برای افزایش وزن کودک لاغر چه کنیم؟

با وجود تمام نگرانی‌هایی که در مورد افزایش وزن کودک وجود دارد، اما جالب است بدانید که برخی از والدین به دنبال راهکارهایی برای افزایش وزن کودک لاغر و در حال رشد خود هستند و به انرژی (کالری) و مواد مغذی لازم به کمک یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نیاز دارند.

بنابراین اگر کودک شما وزن نرمالی ندارد، احتمالا کالری کافی دریافت نمی‌کند. چرا که اکثر این کودکان، معمولاً اشتهای خیلی خوبی ندارند و زیاد غذا نمی‌خورند. گاهی این مساله در اثر بروز یک بیماری جسمی یا روانی حاد و یا مصرف داروهایی است که جلوی اشتهای کودک را می‌گیرند (اصولا داروهای محرکی که برای درمان کودکان  ADHD استفاده می‌شوند؛ عامل بی‌اشتهایی هستند).

مهم این است که این روند می‌تواند به سوءتغذیه منجر شود و در آینده باعث بروز مشکلات جدی در مراحل رشد و بلوغ کودک شود. عوارضی مانند کوتاه‌قدی، قائدگی زودرس، کاهش درصد هوش، افت تحصیلی و غیره که گاهی قابل جبران نیستند.

پس در اولین فرصت به دنبال مشورت با پزشک متخصص کودکان و یا کارشناسان تغذیه برای دریافت یک رژیم غذایی چاقی باشید. با توجه به همه‌گیری فعلی ویروس کرونا و مشکلات رفت‎‌و‌آمد، ممکن است این مساله برای شما دشوار باشد. رژیم پذیرش۲۴ یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما به شما است که امکان مشاوره آنلاین پزشکی را فراهم کرده و می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن آن، ۲۴ ساعته و آنلاین به صورت تلفنی و متنی از مشاوره با مجرب‌ترین پزشکان متخصص تغذیه کشور بهره‌مند شوید. در این مطلب نیز به بهترین راه‌های افزایش وزن کودک لاغر اشاره شده است. پس با ما همراه باشید!

آنچه برای چاق شدن کودک نیاز دارید

افزایش وزن کودک لاغر
حتی اگر کودک شما کم‌وزن است، داشتن فعالیت بدنی اندک مهم می‌باشد

اصولا تغذیه صحیح در کودکان خردسال با بزرگسالان متفاوت است. چرا که بسیاری از مواد غذایی سالم که مصرف آن‌ها برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود؛ برای افزایش وزن کودک نوپا و خردسال مناسب است. مثلا کودکان خردسال به ویژه کودکان زیر ۲ سال، باید بیشتر انواع چربی بخصوص چربی‌های سالم مصرف کنند تا به سرعت رشد کنند.

اما از ۵ سالگی به بعد، کودک شما باید یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب مانند رژیم غذایی توصیه شده برای بزرگسالان داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه معده کودکان کوچکتر است؛ بهتر به جای ۳ وعده در روز به آن‌ها ۶ وعده کوچک اما مقوی داده شود. دادن غذاهای پرکالری اما ناسالم مانند فست‌فود، چیپس، شکلات، کیک، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب اگرچه ممکن است به شما در چاق شدن کودکان لاغر کمک کند؛ اما یادتان باشد که ممکن است در عین عدم دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های کافی، برعکس باعث چاقی شود و نیاز به شروع رژیم جدیدی برای کاهش وزن باشد!

پس به عنوان والدین برای افزایش وزن کودک، باید این مسیر را درست طی کنید. حتی اگر کودک شما کم‌وزن است، داشتن فعالیت بدنی اندک مهم می‌باشد. زیرا فعالیت بدنی با تحریک ترشح هورمون‌های شادی و اشتهاآور به رفع بی‌اشتهایی کودک کمک می‌کند. اگر با وجود تلاش بسیار به نتیجه دلخواه نرسیدید؛ ممکن است ناشی از وجود اختلالی در بدن کودک یا یک بیماری مزمن باشد که منجر به سوء جذب شده است. پس حتما با پزشک کودکان مشورت کنید.

مشاوره رژیم آنلاین کودکان

رژیم غذایی متعادل برای افزایش وزن کودک

راهکاری چاق شدن کودکان
کودکان باید رژیم غذایی مخصوص به خود را داشته باشند

یک رژیم غذایی زمانی متعادل است که شامل غذاهای متنوعی باشد. پس:

  • برای افزایش وزن کودک هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی او را حذف نکنید.
  • بهتر است در زمان تهیه غذای کودک بیشتر به سراغ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و ماکارونی بروید.
  • در هفته سه روز را برای پخت غذاهای حاوی پروتئین‌هایی مانند حبوبات، ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت اختصاص دهید. اگر از ماهی‌های چربی مانند قزل‌آلا استفاده کنید که عالی می‌شود. اما دقت کنید که باید مصرف روغن‌های اشباع در حداقل میزان باشد.
  • هر روز یک یا دو میان‌وعده سالم حاوی انواع مغزجات، میوه‌ها و سبزیجات به کودک بدهید. چرا که فیبر زیادی دارند و باعث تقویت سیستم گوارشی کودک می‌شوند. در این صورت احتمال بروز یبوست و بی‌اشتهایی ناشی از آن بسیار کم می‌شود. در کنار آن اضافه کردن مواد مغذی پرانرژی و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند شیر، عسل، آواکادو، غلات کامل، ماست طعم‌دار و کره بادام زمینی را فراموش نکنید.
  • آب و شیر گاو بعد از ۱۲ ماهگی بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال هستند. پس روزانه ۶ تا ۸ لیوان انواع مایعات بخصوص آب و شیر به کودک خود بدهید. از دادن نوشیدنی‌های کم‌انرژی یا فاقد انرژی مانند نوشابه‌های رژیمی پرهیز کنید. دقت کنید که آب میوه‌ها به دلیل داشتن قند و اسید فراوان ممکن است به دندان‌های کودک آسیب برسانند. به همین دلیل برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که اگر تصمیم دارید به کودک خود آب میوه یا اسموتی بدهید، بهتر است با آب رقیق شوند.
  • مصرف نوشیدنی‌ها را در زمان صرف غذا محدود کنید. به این ترتیب کودک شما سریع سیر نمی‌شود و ممکن است غذای بیشتری بخورد.
  • صبور باشید و از پاسخ‌های منفی کودک خود ناراحت نشوید. بدین شکل به مرور باعث تغییر نگرش کودک خود نسبت به خوردن غذاهای متنوع و سالم خواهید شد.

مکمل‌های غذایی برای افزایش وزن کودکان

مکمل‌های افزایش وزن کودکان
برای افزایش وزن کودکان، می‌توانید تحت نظر پزشک برخی مکمل‌ها را در برنامه غذایی آن‌ها قرار دهید

وزارت بهداشت آمریکا توصیه می‌کند که به همه کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال قطره ویتامین A ، C و D داده شود. این مساله برای افزایش وزن کودک که احتمالا رژیم غذایی متنوعی برای تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز خود ندارد؛ اهمیت بیشتری دارد. امروزه شربت‌های اشتهاآور و مولتی‌ویتامین‌ها زیادی در بازار برای کودکان وجود دارد که می‌توانید تحت نظر پزشک آن‌ها را تهیه کنید.

در کنار آن افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شیر خشک به ۲۵۰ گرم شیر، می‌تواند ۳۰ تا ۶۰ کالری اضافی به لیوان شیر فرزند شما اضافه کند. یا می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر کنجاله به یک لیوان شیر کودک اضافه کنید که با افزودن آن در مجموع می‌شود ۲۸۰ کالری. طبق برخی از دستورالعمل‌ها، برای تهیه پودینگ یا بلغور جو دوسر می‌توانید شیر خشک یا شیر گاو را جایگزین آب کنید.

بهتر است سوپ‌های کودک را نیز به جای آب با شیر درست کنید. همچنین می‌توانید یک وعده پنیر به برخی از غذاهای مورد علاقه کودک خود اضافه کنید تا حدود ۶۰ کالری اضافه شود. حتی یک عدد موز در کنار یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، می‌تواند ۱۰۰ کالری به میان‌وعده کودک اضافه کند. معجزه پوره سیب‌زمینی با کره و شیر را در افزایش کالری نادیده نگیرید.

سخن آخر

راه‌های چاق شدن کودک
هنگامی که کودک شما به وزن مناسبی رسید، مطمئنا لازم است که تغییراتی در رژیم غذایی او بدهید تا دچار اضافه وزن نشود

هنگام مراجعه به پزشک یا متخصص تغذیه، اگر فکر می‌کنید کودک شما ممکن است دچار آلرژی غذایی باشد، حتما اطلاع دهید. به عنوان مثال، اگر کودک شما قادر به خوردن لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و لبنیات) نباشد، متخصص می‌تواند به شما مصرف محصولات لبنی بدون لاکتوز را پیشنهاد دهد.

هنگامی که کودک شما به وزن مناسبی رسید، مطمئنا لازم است که تغییراتی در رژیم غذایی او بدهید تا دچار اضافه وزن نشود. پس باید به طور مداوم با کارشناسان تغذیه کودک خود در ارتباط باشید. مدت زیادی است که پذیرش۲۴ امکان ارتباط و مشاوره با بهترین متخصصان تغذیه کشور و دریافت رژیم آنلاین را فراهم کرده است. در این شرایط بدون نیاز به مراجعه حضوری در هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید از منزل یا محل کار رژیم آنلاین خود را دریافت یا تغییرات لازم را در آن اعمال کنید.

پزشکان متخصص تغذیه پذیرش۲۴ روند پیشرفت شما را زیر نظر دارند و در صورت بروز عارضه جانبی، به سرعت راه حل مناسب برای رفع آن را خدمت شما ارائه خواهند داد. علاوه بر رژیم چاقی، امکان دریافت آنلاین رژیم شیردهی و بارداری، انواع مختلف رژیم لاغری مانند رژیم کتوژنیک و غیره نیز در این سامانه با حداقل قیمت وجود دارد. در حالی که تمامی رژیم‌ها با بهره‌گیری از به‌روزترین متدهای روز دنیا مختص خود شما ارائه می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت عالی را برای افزایش وزن کودک خود از دست ندهید! لطفا اگر تجربه‌ای در این باره دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ضمنا اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

دریافت مشاوره رژیم چاقی کودک

۳.۵/۵ (۱۲ نظر)

منبع
nhs.ukverywellfamilynhs

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
40 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهلا حدادی
مهلا حدادی
7 روز قبل

سلام ببخشید من دختر ۱۱ماه دارم فکر میکنم خیلی ریزه ۷نیم داره خیلی براش نگرانم احساس میکنم هروقت که غذا خوب میخوره دستشویی میکنی نمیدونم چکار کنم وزنش بره بالا ….لطفا راهنماییم کنید خدا خیرتون بده

فاطمه
فاطمه
12 روز قبل

سلام پسر من یک سالش خیلی لاغر و شیر خشک یا شربتی بدم چاغ ش کم غذاست

معصومه
معصومه
30 روز قبل

سلام من پسرم وزنش خیلی کم یکساله هستش چکار کنم بیاد بالا تورا خدا چی براش خوبه

پانیذ
پانیذ
2 ماه قبل

سلام دختر من ۱۱ سالش ولی خیلی لاغر نصبت به هم سن سال های خودش قدش هم کوتاه خیلی دکتر بردم خسته شدم خیلی نگرانم نمیدونم چکار بکنم لطفاً راهنمایی کنید

پرویز
پرویز
3 ماه قبل

سلام دخترمن ۱۱سالش و۲۴ کیلو .به زورمیشه دکتربردام همه جورازمایش دادیم مشکلی نداره فقط وزنش وقدش کمه چیکارکنم

بیتا
بیتا
3 ماه قبل

سلام دخترم ۱۲ساله است وزنش۲۷کیلو وخیلی لاغر است لطف می کنید اگر من را راهنمایی کنید که چطور وزنش را بیارم بالا

رها
رها
4 ماه قبل

س دختر من یک ساله و وزن گیری خوبی ندار چیکارکنم

آرسام
آرسام
4 ماه قبل

سلام فرزندم ۱۲ماهه میتونم حریره بادام زمینی بدم

فدائی
فدائی
5 ماه قبل

سلام دختر من ۳ساله که وزنش به زور از۲۷ میره رو ۳۰ و قدش هم ۱۳۸است بهش شربت مولتی ویتامین وزینک هم میدم ولی نتیجه نمیگیرم لاغر هسست سنش هم ۱۰سالگی اش را در شهریور ۱۴۰۲ به پایان رسونده بردم دکتر و دکتر گفته که ۷کیلو کم داره لطفاً جواب بدید

زهرا
زهرا
پاسخ به  فدائی
5 ماه قبل

زهرا

رضا
رضا
پاسخ به  زهرا
26 روز قبل

من پسرم بردم بهداشت گفتن وزنش کمه چکارکنم وزنش بره بالاه لاغرهم‌ هست لطفاراهنمایی کنیدرضا

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام پسرم یازده ماهشه اما وزنش ۷کیلونیمه زیاد نمیشه خیلی ضعیفه چیکار کنم

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام دختر من ۵سالشه غذا هم خوب میخوره ولی وزنش کمه ۱۴کیلو قدشم خوب نیست ریزنصبت به همسناش ولی در روز بیرون روی ۵بار میره تا غذا میخوره نمیدونم چکار کنم تو خدا کمک کنید چکار کنم هم وزنش هم قدش خوب باشه

سارا
سارا
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

عزیزم به این پیج برو یه محصول عالی دارن بخر بده بخوره
@beauty _yasmingol

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط سارا
شعله
شعله
7 ماه قبل

سلام پسرم ۲سال و۶ماهشه ۱۰ کیلو وزن داره اصلا غذانمی خوره وقدش ۸۰،ومشکوک به بیماری سلیاک ومولتی ویتامین وشربت زینک وقطره آهن وشیرخودمو بهش میدم ولی افاقه ای نکرده ووزنش میگن نرماله ،به نظر شما من باید چکارکنم ازوزنش به ۱۴ کیلو برسه ممنون ازلطف شما

نسترن
نسترن
7 ماه قبل

سلام پسرم ۲۳ ماه و ۱۳ روزشه قدش ۸۶ وزنش ۱۱ کیلو هست با کمبود وزن مواجهه لطفا رژیم غذایی بهم بدین و راهنماییم کنین

شعله
شعله
10 ماه قبل

سلام من یه دختر دوساله دارم خیلی لاغره کم اشتهاست لطفا راهنماییم کنید

ملیکا
ملیکا
11 ماه قبل

سلام دخترم ۱۰ سالشه وزنش ۲۷ کیلو قدش ۱۲۷لاعره چه ویتامینی بهش بدم وزن بگیره

اسرین
اسرین
11 ماه قبل

سلام من دخترم ۲نیم داره وزنش ۱۳کیلووخیلی بی اشتهاس نمیدونم چکاربایدبکنم که وزنش خوب بشه میشه لطف کنین کمکم کنید ممنون میشم

مرادی
مرادی
1 سال قبل

سلام من یک پسر دوازده دارم که۲۹ کیلو وزن و ۱۳۰ قد داره لطفا راهنمایی کنید….
ممنون

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام بچه من ۲ سالشه زیادلاغره غذا هم میخوره لطفاراهنماییم کنید

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام من پسرم یک سال نیمه هسه هر چی بهش غذا میدم اضافه وزن نمیکنه نمیدونم چه غذایی بهش بدهم

تینا
تینا
1 سال قبل

سلام دختر من ۶ سالشه و ۳ کیلو کمبود وزن داره انواع ویتامین هارو بهش دادم و غذاهای مورد علاقشو درست میکنم ولی اصلا نمیشه لطفا کمکم کنید یه راه حل دیگه بهم بدید

Fatema
Fatema
1 سال قبل

باسلام من دخترم ۷ساله ودومی هم ۴سالشه خییییلی لاغرهستن خیلی هم کم اشتهاهستن ممنون میشم جوابموبدید

محیا
محیا
پاسخ به  Fatema
1 سال قبل

با سلام دختر ۷ ساله من ۲۰ کیلو هست آیا کمبود وزن داره البته قدش بلنده

ماهان
ماهان
پاسخ به  Fatema
10 ماه قبل

سلام پسرم ۶سالش هست سالم هم هست غذا هم به اندازه میخوره ولی خیلی لاغره در ضمن لوزه هم داره میتونه از لوزه هاش باشه ممنون

ارزو
ارزو
پاسخ به  ماهان
25 روز قبل

شربت امینوس

امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

با سلام پسرم ۱۱سالش هس خیلی لاغره اشتها نداره غدا درست نمیخوره ممنون میشم جواب دهید

اتنا
اتنا
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

سلام دخترم ۱۱سالشه خیلی لاغرها نمی‌دونم باید چه غذای بهش بدم که هم برای رشدش خوب باشه هم هوشش تورا خدا جوابم را بدین

ساجده
ساجده
پاسخ به  اتنا
10 ماه قبل

سلام دخترم ۱۲, سالشه اشتهاش خوبه خیلی لاغره۱۰ کیلو کمبود وزن داره چی بهش بدم برا اضافه پزن

سارا
سارا
پاسخ به  ساجده
2 ماه قبل

بیا پیجم بگم چی بده سریع چاق بشه صددر صد تضمینی کاملا گیاهی و بهداشتی
@beauty_yasmingol

سارا
سارا
پاسخ به  اتنا
2 ماه قبل

سلام بهترین محصول کاملا گیاهی و سالم
برای تپلی بچه ها بیا پیجم تا بهت بگم
در سریع ترین زمان وزن دلخواه برسونش
@beauty _yasmingol

مهسا
مهسا
1 سال قبل

با سلام پسره من ۱۰ سالش هست خیلی لاغر غذا نمیخوره

سارا
سارا
پاسخ به  مهسا
2 ماه قبل

بهم زنگ بزن بهترین محصول رو بهت معرفی میکنم ده روزه بچت چاق میشه کاملا گیاهی و سالم
۰۹۰۵۴۶۶۴۸۰۹

آینازابراهیمی
آینازابراهیمی
1 سال قبل

سلام وخسته نباشید.ممنون میشم جوابموبدید،دخترمن پاییزامسال ۷سالشوتموم میکنه اماازلحاظ غذاخوردن بسیاربدغذاست،غذاهایی ‌که دوست داره روهم درست میکنم امابی فایدست توراخداکمکم کنیددارم دیوونه میشم

حليمه
حليمه
پاسخ به  آینازابراهیمی
3 ماه قبل

سلام دخترم ۳ سال ۶ ماهش هست وزنش ۱۱ کیلو هست لطفا به‌نظر شما چه کار کنم وزنش بری بالا

کیانوش.عبدالهی
کیانوش.عبدالهی
پاسخ به  آینازابراهیمی
3 ماه قبل

بله

فاطمه سلیمانی سیستان
فاطمه سلیمانی سیستان
2 سال قبل

سلام من سه کودک دارم نه وزن خوبی دارن نه رشد خوبی یکی کلاس چهارو م دختر یکی پسر پیش دبستانی است میره وکوچیه دختر سه سال دارد

آرش
آرش
پاسخ به  فاطمه سلیمانی سیستان
10 ماه قبل

سلام پسرم ۸سالشه ۲۶کیلو اصلا اضافه نمیکنه ممنون

سلام پسرم ۷ سالشه ۱۸ کیلو خیلی لاغر وکم اشتهاست.
سلام پسرم ۷ سالشه ۱۸ کیلو خیلی لاغر وکم اشتهاست.
پاسخ به  آرش
2 ماه قبل

سلام.راهنمایم کنیدپسرم ۷ ساله و۱۸ کیلوی

دکمه بازگشت به بالا