عفونت رحم چیست؟ از کجا بفهمیم عفونت رحم داریم؟

برای عفونت رحم چه بخوریم؟ بهترین قرص برای عفونت رحم

عفونت رحم

فضای داخلی رحم به گونه‌ای است که باکتری‌ها و انواع عفونت‌ها به راحتی می‌توانند در شرایط مناسبی در آن رشد کنند.

عفونت رحم از جمله بیماری‌‌هایی است که می‌تواند در هر سنی در بانوان دارای رحم، رخ دهد. اگر عفونت‌های رحمی به موقع درمان نگردند و به علائم به وجود آمده در پی این عفونت‌ها توجه نشان داده نشود، این خطر برای افراد وجود دارد که عفونت به بخش‌‌های دیگر بدن نیز وارد شده و اعضای بدن را دچار اختلال کند.

 در این بحث به طور کامل عفونت رحم توضیح داده خواهد شد.

عفونت رحم چیست؟

مهم‌ترین بخش دستگاه تولید مثل زنان رحم می‌باشد، که در بخش تحتانی شکمی قرار گرفته است. رحم از :

  • تخمدان‌ها
  • لوله‌های فالوپ
  • و زهدان رحم تشکیل شده است.

از جمله شایع‌ترین مشکلاتی که در زنان مشاهده می‌شود، عفونت اندام حیاتی رحم می‌باشد.

هرگونه عاملی که سبب شود عفونت و باکتری‌ها به رحم وارد شوند و در آن را تکثیر پیدا کنند، سبب ایجاد عفونت رحم می‌گردند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر به عفونت رحم رسیدگی نشود، عفونت وارد خون شده و می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد.

آندومتریت یا عفونت رحم یک بیماری التهابی غده رحم می‌باشد که معمولاً به دلیل وجود انواع باکتری‌ها ایجاد می‌گردد. در کل می‌توان گفت عفونت رحم یک بیماری خطرناک و جدی نمی‌باشد، اما بهترین راه این است که افراد هر چه سریع تر به درمان این عفونت بپردازند.

در اکثر مواقع آندومتریت با مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که توسط پزشک تجویز شده‌اند برطرف می‌‌گردد. اما در برخی مواقع عفونت‌‌های درمان نشده می‌تواند منجر به بروز عوارض در اندام‌های دستگاه تناسلی شده و مشکلات ناباروری در زنان و سایر مشکلات را برای سلامت عمومی زنان ایجاد کند.

به همین دلایل  بهتر است بانوان برای به حداقل رساندن خطرات عفونت رحم علل و علائم این بیماری را بشناسند تا در صورت مشاهده علائم بتوانند زودتر این مسئله را تشخیص داده و به درمان آن بپردازند.

عفونت رحم از بیماری‌‎های رایج زنان می‌باشد که سالانه تعداد زیادی از بانوان به آن مبتلا می‌گردند. انواع گوناگونی از باکتری‌ها می توانند عفونت رحم را ایجاد کنند.

باکتری‌ها در ابتدا وارد واژن شده و عفونت را ایجاد می‌‌کنند. سپس به مرور زمان عفونت گسترش پیدا کرده و به داخل رحم افراد نیز سرایت می‌کند‌. عفونت رحم در صورت وارد شدن به خون ممکن است بسیار خطرناک و در برخی مواقع ممکن است حتی مرگ آور نیز باشد.

عفونت رحم | علائم، راه های درمان و پیشگیری
درد در رحم از علائم عفونت رحم است

علت ایجاد عفونت رحم

 آندومتریت یا اغلب اوقات در اثر وجود انواع باکتری‌ها ایجاد می‌گردد. عفونت‌هایی که می‌توانند عفونت رحم را در بدن انسان ایجاد کنند، می‌توانند از بیماری سل و عفونت‌های ناشی از ترکیب باکتری‌های طبیعی واژن و در بسیاری از مواقع عفونت‌های آمیزشی مانند :

به طور طبیعی در واژن بانوان تعدادی باکتری وجود دارد. اما به هم خوردن میزان ترکیب طبیعی باکتری‌ها بعد از ایجاد تغییرات در سبک زندگی افراد می‌تواند منجر به عفونت رحم یا آندومتریت شود. دهانه رحم معمولا سبب خروج باکتری ها از رحم می‌شود.

اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که هنگامی که دهانه رحم به دلایل مختلف مانند زایمان یا جراحی باز شود باکتری‌ها می‌‌توانند به راحتی وارد رحم شوند. هر دو نوع :

  • باکتری‌های عادی واژن
  • و باکتری‌های غیر طبیعی می‌‌توانند عامل ایجاد آندومتریت شوند.

همان گونه که گفته شد عفونت رحم اغلب در سنین باروری بانوان یعنی از سن بلوغ تا هنگام یائسگی رخ می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل این موضوع این است که شرایط رشد میکروب‌ها در سیستم تناسلی کودکان و بانوان یائسه  وجود ندارد.

مواردی از جمله :

  • برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از روش‌های مناسب پیشگیری
  • روابط جنسی پیش از بین ۲۵ سالگی و وسیله‌های پیشگیری از بارداری مانند  آی یو دی، می‌ توانند از جمله این عوامل باشند.
  • همچنین دوش واژینال و سابقه در ابتلا به عفونت رحم

زایمان و سقط جنین نیز از شایع‌ ترین دلایل عفونی شدن رحم می‌باشند. یکی از انواع زایمان که زایمان سزارین نام دارد، سبب التهاب رحم پس از عمل جراحی می‌‌شود که نسبت به زایمان طبیعی شایع‌تر می‌باشد.

 همچنین عفونت‌های مقاربتی و عفونت‌های ایجاد شده به وسیله سایر باکتری‌‌ها که در طی فعالیت جنسی منتقل می‌گردند، شامل مواردی مانند:   کلامیدیا و سوزاک، می‌‌توانند در دهانه رحم عفونت ایجاد کنند. بنابراین بهتر است که خانم‌ها همیشه رابطه جنسی محافظت شده ای را تجربه کند.

بیماری‌های التهابی لگن که همان عفونت لگن می‌باشند نیز با آندومتریت یا علت آن به طور معمول همراه هستند. بیماری‌های التهابی لگن اگر درمان نشوند می‌‌توانند به مسائل جدی تبدیل شوند. این بیماری نیاز به مراقبت‌های سریع پزشکی و در برخی موارد شدید به بستری شدن در بیمارستان نیازمند است.

روش‌های پیشگیری از عفونت رحم

به کمک روش‌های بسیاری می‌توان از ایجاد عفونت رحم در بانوان جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب پیشگیری از ایجاد عفونت رحم می‌شوند، رعایت کردن بهداشت فردی و همچنین داشتن روابط جنسی امن و سالم می‌باشد.

  • مراجعه منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان
  • انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص‌های به موقع بیماری‌های مقاربتی
  • استفاده از کاندوم‌های لاتکس در هنگام رابطه جنسی
  • و همچنین پرهیز از انجام دوش واژینال از روش‌هایی برای پیشگیری از عفونت رحمی می‌باشد.

پاک کردن و نظافت بخش واژن در بانوان به وسیله حمام عادی کفایت می‌کند و لزومی به انجام دوش واژینال نمی‌باشد. دوش واژینال مداوم در این ناحیه سبب ایجاد اختلال در تعادل ارگانیسم‌های طبیعی در بخش واژن می‌گردد و این مسئله احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

از راه‌های پیشگیری مهم در جلوگیری از ابتلا به عفونت رحم می‌توان به استریل بودن تجهیزات هنگام جراحی و زایمان و همچنین روش‌های درمانی مطمئن برای انجام زایمان نیز اشاره کرد.

عفونت رحم | علائم، راه های درمان و پیشگیری
عفونت رحم

آنتی بیوتیک برای عفونت رحم

علاوه بر این موارد پزشک متخصص می‌تواند قبل از انجام سزارین و درست قبل از شروع عمل جراحی برای فرد آنتی‌بیوتیک تجویز کند. پس از انجام زایمان، مراحل و عمل جراحی‌هایی که روی لگن انجام می‌شود، پزشک و پرستار نیز باید در مورد علائم عفونت دستورالعمل‌ های لازم را به بیمار توضیح بدهند، تا فرد از علائم آگاهی کامل داشته باشد.

علائم عفونت رحم و لگن

ممکن است برخی از زنانی که به عفونت رحم مبتلا شده اند، هیچ نشانه خاصی را احساس نکند؛ اما برخی دیگر از افراد نشانه‌های خاصی را احساس می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد وجود نشانه‌ها باعث می‌شود که بانوان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

از علائم شایع عفونت رحم :

  • احساس درد در ناحیه فوقانی و تحتانی شکم می باشد.
  • همچنین همانند تمام عفونت‌های دیگر تب نیز از علائم عفونت رحم نیز است.
  • احساس درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی های نامنظم
  • و همچنین احساس درد و سوزش هنگام خروج ادرار
  • افزایش ترشحات واژینال بد بو
  • و خستگی مفرط از جمله علائم عفونت رحم می باشند.

همچنین عفونت‌های رحمی ممکن است بر چرخه قاعدگی اثر گذاشته و سبب ایجاد دوران قاعدگی نامنظم شوند. در این بین افرادی هستند که به دلیل پیشرفت عفونت رحم خود درد‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌ کنند. به این صورت که این افراد در انجام کارهای روزمره دچار اختلال می‌ شوند.

از این موارد می‌ توان :

  • استفراغ‌ های شدید خصوصاً در هنگام صبح
  • بیهوشی‌های ناگهانی را نام برد.
  • بروز دردهای آزار دهنده و ناگهانی در لگن
  • و تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت نیز از عوامل و نشانه‌های پیشرفته عفونت رحم می‌باشند.

اگر بانوان هر یک از این علائم را مشاهده کردند باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنند. به این دلیل که اگر این عفونت پیشرفت کند، به خون و سایر قسمت‌های بدن رسیده و  سبب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری به اجزای بدن افراد می‌گردد.

راه‌های تشخیص عفونت رحم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشخیص درمان برای بروز عفونت رحم مراجعه به پزشک و متخصصان زنان و زایمان می باشد. از همین رو  پزشکان برای تشخیص این بیماری آزمایش هایی نظیر آزمایش ناحیه لگن، آزمایش ادرار و معاینه دهانه رحم را تجویز می کنند.

از برخی دیگر از آزمایشاتی که برای بررسی عفونت رحم انجام می‌ شود، می‌ توان به :

  • میزان رسوب گذاری اریتروسیت
  • مقدار پروتئین C موجود برای واکنش
  • و تعداد گلبول‌های سفید یا همان (wbc)ها اشاره کرد.

ارزیابی شدت آسیب عفونت رحم

اگر بعد از انجام آزمایشات مشخص شود که فرد دچار عفونت شده است, باید سایر بخش‌ های دستگاه تولید مثل بانوان مانند لوله های فالوپ نیز ارزیابی شوند تا پیگیری‌ ها صورت گیرد و میزان آسیب مشخص شود که پزشک مطمئن شود، آسیب جدی به بدن وارد نشده است.

از جمله آزمایش‌ هایی که در این مرحله انجام می‌ شود، سونوگرافی لگن است که با عکسبرداری به کمک اشعه ها وضعیت درونی لگن را مشخص می‌ کند. آزمایش‌ های بعدی بیوپسی آندومتر می باشد که در این روش قسمت کوچکی از  زهدان برای بررسی‌ های بیشتر تکه برداری می گردد.

لاپاراسکوپی نیز یکی از شیوه های تشخیص میزان آسیب است که با ایجاد برشی کوچک و ورود به داخل محفظه شکمی از درون بدن و بخش هایی که دچار عفونت شده اند، عکسبرداری می کند. با توجه به این آزمایش ها می‌ توان میزان آسیب وارد به بدن را ارزیابی کرد.

گفت و گو آنلاین با متخصص زنان و زایمان

عفونت رحم | علائم، راه های درمان و پیشگیری
عفونت قارچی رحم

عوامل خطرزای عفونت رحم

بانوان در صورت بروز نشانه‌هایی که در بالا به آن‌ها ذکر شد، باید سریعاً برای تشخیص و درمان بیماری خود به پزشک متخصص مراجعه کنند. برخی از نشانه‌های عفونت رحم مرتبط با عفونت‌های ناحیه لگن نیز هستند و این نشانه ها با یکدیگر مشابه می‌باشند.

از همین رو تاکید می‌شود که افراد باید به موقع برای انجام آزمایش‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنند. در صورت درمان نشدن به موقع عفونت مشکلات بسیار بزرگی برای رحم افراد پیش خواهد آمد.

  • ناتوانی در نگهداری جنین و همچنین ایجاد ناباروری
  • بارداری خارج از رحم
  • دردهای مزمن لگنی که ناشی از وجود زخم هایی که در لوله های فالوپ یا سایر بخش های لگن به وجود آمده‌اند

از مشکلاتی هستند که در صورت ادامه پیدا کردن عفونت رحم برای بانوان پیش خواهند آمد.

 لازم به ذکر است در صورت پیگیری نکردن درمان مناسب ممکن است عفونت وارد شده به رحم، به خون و یا سایر ارگان‌ های بدن راه پیدا کرده و سلامت و زندگی افراد را به صورت جدی تهدید کند.

عفونت رحم و بارداری

عفونت رحم در توانایی زنان در بارداری و یا باردار ماندن تا هنگام به دنیا آمدن جنین بسیار موثر می باشد. التهاب رحم می‌تواند در رحم ایجاد زخم کرده و از لانه گزینی و رشد طبیعی جنین در دیواره رحم جلوگیری به عمل آورد.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان داده شد که عفونت‌های مزمن می‌توانند به روش‌های مختلفی بر باروری افراد تاثیر بگذارند. عفونت‌ها سبب افزایش احتمال سقط جنین‌های مکرر می‌باشد. همچنین با متوقف کردن تخم لقاح یافته از لانه گزینی در رحم جلوگیری شده و توانایی باروری از بین می‌رود.

تمام مطالعات در این زمینه نشان داده‌‌اند که درمان‌‌های آنتی‌بیوتیکی می‌تواند به بهبود قابل توجهی در میزان باروری و حاملگی‌های موفق در زنانی که به عفونت‌های رحمی مبتلا هستند، منجر شود.

 مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ انجام شد که ۹۵ زن‌ دارای مشکلات باروری را تحت آزمایش قرار داد. در افرادی که تحت آزمایش بودند، نیمی از زنان مبتلا که تحت درمان قرار گرفتند، آنتی بیوتیک‌های درمانی باروری آن‌ها را بیشتر از ۸۰ درصد بهبود بخشیده بود. با درمان موفق این زنان میزان شانس بارداری و زایمان افزایش پیدا کرده بود.

 متخصصان باروری در برخی مواقع پیشنهاد می‌کنند که زنان با چندین چرخه لقاح آزمایشگاهی یا همان آی وی اف (IVF)  از نظر آندومتری مورد آزمایش و درمان قرار گیرند.

درمان عفونت رحم

به دلیل این که اکثر عفونت‌های رحمی، عفونت‌های باکتریایی می‌باشند؛ پزشکان متخصص برای درمان اینگونه از عفونت‌ها اکثر مواقع از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. تشخیص این که عفونت بر اثر کدام یک از انواع باکتری‌ها ایجاد شده است بسیار مشکل می‌باشد. بنابراین در این مواقع پزشکان از دو نوع آنتی‌بیوتیک برای درمان بیمار تجویز می‌کنند، تا درمان عفونت رحم افراد به طور کامل برطرف شود.

بعد از شروع فرآیند درمان که با استفاده از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد، از بین رفتن نشانه‌های عفونت محتمل می‌باشد؛ اما این مسئله نباید باعث قطع کردن مصرف داروها شود. اگر درمان عفونت رحم به صورت نیمه کاره رها گردد، ممکن است بهبودی کامل اصلا صورت نگیرد و یا به تعویق بیفتد. در اکثر مواقع پس از رها کردن نیمه کاره درمان عفونت مجدداً باز خواهد گشت.

در عفونت‌های بسیار شدید:

پزشک متخصص برای بیمار آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی تجویز می‌کند که در این شرایط باید فرد در بیمارستان بستری شده و از این آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنند.

در برخی شرایط خاص پزشک نمی‌‌تواند آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اگر فرد به دلیل بیماری خاص و یا بارداری قادر به مصرف انواع قرص‌های آنتی‌بیوتیکی نباشد و یا کیست و انواع ورم ها در ناحیه لگن فرد وجود داشته باشد، این افراد برای درمان بهتر و موثرتر باید به بیمارستان مراجعه کنند. به این دلیل که نمی‌توانند از قرص‌های آنتی‌بیوتیک استفاده کنند.

در برخی موارد از عفونت‌های رحمی که بسیار نادر هستند، سخن از جراحی به میان می‌آید:

هنگامی که کیست در ناحیه لگنی وجود داشته باشد این احتمال بسیار زیاد است که این کیسه پاره شود. در صورتی که فرد بیمار از درمان با داروها نتیجه نگیرد، لزوم جراحی در این افراد وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است در صورتی که عفونت مقاربتی تشخیص داده شود، همسر بیمار نیز باید فوراً تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها قرار گیرد. باید برای درمان بهتر تمام داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده اند تا پایان دوره درمان توسط هر دو فرد مصرف گردد.

در عفونت هایی که به دنبال زایمان رخ می‌ دهند:

ممکن است فرد دچار عفونت جدی و پیچیده شده باشد که در این صورت به مایعات داخل وریدی یا همان (IV) و بستری در بیمارستان نیازمند است.

همچنین لازم به ذکر است که پس از زایمان بعد از سقط جنین ممکن است بافت در رحم باقی مانده باشد. در این موارد بیمار به جراحی نیاز دارد که از بین بردن بافت ها در آن صورت گیرد.

در برخی مواقع کاهش عفونت پس از اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک صورت نمی‌گیرد. در این صورت کشت دهانه رحم یا بیوپسی آندومتر انجام می‌گیرد. بعد از انجام تست و مشاهده نتایج آن ممکن است بیمار دیگر به مصرف آنتی‌بیوتیک نیاز بیشتر نداشته باشد.

با توجه به مطالب ارائه شده اشاره شد که اصلی‌ ترین راهکار درمانی برای عفونت رحم که توسط پزشکان تجویز می شود، درمان دارویی و با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک می باشد. درمان‌ های آنتی‌ بیوتیکی که صورت می‌ گیرند، ممکن است بنا به شدت درگیری با بیماری مقدار متفاوتی برای هر فرد داشته باشند.

لازم به ذکر است که مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک‌ ها به طور کل ممنوع می باشد. زیرا ممکن است علائم خاصی که بروز داده می‌ شوند ناشی از مشکل دیگری در رحم فرد باشند. هنگامی که فرد از داروهای آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه استفاده می‌ کند با مصرف دارو فقط علائم به وجود آمده را رفع می‌ کند و مشکل به صورت اساسی برطرف نخواهد شد.

در نتیجه بهترین راه برای درمان عفونت رحم مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات می باشد، که در نتیجه این رفتار تشخیص دقیق و دریافت در درست از آنتی‌بیوتیک توسط پزشک صورت می گیرد. از جمله آنتی بیوتیک های متداول برای درمان عفونت‌های باکتریایی که به صورت قرص، شربت و حتی شیاف‌های مخصوص واژن استفاده می‌گردند، مترونیدازول می‌باشد.

علاوه بر مترونیدازول گاهی قرص و یا کرم‌های واژینال کلوتریمازول نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که برای درمان های دارویی عفونت رحم و در خیلی از موارد برای عفونت‌های واژن نیز به مصرف می رسند. از دیگر گزینه‌های تکمیلی برای درمان عفونت رحمی می‌توان به قرص‌های واژینال:

عفونت رحم | علائم، راه های درمان و پیشگیری
رحم سالم و رحم درگیر عفونت

درمان خانگی عفونت رحم

جوشانده برای عفونت رحم

در میان انواع درمان و پیشگیری ها برای عفونت رحم، می توان از برخی روش های گیاهی و خانگی نیز برای پیشگیری از بروز این بیماری بهره برد. از گیاه های مختلف مانند:

  • گیاه ماریانا
  • چای طبیعی سنبل ختایی
  • شاه بلوط
  • محلول‌های مرزنجوش و تخم اسفرزه  برای پیشگیری از عفونت رحم استفاده می شود، که هر کدام راه های استفاده متفاوتی دارند.

در کنار راهکارهای درمانی که توسط پزشک متخصص تجویز شده اند درمان های گیاهی نیز می‌توانند روند درمان عفونت رحم را تسریع بخشند. در این میان گزینه‌های دیگری مانند انواع دمنوش ها و جوشانده های طبیعی وجود دارند که با استفاده روزانه از آن ها می‌ توان عفونت رحم را تا میزان زیادی بهبود بخشید.

یکی از اصلی ترین دمنوش هایی که خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارد، دمنوش پونه به همراه مقادیری از عسل می باشد، که در برطرف کردن :

  • عفونت‌های رحمی
  • عفونت‌های مجاری ادراری
  • و حتی عفونت کلیه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

برای عفونت رحم چه بخوریم؟

آویشن نیز به همراه تخم جعفری و رازیانه از دیگر جوشانده‌هایی هستند که می‌‌توانند بر روی درمان عفونت رحم تاثیر بسیار قابل توجهی را از خود نشان دهند. می توان مقادیر مساوی از آویشن، تخم جعفری و رازیانه را که در حدود یک قاشق چایخوری است، در دو لیوان آب جوش روی حرارت ملایم جوشاند و روزانه حدود دو فنجان از این جوشانده را در کنار درمان دارویی آنتی بیوتیک استفاده کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که در مطالب بالا ارائه شد اگر به عفونت رحم رسیدگی نشود و یا درمان تا مراحل آخر انجام نگردد عفونت رحم می‌تواند به خون و سایر ارگان های بدن منتقل شده و سبب ایجاد آسیب‌ های جدی شود. بنابراین مراجعه به موقع به پزشک متخصص می‌تواند در این روند تاثیر بسزایی داشته باشد.

شما می‌توانید برای گرفتن نوبت آنلاین به سایت پذیرش ۲۴ مراجعه کرده و از پزشکان متخصص در این زمینه نوبت دریافت کنید. همچنین کارشناسان پذیرش ۲۴ همه روزه پاسخگوی سوالات شما هستند. می توانید با دریافت نوبت آنلاین با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان سایت پذیرش ۲۴ برای درمان عفونت رحم اقدام نمایید.

دریافت مشاوره آنلاین عفونت رحم

۳.۷/۵ (۱۶ نظر)

منبع
healthline.commayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
141 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ژیلا
ژیلا
1 روز قبل

سلام خسته نباشید من زیاد درد در زیر شکمم ولکنم وپای راستم خیلی درد میکنه عفونتم خیلی زیاده

سیروان
سیروان
9 روز قبل

من چندروزە درقسمت ڕاست کمرم احساس دردشدیدی دڵرم باسن وقسمتی از رونم هم درگیرکردە،چکارکنم؟

روسیا
روسیا
21 روز قبل

آیا خروج عفونت از رحم نشانیه عفونت رحم است

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام من ترشحات خیلی زیاد دارم به طوری ک لباسم خیس میشه احساس میکنم ولی درد و سوزش اینا ندارم اصلا
دارو هم مصرف کردم ولی ادامه داره ی دکتر هم ویزیت شدم گفت وقتی درد اینا نداری ترشحاتت طبیعیه ولی میترسم من مجردم

مرضیه
مرضیه
2 ماه قبل

باسلام و خدا قوت.
خانم ۴۲ساله هستم متاهل،بعد از یک ماه استفاده از ژل رحمی گیاهی،عفونتی مانند پوست ورقه ای نازک خارج شد.آیا کسی می دونه آیا این چه عفونتی هست لطفا راهنمایی کنه.

لیلا
لیلا
پاسخ به  مرضیه
2 ماه قبل

شنیدم عفونت نیست و لایه ای نازک از رحم هست سرخود دارو استفاده نکنید

هانی
هانی
3 ماه قبل

سلام ببخشید اگه بعد ادرار رحم با یه درد خیلی شدید خون بیاد علتش چیه

فهیمه فلاح
فهیمه فلاح
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر، عفونت شدید رحم داشتم معاینه شدم آزمایش خون گرفتم کم خونی شدید هم داشتم بهم دارو داد استفاده کردم خیلی وقت گذشته تأثیری نداشت میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟

منصوره
منصوره
4 ماه قبل

سلام من همیشه بعدپریودی درد دارم نمیتونم حتی بلندشم

منصوره
منصوره
4 ماه قبل

سلام من الان یماهه زیرشکمم دردداره تقریبا ده ماهه پریودهم نشدم چندساله پیش کیست هم داشتم فقط تازگی ترشحات دارم ولی بدبونیست ولگن سمت راست هم دردمیکنه احتمال داره دچارعفونت رحم شده باشم؟

زهرا من جند وقته سمت راسته زیر دلم درد میکنه
زهرا من جند وقته سمت راسته زیر دلم درد میکنه
پاسخ به  منصوره
4 ماه قبل

زه

شبنم
شبنم
4 ماه قبل

سلام ببخشید من روز دوم پریودیم هستش ولی چنان دردی وورم دهانه بیرونی بدنم وخارش وسوزش شدیدی پیدا کردم ک تحملش سخته برام علت این علایم چیست ممنونم

من دهانه رحمم۰بیرون میاد و موقعی که سردی و آب بهش
من دهانه رحمم۰بیرون میاد و موقعی که سردی و آب بهش
5 ماه قبل

می رسه دردم می گیره و بدو ن صندلی نمیتونم بشینم۰اگه بشینم۰همه افونتارو۰به خودش میگیره لطفا منو راهنمایی کنید تا خوب بشم

مارال
مارال

رحمت شل شده تشریف بیارAidisanروبکیکای من صدرصدجوابتوبگیر

شیری
شیری
6 ماه قبل

سلام از موقع پریودم گذشته امکان داره بیبی چک گرفتم منفی بود احتمال داره حامله باشه

شیری
شیری
6 ماه قبل

با سلام درد زیر شکم دارم ونزدیک بیست روزه پریود نشدم حامله هم نیستم علت چیست

ماجده
ماجده
7 ماه قبل

خارش واژن هم علایم رحم اس

ماه
ماه
7 ماه قبل

سلام رفتم دکتر گفت عفونت رحمی دارد سند گرفتم گفت کیست کوچیک داد پماد وقرص برای کیست داد بهتر شدم بعد یک ماه پریود شدم پریود که امام شد درد زیر ناف و رحم افتاده حالا ۲۰ روز درد میکشم قرص دردی میخورم ولی فایدگی نداره م

اکرم
اکرم
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من گودی کمرم به شدت درد میکنه ممکنه که عفونت رحم داشته باشم؟

زاهر
زاهر
10 ماه قبل

عفونت دارم نمیتوانم بچه دار شوم

فروزان
فروزان
1 سال قبل

با سلام،من عفونت شدید رحمی دارم و حس میکنم افتادگی رحم هم دارم،دکتر هم زیاد،رفتم و الان دارم از داروی تب سنتی استفاده میکنم،اما هیچ بهبودی ندیدم،باید چیکار کنم

مریم
مریم
1 سال قبل

ااز کجا بفهمیم چند درصد عفونت رحم داریم

زهره
زهره
1 سال قبل

درود خدا قوت بنده سمت چپ کشاله ران و زیر شکم و پا ب شدت درد میکنه و سوزش هم دارم ۴۲ سال دارم.

مهسا
مهسا
1 سال قبل

یازده روز از قادگی گذاشته است

Hamide
Hamide
1 سال قبل

سلام خسته نباشین من چند وقتی هست که عفونت دارم کمر م زیر شکم واگن‌م خیلی درد می‌کنه ترشح سبز رنگ دارم چه کار باید بکنم

Mad darvishi
Mad darvishi
پاسخ به  Hamide
3 ماه قبل

نمیدونم ولا

زهرا
زهرا
1 سال قبل

به تازگی متوجه شدم زخم بزرگی در رحمم دارم برای درمان اگر با دارو رفع نشد فریز کردن خوبه

صفورا
صفورا
1 سال قبل

من متاهلم و ۶ ماهه تلاش میکنم ک باردار بشم اما موفق نشدم ی ذره رحمم خارش داره و ترشح پنیری باید چیکار کنم میشه راهنمای کنید؟

ندا
ندا
1 سال قبل

سلام من از قسمت زیره دل درد داشتم زده پای چپ م طوریکه انگشتای پام درده بدی داره لگن قسمت چپ درد داره

سمیه قربان پور
سمیه قربان پور
1 سال قبل

سلام خسته نباشید علت التهاب وگرگرفتگی وسوزش کشاله ران نزدیک به رحم چیست .؟

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام چندماهه قبل ازپریودلکه بینی دارم ودردلگنی شدیدی دارم برادرمان چه کنم ممنون

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام من عفونت رحم و عفونت در مجاری ادرار دارم ودکتر بهم چنتا قرص با امپور وپمادوشیاف داده الان بعد از چند روز استفاده دهنم تلخ شده خواستم ببینم بخاطر داروهاست یا نه

رها
رها
1 سال قبل

سلام. من ترشح واژینالم چند روزیه بیشتر شده. لطفا راه حل را بگویید

نورسلطان اوکش
نورسلطان اوکش
1 سال قبل

سلام عفونت رحم خیلی شدیدی دارم ودکترهم رفتم هیچ تاثیری نداشت

زهرا
زهرا
پاسخ به  نورسلطان اوکش
6 ماه قبل

سلام برید شیراز پودنک عطاری سینا عالیه

نورمحمد
نورمحمد
1 سال قبل

ماریاناایاسنی براش فرقی داردیانه من ۶۰سالمه برامن مفیداست یانه

فهیمه سادات سیدعالیقدر
فهیمه سادات سیدعالیقدر
1 سال قبل

سلام وعرض خسته نباشیدخدمت تمام پزشکان مهربان ودلسوز،،،من خانمی هستم ۳۳ساله متاسفانه بدلیل نداشتن اطلاعات ازجلوگیری وسن بسیارکمی که داشتم زمان جدایی متوجه شدم باردارم وحدود۳-۴وشایدم ۵ماهه بودم که بچه روسقط کردم ،بطورکاملابی رحمانه توسط پزشک عمومی ودرمطب شخصی وبدون بی هوشی،فقط بایه دستگاه دهانه رحمم روبازکرده بودوبالیدوکایین بی حس میکردوقیچی میکردسرتونون دردنیارم که وسط کارحالم بدشدخانم دکترهم بادیدن رنگ وروی من وترسی که افتاده بودبه جونش ماروفرستادخونه که فردابفیه شوانجام بدیم ولی دیگه ندیدیمش منم فرداهمون موقع دردی داشتم که نگودکترم نبودمجبورشدیم بریم بیمارستان کمالی وچشمتون روزبدنبینه ،،حدود۶-۷ساعت دردکشیدم تارفتم اتاق عمل ،،الان حدودا۱۲-۱۳سال میگذره عفونت رحم دارم وچندباردکترمتخصص رفتم فایده نکردخلاصه هرکاری میکنم خوب نمیشه حتی اینقدربوی بدی میده که یکی دوباراخری که رفتم دکترخودموشستم ودکترم خوب متوجه نمیشد،چیکارکنم روم نمیشدخواهشاکمکم کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  فهیمه سادات سیدعالیقدر
6 ماه قبل

سلام برید شیراز پودنک عطاری سینا کارش عالیه من جواب گرفتم

مریم
مریم
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

سلام خوبی زخم رحم دارم وپریودنمی شم

شهلا
شهلا
پاسخ به  فهیمه سادات سیدعالیقدر
27 روز قبل

سلام من این ماه پرویدشم اماتورحم احساس سنگینی میگنم گفتم میشه راهنمای کنی بدونم ایامشکلی دارم خودم هم قرص واژنایل استفاده کردم ولی دردشدیددارم ممنون میش اگه کم کنی

شهلا
شهلا
پاسخ به  شهلا
27 روز قبل

لطف کنی چون خیلی ازیت میش حتئ نمی تونم بخوابم

شهلا
شهلا
پاسخ به  شهلا
27 روز قبل

جوابم بدی

شهلا
شهلا
پاسخ به  شهلا
27 روز قبل

چطور بدونم جوابم دادی

عزیزی
عزیزی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۳۰ سال دارم و ترشح آبکی زیادی در حین رابطه دارم ولی خارش و درد ندارم و ترشحات هم بوی بدی نداره میخواستم این ترشحات زیاد مشکلی داره؟؟باید درمان بشم؟؟میشه کمتر بشه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

سکینه
سکینه
1 سال قبل

سلام رحم من بد بو شده

سکینه.دوشنبه.زاده
سکینه.دوشنبه.زاده
پاسخ به  سکینه
1 سال قبل

من.باردارهستم.ورحم.بدبو.دارم

مریم
مریم
پاسخ به  سکینه
1 سال قبل

سلام رحمم بد بو شده چکار کنم

الهام
الهام
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

عفونت بد بو دارم ایا بزرگ شدن شکمم مال عفونتم هست یا نه لطفا پاسخ بدید

سلام سارا ملکزاده استم
سلام سارا ملکزاده استم
پاسخ به  سکینه
1 ماه قبل

میبخشین از جانم بسیار چرک میایه به رنگ های زرد سیاه رنک باید چی کنم

~muhj
~muhj
1 سال قبل

سلام من مجرد هستم
و ترشحات همراه با بوی بد دارم
این میتونه عفونت باشه؟
و باید چیکار کنم؟

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام من همیشه تکرر ادرار دارم وچند روزیه سمت چپ کف پام ورم کرده و وقتی رحمم درد میکنه پام هم درد میکنه وورم میکنه.خواستم بدونم عفونت دارم

ویسی
ویسی
2 سال قبل

سلام من ۳۴,سالمه هیچ گونه دردی ندارم ندارم فقط ترشح دارم بوی بدی هم نداره سفید رنگم هست خواستم بدونم عفونت رحم یانه /ممنون

فاطمه،زهرا
فاطمه،زهرا
پاسخ به  ویسی
1 سال قبل

سلام من چند روزه که عفونت دارم یعنی وقتی ادار میکنم رحمم خیلی درد میگیره از ناحیه پهلوها هم خیلی درد دارم باید چگار کنم ترشح هم ندارم

م ط
م ط
پاسخ به  ویسی
9 ماه قبل

سلام منهم کمی ترشح سفید رنگ دارم دردی ندارم ایا عفونت یا نه
م

ارزو‌صلحی
ارزو‌صلحی
پاسخ به  م ط
7 ماه قبل

باسلام‌عفونت‌رحم‌خیلی‌شدید‌وپنیرک‌زده‌ودردم‌دارم

قبلا‌سونای‌داخل‌رحم‌دادم‌‌پولیپ‌گوشتی‌دارم
الان‌چیکارکنم‌ممنون‌ازپاسخگوییتون

کرمی
کرمی
2 سال قبل

سلام …من حالت تهوع و سردرد شدید دارم و در قسمت لگن و رحم درد شدیدی دارم…آزمایش پاپسمین دادم دکتر گفته عفونت قارچیه میترسم عفونت زده باشه ب خونم باید چیکار کنم؟

کریمی
کریمی
پاسخ به  کرمی
2 سال قبل

سلام من زیر شکمم درد دارم و هرازگاهی بدی بدی هم دارم دوران یائسگی نامنظمی دارم طوری ک با لک بینی شروع میشه و اون دوران تموم شد هم لک بینی دارم چکار کنم؟

سیمین
سیمین
پاسخ به  کریمی
1 سال قبل

سلام من ۵۳ سال دارم وهنوز پریود میشوم والان چندروزی هست که رحم سمت راستم درد میکنه وترشح ندارم واگر هم باشه کم وبی بو چیکار باید بکنم

زهرا
زهرا
پاسخ به  کریمی
10 ماه قبل

زیر دلم درد میکنه لگن سمت چپم درد میکنه وکمرم هم درد میکنه لباس زیرم خیس میشه بوی بد میده ممکنه عفونت رحم داشته باشم

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
10 ماه قبل

جواب من رو بدین ممنون

ساری
ساری
2 سال قبل

باسلام
ببخشید من یه مدته ترشح خیلیی دارم یکمم بو بد میده بعضی وقتا اینقد واژینالم سیخ میزنه تیر میکشه باید چکار کنم ترشح سفت هس

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

میشه زودی کمکم کنین چون از درد دارم میمیرم

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من دوروز پیش با شوهرم نزدیکی داشتم شوهرم دوبار ابشو ریخت داخل بعد قرص اورژانسی خوردم ازدیشب درد زیز شکمم احساس میکنم لگنم پره زود به زود میرم دستشویی احساس میکنم ادار دارم اما موقعی میرم دستشویی ادرار ندارم موقع ادار درد زیر شکمم و سوزش دارم

سلام .من شش ماه است که اقدام به بارداری کردن و سیم
سلام .من شش ماه است که اقدام به بارداری کردن و سیم
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

سلام.من سی سال سن دارم.وشش ماه است که بارای بارداری اقدام کردم ولی باردار نشدم به نظر شما باید عکس رنگی انجام بدم.

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام من فک کنم عفونت قارچی دارم چون هم خارش وهم بوی بد واژن هم دارم اونقدری که بعضی مواقع خودم از بوی خودم حالم بهم میخوره مایعی پنیری شکل هم ازمن ترشح میشه پریود هام هم منظم نیست خودم هم متاهل هستم میشه راهنمایی کنین

شیوا
شیوا
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام من چند روز خیلی سوزش دهانه رحم دارم. دارم از دردش میمیرم

منا
منا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر خسته نباشید من خانم ۳۴ ساله ای هستم که برج ۵ باردار شده بودم ولی چون خارج از رحم بد به طور طبیعی سقط شد و الان دوباره بار دارم هفت هفته ام هست و خدارو شکر این بار بچه داخل رحم هست ولی متاسفانه دکتر گفت رحمم عفونت کرده میخواست بدو چی باید مصرف کنم که مشکلم حل شه و خدایی ناکرده برای بچه ام مشکلی یش نیاد

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  منا
2 سال قبل

.حتما باید عفونت درمان بشه
نمیدونم چه عفونتی و بر اساس چه شواهدی گفتن ولی قطعا براتون دارو دادن که مصرف کنید

مبینا
مبینا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من ۱۵ سالمه و باکره هستم ترشح و سوزش و خارش شدیدی دارم و بوی بد واژن هم دارم.. ولی میترسم برم دکتر زنان و تا حالا شده که حتی ۲ ماه و نیم پریود نشدم میشه بگید از چه قرصی میتونم استفاده کنم و قبل از پریودی این مشکل و داشتم ولی خیلی کم و دردش زیاد نبود و قده غددم ترشح نکرد و زیاد قد نکشیدم ممکنه وابسته به عفونت باشه و بعدش خوب بشه خواهش میکنم راهکار بدید

مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

باعرض سلام وخسته نباشید.من ۴۴ سالمه .درد بسیار شدیدی از کمر به پایین دارم طوری که به سختی وبا مسکن تحمل میکنم.از ناحیه لگن به سمت پاها تیر میکشه ومیخوام از دردفلج بشم .کالبته عفونت رحم هم دارم چون ترشح سفید رنگ ودرد زیر شکم هم دارم لطفا منو راهنمایی کنین چی استفاده کنم که دردم کمتر بشه.

پروین سعیدی
پروین سعیدی
پاسخ به  مرضیه
2 سال قبل

سلام من سرطان دهانه رحم داشتم بک سال پیش عمل کردم البته گریدم یک بود وسب جلسه رادیوتراپی شدم هر سه چهار ماه یک بار تحت نظر بودم مشکلی نداشتم فقط نمیدونم چرا مدتیه لگنم درد داره میشه لگنم درد میکنه لطفا علتش رو بگید چیه

فاطیما
فاطیما
2 سال قبل

سلام دخترم ۸سالشه حدود یک هفته اس ترشح سبز رنگ وبد بو داره چه دارویی استفاده کنم ممنون

مینا
مینا
2 سال قبل

سلام خانمی ۳۱ ساله هستم من درد در ناحیه پهلو و دو طرف شکم و کمر دارم چند بار مایه خلط مانند از رحم بیرون آمد و چند وقت پیش عفونت ادرار داشتم با سوزش ادرار الان دوباره سوزش ادرار و احساس میکنم مایه ما ادرار سنگین هست همراه مایه غلیظ مانند میاد از رحم الان ماده ای احساس میکنم بیرون میاد نمیدونم عفونت ادرار هست یا رحم قبلا کمی عفونت رحم پزشک متخصص گفته بود دارید ممنون میشم کمک کنید

دکتر سها میررضا
پاسخ به  مینا
2 سال قبل

باید آزمایش بدید

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر چند روزی هستش که ترشحات بدنم از حد معمول گذشته بیشتر شده و درد در ناحیه کمرم و زیر دلم دارم امکان داره که عفونت داخلی داشته باشم و آیا با شیاف کلیندامایسین برطرف میشه

کارشناس ارشد زهرا قربانی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

هرچند که برای شما شرح حال بیشتری نیاز هست که ببینیم علاوه بر ترشحات زیاد علائم دیگه ای دارین یا ن و ما صرفا نمیتونیم دردهای کمر و زیر دل رو نمیتونیم به عفونت واژینال نسبت دهیم و میتونه به دلیل مشکلات گوارشی و یا کلیه و مجاری ادرار هم اتفاق بیفته اما اگر در نظر بگیریم که علت افزایش ترشحات واژنتون عفونت باشه میتونید از شیاف کلیندامایسین نتیجه بگیرین

فریبا صادقی
فریبا صادقی
2 سال قبل

چند روزی هست که درد در تخمدان چپ و در کمر نزدیک به دیسک کمرم درد وجود داشت و امروز زیر شکمم هم درد میکند توضیح اینکه دیشب از ژل کلیندازول استفاده کرده ام.

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  فریبا صادقی
2 سال قبل

چند سالتون هست و سابقه بارداری با کیست دارین آیا
چرا از ژل استفاده کردین آیا عفونت دارین؟

افخمی
افخمی
پاسخ به  فریبا صادقی
2 سال قبل

باسلام ۴۷سال سن دارم وبه تازگی وارد دوران شروع یایسگی شدم .حدود ده روز ی است که درسمت چپ بالای لگن درد دارم که به کمر هم میرسد البته افتادگی وبزرگی رحم هم
دارم به طوریکه سردستشویی از واژن بیرون میزند( رحم)
اخیرا هم کیست تخمدان درسمت راست داشتم ولی نظر دکتر این بود که احتیاجی به دارو نیست
بااین اوصاف اگر انتی بیو تیک مصرف کنم ازاین درد کمر وپهلو راحت می شوم ؟ چون چند سال پیش تکرر ادار وعفونت ادرارمی گرفتم که بادارو کمتر میشد

جالینوس
جالینوس
پاسخ به  افخمی
1 سال قبل

سلام
من نزدیک به یک ماهه عفونت رحم دارم آزمایش پاپ اسمیر هم دادم گفتند که میوم دارم ورحمم التهاب داره قرص ودلرو مصرف کردم جند. وز خوب میشه دوباره بعد چند وقت درد میگیره همیشه پریود منظم داشتم بجز این دفعه که سنو واژینال دادم وآزمایش پاپ اسمیر باعث شد دوباره. دریک ماه پریود بشم بعضی وقتها درد لگن هم دارم
لطفا منو ر اهنمایی کنید

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من الان شش ماه زیمان کردم عفونتم زیاد شد باید چکار کنم منمون از رهنمایتون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

دکمه بازگشت به بالا