متخصص تغذیه در دوران بارداری چه وظایفی دارد؟

متخصص تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری، نوع تغذیه مادر بسیار مهم است و در واقع رابطه مستقیمی با رشد و سلامت جنین دارد. همچنین، تغذیه صحیح می تواند سلامت مادر را در بارداری و پس از آن تضمین کند. تغذیه مادر باردار باید به گونه ای برنامه ریزی شود که علاوه بر اینکه مواد و پروتئین مورد نظر جنین تامین شود، از طرفی  وزن مادر نیز کنترل شود. در این زمینه لازم است مادر جهت راهنمایی و گرفتن برنامه غذایی صحیح به یک متخصص تغذیه بارداری که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارد، مراجعه کند. چرا که متخصصین تغذیه با علم و آگاهی خود و در نظر گرفتن همه جوانب، برنامه مرتبط با شرایط مادر را به او ارائه می دهند. در ادامه درباره اهمیت و ویژگی های متخصص تغذیه در دوران بارداری توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

اهمیت وجود متخصص تغذیه در دوران بارداری

متخصصان تغذیه، افرادی هستند که بر اساس دانش خود در این زمینه، به افراد در تصمیم گیری در مورد سبک زندگی و تغذیه شان در دوران های مختلف کمک می کنند. در واقع این متخصصان از علم تغذیه آگاهی کامل دارند. با توجه به این موضوع که رشد و نمو جنین رابطه مستقیمی با نوع تغذیه مادر دارد، انتخاب یک متخصص تغذیه خوب که دانش و آگاهی کافی در مورد مواد غذایی و ارزش آن ها دارد، برای مادر بسیار ضروری و کمک کننده است.

در حقیقت متخصصین تغذیه، به گونه ای رژیم غذایی را برنامه ریزی می کند که مادر غذا هایی با کیفیت تغذیه ای بالا و سرشار از آنتی اکسیدان ها استفاده کند و مصرف غذا های پر چرب و  پر کالری را از برنامه غذایی حذف می کند، چرا که استفاده از غذاهای پر چرب باعث افزایش وزن مادر و مشکلات جدی تر می شود. بسیاری از مردم عقیده دارند در این دوران باید مادر باردار به اندازه دو نفر غذا مصرف کند که این حرف کاملا اشتباه است. چرا که استفاده مواد غذایی در دوره بارداری بدون مشورت با متخصص ممکن است اضافه وزن  و بیماری های دیگر را به دنبال داشته باشد.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل متخصص تغذیه در دوران بارداری

در بسیاری از شغل ها، افراد تحصیلات مرتبط با شغل خود را ندارند و به صورت تجربی مشغول به فعالیت هستند. در کشور ما شغل متخصص تغذیه نیز به همین صورت می باشد. به عنوان مثال تعداد زیادی از متخصصین تغذیه، پزشک عمومی یا متخصص غیر مرتبط می باشند.

در واقع کسانی که به این شغل علاقه دارند و می خواهند آن را به صورت تخصصی و حرفه ای فرا بگیرند، لازم است که در علوم تغذیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، به تحصیل بپردازند. البته پزشکان عمومی علاقه مند به علوم تغذیه نیز می توانند، با طی کردن دوره تخصصی علوم تغذیه، به صورت حرفه ای وارد این شغل شوند.

وظایف و ویژگی های یک متخصص تغذیه در دوران بارداری

یک متخصص تغذیه در دوران بارداری ، باید هم از لحاظ ارتباطات و هم علم و دانش ویژگی هایی داشته باشد تا مادران باردار به آن اطمینان کنند. در ادامه به ویژگی های یک متخصص تغذیه می پردازیم:

  • ارائه توضیحات کافی در مورد مسائل مربوط به تغذیه و رژیم درمانی در دوران بارداری
  • شناسایی و ارزیابی نیازهای مادر باردار
  • تهیه و ارائه برنامه غذایی مرتبط با شرایط مادر
  • ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و تغییر دادن آن ها در صورت نیاز
  • صحبت کردن و انگیزه دادن به مادران باردار جهت دنبال کردن برنامه غذایی خود
  • با توجه به شرایط مادر باردار و متناسب با وضعیت او رژیم غذایی مناسب را ارائه دهد.
  • صرفا به فکر منافع خود نباشد و کمک به مادر باردار را در اولویت کار خود قرار دهد.

سخن پایانی

همه بانوان در دوران بارداری خود به دنبال رژیم غذایی مناسب و سالم هستند تا نوزاد سالم با وزن ایده آل به دنیا بیاورند.  مهم ترین نکته ای که در این زمینه بسیار کارآمد است و برای مادر در طول بارداری بسیار کمک کننده می باشد، انتخابی ایده آل برای یک مشاور و متخصص تغذیه در دوران بارداری است. با مراجعه به متخصص تغذیه دیگر در مصرف مواد غذایی دچار سردرگمی  نمی شوید. چرا که پزشک با توجه به شرایط شما بهترین برنامه غذایی را برایتان تهیه می کند.

همان طور که می دانید تغذیه مناسب در این دوره تاثیر زیادی در رشد و هوش کودک دارد. همچنین متخصص تغذیه با ارائه رژیم غذایی مفید برای مادر باردار، باعث می شود مادر از بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت بارداری، زایمان زودرس، یبوست، جلوگیری از کمبود آهن و… در امان بماند. همچنین رژیم غذایی مناسب می تواند نیازهای جنین برای جلوگیری از بروز ناهنجاری ها و تولد فرزند نارس را تامین کند و از چاقی و افزایش بی رویه وزن مادر نیز پیشگیری می کند.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا