ریزش مو سکه ای (آره آتا)

ریزش مو آره آتا یا آلوپسی آره آتا مدل دیگری از ریزش مو است که هرچند نسبت به مدل‌هایی مثل ریزش مو تلوژن افلوویوم و ریزش موی آندروژنیک، رواج کمتری دارد اما مقابله با آن، مستلزم دخالت فوری یک دکتر پوست آنلاین است. این همان مدلی است که با نام طاسی سکه‌ای، ریزش موی سکه‌ای و ریزش مو منطقه ای نیز شناخته می‌شود.

در ریزش مو سکه ای (آره آتا) موها معمولاً به‌صورت تکه‌ای شروع به ریزش می‌کنند و این حالت نه‌فقط برای موهای سر، بلکه شاید برای موهای ابرو و مژه نیز اتفاق بیفتد. تکه‌های طاسی معمولاً به‌طور ناگهانی و در نواحی مشخص ظاهر می‌شوند. یعنی این‌طور نیست که ریزش مو، الگوی یکنواختی در همه بخش‌های سر داشته باشد. این عارضه با شدت‌های مختلفی در افراد بروز می‌کند که در موارد شدید، می‌تواند به طاسی کامل سر و بعضاً به ریزش کل موهای بدن منجر شود.

ریزش مو آره آتا یا آلوپسی آره آتا مدل دیگری از ریزش مو است که هرچند نسبت به مدل‌هایی مثل ریزش مو تلوژن افلوویوم و ریزش موی آندروژنیک، رواج کمتری دارد اما مقابله با آن، مستلزم دخالت فوری یک متخصص پوست است. این همان مدلی است که با نام طاسی سکه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای نیز شناخته می‌شود.
ریزش مو سکه ای

علت ریزش مو سکه ای (آره آتا)

ریزش مو سکه ای (آره آتا) اغلب به دلیل واکنش‌های خود ایمنی در بدن روی می‌دهد. هرچند که عواملی مثل حساسیت یا اثرات جانبی بعضی داروها هم ممکن است در بروز این عارضه، مؤثر باشند.

وقتی فرد، مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی باشد، مواجهه با ریزش مو آره آتا دور از انتظار نیست. در اینجا سیستم ایمنی بدن، فولیکول‌های مو را با نوعی تهدید ایمنی اشتباه می‌گیرند و به آن‌ها حمله می‌کنند. فولیکول‌ها، جزء اصلی ایجاد مو هستند که موها در بستر آن‌ها رشد می‌کنند. در ریزش مو آره آتا فولیکول‌های موی سر بیش از نقاط دیگر در معرض سرکوب سیستم ایمنی بدن هستند و به همین دلیل در بیشتر موارد با ریزش مو سکه ای در ناحیه سر روبرو هستیم.

ریزش مو سکه ای بالأخص در افراد زیر سی سال، می‌تواند ریشه وراثتی هم داشته باشد. با استناد به نتایج پژوهش‌ها، حداقل یکی از اعضای خانواده در ۴۰% مبتلایان زیر سی سال، سابقه ابتلا به این عارضه را داشته یا دارند. ریزش مو آره آتا در حالت معمول و به‌شرط آنکه تحت نظارت تخصصی، مدیریت و درمان شود، عارضه نگران‌کننده‌ای نیست. اما ریسک آن برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل آسم، تب یونجه، اختلالات تیروئید، ویتیلیوگو (عارضه‌ای که در آن بخش‌های مختلف پوست، بی‌رنگ می‌شوند)، کم‌خونی شدید و سندرم داون به شکلی معنادار بیشتر می‌شود که خوشبختانه در این شرایط هم می‌توان با تکیه بر مشاوره و درمان تخصصی، بیماری را مهار کرد.

جالب است بدانید تا چندی پیش، استرس را نیز یکی از دلایل معنادار ریزش مو سکه ای (آره آتا) می‌دانستند اما پژوهش‌های جدید، خلاف این فرضیه را نشان دادند. عارضه‌ای که استرس نقش بسیار مهمی در بروز آن دارد، ریزش مو تلوژن است.

نشانه‌های ریزش مو سکه ای (آره آتا)

حدوداً ۶۰% مبتلایان ریزش مو سکه ای (آره آتا)، قبل از ۲۰ سالگی، با اولین نشانه‌های ریزش مو مواجه می‌شوند هرچند نواحی ریزش، معمولاً به سرعت با رویش مجدد موها، پُر می‌شوند. بااین‌حال در اکثر موارد، مشکل، بازمی‌گردد و مجدداً شاهد ریزش مو سکه‌ای در بخش‌های مختلف سر خواهیم بود. ایجاد لکه‌های طاسی گرد یا بیضی‌شکل، شایع‌ترین شکل ریزش مو آره آتا است و در بیشتر موارد، نشانه دیگری وجود ندارد. البته بعضاً ممکن است با علائم جانبی دیگری مانند خارش خفیف، گِزگِز کردن یا التهاب در نواحی ریزش هم مواجه شویم. در بعضی موارد فرورفتگی‌ها، التهاب‌ها و شیارهای غیرعادی روی ناخن‌ها هم می‌تواند از نشانه‌های آلوپسی آره آتا باشند.

درمان ریزش مو سکه ای (آره آتا)

در بیشتر موارد، طاسی سکه‌ای روی نواحی مختلف سر که در اثر ریزش مو آره آتا ایجاد شده، ظرف ۶ تا ۱۲ هفته با رشد مجدد موها ناپدید می‌شود. اما مشکل اصلی، بازگشت مجدد عارضه است که می‌تواند در فواصل زمانی مختلف، بارها رخ دهد.

مشاوره آنلاین ریزش مو سکه ای
مشاوره ریزش مو

آلوپسی آره آتا، قابل‌پیشگیری نیست و در فاز درمان باید با آن مقابله کرد. کچلی سکه‌ای به دلیل ویژگی‌ها و ماهیت خاصی که دارد، حتماً باید تحت نظارت پزشک متخصص پوست و مو، مدیریت و درمان شود. دکتر ریزش مو بعد از تشخیص بیماری و شدت آن، متناسب با وضعیت بیمار، راهکارهای درمانی مختلفی را تجویز می‌کند. مثلاً ممکن است با تجویز داروهای خاص، شدت واکنش‌های خود ایمنی بدن را کاهش دهد. تزریق کورتیکواستروئید، روش دیگری برای درمان ریزش سکه‌ای مو است که معمولاً برای مقابله با موارد خفیف بیماری از آن استفاده می‌شود. استفاده از ماینوکسیدیل موضعی، ایمنوتراپی و مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی هم از دیگر راهکارهای درمان طاسی سکه‌ای هستند که هر یک باید فقط و فقط با صلاحدید پزشک متخصص مو انجام شوند.

سخن آخر

خوشبختانه ریزش مو سکه ای (آره آتا) در بیشتر موارد و حداکثر طی یک سال و با رشد موها، به‌طور خودبه‌خود و برای همیشه درمان می‌شود و شاید برای رفع آن، به هیچ اقدامی هم نیاز نداشته باشید. بااین‌وجود، تشخیص مدل بیماری و نحوه‌ی برخورد با آن، از نکات مهمی هستند که حتماً باید با پشتوانه علمی و دکتر پوست آنلاین صورت پذیرد.

[ifso id=”16549″]

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.comfamilydoctor.orgmayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا