آشنایی با نفخ شکم نوزاد و راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده  باعث ایجاد احساس ناخوشایند و درد و ناراحتی می‌شود، والدین با مشاهده بی‌قراری‌های نوزاد به خوبی به این موضوع پی می‌برند و راه‌های مختلف درمان نفخ را امتحان می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شما را بهترین شیوه‌های درمان خانگی نفخ نوزادان آشنا کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

درمان‌های خانگی نفخ شکم آسان و کم هزینه است و اثر بخشی بالایی دارد. شیوه‌های مختلف درمان خانگی شامل موارد زیر است.

راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی

طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی و بی‌ضرر می‌تواند بیماری‌های مختلف را درمان کند. برای درمان نفخ در نوزادان هم می‌توان از داروهای گیاهی مناسب با سن و سال نوزادان و کودکان استفاده کرد.

دکتر آنلاین گوارش مشکلات ناشی از هضم و جذب غذا را تشخیص می‌دهد و بهترین راه‌های درمان را به بیماران پیشنهاد می‌کند.
بهترین داروی گیاهی برای نفخ نوزاد چیست؟

ترنجبین یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن باد شکم است. طرز استفاده از آن به این صورت است که باید نصف قاشق چایخوری ترنجبین را داخل نصف استکان آب جوش حل کنید، سپس آن را صاف کنید و عصاره‌ی به دست آمده را به نوزاد بدهید. اگر در روز یک یا دو مرتبه ترنجبین به کودک بدهید، نفخ کاهش پیدا می‌کند.

اگر بی‌قراری و نفخ نوزاد زیاد باشد یا بخواهید از درمان موثرتری استفاده کنید، می‌توانید به جای اینکه ترنجبین را در آب خیس کنید، از گلاب، عرق شیرین بیان یا بابونه استفاده کنید.

تاپیک برای نفخ شکم نوزاد چی خوبه نی نی سایت به گفتگوها در مورد راه‌های مختلف درمان نفخ شکم اختصاص دارد، اما درصورتی‌که از این تاپیک پاسخ سوالات خود را نگرفتید، می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با دکتر اطفال آنلاین در تماس باشید و مشکل را حل کنید.

تاثیره زیره سبز در درمان نفخ شکم

زیره سبز  هم یکی از درمان‌های گیاهی موثر در نفخ شکم کودکان یک ساله و بالاتر است. برای استفاده از زیره لازم است یک قاشق از آن را داخل آب جوش بریزید و بعد از ده دقیقه که زیره دم کشید آن را با قاشق به کودک بدهید.

یکی از شایع‌ترین علائم گوارشی آزاردهنده در کودکان نفخ شکم است که برای درمان آن لازم است به دکتر گوارش مراجعه شود.

ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی

یکی از اقدامات موثر برای کاهش نفخ شکم نوزاد این است که هنگام بی‌قراری شکم اورا با روغن اسطوخودوس یا روغن زیتون ماساژ دهید. این کار باعث آرام شدن عضله‌ها و دفع باد از بدن می‌شود. گرم کردن عضلات شکم با حوله‌ یا پارچه می‌تواند نفخ را تا حد زیادی کاهش دهد.

دسترسی به دکتر آنلاین گوارش آسان است و نیاز به رفت و آمد به مطب و اتلاف وقت ندارد. درصورتی‌که می‌خواهید از خدمات پذیرش ۲۴ استفاده کنید، می‌توانید از لیست پزشکان که در اختیار شما قرار می‌گیرد، پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه

درمان نفخ شکم نوزاد
درمان نفخ شکم نوزاد

برخی از اقلام دارویی را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه و برای درمان باد شکم نوزادان و کودکان استفاده کرد. اغلب والدین با بی‌قراری و بدخوابی نوزادان نگران می‌شوند و می‌پرسند نفخ شکم نوزاد چگونه برطرف میشود؟

 در این موارد قطره نفخ  شکم نوزادان می‌تواند عارضه را از بین ببرد. بهتر است داروی نفخ نوزاد را بعد از شیر یا غذا به او بدهید. همچنین در مواقعی‌که نوزاد طعم قطره را دوست ندارد، می‌توانید آن را داخل شیر خشک یا غلات بریزید.

دکتر گوارش و کبد بالغین با استفاده از آزمایش‌های تشخیصی عملکرد دستگاه گوارش را بررسی می‌کند و برای درمان مشکلات، دارو تجویز می‌کند.

بهترین قطره برای  نفخ شکم بچه چیست؟

در خرید قطره مناسب برای درمان نفخ شکم باید به این نکته توجه داشته باشید که بهترین قطره برای نفخ نوزاد دارویی است که موجب ایجاد حساسیت نشود. به همین منظور بهتر است برچسب قطره را نگاه کنید تا حاوی سایمتیکون یا سایر مواد حساسیت‌زا نباشد و مشکلی برای نوزاد ایجاد نکند.

دکتر نفخ شکم نوزادان در تجویز دارو به سن بیمار توجه می‌کند و قطعاً دارویی که برای درمان نفخ کودک سه ساله تجویز می‌کند با داروی نوزادان متفاوت است.

درمان باد شکم نوزاد با تغییر رژیم غذایی مادر

مادران شیرده که نوزاد آن‌ها دچار نفخ می‌شود برای درمان نفخ شکم نوزاد باید از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات پرهیز کنند یا در صورت مصرف حتماً حبوبات را در آب خیس کنند تا نفخ آن گرفته شود.

همچنین دکتر نفخ معده توصیه می‌کند مادران شیرده از مصرف غذاهایی که در طب سنتی طبع سردی دارند، نظیر ماست و گوشت گوساله هم پرهیز کنند.

تاثیر وضعیت شیردهی در درمان نفخ باد شکم بچه

یکی از عواملی که باعث ایجاد نفخ شکم نوزاد می‌شود قرار گرفتن کودک در وضعیت نامناسب هنگام شیرخوردن است. لازم است مادر سر کودک را بالاتر از بدن بگیرد و شیشه‌ی شیر را به شکلی داخل دهان او بگذارد که هوای زیادی وارد دهان کودک نشود.

 دکتر گوارش اطفال به مادران توصیه می‌کند بعد از اینکه شیرخوردن کودک تمام شد اورا در آغوش بگیرد و به آرامی به پشت او ضربه بزند تا نوزاد آروغ بزند و هوای اضافی از دستگاه گوارش او خارج شود.

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

درصورتی‌که با استفاده از درمان‌های خانگی علائم نفخ شکم نوزادان و کودکان کاهش پیدا نکند و بی‌قراری و دل‌پیچه بیشتر شود یا اینکه با اسهال همراه شود باید هرچه سریع‌تر به دکتر نفخ شکم کودکان مراجعه کنند.

جمع بندی

یکی از مشکلات شایعی که برای نوزادان و کودکان ایجاد می‌شود نفخ شکم است که با استفاده از شیوه‌های درمان خانگی به سادگی می‌توان آن را درمان کرد. در این مطلب به بررسی بهترین شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد و کودک پرداختیم.

۳.۳/۵ (۳۱ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
33 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهوا
مهوا
21 روز قبل

سلام دختر من ۱۳روزش هست ۲روزه مدفوع نکرده و یکمی هم بیقراری میکنه ولی تا الان هیچ علائمی از یبوست نداشته باد شکمش خوب بود موقع مدفوع زور نمیزد ابجوش هم بهش دادیم دل و کمرش رو هم ماساژ دادیم شیر خوردنش هم تغییری نکرده وکم نشده

امیر علی
امیر علی
1 ماه قبل

سلام نوزاد بیست روز داریم شیر خشک می خوره دل درد شدید داره تا صبح گریه می کنه

سعیده علیزاده
سعیده علیزاده
2 ماه قبل

سلام پسرمن حدودن ۱۰روز است که به دنیا آمده ولی از دوروز پیش نفخ شدید دارد ولی اروق نمی‌زند یا کم می‌زند لطفا دراین زمینه اعطلا می‌دهید ممنونم از وقتی که گزاشید

عبدالامیرشیکار
عبدالامیرشیکار
2 ماه قبل

سلام پسرم ۲۶روزشه ولی خیلی نفخ داره طوریه که شبا خواب نداره چی براش خوبه ایا لازمه ببرمش دکتر

عبدالامیرشیکار
عبدالامیرشیکار
2 ماه قبل

عبدالامیرشیکار

حسنا
حسنا
3 ماه قبل

سلام دخترمن ۶ماهس خیلی نفخ داره همیش بادشکم خالی میکنه چیزی جزشیرخشک ببلاک ندادم بهش شیشه شیرضدنفخ گرفتیم براش بدترشده نمیدونم علتش چیه قبل ازاین علائم اسهال بود الان اسهالش خوب شده ولی مدفوعش خیلی بوی بدی میده غیرقابل تحمله بنظرتون مشکلش چی میتونه باشه؟؟؟

مادر
مادر
پاسخ به  حسنا
2 ماه قبل

کودکانی که شیرخشک مصرف میکنن،مدفوعشون بسیار بدبو س

hashemyagooty@gmail.com
hashemyagooty@gmail.com
4 ماه قبل

سلام پسرم سه ماهش خیلی بی قراری می‌کنه چکار کنم

حسین احمدی
حسین احمدی
5 ماه قبل

سلام بچم ۳۴هفته به دنیا امده شکمش خیلی نفخ داره به طوری که بردمش دکتر میکه که تنگی نفس که نداره گفتم ن میشه راهنمایی کنین چی بهش بدم که خوب بشه

مریم
مریم
پاسخ به  حسین احمدی
4 ماه قبل

سلام ببخشیدکودک ام پنج ونیم ماهه است خیلی نفخ داردبه خودمیپیچدشب هابسیاربه مشکل میخوابه چی بهش بدم

ضحا
ضحا
5 ماه قبل

سلام کودک کن ۲۰ روزه هست شکمش بزرگ شده.

م ر
م ر
پاسخ به  ضحا
2 ماه قبل

سلام این مورد فک میکنم عادیه اشکالی نداره

شهابی
شهابی
5 ماه قبل

سلام و احترامات دختر یک ماهه است نفخ معده داری خیلی فشار میاری و زور می‌زنی تا باد شکمش برای یا دست شوی کنی شکمش هم‌خیلی سفت میشی میشه یه راه حل بگوین برای خوب شدنش

حسین
حسین
پاسخ به  شهابی
5 ماه قبل

سلام…شکم بچتون را با روغن‌ زیتون ویا دیگرگون های گیاهی از سمت بالا با کف دستتون به سمت پایین و گاهی از بالا به سمت چپ و راست شکم به آرامی ماساژ بدهید و بعد ماساژ به شکم بخوابانید ۱۰ الی ۱۲دقیقه

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام دختره من ۳۵روزشه ورفلاکس معده داره وقتی بهش یه قاشق چایی خوری عرق زیره سبز میدم آروم میشه ومیخوابه..اشکال ندارد روزی یه قاشق چایی خوری بهش عرق زیره بدم؟؟

حسین
حسین
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

سلام با پزشک دارو گیاهی یا پزشک کودکتون مشورت کنید

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام خسته نباشد پسرم از روز اول که الان رفته تو چهار ماه برای مدفوع کردن مشکل دارد وباعث میشه درد درد وباد شکم زیادی داشته باشد ممنون میشم راهنمایی کنید دکتر بردمش ولی خوب نمیشه

مادر
مادر
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

اگر شیرمادر میخوره نوزادتون،حتما حواستون به تغذیه خودتون باشه.غذاهای نفاخ وگوشت گوساله ولبنیات مصرف نکنید.

امیدی
امیدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر نوزادم ۲۵روزدارد چ دارویی برا نفغ شکمش تجویز میکنید.مادرهم شاتره وبابونه میخوره خیلی تاثیرداره ولی بازم بادمیگیره توشکم بچه .باتشکر

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام وعرض ادب دو روزه بچم ازدرد شکم بیزاره بیست روز به دنیا اومده میشه لطف کنید باید چطور درمان یادردش کم کنم

امیر مهدی
امیر مهدی
پاسخ به  مریم
9 ماه قبل

ترنجبین بده خوب میشه

حسن عسکری
حسن عسکری
1 سال قبل

دختر من سه ماه دارد دکتر اول شیر خشک نان ای ار داد تا ۶۰ سی سی بیشتر نخورد الان یدونه اپتامیل داده ۱۲۰ سی سی رو میخوره آروغ میزنه ولی بعد از ده دقیقه خیلی باز بالا میاره

گلثوم
گلثوم
1 سال قبل

پسرم ۲۸ روزه هست هنگام کشش دست وپایش سینه اش خر خر میکنه علتش چیه؟

نفس
نفس
1 سال قبل

نوزاد ما دو ماه و شانزده روز است خیلی نفخ شکم دارد چکار باید بکنیم

نور سما ستاری
نور سما ستاری
پاسخ به  نفس
2 ماه قبل

زیره سبز خوبه

مستوره
مستوره
پاسخ به  نور سما ستاری
16 روز قبل

سلام دخترمن ۳۶ روزه شده زیادشکمش باد داره گریه میکنه هرچه قطره بدهم خوب نمیشه مه هرچه بخورم بدمیشه برایش سه دفعه داکتربردم مچم چه کارکنم

مادر
مادر
پاسخ به  نفس
2 ماه قبل

ماساژ شکم درجهت عقربه های ساعت وبعدش حرکت دوچرخه البته آروم.وبعد هم پاهای نوزاد رو به سمت شکم بیارید.بامداومت ماساژ،بادمعده نوزاد خالی میشه ونفخ کمتر

فاطمه نورا
فاطمه نورا
1 سال قبل

سلام دخترم روی زبانش برفک زده دارو برای درمانش چی هست نیستاتین نیست هر جای می رویم گیرمون نمی یاد

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام نوزادم وزن ش خیلی کم است چکار کنم

حلما
حلما
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام دخترم وقتی به دنیا اومد با وزن ۲۴۰۰بود بعد از ۲۴ روز بریمش دکتر با وزن ۲۸۰۰دکتر بهم گفت بچه کرسنه هستش با شیر مادر سیر نمیشه شیر خشک گرفتیم بهش دادیم بعد از یک هفته وزنش کردیم شده بود ۳کیلو ۹۰ گرم آیا وزنش خوب بوده

ساحل
ساحل
1 سال قبل

سلام خانوم دکتر ببخشید از کجا باید بدونیم نوزادنفخ داره

سمیه
سمیه
پاسخ به  ساحل
5 ماه قبل

س وقتی جمع میشه بهم قرمز میشه مشخصه

اسما
اسما
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

سلام خانم دکتر بچه من از روزی به دنیا آمده ام اسهال هست و باد شکم هم داره چی کار کنم خوب بشه ممنونم میشم اگه بگی

دکمه بازگشت به بالا