بارداری خارج از رحم چیست؟علائم بارداری خارج از رحم

انواع علائم و دلایل بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟

اساسا بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده به جای داخل رحم، در خارج از رحم مانند یکی از لوله‌های فالوپ، جای‌گذاری شود. لوله‌های فالوپ لوله‌هایی هستند که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کنند. اگر تخمک بارورشده در آن‎ها گیر کند و به سمت رحم حرکت نکند، به نوزاد تبدیل نمی‌شود و در صورت ادامه بارداری ممکن است سلامتی مادر در معرض خطر باشد. بنابراین سعی کنید در طی ماه‌های اول بارداری حتما تحت معاینه پزشک متخصص باشید تا در صورت تشخیص حاملگی خارج از رحم، سریعا اقدامات لازم برای شما صورت گیرد.

دریافت مشاوره آنلاین بارداری

علائم بارداری خارج از رحم

معمولا بارداری خارج از رحم علائم مشخصی ندارد و ممکن است فقط در طی اسکن و سونوگرافی تشخیص داده شود. در صورت وجود علائم، در بین هفته ۴ و ۱۲ حاملگی ظاهر می‌شوند و شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم می‌توانند ترکیبی از موارد زیر باشند:

  • یک دوره عدم وقوع قاعدگی و داشتن سایر علائم بارداری
  • احساس درد یک‌طرفه در قسمت پایین شکم
  • داشتن خونریزی واژن یا ترشحات آبکی قهوه‌ای
  • احساس درد در سرشانه‌ها
  • احساس ناراحتی و سوزش در هنگام ادرار کردن

دلایل بارداری خارج از رحم

هنوز علت بارداری خارج از رحم به صورت اختصاصی اعلام نشده است. گاهی‌اوقات دلیل بارداری خارج از رحم در اثر وجود مشکلاتی در لوله‌های فالوپ مانند باریک بودن یا مسدود شدن آن‌ها اتفاق می‌افتد و گاهی به دلایل دیگری مانند موارد زیر رخ می‌دهد:

  • بیماری التهابی لگن (PID). نوعی التهاب در دستگاه تولید مثلی زنان که معمولاً در اثر بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی ایجاد می‌شود.
  • داشتن حاملگی خارج از رحم قبلی. این مساله خطر بارداری خارج از رحم بعدی را تا حدود ۱۰٪ افزایش می‌دهد.
  • داشتن جراحی قبلی در لوله‌های فالوپ. مانند انجام جراحی توبکتومی برای پیشگیری از بارداری.
  • داشتن سابقه درمان ناباروری. مصرف داروهای مخصوص تحریک تخمک‌گذاری (آزادشدن تخمک) می‌تواند خطر بارداری خارج از رحم را افزایش دهد.
  • باردار شدن با وجود حضور دستگاه داخل رحمی IUD برای پیشگیری از بارداری. باردار شدن در صورت استفاده از این دستگاه نادر است، اما اگر هم رخ دهد احتمال بارداری خارج از رحم زیاد است.
  • سیگار کشیدن
  • افزایش سن. معمولا بیشترین خطر بارداری خارج از رحم برای زنان ۳۵ تا ۴۰ ساله است.

درمان حاملگی خارج از رحم

در حال حاضر سه درمان اصلی برای این وضعیت وجود دارد که عبارتند از:

  • مدیریت حاملگی: شما به دقت توسط پزشک کنترل می‌شوید و اگر تخمک بارور شده به خودی خود از بین نرفت باید روش‌های دیگر به‌کار گرفته شوند.
  • مصرف دارو: از تزریق داروی قدرتمندی به نام متوترکسات برای توقف رشد تخمک استفاده می‌شود.
  • جراحی: یک جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی برای برداشتن تخمک بارورشده انجام می‌شود.

سوالات متداول در باره بارداری خارج از رحم

پاسخ ها مورد تایید و از نظر خانم دکتر سها میررضا یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان پذیرش۲۴ می‌باشد

ایا امکان اینکه یک جنین داخل رحم و دیگری خارج رحم باشد وجود دارد؟

بارداری خارج از رحم  همان‌طور که از اسمش پیداست، حاملگی که درون حفره رحم تشکیل می‌شود، و مکان‌هایی که شایع هستند.
و تشکیل جنین در حاملگی خارج از رحم شایع‌ترین قسمتی لوله های فالوپ هستش که توان ۹۶ درصد موارد حاملگی خارج رحمی رو شامل میشه اما بقیه جاها ممکنه که توی دهانه رحم جنین تشکیل بشود، توی محل سزارین قبلی تشکیل شود، که یکی از مواد خطرناک حاملگی خارج رحمی است.
چون با افزایش سن جنین احتمال پاره شدن و محل سزارین و خطرات جانی را برای مادر داره ممکن است، تا اون جنین در داخل تخمدان تشکیل شود، در حفره شکمی تشکیل شود و ممکن است که حتی به صورت خیلی نادر همزمان یک خانمی دچار یک بارداری شود که داخل رحمی باشد و دیگری خارج از رحمی.

دریافت مشاوره بارداری آنلاین از پزشک متخصص زنان و زایمان

علل بارداری خارج از رحم

این که عواملی باعث خطر و سقط جنین در حاملگی خارج از رحم است برای ایجاد بارداری خارج از رحم با توجه به اینکه شایع ترین مکان تشکیل بارداری خارج از رحم لوله های رحمی هستند، در حقیقت شایع ترین عوامل خطر هم مواردی که لوله را درگیر می‌کند، همانطور که در آناتومی و فیزیولوژی باربری لازم است بدانید، اینکه وقتی سلول تخم داخل لوله در حقیقت بعد از دیدار تخمک و اسپرم تشکیل میشود، لازم هست که با کمک مژک هایی که داخل لوله هستند هدایت به سمت داخل حفره رحم شوند.
هر عاملی که باعث شود در این مسیر اختلال وجود داشته باشد، یا حرکت مژک های مختل باشند، باعث می‌شود که این سلولی که هر روز در حال تقسیم شدن هستند در همان مکان باقی بمانند، و به رشدشان ادامه دهند، و چون لوله جای مناسبی نیست که باعث اختلال در رشد جنین و حاملگی غیرطبیعی بشوند.

هر عاملی که باعث چسبندگی لگن شود، مثل سابقه جراحی‌های قبلی مثلا جراحی آپاندیسیت معمولی می تواند چسبندگی ایجاد کند.
این که میزان چسبندگی چقدر باشد بستگی به بدن خود مریض دارد و یا میزان عفونتی که درگیر کرده باشد.

دیگر علت بارداری خارج از رحم چسبندگی آندومتریوز هست، آندومتریوز در حقیقت سلول هایی هستند متشکل از سال هایی که داخل حفره رحم است و به خاطر اینکه مثل سلول های رحمی هر ماه با هم دچار افزایش رشد و خونریزی می شوند در حقیقت به صورت لکه ها و پچ هایی ممکن است، در داخل حفره شکم وجود داشته باشند، هرچند که باعث ایجاد چسبندگی شوند.

از عوامل دیگر بارداری خارج از رحم  التهاب و عفونت های لگنی هست از عواملی که روی حرکت مشکات حصیر روی حرکت مشخصات تاثیر میذاره سیگار کشیدن را در حقیقت همین ها باعث میشه که لوله یک لوله نرمال یک رفتار نرمال را نداشته باشد و کمک کند به  سلول تخم که تشکیل شده که خودش را برساند  به داخل حفره رحم و باعث ایجاد حاملگی خارج رحمی شود.

بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص می‌شود؟

معاینه لگن می تواند به پزشک شما کمک کند مناطق درد ، حساسیت به لمس یا توده ای را در لوله رحمی یا تخمدان شناسایی کند. با این وجود ، پزشک با معاینه شما نمی تواند بارداری خارج رحمی را تشخیص دهد. شما به آزمایش خون و سونوگرافی نیاز خواهید داشت.
پزشک برای آزمایش بارداری آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را انجام می دهد. سطح این هورمون در دوران بارداری افزایش می یابد. این آزمایش خون ممکن است هر چند روز تکرار شود تا زمانی که آزمایش سونوگرافی بارداری خارج رحمی را تأیید یا رد کند – معمولاً حدود پنج تا شش هفته پس از بارداری.

دسترسی به وب‌سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. توصیه می کنیم که زمان را از دست ندهید و همین امروز برای دریافت مشاوره آنلاین بارداری خارج از رحم خود اقدام کنید.

شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را درزمینه تفاوت فیبرم و کیست و راه های درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص زنان و زایمان پذیرش۲۴، به آن ها پاسخ خواهند داد.

لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

دریافت مشاوره آنلاین بارداری از پزشک متخصص زنان و زایمان

۴/۵ (۴ نظر)

منبع
mayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
13 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدف
صدف
1 ماه قبل

من چهارماه میشی قاعده گیم عقاب افتادی

بی نام
بی نام
2 ماه قبل

سلام وقت نباشید ببخشید من از مدت قاعدگیم ۴۳روز ازشروغش گذشته خب ازمایش دادم مثبت بود بعددل درد کمر درد دارم تیر میزنه آیا خطر داره

ماری
ماری
2 ماه قبل

سلام دکتر عزیز یک دوستم بارداری خارج از رحم داشت عملیات شد و حال هم بارداری خارج از رحم دارد اگر دوباره عملیات شود آیا دیگر مادر نخواهد شد؟

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام خسته نباشی . من بارداری خارج از رحم درتخمدان چپ دارم اگه لوله تخمدان چپ را بردارن ایادیگه حامله میشم ؟؟؟؟؟؟

Manizha jan
Manizha jan
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من در وقت اطرار خیلی سوزش دارم آیا علایم بارداری است یا نی

Manizha jan
Manizha jan
4 ماه قبل

ن

اعظم
اعظم
10 ماه قبل

سلام، خسته نباشید
من تی ال انجان دادم، وپشیمونم دوباره میتونم باردار بشم

سیلا
سیلا
11 ماه قبل

سلام ببخشید ی سوال داشتم من شوهرم ی هفته دیگه ازواج میکنم شوهرم گفته نباید حاله حامله شد اگر پردم بزنه و اون ابی که هست نریزه اون جا ایا حامله میشم یا نه میشه جواب بدین

مینا
مینا
پاسخ به  سیلا
4 ماه قبل

ن حامله نمیشی

مونا
مونا
1 سال قبل

ایا بعد از اینکه یکبار سزارین کردیم برای فرزند دوم می توان ای وی اف کرد ممکنه جنین به محل اسکار سزارین بزه بخصوص اگر فرم رحم به طرف لگن باشه

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من در سه ماهگی یک سقط خودبخودی داشتم ک کورتاژ شدم، و بعد ۴ ماه اقدام ، بارداری خارج از رحم شدم و دوباره بعد یکسال اقدام باز بارداری خارج از رحم شدم…. علت چی میتونه باشه؟ راستی پریودهای منظمی هم دارم ممنون میشم جواب بدین

زینب
زینب
2 سال قبل

سلام ببخشید من یه سوال داشتم من دو سری اقدام به بارداری کردم هر دو سری خارج از رحم شدم میخواستم بدونم من دوباره باز اقدام به بارداری بکنم بازم خارج از رحم میشم یانه

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  زینب
2 سال قبل

ممکنه تا حدود سی درصد تکرار بشه حتما تحت نظر پزشک باشید

دکمه بازگشت به بالا