چرا باید سوتین بپوشیم؟

بایدها و نبایدهای استفاده از سوتین

علت استفاده از سوتین و تمام نکات مربوط به آن

سوتین لباس زیر زنانه‌ای است که خانم‌ها از ابتدای سن بلوغ و بزرگ شدن سینه‌ها، آن را می‌پوشند. این لباس حالا یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پوشش خانم‌هاست. جدا از بحث پوشش، در حیطه زیبایی شناسی نیز، سوتین در کمک به حفظ فرم سینه‌ها و حالت زیبای آن‌ها در لباس نیز نقش مهمی دارد. در سال‌های اخیر و به دلایل مختلف، چالش‌های بسیاری در مورد پوشیدن یا نپوشیدن سوتین به راه افتاده است. موافقان و مخالفان، هر کدام با ارائه دلایل مختلف، سعی در نگهداری یا حذف این لباس دارند! می توانید با متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .

دلایل استفاده از سوتین

اما سوال این جاست. آیا پوشیدن سوتین برای خانم‌ها مفید است؟ چرا نباید سوتین پوشید؟ چرا باید پوشید؟ رابطه‌ای میان سوتین و سرطان وجود دارد؟ در واقع می‌توان گفت: ” سوتین! پوشیدن یا نپوشیدن! مساله این است!”

در این مطلب به بررسی تمامی بایدها و نبایدهای مطرح شده در مورد سوتین و دلایل پوشیدن سوتین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بهترین متخصص آنلاین زنان و زایمان

چرا باید سوتین بپوشیم؟

آیا نبستن سوتین اشکال دارد؟ پاسخ طرفدارن بستن سوتین به این سوال این است : “بله”

سینه خانم‌ها بخشی متشکل از چربی و عضله است که حالت آن توسط رگ‌های نگهدارنده حفظ می‌شود. سینه‌ها با توجه به سایز، چه کوچک و چه بزرگ، وزن خاص خودش را دارد که تحمل آن بر عهده شانه و گردن است. فشار جاذبه زمین باعث پایین کشیده شدن سینه‌ها می‌شود و از طرف دیگر عضلات گردن، سعی در حفظ فرم سینه‌ها دارند.

این موضوع باعث فشار به عضلات گردن، شانه و ستون فقرات می‌شود. پوشیدن سوتین کمک بزرگی برای این بخش از بدن است. اهمیت پوشیدن سوتین، به‌خصوص در مورد زنانی که سینه‌های بزرگ دارند، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در عین حال، پوشیدن سوتین از افتادگی سینه‌های جلوگیری کرده و به حفظ فرم زیبای آن‌ها کمک خواهد کرد.

چرا سوتین استفاده کنیم

 در بحث مدلینگ و طراحی لباس نیز، سوتین را به‌عنوان یک لباس زیر که باعث زیباتر ایستادن لباس‌ها می‌شود، در نظر می‌گیرند.

چرا نباید سوتین بپوشیم؟

مخالفان پوشیدن سوتین، برای اثبات ادعای خود، دلایل مختلفی دارند. مهمترین دلیل مخالفت آن‌ها، این عقیده است که سوتین با سرطان پستان ارتباط دارد. این افراد معتقدند پوشیدن سوتین باعث فشار به غدد لنفاوی در این قسمت می‌شود. این فشار به‌تدریج باعث تجمع توده سرطانی خواهد شد.

از طرف دیگر بسیاری بر این باورند که پوشیدن سوتین، بافت سینه را تنبل می‌کند. به عقیده این افراد، در صورت نپوشیدن سوتین، بافت عضلانی سینه برای نگه داشتن آن، قوی‌تر می‌شود. در نتیجه سینه به‌مرور زمان دچار افتادگی نخواهد شد. اما موضوع این جاست که نه رابطه‌ای بین سوتین و سرطان ثابت شده و نه نپوشیدن سوتین باعث خوش فرم شدن سینه!

به‌علاوه به‌دلیل ایجاد رطوبت و امکان رشد قارچ و عفونت در زیر سینه، بسیاری معتقدند که پوشیدن این لباس، خیلی هم ضروری نیست. به‌علاوه پوشیدن سوتین‌های تنگ، باعث حساس شدن سینه‌ها می‌شود که به‌مرور زمان درد هم به ان اضافه خواهد شد.

چرا در هنگام خواب نباید سوتین پوشید

در کنار بحث و جدل‌های بسیار در مورد پوشیدن یا نپوشیدن سوتین، هر دو گروه موافق و مخالف، در یک مورد هم عقیده هستند. عوارض بستن سوتین هنگام خواب.   بنابر تحقیقات، پوشیدن سوتین در خواب می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد:

_ اولین مشکل، راحت نبودن به هنگام خوابیدن است. به‌خصوص اگر سوتین تنگ باشد، انقباض عضلات سینه، در هنگام خوابیدن، کیفیت آرامش و خواب را کم خواهد کرد.

_ سوتین‌های تنگ و فنر دار، به‌هنگام خواب با فشار بر عضلات سینه، جریان خون‌رسانی را با مشکل روبرو می‌کنند.

خوابیدن با سوتین

_ در بسیاری از افراد خوابیدن با سوتین، باعث بروز عفونت‌های قارچی در زیر سینه‌ها شده است. به‌دلیل ایجاد فضای گرم و مرطوب در این قسمت، فضایی ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌شود. این موضوع به‌خصوص در مناطقی با هوای گرم و مرطوب بیشتر دیده می‌شود. در این مناطق زنان باید بیشتر مراقب تنفس پوست خود باشند.

_ ایجاد مشکل در روند عملکرد غدد لنفاوی موجود در قسمت سینه، یکی دیگر از عوارض خوابیدن با سوتین است.

_ اگر به‌دلیل سایز بزرگ سینه یا فرم آن یا به‌هر دلیلی امکان خوابیدن بدون سوتین ندارید، از یک سوتین نخی، گشاد و راحت هنگام خواب استفاده کنید.

سوتین عامل سرطان سینه یا شایعه‌ای بی اساس؟

تحقیقات بسیار زیادی در مورد سرطان پستان در زنان و عوامل ایجاد آن شده است. در این میان در کنار:

  • نقش وراثت
  • تغذیه
  • عدم تحرک و سبک زندگی، استفاده از سوتین هم در برخی مقالات ذکر شده است.

در بعضی از تحقیقات مشخص شده که تعدادی از زنان مبتلا به سرطان پستان، با وجود تغذیه خوب و ورزش، باز مبتلا به این بیماری شده‌اند. نکته مشترک در میان این افراد، پوشیدن سوتین تنگ بیشتر از ۱۲ ساعت در شبانه روز بوده است. معتقدان به این نظریه، بر این باورند که فشار به غدد لنفاوی در این قسمت از بدن زنان، باعث بروز سرطان پستان می‌شود.

سوتین و باید و نبایدهای پزشکی

اما پزشکان زیادی معتقدند که هیچ رابطه‌ای میان سرطان و پوشیدن سوتین نیست. استفاده از سوتین تنگ، شاید در بعضی زنان، باعث فشار به بافت سینه‌ها و ایجاد درد در این ناحیه ‌شود. تمامی پزشکان متفق القول بر این باورند که پوشیدن سوتین تنگ در مدت زمان طولانی، برای سلامت زنان خوب نیست. اما سرطان؟ فعلا این نظریه در حد شایعه و نظریه‌هایی است که ثابت نشده و هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

در هنگام ورزش چه سوتینی بپوشیم؟

شاید ندانید که انتخاب سوتین خوب زمان ورزش کردن چقدر اهمیت دارد. به‌هنگام فعالیت ورزشی باید لباس مناسب ورزش پوشید. لباسی که تمامی اعضای بدن در آن احساس راحتی داشته و به آسانی حرکت کنند. سوتین ورزشی هم یکی از مهم‌ترین لباس‌های ورزش است. یک سوتین مناسب در هنگام ورزش، باید نگهدارندگی خوبی داشته باشد تا سینه‌ها زیاد حرکت و جابه‌جایی نداشته باشند.

اگر سوتین ورزشی مناسب نباشد، تکان‌های زیاد از حد سینه‌ها باعث کمر درد یا صدماتی به بافت سینه خواهد شد. سوتین ورزشی مناسب، که با نوع ورزشی که انجام می‌دهید تناسب دارد، مانع افتادگی سینه خواهد شد. در عین حال استفاده از جنس مناسب برای لباس‌های ورزشی، باعث می‌شود که رطوبت اطراف سینه‌ها جذب لباس شود.

این قابلیت مانع بروز حساسیت‌های پوستی و بیماری‌های قارچی خواهد شد. به‌علاوه، در هنگام ورزش، با احساس راحتی، تمامی تمرکز بر حرکات ورزشی خواهد بود. پس بستن سوتین هنگام رفتن به باشگاه ورزشی ضروری است.

سایز سوتین را  چگونه انتخاب کنیم؟

یک نکته مهم در هنگام انتخاب سوتین، توجه به سایز آن است. بر طبق آمار، درصد بسیار زیادی از زنان، از سایز درست سوتین خود اطلاعی ندارند. یعنی دقیقا نمی‌دانند که بر طبق استاندارد سایز سوتین، چه سایزی باید بپوشند. پوشیدن سوتین با سایز نادرست، یکی از اشتباهات بزرگ زنان است. یک سوتین با سایز مناسب این ویژگی‌ها را دارد:

_ بندهای پشتی به‌راحتی بسته می‌شود. بسیاری از زنان فقط به کاسه سوتین توجه می‌کنند و اگر فرم خوبی داشت، فشار بند پشت آن را تحمل می‌کنند. این اشتباه بزرگی است. سوتین باید به‌راحتی بسته شود و بند پشتی هیچ فشاری به شما نیاورد.

انتخاب سوتین مناسب

_ بندهای کوتاه  عمودی به شانه فشار نمی‌آورد. کوتاه بودن بند شانه‌ای، نه تنها باعث فشار بر سینه‌ها می‌شود بلکه فرم خوب سینه‌ها در لباس  را نیز از بین می‌برد. در عین حال بند سفت و کوتاه شانه‌ای، باعث زخم شدن شانه‌ها نیز خواهد شد. بند شانه‌ای باید متناسب به اندام شما، بلند و به اندازه‌ای باشد که کشیدکی و فشار بر شانه نداشته باشد.

_ اندازه کاپ کوچک نباشد. کاپ کوچک، علاوه بر فشار به سینه‌ها، تمامی قسمت‌های سینه را در خود جای نمی‌دهد. نتیجه، درد در سینه‌ها و شکل نازیبای ظاهری است. به‌خصوص دقت کنید که کاپ سوتین، قسمت‌های پهلوی سینه را به‌خوبی جمع کند. در طراحی‌های امروز سوتین، فرم قسمت روی آن به گونه‌ای است که مقداری از سینه بیرون باشد. اگر در این قسمت احساس ناراحتی یا فشاری وجود نداشته باشد، مشکلی نیست.

اهمیت دقت در انتخاب سوتینی با جنس مناسب

هنگام خرید سوتین، بعد از دقت به تمامی موارد مربوط به سایز، باید به جنس آن هم توجه داشت.  استفاده از جنس نخ پنبه یا متریالی که باعث ایجاد حساسیت روی پوست نشود، بهترین انتخاب برای سوتینی است که هر روز استفاده می‌کنید. این نکته به‌خصوص در مورد خانم‌هایی که پوست‌های حساس دارند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

پارچه‌هایی با جنس پلاستیک و الیاف مصنوعی، علاوه بر ایجاد حساسیت، با گرفتن رطوبت بدن، باعث ایجاد زخم یا عفونت می‌شوند. جنس پارچه یا پد و کاپ داخل سوتین هم باید نخ و بدون ایجاد حساسیت باشد.

یادتان باشد، سوتین نزدیک‌ترین لباس به بدن و به یکی از مهمترین اعضای بدن است. در انتخاب آن فقط زیبایی را ملاک قرار ندهید. اگر با استفاده از سوتین دچار حساسیت می شوید حتما با پزشک متخصص پوست و مو در این رابطه مشورت کنید.

سوتین شیردهی مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟

در دوران شیردهی مادران همواره از این نگرانند که شیرشان کم نشود. به همین دلیل انتخاب سوتین شیردهی مناسب در این دوران اهمیت زیادی دارد. سوتین مناسب شیردهی باید از جنس نخ پنبه و با دوخت بسیار نرم و ظریف باشد. سوتین شیردهی باید راحت بوده و هیچ فشاری به سینه وارد نکند. سوتین سفت و تنگ، ممکن است باعث عفونت پستان یا فشار به غدد شیری شود. سوتین‌های شیردهی، یک قسمت جدا شونده در بخش جلویی دارند که مادر به آسانی با باز کردن یک دکمه، بتواند به نوزادش شیر بدهد. به‌دلیل بزرگ و سنگین شدن سینه در هنگام شیردهی، باید سوتین شیردهی دارای بند بلند شانه‌ای و بند مناسب پشتی باشد. این سوتین‌ها معمولا فاقد فنر هستند. اگر در هنگام شیردهی لکه‌های قارچ مانند یا هر مشکل غیر طبیعی روی سینه دیدید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوره آنلاین پزشک متخصص زنان، مشکل را در میان بگذارید. گاهی این مشکلات تنها به‌دلیل پوشیدن سوتین نامناسب هستند.

سوتین خوب است یا بد؟

سوتین، فراتر از یک پوشش، تاثیر زیادی بر سلامتی و حفظ فرم اندام زنان دارد. انتخاب درست آن، علاوه بر حفظ فرم خوب سینه‌ها، مانع بروز بیماری‌های مختلف یا حساسیت‌های پوستی می‌شود. این لباس باید متناسب با سایز سینه و شرایط بدن باشد. اینکه بستن سوتین خوبه یا نه؟ و اینکه رابطه‌ای با سرطان پستان دارد یا نه؟ سوالاتی است که چالش زیادی در میان موافقان و مخالفان به راه انداخته است.

اما آنچه مسلم است، تنگی یا گشادی، انتخاب جنس نامرغوب و استفاده زیاد از حد از سوتین تنگ، در کنار استفاده شبانه از سوتین تنگ، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پوست یا در عضلات گردن و سینه شود. در انتخاب آن دقت کنید و نکاتی که گفته شد را جدی بگیرید.

مشاوره انلاین با دکتر مامایی

۴.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.aarp.orgwww.google.comsg.theasianparent.comgidagkp.orgwww.rebelsport.com.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
....
....
27 روز قبل

سلام من ١٣ سالمه و همیشه سوتین میپوشم بدون سوتین نمیتونم یک لحظه صبر کنم . از نظرم عالی سینممم ٧۵ همیشه هم اسفنجی میندازم

مینا
مینا
1 ماه قبل

من سوتین گردنی میپوشم گاهی واقعا سینه هامو محکم فشار میده البته لذتم میبرم از ماساژ و فشار اوردن به سینه هام خوشم میاد اما وقتی زیاد به نوک سینمو فشار میاره مجبور میشم درش بیارم

نرگس
نرگس
1 ماه قبل

من اصلا تو خونه سوتین نمیپوشم اوایل بخاطر معلوم بودن نوک پستونهام از پشت لباس خجالت میکشیدم اما بعد کم کم نوک پستانهام سفت شد و دیگه زیاد معلوم نیست و حتی راحت تر میخوابم قبلا به جایی میخورد دردم میومد چون عادت داشتم سوتین مث ضربه گیر عمل میکرد و ضربه هایی که توسط دیوار یا رد شدن کسی اتفاقی به نوک پستانم میخورد اذیتم میکرد اما دیگه عادت کردم

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام یک شب با شوهرم توی پارک نشسته بودیم و من سوتین نداشتم یک دفعه زیپ ژاکت من باز شد و شوهرم و سه زن و مرد دیگر پستان مرا دیدند و من هر چی تلاش کردم بسته نشد و من مجبور شدم تا خونه کمی نیمه برهنه برم و سه چهار نفر دیگه هم در راه پستان من رو دیدند. میخواستم ببینم از لحاظ پوشش ایراد داره سوتین نپوشم؟

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط زهرا
زهره
زهره
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

آره نپوشی یهتره

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط زهره
زهره
زهره
پاسخ به  زهره
3 ماه قبل

؟

بینام
بینام
7 ماه قبل

چرا نوک سینه من سفت میشه

مهدیا
مهدیا
8 ماه قبل

سلام
چرا اکثر اوقات نوک سینه هام بیرون زده
طوری ک باعث اذیت شدنم میشن

سمیرا
سمیرا
10 ماه قبل

سوتین چه فایده داره

سارا ...
سارا ...
10 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه از ۸ سالگی سوتین میپوشم الان وقتی سوتین میپوشم انگاری که هیچی تنم نیست من همیشه شب با سوتین ورزشی راحت میخوابم

بینام
بینام
پاسخ به  سارا ...
7 ماه قبل

میشه باهم دوست باشیم

بهنام
بهنام
پاسخ به  بینام
4 ماه قبل

بله

ستاره
ستاره
پاسخ به  بینام
1 ماه قبل

آره دوست قشنگ نازم قربون اسمت برم عروسکم

Goli
Goli
1 سال قبل

میشه یه عکس تن پوش بدید من راستش الان نمیدونم سوتینم خوبه یا ن
ممنون

محمد یاسین هستم
محمد یاسین هستم
پاسخ به  Goli
2 ماه قبل

سلام من مردهستم به من جی جی میدهید

فاطمه رفیعی
فاطمه رفیعی
1 سال قبل

اگر‌ سوتین نپوشی نیم تنه یپوشی خوب است

دیانا
دیانا
1 سال قبل

بابا من دوست ندارم بپوشممگه زوره☹

میترا
میترا
پاسخ به  دیانا
1 سال قبل

عزیزم هر طور راحتی، بدن خودته

محمد
محمد
پاسخ به  میترا
1 سال قبل

۸۵

Goli
Goli
پاسخ به  دیانا
1 سال قبل

چطوری بدون سوتین انقد راحتی

سارا ...
سارا ...
پاسخ به  دیانا
10 ماه قبل

بزرگ شدی باید بپوشی

پرنیا رحمانی
پرنیا رحمانی
پاسخ به  سارا ...
7 ماه قبل

زور نیست کسی نگفته اجباریه بدن خودش به خودش مربوطه به توجه ربطی داره

فلانی میگوید
فلانی میگوید
پاسخ به  دیانا
10 ماه قبل

منحنی شبا هم با سوتین اسفنجی خیلیی تنگ می خوابم و لذت میبرمم

فلانی میگوید
فلانی میگوید
پاسخ به  دیانا
10 ماه قبل

من حتی شبا با سوتین اسفنجی خیلیی تنگ میخوابم و لذت میبرم وقتی سینه چاک رو میبینم
هر روز سوتین تنمه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  دیانا
10 ماه قبل

اره منم مامانم نیم تنه برام خریده اصلا نمیپثشم درسته سینه هام زیر لباس معلوم ولی اصلا دلم نمیخاد بپوشم خیلی بدم هست انگار سینه هام داخل قفسه. ۱۲ سالمه و هنوزم پریود نشدم. ولی الان چند روزه سوتینم رو میپوشم ولی دستامو داخل آستینش نمیکنم و میبرمش پایین میازرمش پیش شورتم هروقت که خواستم میتونم بپوشم جایی که کسی نباشه لباسمو در میارم فقط استینامو بعد اونو میارم بالا میپوشم خیلی حس بدی دارم وقتی میپوشم و خیلی هم خجالت میکشم

مهدیا
مهدیا
پاسخ به  ناشناس
8 ماه قبل

سلام
منم با شما موافقم
سوتین باعث خفگیم میشه.
احساس میکنم روسینم سنگ گذاشتن

پرنیا رحمانی
پرنیا رحمانی
پاسخ به  مهدیا
7 ماه قبل

منم

پرنیا رحمانی
پرنیا رحمانی
پاسخ به  ناشناس
7 ماه قبل

منم زیاد دوست ندارم

پرنیا رحمانی
پرنیا رحمانی
پاسخ به  دیانا
7 ماه قبل

راست میگه

سجاد
سجاد
پاسخ به  پرنیا رحمانی
4 ماه قبل

باید بپوشی
خواستی بیا شاد بحرفیمyoung15

آلت تناسلی و طلاق و جدایی و سردی نه و گرما از داغی
آلت تناسلی و طلاق و جدایی و سردی نه و گرما از داغی
پاسخ به  سجاد
14 روز قبل

چرا باید شورت بپوشیم مردان چرا بایدآلت داشته باشن و خانمها سینه که سوتین بخواد سینه رو تو مشت مردت دوطستت به وقت سکس با نیاز جنسی بینیاز بتونه بکنه اون بی نیآزی جنسی تو نیازمندیهانباشه بی نیاز از غریبه ها اسفنج تو سوتین و سینه ها کوچک نباشه و خداوند خانواده ها رو روابط زوجها و طلاق و خیانت پحو بشه از زنوگیامون انشاالله

دکمه بازگشت به بالا