداد ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند، اما تلوژن افلوویوم می‌تواند باعث شود که به مدت حدود ۶ ماه، تا ۳۰۰ تار مو در روز را از دست بدهند؛ بنابراین نحوه فهمیدن علائم ریزش مو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به تراکم و حجم کلی موهای او دارد. برای مثال اگر تراکم اولیه موهای شما کم باشد، بسیار زودتر از فردی با تراکم موی بالاتر، متوجه ریزش موهای خود خواهید شد.

نحوه تشخیص ریزش مو مربوط به کرونا

اگر ریزش موی شما به‌دلیل کرونا رخ داده باشد، دکتر کرونا شما باید به دنبال تشخیص علائم تلوژن افلوویوم بگردد. آزمایش‌هایی که می‌توانند برای تشخیص تلوژن افلوویوم انجام شوند به شرح زیرند:

  • قطر و طول موهای ازدست‌رفته می‌تواند به پزشک کمک کند تا تفاوت بین ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم و سایر موارد را تشخیص دهد.
  • آزمایش کشیدن مو که از طریق آن می‌توان فهمید که چه مقدار مو ریخته شده است.
  • انجام آزمایش شستشو که به موجب آن تعداد موهای ازدست‌رفته هنگام شستشو محاسبه می‌شود.
  • آزمایش خون برای بررسی علت ریزش مو مفید است. این آزمایشات می‌توانند به تشخیص کمبود آهن یا کمبود تیروئید که از علل ریزش مو هستند، کمک کنند.

علت ریزش مو

یک متخصص پوست و مو تواند تلوژن افلوویوم را تشخیص دهد و به شما مشاوره دهد. آن‌ها همچنین سایر شاخص‌های سلامت مو مانند ظاهر پوست سر، هر نوع طاسی یا کم‌پشتی کلی‌تر موهای شما را نیز بررسی می‌کنند.

جلوگیری از ریزش مو

ابتدا درنظر داشته باشید که دلیل بیشتر ریزش موها، ژنتیک فرد (طاسی آندروژنیک) است. طاسی آندروژنیک به‌معنی داشتن طاسی با الگوی مردانه (علت ریزش مو در مردان) و طاسی با الگوی زنانه (علت ریزش مو در زنان) است. این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.

 اما تنها عامل جلوگیری از ریزش مو بر اثر عارضه تلوژن افلوویوم، کاهش استرس و دوری از فشارهای روحی و جسمی است. اما به‌هرحال بسیاری از افراد پس از ابتلا به کرونا و سایر موارد، دچار این استرس می‌شوند که منجر به ریزش موهای آن‌ها می‌شود.

بااین‌وجود، نکاتی که ممکن است در جلوگیری از ریزش مو به شما کمک کنند، عبارت‌اند از:

  • با ملایمت با موهایتان رفتار کنید؛ هنگام شستن و شانه زدن، موهای خود را زیاد نکشید (یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کشیده شدن مو کمک کند).
  • اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا این داروها باعث ریزش مو می‌شوند یا خیر.
  • از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر نورهای ماوراء بنفش محافظت کنید.
  • از سیگارکشیدن پرهیز کنید.

درمان ریزش مو کرونا

توجه داشته باشید که موها به‌آرامی رشد می‌کنند؛ بنابراین ممکن است که در چند ماه اول پس از رفع شدن مشکل تلوژن افلوویوم، بلافاصله شاهد رشد مجدد و رویایی موهای خود نباشید. قطع ریزش موی شما در اثر این عارضه به‌مرورزمان (طی ۶ ماه الی یک سال) اتفاق می‌افتد.

درمان ریزش مو

شما برای درمان ریزش موی خود باید بر ایجاد یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید. به این معنا که یافتن راه‌هایی برای کنترل استرس می‌تواند در شروع رشد مجدد مو مفید باشد. همچنین داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و اجتناب از سیگار کشیدن نیز تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از ریزش مو دارد. سایر اقدامات مراقبتی که حین سپری‌شدن دوره ریزش مو پس از کرونا می‌توانید برای تقویت و جلوگیری از ریزش موهایتان انجام دهید، به شرح زیر است:

  • روی رژیم غذایی و تغذیه مناسب تمرکز کنید.

اگر بدن شما با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی که برای سلامت مو مهم هستند (مانند ویتامین D، روی و آهن)، مواجه باشد، باید از پزشک خود بخواهید تا سطح این ویتامین‌ها را درون خون شما بررسی کند. قدم بعدی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی موردنیازتان است.

  • از موهایتان به‌خوبی مراقبت کنید.

اگر دچار تلوژن افلوویوم شده باشید، مهم است که هنگام آرایش موهایتان با ملایمت رفتار کنید. تا زمان بهبود وضعیت ریزش موهای خود بهتر است از سشوار کشیدن، اتو یا فر کردن مو خودداری کنید. رنگ‌آمیزی یا هایلایت مکرر نیز در این مدت می‌تواند باعث آسیب به مو و جلوگیری از رشد مجدد آن شود.

  • ریلکس کنید.

اگر ریزش موی شما مربوط به استرس باشد، کاهش سطح استرس و اضطراب می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. شما برای کمک به کنترل استرس خود می‌توانید با یک مشاور صحبت کنید و مدیتیشن و ورزش‌های آرامش‌بخشی مانند یوگا را انجام دهید. این موارد به پاک‌سازی ذهن شما کمک کرده و راهی سالم برای کنار آمدن با استرس شما ارائه می‌کند.

  • از شامپوهای ضدریزش مو استفاده کنید.

به‌طورکلی، شامپوهای تقویت‌کننده یا ضدریزش مو تأثیر چشم‌گیری روی کاهش ریزش موهای شما نمی‌گذارند، اما بااین‌حال توصیه می‌شود که به‌جای شامپوهای معمولی از آن‌ها استفاده کنید.

  • از انواع ماسک مو استفاده کنید.

ماسک موهای شیمیایی مختلفی برای مقاصد مختلف در بازار وجود دارند که برخی از آن‌ها می‌توانند استحکام ساقه مو را افزایش دهند، اما روی ریشه مو تأثیری نمی‌گذارند. ازاین‌رو بهتر است از ماسک‌های طبیعی و خانگی برای تقویت فولیکول مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. استفاده از موادی مانند تخم‌مرغ، آب پیاز، آب سیب‌زمینی، روغن نارگیل، روغن رزماری و پودر قهوه در ماسک موی خانگی تأثیر به‌سزایی در کنترل ریزش مو خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که برای نتیجه‌بخش بودن این ماسک‌ها باید در دوره‌های چندماهه، آن‌ها را روی موهای خود قرار دهید.

  • عمل‌های مزوتراپی و PRP را انجام دهید.

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌سازی پوست و تقویت و استحکام مو استفاده می‌کند. این موارد با سرنگ مخصوص به سر تزریق می‌شوند و باید طی دوره‌های درمانی مشخصی انجام شود تا اثربخش واقع شود.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

عمل PRP (مخفف platelet-rich plasma و به معنای پلاسمای غنی از پلاکت) برای ریزش مو، یک درمان پزشکی سه‌مرحله‌ای است که در آن خون فرد گرفته، پردازش و سپس به پوست سر تزریق می‌شود. برخی از جامعه پزشکی معتقدند که تزریق PRP باعث رشد طبیعی مو می‌شود و با افزایش خون‌رسانی به پیاز مو و افزایش ضخامت ساقه مو، از آن محافظت می‌کند.

هردوی این عمل‌ها در کلینیک‌های تخصصی پوست مو و توسط پزشک انجام می‌گیرند و می‌توانند ریزش موهای شما را کنترل کنند.

  • از دارو برای ریزش مو استفاده کنید.

داروهایی که برای کنترل و یا جلوگیری از ریزش مو می‌توانید استفاده کنید به شرح زیرند:

  • ماینوکسیدیل: یک محلول موضعی است که به‌صورت روزانه باید روی پوست سر استعمال شود. ماینوکسیدیل دارویی بدون نیاز به نسخه پزشک بوده و با غلظت‌های ۲ و ۵ درصد در داروخانه‌ها موجود است. ماینوکسیدیل با فعال‌سازی یا طولانی‌کردن مرحله رشد فولیکول مو (آناژن)، می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کنند.
  • قرص‌های مکمل و ویتامین: قرص‌های مکمل حاوی آمینو اسید، ویتامین D، روغن ماهی، بیوتین، زینک و آهن برای سلامت پوست، مو و ناخن مؤثر هستند. اما توجه کنید که همیشه بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از مکمل‌ها می‌توانند با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند.
  • قرص فیناستراید: دارویی برای کاهش سرعت ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها در مردان است که توسط پزشک برای درمان طاسی آندروژنیک تجویز می‌شود.
  • قرص اسپیرونولاکتون: دارویی که می‌تواند برای کاهش ریزش مو و بهبود ضخامت مو به‌عنوان درمان ریزش مو در زنان استفاده شود.
  • آمپول‌های تقویتی: تزریق دوره‌ای آمپول‌های تقویتی حاوی ویتامین بیوتین و بپانتین می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ریزش مو داشته باشند. برای فهمیدن دوز مصرفی و مدت‌زمان استفاده از این آمپول‌ها بهتر است ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

زمان مراجعه به پزشک

اگر مدتی است که بیماری کرونای شما بهبود یافته است و شاهد ریزش شدید موهای خود هستید، اولین توصیه پزشکان به شما این است که استرس نداشته باشید. زیرا اگر تلوژن افلوویوم عامل ریزش موی شما باشد، باید صبر کنید تا دوره آن بگذرد و موهای شما به‌تنهایی شروع به رشد مجدد کنند. شما می‌توانید طی این مدت با رعایت اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی که در بخش‌های قبل گفته شد، تا حدی از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که اگر این مشکل بیش از ۶ ماه طول بکشد یا به‌طورکلی بسیار برای شما نگران‌کننده واقع شود، باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا سایر شرایط پزشکی شما را ارزیابی کند. چرا که عوامل دیگری مانند عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای یا دلایل ژنتیکی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شوند.

همچنین اگر ریزش مو با بثورات پوستی، پوسته‌پوسته شدن یا خارش پوست همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل متفاوت باشد. شما هم‌اکنون می‌توانید پزشک موردنظر خود را از بین پزشکان متخصص پوست و موی پذیرش ۲۴ انتخاب کرده و یک نوبت مشاوره یا ویزیت رزرو کنید.

ریزش مو بر اثر عارضه تلوژن افلوویوم دائمی نیست؛ اگرچه موهای شما احتمالاً طی شش ماه به الگوی رشد معمول خود بازمی‌گردند، اما ممکن است از یک سال تا ۱۸ ماه طول بکشد تا موهای شما کاملاً به شکل قبلی خود برگردند.

اگر در هر زمان علائم شما بدتر شدند، با استفاده از مشاوره آنلاین پزشکان متخصص پوست و مو در پذیرش ۲۴ مشورت کنید. پزشک می‌تواند دلیل ریزش موی شما را تشخیص دهد و به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو داشته باشید.

مشاوره آنلاین پزشک متخصص مو

۳/۵ (۷ نظر)

منبع
marcodrugs.comnovanthealth.orghealthline.comwebmd.com.aarp.orghealio.comeverydayhealth.commayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
53 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام من ۵ ساله درگیری ریزش مو شدم ۴ ساله ماه یک بار میرم دکتر چکاب کردم مشگلی نداشتم ۲ ساله قرص زینگ بلاس استفاد کردم مزونترابی بیاریه انجام دادم تمام شامیو های ریزشو استفاد کردم تمام قطر های ریزش استفاد کردم تمام روغن هارو استفاد کردم مثل روزماری کرچک ارگان ولی باز مو هام میریزی اینقدر ریزش مو دارم ماه یک بار موهامو با تیغ میزنم دکتر اخرش هیچی کاری برام نتونست انجام بده گفت این از کروناست که گرفتی دکتر تورو خدا اگر چیزی میدونی به من بگو تا انجام بدم

Tigernima36
Tigernima36
پاسخ به  مریم
26 روز قبل

شامپو چی میزنی

اردلان بهاروند
اردلان بهاروند
3 ماه قبل

۲سال پیش مثل موکت مو داشتم، واکسن زدم، یک ماه بعدش یکم موهام ضعیف شد، دوز دوم رو که زدم یک ماه بعدترش، موهام یهویی در عرض دو سه هفته کم پشت تر شد، همینطوری ادامه پیدا کرد تا به کرونا مبتلا شدم، دوماه بعد از بهبودی یه ریزش موی خیلی شدیدی گرفتم طوری که موهای سرم نصف شد از تمام سر، بقیه شم نازک و ضعیف شدن، ۲ماه ریخت و یهویی خود به خود کمتر شد ریزشش، اما الان دقیقا دوسال از اون ماجرا میگذره و من موهام هیچ مثل قبلش نشده و همونطوری مونده، دلم برای موهای دوسال پیشم خیلی تنگ شده، هرچقدرم بگید تقویتی خوردم قرص، هیچ اثری نداره، توو ۲۶ سالگی من موندم و هزار افسوس…

پرنیان
پرنیان
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر لطفا به منم پاسخ بدید خیلی ممنون میشم..من بهمن ماه کرونا گرفتم و تا ۷ ماه ریزش داشتم درمانای مختلف انجام دادم هیرویت ماینوکسیدیل فیلر هم زدم بهتر شده بود که دوباره کرونا گرفتم و الان باز ریزش دارم..سوالم ابنه که هر بار که میگیریم ۶ تا ۹ ماه ریزش داره؟من تازه خوب شده بودم اینجوری که چیزی‌ نمیمونه از مو

مهناز
مهناز
1 سال قبل

سلام من ۲۵سالمه ۲سالی میشه که درگیر ریزش مو بودم ب حدی که موهام خیلی کم‌پشت شدن و کف سرم مشخصه موهام یزش داشت و هیچ مویی رشد نمیکرد و۱سالی میشه تحت درمان بودم و خداروشکر ریزشم قطع شده و موهای ریز ریز جدید داره درمیاد بعد این دوسال الان موهام داره ریز ریز درمیاد سوالم اینکه دکتر این موهای ریزی ک داره درمیاد یعنی موهایی هستش که قبلا ریخته و همه موهام دوباره درمیاد و این کف سرم که مشخصه ممکنه با این موهای ریز دوباره پر بشه مثل اول؟ میترسم این موهایی ک جدید داره رشد میکنه فقط درحد چنتایی باشه نظر شما چی هست دکتر یعنی این موهایی ک جدید داره رشد میکنه متوقف نمیشه و ب مرور همه اونایی که ریخته شده دوباره شروع ب رشد میکنه تروخدا جوابمو بدین خیلی ناراحتم

Mim
Mim
1 سال قبل

سلام تروخدا میشه جواب منو بدین من یه مدت طولانی شاید بگم‌۲سال ریزش مو داشتم ب حدی که موهام خیلی کم پشت شده مخصوصا جلوی موهام کف سرم کمی معلومه یک سال تحت درمان بودم و الان خداروشکر ریزشم قطع شده و میبینم که موهای نازک نازک داره در میاد سوالم اینکه ایا موهایی که داره درمیاد باعث میشه که موهام مث روز اول پر پشت بشه و چ مدت دیگه طول میکشه ک موهام پر بشه و کف سرم دیگه مشخص نباشه؟؟و این موهایی که داره جدید درمیاد دائمیه یا ممکنه دوباره بریزه تروخدا جوابومو بدین

هرا ایا م های مندوباره درمیاید
هرا ایا م های مندوباره درمیاید
پاسخ به  Mim
7 ماه قبل

زهراچه بجوریم که مهوها رشت کند

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام. نیمه دوم بهمن ماه کرونا گرفتم و الان نزدیک دو ماهه که ریزش مو دارم . هیچ دارویی هم استفاده نمیکنم در حال حاضر. میشه بفرمایید برای درمان این ریزش چیکار کنم ؟
فاطمه ۲۳ ساله هستم .

farshad
farshad
1 سال قبل

سلام و عرض ادب,بنده۲۵سالم ۱۱ماه پیش دچار بیماری کرونا شدم ۲ماه بعد بهبودی ریزش مو شدیدی گرفتم الان ۹ماه ریزش دارم موهام کم پشت شده آزمایش دادم مشکلی نبود قبل کرونا ریزش نداشتم,ممنون میشم راهنمایی کنید

farshad
farshad
1 سال قبل

سلام و عرض ادب بنده ۲۵سالم ۱۱ماه پیش دچار بیماری کرونا شدم ۲ماه بعد بهبودی ریزش مو گرفتم الان ۹ماه ریزش دارم موهام خیلی کم پشت شده آزمایش دادم مشکلی نبود قبل کرونا ریزش نداشتم ,ممنون میشم راهنمایی کنید

فقط خدا
فقط خدا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من ۹ماه پیش درگیر کورونا شدم و مشکل خارش پوست سر پیدا کردم از اون زمان و آمپول رمدسیور تزریق کردم چون ۱۰درصد ریه ام درگیر شده بود دکتر پوست ومو رفتم کلی هزینه کردم خارش سرم خوب نشد کلی داروی گیاهی هم استفاده کردم اما جواب نگرفتم آخرش کل موهامو زدم ولی بازم خارش پوستم خوب نشد لطفا راهنماییم کنید خارش خیلی شدیدی روی پوست سرم دارم ممنون

دکتر آرمان
دکتر آرمان
پاسخ به  فقط خدا
4 ماه قبل

با سلام کلوتریزون مصرف کنید مشکل خارش سرتون حل می شه

روژان
روژان
2 سال قبل

سلام وقت تون بخیر..ببخشید من مرداد ماه کرونا گرفتم بعد از بهبودی متوجه شدم ریزش مو دارم هر وقت میرم حموم میریزه یا شونه میکنم .ویتامین زینک و امگا ۳ ویتامین ث و Aمصرف دارم اما هنوز نتیجه نگرفتم رو ب روش گیاهی موهامو حنا با قهوه و تخم مرغ خانگی گذاشتم ولی متاسفانه هنوز ریزش داره خیلی نگران میشه منو راهنمایی کنید ‌.آیا دوباره زینک ادامه بدم البته یه بسته ۲۰ تای مصرف کردم خواستم بدونم ادامه دادن زینک مشکلی پیش نیاد بیش از حد مصرف بشه تو رو خدا راهنماییم کنید باید چ کار کنم ..آیا دوباره موها روشر می کنه ؟؟؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  روژان
2 سال قبل

کپسول hairvit روزی یک عدد مصرف شود به مدت ۶ ماه

مهناز
مهناز
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
1 سال قبل

سلام من ۲۵سالمه ۲سالی میشه که درگیر ریزش مو بودم ب حدی که موهام خیلی کم‌پشت شدن و کف سرم مشخصه موهام یزش داشت و هیچ مویی رشد نمیکرد و۱سالی میشه تحت درمان بودم و خداروشکر ریزشم قطع شده و موهای ریز ریز جدید داره درمیاد بعد این دوسال الان موهام داره ریز ریز درمیاد سوالم اینکه دکتر این موهای ریزی ک داره درمیاد یعنی موهایی هستش که قبلا ریخته و همه موهام دوباره درمیاد و این کف سرم که مشخصه ممکنه با این موهای ریز دوباره پر بشه مثل اول؟ میترسم این موهایی ک جدید داره رشد میکنه فقط درحد چنتایی باشه نظر شما چی هست دکتر یعنی این موهایی ک جدید داره رشد میکنه متوقف نمیشه و ب مرور همه اونایی که ریخته شده دوباره شروع ب رشد میکنه تروخدا جوابمو بدین خیلی ناراحتم میشه جواب منم بدین

ارمین عباسی
ارمین عباسی
2 سال قبل

سلام دکتر من ۱۹ سالمه پسرم
من از پارسال شهریور ریزش موهام شروع شد که حس میکنم بیشتر برای استرس بود و تا مرداد ماه یه حجم خیلی کمی از موهام کم شده بود که تو همین ماه کرونا گرفتم و بعد از بهبودی یه حجم خیلی زیادی از موهام حدودا ۶۰ درصد مخصوصا قسمتحلو ریزش دسته ای و شدید داشته که دکتر رفتم و تزریق هیر فیلر انجام دادم منتها هنوزم که هنوزه ریزش موهام قطع نشده.. الان ۱ ماهه قرص هیرویت مصرف میکنم منتها یه دکتری پیشنهاد دادن قرص مکمل پرفکتیل یا یونی زینک حداقل به مدت ۳ ماه مصرف کنم، ممنون میشم بگید کدوم بهتره و اینکه ایا رشد مجدد مو خواهم داشت یا نه؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  ارمین عباسی
2 سال قبل

همان هیرویت روزی یک عدد به مدت ۶ ماه

کتایون
کتایون
2 سال قبل

مردادکروناگرفتم ریزش شدید مو دارم سونی زینک مصرف میکنم ولی ریزش کم نشده چه کار کنم چه دارویی اضافه کنم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  کتایون
2 سال قبل

haivit روزی یک عدد مصرف نمایید به مدت ۶ ماه

مهدی خیری
مهدی خیری
2 سال قبل

سلام آقای دکتر.من ۴۳سالمه.۲ماه پیش می‌گرفتم ۸روز بستری بودم.حالا ریزش مو شدید دارم.چه کار کنم.آمپولهای کرونا هم تزریق شده.کورتون.اکتمرا.رمدسیور.

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مهدی خیری
2 سال قبل

ریزش مو از عوارض کرونا هست، کپسول زینک پلاس روزی یک عدد به مدت ۶ ماه.

کاظم بهشتی
کاظم بهشتی
2 سال قبل

سلام من چند روزه که کرونا گرفتم به دکتر مراجعه کردم سی عدد قرص فیناستراید ۵ هم تجویز کردند تو اینترنت سرچ کردم چیزی راجع به درمان کرونا پیدا نکردم
به نظر شما استفاده کنم یا نه؟

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط کاظم بهشتی
دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  کاظم بهشتی
2 سال قبل

فیناستراید در درمان کرونا جایی نداره. احتمال خطا در مرحله نسخه خانی در داروخانه رو مدنظر داشته باشید.

رقیه
رقیه
2 سال قبل

سلام آقای دکتر من به مدت ۳روزه کرونا گرفته ام و من قبل از کرونا ۴تا آمپول بیوتن و بپانتن میزنم و هنوز ادامه میدم یعنی هفته ای یکبار درحال زدنم آیا این امپولهاارو ادامه بدم الان که کرونا دارم یا منتطر بشم کرونام تموم بشه مننم ریزش مو دارم ولی بیشتر موهام میشنه ودر ضمن چهارروزه که هیرویت هم میخورم روزی ی دونه من سوالم اینه که آیا این آمپول ها و هیرویت ادامه بدم یا بزارم برا بعد بهبودی کرونا؟ و اینکه شما چه دارویی را پیشنهاد میدین ممنون میشم توروخدا جواب بدین من خیلی نگرانم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  رقیه
2 سال قبل

درمان ریزش مو حتما ۶ ماه ادامه یابد.

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام آقای دکتر من یه پسر ۲۲ ساله هستم . اواخر اردیبهشت بعد از اینکه موهام رو کوتاه کردم متوجه شدم مو هام خیلی میریزه . قبلشم یه کرونا خفیف گرفتم ۷،۸ کیلو هم وزنم پایین اومده الان نزدیک ۵ ماه کم وزیاد ریزش دارم با اینکه مکمل ها رو مصرف میکنم مو های ریزم زیر موهام داره کم کم رشد میکنه ولی بازم ریزش داره موهام . تا کی ادامه داره این ریزش

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مهدی
2 سال قبل

با سلام … سیر ریزش مو قابل پیش بینی نیست. روزی یک عدد کپسول زینک پلاس مصرف شود به مدت ۶ ماه.

الهام
الهام
2 سال قبل

سلام وقت بخیر.. من خانومم ۲ ماه پیش کرونا گرفتم و از یک ماه قبل شدیدا ریزش مو دارم .. در حمام دسته ای میریزه.. و بسیار کم پشت شده ، مصرف ویتامین و تازه شروع کردم، ایا ممکنه در هر بار حمام اینقد بریزه و جاش در نیاد و دچار کچلی بشم؟
خیلی نگرانم، از حمام کردن وحشت دارم دیگه، چکار کنم؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  الهام
2 سال قبل

سلام
ریزش موی کرونا موقتی هست و رشد مجدد دارد. مصرف ویتامین را ادامه فرمایید تا ۶ ماه.

سارا بیگی
سارا بیگی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه خانوم هستم
ی سال پیش مهر مادرم کرونا گرفت و منم فکر کنم ناقل شدم دو ماه بعد از اون حجم موهام کم‌شد و ریزش مو گرفتم ک تا الان ادامه داره.زینک مصرف کردم . جلو سرم موهای ریز ریز خیلی زیادی هست

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  سارا بیگی
2 سال قبل

سلام
کپسول زینک پلاس روزی یک عدد تا ۶ ماه.

Mohammadtaha
Mohammadtaha
2 سال قبل

سلام من پارسال به کرونا مبتلا شدم یک ماه بعد موهام شروع کرد به ریختن بعد از مدتی شاهد رشد مجدد مو بودم ولی ریزشم بعد از گذشت یکسال قطع نشد و هنوزم میریزه ولی به نسبت قبل کمتر قرص مصرف کردم محلول های مختلف به گفته ای پزشک اما تاثیری نداشت… به نظرتون چیکار کنم با توجه به اینکه میدونم این ریزش طبیعی موهام نیست ۲۷ سالمه اقا هستم قبل از کرونا هم هیچ وقت درگیر ریرش مو نبودم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  Mohammadtaha
2 سال قبل

سلام
کپسول زینک پلاس روزی یک عدد به مدت ۶ ماه مصرف فرمایید.

هستی
هستی
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

سلام میشه راهنمیایی کنید
من کرونا گرفتم ولی موهام خیلی زیاد میریزه چ دارویی مصرف کنم خوب بشه

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  هستی
2 سال قبل

کپسول زینک پلاس روزی یک عدد پس از غذا به مدت ۶ ماه مصرف کنید.

محمد رضا
محمد رضا
2 سال قبل

سلام موهای من بعد دو کرونا که گرفتم ریزش داده شقیقه هایم چکار کنم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  محمد رضا
2 سال قبل

سلام
کپسول تقویتی مو به مدت ۳ ماه مصرف شود .

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام .من ۱۰ روزه که قرنطینه ی کرونام تمام شده .ریزش مو شدید و افسردگی عجیبی سراغم اومده.این علایم تا کی ادامه دارن؟قبلا حتی با مصرف استرویید های بدنسازی حتی یه تار مو هم ریزش نداشتم.

دکتر سعیده ترکمانی
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام متاسفانه ریزش شدید موی شما بعد از کرونا وجود میاد و ما چند ماه بعد از کرونا متوجه شدیم که یکی از عوارض خیلی بد کرونا ریزش موی شدید هست و متاسفانه قابل درمان به صورت قطعی نیست و شما نمیتونید بلافاصله دارو بخورید و موهای شما برگردد
باید کارهای درستی برای این موضوع انجام بدید
شما ویتامین سی، ویتامین دی، زینک استفاده کنید و از ویتامین های خانواده بی خصوصا بیوتین استفاده کنید ، سعی کنید ورزش هاتون رو ادامه بدید اگر سنتون زیر ۳۰ یا ۳۵ سال هست لطف کنید در بدنسازی از استروئید ها استفاده نکنید چون خود الگوهای ریزش در سنین زیر ۳۰ یا ۳۵ سال معمولا به خاطر تستسترون هست

مهناز
مهناز
پاسخ به  دکتر سعیده ترکمانی
1 سال قبل

سلام من ۲۵سالمه ۲سالی میشه که درگیر ریزش مو بودم ب حدی که موهام خیلی کم‌پشت شدن و کف سرم مشخصه موهام ریزش داشت و هیچ مویی رشد نمیکرد و۱سالی میشه تحت درمان بودم و خداروشکر ریزشم قطع شده و موهای ریز ریز جدید داره درمیاد بعد این دوسال الان موهام داره ریز ریز درمیاد سوالم اینکه دکتر این موهای ریزی ک داره درمیاد یعنی موهایی هستش که قبلا ریخته و همه موهام دوباره درمیاد و این کف سرم که مشخصه ممکنه با این موهای ریز دوباره پر بشه مثل اول؟ میترسم این موهایی ک جدید داره رشد میکنه فقط درحد چنتایی باشه نظر شما چی هست دکتر یعنی این موهایی ک جدید داره رشد میکنه متوقف نمیشه و ب مرور همه اونایی که ریخته شده دوباره شروع ب رشد میکنه تروخدا جوابمو بدین خیلی ناراحتم میشه جواب منم بدین

مریم
مریم
پاسخ به  مهناز
3 ماه قبل

سلام تورو خدا هر کسی میدونی برای ریزش مو چه خوبه به منم بگه

طوبی
طوبی
2 سال قبل

سلاام من سه ماه پیش کرونا گرفتم و بهبود یافتم ولی مدت یک ماه است که ریزش موی شدید دارم لطفا راهنمایی کنید چه دارویی مصرف کنم و چاره چیست .ممنون و سپاسگذارم.

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  طوبی
2 سال قبل

سلام
داروی مولتی ویتامین مصرف نمایید.

عباس
عباس
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

سلام وقت بخیر مولتی ویتامین مینرال خوبه واسه ریزش مو

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  عباس
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

لاله
لاله
2 سال قبل

سلام من ۲ماه پیش کروناگرفتم یکماه بستری بودم والان ریزش موی شدیدی دارم بایدچکارکنم ممنون

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  لاله
2 سال قبل

سلام
ریزش موی شدید از عوارض کرونا بوده و موقتی میباشد.

پروین تاجیک
پروین تاجیک
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

سلام چه دارویی تاثیرسریعتری درقطع ریزش موی کرونایی دارد؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  پروین تاجیک
2 سال قبل

سلام
انواع مولتی ویتامینها تاثیر سریعی در رفع ریزش موی کرونایی دارند.

مونا
مونا
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

سلام ببخشید آقای دکتر با شما ویزیت انلاین داشتم…الان تقریبا ۵۰روز از تجویزتون میگذره .. تونیک آندرل ..مولتی ویتامین نچرال وود امپول بیوتین بپانتین ولی ریزش شدیدتر شده مث برگ‌خزون میریزه موهام نصف شده چاره چیه ..موی نمونده…دوماه دیگه عروسیمه

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مونا
2 سال قبل

دوره درمان ۶ ماهه است و کامل انجام شود…..انجام مزوتراپی مو و مراجعه به مرکز پوست.

تورج
تورج
پاسخ به  پروین تاجیک
2 سال قبل

باسلام وخسته نباشید خدمت شما من حدود ۶ماه پیش کرونا گرفتم بعد از مدتی که خوب شدم دچاریه قرمزی توی سرم شدم که بعداز مدتی دچار ریزش شدید شدم الان رفتم میگن باید تیکه برداری کنید بعد هرچه دارو مصرف میکنم هیچ فرقی نکردم لطفا راهنماییم کنید ممنون

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  تورج
2 سال قبل

سلام
نمونه برداری انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا