داروی پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین) برای زگیل تناسلی

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی پودوفیلوتوکسین (Podophyllotoxin)

نام تجاری

Condyline , Warticon

کاربرد

زگیل تناسلی

اشکال دارویی

کرم، محلول، ژل

اطلاعات دارویی پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین)

پودوفیلوکس یا پودوفیلوتوکسین برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود. زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، ایجاد می‌شود. این زگیل‌ها، توده‌های کوچکی هستند که بر روی دستگاه تناسلی یا اطراف مقعد توسعه می‌یابند. پودوفیلوتوکسین موضعی باید به طور مستقیم بر روی سطح زگیل استفاده شود. کرم یا محلول پودوفیلوتوکسین از تقسیم و افزایش تعداد سلول‌های زگیل جلوگیری می‌کند. همانطور که سلول‌های زگیل می‌میرند، بافت سالم جدید به جای آن‌ها رشد می‌کند.

آیا زگیل تناسلی درمان میشود؟

هیچ یک از روش‌های درمانی رایج برای زگیل تناسلی، جهت ریشه کنی ویروسی که علت زگیل تناسلی است، نبوده و فقط زگیل‌های قابل مشاهده قابل درمان خواهند بود. در برخی از افراد، سیستم ایمنی بدن، به مرور زمان می‌تواند فرد را از شر ویروس خلاص کند. البته روشهای درمانی نه تنها زگیل‌های قابل مشاهده را که ممکن است برای فرد دچار مزاحمت کنند، رفع می‌کنند بلکه می‌توانند کمکی برای سیستم ایمنی بدن بوده و احتمال انتقال این بیماری به شریک جنسی را کاهش دهند.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین عفونی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص عفونی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

پودوفیلوکس

مقدار و روش مصرف پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین)  

  • قبل از شروع درمان با داروی پودوفیلوتوکسین (Podophyllotoxin) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی پودوفیلوکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید. پزشک از شما می‌خواهد که برای سه روز متوالی، دو بار در روز (صبح و شام) از پودوفیلوتوکسین موضعی استفاده کنید. سپس چهار روز از این دارو استفاده نکنید. احتمالاً پزشک این روال درمانی را تا ۵-۴ هفته ادامه می‎دهد تا آثار زگیل از بین برود.
  • قبل از استفاده از پودوفیلوکس، دست‌ها و منطقه آسیب دیده را با صابون و آب بشویید و قبل از استفاده از دارو پوستتان را خشک کنید.
  • بعد از استفاده از دارو دست‌هایتان را بشویید.
  • اگر کرم یا محلول پودوفیلوتوکسین به طور تصادفی، با مناطق سالم پوست شما برخورد کرد، پوستتان را با آب بشویید. پودوفیلوتوکسین در صورتی که وارد چشمتان شود، می‌تواند بسیار مضر باشد، هنگام استفاده از آن دقت کنید.
  • پودوفیلوکس موضعی را در هر ناحیه ای از پوست نزنید، مراقب باشید که آن را در مناطق سالم پوست اطراف زگیل‌ها و یا داخل دستگاه تناسلی قرار ندهید. این دارو فقط برای استعمال خارجی است.

موارد منع مصرف پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین) 

  • به تاریخ انقضای داروی پودوفیلوکس (Podofilox) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی پودوفیلوکس را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی

از مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه و روشهای خانگی برای از بین بردن زگیل تناسلی خودداری کرده و حتماً با پزشک مشورت نمایید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی پودوفیلوکس  

  • اگر شما زگیل تناسلی داشته باشید، معمولاً به شما توصیه می‌شود که آزمایشاتی را برای بررسی سایر عفونت‌های مقاربتی نیز انجام دهید.
  • هنگام درمان زگیل تناسلی معمولاً تماس جنسی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است بیماری به شریک جنسیتان انتقال یابد. حتی ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که تا مدتی پس از بهبودی نیز از کاندوم استفاده کنید. در مورد رابطه جنسی سالم (مانند استفاده از کاندوم) در طول درمان بیماریتان با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین)  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی پودوفیلوکس، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

پودوفیلوکس

عوارض جانبی پودوفیلوکس (پودوفیلوتوکسین)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش، سوزش و قرمزی در محل استفاده

اگر هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری پودوفیلوکس

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جای خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
www.patient.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلمان دیودولت
سلمان دیودولت
8 روز قبل

سلام آقای دکتر،بنده مدتیه زگیل تناسلی پیدا کردم،روم نمیشه نزد پزشک برم،،ممکنه دارو رو برام ارسال کنید کنید؟
ممنون از لطف شما،

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام من ده ساله که زگیل تناسلی دارم۶سال هستش که ازدواج کردم یه پسر چهارساله دارم پسرمم هیچ گونه زائده ای نداره ممنون میشم بفرمایید ایا من به پسرم امکان داره انتقال داده باشم؟؟؟

اذا‌ن.
اذا‌ن.
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

بله

دکمه بازگشت به بالا