راهنمای کامل و جامع در مورد عفونت گوش

عفونت یا چرک گوش عارضه‌ای است که تمام سنین از نوزادان تا بزرگسالان را درگیر می‌کند. با بروز اولین علائم عفونت گوش باید نسبت به درمان آن اقدام شود تا آسیب به شنوایی وارد نشود. اما به این منظور باید با علائم و راه‌های درمان عفونت گوش آشنا شویم.

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل توضیح دهیم عفونت گوش از چیست و چگونه می‌توان نشانه‌های آن را درمان کرد. همچنین اقدامات موثری برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان را بیان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

عفونت گوش چیست؟

عفونت یا چرک گوش با ورود عوامل باکتریایی و ویروسی به گوش میانی یا کانال گوش خارجی ایجاد می‌شود. اکثر اوقات عفونت گوش در بزرگسالان و کودکان خود محدود شونده است و مشکلی را ایجاد نمی‌کند. بازه‌ی سنی ابتلا به عفونت گوش هم محدودیت ندارد. یعنی از نوزادان تا افراد مسن هر کدام در شرایط مستعد کننده ایجاد عفونت قرار بگیرند ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

علائم عفونت گوش چیست؟

با ورود عوامل بیماری‌زا به گوش علائمی مانند تب، درد گوش، خارش و التهاب در گوش و کیپ شدن گوش مشاهده می‌شود. برخی از افراد با بروز نشانه‌های عفونت گوش دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این علائم در مراحل اولیه بیماری بروز می‌کند و به عنوان نشانه‌های خفیف عفونت گوش شناخته می‌شوند.

با پیشرفت عفونت، ترشح مایعات زرد یا سفید رنگ از گوش شروع می‌شود و قدرت شنوایی فرد کم می‌شود. در مورد نشانه‌های عفونت گوش سوالات بسیاری نظیر اینکه آیا عفونت گوش باعث سردرد میشود، آیا عفونت گوش باعث سرگیجه ‌میشود مطرح است. در پاسخ باید بگوییم عفونت گوش بزرگسالان و سرگیجه و سردرد با هم ارتباط دارند و روند زندگی عادی اکثر بیماران را مختل می‌کنند.

علائم عفونت گوش
علائم عفونت گوش

عفونت گوش چند روز طول میکشد؟

نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم عفونت گوش چقدر طول می‌کشد. زیرا طول دوره درمان چرک گوش بستگی به شدت آن دارد. در مراحل اولیه عفونت، ۲ تا سه روز بعد از بروز علائم با استفاده از درمان‌های مناسب علائم آزاردهنده از بین می‌روند. حتی ممکن است نیازی به استفاده از شیوه‌های درمانی نباشد و عفونت خود به خود بهبود پیدا کند.

اما در عفونت‌های شدید گوش لازم است بازه‌ی زمانی یک هفته‌ تا ده روز آنتی‌بیوتیک مصرف شود.

به جز شدت علائم عفونت گوش، نوع درمانی که برای از بین بردن علائم استفاده می‌شود در طول درمان عفونت گوش موثر است. همچنین باید به وضعیت سیستم ایمنی بدن هم اشاره کنیم. کسانی که سیستم ایمنی قوی‌تری دارند در فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تری بهبود پیدا می‌کنند. اما افرادی که وضعیت سیستم ایمنی آن‌ها مطلوب و قوی نباشد ممکن است مدت زمان طولانی‌تری با علائم عفونت مبارزه کنند و نیاز به درمان‌های تخصصی داشته باشند.

علت ایجاد عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش میانی در بزرگسالان از بیماری‌های ساده مانند سرماخوردگی شروع می‌شود و با ورود عامل بیماری‌زا به بدن شیپور استاش را متورم می‌کند. زیرا ترشحات مخاطی مسیر گوش میانی را مسدود می‌کند و موجب تجمع مخاط و ایجاد یک محیط مناسب برای تجمع باکتری و ویروس می‌شود.

در کودکان بزرگ شدن آدنوئید یا لوزه سوم هم از عوامل شایعی هستند که موجب ایجاد عفونت مزمن در گوش می‌شوند. سیکار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود ان، مصرف مشروبات الکلی از عادت‌های مضری هستند که شرایط را برای تجمع باکتری‌ها و ویروس‌ها آماده می‌کنند.

به جز این موارد عواملی مانند ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند هرپس یا قرار گرفتن در معرض استرس و اضطراب شدید هم می‌تواند عاملی برای عفونت در گوش میانی باشد.

انواع عفونت گوش کدام است؟

عفونت گوش به یک شکل بروز نمی‌کند، بلکه در افراد مختلف به مقتضای سن و سال بیمار یا میزان مواجهه با عامل بیماری‌زا به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی یا otitis media با هجوم باکتری و ویروس به گوش میانی ایجاد می‌شود و بیشتر اوقات خود به خود و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کند. در مواقعی هم که علائم شدت پیدا کند استفاده از آنتی‌بیوتیک بهترین درمان است. این عفونت در اثر تورم در شیپور استاش و گلو ایجاد می‌شود. زیرا مایعات گوش از بخش شیپوری آن عبور می‌کنند و با مسدود شدن این مسیر عوامل عفونی رشد می‌کنند و موجب ایجاد درد و ناراحتی در گوش می‌شوند. حتی ممکن است به پرده گوش هم آسیب بزند.

عفونت گوش مزمن

در مواردی‌ که عفونت گوش طی یک بازه‌ی زمانی طولانی ادامه پیدا کند یا اینکه با مصرف دارو و مراقبت بهبود پیدا کند اما مجدداً عود کند، به آن عفونت مزمن گفته می‌شود. معمولا عفونت‌های مزمن برای درمان هم به مدت زمان طولانی‌تر نیاز دارند.

دکتر عفونت گوش میانی از بهترین داروی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت مزمن بدون علامت یا مقاوم استفاده می‌کند تا بیمار درگیر عوارض عفونت گوش نشود.

عفونت گوش مزمن
عفونت گوش مزمن

عفونت گوش حاد

عفونت گوش حاد به عفونت‌های گوش میانی گفته می‌شود که به طور ناگهانی بروز می‌کند و در مدت زمان کوتاهی هم علائم آن از بین می‌رود. این عفونت‌ها خطر خاصی ندارند، اما اگر عفونت حاد گوش ظرف مدت ۶ هفته بهبود پیدا نکند یا درمان نشود، به عفونت مزمن تبدیل می‌شود.

عفونت گوش پیرسینگ

اگر پیرسینگ گوش در شرایط غیر استریل یا با وسایل آلوده انجام شود، فرد درگیر گوش عفونت گوش بعد از پیرسینگ می‌شود. کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند در نرمه گوش یا غضروف گوش که اقدام به سوراخ کردن آن کرده‌اند، علائم درد، تورم و التهاب را تجربه می‌کنند.

حتی درصورتی‌که درمان مناسب برای آن انجام نشود، ممکن است عفونت شدید شود و منجر به ترشح چرک هم شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که عفونت در غضروف گوش سخت‌تر از عفونت نرمه گوش درمان می‌شود.

برای اینکه علائم عفونت شدید نشود، به مبتلایان این عارضه توصیه می‌شود روزانه گوش خود را با محلول آب نمک رقیق یا پراکسید هیدروژن و با استفاده از یک تکه پنبه شستشو دهند. درصورت شدید شدن علائم لازم است درمان تحت نظر پزشک ادامه پیدا کند.
دکتر عفونت گوش تمام سعی خود را می‌کند تا قبل از آسیب به پرده گوش و نیاز به ترمیم عامل بیماری‌زا را از بین ببرد و از پیشرفت عفونت جلوگیری کند.

عفونت گوش شناگران

عفونت گوش خارجی یا عفونت گوش شناگران در کانال خارجی گوش اتفاق می‌افتد و موجب دردناک شدن گوش و کم شدن قدرت شنوایی می‌شود. این عارضه به انگلیسی swimmer ear نامیده می‌شود و به دلیل ورود آب به کانال گوش ایجاد می‌شود. زیرا آب فضای پرده تا بیرون گوش را مرطوب می‌کند و باعث می‌شود فضای مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد شود. درمان به موقع و استفاده از داروهای مناسب باعث می‌شود عفونت گوش خارجی پیشرفت نکند و عوارض دائمی ایجاد نکند.

عفونت گوش در کودکان و نوزادان

کانال خارجی گوش در نوزادان و کودکان باریک‌تر از بزرگسالان است. به همین دلیل احتمال ابتلای آن‌ها به عفونت گوش بیشتر است. در نوزادانی که هنوز قادر به تکلم نیستند و نمی‌توانند محل درد را بگویند، والدین با نشانه‌هایی نظیر گریه و بی‌قراری کودک یا کشیدن گوش با دست متوجه می‌شوند که عارضه یا مشکلی در گوش وجود دارد.

نشانه‌ی دیگر عفونت گوش کودکان و نوزادان این است که الگوی خواب آن‌ها به می‌ریزد و قاعدتاً مثل قبل غذا نمی‌خورند و کم اشتها شده‌اند.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ امکان مشاوره و ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید در مدت زمان کوتاه و با صرف کمترین هزینه سوالات خود را از پزشک بپرسید و نگرانی‌های خود را رفع کنید.

عفونت گوش در کودکان و نوزادان
عفونت گوش در کودکان و نوزادان

شیوه تشخیص عفونت گوش چگونه است؟

اولین مرحله از تشخیص عفونت گوش به معاینه‌ی دقیق بیمار توسط پزشک مربوط است. پزشک از بیمار می‌خواهد شرح حال شامل سن و علائمی را که مشاهده کرده است توضیح دهد و بگوید آیا بیماری خاصی دارد یا نه. همچنین از اتوسکوپ برای معاینه‌ی دقیق وضعیت گوش، گلو و بینی بیمار استفاده می‌کند.

ابزار پزشکی دیگری که به پزشک برای تشخیص علت عفونت گوش کمک می‌کند استتوسکوپ یا گوش پزشکی است که با آن صدای نفس کشیدن بیمار مشخص می‌شود.

در نهایت پزشک می‌تواند برای تشخیص علت عفونت گوش از تست‌های تشخیصی کمکی استفاده کند. این تست‌ها شامل موارد زیر است.

با تست تمپانومتری می‌توان حرکت پرده گوش را اندازه‌گیری کرد. شیوه استفاده از دستگاه به این صورت است که کانال گوش بسته می‌شود و فشار هوا در کانال گوش تنظیم می‌شود. طی انجام این فرایند پرده گوش به حرکت در می‌آید و میزان و کیفیت حرکت آن اندازه‌گیری می‌شود.

  • بازتاب سنج آکوستیک

با استفاده از این ابزار می‌توان میزان بازگشت صدا از پرده گوش را اندازه‌گیری کرد.

  • تیمپانونسنتز

تیمپانونسنتز به روشی گفته می‌شود که در آن یک لوله ریز برای سوراخ کردن پرده گوش استفاده می‌شود و با استفاده از آن مایعات از گوش تخلیه می‌شود.

در نهایت اینکه کنار تست‌های شنوایی لازم است مهارت‌های گفتاری و توانایی‌های رشدی کودکانی که درگیر اختلال شنوایی شده‌اند به کمک گفتار درمانگر یا شنوایی سنج بررسی شود.

عفونت گوش را چگونه درمان کنیم؟

عفونت گوش به روش‌های مختلفی درمان می‌شود. نوع روشی که برای درمان استفاده می‌شود بستگی به شدت عفونت و میزان ترشح چرک و عفونت دارد. شیوه‌های مختلف درمانی که در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است.

درمان خانگی عفونت گوش

درمان خانگی عفونت گوش با روش‌هایی ساده انجام می‌شود که همه‌ی افراد به آن دسترسی دارند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که از درمان‌های خانگی برای درمان عفونت گوش خفیف استفاده می‌شود و بهتر است عفونت‌های شدید که همراه با خروج چرک از گوش است را با درمان دارویی از بین ببرد. همچنین طول دوره درمان با روش‌های خانگی طولانی‌تر از استفاده از آنتی‌بیوتیک و قطره برای از بین بردن عفونت گوش است.

روش‌های موثر درمان خانگی عفونت گوش شامل موارد زیر است.

  • استفاده از کمپرس گرم سیر یا ریختن چند قطره آب سیر داخل مجرای گوش خارجی
  • ریختن آب پیاز در گوش
  • ریختن چند قطره عسل داخل مجرای گوش
  • چکاندن چند قطره سرکه سیب در گوش
  • استفاده از کمپرس گرم
  • درمان خانگی عفونت گوش با داروهای بدون نسخه

برای درمان خانگی عفونت گوش بزرگسال می‌توان از داروهای بدون نسخه هم استفاده کرد. داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن می‌توانند شدت درد و التهاب را کم کنند و باعث شوند فرد فعالیت‌های عادی زندگی را از سر بگیرد.

درمان طبی سنتی عفونت گوش

طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی بیماری‌ها را درمان می‌کند. استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان عفونت گوش در طب سنتی یکی از روش‌های ساده است که می‌تواند درد، التهاب و وزوز گوش را از بین ببرد. روغن‌های گیاهی که بدین منظور استفاده می‌شوند شامل موارد زیر است.

  • روغن حنظل: خواص روغن حنظل برای عفونت گوش اثبات شده است و اگر کسانی که مبتلا به عفونت گوش میانی هستند روزانه دو یا سه مرتبه این روغن را داخل گوش بچکانند می‌توانند بیماری را از بین ببرند.
  • روغن زیتون: مزیت استفاده از روغن زیتون این است که برای درمان خانگی عفونت گوش کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ محدودیت سنی ندارد.

روغن‌های دیگری که برای درمان عفونت گوش در طب سنتی استفاده می‌شوند شامل موارد زیر است.

  • روغن پونه کوهی
  • روغن خرگوشک
  • روغن کرچک

برای پیشگیری از ابتلای کودکان به عفونت گوش لازم است با متخصص گوش و حلق و بینی در مورد واکسن‌های فصلی آنفولانزا یا سایر واکسن‌های باکتریایی که در جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش تاثیر دارند صحبت کنید.

درمان دارویی عفونت گوش

برای درمان دارویی عفونت گوش پر تکرارترین سوالات این است که چه قرصی برای عفونت گوش خوب است، بهترین
چرک خشک کن برای عفونت گوش چیست یا کدام آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق اثربخشی بیشتری دارد.

داروهایی که برای عفونت گوش استفاده می‌شود دو گروه هستند. گروه اول داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن هستند که برای تسکین درد و ناراحتی گوش استفاده می‌شوند.

گروه دوم آنتی‌بیوتیک و قطره برای عفونت گوش است. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و قطره برای عفونت گوش جزو داروهایی هستند که عامل بیماری‌زای عفونی را از بین می‌برند و علائم عفونت را کاهش می‌دهند.

درمان دارویی عفونت گوش
درمان دارویی عفونت گوش

شرایط تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت گوش

  • کودکان شش ماهه یا بزرگتر در یکی از گوش‌ها یا هر دو گوش درد شدید یا تب بالای ۳۹ درجه داشته باشند.
  • کودکان ۶ تا ۲۳ ماهه که دمای بدن کمتر از ۳۹ درجه باشد در گوش میانی درد خفیفی داشته باشند.
  • کودکان ۲۴ ماه به بالا و بزرگسالان با دمای بدن کمتر از ۳۹ درجه هم با آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار می‌گیرند.

بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت گوش بزرگسالان و کودکان هم درصورتی که سر ساعت مصرف نشود یا اینکه دوره درمان طی نشود باعث می‌شود اثربخشی مطلوبی نداشته باشد و عفونت مجدد عود کند. به این ترتیب باکتری‌ها در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک مقاوم و شرایط درمان سخت‌تر می‌شود.

به این جز این داروها ممکن است پزشک داروهایی مانند پزدوافدرین را هم برای کاهش فشار گوش تجویز کند.

شرایط تجویز آنتی‌بیوتیک خوراکی برای عفونت گوش

  • کودکانی که لوله تهویه گوارشی ندارند
  • در مواردی‌که عفونت گوش با قطره آنتی‌بیوتیک برطرف نشده است.

شرایط تجویز قطره برای عفونت گوش

قطره آنتی‌بیوتیک در موارد زیر تجویز می‌شود.

  • افراد مبتلا به عفونت گوش شناگر
  • کودکانی که لوله تهویه گوش دارند.
  • نیاز به آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش میانی

جراحی برای درمان عفونت گوش

جراحی برای خارج کردن عفونت گوش میرینگوتومی نامیده می‌شود و طی ان سوراخ کوچکی روی پرده گوش ایجاد می‌شود. به وسیله‌ی این سوراخ مایعات از گوش تخلیه می‌شود. سپس از لوله‌ای به نام تمپانوستومی استفاده می‌شود و در سوراخ قرار می‌گیرد تا عفونت و چرک تخلیه شود.

برخی از این لوله‌ها خود به خود از محل دفع می‌شوند، اما در برخی مواقع دیگر لازم است با استفاده از جراحی لوله خارج شود. سرانجام با خارج شدن لوله پرده گوش ترمیم می‌شود و قدرت شنوایی فرد به حالت قبل برمی‌گردد.

درمان عفونت بعد از پیرسینگ گوش چگونه انجام می‌شود؟

روش درمان بعد از عفونت و التهابی که بعد از پیرسینگ ایجاد می‌شود کمی متفاوت از روش‌های قبلی است. در این شیوه لازم است روزانه از پمادهای آنتی‌بیوتیک برای ک کردن عفونت روی نرمه یا غضروف گوش استفاده شود. کمپرس گرم هم می‌تواند درد و ناراحتی را تسکین دهد. از طرف دیگر با شدید شدن عفونت لازم است از آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

درمان عفونت بعد از پیرسینگ گوش
درمان عفونت بعد از پیرسینگ گوش

عفونت گوش چه عوارضی دارد؟

عوارض مربوط به عفونت گوش فقط مربوط به مواقعی است که درمان به تاخیر بیفتد یا اینکه عفونت مزمن باشد و چندین بار تکرار شود. وگرنه در مواقعی که عفونت حاد است و به سرعت درمان مناسب آن انجام می‌شود عارضه‌ی جدی برای بیمار رخ نمی‌دهد. عوارض عفونت گوش شامل موارد زیر است.

  • اختلال در شنوایی

با بروز عفونت گوش کم شنوایی موقتی رخ می‌دهد که با تخلیه‌ی عفونت و درمان آن میزان شنوایی بهتر می‌شود. اما ممکن است آسیب‌های دائمی به پرده صماخ یا اجزای گوش میانی باعث شود، شنوایی به طور دائم متوقف شود.

  • تاخیر در رشد یا گفتار

با توجه به ارتباطی که شنوایی و گفتار با هم دارند، نوزادانی که دچار اختلال در شنوایی می‌شوند در مهارت‌های گفتاری و رشدی هم با تاخیر مواجه می‌شوند.

  • پاره شدن پرده گوش

پاره شدن پرده گوش یکی از عوارض عفونت گوش میانی است که می‌تواند با جراحی ترمیم شود.

  • ماستوئیدیت

ماستوئید به استخوانی گفته می‌شود که پشت یا ایین گوش قرار دارد و درصورت گسترش عوامل بیماری‌زای گوش، درگیر عفونت می‌شود. فردی که مبتلا به ماستوئیدیت می‌شود با ترشحات چرکی غیر طبیعی از گوش، تب، تورم، افت شنوایی روبرو میشود و حتی در برخی مواقع لازم است تحت درمان جراحی قرار بگیرد.

یکی دیگر از عوارض عفونت در گوش منژیت است. با گسترش عامل عفونی گوش به پرده‌های گوش پرده‌های دورتادور مغز و نخاع درگیر عفونت می‌شوند. با اینکه این عارضه بعد از عفونت گوش شایع نیست اما باید با بروز تب و سفتی گردن و حساسیت به نور اقدامات درمانی لازم انجام شود.

چگونه از عفونت گوش پیشگیری کنیم؟

موثرترین اقدامات برای پیشگیری از عفونت گوش شامل موارد زیر است.

  • عوامل ایجاد کننده عفونت در گوش در شرایط مرطوب بهتر می‌توانند رشد کنند. پس اولین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش این است که بعد از استحمام یا استخر رفتن مجرای گوش را خشک کنید.
  • هیچوقت برای تمیز کردن جرم گوش کودکان یا بزرگسالان نباید از گوش پاک کن یا اجسام نوک تیز استفاده کرد. زیرا باعث می‌شوند جرم گوش به عقب رانده شود و با تجمع آن‌ها در گوش عفونت ایجاد شود. بهترین راه بریا خشک کردن مجرای گوش استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز است.
  • برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش بعد از پیرسینگ هم لازم است روی گوش نخوابید، از گوشواره نگین در روزهای اول استفاده نکنید و از همه مهم‌تر محل پیرسینگ را تمیز نگه دارید.
  • سیگار کشیدن یکی از عواملی است که با ضعیف کردن سیستم ایمنی شرایط را برای ابتلا به عفونت گوش فراهم می‌کند. همچنین نوزادان و کودکانی هم که در معرض دود سیگار باشند بیشتر از بقیه مستعد عفونت گوش هستند.
  • تغذیه‌ی نوزادان با شیر مادر از عوامل با اهمیتی است که باعث می‌شود احتمال ابتلا به عفونت گوش در نوزادان کمتر شود. اما باید دقت داشته باشید که به نوزادان در حالت خوابیده شیر ندهید.
  • متورم بودن لوزه در کودکان احتمال ابتلای آن‌ها را به عفونت گوش بیشتر می‌کند و برای پیشگیری لازم است درمان مناسب برای لوزه‌های متورم انجام شود.
  • برای کاهش ابتلای کودکان به عفونت گوش باید از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری شود. به این منظور کودکان باید یاد بگیرند در مهدکودک و مدرسه دست‌های خود را بشویند، روش درست سرف یا عطسه را یاد بگیرند و وسایل شخصی غذا را با دوستان به اشتراک نگذارند.
عفونت گوش
عفونت گوش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که از داروهای بدون نسخه و قطره برای عفونت گوش استفاده کردید یا با وجود استفاده از درمان‌های خانگی برای عفونت گوش علائم از بین نرفت لازم است عفونت گوش مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین اگر تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد باشد یا اینکه علائمی نظیر سفتی گردن بروز کند، از گوش چرک خارج شود فرد بیمار تعادل خود را هنگام ایستادن یا راه رفتن از دست بدهد لازم است هر چه سریع‌تر تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

سوالات متداول

آیا عفونت گوش باعث دندان درد میشود؟

در برخی از افراد درد دندان عقل یا عفونت کردن آن موجب ایجاد درد و عفونت در گوش می‌شود.

عفونت گوش باعث فشار خون میشود؟

عفونت گوش میانی در همه‌ی افراد منجر به بالا رفتن فشار خون نمی‌شود، اما ممکن است در برخی از افراد که وزوز گوش دارند یا شدت درد زیاد است منجر به بالا رفتن فشار خون شود.

هزینه درمان عفونت گوش خارجی و عفونت گوش داخلی چقدر است؟

میزان هزینه‌ی عفونت گوش بستگی به نوع درمان و پیشرفت بیماری دارد. در مواقعی‌که بیمار برای درمان نیاز به جراحی داشته باشد هزینه‌ی درمان بیشتر است.

سوال بیمار درباره سیاهی لاله گوش

با سلام، پسر ۲۲ ساله هستم. حدودا از چند وقت پیش لاله گوش من به رنگ سیاه در اومده، بعضی ها گفتن بخاطر کبد چربه… در ضمن این سیاهی رو نمیشه به صورت چرک با استحمام خارج کرد.

پاسخ دکتر صادق اندیشه پزشک عمومی:

باسلام موردی که فرمودید معمولا بدنبال عفونت‌های این ناحیه و ممکن است ایجاد شود و نیاز باشد به مصرف یک دوره داروی آنتی بیوتیک، لذا توصیه میشود در اسرع وقت به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید تا معاینه دقیق تر صورت گیرد.

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
cdc.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا