داروی فنیل افرین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Phenylephrine

همه چیز در رابطه با سینوزیت، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی فنیل افرین Phenylephrine

فنیل افرین Phenylephrine قطره ای است که پزشکان از آن برای رفع برخی از بیماری ها بر روی چشم و بینی استفاده می کنند. برخی از بیماری ها بر روی مردمک چشم تاثیر گذار هستند که استفاده از این دارو یا به عبارتی این قطره مردمک چشم را به سرعت گشاد می کند. این قطره تورم بینی را کاهش می دهد و در نتیجه تنفس را برایتان راحت تر می کند.
فنیل افرین از نظر شیمیایی مربوط به آدرنالین با خاصیت انقباض عروق قوی است. این قطره به عنوان یک آگونیست آلفا آدرنرژیک، یک ماده تنگ کننده عروق و یک ضد احتقان بینی نقش دارد. طول اثر این قطره بر روی چشم و بینی متفاوت می باشد و مدت تاثیر گذاریش بر روی بینی بین ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت می باشد اما بر روی چشم بین ۱۰ تا ۹۰ دقیقه می باشد.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی و متخصص چشم پزشک، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

اثرات جانبی داروی فنیل افرین Phenylephrine

  • مصرف این دارو در صورت جذب سیستمیک موجب بروز عوارضی همچون افزایش تعریق به صورت غیر عادی، افزایش فشار خون و سرگیجه می شود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید می توانید ۱ الی ۲ دقیقه بعد از مصرف قطره، با انگشت به مدت چند ثانیه روی گوشه داخلی چشم فشار دهید.
  • از آنجایی که فنیل افرین مردم چشم را گشاد می کند بنابراین ممکن است که چشم ها به نور حساسیت زیادی نشان دهند. در صورتی که این حساسیت بیش از حد مرز ۱۲ ساعت را رد کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف این قطره ممکن است موجب برخی از عوارض جانبی جدی همچون درد در چشم، قرمزی چشم، تغییر در بینایی و تحریک چشم شود. در صورتی که این عوارض بیشتر از ۷۲ ساعت طول بکشد سریعا به پزشک مرجعه کنید.

موارد احتیاط داروی فنیل افرین Phenylephrine

  • مصرف فنیل افرین برای افرادی که به بیماری گلوکوم با زاویه بسته مبتلا هستند توصیه نمی شود مگر اینکه با تجویز پزشک باشد که در این صورت نیز باید با احتیاط استفاده شود.
  • مصرف این قطره در کودکان، افراد سالخورده و افرادی که بیماری های قلبی دارند ممکن است باعث بروز فشار خون شود.
  • مصرف این قطره در سالخوردگان احتمالا اثر گشاد کنندگی مردمک را کاهش می دهد.
  • ۱ الی ۲ ساعت بعد از مصرف این قطره از رانندگی کردن خودداری فرمایید.

تداخلات دارویی داروی فنیل افرین Phenylephrine

  • این دارو را همراه با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مهارکننده های آنزیم منوآمین اکسیداز مصرف نکنید چرا که موجب افزایش فشار خون می شود.

ارتباط مستقیم با متخصص آنلاین چشم پزشک

ارتباط مستقیم با پزشک متخصص آنلاین گوش، حلق و بینی

۲.۷/۵ (۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد
فرهاد
1 ماه قبل

سلام من گوشم عفونت کرده سر گیچی داشتم رفتم دکتر این قطره داده نازوفرین فنیل آفرین

دکمه بازگشت به بالا