جراحی حنجره به چه منظور صورت می‌گیرد؟

آشنایی با انواع جراحی حنجره

اندام تولید کننده صدا در بدن حنجره است که با وجود توخالی بودن از غضروف‌هایی تشکیل یافته است. تنفس و تولید صدا از مهم‌ترین نقش‌های این عضو در بدن به حساب می‌آید. اما به دلایل متعددی ممکن است این عضو نیازمند جراحی گردد. در ادامه شما را با انواع جراحی حنجره بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع جراحی سرطان حنجره

تغییر در بافت و سلول‌های تشکیل دهنده حنجره می‌تواند باعث تشکیل ضایعات سرطانی در آنها گردد. انواع اصلی جراحی برای سرطان حنجره، شامل جراحی حنجره با لیزر از طریق دهان، برداشتن جعبه صدا (حنجره) و برداشتن غدد لنفاوی می‌گردد. جراحی سرطان حنجره می‌تواند به خاطر وجود یکی از شرایط زیر صورت پذیرد:

  • برداشتن سلول‌های سرطانی و سعی در درمان آن
  • درمان سرطان عود شده بعد از دریافت رادیوتراپی
  • جراحی تسکینی علائم سرطان

جراحی سرطان حنجره بستگی به مرحله و وضعیت توده سرطانی در حنجره دارد. همچنین این موقعیت در تصمیم گیری بر روی برداشتن کامل یا تکه‌ای از حنجره موثر خواهد بود. البته لزوم توجه به این نکته ضروری است که شاید دکتر حنجره تا بعد از عمل قادر به پاسخگویی در مورد وضعیت توده شما نباشد.

جراحی حنجره برای زیبایی صدا

لارنجوپلاستی که به عنوان بلند کردن صدا برای تقویت صدا نیز شناخته می‌شود یک روش جراحی است که با سفت کردن تارهای صوتی با تغییرات مرتبط با افزایش سن در جعبه صدا مقابله می‌کند. این روش جراحی حنجره چیزی شبیه به لیفت صورت است، اما برای صدای شما!

درست مانند هر قسمت دیگر بدن، تارهای صوتی نیز علائم پیری را نشان می‌دهند. از آنجا که تارهای صوتی دقیقا از همان عوامل سازنده پوست صورت شما یعنی کلاژن، چربی و ماهیچه ساخته شده‌اند، بنابراین تارهای صوتی با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند. درست همانند پوست صورت، تارهای صوتی نازک، تحلیل رفته و با گذشت زمان شروع به ضعیف شدن می‌کنند و باعث می‌شود صدای شما پیرتر به نظر برسد.

عوامل مختلفی می‌توانند در پیری صدا نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک و سلامت کلی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف بالای نوشیدنی‌های الکلی. برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی نیز ممکن است در پیری زودرس صدا نقش داشته باشند و باعث گرفتگی صدا و کاهش دامنه صوتی شوند.

متخصصان حوزه صدا و متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانند با استفاده از پرکننده‌های تزریقی و همان محصولات پر کننده چین و چروک و سفت کردن اجزای صورت برای نزدیکتر و نرم‌تر کردن تارهای صوتی به هم استفاده نمایند. ایمپلنت‌ها را می‌توان از طریق برش‌هایی که در گردن انجام می‌شود، وارد کرده و تارهای صوتی را به هم نزدیک‌تر کرد.

عمل جراحی حنجره برای تغییر صدا

هر گونه تغییر صدا به طور ملموس و قابل درک برای بیماران نگران کننده است، به خصوص زمانی که این تغییرات شامل صداهای نفس گیر یا خش‌دار یا تغییرات قابل توجه در زیر و بم و حتی درجاتی از ناراحتی ناشی از فشار صدا باشد. در بیشتر مواقع، گرفتگی صدا یک وضعیت موقتی است که به دلیل تحریک گلو یا استفاده بیش از حد از تارهای صوتی ایجاد گردیده است. در برخی موارد، ممکن است برای بازگرداندن صدای طبیعی صدا، جراحی لازم باشد.

علل احتمالی گرفتگی صدا

اینکه آیا جراحی حنجره مورد نیاز است یا نه بستگی به علت ایجاد کننده تغییرات صوتی دارد. اگر گرفتگی صدا به دلیل عفونت مانند لارنژیت باشد، دارو درمانی می‌تواند ناراحتی را کاهش دهد. گرفتگی صدا ممکن است به دلیل رشد ضایعاتی روی تارهای صوتی ایجاد شود. شرایطی که ممکن است منجر به ایجاد توده روی تارهای صوتی شود عبارت‌اند از:

  • ندول‌های تارهای صوتی: رشد این ضایعات غیر سرطانی از نظر ظاهری شبیه پینه است.
  • پولیپ تارهای صوتی: ضایعات پر از مایع که به دلیل کشیدگی و استفاده بیش از حد تارهای صوتی ایجاد شده است.
  • پاپیلوم تارهای صوتی: پاپیلوم ها رشد ضایعات زگیل مانند ناشی از HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است.

جراحی همچنین ممکن است مشکلات صوتی ناشی از موارد زیر را بهبود ببخشد:

  • فلج تارهای صوتی: وضعیتی که در آن تار صوتی قادر به حرکت نباشد.
  • سرطان تار صوتی یا سرطان گلو

چه زمانی جراحی حنجره به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می‌شود؟

هدف از جراحی برطرف کردن گرفتگی صدا، حذف ضایعات مزاحم است. اگر رشد نامناسب تارهای صوتی باعث گرفتگی مزمنی شود که با صدا درمانی قابل کاهش نباشد، اغلب جراحی حنجره ضروری تلقی می‌شود.

برخی از انواع سرطان‌ها به درمان‌های جراحی به خوبی پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، فلج تارهای صوتی که مداوم است نیاز به روشی برای بهبود صدا دارد.

جراحی حنجره چگونه انجام می‌شود؟

جراحی معمولاً در اتاق عمل و از طریق دهان بدون نیاز به بریدگی روی گردن انجام می‌شود. یک لوله توخالی کوچک وارد دهان شده و از میکروسکوپ برای مشاهده تارهای صوتی استفاده می‌شود. سپس از ابزارهای کوچک برای برداشتن بافت غیر طبیعی استفاده می‌گردد. این روش اغلب با حذف ضایعات رشد یافته مشکل ساز پایان می‌پذیرد.

تغذیه بعد از عمل جراحی حنجره

در بیشتر موارد جراحی سرپایی است و بیماران یک تا دو ساعت پس از جراحی به خانه فرستاده می‌شوند. اغلب یک دوره استراحت صدا وجود خواهد داشت که در آن بیماران نباید صحبت کنند تا صدا بهبود یابد. با این حال، روز بعد از جراحی، بیماران اغلب می‌توانند روال معمول زندگی و فعالیت خود را از سر بگیرند.

در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی باید فقط غذاهای نرم بخورید. از خوردن غذاهای سرخ شده، تند یا زمخت در گلو خودداری کنید. اگر در روز اول قورت دادن حتی غذاهای نرم برای شما خیلی ناراحت کننده است، باید تنها مایعات بنوشید. در روز بعد از جراحی، ممکن است به سمت غذاهای جامد بیشتری بروید.

اما اگر بخشی یا تمام حنجره شما برداشته شده باشد و به عبارتی تحت عمل لارنژکتومی قرار گرفته‌اید، احتمالاً باید ۱ یا ۲ روز را در بخش مراقبت‌های ویژه بگذرانید تا زمانی که بهبودی کامل پیدا کنید. تا زمانی که گلوی شما بهبود نیابد، قادر به خوردن غذا نخواهید بود. این حالت برای اکثر افراد حداقل ۱ یا ۲ هفته به طول می‌انجامد.

تغذیه بعد از عمل جراحی حنجره
تغذیه بعد از عمل جراحی حنجره

سوالات متداول جراحی حنجره

جراحی میکروسکوپی حنجره چیست؟

جراحی میکروسکوپی حنجره، که به عنوان میکرولارنگوسکوپی شناخته می‌شود، دقیق‌ترین وسیله برای مشاهده و عمل بر روی تارهای صوتی است. این وسیله به تنهایی امکان استفاده از دو مجموعه ابزار ضروری را در جراحی حنجره فراهم می‌کند: میکروسکوپ جراحی و ابزارهای تشریح میکروحنجره. تمام جراحی‌های از طریق لارنگوسکوپ، ابزاری که از طریق دهان وارد می‌شود، بدون نیاز به ایجاد برش های پوستی انجام می‌شود.

این روش یک ضربه بزرگی به تارهای صوتی وارد می‌کند که می‌تواند به طور موثر صدای خروجی قوی‌تر و بلندتری ایجاد کند. نتیجه این عمل صدایی جوان‌تر و واضح‌تر است که باعث می‌شود صدایتان را همانند سال‌های گذشته احساس کنید. جراحی لیفت صدا یک روش جراحی نسبتاً غیر تهاجمی به حساب رفته و انجام آن آسان است.

جراحی میکروسکوپی حنجره برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

میکرولارنگوسکوپی یک تکنیک جراحی است که در ارزیابی و حذف ضایعات مختلف تارهای صوتی از جمله سرطان، کیست، پاپیلوم، پولیپ و ادم راینکه استفاده می‌شود. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این روش جراحی تنها محدود به این موارد نمی‌گردد.

تجربه بیمار از جراحی میکروسکوپی حنجره چیست؟

میکرولارنگوسکوپی زمانی انجام می‌شود که بیمار تحت بیهوشی عمومی بوده و توسط یک متخصص بیهوشی که تحت نظر دکتر جراحی حنجره است، اقدام به انجام عمل جراحی می‌کنند. علیرغم استفاده از بیهوشی عمومی، این روش یک روش سرپایی بوده و به بیمار این امکان را می‌دهد که در همان روز عمل مرخص شده و به خانه برود. این عمل تقریباً یک ساعت به طول می‌انجامد. درد بعد از جراحی شدید نبوده و به ندرت نیاز به مصرف مسکن‌های بدون نسخه دارد.

خطرات جراحی میکروسکوپی حنجره چیست؟

عوارض ناشی از جراحی میکروسکوپی حنجره نادر است. عوارض این جراحی حنجره می‌تواند شامل بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن موقت زبان و آسیب به دندان‌ها باشد. البته این شرایط به ویژه در صورت وجود روکش‌ها، کلاهک‌ها و ونیر دندانی، یا در وضعیت نامناسبی دندان‌ها رخ می‌دهد. چالش برانگیزترین عارضه اسکار تارهای صوتی است.

عوارض روش جراحی لیزر دی اکسید کربن چیست؟

استفاده از لیزر دی اکسید کربن برای جراحی تارهای صوتی بحث برانگیز است. اکثریت پزشکان ترجیح می‌دهند از انجام این روش جراحی حنجره اجتناب کنند. اگرچه پرتو برش دقیق است، اما این فرضیه وجود دارد که واکنش بافت زیرین به گرمای ساطع شده تا حدودی غیرقابل پیش بینی است و ممکن است گاهی منجر به زخم شود.

خوشبختانه ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشد.

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
ent.uci.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
25 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
@amin
@amin
22 روز قبل

سلام .من سه سال پیش توده تو گلوم بود جراحی کردم توده رو در آوردن ولی تارهای صوتیم آسیب دید .الان صدام خیلی کمه .می خواستم بدونم این جراحی برای منم جواب میده ؟؟
خیلی دارم اذیت میشم یه وقتهایی که صحبت می کنم تنگی نفس میگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید

فرید
فرید
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
منم صدام تو دماغیه و دلم میخواد صدام را جلا بدم ، لطف بزرگی میه اگه راهنمایی ام کنیدناشناس

توحید اسدی
توحید اسدی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من از صدام خیلی راضیم تحریرهای خشدار خیلی خوب و نرم دارم صدام ۸۰درصد شبیه صدای استاد معین هست ولی دو گام پایین تر از معین میخونم میشه لطف کتید بفرمایید با عمل جراحی میشه گام صدا رو بالا برد موقع خوندن انگار گوشت اضافه جلوی صدلم و میگیره

ارمین
ارمین
پاسخ به  توحید اسدی
1 ماه قبل

شاید صدا معین شبیه صدا توهه

پژمان موسوی
پژمان موسوی
3 ماه قبل

سلام من یک سالی هست حنجرم زخم شده یک هفته حرف نزدم حنجره سمت راستم خوب شد اما سمت چپم هنوز درد داره ایا باید جراحی کنم

بهزاد موسوی
بهزاد موسوی
3 ماه قبل

سلام خوبی من میخواهم صدام تغییر بدم

احمد
احمد
3 ماه قبل

سلام صدایم خش دورگه است و همچنان بعضی حرف‌هایم � دماغی یه بیرون می‌شه به جراحی میشه درستش کرد ممنون میشم راهنماییم کنین

بهمن
بهمن
3 ماه قبل

سلام من ترنس هستم و میخوام صدای زنونه داشته باشم باید چکارکنم ۲۳سالمه

ارمین
ارمین
پاسخ به  بهمن
1 ماه قبل

من میدونم باید چکار کنی

اصغر
اصغر
پاسخ به  بهمن
15 روز قبل
امیرحسین علی ابادی از گلستان.گرگان
امیرحسین علی ابادی از گلستان.گرگان
3 ماه قبل

سلام.امیر حسین ۲۰ساله…بر اثرتصادفسال۸۴کما یه هفته…لوله تراکستومی داشتم تنگی تراشه که ۲سال لوله تراکستومی و تنگی تراشه برداشتم از سال۸۷تاالان صدا ندارم.زیر گلو به اندازه نوک سوزن باز است که ترشح داردلطفا راهنمایی کنید.مسیح دانشوری تهران زیر نظر دکتر عرب بودم.

عبدالهی ۴۵ ساله
عبدالهی ۴۵ ساله
5 ماه قبل

سلام من ندول حنجره دارم دوماه است دارو می خورم گرفتگی صدام کمی بهتر شده وقتی کمی صحبت می کنم احساس درد در قسمت سمت راست جنجره دارم ایا نیاز به جراحی دار

پژمان موسوی
پژمان موسوی
پاسخ به  عبدالهی ۴۵ ساله
3 ماه قبل

منم همین طور مشکلت حل شد به منم خبر بده

مسعود
مسعود
5 ماه قبل

باسلام خسته نباشید ایا باعمل تارهای صوتی امکانش هست برای همیشه صدا تغییر کند

مسعود
مسعود
پاسخ به  مسعود
5 ماه قبل

آیا شما دکتر حاذق ‌که توانایی داشته باشد صدا رو دورگه کند را معرفی میکنید ممنون

موسوی
موسوی
پاسخ به  مسعود
3 ماه قبل

نامرد صدای من دوررگه هست زنوبچه من ادندختند بیرون.همه منو مسخره میکنند بازتوصدای دورگه میخوای.باورنداری
این

اوا
اوا
6 ماه قبل

سام وقت بخیر منم از صدام خیلی خجالت میکشم واقعا

عزیز الله
عزیز الله
پاسخ به  اوا
5 ماه قبل

سلام من صدام خش،و تو دماغی یه،میشه با جراحی درست اش کرد.

مریم
مریم
7 ماه قبل

سلام منم صدام کلفته وقتی زنگ میزنم،ویس میدم یافیلم میگیرم خیلی خجالت میکشم میشع راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

منم صدام مثل شماست چیکار کنیم

فرهادتاجدار
فرهادتاجدار
7 ماه قبل

سلام صدای من خیلی گلفته وقتی میخوام باکسی صحبت کنم خجالت زده میشم میخوام صدامونازک ترکنم.لطفامنوراهنمایی کنید.مرد۳۸ساله ازتبریز

عباس
عباس
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید صدای من زنانه است وقتی می خواهم بلند صحبت کنم دچار خش می شود می توانم صدایم نزدیک به مرحوم عبدالباسط داشته باشم ۲۷سال سن دارم

فرزانه قربانی
فرزانه قربانی
1 سال قبل

سلام من برای کلفت شدن صدا برای مداحی میخوام عمل کنم وداشتن تحریر صدا

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

سلام
من اقا ۶۵ ساله هستم هزینه وزمان وشرایط عمل جراحی برای تغییر صدا رو میخواستم بدونم
بیماری خاصی ندارم
چند ساله قند ناشتا ۱۰۰ وغیر ناشتا حدود ۱۳۰

فرهادتاجدار
فرهادتاجدار
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

سلام من صدام گلفته وقتی بادوستانم حرف میزنم خجالت میکشم میخوام صدام رونازک ترکنم.لطفامنوراهنمایی کنید.مرد۳۸ساله ازتبریز

دکمه بازگشت به بالا